• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

TOKUNAGA Yutaka  徳永 豊

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

徳永 豊  トクナガ ユタカ

Less
Researcher Number 30217492
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2022: 福岡大学, 人文学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2021 – 2022: 福岡大学, 人文学部, 教授
2008 – 2019: Fukuoka University, 人文学部, 教授
2007: National Institute of Special Needs Education, Department of Policy and Planning, Senior Chief
2006: National Institute of Special Education, Policy and Planning, Chief Researcher, 企画部, 統括主任研究員
2006: National Institute of Special Education, Department of Policy and Planning, Chief Researcher, 企画部, 総括研究員 … More
2005: 国立特殊教育総合研究所, 企画部, 総括主任研究官
2004 – 2005: 独立行政法人国立特殊教育総合研究所, 企画部, 総括主任研究官
2003: The National Institute of Special Education, Department of Education for Children with Intellectual Disabilities, Section Chief Researcher, 知的障害教育研究部, 研究室長(研究職)
2003: 独立行政法人国立特殊教育総合研究所, 知的障害教育研究部・軽度知的障害教育研究室, 室長
2001 – 2003: 独立行政法人国立特殊教育総合研究所, 知的障害教育研究部, 室長
2002: 独立行政法人 国立特殊教育総合研究所, 知的障害教育研究部, 室長
2002: 独立行政法人国立特殊教育総合研究所, 知的生涯教育研究部, 研究室長(研究職)
2001: 独立行政法人国立特殊教育総合研究所, 知的障害教育研究部, 研究室長
1997 – 2000: 国立特殊教育総合研究所, 肢体不自由教育研究部, 主任研究官
1997 – 1999: 国立特殊教育総合研究所, 肢体不自由部, 主任研究員 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Educational psychology / 教育・社会系心理学 / Basic Section 09060:Special needs education-related
Except Principal Investigator
Special needs education / 教育・社会系心理学 / 教科教育 / Basic Section 10020:Educational psychology-related
Keywords
Principal Investigator
共同注意 / 重度・重複障害 / コミュニケーション / 発達支援 / 対人的相互交渉 / 要求行動 / 重度・重複障害児 / やりとり / 間協応動作 / 注視 … More / 対人相互交渉 / Profound and Multiple Disabilities / Joint Attention / Interaction / Communication / 評価 / 学習到達度 / 学習評価 / コミュニケーョン / profound and multiple disability / joint attention / developmental support / evaluation / attainment evaluation / 発達 / 拒否行動 / 要求・拒否行動 / 重症心身障害 / 注意 / 二項関係 … More
Except Principal Investigator
肢体不自由教育 / 特別支援教育 / 特殊教育 / 教育学 / SESSAD / 共同注意 / 行動マーカー / 発達評価 / 社会的理解の発達 / 乳幼児健診 / 発達の連関 / 発達障害児 / 多変量分析 / 社会的理解と発達 / 障害児 / 動作法 / 行動的指標 / 感覚モダリティー / ジョイント・アテンション / 縦断的観察 / 乳幼児 / 言語発達 / ノンバーバル行動 / Joint attention / Early screening / Questionnaire survey / scaffolding / Triadic interaction / Handicapped children / Community care / 教員支援 / 教育情報 / コンサルテーション / 肢体不自由特殊学級 / 肢体不自由養護学校 / Education for Children with Physical / Motor Disabilities / Support for Teachers / Information for Teaching Methods and Materials / Consultation / Special Class in Elementary School / Special School for Children with Physical / 知的障害 / 生涯学習 / プログラム開発 / 調査研究 / Intellectual disabilities / lifelong learning / development of the program / Research of Investigation / 学校評価 / 学校マネージメント / 養護学校 / 協働組織 / 個別の指導計画 / 学校マネジメント / School evaluation / School Management / Special School / Special Support Education / Special Education / 脳性まひ児 / 学習特性 / 教科指導 / 特別支援学校 / 通常学級 / 認知特性 / 通常学級支援 / 脳性まひ / 学習支援 / 地域支援 / pupils with cerebral palsy / learning characteristics / subject teaching / school for the disabled / regular classes / フランス / 障害者 / France / Special needs education / disability / 発達障害 / コホート研究 / 発達支援 / 項目反応理論 / 教育心理学 Less
  • Research Projects

    (15 results)
  • Research Products

    (83 results)
  • Co-Researchers

    (23 People)
  •  Screening test of autism spectrum disorders for developmental support

    • Principal Investigator
      中村 知靖
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Kyushu University
  •  重症心身障害児における注意の制御と二項関係形成に関する支援要因の検討Principal Investigator

    • Principal Investigator
      徳永 豊
    • Project Period (FY)
      2021 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      Fukuoka University
  •  Study on Development of Joint Attention including with Request and Reject Behaviors with Educational Supports for Children with Profound and Multiple DifficultiesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Tokunaga Yutaka
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Fukuoka University
  •  Study on Development of Joint Attention including with Request Behavior and Educational Support for Children with Profound and Multiple DifficultiesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Tokunaga Yutaka
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Fukuoka University
  •  Study on Disorders of Joint Attention and the Development Factor for Children with Multiple and Profound DisabilitiesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TOKUNAGA Yutaka
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Fukuoka University
  •  Study on Disorders of Joint Attention and the Development Factor for Children with Multiple and Profound DisabilitiesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TOKUNAGA Yutaka
    • Project Period (FY)
      2008 – 2010
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Fukuoka University
  •  A developmental study of the learning support model for pupils with cerebral palsy in regular classes

    • Principal Investigator
      ANDO Takao
    • Project Period (FY)
      2005 – 2007
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      University of Tsukuba
  •  Is SESSAD effective? : A study on an effective service providing system for the children with special needs in France

    • Principal Investigator
      MUNEKATA Tetsuya
    • Project Period (FY)
      2005 – 2006
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      The National Institute of Special Education
  •  A Comparative Study on System for School evaluation and School Management training in Special Schools

    • Principal Investigator
      HIGO Shoji, 竹林地 毅
    • Project Period (FY)
      2004 – 2006
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Kumamoto University
      The National Institute of Special Education
  •  A study about the development of the support program in the lifelong learning of the person with the Intellectual disabilities -It depends on society and a personal history and the examination of the network-

    • Principal Investigator
      OSHIO Chikamori
    • Project Period (FY)
      2003 – 2006
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      National Institute of Special Education
  •  Study on Disorders of Joint Attention and Developmental Support in Child with Profound and Multiple DisabilitiesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TOKUNAGA Yutaka
    • Project Period (FY)
      2003 – 2005
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      The National Institute of Special Education
  •  The Effective Support for Teachers in Education for Children with Physical/Motor Disabilities : Based on informing about teaching methods and materials

    • Principal Investigator
      HAYASAKA Masashi
    • Project Period (FY)
      2001 – 2003
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      Aoyama Gakuin University
  •  Study on Establishment of the Interactions between Caregiver and Child with Profound and Multiple Disabilities based on Joint AttentionPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TOKUNAGA Yutaka
    • Project Period (FY)
      1999 – 2002
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      The National Institute of Special Education
      National Institute of Special Needs Education
  •  重度・重複障害児の対人的相互交渉における共同注意と間協応動作に関する実証的研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      徳永 豊
    • Project Period (FY)
      1997 – 1998
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      National Institute of Special Needs Education
  •  A longitudinal research of joint attention and its characteristic in handicapped infants

    • Principal Investigator
      OHGAMI Hidehiro
    • Project Period (FY)
      1997 – 1999
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      Kyushu University

All 2021 2019 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 障害の重い子どもの目標設定ガイド第2版2021

    • Author(s)
      徳永豊
    • Total Pages
      76
    • Publisher
      慶應義塾大学出版会
    • ISBN
      9784766421804
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02733
  • [Book] 障害の重い子どもの発達理解ガイド2019

    • Author(s)
      徳永 豊、田中 信利、立岡 里香
    • Total Pages
      88
    • Publisher
      慶應義塾大学出版会
    • ISBN
      4766426088
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04392
  • [Book] 肢体不自由児の教育、肢体不自由児の心理1―発達を中心に―2014

    • Author(s)
      徳永豊
    • Publisher
      NHK出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530883
  • [Book] 障害の重い子どもの目標設定ガイド―授業における「学習到達度チェックリスト」の活用2014

    • Author(s)
      徳永豊、一木薫、田中信利、古山勝、宮崎亜紀、吉川知夫
    • Total Pages
      71
    • Publisher
      慶應義塾大学出版会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380914
  • [Book] 肢体不自由教育ハンドブック:情緒・人間関係の発達と指導2010

    • Author(s)
      徳永豊
    • Total Pages
      13
    • Publisher
      全国心身障害児福祉財団
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530618
  • [Book] 重度・重複障害児の対人相互交渉における共同注意―コミュニケーションの基盤について―2009

    • Author(s)
      徳永豊
    • Total Pages
      157
    • Publisher
      慶應義塾大学出版会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530618
  • [Book] 重度・重複障害児の対人相互交渉における共同注意-コミュニケーションの基盤について-2009

    • Author(s)
      徳永豊
    • Total Pages
      157
    • Publisher
      慶慮義塾大学出版会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530618
  • [Book] 肢体不自由教育の基本と展開2007

    • Author(s)
      徳永 豊
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      慶應大学出版会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330199
  • [Book] 重度・重複障害児における共同注意の障害と発達支援に関する研究2006

    • Author(s)
      徳永豊
    • Total Pages
      87
    • Publisher
      報告書(国立特殊教育総合研究所)
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530441
  • [Book] 肢体自由教育の基本と展開

    • Author(s)
      徳永豊
    • Total Pages
      2007
    • Publisher
      慶應大学出版会
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330199
  • [Journal Article] 「聞く・話す・計算する」の難しさへの気づき2021

    • Author(s)
      徳永豊
    • Journal Title

      教育と医学

      Volume: 806 Pages: 2-3

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02733
  • [Journal Article] 「聞く・話す・計算する」の難しさへの気づき2021

    • Author(s)
      徳永 豊
    • Journal Title

      教育と医学

      Volume: 806 Pages: 2-3

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21H00938
  • [Journal Article] 重症心身障害のある子どもの学習評価(2)―外界への指向・注意と注意行動のカテゴリ2019

    • Author(s)
      徳永豊
    • Journal Title

      肢体不自由教育

      Volume: 241号 Pages: 44-49

    • NAID

      40022012105

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04392
  • [Journal Article] 特別支援教育の視点からみた学習評価の改善2019

    • Author(s)
      徳永豊
    • Journal Title

      教育展望

      Volume: 65(5) Pages: 27-31

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04392
  • [Journal Article] 重症心身障害のある子どもの学習評価(1)―Sスケールの課題と覚醒の段階2019

    • Author(s)
      徳永豊
    • Journal Title

      肢体不自由教育

      Volume: 240号 Pages: 42-47

    • NAID

      40021914726

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04392
  • [Journal Article] 重症心身障害のある子どもの学習評価(3)―Sスケールの「補助リスト」とその活用2019

    • Author(s)
      徳永豊
    • Journal Title

      肢体不自由教育

      Volume: 242号 Pages: 42-47

    • NAID

      40022037519

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04392
  • [Journal Article] チェックリストとその課題、新たなチャレンジ2014

    • Author(s)
      徳永豊
    • Journal Title

      教育と医学

      Volume: 728 Pages: 47-53

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530883
  • [Journal Article] 学習到達度チェックリストの使い方と留意点2013

    • Author(s)
      徳永豊
    • Journal Title

      教育と医学

      Volume: 724 Pages: 50-58

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530883
  • [Journal Article] 他者との出会いにより促される人間関係の構築肢体不自由教育2013

    • Author(s)
      徳永豊
    • Journal Title

      日本肢体不自由教育研究会

      Volume: 212号 Pages: 4-9

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530883
  • [Journal Article] 学習到達度チェックリストの概要と特徴について2013

    • Author(s)
      徳永豊
    • Journal Title

      教育と医学

      Volume: 723 Pages: 60-68

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530883
  • [Journal Article] チェックリストの発想と、開発の経緯―「赤ちゃん研究」を踏まえた、障害が重度な子どもの学習評価―2013

    • Author(s)
      徳永豊
    • Journal Title

      教育と医学

      Volume: 721 Pages: 52-56

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530883
  • [Journal Article] 学びの段階に合わせた目標設定で授業をデザインする2012

    • Author(s)
      徳永豊
    • Journal Title

      実践障害児教育

      Volume: 470 Pages: 34-39

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530883
  • [Journal Article] 学びの段階に合わせた目標設定で授業をデザインする2012

    • Author(s)
      徳永豊
    • Journal Title

      実践障害児教育学研教育出版

      Volume: 407号 Pages: 34-39

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530883
  • [Journal Article] 自立活動の指導における新たな2010

    • Author(s)
      徳永豊
    • Journal Title

      視点肢体不自由教育(日本肢体不自由教育研究会) 197号

      Pages: 4-9

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530618
  • [Journal Article] 自立活動の指導における新たな視点2010

    • Author(s)
      徳永豊
    • Journal Title

      肢体不自由教育

      Volume: 197号 Pages: 4-9

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530618
  • [Journal Article] イギリスにおける障害のある子ども学習評価(1)2009

    • Author(s)
      徳永豊
    • Journal Title

      教育と医学(慶慮義塾大学出版会) 674号

      Pages: 90-97

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530618
  • [Journal Article] イギリスにおける障害のある子ども学習評価(2)2009

    • Author(s)
      徳永豊
    • Journal Title

      教育と医学 675号

      Pages: 98-106

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530618
  • [Journal Article] イギリスにおける障害のある子ども学習評価(2)2009

    • Author(s)
      徳永豊
    • Journal Title

      教育と医学(慶慮義塾大学出版会) 675号

      Pages: 98-106

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530618
  • [Journal Article] イギリスにおける障害のある子ども学習評価(1)2009

    • Author(s)
      徳永豊
    • Journal Title

      教育と医学 674号

      Pages: 90-97

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530618
  • [Journal Article] Empowerment of Special Support Education Coordinator2007

    • Author(s)
      Yutaka Tokunaga
    • Journal Title

      Journal of Special Support Education Coordinator 1

      Pages: 61-66

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16330194
  • [Journal Article] 特別支援教育コーディネーターの充実に向けて-英国における特別な教育的ニーズ・コーディネーターの取組の視点から-2007

    • Author(s)
      徳永 豊
    • Journal Title

      特別支援教育コーディネーター研究 1

      Pages: 61-66

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16330194
  • [Journal Article] 特別支援教育コーディネーターの充実にむけて -英国における特別な教育的ニーズ・コーディネーターの取組の視点から-2007

    • Author(s)
      徳永 豊
    • Journal Title

      特別支援教育コーディネーター研究 1

      Pages: 61-66

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16330194
  • [Journal Article] Foundations and Practice of Education of Physical Disabilities2007

    • Author(s)
      Yutaka TOKUNAGA
    • Journal Title

      Keio University Press

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330199
  • [Journal Article] 学校評価と今後の学校マネージメント2005

    • Author(s)
      竹林地毅, 徳永豊, 肥後祥治, 斉藤宇開, 石塚謙二
    • Journal Title

      日本特殊教育学会第43回大会発表論文集

      Pages: 116-116

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16330194
  • [Journal Article] Improvement of Practical Ability in Special Support Education2005

    • Author(s)
      Yutaka Tokunaga
    • Journal Title

      Education and Medicine 2005 NO.628

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530441
  • [Journal Article] Basic Concepts of Individualized Support Plan.2005

    • Author(s)
      Yutaka Tokunaga
    • Journal Title

      HAGEMI 301

      Pages: 4-9

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16330194
  • [Journal Article] 重度重複障害児の共同注意に関する行動形成と評価の研究2005

    • Author(s)
      古山 勝, 徳永 豊
    • Journal Title

      日本特殊教育学会第44回大会発表論文集

      Pages: 218-218

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530441
  • [Journal Article] 重度重複障害児の共同注意に関する行動形成と評価の研究2005

    • Author(s)
      古山勝, 徳永豊
    • Journal Title

      日本特殊教育学会第44回大会発表論文集

      Pages: 218-218

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530441
  • [Journal Article] Building up Teaching abilities in area of Special Education.2005

    • Author(s)
      Yutaka Tokunaga
    • Journal Title

      KYOUIKU-TO-IGAKU 628

      Pages: 77-85

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16330194
  • [Journal Article] 特別支援教育における教育力を高める2005

    • Author(s)
      徳永豊
    • Journal Title

      教育と医学 628号

      Pages: 77-85

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530441
  • [Journal Article] 個別の支援計画とその基本的な理念2005

    • Author(s)
      徳永 豊
    • Journal Title

      はげみ 301

      Pages: 4-9

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16330194
  • [Journal Article] 特別支援教育における教育力を高める2005

    • Author(s)
      徳永 豊
    • Journal Title

      教育と医学 628

      Pages: 77-85

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530441
  • [Journal Article] 特別支援教育における教育力を高める2005

    • Author(s)
      徳永 豊
    • Journal Title

      教育と医学 628

      Pages: 77-85

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16330194
  • [Journal Article] Joint Attention Behavior and Evaluation for Children with Profound and Multiple Disabilities2005

    • Author(s)
      Masaru Furuyama, Yutaka Tokunaga
    • Journal Title

      Annual Conference of The Japanese Association of Special Education

      Pages: 218-218

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530441
  • [Journal Article] What is required high degree of specialization.2004

    • Author(s)
      Yutaka Tokunaga
    • Journal Title

      Developmental Retardation and Education 565

      Pages: 24-26

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16330194
  • [Journal Article] 求められる専門性の強化とは2004

    • Author(s)
      徳永 豊
    • Journal Title

      発達の遅れと教育 565

      Pages: 24-26

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16330194
  • [Presentation] 障害が重度な子どもにとっての教科学習へのチャレンジ2019

    • Author(s)
      徳永豊(話題提供)・田中信利(指定討論)
    • Organizer
      九州心理学会第80回大会(熊本)シンポジウム:障害のある子どものアセスメント~支援の基礎としての子どもの実態把
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04392
  • [Presentation] 障害の重い子どもの目標設定とその妥当性(2)―目標設定の手がかりとなる考え方の整理―2017

    • Author(s)
      徳永豊、田中信利、古山勝、一木薫、吉川知夫
    • Organizer
      日本特殊教育学会第55回大会(愛知大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04392
  • [Presentation] 障害のある子どもの学習評価と授業改善(7)―障害の重い子どもにとっての学びの連続性をどう考えるか―2017

    • Author(s)
      徳永豊、田中信利、古山勝、吉川知夫
    • Organizer
      日本特殊教育学会第55回大会(愛知大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04392
  • [Presentation] 障害のある子どもの学習評価と授業改善(6)―目標設定における学びの順序性の理解とその課題―2016

    • Author(s)
      徳永豊、一木薫、立岡里香、川間健之介
    • Organizer
      日本特殊教育学会第54回大会(新潟大会)
    • Place of Presentation
      新潟大学
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380914
  • [Presentation] 障害の重い子どもの目標設定とその妥当性―目標設定の手がかりとなる考え方―2016

    • Author(s)
      徳永豊、田中信利、古山勝、一木薫、吉川知夫
    • Organizer
      日本特殊教育学会第54回大会(新潟大会)
    • Place of Presentation
      新潟大学
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380914
  • [Presentation] 障害の重い子どもの実態把握と目標設定(2)─学習到達度チェックリストにおける段階意義と教科・観点の関係について─2015

    • Author(s)
      田中信利、古山勝、徳永豊、一木薫、吉川知夫
    • Organizer
      日本特殊教育学会第53回大会(宮城大会)
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380914
  • [Presentation] 障害の重い子どもの実態把握と目標設定(1)─イギリスのPスケールを活用した試みから─2015

    • Author(s)
      徳永豊、田中信利、古山勝、一木薫、吉川知夫
    • Organizer
      日本特殊教育学会第53回大会(宮城大会)
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380914
  • [Presentation] 障害の重い子どもの実態把握と目標設定(3)─学習到達度チェックリストを活用した授業実践について─2015

    • Author(s)
      古山勝、田中信利、徳永豊、一木薫、吉川知夫
    • Organizer
      日本特殊教育学会第53回大会(宮城大会)
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380914
  • [Presentation] 「学習到達度チェックリスト」を活用した重複障害のある子どもの授業づくり~子どもの学びを支える授業改善~2012

    • Author(s)
      古山勝、徳永豊、吉川知夫、一木薫、田中信利
    • Organizer
      日本特殊教育学会第50回大会 ポスター
    • Place of Presentation
      つくば市
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530883
  • [Presentation] 障害のある子どもの学習評価と授業改善(3)―学びの程度」を踏まえた目標を授業につなげる―2012

    • Author(s)
      徳永豊、古山勝、吉川知夫、田中信利
    • Organizer
      日本特殊教育学会第50回大会 自主シンポジウム
    • Place of Presentation
      つくば市
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530883
  • [Presentation] 「学習到達度チェックリスト」における発達段階の意義からみた「みる力」「きく力」2012

    • Author(s)
      徳永豊、古山勝、吉川知夫、一木薫、田中信利
    • Organizer
      日本特殊教育学会第50回大会 ポスター
    • Place of Presentation
      つくば市
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530883
  • [Presentation] 重度・重複障害の子どものための目標設定と学習評価―イギリスにおける取組と「学習到達度チェックリスト」に期待されるもの―2011

    • Author(s)
      徳永豊、古山勝、吉川知夫、一木薫、田中信利
    • Organizer
      日本特殊教育学会第49回大会
    • Place of Presentation
      弘前
    • Year and Date
      2011-09-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530883
  • [Presentation] 重度・重複障害児との相互交渉における注意の共有と大人の支持的行動─絵本読み場面における視線行動の分析から─2011

    • Author(s)
      吉川知夫、徳永豊
    • Organizer
      日本特殊教育学会第49回大会 ポスター
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530883
  • [Presentation] 重複障害児における姿勢・運動発達が引き起こす社会性の発達的関連―目標設定における学習到達度チェックリストの活用―2011

    • Author(s)
      古山勝、徳永豊、吉川知夫、一木薫、田中信利
    • Organizer
      日本特殊教育学会第49回大会 ポスター
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530883
  • [Presentation] 重度・重複障害の子どものための目標設定と学習評価―イギリスにおける取組と「学習到達度チェックリスト」に期待されるもの―2011

    • Author(s)
      徳永豊、古山勝、吉川知夫、一木薫、田中信利
    • Organizer
      日本特殊教育学会第49回大会 ポスター
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530883
  • [Presentation] 重複障害児における姿勢・運動発達が引き起こす社会性の発達的関連―目標設定における学習到達度チェックリストの活用―2011

    • Author(s)
      古山勝、徳永豊、吉川知夫、一木薫
    • Organizer
      日本特殊教育学会第49回大会
    • Place of Presentation
      弘前
    • Year and Date
      2011-09-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530883
  • [Presentation] 「学習到達度チェックリスト」における発達段階の意義からみた「みる力」「きく力」2011

    • Author(s)
      徳永豊、古山勝、吉川知夫、一木薫、田中信利
    • Organizer
      日本特殊教育学会第50回大会
    • Place of Presentation
      筑波
    • Year and Date
      2011-09-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530883
  • [Presentation] 田中信利「学習到達度チェックリスト」を活用した重複障害のある子どもの授業づくり~子どもの学びを支える授業改善~2011

    • Author(s)
      古山勝、徳永豊、吉川知夫、一木薫、田中信利
    • Organizer
      日本特殊教育学会第50回大会
    • Place of Presentation
      筑波
    • Year and Date
      2011-09-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530883
  • [Presentation] 障害のある子どもの学習評価と授業改善(2)―乳幼児の発達を踏まえ、「学び」の順序性を考える―2011

    • Author(s)
      徳永豊、古山勝、宮崎亜紀、田中信利、吉川知夫
    • Organizer
      日本特殊教育学会第49回大会 自主シンポジウム
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530883
  • [Presentation] 重度・重複障害児との相互交渉における注意の共有と大人の支持的行動─絵本読み場面における視線行動の分析から─2011

    • Author(s)
      吉川知夫、徳永豊
    • Organizer
      日本特殊教育学会第49回大会
    • Place of Presentation
      弘前
    • Year and Date
      2011-09-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530883
  • [Presentation] 重複障害児における姿勢・運動と共同注意関連行動の発達支援に関する研究II-学習到達度チェックリストの活用と成果-2010

    • Author(s)
      古山勝、徳永豊、吉川知夫、一木薫
    • Organizer
      日本特殊教育学会第48回大会
    • Place of Presentation
      長崎
    • Year and Date
      2010-09-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530618
  • [Presentation] 大人の相互作用スタイルが重複障害児との相互交渉に及ぼす影響2010

    • Author(s)
      吉川知夫、徳永豊、古山勝、一木薫
    • Organizer
      日本特殊教育学会第48回大会
    • Place of Presentation
      長崎県
    • Year and Date
      2010-09-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530618
  • [Presentation] 学習到達度チェックリストを活用した評価と目標設定-「聞く」「話す」について-2010

    • Author(s)
      徳永豊、古山勝、吉川知夫、一木薫
    • Organizer
      日本特殊教育学会第48回大会
    • Place of Presentation
      長崎
    • Year and Date
      2010-09-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530618
  • [Presentation] 学習到達度チェックリストを活用した評価と目標設定-「聞く」「話す」について-2010

    • Author(s)
      徳永豊、古山勝、吉川知夫、一木薫
    • Organizer
      日本特殊教育学会第48回大会
    • Place of Presentation
      長崎県
    • Year and Date
      2010-09-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530618
  • [Presentation] 重複障害児における姿勢・運動と共同注意関連行動の発達支援に関する研究II-学習到達度チェックリストの活用と成果-2010

    • Author(s)
      古山勝、徳永豊、吉川知夫、一木薫
    • Organizer
      日本特殊教育学会第48回大会
    • Place of Presentation
      長崎県
    • Year and Date
      2010-09-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530618
  • [Presentation] 大人の相互作用スタイルが重複障害児との相互交渉に及ぼす影響2010

    • Author(s)
      吉川知夫、徳永豊、古山勝、一木薫
    • Organizer
      日本特殊教育学会第48回大会
    • Place of Presentation
      長崎
    • Year and Date
      2010-09-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530618
  • [Presentation] 重度・重複障害児における姿勢・運動と共同注意関連行動の発達支援に関する研究2009

    • Author(s)
      古山勝、徳永豊、吉川知夫
    • Organizer
      日本特殊教育学会第47回大会
    • Place of Presentation
      宇都宮
    • Year and Date
      2009-09-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530618
  • [Presentation] 学習到達度チェックリストを活用した評価と目標設定2009

    • Author(s)
      徳永豊, 古山勝, 吉川知夫, 一木薫
    • Organizer
      日本特殊教育学会第47回大会
    • Place of Presentation
      栃木県
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530618
  • [Presentation] 重複障害児との相互交渉における大人の明確化要請と子どもの応答2009

    • Author(s)
      吉川知夫, 徳永豊, 古山勝, 一木薫
    • Organizer
      日本特殊教育学会第47回大会
    • Place of Presentation
      栃木県
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530618
  • [Presentation] 学習到達度チェックリストを活用した評価と目標設定2009

    • Author(s)
      徳永豊、古山勝、吉川知夫、一木薫
    • Organizer
      日本特殊教育学会第47回大会
    • Place of Presentation
      宇都宮
    • Year and Date
      2009-09-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530618
  • [Presentation] 重度・重複障害児における姿勢・運動と共同注意関連行動の発達支援に関する研究2009

    • Author(s)
      古山勝, 徳永豊, 吉川知夫
    • Organizer
      日本特殊教育学会第47回大会
    • Place of Presentation
      栃木県
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530618
  • [Presentation] 重複障害児との相互交渉における大人の明確化要請と子どもの応答2009

    • Author(s)
      吉川知夫、徳永豊、古山勝、一木薫
    • Organizer
      日本特殊教育学会第47回大会
    • Place of Presentation
      宇都宮
    • Year and Date
      2009-09-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530618
  • [Presentation] 学習到達度チェックリストの活用(1)-重度な障害の子どもとの授業改善に向けて-2008

    • Author(s)
      徳永豊、古山勝、吉川知夫、齊藤宇開
    • Organizer
      日本特殊教育学会第46回大会
    • Place of Presentation
      米子
    • Year and Date
      2008-09-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530618
  • [Presentation] 重度・重複障害児における共同注意関連行動の発達と学習到達度チェックリストの活用(2)2008

    • Author(s)
      古山勝、吉川知夫、徳永豊
    • Organizer
      日本特殊教育学会第46回大会
    • Place of Presentation
      米子
    • Year and Date
      2008-09-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530618
  • [Presentation] 重度・重複障害児との相互交渉における注意を引きつける大人の方略2008

    • Author(s)
      吉川知夫、古山勝、徳永豊
    • Organizer
      日本特殊教育学会第46回大会
    • Place of Presentation
      米子
    • Year and Date
      2008-09-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530618
  • [Presentation] 障害のある子どもの学習評価と授業改善(4)―教科の視点を踏まえた目標設定―

    • Author(s)
      徳永豊、一木薫、立岡里香、吉川知夫
    • Organizer
      日本特殊教育学会第52回大会(シンポジウム)
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2014-09-20 – 2014-09-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380914
  • [Presentation] 障害の重い子どもの授業目標設定のための学習段階の検討(1)─教科の視点を活用したイギリスの取組殻の検討─

    • Author(s)
      徳永豊、田中信利、古山勝、一木薫、吉川知夫
    • Organizer
      日本特殊教育学会第52回大会(ポスター)
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2014-09-20 – 2014-09-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380914
  • 1.  HOSIKAWA Takasi (90221564)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  TANAKA Nobutosi (90236612)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 10 results
  • 3.  HIGO Shouji (90251008)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 4.  SAITO Ukai (20360745)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 5.  竹林地 毅 (50332169)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 6.  OHGAMI Hidehiro (20020141)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  KOGA Seij (20225395)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  YOSIMATU Yasufumi (50243861)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  HAYASAKA Masashi (20280571)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  WATANABE Akira (50175080)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  MARUYAMA Chiaki (80124212)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  OSHIO Chikamori (90090422)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  SATO Katsutoshi (20310360)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  ANDO Takao (20251861)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  NISHIKAWA Koji (60375516)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  KAWAMA Kennosuke (20195142)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  MUNEKATA Tetsuya (70229938)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  KANEKO Takeshi (40260020)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  NAKAMURA Hitoshi (00106155)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  千田 捷熙 (40400692)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  中村 知靖 (30251614)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  山下 洋 (20253403)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 23.  實藤 和佳子 (60551752)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to connect your ORCID iD to this researcher?
* This action can be performed only by the researcher themselves.

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi