• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

KATO Takashi  加藤 卓

… Alternative Names

Katou Takashi  加藤 卓

Less
Researcher Number 10709140
Other IDs
  • ORCIDhttps://orcid.org/0000-0001-8990-9541
Affiliation (Current) 2025: 東北学院大学, 文学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2018 – 2022: 東北学院大学, 文学部, 教授
2016 – 2017: 東京福祉大学, 教育学部, 准教授
2015: 東京福祉大学, 教育学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Education on school subjects and activities
Keywords
Principal Investigator
論述力 / 教育課程 / 記述力 / 速さ / 割合 / 射影量 / カリキュラム / 文章題 / 教育計画 / 文章問題 … More / 国際教育比較調査 / 国際比較調査 / 教育方法 / 教育内容 Less
  • Research Projects

    (2 results)
  • Research Products

    (36 results)
  • Co-Researchers

    (1 People)
  •  Development of a curriculum to improve writing and argumentation skills for complex quantity text questions.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      KATO Takashi
    • Project Period (FY)
      2018 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Tohoku Gakuin University
  •  Development of an educational curriculum / content / method for teaching the "projective quantity".Principal Investigator

    • Principal Investigator
      Katou Takashi
    • Project Period (FY)
      2015 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Tohoku Gakuin University
      Tokyo University of Social Welfare

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 小学校指導法 算数(改訂版)第9章2019

    • Author(s)
      加藤卓
    • Total Pages
      270
    • Publisher
      玉川大学出版部
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04510
  • [Journal Article] 小学校の算数科における記述・論述力に関する具体的な教育内容・計画について2023

    • Author(s)
      加藤 卓
    • Journal Title

      数学教育学会 2023年度 春季年会予稿集

      Volume: 1 Pages: 144-146

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02588
  • [Journal Article] Improvement of teaching methods and student learning status in teacher training course (2) -Topics in teaching proportion -”2023

    • Author(s)
      Seiji MORIYA, Youichi TAN, Takashi KATO
    • Journal Title

      unpublished

      Volume: 1

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02588
  • [Journal Article] 割合の再学習における乗除数量関係図(ボックス図)利用の効果について2022

    • Author(s)
      守屋 誠司,加藤 卓
    • Journal Title

      『論叢』玉川大学教育学部紀要

      Volume: 22 Pages: 127-135

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02588
  • [Journal Article] 「割合」はなぜ難しいか?2022

    • Author(s)
      加藤 卓
    • Journal Title

      2022年度 数学教育学会 秋季例会予稿集

      Volume: 1 Pages: 31-33

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02588
  • [Journal Article] 小・中学校の学習の連続性を保証する記述・論述力に関する教育計画について2021

    • Author(s)
      加藤 卓
    • Journal Title

      数学教育学会 2021年度 春季年会予稿集

      Volume: 1 Pages: 65-67

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02588
  • [Journal Article] Solving ratio sentence problems classified according to arithmetic structure2020

    • Author(s)
      Takashi KATO
    • Journal Title

      Gesellschaft fur Didaktik der Mathematik,Beitrage zum Mathematikunterricht 2020

      Volume: 1 Pages: 481-484

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02588
  • [Journal Article] 演算構造で分類された複雑な文章問題での中学生の解決力について2020

    • Author(s)
      加藤 卓
    • Journal Title

      2020度 数学教育学会 春季年会予稿集

      Volume: 1 Pages: 98-100

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02588
  • [Journal Article] 演算構造で分類した複雑な文章問題の小学生の解決方略と傾向2020

    • Author(s)
      加藤 卓
    • Journal Title

      数学教育学会2020年度 秋期例会予稿集

      Volume: 1 Pages: 62-64

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02588
  • [Journal Article] Effects of diagrams showing relationships between variables in solutions to problems concerning Speed.2019

    • Author(s)
      Takashi Katou, Seiji Moriya
    • Journal Title

      53. Jahrestagung der Gesellschaft fur Didaktik der Mathematik

      Volume: 1 Pages: 110-110

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04510
  • [Journal Article] 乗除数量関係(ボックス図)に文字を使用した速さの指導と問題解決力について2019

    • Author(s)
      加藤卓,守屋誠司
    • Journal Title

      数学教育学会 2019年度 春季年会予稿集

      Volume: 1 Pages: 41-43

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02588
  • [Journal Article] 乗除数量関係(ボックス図)を使用した割合にする問題解決力の変化ついて2018

    • Author(s)
      加藤卓,守屋誠司
    • Journal Title

      数学教育学会 2018年度 秋季例会予稿集

      Volume: 1 Pages: 53-55

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04510
  • [Journal Article] ボックス図を使った割合指導の試み -教育実験による事例的研究-2017

    • Author(s)
      守屋誠司・加藤卓・進藤聡彦
    • Journal Title

      数学教育学会誌

      Volume: 2016/Vol.57/No.3・4 Pages: 211-219

    • NAID

      130007834240

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04510
  • [Journal Article] ドイツにおける割合に関する教育内容・教育方法について2017

    • Author(s)
      加藤 卓,守屋 誠司
    • Journal Title

      数学教育学会 2017年度 秋季例会予稿集

      Volume: - Pages: 76-78

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04510
  • [Journal Article] Effects of diagrams showing relationships between variables in solutions to problems concerning relative values.2017

    • Author(s)
      Takashi Kato・Seiji Moriya・Toshihiko Shindo
    • Journal Title

      Proceedings of GDM 2016 in Heidelberg, Germany

      Volume: 不明

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04510
  • [Journal Article] 乗除数量関係(ボックス図)を使用した割合に関する教育実践と結果について2017

    • Author(s)
      加藤卓・守屋誠司・進藤聡彦
    • Journal Title

      数学教育学会2017年度 春季年会予稿集

      Volume: - Pages: 119-121

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04510
  • [Journal Article] 乗除数量関係図(ボックス図)を使用した割合に関する教育内容・方法について2016

    • Author(s)
      加藤卓・守屋誠司・進藤聡彦
    • Journal Title

      数学教育学会2016年度 秋季例会予稿集

      Volume: - Pages: 164-166

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04510
  • [Journal Article] 乗除数量関係図(ボックス図)を使った割合指導の予備実験結果について2016

    • Author(s)
      加藤卓・守屋誠司・進藤聡彦
    • Journal Title

      2016年度数学教育学会春季年会 数学教育学会誌 臨時増刊

      Volume: 2016 臨時増刊 Pages: 200-202

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04510
  • [Presentation] 小学校の算数科における記述・論述力に関する具体的な教育内容・計画について2023

    • Author(s)
      加藤 卓
    • Organizer
      数学教育学会 2023年度 春季年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02588
  • [Presentation] “Improvement of teaching methods and student learning status in teacher training course (2) -Topics in teaching proportion -”2022

    • Author(s)
      Seiji MORIYA, Youichi TAN, Takashi KATO
    • Organizer
      Jahrestagung der Gesellschaft fur Didaktik der Mathematik vom 29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02588
  • [Presentation] 「割合」はなぜ難しいか?2022

    • Author(s)
      加藤 卓
    • Organizer
      2022年度 数学教育学会 秋季例会 Organized Session A
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02588
  • [Presentation] METHOD FOR SOLVING RATIO WORD PROBLEMS WITH CERTAINTY - CONCEPTUAL DIAGRAM2021

    • Author(s)
      Takashi Kato
    • Organizer
      The 14th International Congress on Mathematical Education
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02588
  • [Presentation] 小・中学校の学習の連続性を保証する記述・論述力に関する教育計画について2021

    • Author(s)
      加藤 卓
    • Organizer
      数学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02588
  • [Presentation] 演算構造で分類された複雑な文章問題での中学生の解決力について2020

    • Author(s)
      加藤 卓
    • Organizer
      2020度 数学教育学会 春季年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02588
  • [Presentation] Solving ratio sentence problems classified according to arithmetic structure2020

    • Author(s)
      Takashi KATO
    • Organizer
      Geschutzter Bereich der GDM-Onlinetagung 2020 (OlTa) , (Online Participation)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02588
  • [Presentation] 演算構造で分類した複雑な文章問題の小学生の解決方略と傾向2020

    • Author(s)
      加藤 卓
    • Organizer
      数学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02588
  • [Presentation] Effects of diagrams showing relationships between variables in solutions to problems concerning Speed.2019

    • Author(s)
      Takashi Katou, Seiji Moriya
    • Organizer
      53. Jahrestagung der Gesellschaft fur Didaktik der Mathematik (GDM)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04510
  • [Presentation] 乗除数量関係(ボックス図)に文字を使用した速さの指導と問題解決力について2019

    • Author(s)
      加藤卓,守屋誠司
    • Organizer
      数学教育学会 2019年度 春季年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02588
  • [Presentation] 乗除数量関係(ボックス図)を使用した割合にする問題解決力の変化ついて2018

    • Author(s)
      加藤卓,守屋誠司
    • Organizer
      数学教育学会 2018年度 秋季例会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04510
  • [Presentation] 乗除数量関係(ボックス図)を使用した割合に関する教育実践と結果について2017

    • Author(s)
      加藤卓(単独発表)・守屋誠司・進藤聡彦
    • Organizer
      2017年度数学教育学会春季年会
    • Place of Presentation
      首都大学東京(東京都・八王子市)
    • Year and Date
      2017-03-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04510
  • [Presentation] ドイツにおける割合に関する教育内容・教育方法について2017

    • Author(s)
      加藤 卓,守屋 誠司
    • Organizer
      数学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04510
  • [Presentation] Improvement of education contents, education method about the relative values using worksheets and a figure FRQ.2016

    • Author(s)
      Takashi Kato・Seiji Moriya・Toshihiko Shindo
    • Organizer
      GDM 2016 (50th Annual Meeting the Society for Mathematics Education)
    • Place of Presentation
      Heidelberg, Germany
    • Year and Date
      2016-03-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04510
  • [Presentation] Effects of Relearning about Relative Values Using “Box-Diagram Method”2016

    • Author(s)
      Takashi Kato(単独発表)・Seiji Moriya・Toshihiko Shindo
    • Organizer
      13th ICM(International Congress on Mathematical Education)
    • Place of Presentation
      Hamburg(ドイツ)
    • Year and Date
      2016-07-24
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04510
  • [Presentation] 乗除数量関係図(ボックス図)を使った割合指導の予備実験結果について2016

    • Author(s)
      加藤卓・守屋誠司・進藤聡彦
    • Organizer
      数学教育学会 2016年度年会
    • Place of Presentation
      茨城県つくば市 筑波大学
    • Year and Date
      2016-03-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04510
  • [Presentation] EFFECTS OF STUDENTS REVIEWED “RELATIVE VALUES” USING DIAGRAMS2016

    • Author(s)
      Takashi Kato・Seiji Moriya・Toshihiko Shindo
    • Organizer
      13th International Congress on Mathematical Education
    • Place of Presentation
      Hamburg, Germany
    • Year and Date
      2016-07-24
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04510
  • [Presentation] 乗除数量関係図(ボックス図)を使用した割合に関する教育内容・方法について2016

    • Author(s)
      加藤卓(単独発表)・守屋誠司・進藤聡彦
    • Organizer
      2016年度数学教育学会秋季例会
    • Place of Presentation
      関西大学(大阪府・吹田市)
    • Year and Date
      2016-09-16
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04510
  • 1.  守屋 誠司 (00210196)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 22 results

URL: 

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi