• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

MURANOI Hitoshi  村野井 仁

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 20275598
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 東北学院大学, 文学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2018 – 2021: 東北学院大学, 文学部, 教授
2005 – 2014: 東北学院大学, 文学部, 教授
2004: Tohoku Gakuin University, Department of English, Professor, 文学部・英文学科, 助教授
2003 – 2004: 東北学院大学, 文学部, 助教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Foreign language education / Basic Section 02100:Foreign language education-related
Except Principal Investigator
Foreign language education
Keywords
Principal Investigator
第二言語習得 / フォーカス・オン・フォーム / 第二言語習得研究 / 文法習得 / 英語教育学 / English proficiency / 英語運用能力 / 異文化間交流 / 文法指導 / プロジェクト … More / 領域統合型英語活動 / 英語指導法 / 第二言語指導効果研究 / 文法力 / CLIL / 教室第二言語習得研究 / 異文化間能力 / 内容言語統合型学習 / grammar / the Japan-Korea relation / interlanguage / cross-cultural communication / e-mail / reformulation / focus on form / 文法能力 / Reformulation / リフォーシュレーション / リフォーミュレーション / インターネット / 態度 / Content-based language instruction / Cognitive comparison / Hypothesis formulation / Cognitive processes / Guided summarizing / Second language acquisition / Focus on form / 心理言語的レディネス / 文法 / 中間言語 / 仮説検証 / 内容中心言語教育 / 認知比較 / 仮説形成 / プロダクション・モデル / 誘導要約法 / 英語学習動機 / 文法発達 / 理想的第二言語自我 / 内発的動機 / 内容言語統合学習 / 習得順序 / 英文法 / 談話完成テスト / 日本人英語学習者 / 発達段階 / 生成文法的SLA研究 / 認知的SLA研究 / 処理可能性 / 文法テスト / 文法発達段階 / 指導効果 / 言語テスト / 応用言語学 … More
Except Principal Investigator
習熟度調査 / シラバス開発 / 第2言語習得研究 / 小中高大連携 / 小学校英語活動 / CEFR / 到達度指標 / 英語教育政策 Less
  • Research Projects

    (6 results)
  • Research Products

    (49 results)
  • Co-Researchers

    (17 People)
  •  The Effects of Project-based and Skill-integrated CLIL ActivitiesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      MURANOI Hitoshi
    • Project Period (FY)
      2018 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Tohoku Gakuin University
  •  The Effects of CLIL and Focus on Form on EFL Learners' Second Language DevelopmentPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      MURANOI Hitoshi
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Tohoku Gakuin University
  •  Research into Development and Validation of English Language Proficiency Guidelines for Japanese Learners of English at Primary, Secondary, and Tertiary Education

    • Principal Investigator
      TONO Yukio
    • Project Period (FY)
      2008 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Tokyo University of Foreign Studies
  •  Japanese EFL learners' acquisition of grammatical competence and effects of second language instruction on the development of L2 grammarPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      MURANOI Hitoshi
    • Project Period (FY)
      2008 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Tohoku Gakuin University
  •  Effects of Focus on form in a cross-cultural interaction project on the development of Japanese EFL learners' English ProficiencyPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      MURANOI Hitoshi
    • Project Period (FY)
      2005 – 2007
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Tohoku Gakuin University
  •  An empirical study on the effects of focus-on-form instruction on the development of English proficiencyPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      MURANO Hitoshi
    • Project Period (FY)
      2003 – 2004
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Tohoku Gakuin University

All 2021 2019 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2007 2006 2004 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] The Routledge Encyclopedia of Second Language Acquisition2013

    • Author(s)
      Muranoi, Hitoshi
    • Total Pages
      5
    • Publisher
      Routledge
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520641
  • [Book] 統合的英語科教育法2012

    • Author(s)
      村野井仁・渡部良典・尾関直子・冨田祐一
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      成美堂
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20320083
  • [Book] 詳説第二言語習得研究-理論から研究法まで2010

    • Author(s)
      白畑知彦・若林茂則・村野井仁
    • Total Pages
      300
    • Publisher
      研究社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20320083
  • [Book] 英語教育用語辞典改訂版2009

    • Author(s)
      白畑知彦・冨田祐一・村野井仁・若林茂則
    • Total Pages
      377
    • Publisher
      大修館書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20320083
  • [Book] Output practice in the L2 classroom.In R.DeKeyser(Ed.), Practice in a se cond language:Perspectives from applied linguistics and cognitive psychology2007

    • Author(s)
      Muranoi Hitoshi
    • Total Pages
      34
    • Publisher
      Cambridge University Press
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520392
  • [Book] 第二言語習得研究から見た効果的な英語学習法、指導法2006

    • Author(s)
      村野井 仁
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      大修館書店
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520392
  • [Book] 第二言語習得研究から見た効果的な英語学習法・指導法2006

    • Author(s)
      村野井仁
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      大修館書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520392
  • [Book] 第二言語習得研究の現在(第6章第二言語習得研究と外国語教育)2004

    • Author(s)
      村野井 仁(共著)
    • Total Pages
      20
    • Publisher
      大修館書店
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15520367
  • [Journal Article] 領域統合型のCLIL活動が英語学習者の異文化間能力の発達に与える効果2021

    • Author(s)
      村野井 仁
    • Journal Title

      東北英語教育学会研究紀要

      Volume: 41 Pages: 59-74

    • NAID

      40022639268

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00838
  • [Journal Article] 誤りと文法指導―仮説検証の証としての「誤り」―2014

    • Author(s)
      村野井仁
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 第63巻 Pages: 18-20

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520641
  • [Journal Article] 第二言語指導効果研究と英語指導2014

    • Author(s)
      村野井仁
    • Journal Title

      JACET中部支部紀要

      Volume: 第12号 Pages: 1-11

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520641
  • [Journal Article] 共生のための英語学習2013

    • Author(s)
      村野井 仁
    • Journal Title

      東北学院大学論集(英語英文学)

      Volume: 第97号 Pages: 139-145

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520641
  • [Journal Article] アウトプットと第二言語習得2011

    • Author(s)
      村野井仁
    • Journal Title

      東北学院大学論集英語英文学

      Volume: 第95号 Pages: 51-64

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20320083
  • [Journal Article] アウトプットと第二言語習得2011

    • Author(s)
      村野井仁
    • Journal Title

      東北学院大学論集英語英文学 第95号

      Pages: 51-64

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20320083
  • [Journal Article] 新学習指導要領における文法指導-文法指導に関する5つの誤解-2011

    • Author(s)
      村野井仁
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 60巻7号 Pages: 10-12

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20320083
  • [Journal Article] インプットとアウトプットをつなぐ教室中心の授業-教室SLA研究からの示唆2009

    • Author(s)
      村野井仁
    • Journal Title

      英語教育 57巻12号

      Pages: 31-33

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20320083
  • [Journal Article] インプットとアウトプットをつなぐ教室中心の授業-教室SLA研究からの示唆2009

    • Author(s)
      村野井仁
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 57巻12号 Pages: 31-33

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20320083
  • [Journal Article] Focus on form through guided summarizing and EFL learners' interlanguage development2007

    • Author(s)
      Hitoshi Muranoi
    • Journal Title

      東北学院大学英語英文学研究所 33号

    • NAID

      120006917114

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520392
  • [Journal Article] 第二言語習得の現在とこれからの英語教育に与える示唆2007

    • Author(s)
      村野井 仁
    • Journal Title

      英語展望 114

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520392
  • [Journal Article] Output practice in the L2 classroom2007

    • Author(s)
      Hitoshi Muranoi
    • Journal Title

      Dekeyser, R. (Ed.). Practice in a second language : Perspectives from applied linguistics and cognitive psychology. Combridge University Press.

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520392
  • [Journal Article] 第二言語習得の現在とこれからの英語教育に与える示唆2007

    • Author(s)
      村野井 仁
    • Journal Title

      英語展望 114号

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520392
  • [Journal Article] Output practice in the L2 classroom In R. DeKeyser,(Ed.). Practice in a second language2007

    • Author(s)
      Hitoshi, Muranoi
    • Journal Title

      Perspectives from applied linguistics and cognitive psychology(Cambridge University Press)

      Pages: 51-84

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520392
  • [Journal Article] アウトプット活動としての自律要約法が日本人英語学習者の英語運用能力に与える影響2006

    • Author(s)
      村野井 仁
    • Journal Title

      東北学院大学オーディオ・ヴィジュアルセンター紀要 第10号

      Pages: 1-16

    • NAID

      40007353271

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520392
  • [Journal Article] 第二言語習得の認知プロセスに働きかける外国語指導技術-フォーカス・オン・フォームの視点から-2006

    • Author(s)
      村野井 仁
    • Journal Title

      上智大学言語学学会会報 第20号

      Pages: 107-126

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520392
  • [Journal Article] Hitoshi Muranoi, Classroom second language acquisition research and foreign language instruction

    • Author(s)
      Hitoshi Muranoi
    • Journal Title

      Dainigengo shuutoku kenkyu no genzai (Current trends in second language acquisition research) (Koike, I. (Ed.))(Tokyo : Taishukan Shoten)

      Pages: 103-122

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15520367
  • [Presentation] 大学英語授業におけるスピーキング・テスト実践の試み2019

    • Author(s)
      村野井 仁
    • Organizer
      大学英語教育学学会東北支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00838
  • [Presentation] CLIL的要素を持った領域統合型の英語授業と異文化間能力2019

    • Author(s)
      村野井 仁
    • Organizer
      J-CLIL東北支部大会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00838
  • [Presentation] CLIL的要素を持った技能統合型のコミュニケーション活動2015

    • Author(s)
      村野井仁
    • Organizer
      第52回北海道高等学校教育研究会英語部会研究集会
    • Place of Presentation
      札幌大学
    • Year and Date
      2015-01-09
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520641
  • [Presentation] CLIL的要素を持った英語活動の効果2015

    • Author(s)
      村野井仁
    • Organizer
      第3回東北英語教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      東北学院サテライトステーション
    • Year and Date
      2015-03-14
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520641
  • [Presentation] 第二言語指導効果研究への招待2015

    • Author(s)
      村野井仁
    • Organizer
      東北大学大学院国際文化研究科付属言語脳認知総合科学研究センター第17回言語・脳・認知コロキアム
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Year and Date
      2015-02-16
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520641
  • [Presentation] 共生のための英語教育―技能統合型の英語授業と内容言語統合学習による英語運用能力の育て方―2015

    • Author(s)
      村野井仁
    • Organizer
      英語授業研究学会・関東支部第19回春季研究大会
    • Place of Presentation
      神奈川大学
    • Year and Date
      2015-03-29
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520641
  • [Presentation] 第二言語指導効果研究と英語指導2014

    • Author(s)
      村野井仁
    • Organizer
      大学英語教育学会中部支部大会
    • Place of Presentation
      椙山女学園大学
    • Year and Date
      2014-06-07
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520641
  • [Presentation] 第二言語習得研究の成果を生かした英語指導法―CLIL的要素を持った技能統合型活動―2014

    • Author(s)
      村野井仁
    • Organizer
      川崎市教育センター平成26年度中高英語科教員研修
    • Place of Presentation
      川崎市総合教育センター
    • Year and Date
      2014-07-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520641
  • [Presentation] 題材内容を重視したCLIL的技能統合型の英語授業2013

    • Author(s)
      村野井 仁
    • Organizer
      関西英語教育学会KELES第16回卒論・修論発表セミナー
    • Place of Presentation
      神戸学院大学
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520641
  • [Presentation] CLILアプローチの考え方と特徴について2012

    • Author(s)
      村野井 仁
    • Organizer
      第34回純心英語教育公開講座
    • Place of Presentation
      長崎出島会館
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520641
  • [Presentation] CEFR-Jを用いた文法指導2012

    • Author(s)
      村野井仁
    • Organizer
      新しい英語能力到達度指標CEFR-J公開シンポジウム
    • Place of Presentation
      明治大学(東京都)
    • Year and Date
      2012-03-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20242011
  • [Presentation] 現代英語教授法-現代の英語教授法と実践-2011

    • Author(s)
      村野井仁
    • Organizer
      平成23年度授業力向上研修講座
    • Place of Presentation
      岩手県立総合教育センター(招待講演)
    • Year and Date
      2011-08-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20320083
  • [Presentation] CEFRの日本の英語教育への適用:検証と今後の課題(課題研究フォーラム)2011

    • Author(s)
      コーディネーター:根岸雅史、提案者:投野由紀夫、村野井仁、高田智子
    • Organizer
      全国英語教育学会山形研究大会
    • Place of Presentation
      山形大学
    • Year and Date
      2011-08-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20242011
  • [Presentation] コミュニケーションを支える文法力・語彙力の育て方-Focus on formによる教授法-2011

    • Author(s)
      村野井仁
    • Organizer
      第32回純心英語教育公開講座
    • Place of Presentation
      長崎市出島会館(招待講演)
    • Year and Date
      2011-11-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20320083
  • [Presentation] CEFRの日本の英語教育への適用:検証と今後の課題(課題研究フォーラム)2011

    • Author(s)
      コーディネーター:根岸雅史、提案者:投野由紀夫、村野井仁、高田智子
    • Organizer
      全国英語教育学会山形研究大会
    • Place of Presentation
      山形大学小石川キャンパス<山形県)
    • Year and Date
      2011-08-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20242011
  • [Presentation] 課題研究フォーラム「CEFRの日本の英語教育への適用:検証と今後の課題」CEFR-Jの能力記述と配列に対する日本人英語教師の評価2011

    • Author(s)
      村野井仁
    • Organizer
      全国英語教育学会山形大会
    • Place of Presentation
      山形大学(山形県)
    • Year and Date
      2011-08-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20242011
  • [Presentation] 日本の英語教育におけるCan-Doリストの作成:CEFRの到達目標を踏まえて2011

    • Author(s)
      コーディネーター:根岸雅史、提案者:投野由紀夫、村野井仁、高田智子
    • Organizer
      英語授業研究学会関西支部第23回秋季研究大会
    • Place of Presentation
      大阪商業大学(大阪府)(招待講演)
    • Year and Date
      2011-11-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20242011
  • [Presentation] コミュニケーションを支える文法力・語彙力の育て方-Focus on formによる教授法-2011

    • Author(s)
      村野井仁
    • Organizer
      第32回純心英語教育公開講座
    • Place of Presentation
      長崎市出島会館
    • Year and Date
      2011-11-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20320083
  • [Presentation] CEFRを英語教育評価の枠組みとして考える2010

    • Author(s)
      根岸雅史、村野井仁、投野由紀夫、高田智子
    • Organizer
      全国英語精学会大阪大会
    • Place of Presentation
      関西大学(大阪府)
    • Year and Date
      2010-08-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20242011
  • [Presentation] インプットからアウトプットにつながる英語授業の有効性-第二言語習得の認知プロセスの観点から-2009

    • Author(s)
      村野井仁
    • Organizer
      全国英語教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      鳥取大学
    • Year and Date
      2009-08-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20320083
  • [Presentation] インプットからアウトプットにつながる英語授業の有効性-第二言語習得の認知プロセスの観点から-2009

    • Author(s)
      村野井仁
    • Organizer
      全国英語教育学会全国大会シンポジウム
    • Place of Presentation
      鳥取大学(鳥取県)
    • Year and Date
      2009-08-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20320083
  • [Presentation] 第二言語習得の認知プロセスを促す英語指導2007

    • Author(s)
      村野井 仁
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(LET)関東支部2007年度研究大会
    • Place of Presentation
      東北学院大学
    • Year and Date
      2007-10-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520392
  • [Presentation] 教室第二言語習得研究の現在

    • Author(s)
      村野井仁
    • Organizer
      オープンフォーラム2013ことばの科学会
    • Place of Presentation
      関西学院大学
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520641
  • [Presentation] フォーカス・オン・フォームに基づく授業実践のポイント

    • Author(s)
      村野井仁
    • Organizer
      第18回英語授業力開発フォーラム
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520641
  • 1.  TONO Yukio (10211393)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 2.  AIKAWA Masao (60290467)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  OZWKI Naoko (00259318)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  KANAMORI Tsuyoshi (90204544)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  KAWANARI Mika (60224804)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  SASAJIMA Shigeru (80301464)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  SHIINA Kikuko (40261888)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  TAKADA Tomoko (20517594)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 9.  TAKAHASHI Miyuki (30301617)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  TERAUCHI Hajime (50307146)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  NAKATANI Yasuo (90290626)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  NAKANO Nakano (70148229)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  NEGISHI Masashi (50189362)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 14.  MATSUI Junko (00275819)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  MIDORIKAWA Hideko (10245889)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  SHIRAHATA Tomohiko (50206299)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 17.  WAKABAYASHI Shigenori (80291962)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi