• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Enza Chie  遠座 知恵

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

ENZA Chie  遠座 知恵

Less
Researcher Number 20580864
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 東京学芸大学, 教育学部, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2012 – 2024: 東京学芸大学, 教育学部, 准教授
2011: 東京学芸大学, 教育学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09010:Education-related / Education / Educaion
Except Principal Investigator
Education / Basic Section 09010:Education-related
Keywords
Principal Investigator
大正新教育 / 進歩主義教育 / 新教育運動 / 北澤種一 / 東京女子高等師範学校附属小学校 / カリキュラム / 実践改革 / 授業研究 / 教育測定研究 / カリキュラム評価 … More / 成績考査 / 教育測定 / 教育評価 / 学級観 / プロジェクト / 協働 / 作業教育 / ドルトン・プラン / 興味 / プロジェクト・メソッド / 学級経営 / デモクラシー / 教員養成 / 幼小連携 … More
Except Principal Investigator
試験 / 評価 / 小学校令施行規則 / 大正新教育期 / 試験廃止 / 考査 / 形成的評価 / 大正新教育 / 新教育 / 情報 / 受験社会 / 在米史料 / 教育学 / 19世紀 / 日本 / 国際交流 / 比較教育史 / 教育情報 / 明治 / 近世 / アメリカ / テスト / ユーモア詩 / 学力テスト / Crandirinin / プロジェクトメソド / 内面の形成 / 自己客観化 / 主観性 / 価値葛藤 / 探究学習 / 総合学習 / 自己理解 / 他者理解 / ダイアローグ / 相互主観性 / 相互理解 / ナラティブ Less
  • Research Projects

    (7 results)
  • Research Products

    (35 results)
  • Co-Researchers

    (4 People)
  •  新教育における授業研究の実態と特質に関する比較教育史的研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      遠座 知恵
    • Project Period (FY)
      2024 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Tokyo Gakugei University
  •  Historical study on the generation of the formative testing during the Taisho New Education era in actual Japanese schools.

    • Principal Investigator
      橋本 昭彦
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Japan Women's University
  •  Comperative Hisotrical Research on Curriculum EvaluationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      ENZA Chie
    • Project Period (FY)
      2018 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Tokyo Gakugei University
  •  Comparative study on the characteristics of Japanese acceptance of 19C American testings

    • Principal Investigator
      Hashimoto Akihiko
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      National Institute for Educational Policy Research
  •  Comparative Historical Analysis of the Theory and Practice of Progressive Education Classroom ManagementPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      ENZA Chie
    • Project Period (FY)
      2014 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Tokyo Gakugei University
  •  The narrative study of the effects of the inquiry learning

    • Principal Investigator
      ASANUMA Shigeru
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Tokyo Gakugei University
  •  A Comparative Historical Study on the Role of Teacher Training in Kindergarten-Primary EducationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      ENZA Chie
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Tokyo Gakugei University

All 2024 2023 2022 2020 2019 2018 2017 2015 2014 2013 2012 2011

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 大正新教育 学級・学校経営重要文献選(第Ⅱ期)2020

    • Author(s)
      橋本美保・遠座知恵編
    • Total Pages
      548
    • Publisher
      不二出版
    • ISBN
      9784835082912
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02274
  • [Book] 大正新教育 学級・学校経営重要文献選2019

    • Author(s)
      橋本美保・遠座知恵
    • Total Pages
      340
    • Publisher
      不二出版
    • ISBN
      9784835082837
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02274
  • [Book] 大正新教育の受容史2018

    • Author(s)
      橋本美保編著、遠座知恵、角谷亮太郎、塚原健太、永井優美、宮野尚
    • Total Pages
      334
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780431
  • [Book] 大正新教育の思想2015

    • Author(s)
      橋本美保・田中智志編、遠座知恵ほか著
    • Total Pages
      566
    • Publisher
      東信堂
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780431
  • [Journal Article] 東京女子高等師範学校附属小学校における研究の展開と教育評価2024

    • Author(s)
      遠座知恵
    • Journal Title

      児童教育

      Volume: 34 Pages: 37-42

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02274
  • [Journal Article] The Founding of the Educational Instruction Association and its Influence: Practitioners’ Educational Research Role Awareness2023

    • Author(s)
      遠座知恵・橋本美保
    • Journal Title

      STUDIES IN THE HISTORY OF EDUCATION

      Volume: 66 Issue: 0 Pages: 6-19

    • DOI

      10.15062/kyouikushigaku.66.0_6

    • ISSN
      0386-8982, 2189-4485
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02131, KAKENHI-PROJECT-18K02274
  • [Journal Article] ラルフ・タイラー研究の現在2022

    • Author(s)
      遠座知恵
    • Journal Title

      アメリカ教育研究

      Volume: 32 Pages: 97-110

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20680
  • [Journal Article] ラルフ・タイラー研究の現在2022

    • Author(s)
      遠座知恵
    • Journal Title

      アメリカ教育研究

      Volume: 32 Pages: 97-110

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02274
  • [Journal Article] Taneichi Kitazawa's Reception of the Concept of Democracy2019

    • Author(s)
      Chie Enza
    • Journal Title

      Educational Studies in Japan: International Yearbook

      Volume: 13

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02274
  • [Journal Article] 大正期における教育学研究の変容2019

    • Author(s)
      橋本美保・遠座知恵
    • Journal Title

      教育学研究

      Volume: 86巻2号 Pages: 28-40

    • NAID

      130007728490

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02274
  • [Journal Article] 思想史と実践史を架橋する―新教育研究への提案2018

    • Author(s)
      橋本美保・江口潔・遠座知恵・宮野尚
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 27 Pages: 111-117

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03776
  • [Journal Article] 東京女子高等師範学校附属小学校における作業教育実践の展開―評価概念の導入によるカリキュラム改革の深化2018

    • Author(s)
      遠座知恵
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 27 Pages: 15-26

    • NAID

      130007655508

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03776
  • [Journal Article] 東京女子高等師範学校附属小学校における作業教育実践の展開2018

    • Author(s)
      遠座知恵
    • Journal Title

      カリキュラム研究

      Volume: 27

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780431
  • [Journal Article] 近代日本におけるドルトン・プランの普及2018

    • Author(s)
      遠座知恵・角谷亮太郎
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要 総合教育科学系Ⅰ

      Volume: 69 Pages: 33-54

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780431
  • [Journal Article] 北澤種一によるデモクラシー概念の受容―共通主義の基底としての興味―2017

    • Author(s)
      遠座知恵
    • Journal Title

      教育学研究

      Volume: 第84巻第1号 Pages: 1-12

    • NAID

      130005868626

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780431
  • [Journal Article] コロンビア大学ティーチャーズ・カレッジにおける幼稚園教員養成―創設期におけるカリキュラム改革を中心に―2015

    • Author(s)
      遠座知恵
    • Journal Title

      アメリカ教育学会紀要

      Volume: 26 Pages: 54-64

    • NAID

      40020688011

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780431
  • [Journal Article] 東京女子高等師範学校附属小学校における作業教育の研究態勢―北澤種一による欧米視察後の改革を中心に―2015

    • Author(s)
      塚原健太・遠座知恵
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要(総合教育科学系Ⅰ)

      Volume: 66集 Pages: 79-91

    • NAID

      110009889813

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780431
  • [Journal Article] 大正新教育の実践に与えたドクロリー教育法の影響―「興味の中心」理論の受容を中心に―2014

    • Author(s)
      遠座知恵・橋本美保
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 23号 Pages: 297-309

    • NAID

      110010002407

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780431
  • [Journal Article] F. G. ボンサーによる初等教育カリキュラムの開発課程―インダストリアル・アーツの性格とプロジェクトの系譜―2013

    • Author(s)
      遠座知恵
    • Journal Title

      日本の教育史学

      Volume: 56 Pages: 97-109

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730731
  • [Journal Article] F. G. ボンサーによる初等教育カリキュラムの開発過程―インダストリアル・アーツの性格とプロジェクトの系譜―2013

    • Author(s)
      遠座知恵
    • Journal Title

      日本の教育史学

      Volume: 第56集 Pages: 97-109

    • URL

      http://ci.nii.ac.jp/naid/110009662533

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730731
  • [Journal Article] 入沢宗寿によるプロジェクト・メソッドの受容―情報収集の実態と研究の特質―2012

    • Author(s)
      遠座知恵
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要(総合教育科学系)

      Volume: 第63集 Pages: 21-30

    • NAID

      110009226280

    • URL

      http://ir.u-gakugei.ac.jp/handle/2309/127855

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730731
  • [Presentation] 大正期における東京女子高等師範学校附属小学校の考査研究2023

    • Author(s)
      遠座知恵
    • Organizer
      教育史学会第67回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02274
  • [Presentation] 20世紀初頭の「実際家」による教育学改造―教育教授研究会の役割を中心に―2022

    • Author(s)
      遠座知恵・橋本美保
    • Organizer
      教育史学会 第66回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20680
  • [Presentation] 北澤種一による教師論の展開―戦前における教師像の再検討―2020

    • Author(s)
      遠座知恵
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02274
  • [Presentation] The Transformation of Educational Research in Modern Japan: Forcusing on the Efforts to Advance Progressive Education2019

    • Author(s)
      Enza Chie, Hashimoto Miho
    • Organizer
      World Education Research Association
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02274
  • [Presentation] 東京女子高等師範学校附属小学校におけるカリキュラム評価―1920年代の教育測定研究を中心に―2019

    • Author(s)
      遠座知恵
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02274
  • [Presentation] 東京女子高等師範学校附属小学校における教師の成長2019

    • Author(s)
      遠座知恵
    • Organizer
      日本デューイ学会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02274
  • [Presentation] Reception of Pedagogical Knowledge in Practical Contexts: Case Study on Progressive Education School Reform in Modern Japan.2018

    • Author(s)
      Chie Enza
    • Organizer
      ISCHE (International Standing Conference for the History of Education) Annual Conference 2018
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03776
  • [Presentation] The Reception of Pedagogical Knowledge in Practical Contexts: A Case Study on Progressive Education School Reform in Modern Japan2018

    • Author(s)
      Chie Enza
    • Organizer
      International Standing Conference for the History of Education
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02274
  • [Presentation] 東京女子高等師範学校附属小学校における作業教育の実践思想2017

    • Author(s)
      遠座知恵
    • Organizer
      教育思想史学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780431
  • [Presentation] 東京女子高等師範学校附属小学校におけるドクロリー教育法の受容―全体教育のカリキュラム開発に与えた影響を中心に―2014

    • Author(s)
      遠座知恵
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Place of Presentation
      関西大学
    • Year and Date
      2014-06-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780431
  • [Presentation] 北澤種一によるデモクラシー概念の受容2013

    • Author(s)
      遠座知恵
    • Organizer
      教育哲学会
    • Place of Presentation
      神戸親和女子大学(神戸市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730731
  • [Presentation] 北澤種一によるデモクラシー概念の受容―共通主義の基底としての興味―2013

    • Author(s)
      遠座知恵
    • Organizer
      教育哲学会第56回大会
    • Place of Presentation
      神戸親和女子大学
    • Year and Date
      2013-10-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730731
  • [Presentation] 進歩主義教育におけるインダストリアル・アーツの編成原理―F・G・ボンサーによるカリキュラム開発の特質とその日本的変容に注目して―2011

    • Author(s)
      遠座知恵
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第22回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2011-07-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730731
  • [Presentation] F. G. ボンサーによる初等教育カリキュラムの開発過程―インダストリアル・アーツの性格とプロジェクトの系譜―2011

    • Author(s)
      遠座知恵
    • Organizer
      教育史学会第55回大会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2011-10-02
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730731
  • 1.  Hashimoto Akihiko (80189480)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 2.  橋本 美保 (60222212)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 3.  ASANUMA Shigeru (30184146)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  FURUYA Keita (50361738)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi