• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

KATO Toshiaki  加藤 寿朗

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

加藤 寿朗  カトウ トシアキ

Less
Researcher Number 30274301
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 島根大学, 学術研究院教育学系, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2018 – 2023: 島根大学, 学術研究院教育学系, 教授
2017: 島根大学, 教育学部, 教授
2016 – 2017: 島根大学, 教育学研究科, 教授
2008 – 2015: Shimane University, 教育学部, 教授
2007: Shimane University, FACULTY OF EDUCATION, Associate Professor … More
2003 – 2006: 島根大学, 教育学部, 助教授
2001 – 2002: 愛媛大学, 教育学部, 教授
1998 – 2002: 愛媛大学, 教育学部, 助教授 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Education on school subjects and activities / 教科教育 / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Except Principal Investigator
Education on school subjects and activities / 教科教育 / Educational psychology
Keywords
Principal Investigator
社会科教育 / 発達 / 社会科授業モデル / 社会認識構造 / 社会認識形成 / 社会認識発達 / 授業デザイン / 開発研究 / 社会科授業 / 批判的思考力 … More / Formation of Social Cognition / Development of Social Cognition / 授業開発 / 発達と形成 / 社会的思考力・判断力 / 発達研究 / 縦断的研究法 / 質的転換 / 知識成長過程 / 拡散的思考 / 社会科授業デザイン / 判断力 / 思考力 / 小学校 / 授業研究 / 思考力・判断力 / 小学校社会科 / 児童・生徒 / 授業モデル / 社会科 / 社会的判断力 / 社会的思考力 / 中学生 / Model of Social Studies Lesson / 社会科単元開発 / Perspective-taking / Longitudinal Method / Structures of Social Cognition / 社会的見方・考え方 / 認識発達モデル / 社会認識の発達 / 視点取得経験 / 教育実験的研究 / 実験・実証的研究 / 視点取得 / 縦断法 / 小・中学生 / 小・中学生 / 実験的授業 / 社会科教授書 / 認識発達 / 社会認識 / 縦断的調査 / 調査研究 / 收束的思考 / 思考プロセス / 発達段階 / 横断的研究 / 縦断的研究 / 視点取得能力 / 生活経験 / 発達規定要因 / 収束的思考 / 経済認識の発達 … More
Except Principal Investigator
教師教育 / 授業力向上研修 / 社会科授業研究方法論 / 社会科教育 / パフォーマンス課題 / 自己省察型ポートフォリオ / 授業力評価スタンダード / 社会文化アプローチ / 論理実証アプローチ / 社会科授業力 / 協働的対話 / 社会科授業研究 / 教員研修 / 教員養成 / 実践共同体 / 対話 / 協働 / 授業研究方法論 / 社会科授業 / Lesson Evaluating / Lesson Doing / Lesson Planning / Achievement Table for Student Teaching / Instructional Program for Method Courses / Student Teaching / 教科教育プログラム / 授業評価力段階表 / 授業展開力段階表 / 授業構想力段階表 / 教育実習到達目標段階表 / 教科教育指導プログラム / 教育実習 / 教育委会 / 地域連携 / 教科教育 / 比較教育学 / 教師教育スタンダード / 教育学 / 教科に関する教師教育 / 各教科の教育 / 将来展望 / 学業的コンピテンス / 社会的コンピテンス / アイデンティティ形成 / 職場体験学習 / 子ども / キャリア意識 / 学校適応 / 教科専門と教科教育 / 教科に関する科目 / 小学校教員養成 / 教員養成カリキュラム Less
  • Research Projects

    (15 results)
  • Research Products

    (75 results)
  • Co-Researchers

    (19 People)
  •  児童の思考力・判断力の発達に基づく系統的な小学校社会科授業デザインに関する研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      加藤 寿朗
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Shimane University
  •  Instructional Design for Enhancement of Critical thinking ability of Children: Development of Curriculum and Instructional Model for Social Studies ClassroomPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Kato Toshiaki
    • Project Period (FY)
      2018 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Shimane University
  •  Construction of Lesson Study Methodology of Social Studies based on the Concept of Collaborative Dialogue that Adapts to Diverse School Situation

    • Principal Investigator
      UMEZU MASAMI
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Naruto University of Education
  •  A Developmental Study on the Design of Social Studies Classes to cultivate critical thinking ability of junior high school studentsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Kato Toshiaki
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Shimane University
  •  Instructional Design for Enhancement of Social Thinking Ability and Judgment Ability of Children: Development of Curriculum and Instructional Model for Social Studies ClassroomPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KATO TOSHIAKI
    • Project Period (FY)
      2011 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Shimane University
  •  Development of Teacher Education Program for Solving "the Problem of After Five Years" based on the Cooperation of Teacher College with Local Board of Edcation

    • Principal Investigator
      TANZAWA Tetsuro
    • Project Period (FY)
      2009 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Shizuoka University
  •  A Longitudinal Study on the Development and Formation of Structures of Social Cognition in Junior High School StudentsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KATO Toshiaki
    • Project Period (FY)
      2008 – 2010
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Shimane University
  •  A DEVELOPMENTAL STUDY OF SCHOOL ADJUSTMENT AND PSYCHOLOGICAL FACTORS ABOUT FORMATION OF CAREER AWARENESS AMONG CHILDREN

    • Principal Investigator
      MAEDA Kenichi
    • Project Period (FY)
      2006 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  Development of Professional Teaching Standards of School Subjects : Based on the Comparative Study among Japan, People's Republic of China, and Republic of Korea

    • Principal Investigator
      MIURA Kazunao
    • Project Period (FY)
      2006 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Ehime University
  •  Instructional Design for Enhancement of Social Cognition of Children: Development of Curriculum and Instructional Model for Social Studies ClassroomPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KATO Toshiaki
    • Project Period (FY)
      2005 – 2007
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Shimane University
  •  小学校教員養成における「教科に関する科目」のカリキュラムフレームワークの開発

    • Principal Investigator
      MIURA Kazunao
    • Project Period (FY)
      2003 – 2005
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Exploratory Research
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Ehime University
  •  A Longitudinal Study on the Development and Formation of Structures of Social Cognition in ChildrenPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KATO Toshiaki
    • Project Period (FY)
      2002 – 2004
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      SHIMANE UNIVERCITY
      Ehime University
  •  児童・生徒の社会認識構造の変容過程とその形成に関する発達的研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      加藤 寿朗
    • Project Period (FY)
      2000 – 2001
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      Ehime University
  •  The Experimental and Comparative Study concerning the Development of Instructional Program Focused on the Student Teaching at Subjects' Method Courses

    • Principal Investigator
      MIURA Kazunao
    • Project Period (FY)
      2000 – 2002
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      EHIME UNIVERSITY
  •  児童の経済認識の発達要因と形成過程に関する実験・実証的研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      加藤 寿朗
    • Project Period (FY)
      1998 – 1999
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      Ehime University

All 2023 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] これからの社会科教育はどうあるべきか2023

    • Author(s)
      澤井陽介・加藤寿朗他
    • Total Pages
      241
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491053844
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02576
  • [Book] 実践・小学校社会科指導法2021

    • Author(s)
      澤井陽介,中田正弘,加藤寿朗他
    • Total Pages
      173
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762030604
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02530
  • [Book] 協働・対話による社会科授業の創造-授業研究の意味と方法を問い直す-2020

    • Author(s)
      梅津正美(編著),加藤寿朗(共著)
    • Total Pages
      312
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798916118
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02530
  • [Book] 教育実践学としての社会科授業研究の探求2015

    • Author(s)
      梅津正美,加藤寿朗他
    • Total Pages
      374
    • Publisher
      風間書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531199
  • [Book] 新しい教職概論2015

    • Author(s)
      加藤寿朗,前田健一
    • Total Pages
      236
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04436
  • [Book] 授業の心理学-認知心理学からみた教育方法2014

    • Author(s)
      加藤寿朗
    • Publisher
      福村出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330200
  • [Book] 授業の心理学-認知心理学からみた教育方法論-2014

    • Author(s)
      加藤寿朗
    • Publisher
      福村出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330200
  • [Book] 授業の心理学-認知心理学からみた教育方法論-2014

    • Author(s)
      加藤寿朗他9名
    • Total Pages
      235
    • Publisher
      福村出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531199
  • [Book] 子どもはどう考えるか-認知心理学からみた子どもの思考-2011

    • Author(s)
      加藤寿朗, 他8名
    • Total Pages
      231
    • Publisher
      おうふう
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530823
  • [Book] 子どもはどう考えるか-認知心理学からみた子どもの思考-2010

    • Author(s)
      加藤寿朗
    • Publisher
      おうふう
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530823
  • [Book] 「思考力・判断力・表現力」をつける社会科授業デザイン2009

    • Author(s)
      加藤寿朗, 他
    • Total Pages
      162
    • Publisher
      明治図書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530823
  • [Book] 思考力・判断力・表現力(をつける社会科授業デザイン)2009

    • Author(s)
      加藤寿朗
    • Publisher
      明治図書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530823
  • [Book] Reformation of Social Studies Education2006

    • Author(s)
      KATOH, Toshiaki
    • Publisher
      Meijitosho
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530662
  • [Book] 社会認識教育の構造改革2006

    • Author(s)
      加藤寿朗他
    • Total Pages
      318
    • Publisher
      明治図書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530662
  • [Book] 子どもの社会認識の発達と形成に関する実証的研究2006

    • Author(s)
      加藤寿朗
    • Total Pages
      219
    • Publisher
      風間書房
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530662
  • [Book] A Substantive Study on the Development and Formation of Social Cognition in Children2006

    • Author(s)
      KATOH, Toshiaki
    • Total Pages
      219
    • Publisher
      Kazamashobo
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530662
  • [Book] 社会認識教育の構造改革2006

    • Author(s)
      加藤寿朗
    • Publisher
      明治図書
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530662
  • [Book] 社会科教育実践学の構築2004

    • Author(s)
      加藤寿朗他
    • Total Pages
      375
    • Publisher
      明治図書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580298
  • [Journal Article] 中学校「問い」の発見・共有・深化による中学校社会科授業づくり2020

    • Author(s)
      加藤寿朗
    • Journal Title

      教育科学社会科教育

      Volume: 732 Pages: 22-25

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02530
  • [Journal Article] 伝統や文化に関する教育と教科等の学びの充実2020

    • Author(s)
      加藤寿朗
    • Journal Title

      初等教育資料

      Volume: 995 Pages: 4-7

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02530
  • [Journal Article] 批判的思考力の発達を促す教育的働きかけとしての社会的判断力の育成2019

    • Author(s)
      梅津正美,加藤寿朗,前田健一,新見直子
    • Journal Title

      社会科研究

      Volume: 90 Pages: 1-12

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02530
  • [Journal Article] 中学生の社会的思考力・判断力の発達に関する縦断的研究-歴史的分野の調査を中心として-2015

    • Author(s)
      加藤寿朗,梅津正美
    • Journal Title

      日本教科教育学会誌

      Volume: 38

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531199
  • [Journal Article] 中学生の社会的思考力・判断力の発達特性をふまえた社会科授業仮説2015

    • Author(s)
      梅津正美,加藤寿朗,前田健一,新見直子
    • Journal Title

      社会認識教育学研究

      Volume: 30 Pages: 161-170

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04436
  • [Journal Article] 中学生の社会的思考力・判断力の発達に関する横断的研究-歴史的分野の調査を中心として-2015

    • Author(s)
      加藤寿朗,梅津正美
    • Journal Title

      社会科教育論叢

      Volume: 49 Pages: 1-10

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531199
  • [Journal Article] 生徒の社会認識発達の変容に関する調査的研究-中学校歴史学習の場合-(原文はハングル語)2014

    • Author(s)
      加藤寿朗,梅津正美,前田健一,新見直子
    • Journal Title

      歴史教育学会(韓国)『歴史教育論集』

      Volume: 52集 Pages: 163-194

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531199
  • [Journal Article] 中学生の社会的思考力・判断力の発達に関する研究(I)-歴史的分野を事例とした調査を通して-2013

    • Author(s)
      梅津正美,加藤寿朗,前田健一,新見直子
    • Journal Title

      鳴門教育大学研究紀要

      Volume: 28 Pages: 64-79

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531199
  • [Journal Article] 中学生の社会的思考力・判断力の発達に関する研究(II)-公民的分野を事例とした調査を通して-2012

    • Author(s)
      加藤寿朗,梅津正美,前田健一,新見直子
    • Journal Title

      島根大学教育学部紀要

      Volume: 46 Pages: 61-73

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531199
  • [Journal Article] 中学生の社会認識の発達に関する調査的研究(II)-思考力・判断力の関係性に焦点をあてて-2012

    • Author(s)
      加藤寿朗,梅津正美,前田健一,新見直子
    • Journal Title

      社会認識教育学研究

      Volume: 27号

    • NAID

      110009327218

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531199
  • [Journal Article] 中学生の批判的思考力と社会的事象に対する関心・意欲および社会的態度2011

    • Author(s)
      前田健一, 加藤寿朗, 梅津正美, 他1名
    • Journal Title

      広島大学心理学研究

      Volume: 10号(未定)

    • NAID

      120002970900

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530823
  • [Journal Article] 中学生の社会認識の発達に関する調査的研究(I)2011

    • Author(s)
      加藤寿朗, 梅津正美, 前田健一, 新見直子
    • Journal Title

      社会認識教育学研究 26号(印刷中)

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530823
  • [Journal Article] 中学生の批判的思考力と社会的事象に対する関心・意欲および社会的態度2011

    • Author(s)
      前田健一, 加藤寿朗, 梅津正美, 新見直子
    • Journal Title

      広島大学心理学研究 10号(印刷中)

    • NAID

      120002970900

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530823
  • [Journal Article] 中学生の社会認識の発達に関する調査的研究(I)2011

    • Author(s)
      加藤寿朗, 梅津正美, 前田健一, 他1名
    • Journal Title

      鳴門社会科教育学会『社会認識教育学研究』

      Volume: 26号(未定)

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530823
  • [Journal Article] 子どもの認識研究の方向・方法はどう変わるか2010

    • Author(s)
      加藤寿朗
    • Journal Title

      社会科研究 609号

      Pages: 68-71

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530823
  • [Journal Article] 子どもの認識研究の方向・方法はどう変わるか2010

    • Author(s)
      加藤寿朗
    • Journal Title

      社会科研究(明治図書) No.609

      Pages: 68-71

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530823
  • [Journal Article] 子どもの社会認識発達に基づく小学校社会科授業の開発研究2010

    • Author(s)
      加藤寿朗, 和田倫寛
    • Journal Title

      社会系教科教育学研究 21号

      Pages: 1-10

    • NAID

      40016911415

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530823
  • [Journal Article] 子どもの社会認識発達に基づく小学校社会科授業の開発研究2009

    • Author(s)
      加藤寿朗, 他
    • Journal Title

      社会系教科教育学会『社会系教科教育学研究』 21号

      Pages: 1-10

    • NAID

      40016911415

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530823
  • [Journal Article] 子どもの社会認識発達に基づく小学校社会科授業モデルの開発研究2008

    • Author(s)
      加藤寿朗, 他
    • Journal Title

      島根社会科懇話会『社会科研究』 29

      Pages: 11-20

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530662
  • [Journal Article] 子どもの社会認識発達に基づく小学校社会科授業モデルの開発研究2008

    • Author(s)
      加藤寿朗, 吉崎朗
    • Journal Title

      社会科研究 29号

      Pages: 11-22

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530823
  • [Journal Article] 子どもの社会認識発達に基づく小学校社会科授業モデルの開発研究2008

    • Author(s)
      加藤寿朗
    • Journal Title

      島根社会科懇話会『社会科研究』 29

      Pages: 11-20

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530662
  • [Journal Article] InstructionalDesign for Enhancement ofSocial Cognition of Children Development of Curriculum and Instructional Model for Social Studies Classroom2008

    • Author(s)
      KATOH, Toshiaki
    • Journal Title

      The Journal of Social Studies Education 28

      Pages: 11-20

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530662
  • [Journal Article] 子どもの社会認識発達に基づく小学校社会科授業モデルの開発研究2008

    • Author(s)
      加藤寿朗, 他
    • Journal Title

      島根社会科懇話会『社会科研究』 29号

      Pages: 20101122-20101122

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530823
  • [Journal Article] 子どもの社会認識とその発達2006

    • Author(s)
      加藤寿朗
    • Journal Title

      「初等教育資料」東洋館出版 No.807

      Pages: 68-71

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530662
  • [Journal Article] 子どもの社会認識とその発達2006

    • Author(s)
      加藤寿朗
    • Journal Title

      『初等教育資料』東洋館出版社 No.807

      Pages: 68-71

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530662
  • [Journal Article] The Child's cognition of Society2006

    • Author(s)
      KATOH, Toshiaki
    • Journal Title

      The Journal of Elementazy School 807

      Pages: 68-71

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530662
  • [Journal Article] 子どもの社会認識発達とその形成に関する実験・実証的研究2005

    • Author(s)
      加藤寿朗
    • Journal Title

      日本教科教育学会『日本教科教育学会誌』 第27巻第4号(印刷中)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580298
  • [Journal Article] 社会認識の発達を促進する社会科授業の開発研究2005

    • Author(s)
      加藤寿朗
    • Journal Title

      島根社会科懇話会『社会科研究』 第26号(印刷中)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580298
  • [Journal Article] 子どもの社会認識発達とその形成に関する実験・実証的研究2005

    • Author(s)
      加藤寿朗
    • Journal Title

      日本教科教育学会誌(日本教科教育学会) 第27巻第4号

      Pages: 1-10

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580298
  • [Journal Article] 社会科教育研究の最前線-子どもの社会認識発達の研究-2005

    • Author(s)
      加藤寿朗
    • Journal Title

      社会科教育(明治図書) 551号

      Pages: 126-127

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530662
  • [Journal Article] An Experimental Study on Teaching Practice for the Development and Formation of Social Cognition2005

    • Author(s)
      Toshiaki KATOH
    • Journal Title

      The Bulletin of Japanese Curriculum Research and Development Vol.27, No.4

      Pages: 1-10

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580298
  • [Journal Article] A longitudinal Study on Developmental Change of Structures of Social Cognition in Children(2)2003

    • Author(s)
      Toshiaki KATOH
    • Journal Title

      The Journal of Social Studies Education No.18

      Pages: 1-10

    • NAID

      110001643429

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580298
  • [Journal Article] 子どもの社会認識構造の変容に関する縦断的研究(2)2003

    • Author(s)
      加藤寿朗
    • Journal Title

      社会認識教育学研究(鳴門社会科教育学会) 第18号

      Pages: 1-10

    • NAID

      110001643429

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580298
  • [Journal Article] A longitudinal Study on Developmental Change of Structures of Social Cognition in Children(1)2002

    • Author(s)
      Toshiaki KATOH
    • Journal Title

      The Journal of Social Studies Education No.17

      Pages: 1-10

    • NAID

      110001375313

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580298
  • [Journal Article] 子どもの社会認識構造の変容に関する縦断的研究(1)2002

    • Author(s)
      加藤寿朗
    • Journal Title

      社会認識教育学研究(鳴門社会科教育学会) 第17号

      Pages: 1-10

    • NAID

      110001375313

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580298
  • [Presentation] 「深い学び」の実現とは-コンピテンシー・ベースの社会科教育の構築-2019

    • Author(s)
      加藤寿朗・梅津正美・岡崎誠司・樋口雅夫・中村怜詞・桑原敏典
    • Organizer
      第68回全国社会科教育学会全国研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04796
  • [Presentation] 中学生における批判的思考力の習得過程-社会科学力に関するモデルに基づく習得度群別の能力領域の関連性-2018

    • Author(s)
      新見直子,前田健一,加藤寿朗,梅津正美
    • Organizer
      日本発達心理学会第29回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04436
  • [Presentation] 子どもの心理・発達にもとづく社会科授業研究2017

    • Author(s)
      加藤寿朗
    • Organizer
      第66回全国社会科教育学会研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04436
  • [Presentation] 子どもの心理・発達にもとづく社会科授業研究の目的と方法2016

    • Author(s)
      加藤寿朗
    • Organizer
      第27回社会系教科教育学会・第32回鳴門社会科教育学会合同研究大会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学
    • Year and Date
      2016-02-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04436
  • [Presentation] 教師力を育成する多角的評価プログラムの開発と展開2012

    • Author(s)
      加藤寿朗
    • Organizer
      広島大学大学院教育学研究科シンポジウム
    • Place of Presentation
      広島大学(広島県)
    • Year and Date
      2012-11-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330200
  • [Presentation] 中学生の社会認識の発達に関する調査的研究III2011

    • Author(s)
      加藤寿朗,梅津正美
    • Organizer
      日本教科教育学会第37回全国大会
    • Place of Presentation
      沖縄大学(沖縄)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531199
  • [Presentation] 中学生の社会認識の発達に関する調査的研究II2011

    • Author(s)
      加藤寿朗,梅津正美
    • Organizer
      日本社会科教育学会第61回全国大会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学札幌校(北海道)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531199
  • [Presentation] 子どもの社会的認識と社会科教育2010

    • Author(s)
      加藤寿朗
    • Organizer
      日本教育心理学会第52回総会自主シンポジウム
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2010-08-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530823
  • [Presentation] 中学生の社会認識の発達に関する調査的研究2010

    • Author(s)
      加藤寿朗, 梅津正美
    • Organizer
      日本社会科教育学会 第60回全国大会 自由研究表
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2010-11-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530823
  • [Presentation] 子どもの社会的認識と社会科教育2010

    • Author(s)
      加藤寿朗
    • Organizer
      日本教育心理学会 自主シンポジウム
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2010-08-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530823
  • [Presentation] 中学生の社会認識の発達に関する調査的研究2010

    • Author(s)
      加藤寿朗, 梅津正美
    • Organizer
      日本社会科教育学会第60回全国大会自由研究発表
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2010-11-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530823
  • [Presentation] Career awareness and parental support in Japanese junior and senior high school students2009

    • Author(s)
      Niimi, Naoko、Kenichi, Maeda、Toshiaki, Kato
    • Organizer
      11th European Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      Oslo Congress Centre, Norway(accepted)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530519
  • [Presentation] 中学生版キャリア意識尺度の開発2007

    • Author(s)
      新見直子、前田健一、加藤寿朗、越中康治
    • Organizer
      日本教育心理学会第49回総会
    • Place of Presentation
      文教大学越谷キャンパス
    • Year and Date
      2007-09-15
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530519
  • [Presentation] 子どもの社会認識発達に基づく小学校社会科授業の開発研究2007

    • Author(s)
      加藤寿朗他
    • Organizer
      全国社会科教育学会・社会系教科教育学会合同学会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学
    • Year and Date
      2007-10-28
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530662
  • [Presentation] InstrucdonalDesign for Enhancement of Social Cognition of Children Development of Curriculum and Instructional Model for Social Studies Classmom2007

    • Author(s)
      KATOH, Toshiaki
    • Organizer
      Japan Social Studies Research Association, Education in the Social Studies Department Research Association
    • Place of Presentation
      Hyogo University of Teacher Education
    • Year and Date
      2007-10-28
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530662
  • [Presentation] 子どもの社会認識発達に基づく小学校社会科授業り開発研究2007

    • Author(s)
      加藤寿朗, 他
    • Organizer
      全国社会科教育学会・社会系教科教育学会合同学会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学
    • Year and Date
      2007-10-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530662
  • [Presentation] SUYAMA, Noboru, A longitudinal Study on the Development of Social Cognition in Children2005

    • Author(s)
      KATOH, Toshiaki
    • Organizer
      The Chugoku-Shikoku Historical and geographical Association
    • Place of Presentation
      Shimane University
    • Year and Date
      2005-06-26
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530662
  • [Presentation] 子どもの社会認識発達に関する縦断的研究2005

    • Author(s)
      加藤寿朗, 陶山昇
    • Organizer
      中国四国歴史学地理学協会
    • Place of Presentation
      島根大学
    • Year and Date
      2005-06-26
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530662
  • [Presentation] 中学校社会科における批判的思考課題成績と社会的・批判的思考態度の縦断的関連

    • Author(s)
      前田健一,新見直子,加藤寿朗,梅津正美
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会
    • Place of Presentation
      琉球大学(中頭郡西原町)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531199
  • [Presentation] 児童・生徒の社会認識発達に基づく社会科授業の開発研究

    • Author(s)
      加藤寿朗
    • Organizer
      第3回全国社会科教育学会・韓国社会教科教育学会研究交流
    • Place of Presentation
      キャンパス・イノベーションセンター東京
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531199
  • [Presentation] 社会科教育における心理・発達研究の可能性とその課題-中学生の社会的思考力・判断力の調査研究を事例として-

    • Author(s)
      加藤寿朗
    • Organizer
      第63回全国社会科教育学会
    • Place of Presentation
      愛媛大学
    • Year and Date
      2014-11-01 – 2014-11-02
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531199
  • [Presentation] 教師力を育成する多角的評価プログラムの開発と展開

    • Author(s)
      加藤寿朗
    • Organizer
      広島大学大学院教育学研究科シンポジウム
    • Place of Presentation
      広島大学(広島県)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330200
  • 1.  UMEZU Masami (60284329)
    # of Collaborated Projects: 9 results
    # of Collaborated Products: 21 results
  • 2.  MAEDA Kenichi (90101451)
    # of Collaborated Projects: 7 results
    # of Collaborated Products: 15 results
  • 3.  MIURA Kazunao (40239174)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  KUNIMUNE Susumu (50214979)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  TANZAWA Tetsuro (60272142)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  NIIMI Naoko (40584280)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 7.  OKABE Mika (80294776)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  TAKAHATA Hiroshi (20284135)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  OKADA Teruhiko
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  HINO Katsuhiro (40304662)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  碇 寛 (00135229)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  峯 明秀 (10379323)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  南浦 涼介 (60598754)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  中本 和彦 (80513837)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  OSHIMA Satoru
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  HARA Yoshiaki
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  MAEJIMA Misae
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  Nakao Aya
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  TAKAZAKI Hidekazu
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi