• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Hashikawa Kimiyo  橋川 喜美代

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

HASHIKAWA Kimiyo  橋川 喜美代

Less
Researcher Number 20189468
Other IDs
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2017 – 2021: 関西福祉科学大学, 教育学部, 教授
2008 – 2009: Naruto University of Education, 大学院・学校教育研究科, 教授
2007: Naruto University of Education, 学校教育学部, 教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Education and related fields / Educaion
Keywords
Principal Investigator
共感 / 教育学 / 保育者の関わり / 向善性 / 畏敬 / かかわり / 保育の質 / 幼保一体化 / 保育者のかかわり / 園内研修 … More / 記録 / 子ども理解 / 幼児教育学 / ドイツ:アメリカ / 精神的母性 / 幼稚園教員の専門性 / 女性史 / アメリカの幼稚園運動 / 保育実践史 / 思想史 Less
  • Research Projects

    (2 results)
  • Research Products

    (15 results)
  • Co-Researchers

    (3 People)
  •  Construction of inside and outside training models in certified centers for early childhood education and carePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Hashikawa Kimiyo
    • Project Period (FY)
      2017 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
    • Research Field
      Education and related fields
    • Research Institution
      Kansai University of Welfare Sciences
  •  Nursery and Education Theory of Pestalozzi-Froebel-Haus and Its introduction to the united State of AmericaPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      HASHIKAWA Kimiyo
    • Project Period (FY)
      2007 – 2009
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Naruto University of Education

All 2020 2019 2018 2010 2009 2008 2007

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 保育の質向上につながる子ども理解指標作成に関する一考察-佐伯の保育のケアリングを手がかりに-2019

    • Author(s)
      木村直子・橋川喜美代・太田顕子
    • Journal Title

      鳴門教育大学授業実践研究

      Volume: 18 Pages: 145-161

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18636
  • [Journal Article] 保育の質向上につながる子ども理解指標作成に関する一考察-佐伯の保育のケアリングモデルを手がかりに-2019

    • Author(s)
      木村直子・橋川喜美代・太田顕子
    • Journal Title

      鳴門教育大学授業実践研究

      Volume: 18

    • NAID

      120006708180

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18636
  • [Journal Article] アメリカ無償幼稚園運動とペスタロッチ・フレーベル・ハウス2010

    • Author(s)
      橋川喜美代
    • Journal Title

      鳴門教育大学研究紀要 第25巻

      Pages: 38-50

    • NAID

      110008284500

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530704
  • [Journal Article] アメリカ無償幼稚園運動とペスタロッチ・フレーベル・ハウス2010

    • Author(s)
      橋川喜美代
    • Journal Title

      鳴門教育大学研究紀要 25巻

      Pages: 38-50

    • NAID

      110008284500

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530704
  • [Journal Article] 幼稚園教員の専門性としての共感-エマ・マーウェデルの保育と幼稚園教員養成の実際をてがかりに-2009

    • Author(s)
      橋川喜美代
    • Journal Title

      鳴門教育大学研究紀要 24巻

      Pages: 1-12

    • NAID

      110007053303

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530704
  • [Journal Article] 幼稚園教員の専門性としての共感-エマ・マーウェデルの保育と幼稚園教員養成の実際をてがかりに-2009

    • Author(s)
      橋川 喜美代
    • Journal Title

      鳴門教育大学紀要 第24巻

      Pages: 1-12

    • NAID

      110007053303

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530704
  • [Journal Article] ペスタロッチ・フレーベル・ハウスの教育実践と母性2008

    • Author(s)
      橋川 喜美代
    • Journal Title

      鳴門教育大学研究紀要 第23巻

      Pages: 110-120

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530704
  • [Journal Article] ペスタロッチ・フレーベル・ハウスの教育実践と母性2008

    • Author(s)
      橋川喜美代
    • Journal Title

      鳴門教育大学研究紀要 23巻

      Pages: 110-120

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530704
  • [Presentation] 保育者の共感的かかわりの解明に関する研究(その1)2020

    • Author(s)
      木村直子・橋川喜美代・太田顕子
    • Organizer
      日本保育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18636
  • [Presentation] 保育者の共感的かかわりの解明に関する研究(その2)2020

    • Author(s)
      橋川喜美代・太田顕子
    • Organizer
      日本保育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18636
  • [Presentation] 保育記録に見る子ども理解の深まりと園内研修-認定こども園への移行を推進する子ども理解と園内研修とは-2019

    • Author(s)
      橋川喜美代・太田顕子
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18636
  • [Presentation] 幼稚園と保育所の文化をつなぐ幼児理解を求めて2018

    • Author(s)
      太田顕子・橋川喜美代
    • Organizer
      日本保育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18636
  • [Presentation] 園内研修における保育者の語り-保育の質向上につながる子ども理解とは-2018

    • Author(s)
      太田顕子・橋川喜美代
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18636
  • [Presentation] 幼稚園と保育所の文化をつなぐ幼児理解を求めて2018

    • Author(s)
      太田顕子・橋川喜美代
    • Organizer
      日本保育学会第71回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18636
  • [Presentation] 19世紀末期のアメリカにおけるペスタロッチ・フレーベル・ハウスの受容2007

    • Author(s)
      橋川喜美代
    • Organizer
      日本教育方法学会第43回大会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2007-09-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530704
  • 1.  KIUCHI Yoichi (60204822)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  木村 直子 (80448349)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 3.  太田 顕子 (00636350)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 8 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi