• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

SATO SEIKO  佐藤 誠子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

SATO Seiko  佐藤 誠子

Less
Researcher Number 20633655
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 東北大学, 教育学研究科, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2022 – 2023: 東北大学, 教育学研究科, 准教授
2020 – 2022: 石巻専修大学, 人間学部, 准教授
2014 – 2019: 石巻専修大学, 人間学部, 助教
2013: 東北大学, 教育学研究科(研究院), 助教
2012: 東北大学, 大学院・教育学研究科, 博士研究員
2012: 東北大学, 教育学研究科(研究院), 博士研究員
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 10020:Educational psychology-related / Educational psychology
Except Principal Investigator
Basic Section 10020:Educational psychology-related / Educational psychology
Keywords
Principal Investigator
思考過程 / 大学生 / 課題解決 / 教授学習過程 / 誤概念 / 既有知識 / 概念変化 / 直観的判断 / 仮説的判断 / 授業 … More / 知識表現の抽象度 / 発問 / 教材特性 / 抽象度 / ルール学習 / 思考 / 視点の変換 / 表面的類似性 / 知識の道具的機能 / 具体的情報 / 知識学習 / 高等教育 / 教育系心理学 / 質問生成 / 知識の操作 / 授業研究 / 大学授業 / 認知的能動性 / 能動的学習 / 学習 / 教授法 / 具体物による教授 / 学習過程 / 授業過程 / 抽象化 / 学習者による「まとめ」 / 具体物モデル / 算数・数学学習 … More
Except Principal Investigator
ルール学習 / 項目反応理論 / 等化 / 教科学習 / 知識の構造化 / 教科教育 / 知識操作 / 垂直尺度 / IRT / リンキング / 社会認識 / 誘導法 / 知識教授 / 知識の機能 / 学校教育 / 知識の転移 / 科学的知識 / 課題解決 / 知識の適用 / 既有知識 / 既知性効果 / 知識構成水準 / 深化機能 / 予測機能 / 要約機能 / ルールの機能 / 科学教育 / 問題解決 / コホート / 垂直尺度化 / 達成度 / 到達度 / 垂直等化 / IRT observed score / 習熟度 / 到達尺度 / 形成的アセスメント / 到達度評価 / 項目応答理論 / 学力 / 発達 / 数学 / パフォーマンス評価 / 算数 / 信頼性 / 理科 / ルーブリック / パフォーマンスアセスメント / パフォーマンス・アセスメント / 適性試験 / アセスメント / パーフォーマンス / CBT / BIB / CAT / 自動採点 / 小論文 / 学力調査 / 対応づけ / 教育評価 Less
  • Research Projects

    (10 results)
  • Research Products

    (42 results)
  • Co-Researchers

    (18 People)
  •  Investigation of learners' factors that facilitate or suppress conceptual change: Focusing on the coherence of existing knowledge and thinking processPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      佐藤 誠子
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Tohoku University
  •  Knowledge Operation as a Teaching Strategy to Promote Knowledge Structuring in Social Studies

    • Principal Investigator
      進藤 聡彦
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      The Open University of Japan
  •  学校教育で獲得された科学的知識の転移およびその抑制・促進要因に関する研究

    • Principal Investigator
      工藤 与志文
    • Project Period (FY)
      2021 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Tohoku University
  •  Examination of Teachers' Questioning and Teaching Material Characteristics to Encourage Learning of Scientific Rules: Focusing on the Abstraction Level of Knowledge RepresentationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Sato Seiko
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Tohoku University
      Ishinomaki Senshu University
  •  The effect of structuring rules and operational knowledge on the promotion of subject learning and its application to teaching materials

    • Principal Investigator
      Shindo Toshihiko
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      The Open University of Japan
  •  Development of vertical scale for measuring student growth in multiple level achievement tests

    • Principal Investigator
      Shibayama Tadashi
    • Project Period (FY)
      2016 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Tohoku University
  •  How could we encourage cognitive active learning of university students in class?Principal Investigator

    • Principal Investigator
      Sato Seiko
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Ishinomaki Senshu University
  •  Improving reliability of performance assessment with IRT scores

    • Principal Investigator
      SHIBAYAMA Tadashi
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Tohoku University
  •  A psychological study of negative effects of instruction with concrete manipulatives: How could we avoid its interference in task performance?Principal Investigator

    • Principal Investigator
      SATO Seiko
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Ishinomaki Senshu University
      Tohoku University
  •  Linking methods for the scores obtained by the different assessment procedures

    • Principal Investigator
      SHIBAYAMA Tadashi
    • Project Period (FY)
      2009 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Tohoku University

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2011 2010 2009 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 法科大学院統一適性試験を利用した等パーセンタイル等化法における等化誤差の評価例.法科大学院統一適性試験テクニカル・レポート2008第7章2010

    • Author(s)
      佐藤喜一・柴山直
    • Publisher
      商事法務
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330150
  • [Journal Article] Teaching the Predictive Function of Scientific Rules: Factors Relating to the Familiarity Effect in Knowledge Application2023

    • Author(s)
      Kudo Yoshifumi、Sato Seiko、Shindo Toshihiko
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Educational Psychology

      Volume: 71 Issue: 1 Pages: 38-50

    • DOI

      10.5926/jjep.71.38

    • ISSN
      0021-5015, 2186-3075
    • Year and Date
      2023-03-30
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K03020, KAKENHI-PROJECT-19K03264
  • [Journal Article] 知識の道具的機能の教授が自己完結的推論の抑制に及ぼす効果―四角形のルールによる図形分類課題を取り上げて―2022

    • Author(s)
      佐藤誠子
    • Journal Title

      教授学習心理学研究

      Volume: 17 Pages: 60-71

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03235
  • [Journal Article] 演算選択と見積もり回答の非整合性にみられる割合学習のつまずき―大学生を対象とした調査から―2022

    • Author(s)
      佐藤誠子
    • Journal Title

      石巻専修大学研究紀要

      Volume: 33 Pages: 57-63

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03235
  • [Journal Article] ルールによる課題解決はなぜ困難なのか-「誘導法」によるルール学習研究ー2021

    • Author(s)
      工藤与志文,佐藤誠子,進藤聡彦
    • Journal Title

      教授学習心理学研究

      Volume: 17

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03264
  • [Journal Article] ルール学習場面における学習者の質問生成とルール適用―種子植物ルールの学習の場合―2020

    • Author(s)
      佐藤誠子
    • Journal Title

      石巻専修大学研究紀要

      Volume: 31 Pages: 63-69

    • NAID

      40022244437

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03235
  • [Journal Article] 見積もりおよび制限的乗法・除法観との関連2020

    • Author(s)
      佐藤誠子
    • Journal Title

      Annual convention of the Japanese Association of Educational Psychology

      Volume: 62 Issue: 0 Pages: 151

    • DOI

      10.20587/pamjaep.62.0_151

    • NAID

      130007985276

    • ISSN
      2189-5538, 2424-1571
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03235
  • [Journal Article] 講義型授業における大学生の能動的学習の可能性―コメントペーパーの記述分析から―2019

    • Author(s)
      佐藤誠子
    • Journal Title

      石巻専修大学研究紀要

      Volume: 30 Pages: 105-111

    • NAID

      40021897987

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K17314
  • [Journal Article] 大学生のもつ心理学の素朴概念とその修正について―授業における能動的学習の観点から―2017

    • Author(s)
      佐藤誠子
    • Journal Title

      石巻専修大学研究紀要

      Volume: 28 Pages: 107-111

    • NAID

      40021380357

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K17314
  • [Journal Article] 具体物を用いた教授学習場面における学習者の思考過程―積極的効果を保証する条件の検討―2016

    • Author(s)
      佐藤誠子
    • Journal Title

      石巻専修大学研究紀要

      Volume: 27 Pages: 93-100

    • NAID

      40020786153

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780384
  • [Journal Article] IRTモデルにもとづく学力評価ルーブリックの作成手法の試み2016

    • Author(s)
      佐藤誠子・柴山直
    • Journal Title

      日本テスト学会第14回発表論文抄録集

      Volume: - Pages: 140-143

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03731
  • [Journal Article] 授業における学習者の「まとめ」の違いとその後の課題解決との関連―具体物を用いた算数授業の場合―2015

    • Author(s)
      佐藤誠子
    • Journal Title

      教授学習心理学研究

      Volume: 11 Pages: 28-39

    • NAID

      40020617518

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780384
  • [Journal Article] 教授学習場面における具体物の利用とその課題―算数・数学学習に焦点をあてて―2014

    • Author(s)
      佐藤誠子
    • Journal Title

      東北大学大学院教育学研究科研究年報

      Volume: 62

    • NAID

      120005467213

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780384
  • [Journal Article] 項目に関する事前情報が十分に得られない状況における適応型テストシステム開発の試み2013

    • Author(s)
      熊谷龍一、後藤譲司、中畦菜穂子、柴山直、佐藤喜一、野口裕之
    • Journal Title

      日本テスト学会誌

      Volume: (印刷中)

    • NAID

      40019725018

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330150
  • [Journal Article] 下位テストから構成されるテスト間の等化におけるラートストラップ法を採用した等化の標準誤差の評価2011

    • Author(s)
      佐藤善一・柴山直
    • Journal Title

      日本テスト学会誌

      Volume: 7 Pages: 85-98

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330150
  • [Journal Article] 下位テストから構成されるテスト間の等化におけるブートストラップ法を採用した等化の標準誤差の評価2011

    • Author(s)
      佐藤喜一、柴山直
    • Journal Title

      日本テスト学会誌

      Volume: 7巻 Pages: 85-98

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330150
  • [Journal Article] 単一グループデザインでのリンキングにおけるシミュレーションモデルの構築と誤差評価の具体例2010

    • Author(s)
      佐藤喜一・柴山直
    • Journal Title

      日本テスト学会誌

      Volume: 6 Pages: 51-62

    • NAID

      40017226789

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330150
  • [Journal Article] 単一グループデザインでのリンキングにおけるシミュレーションモデルの構築と誤差評価の具体例2010

    • Author(s)
      佐藤喜一、柴山直
    • Journal Title

      日本テスト学会誌

      Volume: 6巻 Pages: 51-62

    • NAID

      40017226789

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330150
  • [Presentation] 既有知識の問題解決への適用実態と適用促進方略2023

    • Author(s)
      進藤聡彦・工藤与志文・佐藤誠子
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第19回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02867
  • [Presentation] 知識学習における視点の変換が課題解決に及ぼす影響―「条件づけ」の学習の授業実践―2023

    • Author(s)
      佐藤誠子
    • Organizer
      日本教育心理学会第65回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02858
  • [Presentation] ルールの2つの機能の理解2022

    • Author(s)
      進藤聡彦・工藤与志文・佐藤誠子
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第18回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K03020
  • [Presentation] ルール適用においてカテゴリー情報はなぜ無視されるのか2022

    • Author(s)
      工藤与志文・佐藤誠子・進藤聡彦
    • Organizer
      日本教育心理学会第64回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K03020
  • [Presentation] ルールの2つの機能の理解2022

    • Author(s)
      進藤聡彦, 工藤与志文, 佐藤誠子
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第18回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03264
  • [Presentation] 未知事例への知識使用を促す教授活動が自己完結的推論の抑制に及ぼす効果―「三角型四角形」問題を取り上げて―2022

    • Author(s)
      佐藤誠子
    • Organizer
      日本教育心理学会64回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03235
  • [Presentation] 条件づけ判断における自己完結的推論をいかにして脱却するか―「あいまい事例」を用いた条件づけの授業実践―2022

    • Author(s)
      佐藤誠子
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第18回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03235
  • [Presentation] ルール適用においてカテゴリー情報はなぜ無視されるのか2022

    • Author(s)
      工藤与志文, 佐藤誠子, 進藤聡彦
    • Organizer
      日本教育心理学会第64回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03264
  • [Presentation] ルールの予測機能の教授が課題解決に及ぼす効果2021

    • Author(s)
      佐藤誠子,工藤与志文,進藤聡彦
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第17回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03264
  • [Presentation] ルールの予測機能の教授が課題解決に及ぼす効果―金属ルールの学習を例に―2021

    • Author(s)
      佐藤誠子・工藤与志文・進藤聡彦
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第17回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K03020
  • [Presentation] 課題解決における既有知識の使用に及ぼす大学教育の影響2020

    • Author(s)
      工藤与志文,進藤聡彦,佐藤誠子
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03264
  • [Presentation] 誘導法によるルール学習研究(1)2020

    • Author(s)
      佐藤誠子,工藤与志文,進藤聡彦
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第16回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03264
  • [Presentation] 誘導法によるルール学習研究(2)2020

    • Author(s)
      工藤与志文,佐藤誠子,進藤聡彦
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第16回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03264
  • [Presentation] 大学生の割合文章題第3用法の解決にみられる演算選択―見積もりおよび制限的乗法・除法観との関連―2020

    • Author(s)
      佐藤誠子
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03235
  • [Presentation] 講義型授業における大学生の認知的能動性の検討―コメントペーパーの記述分析から―2018

    • Author(s)
      佐藤誠子
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K17314
  • [Presentation] ルールの操作による予測活動が後続の課題解決に及ぼす効果2017

    • Author(s)
      佐藤誠子
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K17314
  • [Presentation] 教授されたルールの適用に関連する学習者要因の検討(1)―事前認識と質問生成に着目して―2016

    • Author(s)
      佐藤誠子・永山貴洋
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松・かがわ国際会議場
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K17314
  • [Presentation] IRTモデルにもとづく学力評価ルーブリックの作成手法の試み2016

    • Author(s)
      佐藤誠子・柴山直
    • Organizer
      日本テスト学会第14回大会
    • Place of Presentation
      電気通信大学
    • Year and Date
      2016-09-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03731
  • [Presentation] IRTにもとづく学力評価ルーブリック作成手法の試み2013

    • Author(s)
      佐藤誠子・柴山直
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回総会発表論文集
    • Place of Presentation
      法政大学市ヶ谷キャンパス
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380867
  • [Presentation] 下位テストから構成されるテスト間の等化において合計と等化の順序が与える影響について2010

    • Author(s)
      佐藤喜一・柴山直
    • Organizer
      日本テスト学会第8回大会
    • Place of Presentation
      多摩大学
    • Year and Date
      2010-08-31
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330150
  • [Presentation] リンキングのためのシミュレーションモデルの構築2009

    • Author(s)
      柴山直、佐藤喜一
    • Organizer
      日本テスト学会第7回大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2009-09-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330150
  • [Presentation] リンキングにおけるシミュレーションモデルを利用した誤差評価の試み2009

    • Author(s)
      佐藤喜一、柴山直
    • Organizer
      日本テスト学会第7回大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2009-09-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330150
  • [Presentation] 算数学力評価ルーブリックの妥当性検討の試み

    • Author(s)
      佐藤誠子・柴山直
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      神戸大学(神戸国際会議場)
    • Year and Date
      2014-11-07 – 2014-11-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380867
  • [Presentation] 具体物を用いた教授場面における学習者の思考過程の検討―積極的効果をもたらす条件について―

    • Author(s)
      佐藤誠子
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会
    • Place of Presentation
      新潟大学
    • Year and Date
      2015-08-26 – 2015-08-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780384
  • 1.  SHIBAYAMA Tadashi (70240752)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 13 results
  • 2.  Shindo Toshihiko (30211296)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 11 results
  • 3.  工藤 与志文 (20231293)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 11 results
  • 4.  NOGUCHI Hiroyuki (60114815)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 5.  KUMAGAI Ryuichi (60422622)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 6.  FUJIMOTO Akira (80300474)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  SATO Yoshikazu (00300517)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 11 results
  • 8.  NITTA Katumi (60293073)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  ISHII Hidetoki (30342934)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  FUJITA Masahiro (60377140)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  MAEDA Tadahiko (10247257)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  NAKAUNE Naoko (00321563)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  GOTO Jyoji (90360205)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  SHIMIZU Yoshifumi (20235675)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  川端 一光 (20506159)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  足立 幸子 (30302285)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  斉田 智里 (50400594)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  舛田 弘子 (40289731)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi