• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

YAMAZAKI Tomoko  山崎 智子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

山崎 智子  ヤマザキ トモコ

Less
Researcher Number 20636550
Affiliation (Current) 2025: 北海道教育大学, 教育学部, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2019 – 2023: 北海道教育大学, 教育学部, 准教授
2016 – 2018: 南山大学, 人文学部, 講師
2015: 福井大学, 教育学研究科(研究院), 講師
2014 – 2015: 福井大学, 教職大学院, 講師
2012 – 2013: 福井大学, 高等教育推進センター, 特命助教
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09010:Education-related / Education / Educaion
Except Principal Investigator
Education / Educaion
Keywords
Principal Investigator
Day training college / 大学における教員養成 / Day Training College / イングランド / 高等教育政策 / 大学史 / イギリス / 学問としての教育学 / 教育学研究 / マンチェスター大学 … More / 「高度化」と「専門職化」 / イングランド教育史 / 教養教育 / 専門職教育 / クロス委員会 / ブライス委員会 / 教員養成 / 「大学における教員養成」 / 高等教育制度 / 「市民大学」 / 技術・専門職教育 / 教養教育主義 / イングランド大学史 / イギリス大学史 / 大学評価 / 質保証 … More
Except Principal Investigator
高等教育 / イギリス / 教員養成 / PGCE / 学校主導の教員養成 / validation / accreditation / 質保証 / 政治 / 教育行政 / 初等中等教育 / 就学前教育 / 教育ガバナンス / 査察 / OfSTED / 学校査察 / 学校教育 / Ofsted / 学校ガバナンス / 国際比較研究 / 民主主義 / 政治教育 / 価値形成 / 多元化社会 / シティズンシップ / 英国 / 教育学 / 行政 / 教育制度 Less
  • Research Projects

    (7 results)
  • Research Products

    (24 results)
  • Co-Researchers

    (4 People)
  •  イギリス教師教育史研究―「大学における教員養成」の位置づけと学問としての教育学Principal Investigator

    • Principal Investigator
      山崎 智子
    • Project Period (FY)
      2023 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Hokkaido University of Education
  •  A Historical Study on 'Teacher Training in Universities' in EnglandPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      YAMAZAKI Tomoko
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Hokkaido University of Education
  •  Position of teacher training within higher education in England - Higher education unification and "quality assurance" of teacher training

    • Principal Investigator
      TAKANO Kazuko
    • Project Period (FY)
      2015 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Meiji University
  •  Technical and Professional Education and Liberal Education in the Late 19th and Early 20th Century EnglandPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      YAMAZAKI Tomoko
    • Project Period (FY)
      2015 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Nanzan University
      University of Fukui
  •  Education Governance and Politics in England

    • Principal Investigator
      SEIDA Natsuyo
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Nanzan University
  •  A Historical Study on "Quality Assurance" in English UniversitiesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      YAMAZAKI Tomoko
    • Project Period (FY)
      2012 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      University of Fukui
  •  A comparative study on importance of citizenship education in Japanand England : education for values in pluralist societies

    • Principal Investigator
      SEIDA Natsuyo
    • Project Period (FY)
      2010 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Nanzan University

All 2023 2022 2021 2020 2017 2016 2015 2014 2013 2010 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] イギリス大学制度成立史―国家と大学のダイナミズム2021

    • Author(s)
      山崎 智子
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798917436
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14111
  • [Book] 日英教育学会編『英国の教育』(担当は「大学のしくみ・制度」の章)2017

    • Author(s)
      山崎智子
    • Total Pages
      293
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798914091
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04320
  • [Journal Article] 教育改革のジレンマのなかにいる日本の教員―コロナ禍における教育政策の分析から2023

    • Author(s)
      山崎智子
    • Journal Title

      比較教育学研究

      Volume: 66 Pages: 80-97

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14111
  • [Journal Article] Reconsidering the Idea of ‘University’ in 1900s England: From the Viewpoints of Institution and Education2021

    • Author(s)
      山崎 智子
    • Journal Title

      THE JAPANESE JOURNAL OF EDUCATIONAL RESEARCH

      Volume: 88 Issue: 3 Pages: 406-418

    • DOI

      10.11555/kyoiku.88.3_406

    • NAID

      130008124719

    • ISSN
      0387-3161, 2187-5278
    • Year and Date
      2021-09-30
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14111
  • [Journal Article] イングランド教員養成政策における『学校ベース』の含意の変容―『技能職』と『専門職』をめぐるダイナミクス―2017

    • Author(s)
      山崎智子
    • Journal Title

      比較教育学研究

      Volume: 54 Pages: 110-130

    • NAID

      130007892720

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04320
  • [Journal Article] イングランド教員養成におけるOfsted査察の現代的位置づけ―’School Direct’の質保証に注目して―2016

    • Author(s)
      山崎智子
    • Journal Title

      日英教育研究フォーラム

      Volume: 20 Pages: 151-164

    • NAID

      130005267495

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04320
  • [Journal Article] イギリスにおける教師教育改革の一側面―ある'Teaching School'の実践から―2015

    • Author(s)
      山崎智子
    • Journal Title

      教師教育研究

      Volume: 8 Pages: 161-166

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04320
  • [Journal Article] イギリスにおける教師教育改革の一側面―ある'Teaching School'の実践から2015

    • Author(s)
      山崎智子
    • Journal Title

      教師教育研究

      Volume: 18 Pages: 161-166

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381100
  • [Journal Article] イギリスにおける「学校ベース」の教員養成政策の動向と課題2014

    • Author(s)
      山崎智子
    • Journal Title

      『教師教育研究』

      Volume: 7 Pages: 185-192

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381100
  • [Presentation] イギリスの「大学における教員養成」の歴史的展開とその意義―マンチェスター大学の事例分析を中心に―2023

    • Author(s)
      山崎智子
    • Organizer
      日本教育学会第82回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02154
  • [Presentation] 学校における教員の役割・しごとを問い直す―コロナ禍での経験をとおして見えてきたこと:日本の事例2022

    • Author(s)
      山崎智子
    • Organizer
      日本比較教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14111
  • [Presentation] 1900年代イングランドの高等教育における公私関係の変遷に関する一考察2020

    • Author(s)
      山崎智子
    • Organizer
      日本教育行政学会第55回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14111
  • [Presentation] 前世紀転換期イングランドにおける高等教育改革と教養教育としての技術・専門職教育2016

    • Author(s)
      山崎智子
    • Organizer
      日本教育学会第75回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2016-08-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17342
  • [Presentation] 英国における教員養成と高等教育の現代的関係―PGCEの質保証から浮かび上がる葛藤―2016

    • Author(s)
      山崎智子
    • Organizer
      日本教育行政学会第51回大会 自由研究発表
    • Place of Presentation
      大阪大学・人間科学部
    • Year and Date
      2016-10-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04320
  • [Presentation] イギリス高等教育における教員養成の位置-高等教育一元化前後に注目して-2016

    • Author(s)
      高野和子、山崎智子
    • Organizer
      日本教育行政学会第51回大会 自由研究発表
    • Place of Presentation
      大阪大学・人間科学部
    • Year and Date
      2016-10-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04320
  • [Presentation] The Perspective of Japanese Teacher Education Policy: The meaning of ”school-based” program2015

    • Author(s)
      山崎智子
    • Organizer
      Annual JUSTEC Conference paper presentation, Japan-U.S. Teacher Education Consortium
    • Place of Presentation
      University of Florida, USA
    • Year and Date
      2015-07-15
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381100
  • [Presentation] 1900年代イングランドにおける市民大学設立の意義―「大学」概念の変容という視点からの考察―2015

    • Author(s)
      山崎智子
    • Organizer
      日英教育学会
    • Place of Presentation
      専修大学
    • Year and Date
      2015-09-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17342
  • [Presentation] 英国における教員養成の質保証に関する予備的考察―’School Direct’に注目して―2015

    • Author(s)
      山崎智子
    • Organizer
      日本教育行政学会第50回大会自由研究発表、日本教育行政学会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2015-10-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04320
  • [Presentation] 英国における教員養成の質保証に関する予備的考察―’School Direct’に注目して―2015

    • Author(s)
      山崎智子
    • Organizer
      日本教育行政学会第50回大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2015-10-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381100
  • [Presentation] 英国の教員養成改革における「高度化」と「専門職化」についての一考察2014

    • Author(s)
      山崎智子
    • Organizer
      日本教育行政学会第49回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学(東京都)
    • Year and Date
      2014-10-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381100
  • [Presentation] イングランドの大学における技術・専門教育の発展と質保証―1900年代の市民大学カリキュラムに注目して―2013

    • Author(s)
      山崎智子
    • Organizer
      日本教育学会第72回大会
    • Place of Presentation
      一橋大学
    • Year and Date
      2013-08-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24830038
  • [Presentation] 英国における若者の教育・訓練に関する政策動向-高等教育及び初等中等教育政策の連続性に注目して-2010

    • Author(s)
      清田夏代・山崎智子
    • Organizer
      日本教育行政学会第45回大会自由研究報告
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2010-10-03
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530886
  • [Presentation] 英国における若者の教育・訓練における政策動向-高等教育及び初等中等教育政策の連続性に注目して2010

    • Author(s)
      清田夏代,山崎智子
    • Organizer
      日本教育行政学会第45回大会自由研究発表
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2010-10-03
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530886
  • [Presentation] イングランドの大学における技術・専門教育の発展と質保証―1900年代の市民大学カリキュラムに注目して―

    • Author(s)
      山崎智子
    • Organizer
      日本教育学会
    • Place of Presentation
      一橋大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24830038
  • 1.  SEIDA Natsuyo (70444940)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 2.  ISHIGURO Mariko (90510595)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  TAKANO Kazuko (30287883)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 4.  福島 裕敏 (40400121)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi