• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Kousaka Kentarou  幸坂 健太郎

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

Kentaro Kosaka  幸坂 健太郎

Less
Researcher Number 20735253
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 北海道教育大学, 教育学部, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2018 – 2023: 北海道教育大学, 教育学部, 准教授
2015 – 2017: 北海道教育大学, 教育学部, 講師
2014: 広島大学, 教育学研究科(研究院), 特任助教
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Education on school subjects and activities
Except Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Education on school subjects and activities
Keywords
Principal Investigator
教師教育 / 研究者の信念や価値 / 国語科論理教育 / 教員養成 / 教師教育者養成 / 個体史研究 / セルフスタディ / 〈自分ごと〉 / 自己調整学習 / 論理的思考 … More / 自律 / 国語科 / 評価 / 自律的な論理的思考 / 論説・評論 / 学習評価 / 〈自分ごと〉認識 / 論説・評論の読み … More
Except Principal Investigator
国語教育 / 国語科 / ICT / 高等学校 / 論理教育 / 論理 / 国語科教育 / システム開発 / 複数教材 / 教材選択 / 説明的文章 / AHP / 比べ読み / 読解指導 / 小学校 / デジタル教育 / 深く読む / 紙とデジタル / メディア / 読解 / 紙 / 読解力 / デジタル / 読むことの教育 / 記述式 / レトリック / 日常言語と論理 / 論理の評価 / 論理の表現 / 論理の発達 / 論理の教育 / 入れ子構造 / セルフスタディ / 評価 / カテゴリー / 各教科の教育(国語) / 教科教育学 / 教育学 / 学習評価 / 実践モデルの整理・分類 / 学力評価 / 主体形成 / 単元開発の構想 / 実践モデルの整理・分析 / 論理論証教育 / 高等学校国語科 / 哲学する子ども / 世界解釈 / 読むこと / 認識 / 小中高 / 論証 / 説明文 Less
  • Research Projects

    (7 results)
  • Research Products

    (36 results)
  • Co-Researchers

    (17 People)
  •  論理を教える国語の先生をどう育てるか:国語科教育学研究者によるセルフスタディPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      幸坂 健太郎
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Hokkaido University of Education
  •  "A Research and Practical Study on 'Deep Reading' with Digital Devices in Elementary School Language Arts

    • Principal Investigator
      NAMBA HIROTAKA
    • Project Period (FY)
      2021 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  Development of a Model for Selecting Multiple Teaching Materials in Japanese Language Comprehension Instruction

    • Principal Investigator
      SHINOZAKI Yusuke
    • Project Period (FY)
      2021 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Tokyo Gakugei University
      Tamagawa University
  •  Research on the evaluation of rhetoric in logic education

    • Principal Investigator
      NAMBA HIROTAKA
    • Project Period (FY)
      2018 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  Development of logical education practice model and evaluation model in secondary school Japanese curriculum

    • Principal Investigator
      MIYAMOTO Koji
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Okayama University
  •  A practical development of Japanese learning assessment cycle for autonomous logical thinkingPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Kentaro Kosaka
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Hokkaido University of Education
  •  Formulation of logic education curriculum and practice plan through elementary, middle and high school

    • Principal Investigator
      NAMBA HIROTAKA
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Hiroshima University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2017 2016 2015 2014 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 文学授業のカンドコロ2022

    • Author(s)
      助川 幸逸郎、幸坂 健太郎、岡田 真範、難波 博孝、山中 勇夫
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      文学通信
    • ISBN
      9784909658807
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21H00866
  • [Book] 1日10分言語力ドリル入門「聞く・話す」2019

    • Author(s)
      難波博孝, 幸坂健太郎, 本渡葵,篠崎祐介
    • Total Pages
      32
    • Publisher
      第一学習社
    • ISBN
      9784804084169
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02624
  • [Book] 1日10分言語力ドリル入門「読む」2019

    • Author(s)
      難波博孝, 幸坂健太郎, 本渡葵,篠崎祐介
    • Total Pages
      32
    • Publisher
      第一学習社
    • ISBN
      9784804084176
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02624
  • [Book] 新たな時代の学びを創る小学校国語科教育研究2019

    • Author(s)
      全国大学国語教育学会編(分担執筆)(本科研関係執筆者:吉川芳則・幸坂健太郎)
    • Total Pages
      202
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491037660
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04789
  • [Book] 1日10分 言語力ドリル2014

    • Author(s)
      篠崎祐介 幸坂健太郎 難波博孝
    • Total Pages
      16
    • Publisher
      第一学習社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381209
  • [Journal Article] 説明的文章読解指導における複数教材推薦システムの基礎モデルの検討2024

    • Author(s)
      篠崎祐介,三上剛,幸坂健太郎,佐藤正直
    • Journal Title

      読書科学

      Volume: 65

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02611
  • [Journal Article] 教員養成課程における「ニコ動」スタイルのオンライン講義実践2023

    • Author(s)
      幸坂健太郎
    • Journal Title

      函館国語

      Volume: 37 Pages: 64-76

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02456
  • [Journal Article] “私たち”は学習者のどのような読みを論理的だとみなすのか―国語科論理教育研究者のセルフスタディ―2022

    • Author(s)
      幸坂 健太郎、青山 之典、吉川 芳則、難波 博孝、宮本 浩治、篠崎 祐介、本渡 葵
    • Journal Title

      kokugokakyouikukennkyuu

      Volume: 142 Issue: 0 Pages: 233-236

    • DOI

      10.20555/jtsjs.142.0_233

    • ISSN
      2432-1753, 2432-2504
    • Year and Date
      2022-05-28
    • Language
      Japanese
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21H00866
  • [Journal Article] 国語科読解指導において複数教材を選択するモデルの生成と評価手法2022

    • Author(s)
      篠崎 祐介、三上 剛、尾田 龍司、幸坂 健太郎、佐藤 正直
    • Journal Title

      RESEARCH REPORT OF JSET CONFERENCES

      Volume: 2022 Issue: 3 Pages: 42-48

    • DOI

      10.15077/jsetstudy.2022.3_42

    • ISSN
      2436-3286
    • Year and Date
      2022-10-03
    • Language
      Japanese
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21H00866
  • [Journal Article] 小学校における「深く読む」ことについての紙とデジタルによる比較調査 特に質的な部分に注目して2022

    • Author(s)
      黒川 麻実、幸坂 健太郎、佐藤 宗大、篠崎 祐介、永井 ほのり、難波 博孝、森 美智代、本渡 葵
    • Journal Title

      kokugokakyouikukennkyuu

      Volume: 142 Issue: 0 Pages: 33-36

    • DOI

      10.20555/jtsjs.142.0_33

    • ISSN
      2432-1753, 2432-2504
    • Year and Date
      2022-05-28
    • Language
      Japanese
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21H00866
  • [Journal Article] SOM-based Feature Map for Searching Similar Japanese Materials used in Junior/Senior High Schools2021

    • Author(s)
      尾田 龍司、三上 剛、篠崎 祐介、幸坂 健太郎、佐藤 正直
    • Journal Title

      Proceedings of the Fuzzy System Symposium

      Volume: 37 Issue: 0 Pages: 579-580

    • DOI

      10.14864/fss.37.0_579

    • NAID

      130008143591

    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21H00866
  • [Journal Article] 論説・評論の読みで学習者が説得の〈相手になる〉指導 ―「マルジャーナの知恵」(岩井克人)を教材とした実践―2020

    • Author(s)
      幸坂健太郎・難波健悟
    • Journal Title

      語学文学

      Volume: 59 Pages: 45-57

    • NAID

      120006940551

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02624
  • [Journal Article] 論説・評論を 「自分と結びつける」 ことの概念区分―高校生を対象としたインタビューの分析に基づいて―2019

    • Author(s)
      幸坂 健太郎
    • Journal Title

      読書科学

      Volume: 61巻2号 Pages: 77-89

    • NAID

      130007695250

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04789
  • [Journal Article] 論説・評論を 「自分と結びつける」 ことの概念区分―高校生を対象としたインタビューの分析に基づいて―2019

    • Author(s)
      幸坂 健太郎
    • Journal Title

      読書科学

      Volume: 61-2 Pages: 77-89

    • NAID

      130007695250

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02624
  • [Journal Article] 論理的な文章を書くことと「わたしレポート」―〈自分ごと〉として書く学習者を育てるために―2017

    • Author(s)
      幸坂健太郎
    • Journal Title

      田中宏幸先生御退官記念論文集

      Volume: 1 Pages: 20-25

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04789
  • [Journal Article] 論理的な文章を書くことと「わたしレポート」―〈自分ごと〉として書く学習者を育てるために―2017

    • Author(s)
      幸坂健太郎
    • Journal Title

      田中宏幸先生御退官記念論文集

      Volume: なし Pages: 20-25

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17400
  • [Journal Article] 国語科で指導される言語論理の感情的側面の検討―「感情論理」(L.チオンピ)の理論を援用して―2016

    • Author(s)
      幸坂健太郎
    • Journal Title

      語学文学

      Volume: 55 Pages: 33-45

    • NAID

      120005895944

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17400
  • [Journal Article] 国語科で指導される言語論理の感情的側面の検討―「感情論理」(L.チオンピ)の理論を援用して―2016

    • Author(s)
      幸坂健太郎
    • Journal Title

      語学文学

      Volume: 55 Pages: 33-45

    • NAID

      120005895944

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381209
  • [Journal Article] 論説・評論を〈自分ごと〉にする国語科の読みの指導理論―学習者の読みの「構え」の形成を中心に―2015

    • Author(s)
      幸坂 健太郎
    • Journal Title

      国語教育思想研究

      Volume: 11 Pages: 21-32

    • NAID

      120005694441

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17400
  • [Journal Article] 評論文読解指導の現状と課題―高等学校教員に対するフォーカスグループインタビューから―2014

    • Author(s)
      篠崎祐介・幸坂健太郎・黒川麻実・難波博孝
    • Journal Title

      国語科教育

      Volume: 77 Pages: 70-77

    • NAID

      110009931237

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381209
  • [Presentation] 国語教育における三角ロジックの用いられ方の問題点2024

    • Author(s)
      篠崎祐介,幸坂健太郎
    • Organizer
      国語科学習デザイン学会第7回研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02611
  • [Presentation] 国語教育における三角ロジック の用いられ方の問題点2024

    • Author(s)
      篠崎祐介,幸坂健太郎
    • Organizer
      国語科学習デザイン学会第7回研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02456
  • [Presentation] 国語科読解指導における複数教材選択システムの基礎モデルの検討2023

    • Author(s)
      篠崎祐介,三上剛,佐藤正直,幸坂健太郎
    • Organizer
      令和5年度第67回日本読書学会大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02611
  • [Presentation] “私たち”は学習者のどのような読みを論理的だとみなすのか ―国語科論理教育研究者のセルフスタディ―2022

    • Author(s)
      幸坂健太郎・青山之典・吉川芳則・難波博孝・宮本浩治・篠崎祐介・本渡葵
    • Organizer
      第142回 全国大学国語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02456
  • [Presentation] SOMを用いた国語教材探索のための類似度特徴マップ2021

    • Author(s)
      尾田龍司・三上剛・篠崎祐介・幸坂健太郎・佐藤正直
    • Organizer
      日本知能情報ファジィ学会 ファジィシステムシンポジウム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02611
  • [Presentation] 論説・評論の読みの指導でいかに学習者の〈自分ごと〉認識を引き出すかー高校1年生を対象とした実践ー2017

    • Author(s)
      幸坂健太郎・難波健悟
    • Organizer
      第133回全国大学国語教育学会(福山大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17400
  • [Presentation] 小中高の論理教育カリキュラム策定のための基礎的研究(2)―実態調査2017

    • Author(s)
      篠崎祐介・青山之典・吉川芳則・幸坂健太郎・難波博孝・宮本浩治
    • Organizer
      第132回全国大学国語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04789
  • [Presentation] 論説・評論の読みにおける〈自分ごと〉認識の理論的検討―中等国語科で育成を目指す資質・能力を踏まえて―2017

    • Author(s)
      幸坂健太郎
    • Organizer
      第132回 全国大学国語教育学会(岩手大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17400
  • [Presentation] 小中高の論理教育カリキュラム策定のための基礎研究(1)―理論的枠組みの構築2017

    • Author(s)
      宮本浩治・難波博孝・篠崎祐介・幸坂健太郎・吉川芳則・青山之典
    • Organizer
      第132回全国大学国語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04789
  • [Presentation] 論説・評論の読みにおける〈自分ごと〉認識の理論的検討―中等国語科で育成を目指す資質・能力を踏まえて―2017

    • Author(s)
      幸坂健太郎
    • Organizer
      第132回全国大学国語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04789
  • [Presentation] 論説・評論の読みの指導でいかに学習者の〈自分ごと〉認識を引き出すか―高校1年生を対象とした実践―2017

    • Author(s)
      幸坂健太郎・難波健悟
    • Organizer
      第133回全国大学国語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04789
  • [Presentation] 論説・評論の自律的な読みに資する〈自分ごと〉認識についての検討2016

    • Author(s)
      幸坂健太郎
    • Organizer
      第130回 全国大学国語教育学会(新潟大会)
    • Place of Presentation
      新潟大学
    • Year and Date
      2016-05-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17400
  • [Presentation] 国語科論理的思考力育成における評価のダイナミズム2015

    • Author(s)
      幸坂 健太郎
    • Organizer
      日本教育心理学会 第57回 総会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ(新潟県・新潟市)
    • Year and Date
      2015-08-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17400
  • [Presentation] 論説・評論の読みを〈自分ごと〉にする国語科指導の構想2015

    • Author(s)
      幸坂 健太郎
    • Organizer
      平成27年度 語学文学会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学函館校(北海道・函館市)
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17400
  • [Presentation] 国語科論理教育の拡張―論理・感情・欲動―

    • Author(s)
      幸坂健太郎
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2014-11-08 – 2014-11-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381209
  • [Presentation] グループインタビューによる高等学校教員の意識調査―評論文読解指導の意義と課題をテーマとして

    • Author(s)
      篠崎祐介・幸坂健太郎・黒川麻実・難波博孝
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2014-11-08 – 2014-11-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381209
  • 1.  SHINOZAKI Yusuke (60759992)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 13 results
  • 2.  NAMBA HIROTAKA (30244536)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 11 results
  • 3.  MIYAMOTO Koji (30583207)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 4.  青山 之典 (00707945)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 5.  吉川 芳則 (70432581)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 6.  本渡 葵 (20781248)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 7.  武田 信子 (00247123)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  森 美智代 (00369779)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  豊福 晋平 (10308562)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  菅谷 克行 (30308217)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  高橋 茉由 (30961693)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  黒川 麻実 (50823382)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  細 恵子 (60825719)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  氏間 和仁 (80432821)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  三上 剛 (40321369)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 16.  佐藤 正直 (50846657)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 17.  NAMBA Kengo
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi