• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

OGASAWARA Hiroyasu  小笠原 嘉康

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 20194417
Other IDs
External Links
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2002 – 2007: 日本大学, 文理学部, 教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Education on school subjects and activities / Educational technology
Except Principal Investigator
Education on school subjects and activities / Educational technology / 教科教育
Keywords
Principal Investigator
学力論 / science museum / literacy / children education / educational material / loan kit / museum education / science education / アウトリーチ / 博学連携 … More / 科学博物館 / 幼少児教育 / 教具 / ローンキット / 博物館教育 / 科学教育 / semiology / media study / Post modernism / maltimedia sociaty / social constructionism / medialiteracy / 情報教育 / ・視聴覚教育 / 放送 / カルチュラル・スタディーズ / カリキュラム開発 / インターネット / 批判的思考力 / 記号論 / メディア論 / ポストモダン / 多メディア社会 / 社会構成主義 / メディアリテラシー … More
Except Principal Investigator
総合学習 / Integrated Studies / Education for International Understanding / スーツケース教材 / 教材開発 / 国際理解教育 / 博学連携 / Formative research / development of resources for Stage of children med / Learning Resources / support of teaching-learning process / development of resource Guidebooks / Media Literacy / メディア教育 / 開発研究 / リソースガイド開発 / 学習リソース開発 / 教育メディア / 形成的研究 / 発達段階に即したリソース開発 / 学習リソース / 教授学習過程支援 / リソース・ガイドブック開発 / メディア・リテラシー / Immigrant Studies / Outreaching Suitcase Materials / Development of Teaching Materials / Multicultural Education / Global Education / 新しい国際理解教育 / 移民 / 移民学習 / 多文化共生教育 / グローバル教育 / Trunk Kit Teaching Materials / Teaching Materials Development / Collaboration between Museums and Schools / アウトリーチ教材 / Outdoors activities / Methods of Lesson Reflection / Educational Belief of Teacher / Critical Thinking / Evaluation Model of Synthetic Learning / Ideal Model of Child / Synthetic Learning / 学習 / 問題解決能力 / 思考力 / 評価モデル / 学力 / 野外体験活動 / 授業リフレクション / 教師の教育的信念 / 批判的思考 / 総合学習の評価モデル / 探究する子ども Less
  • Research Projects

    (6 results)
  • Research Products

    (71 results)
  • Co-Researchers

    (18 People)
  •  The Development of resource and resource guide on Media Literacy education for primary education

    • Principal Investigator
      MIYAKE Masataro
    • Project Period (FY)
      2006 – 2007
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Fukuyama University
  •  The development of loan kit in science museum and thepractice in schoolsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      OGASAWARA Hiroyasu
    • Project Period (FY)
      2006 – 2007
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Nihon University
  •  The Development and Practice of the Outreach Tbaching Materials for Global Education and Multicultural Education

    • Principal Investigator
      MORIMO Takeo
    • Project Period (FY)
      2005 – 2007
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Chuo University
  •  The developmental study for media literacy curricuram in JapanPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      OGASAWARA Hiroyasu
    • Project Period (FY)
      2003 – 2005
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Nihon University
  •  Development and Practice of the Trunk Kit Teaching Materials for International Understanding by the Collaboration between Museums and Schools

    • Principal Investigator
      MORIMO Takeo
    • Project Period (FY)
      2003 – 2004
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Chuo University
  •  The Proposal and Research of a New Evaluation Model for the Synthetic Learning

    • Principal Investigator
      SAKAE Hasegawa
    • Project Period (FY)
      2002 – 2003
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      Soka University

All 2009 2008 2007 2006 2005 2004 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 学校をよりよく理解するための教育学62008

    • Author(s)
      小笠原, 喜康
    • Total Pages
      173
    • Publisher
      学事出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530731
  • [Book] 第5章, 学習観の転換-レイブとウエンガーの「状況化された学習:周辺的正当参加」論の意義-.太田直子, 黒崎勲共編著『学校をよりよく理解するための教育学6』(63-82)2007

    • Author(s)
      小笠原 喜康
    • Total Pages
      175
    • Publisher
      学事出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18300297
  • [Book] 太田直子・黒崎勲共編『学校をよりよく理解するための教育学6』(第5章「学習観の転換-レイブとウエンガーの「状況化された学習:周辺的正当参加」論の意義-」63-82頁)2007

    • Author(s)
      小笠原 喜康(分担執筆)
    • Total Pages
      175
    • Publisher
      学事出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330197
  • [Book] 論文の書き方:わかりやすい文章のために2007

    • Author(s)
      小笠原 喜康
    • Total Pages
      221
    • Publisher
      ダイヤモンド社
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18300297
  • [Book] 『論文の書き方:わかりやすい文章のために』2007

    • Author(s)
      小笠原 喜康(単著)
    • Total Pages
      221
    • Publisher
      ダイヤモンド社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330197
  • [Book] 第5章, 学習観の転換-レイブとウエンガーの「状況化された学習:周辺的正当参加」論の意義-.太田直子, 黒崎勲共編著『学校をよりよく理解するための教育学6』, 63-822007

    • Author(s)
      小笠原 喜康
    • Total Pages
      175
    • Publisher
      学事出版
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18300297
  • [Book] 議論のウソ2005

    • Author(s)
      小笠原, 喜康
    • Total Pages
      226
    • Publisher
      講談社
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15300286
  • [Book] 博物館の学びをつくりだす2005

    • Author(s)
      小笠原喜康, Children's Museum研究会編
    • Total Pages
      199
    • Publisher
      ぎようせい
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330197
  • [Book] 新しい学力-メディアリテラシーの育成:メディアリテラシーからサイバーリテラシーへ(日本教育方法学会編『教育方法33 確かな学力と指導法の探求』第3章)2004

    • Author(s)
      小笠原喜康
    • Publisher
      明治図書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15300286
  • [Book] The Fallacy of the Arguments

    • Author(s)
      OGASAWARA, Hiroyasu
    • Total Pages
      226
    • Publisher
      Kodansha's new library of knowledge, Tokyo : Kodansha Ltd.
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15300286
  • [Journal Article] モノ的展示の観察からコト的展示への参加へ-廣松渉の「モノ・コト論」とレイブ等の「状況化された学習論」を手がかりとして-2007

    • Author(s)
      小笠原, 喜康
    • Journal Title

      日本大学文理学部情報科学研究所 年次研究報告書 6

      Pages: 62-69

    • NAID

      40015422398

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530731
  • [Journal Article] From the exhibition of objects to the participation in phenomena : "object & phenomenon theory" of Hiromatsu, W and "the situated learning theory" of Lave & Wenger as clues.2007

    • Author(s)
      Ogasawara, H
    • Journal Title

      College of humanities & sciences Nihon university institute of information sciences, Annual report 6

      Pages: 62-69

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530731
  • [Journal Article] モノ的展示の観察からコト的展示への参加ヘ-廣松渉の「モノ・コト論」とレイブ等の「状況化された学習論」を手がかりとして-2007

    • Author(s)
      小笠原 喜康
    • Journal Title

      日本大学文理学部情報科学研究所 年次研究報告書 6

      Pages: 62-69

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330197
  • [Journal Article] From the Exhibition of Objects to The Participation in Phenomena : Object & Phenomenon theory of Hiromatsu, W. and the Situated Learning Theory of Lave & Wenger as Clues2007

    • Author(s)
      Ogasawara, H
    • Journal Title

      College of Humanities & Sciences Nihon University Institute of Information Sciences, Annual report

      Pages: 62-69

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330197
  • [Journal Article] H, Reconsider a concept of media-literacy : Get over critic.2007

    • Author(s)
      Ogasawara
    • Journal Title

      The audio-visual education(Shichokaku-kyoiku) 61(3)

      Pages: 50-53

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18300297
  • [Journal Article] Hand'sOn考3:展示理論における構成主義の誤謬2007

    • Author(s)
      小笠原 喜康
    • Journal Title

      子ども博物館楽校 3

      Pages: 46-56

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530731
  • [Journal Article] The turnover of learning theory : The meaning of Lave & Wenger "Situated Learning : Peripheral legitimate participation" theory2007

    • Author(s)
      Ogasawara, H
    • Journal Title

      Ohta, N. Kurosaki, I. Pedagogy for the understanding school. the 5th chap. Gakuji-Shuppan

      Pages: 63-82

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530731
  • [Journal Article] The consider of PISA type paper from anti-representationism.2007

    • Author(s)
      Ogasawara, H.
    • Journal Title

      The Heisei 19 years annual study meeting of the Japanese Association for the Instructional Materials(Tokyo Gakugei University.)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18300297
  • [Journal Article] 連載をふり返って改めてメディアリテラシ-を問い直す-クリティカルを超えて-2007

    • Author(s)
      小笠原 喜康
    • Journal Title

      視聴覚教育 61(3)(印刷中)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330197
  • [Journal Article] モノ的展示の観察からコト的展示への参加へ-廣松渉の「モノ・コト論」とレイブ等の「状況化された学習論」を手がかりとして-2007

    • Author(s)
      小笠原 喜康
    • Journal Title

      日本大学文理学部情報科学研究所年次研究報告書 6

      Pages: 62-69

    • NAID

      40015422398

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330197
  • [Journal Article] 特集連載 メディア教育の現場から41 連載をふり返って改めてメディアリテラシーを問い直す-クリティカルを超えて-2007

    • Author(s)
      小笠原 喜康
    • Journal Title

      視聴覚教育 61(3)

      Pages: 50-53

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18300297
  • [Journal Article] モノ的展示の観察からコト的展示への参加へ-廣松渉の「モノ・コト論」とレイブ等の「状況化された学習論」を手がかりとして-2007

    • Author(s)
      小笠原 喜康
    • Journal Title

      日本大学文理学部情報科学研究所『年次研究報告書』 6

      Pages: 62-69

    • NAID

      40015422398

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530731
  • [Journal Article] Hand's On考3 : 博物館展示理論における構成主義の誤謬2007

    • Author(s)
      小笠原, 喜康
    • Journal Title

      子ども博物館楽校 3(印刷中)

    • NAID

      40015422399

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530731
  • [Journal Article] 連載をふり返って改めてメディアリテラシーを問い直す-クリティカルを超えて-2007

    • Author(s)
      小笠原 喜康
    • Journal Title

      視聴覚教育 3

      Pages: 50-53

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330197
  • [Journal Article] The consider on "Han's On The fallacy of constructivism2007

    • Author(s)
      Ogasawara, H
    • Journal Title

      Children's Museum sch ule 3

      Pages: 46-56

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530731
  • [Journal Article] From the exhibition of objects to the participation in phenomena : object & phenomenon theory of Hiromatsu, W. and the situated learning theory of Lave & Wenger as clues.2006

    • Author(s)
      Ogasawara, H.
    • Journal Title

      College of humanities & sciences Nihon university institute of information sciences, Annual report 6

      Pages: 62-69

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18300297
  • [Journal Article] モノ的展示の観察からコト的展示への参加へ-廣松渉の「モノ・コト論」とレイブ等の「状況化された学習論」を手がかりとして-2006

    • Author(s)
      小笠原 喜康
    • Journal Title

      年次研究報告書(日本大学文理学部情報科学研究所) 6

      Pages: 62-69

    • NAID

      40015422398

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18300297
  • [Journal Article] What has educational media research studied? : The three dimensions of media.2005

    • Author(s)
      OGASAWARA, Hiroyasu
    • Journal Title

      The Study Meeting Reports of The Japan Association for the Study of Educationaol Media 19

      Pages: 85-89

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15300286
  • [Journal Article] メディア・リテラシー教育のカリキュラム開発2005

    • Author(s)
      浅井和行, 小笠原喜康
    • Journal Title

      教育メディア研究 11・2(印刷中)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15300286
  • [Journal Article] What has educational media research studied? : The three dimensions of media2005

    • Author(s)
      小笠原, 喜康
    • Journal Title

      日本教育メディア学会研究会論集 19

      Pages: 85-89

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15300286
  • [Journal Article] 博学連携と博物館教育の今日的課題-近代学校の問題点を越えて-2005

    • Author(s)
      小笠原 喜康
    • Journal Title

      国立民族学博物館共同研究報告書 56

      Pages: 281-307

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330197
  • [Journal Article] The Reconsider to the Concept of Medialiteracy from the Viewpoint of Refrective Thinking.2004

    • Author(s)
      Ogasawara Yoshiyasu
    • Journal Title

      The Study Meeting Reports of the Japan Association for the Study of Educational Media 15

      Pages: 33-40

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530602
  • [Journal Article] 新しい学力-メディアリテラシーの育成:メディアリテラシーからサイバーリテラシーへ2004

    • Author(s)
      小笠原 喜康
    • Journal Title

      教育方法(日本教育方法学会) 33

      Pages: 36-48

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530602
  • [Journal Article] A Consideration of ‘Hand's On' : Where is Knowledge? A View of Anti Representationism and Presentatio.2004

    • Author(s)
      Ogasawara Yoshiyasu
    • Journal Title

      Children's Museum Shule 2

      Pages: 63-73

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530602
  • [Journal Article] 反省的思考の観点からのメディアリテラシー概念の問い直し2004

    • Author(s)
      小笠原 喜康
    • Journal Title

      日本教育メディア学会研究会論集 15

      Pages: 33-40

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530602
  • [Journal Article] 反省的思考の観点からのメディアリテラシー概念の問い直し2004

    • Author(s)
      小笠原喜康
    • Journal Title

      日本教育メディア学会研究会論集 15

      Pages: 33-40

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15300286
  • [Journal Article] The Education of Media Literacy : From the Medialiteracy to the Cyberliteracy.2004

    • Author(s)
      Ogasawara Yoshiyasu
    • Journal Title

      Educational Methods 33

      Pages: 63-73

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530602
  • [Journal Article] "Hand's On"考2-知識はどこにあるのか : 反表象主義の知識観と展示-2004

    • Author(s)
      小笠原 喜康
    • Journal Title

      子ども博物館楽校(子ども博物館研究会編) 2

      Pages: 63-73

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530602
  • [Journal Article] メディアリテラシーの育成 : メディアリテラシーからサイバーリテラシーへ2004

    • Author(s)
      小笠原 喜康
    • Journal Title

      教育方法(日本教育方法学会編) 33

      Pages: 36-48

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530602
  • [Presentation] To the literacy of the phenomenon theory of knowledge 22009

    • Author(s)
      Ogasawara, H.
    • Organizer
      The integration of knowledge of that to how. The 44th annual study meeting of National Association for the Study of Educational Methods
    • Place of Presentation
      Kyoto University
    • Year and Date
      2009-06-29
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18300297
  • [Presentation] 科学博物館ローンキットの開発課題-光を題材とした幼少向けキットの試行によって2007

    • Author(s)
      小笠原 喜康, 小野 和, 渡辺 昇, 大即 洋子, 木下 周一, 木村 陽一郎, 横山 千晶
    • Organizer
      日本教育メディア学会, 第14回大会
    • Place of Presentation
      秋田大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18300297
  • [Presentation] The Educational Meaning of Drama in Education in UK2007

    • Author(s)
      Kobayashi, Yuriko, Hiroyasu, Ogasawara
    • Organizer
      National Association for the Study of Educational Methods
    • Place of Presentation
      Kyoto University
    • Year and Date
      2007-09-30
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330197
  • [Presentation] To the literacy of the phenomenon theory of knowledge 2 : The integration of knowledge of that to how2007

    • Author(s)
      Ogasawara, H
    • Organizer
      The 44th Annual Study Meeting of National Association for the Study of Educational Methods
    • Place of Presentation
      Kyoto University
    • Year and Date
      2007-09-30
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330197
  • [Presentation] 知識の「コト」化学力論へ2-that知のhow知への統合2007

    • Author(s)
      小笠原 喜康
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2007-09-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330197
  • [Presentation] the developmental problems of the loan kit of science museum2007

    • Author(s)
      Ogasawara, H. Ono, K. Watanabe, N. Otsuki, Y. Kinoshita, S. Kimura, Y. Yokoyama, C.
    • Organizer
      The trial of the kit for children at the theme of lights. The 14th annual study meeting of the Japan Association for Educational Media Study
    • Place of Presentation
      Akita University
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18300297
  • [Presentation] イギリスのDrama in Educationの教育的意義2007

    • Author(s)
      小林 由利子, 小笠原 喜康
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2007-09-30
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330197
  • [Presentation] The developmental problems of the loan kit of science museum : The trial of the kit for children at the theme of lights2007

    • Author(s)
      Ogasawara, H., Ono, K., Watanabe, N., Otsuki, Y., Kinoshita, S., Kimura, Y., Yokoyama, C
    • Organizer
      The 14th annual study meeting of the Japan Association for Educational Media Study
    • Place of Presentation
      Akita university
    • Year and Date
      2007-10-20
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530731
  • [Presentation] 科学博物館ローンキットの開発課題-光を題材とした幼少向けキットの試行によって-2007

    • Author(s)
      小笠原 喜康, 小野 和, 渡邊 昇, 大即 洋子, 木下 周一, 木村 陽一郎, 横山 千晶
    • Organizer
      日本教育メディア学会, 第14回大会
    • Place of Presentation
      秋田大学
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18300297
  • [Presentation] 「モノ」展示から「コト」展示へ2007

    • Author(s)
      小笠原 喜康
    • Organizer
      全日本博物館学会, 第33回大会
    • Place of Presentation
      お茶の水女子大学
    • Year and Date
      2007-06-03
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18300297
  • [Presentation] 知識の「コト」化学力論へ2-that知のhow知への統合2007

    • Author(s)
      小笠原 喜康
    • Organizer
      日本教育方法学会, 第43回大会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2007-09-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18300297
  • [Presentation] From the exhibition of objects to the participation in phenomena2007

    • Author(s)
      Ogasawara, H
    • Organizer
      The 33dth annual study meeting of theMuseological Society of Japan
    • Place of Presentation
      Ochanomizu university
    • Year and Date
      2007-06-03
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530731
  • [Presentation] 「モノ」展示から「コト」展示へ2007

    • Author(s)
      小笠原 喜康
    • Organizer
      全日本博物館学会・第33回大会
    • Place of Presentation
      お茶の水女子大学
    • Year and Date
      2007-06-03
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530731
  • [Presentation] 知識の「コト」化学力論へ2-that知のhow知への統合-2007

    • Author(s)
      小笠原 喜康
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2007-09-30
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330197
  • [Presentation] To the literacy of the phenomenon theory of knowledge 2 : The integration of knowledge of that to how2007

    • Author(s)
      Ogasawara, H
    • Organizer
      The 44th annual study meeting of National Association for the Study of Educational Methods
    • Place of Presentation
      Kyoto university
    • Year and Date
      2007-09-30
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530731
  • [Presentation] 「モノ」展示から「コト」展示へ2007

    • Author(s)
      小笠原 喜康
    • Organizer
      全日本博物館学会
    • Place of Presentation
      お茶の水女子大学
    • Year and Date
      2007-06-03
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330197
  • [Presentation] 科学館ローンキットの開発課題-光を題材とした幼少向けキットの試行によって2007

    • Author(s)
      小笠原喜康
    • Organizer
      日本教育メディア学会第14回大会
    • Place of Presentation
      秋田大学
    • Year and Date
      2007-10-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530731
  • [Presentation] 知識の「コト」化学力論へ2-that知のhow知への統合-2007

    • Author(s)
      小笠原 喜康
    • Organizer
      日本教育方法学会, 第43回大会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2007-09-29
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18300297
  • [Presentation] 科学博物館ローンキットの開発課題-光を題材とした幼少向けキットの試行によって-2007

    • Author(s)
      小笠原 喜康, 小野 和, 渡邊 昇, 大即 洋子, 木下 周一, 木村 陽一郎, 横山 千晶
    • Organizer
      日本教育メディア学会・第14回大会
    • Place of Presentation
      秋田大学
    • Year and Date
      2007-10-20
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530731
  • [Presentation] PISA型問題にみる反表象主義学力観2007

    • Author(s)
      小笠原 喜康
    • Organizer
      日本教材学会, 平成19年度大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2007-11-10
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18300297
  • [Presentation] Think the competency of teacher(teaching art) : the leadership today.2006

    • Author(s)
      Ogasawara, H.
    • Organizer
      Symposium, the Heisei 18 years annual study meeting of the Japanese Association for the Instructional Materials, the College of Humanities & Sciences
    • Place of Presentation
      Nihon University
    • Year and Date
      2006-11-11
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18300297
  • [Presentation] To the literacy of the phenomenon theory of knowledge : From the critic to learning theory of Satoh, M.2006

    • Author(s)
      Ogasawara, H
    • Organizer
      The 43d Annual Study Meeting of National Association for the Study of Educational Methods
    • Place of Presentation
      Fukushima Universiy
    • Year and Date
      2006-09-30
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330197
  • [Presentation] 教師の力量(教育力)を問う-いま,求められている「指導力」とは2006

    • Author(s)
      小笠原 喜康
    • Organizer
      日本教材学会第18回大会シンポジウム
    • Place of Presentation
      日本大学文理学部
    • Year and Date
      2006-11-11
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18300297
  • [Presentation] 知識の「コト」化学力論へ2006

    • Author(s)
      小笠原 喜康
    • Organizer
      日本教育メディア学会
    • Place of Presentation
      福島大学
    • Year and Date
      2006-09-30
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330197
  • [Presentation] From the exhibition of objects to the participation in phenomena : object & phenomenon theory of Hiromatsu, W. and the situated learning theory of Lave & Wenger as clues.2006

    • Author(s)
      Ogasawara, H.
    • Organizer
      Spring study meeting, the Association of Nihon University, the college of humanities & sciences.
    • Place of Presentation
      Nihon University
    • Year and Date
      2006-07-01
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18300297
  • [Presentation] モノ的展示の観察からコト的展示への参加へ-廣松渉の「モノ・コト論」とレイブ等の「状況論的学習論」を手がかりとして-2006

    • Author(s)
      小笠原 喜康
    • Organizer
      日本大学教育学会春期学術発表会
    • Place of Presentation
      日本大学文理学部
    • Year and Date
      2006-07-01
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18300297
  • [Presentation] 知識の「コト」化学力論-佐藤学への学習論批判を通じて2006

    • Author(s)
      小笠原 喜康
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Place of Presentation
      福島大学
    • Year and Date
      2006-10-10
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18300297
  • [Presentation] From the exhibition of objects to the participation in phenomena.2006

    • Author(s)
      Ogasawara, H.
    • Organizer
      The 33dth annual study meeting of the Museological Society of Japan
    • Place of Presentation
      Ochanomizu University
    • Year and Date
      2006-06-03
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18300297
  • [Presentation] To the literacy of the phenomenon theory of knowledge : From the critic to learning theory of Satoh, M2006

    • Author(s)
      Ogasawara, H
    • Organizer
      The 43dth annual study meeting of National Association for the Study of Educational Methods
    • Place of Presentation
      Fukushima university
    • Year and Date
      2006-09-30
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530731
  • [Presentation] To the literacy of the phenomenon theory of knowledge : From the critic to learning theory of Satoh, M.2006

    • Author(s)
      Ogasawara, H.
    • Organizer
      The 43dth annual study meeting of National Association for the Study of Educational Methods
    • Place of Presentation
      Fukushima University
    • Year and Date
      2006-10-10
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18300297
  • [Presentation] From the exhibition of objects to the participation in phenomena : "object & phenomenon theory" of Hiromatsu, W and "the situated learning theory" of Lave & Wenger as clues2006

    • Author(s)
      Ogasawara, H
    • Organizer
      Spring study meeting of the association of Nihon University Educational Study
    • Place of Presentation
      Nihon University
    • Year and Date
      2006-07-01
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530731
  • [Presentation] The consider of PISA type paper from anti-representationism

    • Author(s)
      Ogasawara, H
    • Organizer
      The Heisei 19 years annual study meeting of the Japanese Association for the Instructional Materials
    • Place of Presentation
      Tokyo Gakugei
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530731
  • 1.  MIYAKE Shotaro (50107017)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  OOKAWARA Kiyoshi (40168878)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  KUBOTA Kenichi (80268325)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  KUROGAMI Haruo (20215081)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  OKABE Masaki (10319030)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  MURANOI Hitoshi (10182130)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  SUZUKI Kastuaki (90206467)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  MORIMO Takeo (30201817)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  SAKAE Hasegawa (00018178)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  SHINGAI Kenichi (20143240)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  HIRAYAMA Mituyoshi (20110637)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  SHIMODA Yoshiyuki (70196559)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  SAGA Hiroo (30196109)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  KOBAYASHI Yuriko (50245297)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 15.  NAKAYAMA Kyoko (50411103)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  NAKAZATO Katsuyoshi (50172292)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  浅井 和行 (30324718)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 18.  木原 俊行 (40231287)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi