• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

TAKAHASHI Shino  高橋 志野

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

高橋 志野  タカハシ シノ

Less
Researcher Number 30363261
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 愛媛大学, 国際連携推進機構, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2022 – 2023: 愛媛大学, 国際連携推進機構, 教授
2016 – 2019: 愛媛大学, 国際連携推進機構, 准教授
2014 – 2015: 愛媛大学, 学内共同利用施設等, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 02090:Japanese language education-related
Except Principal Investigator
Japanese language education / Basic Section 02090:Japanese language education-related
Keywords
Principal Investigator
多文化共生 / 地域日本語教育 / アクションリサーチ / 実践コミュニティ / 人材養成・研修 / 日本語ボランティア / 社会教育 / 地域日本語
Except Principal Investigator
地域コミュニティ / 日本語教育保障 … More / リテラシー(識字) / 国際結婚移住女性 / 字体識別力 / 生活者 / 指導デザイン / 紹介動画 / ウェブサイト / カタカナ検索ツール / 文字学習支援 / Kコード / 学習支援体制 / リテラシー / 地域コミュニティの開発 / 社会的正義と公正 / リテラシー(識字)の個別性と多様性 / 地方自治体の外国人施策・多文化共生施策 / 日本語学習支援体制の構築 / 日本語教育の公的保障 / 自治体へのアドボカシー / ジェンダーと社会参加 / 外国人散在地域における日本語教育施策モデル / 外国人のリテラシー / 外国人支援人材の育成 / 日本語学習支援体制の整備 / 地方自治体の外国人施策 / 生活者としての外国人 / 国際結婚移住女性の社会参加 / ジェンダー / 自治体による日本語教育体制整備 / 文化庁スタートアッププログラム / 日本語教室空白地域 / 地域日本語教育 / 国際結婚移住女性のキャリア形成 / 外国人のリテラシー(識字) / 地域課題 / 国際結婚による移住 / 職業の獲得 / 日本語学習機会と日本語教育 / 移民政策と言語保障 / 受け入れ態勢/体制の整備 / 社会参加 / 日本語教育 / 地域住民への多文化教育 / 社会正義(social justicce) / 定住外国人 / 公的政策と支援の欠如 / 地域住民と公的機関へのアドボカシー / 社会的正義(social justice) / 政策と制度の欠如 / 地域コミュニティの受け入れ態勢 / 社会正義 (social justice) / 公正性 (equity) / 外国人の社会参加 Less
  • Research Projects

    (4 results)
  • Research Products

    (10 results)
  • Co-Researchers

    (5 People)
  •  A Study on Character Learning Support Methods to Improve Character Identification Skills of Foreign Residents in Japan

    • Principal Investigator
      中村 かおり
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Takushoku University
  •  Building a Community for Human Resource Development for Japanese Language Education in Ehime PrefecturePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      高橋 志野
    • Project Period (FY)
      2022 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Ehime University
  •  A study on Establishment of Learning Support Structure and Regional Community for Ensuring the Literacy of Immigrant Women

    • Principal Investigator
      SHINYA Makiko
    • Project Period (FY)
      2016 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Osaka Sangyo University
  •  A Study on Japanese Literacy of Foreign Residents in Japan and Their Integration into the Local Society

    • Principal Investigator
      Shinya Makiko
    • Project Period (FY)
      2013 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Osaka Sangyo University

All 2023 2022 2017 2016 2015 2014 Other

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] Issues in Securing New People for Local Volunteer Japanese Language Organizations2023

    • Author(s)
      高橋志野・向井留実子
    • Journal Title

      The journal of Japanese Language Education Methods

      Volume: 30 Issue: 1 Pages: 24-25

    • DOI

      10.19022/jlem.30.1_24

    • ISSN
      1881-3968, 2423-9909
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K00667
  • [Journal Article] 「生活者としての外国人」の漢字字体習得に向けたKコードの活用2022

    • Author(s)
      高橋志野, 向井留実子, 中村かおり, 伊藤江美
    • Journal Title

      日本語教育方法研究会誌

      Volume: 29(1) Pages: 108-109

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K00667
  • [Journal Article] 国際結婚移住女性の書字言語習得支援に関する一考察 ―ソーシャル・サポートという視点からー2016

    • Author(s)
      向井留実子、新矢麻紀子、高橋志野
    • Journal Title

      The Journal CAJLE

      Volume: 17

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25580118
  • [Journal Article] 国際結婚移住女性の書字言語習得支援に関する一考察―ソーシャル・サポートという視点から2016

    • Author(s)
      向井留実子・新矢麻紀子・高橋志野
    • Journal Title

      Journal CAJLE(Canadian Association for Japanese Language Education)

      Volume: vol.17 Pages: 44-62

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25580118
  • [Journal Article] 国際結婚移住女性の書字言語習得支援に関する一考察―ソーシャル・サポートという視点から2016

    • Author(s)
      向井留実子・新矢麻紀子・高橋志野
    • Journal Title

      Journal CAJLE (Canadian Association for Japanese Language Education)

      Volume: vol.17 Pages: 44-62

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02828
  • [Journal Article] 国際結婚移住女性の文字習得はなぜ進まないのか: Why don’t immigrant women in international marriages study Japanese reading and writing?2015

    • Author(s)
      向井留実子、新矢麻紀子、高橋志野
    • Journal Title

      CAJLE2015 Proceedings

      Volume: なし Pages: 183-191

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25580118
  • [Presentation] 日本語教室空白地帯での国際結婚移住女性向け漢字教室の試み2017

    • Author(s)
      新矢麻紀子・向井留実子・棚田洋平・高橋志野
    • Organizer
      日本語教育学会 2017年度第9回支部集会【四国支部】
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02828
  • [Presentation] 国際結婚移住女性の漢字学習を支援する地域日本語教室の試みと課題2014

    • Author(s)
      高橋志野、向井留実子、新矢麻紀子
    • Organizer
      日本語教育学会研究集会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学
    • Year and Date
      2014-11-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25580118
  • [Presentation] 国際結婚移住女性への文字学習支援 ―多様な学習レディネスとニーズに着目して―2014

    • Author(s)
      向井留実子、高橋志野、新矢麻紀子
    • Organizer
      日本語教育方法研究会(JLEM)
    • Place of Presentation
      藤女子大学
    • Year and Date
      2014-09-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25580118
  • [Presentation] 国際結婚移住女性の文字学習はなぜ進まないのか Why don't immigrant women in international marriages study Japanese reading and writing?

    • Author(s)
      向井留実子、新矢麻紀子、高橋志野
    • Organizer
      カナダ日本語教育振興会(Canadian Association for Japanese Language Education(CAJLE))
    • Place of Presentation
      Simon Fraser University at Harbour Centre, Vancouver, Canada
    • Year and Date
      2015-08-20 – 2015-08-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25580118
  • 1.  向井 留実子 (90309716)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 9 results
  • 2.  Shinya Makiko (70389203)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 3.  棚田 洋平 (00639966)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 4.  中村 かおり (70774090)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  佐々木 整 (80276675)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi