• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Okano Tsutomu  岡野 勉

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

OKANO Tsutomu  岡野 勉

岡野 勉  オカノ ツトム

Less
Researcher Number 30233357
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2022: 新潟大学, 人文社会科学系, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2018 – 2021: 新潟大学, 人文社会科学系, 教授
2013 – 2017: 新潟大学, 人文社会・教育科学系, 教授
2010 – 2012: 新潟大学, 人文社会・教育科学系, 准教授
2007: Niigata University, Institute of Humanities, Social Sciences and Education, Associate Professor
2005 – 2006: 新潟大学, 人文社会・教育科学系, 助教授
2001 – 2002: 新潟大学, 教育人間科学部, 助教授
1994: 新潟大学, 教育学部・附属教育実践研究指導センター, 助教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Education / Education on school subjects and activities
Except Principal Investigator
Science education / Educaion / Educaion / Science education / Educational technology / Education and related fields / Basic Section 09080:Science education-related
Keywords
Principal Investigator
教育内容 / 分数 / 初等数学 / 国定教科書 / 師範学校 / 教育実践 / 実践的研究 / 分数の定義 / 算術 / 計算規則 … More / 除法 / 授業書 / 教育内容・教材 / 初等数学教育 / 分数除法 / 演算の意味と規則 / 数学的認識 / 『算術教育』 / 教科書分析 / 教科書検定制度 / 学校数学 / 教科書 / 算術教科書 / 明治検定期 / 教育内容構成原理 / 「理論流儀算術」 / 高等小学校 / 演算の意味 / 量と数 / Arithmetic / Analyzing Textbooks / Textbook Authorization System / Fractions / School Mathematics / Primary Mathematics / Educational Contents / Textbooks / 『尋常小学算術書』 / 教育実践研究 / 定義 … More
Except Principal Investigator
小学校生徒用物理書 / 教育実習教案筆記 / アクティブ・ラーニング型授業法 / 理数授業筆記の探索研究 / 化学筆記 / 教科書 / カリキュラム / 算術 / 物理筆記 / 理科筆記 / 物理学筆記 / 理数教案筆記 / 明治中期科学教育の新実態 / 高等小学校生徒授業筆記 / 世界トップレベルの理数教育 / 開発主義的授業法 / 原子・分子論と階層的自然観 / 価値ある理数教育の現代的再構成 / 巨大風船実験とアトウッド装置 / 能動的理数学習の源流 / アクティブラーニング型授業法 / 明治150年理数教育史 / 理数教育実録研究 / ICT・IoT活用した能動的学習法 / 教師 / 学校病理 / 多忙化 / 数学教育史 / 戦時期 / 塩野直道 / 尋常小学算術 / 遠山啓 / 数学教育 / 和田義信 / 自然科学教育(理科,物理,化学,生物,地学,情報) / 明治中期の科学教育史 / 高等小学校生徒の授業筆記 / 世界レベルの科学教育 / 高等小学校試験問題・答案 / 科学教育の現代的再構成 / 新潟静岡茨城の科学教育 / 明治中期科学教育 / 授業筆記研究 / 教案筆記研究 / 明治期科学教育の国際的連関 / 授業筆記の網羅的探索 / 能動的学習法の源流 / 現代的価値の再発見と再構成 / 小学校生徒用物理書の授業筆記 / 明治科学教育史 / 能動的学習の源流 / ICT活用型能動学習 / 明治理科教育史 / 教員養成 / フレンドシップ事業 / 教育実習 / 実践的指導力 / 教員養成カリキュラム / 体験学習 / Teacher training course / Friendship projects / Teaching practice curriculum / Teaching practice / 科学教育の基礎・基本 / 公教育 / 自由編纂期 / 検定期 / 理科 / 読本 / basis and fundamentals of science education / textbooks / public education / the period of free compilation / the period of authorization / arithmetic / science / reader / 授業筆記の探索・分析・解明 / 理数教案筆記の探索・分析・解明 / アクティブ・ラーニング授業法 / ICT・IoT活用能動学習法 / 明治大正理数教育文書集 / 巨大風船力学実験装置 / 自作簡易滑走台とスマートカート / 理数教案筆記の調査分析 / 理数授業記録の探索解読 / 能動学習法の源流・価値・再構成 / ICT・IoT活用能動学習法で再構成 / ICT・IoT活用理数授業法 / 理数教育史のイノベーション / 理数教育授業筆記 / 理数授業記録 / 高等小生徒授業筆記 / AL型授業モジュール / 明治期理数教育の国際連関 / 実学的志向の影響 / ICT-IoT活用 / 理数授業筆記 / 明治理数授業記録庫 / アクティブ・ラーニング型授業法の源流 / 明治理数教育の新実態 / 能動学習法の源流・再構成 / ICT活用能動学習法 / IoT活用能動学習法 / 科学教育史イノベーション / 理数授業筆記の調査分析 / 明治理数教育の実相研究 / 理数教育分野の授業筆記 / 教案筆記や試験記録 / 網羅的文書探索分析 / デジタルリポジトリ-構築 / ICT活用アクティブラーニング / 生徒の理数授業筆記 / 能動学習型授業法 / 原子・分子・階層性 / 世界トップ水準に挑戦 / 日本型理数教育授業実態 / 物理教育史 / 明治期 / 筆記 / 簡易実験 / 後藤牧太 / 明治中期 / 櫻井房記 / 小学校生徒用物理書の使用実態 / 第五高等中学校 / 東京物理学講習所 / 水準器 / 東京大学理学部仏語物理学科 / 東京理科大学 / 実験 / 師範学校 / 理科教育史 / 科学筆記 / 国際的関連 / ICT・IoT活用理数 授業法 / 理数工教育史のイノベーション / 価値ある理数工教育の 現代的再構成 / 明治期生徒の授業筆記 / アクティブ・ラーニング型授業の史的変遷 / ICT・IoT活用・AL型授業実験法 / 小学校生徒用物理書授業の実相 / 概念形成AL型簡易実験法 / アトウッド装置実験とスマートセンサー装置実験 / ICT活用・AL型授業への現代的再構成 / 明治理数教育の実相 / 理数工教育史のイノべーション / 理数工授業・教案筆記 / ICTやIoTを活用した能動学習法 / 授業記録リポジトリ― / 価値ある理数工教育の現代的再構成 / リアルタイムICT活用 / 遠隔的簡易物理実験授業開発 / デジタル授業記録資源集大成 Less
  • Research Projects

    (14 results)
  • Research Products

    (47 results)
  • Co-Researchers

    (38 People)
  •  Exhaustive Researches of Learning Notebooks to Investigate the New Reality of Science, Mathematics, and Engineering Education in Meiji Era: Its Re-creation in the 5G Era

    • Principal Investigator
      小林 昭三
    • Project Period (FY)
      2021 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      Niigata University
  •  International relations of education reform in the Meiji era revealed from students' science notes

    • Principal Investigator
      Okiharu Fumiko
    • Project Period (FY)
      2017 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Tokyo University of Science
      Niigata University
  •  Historical Study on Education of Science, Mathematics and Technology by Students' Notes in Meiji 150th and Modern Reconstruction of Valuable Teaching Materials

    • Principal Investigator
      Kobayashi Akizo
    • Project Period (FY)
      2017 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
    • Research Field
      Education and related fields
    • Research Institution
      Niigata University
  •  A study on the renewal process of National Arithmetical TextbookPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      OKANO Tsutomu
    • Project Period (FY)
      2016 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Niigata University
  •  Research on True Status of Science & Mathematics Education and Modern Reconstruction of Historical Roots and Valuable Teaching Materials by Search for Students' Notes and Documents in Meiji-Taisho Era

    • Principal Investigator
      Kobayashi Akizo
    • Project Period (FY)
      2015 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Niigata University
  •  Research on True Status of Science & Math Education of 150 Years and Modern Reconstruction of Historically Valuable Teaching Materials by Comprehensive Search of Students' Notes and Documents in Meiji

    • Principal Investigator
      Kobayashi Akizo
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Niigata University
  •  A Study on the Educational Contents of Primary Mathematics:Historical and Experimental Approach to Teaching FractionPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      OKANO Tsutomu
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Niigata University
  •  Historical Investigations on 'Rika and Science' Education in Middle Meiji Era by Searching Students' Science Notebooks and Reconstruction of Those Valuable Essentials

    • Principal Investigator
      KOBAYASHI Akizo
    • Project Period (FY)
      2013 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Niigata University
  •  Historical Investigations of 'Rika and Science' Education in MiddleMeiji Era and New Developments of Sustainable Resources Revealed Thus

    • Principal Investigator
      KOBAYASHI Akizo
    • Project Period (FY)
      2011 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Niigata University
  •  The Reconstruction of mathematics education in Japanese elementary schools, 1910-1950

    • Principal Investigator
      SATO Eiji
    • Project Period (FY)
      2010 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Meiji University
  •  On a Forming Process of a Model Theory on Fraction as School Mathematics; Focusing on a Textbooks Published from 1886 to 1904Principal Investigator

    • Principal Investigator
      OKANO Tsutomu
    • Project Period (FY)
      2005 – 2007
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Niigata University
  •  The Basis and Fundamentals of Science Education as Seen in Textbooks

    • Principal Investigator
      SUDA Katsuhiko
    • Project Period (FY)
      2001 – 2002
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Hokkaido University
  •  Practical studies of the systematic development of an empirical curriculum for the teacher training course under the new teaching licensing law

    • Principal Investigator
      KOBAYASHI Tatsushi
    • Project Period (FY)
      2000 – 2002
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Joetsu University of Education
      University of Miyazaki
  •  教師の職務体制が子どもをめぐる学校病理に与える影響

    • Principal Investigator
      阿部 好策
    • Project Period (FY)
      1994
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Niigata University

All 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2007 2006 2005 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 明治検定期算術教科書における分数論の展開-初等数学としての分数論を出発点とし,それに対する部分的変容を経て,学校数学としての分数論の形成へと至る過程の解明-,北海道大学・博士(教育学)学位論文2012

    • Author(s)
      岡野勉
    • Total Pages
      441
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23650503
  • [Journal Article] 黒表紙教科書における分数除法の計算規則に関する説明の論理 : 計算規則の成立を示す可能性に注目して2019

    • Author(s)
      岡野勉
    • Journal Title

      新潟大学教育学部研究紀要 人文・社会科学編

      Volume: 第12巻第1号 Pages: 25-41

    • NAID

      120006811417

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04457
  • [Journal Article] 国定教科書(第2期版)の使用時期における分数論の存在形態-定義の導入に関する実践的研究を基礎付けていた学校数学としての分数論に注目して2018

    • Author(s)
      岡野勉
    • Journal Title

      新潟大学教育学部研究紀要 人文・社会科学編

      Volume: 10(2) Pages: 397-419

    • NAID

      120006763369

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18617
  • [Journal Article] 国定教科書(第2期版)の使用時期における分数論の存在形態:定義の導入に関する実践的研究を基礎付けていた学校数学としての分数論に注目して2018

    • Author(s)
      岡野勉
    • Journal Title

      新潟大学教育学部研究紀要 人文・社会科学編

      Volume: 第10巻第2号 Pages: 397-419

    • NAID

      120006763369

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04457
  • [Journal Article] 教科教育と「総合学習」による教育課程編成の基本的観点-教科教育研究の立場から「総合的学習の時間」について考える-2018

    • Author(s)
      岡野勉
    • Journal Title

      新潟大学教育学部教育研究集録・新潟大学教育学部発行

      Volume: 3月10日発行 Pages: 71-89

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18617
  • [Journal Article] 教科教育と「総合学習」による教育課程編成の基本的観点-教科教育研究の立場から「総合的学習の時間」について考える-2018

    • Author(s)
      岡野勉
    • Journal Title

      新潟大学教育学部教育研究集録・新潟大学教育学部発行

      Volume: 研究集録 Pages: 71-89

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02912
  • [Journal Article] 国定教科書(第2期版)の使用時期における分数論の存在形態-定義の導入に関する実践的研究を基礎付けていた学校数学としての分数論に注目して2018

    • Author(s)
      岡野勉
    • Journal Title

      新潟大学教育学部研究紀要 人文・社会科学編

      Volume: 10(2) Pages: 397-419

    • NAID

      120006763369

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02912
  • [Journal Article] 国定教科書(第2 期版)の使用時期における分数の定義の導入に関する実践的研究の動向 : 初等数学としての分数論の形成に注目して2016

    • Author(s)
      岡野 勉
    • Journal Title

      教授学の探究 北海道大学大学院教育学研究院教育方法学研究室

      Volume: 30 Pages: 89-112

    • NAID

      120005702366

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K12373
  • [Journal Article] 国定教科書(第2期版)の使用時期における分数の定義の導入に関する実践的研究の動向2016

    • Author(s)
      岡野勉
    • Journal Title

      教授学の探究

      Volume: 30 Pages: 89-112

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381016
  • [Journal Article] 国定教科書(第2 期版)の使用時期における分数の定義の導入に関する実践的研究の動向 : 初等数学としての分数論の形成に注目して2016

    • Author(s)
      岡野 勉
    • Journal Title

      教授学の探究 北海道大学大学院教育学研究院教育方法学研究室

      Volume: 30 Pages: 89-112

    • NAID

      120005702366

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02912
  • [Journal Article] 書評 桜井恵子著『近代日本算術教育史―子どもの「生活」と「主体性」をめぐって』2015

    • Author(s)
      岡野勉
    • Journal Title

      日本の教育史学

      Volume: 58 Pages: 145-147

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381016
  • [Journal Article] 黒表紙教科書における分数論の基本的性格:定義の導入過程を主要な対象として2015

    • Author(s)
      岡野勉
    • Journal Title

      教授学の探究

      Volume: 29 Pages: 55-76

    • NAID

      120005537512

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381016
  • [Journal Article] 師範学校からの意見報告と国定算術教科書の改訂2015

    • Author(s)
      岡野勉
    • Journal Title

      数学教育史研究

      Volume: 15 Pages: 1-12

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381016
  • [Journal Article] 日本の公教育形成期における教科書、教育方法に関する先行研究の批判的検討2011

    • Author(s)
      岡野 勉
    • Journal Title

      新潟大学教育学部研究紀要 人文・社会科学編

      Volume: 4巻、第1号 Pages: 27-39

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23650503
  • [Journal Article] 日本の公教育形成期における教科書,教育方法に関する先行研究の批判的検討2011

    • Author(s)
      岡野勉
    • Journal Title

      新潟大学教育学部研究紀要人文・社会科学編

      Volume: 4巻,第1号 Pages: 27-39

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23650503
  • [Journal Article] 明治検定期算術教科書における分数除法の教育内容構成-第I期・前期の教科書を主要な対象として2007

    • Author(s)
      岡野 勉
    • Journal Title

      教授学の探究 第24号

      Pages: 139-172

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530645
  • [Journal Article] On the Characteristics of Educational Contents of Division of Fractions in the Textbooks Published from 1886 to 18942007

    • Author(s)
      OKANO, Tsutomu
    • Journal Title

      Didactical Research of Hokkaido University 24

      Pages: 139-172

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530645
  • [Journal Article] 明治検定期算術教科書における分数除法の教育内容構成 -第I期・前期の教科書を主要な対象として2007

    • Author(s)
      岡野 勉
    • Journal Title

      教授学の探究(北海道大学大学院教育学研究科教育方法学研究室編) 第24号

      Pages: 139-172

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530645
  • [Presentation] 国定教科書(第1期版)の使用時期における分数除法の計算規則の説明に関する実践的研究の動向:天下り的な性格の克服に向けた取り組みの存在とその諸形態2019

    • Author(s)
      岡野勉
    • Organizer
      日本教育方法学会 第53回大会 東海学園大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04457
  • [Presentation] 黒表紙教科書における分数除法の計算規則に関する説明の論理:演算の定義との関連および《逆数》の定義の位置に注目して2018

    • Author(s)
      岡野勉
    • Organizer
      日本数学教育史学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04457
  • [Presentation] 明治150年数学教育教案(山形和歌山情報紹介)他2018

    • Author(s)
      岡野 勉
    • Organizer
      科学研究費「挑戦的研究(萌芽)」研究会・新潟大学教育学部
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18617
  • [Presentation] 国定教科書(第2期版)の使用時期における分数論の存在形態:定義の導入に関する実践的研究と国定教科書(第2期版)との関連を対象として-2017

    • Author(s)
      岡野勉
    • Organizer
      日本教育方法学会 第53回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04457
  • [Presentation] 国定教科書(第2期版)の使用時期における分数論の存在形態:定義の導入に関する実践的研究を主要な対象として-2017

    • Author(s)
      岡野勉
    • Organizer
      日本数学教育史学会 第17回研究発表会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04457
  • [Presentation] 教育実践研究の動向と国定算術教科書の改訂-『尋常小学算術書』第2期版から第3期版への改訂を主要な対象とする研究の構想2016

    • Author(s)
      岡野勉
    • Organizer
      日本数学教育史学会
    • Place of Presentation
      弘前大学教育学部(青森県弘前市)
    • Year and Date
      2016-10-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04457
  • [Presentation] 国定教科書(第2期版)の使用時期における分数の定義の導入に関する実践的研究の動向2015

    • Author(s)
      岡野勉
    • Organizer
      日本教育方法学会、第51回大会
    • Place of Presentation
      岩手大学(岩手県盛岡市)
    • Year and Date
      2015-10-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381016
  • [Presentation] 分数のわり算はなぜひっくり返してかけるのか2014

    • Author(s)
      大田邦郎、岡野勉
    • Organizer
      千葉大学、新潟大学、授業プラン研究会
    • Place of Presentation
      北海道奈井江市立奈井江小学校
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381016
  • [Presentation] 黒表紙教科書における分数論の基本的性格:定義の導入過程を主要な対象として2014

    • Author(s)
      岡野勉
    • Organizer
      日本数学教育史学会 第14回 研究発表会
    • Place of Presentation
      熊本大学
    • Year and Date
      2014-11-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381016
  • [Presentation] 黒表紙教科書における分数論の基本的性格:定義の導入過程を主要な対象として2014

    • Author(s)
      岡野勉
    • Organizer
      数学教育研究集会2014
    • Place of Presentation
      札幌市 カタオカビル
    • Year and Date
      2014-07-31
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381016
  • [Presentation] 明治検定期算術教科書における分数の定義の導入過程2013

    • Author(s)
      岡野勉
    • Organizer
      24年度科学研究費(挑戦的萌芽研究)研究会
    • Place of Presentation
      新潟大学教育学部
    • Year and Date
      2013-03-16
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23650503
  • [Presentation] 明治検定期算術教科書における分数論の展開2013

    • Author(s)
      岡野勉
    • Organizer
      日本数学教育史学会第13回研究発表会
    • Place of Presentation
      宇都宮大学 峰が丘講堂
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25560072
  • [Presentation] 算数・数学教育研究の立場から(-算数・数学教育と理科教育の視点から)2011

    • Author(s)
      岡野勉
    • Organizer
      日本教育方法学会・第47回大会,課題研究I「教育方法学における学問的固有性とは何か」
    • Place of Presentation
      秋田大学手形キャンパ
    • Year and Date
      2011-10-02
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23650503
  • [Presentation] 明治検定期算術教科書における分数除法の計算規則に関する説明 -第II期の教科書に見る、《逆数》の位置付けと《結果主義》克服の可能性の展開-2011

    • Author(s)
      岡野 勉
    • Organizer
      日本数学教育史学会、第11回研究発表会
    • Place of Presentation
      上越教育大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23650503
  • [Presentation] 明治検定期算術教科書における分数除法の計算規則に関する説明-第II期の教科書に見る2011

    • Author(s)
      岡野勉
    • Organizer
      《逆数》の位置付けと《結果主義》克服の可能性の展開-日本数学教育史学会,第11回研究発表会
    • Place of Presentation
      上越教育大
    • Year and Date
      2011-11-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23650503
  • [Presentation] 算数・数学教育研究の立場から(-算数・数学教育と理科教育の視点から)2011

    • Author(s)
      岡野 勉
    • Organizer
      日本教育方法学会・第47回大会、課題研究I「教育方法学における学問的固有性とは何か」(招待講演)
    • Place of Presentation
      秋田大学手形キャンパス
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23650503
  • [Presentation] 日本の公教育再編期における初等数学教育の改造と変容-先行研究の検討と課題の設定-2010

    • Author(s)
      佐藤英二、岡野勉
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Place of Presentation
      国士舘大学
    • Year and Date
      2010-10-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530833
  • [Presentation] 緑表紙教科書に関する研究動向と課題2010

    • Author(s)
      佐藤英二、岡野勉
    • Organizer
      日本数学教育史学会
    • Place of Presentation
      お茶の水女子大学
    • Year and Date
      2010-08-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530833
  • [Presentation] On the Fundamental Viewpoints for the Study of Educational Contents in the Textbooks Published from 1886 to 1904; through a Critical Examination on Prior Studies2006

    • Author(s)
      OKANO, Tsutomu
    • Organizer
      The 6th Annual Conference of Japan Society for Historical Studies in Mathematics Education
    • Place of Presentation
      Hiroshima University
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530645
  • [Presentation] 明治検定期算術教科書における教育内容構成研究の基本的観点-先行研究の批判的検討を通して-2006

    • Author(s)
      岡野 勉
    • Organizer
      日本数学教育史学会 第6回研究発表会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2006-10-08
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530645
  • [Presentation] 明治検定期算術教科書における分数除法の教育内容構成-第I期・前期の教科書を主要な対象として-2005

    • Author(s)
      岡野 勉
    • Organizer
      日本教育学会 第64回大会 自由研究発表
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2005-08-25
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530645
  • [Presentation] 明治検定期算術教科書における分数除法の意味と規則に関する説明-第I期・前期の教科書を主要な対象として-2005

    • Author(s)
      岡野 勉
    • Organizer
      日本数学教育史学会 第5回研究発表会
    • Place of Presentation
      山梨大学
    • Year and Date
      2005-10-28
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530645
  • [Presentation] On the Explanation on the meaning and the rule of Division of Fractions; Focusing on the Textbooks Published from 1894 to 19042005

    • Author(s)
      OKANO, Tsutomu
    • Organizer
      The 41th Annual Conference of National Association for the Study of Educational Methods
    • Place of Presentation
      Kagoshima University
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530645
  • [Presentation] On the Explanation on the meaning and the rule of Division of Fractions ; Focusing on the Textbooks Published from 1886 to 18942005

    • Author(s)
      OKANO, Tsutomu
    • Organizer
      The 5th Annual Conference of Japan Society for Historical Studies in Mathematics Education
    • Place of Presentation
      Yamanashi University
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530645
  • [Presentation] 明治検定期算術教科書における分数除法の意味と規則に関する説明-第I期・後期および第II期の教科書を主要な対象として-2005

    • Author(s)
      岡野 勉
    • Organizer
      日本教育方法学会 第41回大会 自由研究発表
    • Place of Presentation
      鹿児島大学
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530645
  • [Presentation] On the Characteristics of Educational Contents on Division of Fractions; Focusing on the Textbooks Published from 1886 to 18942005

    • Author(s)
      OKANO, Tsutomu
    • Organizer
      The 63th Annual Conference of the Japan Society for the Study of Education
    • Place of Presentation
      Tokyo Gakugei University
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530645
  • [Presentation] 明治検定期算術教科書における分数の定義の導入過程

    • Author(s)
      岡野勉
    • Organizer
      24年度科学研究費(挑戦的萌芽研究)研究会
    • Place of Presentation
      新潟大学教育学部・106講義室
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23650503
  • [Presentation] 明治検定期算術教科書における分数論の展開

    • Author(s)
      岡野勉
    • Organizer
      日本数学教育史学会
    • Place of Presentation
      宇都宮大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381016
  • [Presentation] 国定教科書における分数の定義の導入過程

    • Author(s)
      岡野勉
    • Organizer
      数学教育研究集会
    • Place of Presentation
      札幌市、定山渓ホテル鹿の湯
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381016
  • 1.  KOBAYASHI Akizo (10018822)
    # of Collaborated Projects: 7 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  OKIHARU Fumiko (60409050)
    # of Collaborated Projects: 7 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  ITOH Toshiaki (40295572)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  ITOH Katumi (50242392)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  土佐 幸子 (40720959)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  YATA Toshifumi (40200521)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  KIMURA HATUO
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  MORITA TATUYOSHI
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  SYOUGENNJI TAKAHIRO
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  KAWAKATZU MISAKO
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  WAZUMI TOSHIO
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  鈴木 賢治 (30154537)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  種村 雅子 (30263354)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  森本 雄一
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  SATO Eiji (20339534)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 16.  IGARASHI Yuji (50151262)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  FUJIBAYASHI Norie (20238603)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  OTA Kunio (40176889)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 19.  KOBAYASHI Tatsushi (90244186)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  DOI Susumu (30242663)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  HAGA Toshio (00142828)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  NIGORIKAWA Akio (10293268)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 23.  SHIRANE Fukue (00033639)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 24.  SUDA Katsuhiko (60091469)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 25.  OTAKE Masami (70221827)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 26.  OHNO eizo (60271615)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 27.  阿部 好策 (70033587)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 28.  八鍬 友広 (80212273)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 29.  藤村 正司 (40181391)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 30.  浦野 弘 (50185089)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 31.  生田 孝至 (20018823)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 32.  中山 玄三 (40211437)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 33.  住野 好久 (60243531)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 34.  岸本 功 (60399433)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 35.  兵藤 友博 (20278477)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 36.  北林 雅洋 (80380137)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 37.  Tano Haruhiko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 38.  MOIRIMTRO YUHICHI
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to connect your ORCID iD to this researcher?
* This action can be performed only by the researcher themselves.

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi