• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

YAMADA Masahiko  山田 雅彦

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

山田 雅彦  ヤマダ マサヒコ

Less
Researcher Number 30254444
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 東京学芸大学, 教育学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2023: 東京学芸大学, 教育学部, 教授
2019 – 2021: 東京学芸大学, 教育学部, 教授
2015 – 2018: 東京学芸大学, 教育学部, 准教授
2009 – 2012: Tokyo Gakugei University, 教育学部, 准教授
2007: Tokyo Gakugei University, Faculty of Education, Associate Professor
2005 – 2006: 東京学芸大学, 教育学部, 助教授
1997 – 1998: 大阪府立大学, 総合科学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09010:Education-related / Education / Education on school subjects and activities / Educaion / Educaion
Keywords
Principal Investigator
教師教育 / 授業分析 / 質問紙調査 / 学級崩壊 / フォーカス / 課題非従事行動 / 授業研究 / ヒドゥンカリキュラム / 教師教育カリキュラム / 教員養成カリキュラム … More / 色覚ユニバーサルデザイン / 色覚異常 / マルチモーダル / A.シュッツ / 声をそろえる / 引き込み / 同期 / 授業型コミュニケーション / 学習規律 / 模擬授業 / アルフレッド・シュッツ / マルチモーダル分析 / ユニゾン / OJT / 初任・若手期 / Focus / Improvisation / Guidance / Analyzing Classroom Discourse / Hidden Curriculum / Classroom Management / Classroom Disorders / インプロ / 教師の統制行動 / 私語・不規則発言 / 即興劇(インプロ) / 生徒指導・生活指導 / 学級経営 / 教員研修 / 演劇的ワークショップ / コミュニケーションスキル / 統率力 / 自己効力感 / 学校文化 / 権力 / 習慣 / 意思決定 / 解釈的方法 / 刺激回想法 Less
  • Research Projects

    (6 results)
  • Research Products

    (24 results)
  • Co-Researchers

    (2 People)
  •  教師教育カリキュラムにおける色覚ユニバーサルデザインの導入状況に関する調査研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      山田 雅彦
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Tokyo Gakugei University
  •  A Multimodal Analysis of Teachers' Behavior to Generate Rhythms for Improving Classroom QualityPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      YAMADA Masahiko
    • Project Period (FY)
      2018 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Tokyo Gakugei University
  •  A Research on Teacher Training Programme for Undergraduate Students and Novice Teachers to Prevent Off-task Behavior by StudentsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      YAMADA Masahiko
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Tokyo Gakugei University
  •  Developing a Teacher Training Program to Control Off-task Behaviors from the Perspective of "Focus" in Improvisational TheatrePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      YAMADA Masahiko
    • Project Period (FY)
      2009 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Tokyo Gakugei University
  •  A Field Study on Teacher's Strategies to Control Pupils in the Classroom : for Solving Classroom Disorders by Disobedient Pupils and StudentsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      YAMADA Masahiko
    • Project Period (FY)
      2005 – 2007
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Tokyo Gakugei University
  •  授業過程における規範の多元性に関する実証的研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      山田 雅彦
    • Project Period (FY)
      1997 – 1998
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Osaka Prefecture University

All 2024 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2012 2010 2007 2006

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 教員養成課程での色覚異常への対応に関する教員養成大学への質問紙調査2024

    • Author(s)
      山田雅彦
    • Journal Title

      日本教育大学協会研究年報

      Volume: 42 Pages: 69-78

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02077
  • [Journal Article] 「振動による接触」としてのユニゾン ― アルフレッド・シュッツの「我々関係」を手がかりに―2021

    • Author(s)
      山田雅彦
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 124 Pages: 152-170

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02358
  • [Journal Article] 課題非従事行動への対処法を習得する過程に関する東京都内公立小中学校への質問紙調査―初任・若手期の位置づけを中心に―2018

    • Author(s)
      山田雅彦
    • Journal Title

      教育学研究年報

      Volume: 27

    • NAID

      40021703557

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04213
  • [Journal Article] 課題非従事行動への対処法を習得する過程に関する東京都内公立小中学校への質問紙調査-初任・若手期の位置づけを中心に-2018

    • Author(s)
      山田雅彦
    • Journal Title

      教育学研究年報

      Volume: 37 Pages: 13-26

    • NAID

      40021703557

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04213
  • [Journal Article] 児童・生徒の想定外の行動に対処するために「第1印象ではないことを言う」ための独習プログラム2017

    • Author(s)
      山田雅彦
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要 総合教育科学系I 教育学講座,教育心理学講座

      Volume: 68 Pages: 61-70

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04213
  • [Journal Article] 若手教員の課題非従事行動への対処方法に関する質問紙調査-統制行動を考える新たな視点「フォーカス」に着目して-2012

    • Author(s)
      山田雅彦・山口裕也
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要総合教育科学系I(教育学講座・教育心理学講座)

      Volume: 第62集 Pages: 121-132

    • NAID

      110008452386

    • URL

      http://ir.u-gakugei.ac.jp/handle/2309/108083

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530791
  • [Journal Article] 授業過程における教師の統制行動に関する実証的研究-フォーカス概念を手がかりとして-2006

    • Author(s)
      山田雅彦
    • Journal Title

      日本教育方法学会編『教育方法学研究』 32

      Pages: 112-112

    • NAID

      110007723029

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530640
  • [Journal Article] 授業過程における教師の統制行動に関する実証的研究 -フォーカス概念を手がかりとして-2006

    • Author(s)
      山田雅彦
    • Journal Title

      教育方法学研究(日本教育方法学会編) 32巻

      Pages: 1-12

    • NAID

      110007723029

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530640
  • [Journal Article] A Field Study on Teacher's Strategies to Control Pupils in the Classroom : Reffering to Their Focuses2006

    • Author(s)
      Masahiko YAMADA
    • Journal Title

      Research Journal of Educational Methods Vol.32

      Pages: 1-12

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530640
  • [Presentation] 多人数会話における意図的なユニゾンの特徴 ―大学生による模擬授業に即して―2020

    • Author(s)
      山田雅彦
    • Organizer
      第44回社会言語科学会研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02358
  • [Presentation] 「声をそろえる」ことの学級経営的意義―A.シュッツの「我々関係」を手がかりに―2019

    • Author(s)
      山田雅彦
    • Organizer
      日本学校教育学会 第34回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02358
  • [Presentation] 正解を定めない観察が教員養成課程における授業観察に及ぼす効果2018

    • Author(s)
      山田雅彦
    • Organizer
      日本学校教育学会 第33回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学(東京都・小金井市)
    • Year and Date
      2018-08-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04213
  • [Presentation] 教師の経験が「みとり」に及ぼす影響に関する調査2017

    • Author(s)
      山田雅彦
    • Organizer
      日本教育方法学会第53回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04213
  • [Presentation] 反省的思考の育成を目指した教師教育カリキュラムを補完する独習法の可能性2017

    • Author(s)
      山田雅彦
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第28回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04213
  • [Presentation] 課題非従事行動への対処法に関する公立学校への質問紙調査2016

    • Author(s)
      山田雅彦
    • Organizer
      日本教師教育学会第26回研究大会
    • Place of Presentation
      帝京大学八王子キャンパス(東京都・八王子市)
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04213
  • [Presentation] .児童・生徒の想定外の応答に対処するための独習プログラムに関する実践報告―課題非従事行動への対処法に関する学部教育と初任・若手期OJTとの連携に関する研究―2015

    • Author(s)
      山田雅彦
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Place of Presentation
      信州大学
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04213
  • [Presentation] 統制行動を考える新たな視点としての「フォーカス」-教師の統制行動に関する質問紙調査結果から-2010

    • Author(s)
      山田雅彦・山口裕也・池田修
    • Organizer
      日本学校教育学会第25回研究大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学(東京)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530791
  • [Presentation] 統制行動を考える新たな視点としての「フォーカス」-教師の統制行動に関する質問紙調査結果から-2010

    • Author(s)
      山田雅彦・山口裕也・池田修
    • Organizer
      日本学校教育学会第25回研究大会研究要旨集録
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530791
  • [Presentation] 授業を通じた生活指導のあり方に関する実証的研究2007

    • Author(s)
      山田雅彦・林尚示
    • Organizer
      日本教育方法学会第43回大会
    • Place of Presentation
      京都大学(吉田キャンパス)
    • Year and Date
      2007-09-30
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530640
  • [Presentation] A Field Study on Guidance by Teaching2007

    • Author(s)
      Masahiko YAMADA & Masami HAYASHI
    • Organizer
      43nd Annual Meetng of National Association for the Study of Educational Methods
    • Place of Presentation
      Kyoto University
    • Year and Date
      2007-09-30
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530640
  • [Presentation] 私語・不規則発言統制の原理としての「フォーカス」-即興劇(インプロ)の理諭と方法と手がかりとして-2006

    • Author(s)
      山田雅彦
    • Organizer
      日本学校教育学会第21回研究大会
    • Place of Presentation
      広島大学(東広島キャンパス)
    • Year and Date
      2006-08-05
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530640
  • [Presentation] 授業過程における教師の統制行動に関する実証的研究2006

    • Author(s)
      山田雅彦
    • Organizer
      日本教育方法学会第42回大会
    • Place of Presentation
      福島大学(金谷川キャンパス)
    • Year and Date
      2006-10-01
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530640
  • [Presentation] A Field Study on Teacher's Strategies to Control Pupils in the Classroom2006

    • Author(s)
      Masahiko YAMADA
    • Organizer
      42nd Annual Meetng of National Association for the Study of Educational Methods
    • Place of Presentation
      Fukushima University
    • Year and Date
      2006-10-01
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530640
  • [Presentation] "Focus" as A Key Word to Control Pupils : Reffering to Theories and Methods of Improvisational Theatre2006

    • Author(s)
      Masahiko YAMADA
    • Organizer
      21st Annual Meetng of Japanese Association of School Education
    • Place of Presentation
      Hiroshima University
    • Year and Date
      2006-08-05
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530640
  • 1.  IKEDA Osamu (50434668)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 2.  HAYASHI Masami (10322124)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi