• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

SANO Aiko  佐野 愛子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

Sano Aiko  佐野 愛子

Less
Researcher Number 20738356
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 立命館大学, 文学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2020 – 2024: 立命館大学, 文学部, 教授
2019: 札幌国際大学, 観光学部, 教授
2014 – 2018: 北海道文教大学, 外国語学部, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 02090:Japanese language education-related / Japanese language education / Foreign language education
Except Principal Investigator
Basic Section 02090:Japanese language education-related / Basic Section 02100:Foreign language education-related / Foreign language education
Keywords
Principal Investigator
バイリテラシー / 継承語教育 / Family Language Policy / バイリンガル教育 / 継承語 / リテラシー / 作文教育 / 作文発達
Except Principal Investigator
トランスランゲージング / タンデムラーニング … More / バイリンガル教育 / 多層言語環境 / 言語能力の参照枠 / CLD児 / ことばの教育の参照枠 / 対話型アセスメントDLA / 複数言語能力評価 / CLD児(文化的言語的に多様な子ども) / 子ども / 参照枠 / DLA / 言語能力 / 外国人児童生徒 / コードスィッチング / 会話方略 / タンデム・ラーニング / タンデム学習 / 第二言語話者像 / 母語話者評価 / 言語混交会話方略 / 多層言語環境社会 / 遠隔ブレンド学習 / 可能表現 / 文末助詞 / バイリンガル / 教育言語政策 / 互恵的外国語共修 / 香港 / 言語教育政策 / 言語交換 / 対照言語学 / 言語学習動機づけ / 言語政策 / translangaging / 人材育成 / 多言語社会モデル / 複言語主義 Less
  • Research Projects

    (6 results)
  • Research Products

    (33 results)
  • Co-Researchers

    (20 People)
  •  文化的言語的に多様な子どもの教育のための汎用的言語能力の参照枠の構築

    • Principal Investigator
      伊東 祐郎
    • Project Period (FY)
      2021 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Akita International University
  •  Heritage language education fostering high level biliteracyPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      佐野 愛子
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Ritsumeikan University
  •  L2 speakers in multi-layered language environments:Translanguaging conversation strategies

    • Principal Investigator
      KAWAI Yasushi
    • Project Period (FY)
      2019 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Hokkaido University
  •  A longitudinal study on how secondary school students develop biliteracy in Japanese ad EnglishPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Sano Aiko
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Sapporo International University
      Hokkaido Bunkyo University
  •  Constructing Plurilingual Communities in East Asia: Implications from Hong Kong

    • Principal Investigator
      Kawai Yasushi
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Hokkaido University
  •  A longitudinal study on the writing development of Japanese-English bilingual studentsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Sano Aiko
    • Project Period (FY)
      2014 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Hokkaido Bunkyo University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] トランスランゲージング・クラスルーム-子どもたちの複数言語を活用した学校教師の実践-2024

    • Author(s)
      佐野愛子, 中島和子 監訳, 松田真希子, 小島祥美, 伊東祐郎, 櫻井千穂, 真嶋潤子, 伊澤明香, 菅長理恵, 小林幸江, 三輪聖 訳(オフィーリア・ガルシア著 スザンナ・イバラ・ジョンソン著 ケイト・セルツァー著)
    • Total Pages
      368
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750357430
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20473
  • [Journal Article] リテラシー教育におけるトランスリンガルな文学の意義 ―Translingual Identity Text の実践を支える理論的枠組み―2024

    • Author(s)
      佐野愛子
    • Journal Title

      多層言語環境における第二言語話者像―トランスランゲージング志向の会話方略―

      Volume: - Pages: 35-54

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01276
  • [Journal Article] 文化的言語的に多様化する教室における英語教育実践 ― トランスランゲージング・クラスルームを枠組みとして ―2023

    • Author(s)
      岩坂泰子・佐野愛子・櫻井千穂
    • Journal Title

      母語・継承語・バイリンガル教育(MHB)研究

      Volume: 19

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00731
  • [Journal Article] 「トランスリンガルな文学」と教育におけるその可能性2023

    • Author(s)
      佐野愛子
    • Journal Title

      立命館文学

      Volume: 683 Pages: 1-14

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01276
  • [Journal Article] 「トランスリンガルな文学」と教育におけるその可能性2023

    • Author(s)
      佐野愛子
    • Journal Title

      『立命館文学』

      Volume: 683 Pages: 1-14

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01276
  • [Journal Article] 文化的言語的に多様化する教室における英語教育実践―トランスランゲージング・クラスルームを枠組みとしてー2023

    • Author(s)
      岩坂泰子, 佐野愛子, 櫻井千穂
    • Journal Title

      母語・継承語・バイリンガル教育(MHB)研究

      Volume: 19 Pages: 59-75

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20473
  • [Journal Article] CLD生徒の教育に対する高校教師のビリーフ変容ー二言語作文アセスメントを通してー2022

    • Author(s)
      小島祥美・櫻井千穂・佐野愛子
    • Journal Title

      母語・継承語・バイリンガル教育(MHB)研究

      Volume: 18 Pages: 65-80

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20473
  • [Journal Article] FLPに関する文献紹介2022

    • Author(s)
      横井幸子・佐野愛子・友沢昭江・松田真希子・加納なおみ・宮崎幸江・山崎直樹・松尾由紀・福島青史・宇津木奈美子・服部美貴・真嶋潤子・根津誠
    • Journal Title

      母語・継承語・バイリンガル教育(MHB)研究

      Volume: 18 Pages: 138-161

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20473
  • [Journal Article] 複数言語社会香港における継承日本語学習者の多様な言語学習環境2018

    • Author(s)
      佐野愛子
    • Journal Title

      東アジア圏の複言語主義共同体の構築―多言語社会香港からの示唆―研究成果報告書

      Volume: 1 Pages: 98-124

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03221
  • [Journal Article] 「金の卵を潰さない」-高度バイリテラシーを支えるために親たちが家庭でしていること-2016

    • Author(s)
      佐野 愛子
    • Journal Title

      HELES Journal (北海道英語教育学会紀要)

      Issue: 16 Pages: 35-50

    • NAID

      40021152448

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26884042
  • [Presentation] 日本語を母語とする高校生の作文データベースの活用可能性 ―複数言語環境に学ぶ生徒の作文教育のために―2023

    • Author(s)
      松田真希子, 佐野愛子, 阿部新, 嶋原耕一
    • Organizer
      母語・継承語・バイリンガル教育(MHB)学会 2023年度研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20473
  • [Presentation] Deaf School as “Linguistic Home” for deaf students in Japan2023

    • Author(s)
      Aiko Sano
    • Organizer
      The 17thInternational Conference of the European Association for Japanese Studies
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00731
  • [Presentation] トランスリンガル・アイデンティティ・テキスト[実践報告]2023

    • Author(s)
      佐野愛子
    • Organizer
      多層言語環境研究シンポジウム「多層言語環境社会におけるCommunicationとMediation」
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01276
  • [Presentation] Translanguaging in L2 teaching: Identity and mediation2022

    • Author(s)
      SANO Aiko, YAMADA Tomohisa, KAWAI Yasushi
    • Organizer
      多層言語環境研究国際シンポジウム「言語的変容の過去・現在・未来」
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01276
  • [Presentation] 日本の英語教育におけるトランスランゲージング・クラスルームの実践 ―文化的言語的に多様化する教室における学び合い―2022

    • Author(s)
      岩坂泰子・佐野愛子
    • Organizer
      母語・継承語・バイリンガル教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00731
  • [Presentation] CLD生徒の教育に対する高校教師のビリーフ変容2021

    • Author(s)
      小島祥美, 櫻井千穂, 佐野愛子
    • Organizer
      母語・継承語・バイリンガル教育(MHB)学会2021年度大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20473
  • [Presentation] Using BOLT as a self-reflective tool for teacher education in a translanguaging class for Deaf students in Japan2021

    • Author(s)
      Aiko Sano & Mizuho Tanaka
    • Organizer
      AILA
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00731
  • [Presentation] トランスリンガルな文学-温又柔氏の『真ん中のこどもたち』2020

    • Author(s)
      佐野愛子(立命館大学)
    • Organizer
      公開学習会 「トランスリンガルな文学を読む」(オンライン開催)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01276
  • [Presentation] 高度バイリテラシーを支えるために親たちがしていることーカナダとイギリスの継承語家庭の比較を通じてー2019

    • Author(s)
      佐野愛子
    • Organizer
      第22回BATJ (英国日本語教育学会)年次大会
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02861
  • [Presentation] Translanguaging: Its theoretical evolution and possible applications to language teaching in Japan2019

    • Author(s)
      SANO Aiko
    • Organizer
      国際シンポジウム「アジア多層言語社会と複言語主義」(札幌,北海道大学)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01276
  • [Presentation] Educating Deaf Students as Bilinguals: The Cases in Japan and Hong Kong2017

    • Author(s)
      SANO Aiko
    • Organizer
      国際シンポジウム「多層言語環境時代の外国語教育」
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2017-03-09
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03221
  • [Presentation] Diverse landscapes of language teaching in Asia: What language teachers can learn from each other2017

    • Author(s)
      Kawai Yasushi., Kobayashi Yoshiko., Sano Aiko., & Mitsugi Makoto.
    • Organizer
      The 34th International Conference on English Teaching and Learning.(2017 年5月20 日, 国立高雄第一科技大学)(台湾, 高雄)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03221
  • [Presentation] Diverse Landscapes of Language Teaching in Asia: What Language Teachers Can Learn from Each Other2017

    • Author(s)
      KAWAI Yasushi, KOBAYASHI Yoshiko, SANO Aiko, & MITSUGI Makoto
    • Organizer
      The 34th International Conference of English Teaching and Learning (第34回中華民国国英語文教学研究国際検討会)
    • Place of Presentation
      国立高雄第一科技大学
    • Year and Date
      2017-05-19
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03221
  • [Presentation] 多言語社会香港に育つ日英バイリンガルの作文力2016

    • Author(s)
      佐野愛子
    • Organizer
      大学英語教育学会北海道支部第3回研究会
    • Place of Presentation
      札幌市立大学
    • Year and Date
      2016-03-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03221
  • [Presentation] Literacy development of JapaneseEnglish bilinguals growing up in multilingual Hong Kong2016

    • Author(s)
      SANO, Aiko
    • Organizer
      International Symposium: Preparing Students for Communicating in East Asia
    • Place of Presentation
      Hokkaido University, Sapporo, Japan
    • Year and Date
      2016-03-08
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03221
  • [Presentation] 香港在住の日英バイリンガル児童の作文力の発達に関する考察2016

    • Author(s)
      佐野愛子
    • Organizer
      公開シンポジウム「Multilingual Hong Kong as seen through the eyes of Japanese people」
    • Place of Presentation
      香港大学
    • Year and Date
      2016-06-25
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03221
  • [Presentation] Lexical Bundles in the development of young bilingual (English and Japanese) writing2015

    • Author(s)
      Haidee Thomson and Aiko Sano
    • Organizer
      Symposium on Second Language Writing
    • Place of Presentation
      Auckland, New Zealand
    • Year and Date
      2015-11-21
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26884042
  • [Presentation] 継承日本語学習者のプレライティング・ストラテジー:―英語圏在住小・中学生のバイリンガル作文調査を踏まえてー2015

    • Author(s)
      中島和子&佐野愛子
    • Organizer
      日本語教育学会
    • Place of Presentation
      東京都
    • Year and Date
      2015-05-31
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26884042
  • [Presentation] Pre-writing strategy bilingual writers employ: its cross-lingual relationships and the biliteracy development among Japanese-English bilingual students2015

    • Author(s)
      Aiko Sano & Kazuko Nakajima
    • Organizer
      International Association for the Improvement of Mother Tongue Education
    • Place of Presentation
      Odense, Denmark
    • Year and Date
      2015-06-03
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26884042
  • [Presentation] Pre-writing strategy bilingual writers employ: Its crosslingual relationships and the biliteracy development among Japanese-English bilingual students

    • Author(s)
      Aiko Sano & Kazuko Nakajima
    • Organizer
      Association for Research in L1 Education
    • Place of Presentation
      Odense, Denmark
    • Year and Date
      2015-06-03 – 2015-06-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26884042
  • [Presentation] 継承日本語学習者のプレライティング・ストラテジー:英語圏在住の小・中学生のバイリンガル作文調査を踏まえて

    • Author(s)
      中島和子、佐野愛子
    • Organizer
      日本語教育学会
    • Place of Presentation
      東京都
    • Year and Date
      2015-05-30 – 2015-05-31
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26884042
  • [Presentation] Lexical bundles in the development of young bilingual (English and Japanese) writing

    • Author(s)
      Haidee Thomson & Aiko Sano
    • Organizer
      Symposium on Second Language Writing
    • Place of Presentation
      Auckland, New Zealand
    • Year and Date
      2015-11-19 – 2015-11-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26884042
  • [Presentation] Translanguaging as a pre-writing strategy

    • Author(s)
      Aiko Sano, Kazuko Nakajima, Yuko Ikuta, Tomoko Nakano & Misa Fukukawa
    • Organizer
      American Association for Applied Linguistics
    • Place of Presentation
      Toronto, Canada
    • Year and Date
      2015-03-21 – 2015-03-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26884042
  • 1.  Kawai Yasushi (60271699)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 2.  小林 由子 (30250517)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 3.  飯田 真紀 (50401427)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  横山 吉樹 (70254711)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  山田 智久 (90549148)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 6.  杉江 聡子 (90795048)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  三ツ木 真実 (80782458)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 8.  河合 剛 (70312981)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 9.  大友 瑠璃子 (10815939)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  酒井 優子 (40780218)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  伊東 祐郎 (50242227)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 12.  松田 真希子 (10361932)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 13.  小島 祥美 (10449473)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 14.  真嶋 潤子 (30273733)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 15.  小林 幸江 (40114798)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 16.  櫻井 千穂 (40723250)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 17.  伊澤 明香 (70846899)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 18.  菅長 理恵 (50302899)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 19.  IMAIZIMI Satoko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  YOROZU Miho
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi