• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

NINOMIYA Shuichi  二宮 衆一

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 20398043
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 和歌山大学, 教育学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2022 – 2024: 和歌山大学, 教育学部, 教授
2009 – 2021: Wakayama University, 教育学部, 准教授
2006 – 2008: 愛媛大学, 教育学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Educaion / Basic Section 09010:Education-related / Education
Except Principal Investigator
Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Educaion
Keywords
Principal Investigator
イギリス / 学習としての評価 / 形成的評価 / 学習のための評価 / 教育評価 / コンプリヘンシブ / カリキュラム / 混合能力学級 / 共通カリキュラム / EPQ … More / 学習評価 / 探究学習 / 自己評価 / 主体的に学習に取り組む態度 / メタ認知能力 / 学びのログ / メタ認知 / フィードバック / 教育評価政策 / 信頼性と妥当性 / 妥当性 / 信頼性 / 教師による評価 / 学習のための評価論 / 教育評価の機能 / ARG / 総括的評価 / 学習の評価 / 共同学習 / 個別化教育 / 混合能力教授 / 能力別学級 / ストリーミング / コンプリヘンシブ・スクール … More
Except Principal Investigator
総合性 / 集団性 / 親密性 / 専門性 / 学童保育 / 戦争認識 / 東北 / 歴史家のようによむ / 花岡事件 / 北上平和記念館 / 戦争記憶 / 戦争体験 / 歴史実践 / 歴史家のように読む / 授業づくり / 和解 / 歴史教育 / 歴史認識 / 軍事郵便 / 効果測定 / 職能成長 / ラーニング・ログ / カリキュラム改善 / 質的調査 / 量的調査 / トライアンギュレート法 / 効果 / 教育実習 Less
  • Research Projects

    (9 results)
  • Research Products

    (46 results)
  • Co-Researchers

    (15 People)
  •  A study of assessment for the inquiry learning process : A review from the FPQ, HPQ, and EPQ in the U.K.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      二宮 衆一
    • Project Period (FY)
      2024 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Wakayama University
  •  学童保育指導員の「専門性」再考――多領域横断性と力量形成に焦点をあてて

    • Principal Investigator
      大谷 直史
    • Project Period (FY)
      2022 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
    • Research Institution
      Tottori University
  •  Exploring the theory and practice of Assessment as LearningPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      二宮 衆一
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Wakayama University
  •  Practical Study For the reflective "historical recognition" to relate the communities: Focusing on the Tohoku district

    • Principal Investigator
      KONNO Hideharu
    • Project Period (FY)
      2018 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Iwate University
  •  The new development of formative assessment in the United KingdomPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Ninomiya Shuichi
    • Project Period (FY)
      2015 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Wakayama University
  •  The study of "Assessment for Learning" by ARG in EnglandPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      NINOMIYA Shuichi
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Wakayama University
  •  A study of common curriculum in England of the comprehensive reform termPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      NINOMIYA Shuichi
    • Project Period (FY)
      2009 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Wakayama University
  •  トライアンギュレート法を用いた地域連携実習カリキュラムの教育効果測定と改善

    • Principal Investigator
      山崎 哲司
    • Project Period (FY)
      2007 – 2009
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Ehime University
  •  A consideration on the common curriculum theory in postwar BritainPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      NINOMIYA Shuichi
    • Project Period (FY)
      2006 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Ehime University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2016 2015 2014 2013 2011 2010 2009 2008 2007 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 変動する総合・探究学習:欧米と日本 歴史と現在2023

    • Author(s)
      伊藤実歩子、本所恵、藤本和久、内藤由佳子、中西修一朗、奥村好美、森久佳、二宮衆一、徳永俊太、木村裕、坂本尚志
    • Total Pages
      234
    • Publisher
      大修館書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02484
  • [Book] 変動する総合・探究学習:欧米と日本 歴史と現在2023

    • Author(s)
      伊藤実歩子、本所恵、藤本和久、内藤由佳子、中西修一朗、奥村好美、森久佳、二宮衆一、徳永俊太、木村裕、坂本尚志
    • Total Pages
      234
    • Publisher
      大修館書店
    • ISBN
      9784469222784
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01004
  • [Book] よくわかる教育評価[第3版]2021

    • Author(s)
      田中 耕治 編著 二宮衆一ほか
    • Total Pages
      274
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      4623091643
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01004
  • [Book] 変動する大学入試2020

    • Author(s)
      伊藤実歩子編著 二宮衆一ほか
    • Total Pages
      278
    • Publisher
      大修館書店
    • ISBN
      4469222720
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01004
  • [Book] 現代カリキュラム研究の動向と展望2018

    • Author(s)
      二宮衆一
    • Publisher
      教育出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04230
  • [Book] グローバル化時代の教育評価改革2016

    • Author(s)
      二宮衆一
    • Total Pages
      298
    • Publisher
      日本標準
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04230
  • [Book] 新しい教育評価入門2015

    • Author(s)
      西岡加名恵・石井英真・田中耕治・二宮衆一・他7名
    • Total Pages
      286
    • Publisher
      有斐閣
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730656
  • [Book] 教育方法学研究ハンドブック2014

    • Author(s)
      二宮衆一
    • Publisher
      学文社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730656
  • [Book] 「イギリスにおけるパフォーマンス評価」『パフォーマンス評価-思考力・判断力・表現力を育む授業づくり』2011

    • Author(s)
      二宮衆一
    • Publisher
      ぎょうせい
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730630
  • [Book] パフォーマンス評価-思考力・判断力・表現力を育む授業づくり2011

    • Author(s)
      二宮衆一(共著)
    • Total Pages
      6
    • Publisher
      ぎょうせい(発行確定)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730630
  • [Book] パフォーマンス評価-思考力・判断力・表現力を育む授業づくり2011

    • Author(s)
      二宮衆一(共著)
    • Publisher
      ぎょうせい
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730630
  • [Book] 「諸外国における教育課程の現状-イギリス-」『教育課程』2009

    • Author(s)
      二宮衆一
    • Publisher
      学文社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730630
  • [Book] 「カリキュラムの履修スタイル」『やわらかアカデミズム・〈わかる〉シリーズよくわかる教育課程』2009

    • Author(s)
      二宮衆一
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730630
  • [Book] 教育課程2009

    • Author(s)
      二宮衆一, 共著
    • Total Pages
      8
    • Publisher
      学文社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730630
  • [Book] 「諸外国における教育課程の現状-イギリス-」『教育課程』2009

    • Author(s)
      二宮衆一・山崎準二編
    • Publisher
      学文社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730504
  • [Book] 「イギリスにおける学力向上政策の動向」田中耕治編著『新しい学力テストを読み解く』2008

    • Author(s)
      二宮衆一
    • Total Pages
      16
    • Publisher
      日本標準
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730504
  • [Book] 「イギリスにおける学力向上政策の動向-ナショナル・テスト体制の導入は学校現場に何をもたらしたのか-」『新しい学力テストを読み解く-PISA/TIMSS/全国学力・学習状況調査/教育課程実施状況調査の分析とその課題』2008

    • Author(s)
      二宮衆一・田中耕治編著
    • Publisher
      日本標準
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730504
  • [Journal Article] 子どもの権利と学童保育2024

    • Author(s)
      二宮衆一
    • Journal Title

      学童保育研究

      Volume: 24 Pages: 17-20

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22260
  • [Journal Article] 自己評価2024

    • Author(s)
      二宮衆一
    • Journal Title

      指導と評価

      Volume: 832 Pages: 23-24

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02484
  • [Journal Article] 学童保育指導員が『チーム』として働くことの意味を考える:第12回大会の課題研究II『学童保育指導員のチームワークを考える』から2023

    • Author(s)
      二宮衆一
    • Journal Title

      学童保育

      Volume: 13

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22260
  • [Journal Article] 「学びのログ」を活用した「主体的に学習に取り組む態度」の育成と評価2022

    • Author(s)
      二宮衆一・丸山佑樹(2021)
    • Journal Title

      和歌山大学教職大学院紀要 : 学校教育実践研究

      Volume: 6 Pages: 73-81

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02484
  • [Journal Article] 子どもの学びの自己調整を生みだす授業2022

    • Author(s)
      二宮 衆一・中山和幸・久保文人・西原有香莉・平井千恵・中岡正年
    • Journal Title

      和歌山大学教育学部紀要. 教育科学

      Volume: 72 Pages: 1-8

    • NAID

      120007190992

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01004
  • [Journal Article] Bridging teaching practices and self-regulated learning2022

    • Author(s)
      二宮 衆一・中山和幸・久保文人・西原有香莉・平井千恵・中岡正年
    • Journal Title

      和歌山大学教育学部紀要. 教育科学

      Volume: 72 Pages: 1-8

    • DOI

      10.19002/AN00257966.72.1

    • NAID

      120007190992

    • ISSN
      13425331
    • URL

      https://wakayama-u.repo.nii.ac.jp/records/2003128

    • Year and Date
      2022-02-09
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02484
  • [Journal Article] 「学びのログ」を活用した「主体的に学習に取り組む態度」の育成と評価2022

    • Author(s)
      二宮衆一・丸山佑樹
    • Journal Title

      和歌山大学教職大学院紀要 : 学校教育実践研究

      Volume: 6 Pages: 73-81

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01004
  • [Journal Article] 探究学習のための教育評価のあり方2019

    • Author(s)
      二宮衆一
    • Journal Title

      教育方法

      Volume: -

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04230
  • [Journal Article] 形成的評価の新しい考え方2016

    • Author(s)
      二宮衆一
    • Journal Title

      指導と評価

      Volume: 62(7) Pages: 33-35

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04230
  • [Journal Article] The Possibilities and Limitations of Assessment for Learning: Exploring the Theory of Formative Assessment and the Notion of “Closing the Learning Gap”2016

    • Author(s)
      Ninomiya Shuichi
    • Journal Title

      Educational Studies in Japan: International Yearbook

      Volume: 10 Pages: 79-91

    • NAID

      130005159256

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04230
  • [Journal Article] The impact of PISA and the interrelation and development of assessment policy and assessment theory in Japan2016

    • Author(s)
      Shuichi Ninomiya
    • Journal Title

      Assessment in Education: Principles, Policy & Practice

      Volume: ー Issue: 1 Pages: 91-110

    • DOI

      10.1080/0969594x.2016.1261795

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04230
  • [Journal Article] 「イギリスのARGによる『学習のための評価』論の考察」2013

    • Author(s)
      二宮衆一
    • Journal Title

      『教育方法学研究』

      Volume: 38巻 Pages: 97-107

    • NAID

      110009624680

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730656
  • [Journal Article] 知識の再構成化を促す授業づくり2009

    • Author(s)
      二宮衆一・田中美紀
    • Journal Title

      愛媛大学教育学部紀要 56巻1号

      Pages: 1-13

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730630
  • [Journal Article] トライアンギュレート法を用いた地域連携実習の効果に関する研究(2)-2年次実習の成果について-2008

    • Author(s)
      山崎 哲司, 東 賢司, 白松 賢, 日野 克博, 二宮 衆一
    • Journal Title

      愛媛大学教育学部紀要 55

      Pages: 105-111

    • NAID

      120006524626

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19653090
  • [Journal Article] コンプリヘンシブ改革期のイギリスにおける学級編成問題の研究-ストリーミングから混合能力学級への移行問題を中心に-2007

    • Author(s)
      二宮衆一
    • Journal Title

      教育方法学研究(日本教育方法学会) 第32巻

      Pages: 61-72

    • NAID

      110007723034

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730504
  • [Journal Article] ユンプリヘンシブ改革期のイギリスにおける学級編成問題の研究-ストリーミングから混合能力学級への移行問題を中心に-2007

    • Author(s)
      二宮 衆一
    • Journal Title

      教育方法学研究 32

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730504
  • [Presentation] 英国のEPQ(Extended Project Qualification)の特徴と論点2023

    • Author(s)
      二宮衆一
    • Organizer
      第34回日本カリキュラム学会 ラウンドテーブル
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02484
  • [Presentation] 「判断の問われる場面調査」から指導員の専門性について考えるⅡ2023

    • Author(s)
      大谷直史、代田盛一郎、二宮衆一、福武利、 松田洋介、松本歩子
    • Organizer
      日本学童保育学会第13回研究大会自主企画
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22260
  • [Presentation] 「判断の問われる場面調査」から指導員の専門性について考える2022

    • Author(s)
      大谷直史、代田盛一郎、二宮衆一、松田洋介、松本歩子、福武利
    • Organizer
      日本学童保育学会第12回研究大会自主企画Ⅰ
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22260
  • [Presentation] 英国のEPQ(Extended Project Qualification)における「探究」の評価について2021

    • Author(s)
      二宮衆一
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第32回琉球大学web大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02484
  • [Presentation] 探究学習のための評価のあり方2018

    • Author(s)
      二宮衆一
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04230
  • [Presentation] 探究学習のための評価のあり方2018

    • Author(s)
      二宮衆一
    • Organizer
      日本教育方法学会第54回大会課題研究
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01004
  • [Presentation] 英国における学力評価論の動向2010

    • Author(s)
      二宮衆一
    • Organizer
      日本教育学会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2010-08-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730630
  • [Presentation] 英国における学力評価論の動向2010

    • Author(s)
      二宮衆一
    • Organizer
      日本教育学会第69回大会
    • Place of Presentation
      於広島大学
    • Year and Date
      2010-08-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730630
  • [Presentation] イギリスにおける教育評価論の動向-ARGの「学習のための評価」論を中心に-2010

    • Author(s)
      二宮衆一
    • Organizer
      教育目標・評価学会第21回大会
    • Place of Presentation
      於共愛学園前橋国際大学
    • Year and Date
      2010-12-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730630
  • [Presentation] イギリスにおける教育評価論の動向-ARGの「学習のための評価」論を中心に-2010

    • Author(s)
      二宮衆一
    • Organizer
      教育目標・評価学会
    • Place of Presentation
      共愛学園前橋国際大学
    • Year and Date
      2010-12-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730630
  • [Presentation] コンプリヘンシブ改革期のイギリスにおける学級編成の問題2008

    • Author(s)
      二宮衆一
    • Organizer
      教育方法学会
    • Place of Presentation
      愛知教育大学
    • Year and Date
      2008-10-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730504
  • [Presentation] コンプリヘンシブ改革期のイギリスにおける学級編成の問題2008

    • Author(s)
      二宮衆一
    • Organizer
      教育方法学会第44回大会
    • Place of Presentation
      愛知教育大学
    • Year and Date
      2008-10-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730504
  • [Presentation] 「『学習のための評価』から『学習としての評価』への展望―形成的評価論の新たな展開―」

    • Author(s)
      二宮衆一
    • Organizer
      教育目標・評価学会中間研究集会
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730656
  • 1.  KONNO Hideharu (10380213)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  山崎 哲司 (70210383)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 3.  白松 賢 (10299331)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 4.  日野 克博 (40304662)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 5.  太田 佳光 (40160519)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  東 賢司 (10264318)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 7.  外池 智 (20323230)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  河西 英通 (40177712)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  土屋 明広 (50363304)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  小瑶 史朗 (50574331)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  伊藤 大介 (70400439)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 12.  大谷 直史 (50346334)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 13.  松本 歩子 (10615058)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 14.  代田 盛一郎 (60610011)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 15.  松田 洋介 (80433233)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi