• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Higashino Yuko  東野 裕子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

HIGASHINO YUKO  東野 裕子

東野 裕子  ヒガシノ ユウコ

Less
Researcher Number 20781686
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 日本体育大学, 児童スポーツ教育学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2021 – 2024: 日本体育大学, 児童スポーツ教育学部, 教授
2020: 日本体育大学, 児童スポーツ教育学部, 准教授
2016 – 2018: 日本体育大学, 児童スポーツ教育学部, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 02100:Foreign language education-related
Except Principal Investigator
Basic Section 02100:Foreign language education-related / Foreign language education
Keywords
Principal Investigator
英語絵本 / 教材開発 / 読むこと / インプット / ICT / リライト教材 / 段階別英語絵本 / 課題解決型言語活動 / TBLT / 検定教科書 / プロジェクト / 段階別絵本 / 主体的・対話的で深い学び … More
Except Principal Investigator
… More タスク活動 / 言語活動の可視化 / 練習の精査・精選 / 外国語活動・外国語科 / プロジェクト型カリキュラム / 深い学び / 言語活動 / 段階的な練習 / プロジェクト(課題解決)型カリキュラム / 小学校英語 / 課題解決型の外国語授業 / プロジェクト型外国語語教育 / プロジェクト型外国語活教育 / 練習から言語活動へ教室における英語使用の必然性 / 教室における英語使用の必然性 / 練習から言語活動へ / 同一児童の経年学習状況調査 / 課題解決型の英語授業 / プロジェクト型外国語教育 / 継続した授業の質問紙調査 / 継続的英語の文法テスト / 継続的英語のスピーキングテスト / 縦断的調査 / スピーキング・筆記テスト / 英語の後置修飾の習得 / 英語教育における小中連携 / 小中連携の英語教育 / 「フーカス・オン・フォーム」アプローチ / 課題解決型の授業内容 / プロジェクト型外国語活動・英語教育 / 英語学習状況の縦断的調査 / 文法指導とコミュニケーション / 小・中連携の英語教育 / 課題解決型英語授業 / 縦断的学習状況調査 / 小中学生の英語学習状況 / フォーカス・オン・フォーム指導 / 小中連携 / 「振り返り」アンケート調査 / 後置修飾(to不定詞の形容詞的用法) / 文法テスト(並び替え) / スピーキングテスト / タスクを志向した活動 / 縦断的英語学習実施状況調査 / 同一児童・生徒の継続した英語学習状況調査 / 小中連携した英語後置修飾の学習状況調査 / 連続した授業の質問紙調査 / ICレコーダによるスピーキングテスト / TBLT / 課題解決型言語活動 / 「フォーカス・オン・フォーム」アプローチ Less
  • Research Projects

    (4 results)
  • Research Products

    (17 results)
  • Co-Researchers

    (7 People)
  •  ICT活用によるインプット増強を基に児童が自主的に読むことを可能とする教材開発Principal Investigator

    • Principal Investigator
      東野 裕子
    • Project Period (FY)
      2023 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Nippon Sport Science University
  •  Activities in Project-type Foreign Language Teaching at Elementary Schools: The Visualization and Evaluation of Performance

    • Principal Investigator
      高島 英幸
    • Project Period (FY)
      2021 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Tokyo University of Foreign Studies
  •  Practical Research on Implementing Proactive, Interactive, and Deep Learning through Project-based Language TeachingPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      HIGASHINO YUKO
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Nippon Sport Science University
  •  A Longitudinal Study on the Acquisition of Post-Modified Structures Based on a Focus-on-Form Approach at Elementary and Junior High Schools

    • Principal Investigator
      Takashima Hideyuki
    • Project Period (FY)
      2015 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Tokyo University of Foreign Studies

All 2024 2023 2022 2021 2019 2018

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 英語教育羅針盤 英語教員に知ってほしいこと④2022

    • Author(s)
      東野裕子
    • Journal Title

      週刊教育資料

      Volume: No.1649 Pages: 48-48

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00868
  • [Journal Article] 英語教育羅針盤 英語教員に知ってほしいこと③2022

    • Author(s)
      東野裕子
    • Journal Title

      週刊教育資料

      Volume: No. 1645 Pages: 48-48

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00868
  • [Presentation] プロジェクト型外国語教育2024

    • Author(s)
      東野裕子・髙島英幸
    • Organizer
      臺中市英語教學資源中心(TETRC)セミナー
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K00778
  • [Presentation] Why Is Project- or Task-Based Language Teaching So Important?2024

    • Author(s)
      髙島英幸・東野裕子
    • Organizer
      台中市小学校英語科教員及びFET研修会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00868
  • [Presentation] プロジェクト型外国語教育2023

    • Author(s)
      東野裕子
    • Organizer
      成城学園初等学校 第41回教育改造研究会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K00778
  • [Presentation] プロジェクト型外国語教育 ―主体的・対話的で深い学び」を実現する言語活動2023

    • Author(s)
      東野裕子
    • Organizer
      成城学園初等学校第41回改造教育研究会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00868
  • [Presentation] プロジェクト型外国語教育2023

    • Author(s)
      東野裕子
    • Organizer
      成城学園初等学校授業研究会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K00778
  • [Presentation] プロジェクト型外国語教育2023

    • Author(s)
      東野裕子・髙島英幸
    • Organizer
      プロジェクト型外国語活動・英語教育研修会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K00778
  • [Presentation] 個別最適な学びと協働的な学び―恐竜オーデションー2023

    • Author(s)
      東野裕子・髙島英幸
    • Organizer
      プロジェクト型外国語活動・英語教育研修会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00868
  • [Presentation] プロジェクト型外国語教育 ―恐竜ミュージアムー2023

    • Author(s)
      東野裕子
    • Organizer
      成城学園初等学校授業研究会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00868
  • [Presentation] 国際理解教育-英語教育を中心とした交流活動-2022

    • Author(s)
      東野裕子
    • Organizer
      成城学園初等学校 国際理解教育研究会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00868
  • [Presentation] 検定教科書単元における英語絵本活用による主体的・対話的で深い学びの実現2022

    • Author(s)
      東野裕子・髙島英幸
    • Organizer
      全国英語教育学会 第47回北海道研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00868
  • [Presentation] 探究する子の育成 -課題解決型(プロジェクト型)授業の創造-2022

    • Author(s)
      東野裕子
    • Organizer
      成城学園初等学校 第40回教育改造研究会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00868
  • [Presentation] 検定教科書分析による主体的・対話的で深い学びを実現する言語活動の提案2021

    • Author(s)
      東野裕子・髙島英幸
    • Organizer
      日本児童英語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00868
  • [Presentation] 児童の内より起こる活動性が発揮されるカリキュラムを目指して2021

    • Author(s)
      東野裕子
    • Organizer
      成城学園 初等学校 教育改造研究会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00868
  • [Presentation] The Efficacy of a 'Focus on Form Approach' vs. 'PPP Instruction' in an EFL Context: A Comparative Longitudinal Study of the Learning of Post-Modifired Structures among Japanese Beginning Learners of English2019

    • Author(s)
      髙島英幸,村上美保子,今井典子,杉浦理恵,桐生直幸,東野裕子
    • Organizer
      The 17th Annual Hawaii International Conference on Education
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03223
  • [Presentation] 小学校における課題解決型授業の学習状況の比較調査 ― 話す力と動機づけの観点から ―2018

    • Author(s)
      髙島英幸,村上美保子,今井典子,杉浦理恵,桐生直幸,工藤洋路,東野裕子
    • Organizer
      日本児童英語教育学会(JASTEC) 第39回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03223
  • 1.  Takashima Hideyuki (40128434)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 2.  村上 美保子 (10331638)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 3.  桐生 直幸 (50442132)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 4.  今井 典子 (30510292)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 5.  杉浦 理恵 (60413738)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 6.  工藤 洋路 (60509173)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 7.  奥村 耕一 (60885599)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi