• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

SAKAMOTO Yuki  坂本 幸

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

坂本 幸  サカモト ユキ

Less
Researcher Number 40004113
External Links
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2005: Miyagi Univ. of Education, Dept. of Education, Professor
2000 – 2004: 宮城教育大学, 教育学部, 教授
2003: 宮城教育大學, 教育学部, 教授
1996 – 1998: 宮城教育大学, 教育学部, 助教授
1994: 東北大学, 教育学部, 助手
1986 – 1991: 東北大学, 教育学部, 助手
Review Section/Research Field
Principal Investigator
教育・社会系心理学
Except Principal Investigator
教育・社会系心理学 / Educaion / Education on school subjects and activities / Rehabilitation science/Welfare engineering / 補綴理工系歯学 / 教科教育 / 広領域
Keywords
Principal Investigator
Interaction among Charts and Written Notes / Presenting Strategies of Visual Information / Analysis of Behavior / Development of Interaction / Control Eye Gaze and Visual Attention / Visual Communication / Hearing Impaired Children / 聾教育における視覚調節の重要性 / 言語(日本語)との対応 / 動作の機能と意図 … More / 非手指(手話)動作 / 伝達行動の記述方法 / 時間と位置のズレ / 言語との対応 / 情報提示の方略 / 手話と非手指動作 / 伝達行動の記述 / 視覚的注意の誘導 / 対人相互交渉 / 図表と文字の関係 / 日本語習得 / 動作記述・分析 / 相互交渉発達 / 視覚的伝達手段 / 聴覚障害幼児 / 図・絵と文字の提示効果 / 視覚的情報の提示方略 / かな(日本語)の習得 / 行動分析 / 相互交渉 / 視線・注意の誘導 / 視覚的伝達方法 / 聴覚障害児 / 簡易手話用例データベース / 効果的学習教材 / 簡易データベース / 用例検索 / パソコンメモリ化 / 線画イメージ / 効果的な学習教材 / 用法の規則化 / 手話 / 自然な交信状況 / コミュニケーション形成支援 / 手話用例の分析 / 手話教材 / 親・教師の手話学習法 / 手話の使用実態 / 教育への手話導入 … More
Except Principal Investigator
communication methods / 脳損傷 / 手話 / 聴覚障害 / Japanese particles / sign language / literacy / 日本語リテラシー / 聴覚障害幼児 / 失語症 / 音声言語 / Brain Damage / 伝達の補助手段 / 唇歯運動型 / 伝達手段 / 読唇 / Language retardation / Hearing Impairment / Aphsia / Non-speech communication Behavior / Speech Behavior / Formation of Verbal Behavior / Language / 言語形成プログラム / 言語形成過程 / 音声伝達行動 / てんかん・失語 / 非音声伝達行動 / 音声言語行動 / 精神発達遅滞児 / 聴覚障害児 / 突発難聴 / 言語発達遅滞 / 非音声言語 / 言語行動形成 / 言語行動 / 手話と非手指動作 / 伝達行動の記述 / 文字指導 / コミュニケーション行動の記述 / 助詞の理解と使用 / Gavage and Swallowing Difficulty / Augmented Maxillary Palate / Lingual Articulation / Lingually Attached Prosthesis / Palatograms / Glossectomy Patient / 摂食・嚥下機能 / 口蓋形態 / 長期観察 / 義歯床口蓋部形態 / 咽頭部切除 / 摂食・嚥下障害 / 義歯口蓋部形態 / 舌の調音 / 舌接触口蓋床義歯 / パラトグラム / 舌切除者 / Non-Native / Native / Phonetic Catagorization / Multi Dimensional scaling / Cortical plasticity / Perception / Acoustic analysis / Electro-palatogram / 弁別訓練 / 調音地図 / 調音の干渉 / 母語 / 非母語 / 母音 / 多次元尺度構成法 / 脳の可塑性 / 音韻概念 / 知覚 / 音響分析 / 電気的パラトグラム / visible distinctiveness of syllables / mouth shape / lipreading / 音声言語と手指言語 / 読唇テスト / 韻律情報 / 会話理解 / 最小対立音節対 / 非音声要素 / 話者の口形 / 読唇情報 / musical activity / speech development / sensory feedback / language / the handicapped / 韻律的情報 / 音楽行動 / 眼球運動 / 音声言語発達 / 音楽活動 / 言語発達 / 感覚フィードバック / 障害児 / Formation of spatial activities / An Information Processing Model of Sentence-Lipread / Autism / Colors / Microanalysis / 教育効果の評価 / 身体運動的教育援助 / 視・聴覚的教育援助 / 学習障害 / 文読唇情報処理モデル / 空間行動形成 / 文情報処理モデル / 自閉症 / 色 / 微視的解析 Less
  • Research Projects

    (12 results)
  • Research Products

    (20 results)
  • Co-Researchers

    (14 People)
  •  Systematization and the rehabilitation of lingually attached prosthesis fabrication for glossectomies using palatography

    • Principal Investigator
      SASAKI Tomofumi
    • Project Period (FY)
      2003 – 2004
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Rehabilitation science/Welfare engineering
    • Research Institution
      Tohoku University
  •  A Follow-up Study on The Relation Between Acquisition Japanese Sign Language and Japanese Literacy.

    • Principal Investigator
      MATSUSHITA Fukashi
    • Project Period (FY)
      2003 – 2005
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Aichi-Shinshiro Otani University
      Kogakkan University
  •  A Research for Strategies to Control Eye Gaze, Visual Attention and Manners in Presenting visual Information for Deaf Children.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      SAKAMOTO Yuki
    • Project Period (FY)
      2002 – 2004
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      Miyagi University of Education
  •  Study of Articulatory Interaction between Native and Non-native phonemes by use of EPG and Acoustic analysis

    • Principal Investigator
      ITOH Hidemi
    • Project Period (FY)
      2001 – 2002
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      補綴理工系歯学
    • Research Institution
      Tohoku University
  •  The Relation Between Japanese Sign Language and Acquisition of Japanese Literacy

    • Principal Investigator
      MATSUSHITA Fukashi
    • Project Period (FY)
      2000 – 2003
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      Kogakkan University
  •  効果的な手話学習法の開発のための手話用例の収集と規則化の試みPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      坂本 幸
    • Project Period (FY)
      1996 – 1998
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Exploratory Research
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      Miyagi University of Education
  •  The effects of rhythm information on comprehension of speech conversation

    • Principal Investigator
      MATSUSHITA Fukashi
    • Project Period (FY)
      1996 – 1998
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      Aichi University of Education
  •  Speech development using the feedback system in the handicapped

    • Principal Investigator
      NAGAFUCHI Masaaki
    • Project Period (FY)
      1994 – 1996
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      Tohoku University
  •  Research on Educational Assistance of Brain-Damaged Children

    • Principal Investigator
      NAGAFUCHI Masaaki
    • Project Period (FY)
      1990 – 1991
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (A)
    • Research Field
      広領域
    • Research Institution
      Tohoku University
  •  障害の状況に応ずる伝達手段の特性とその組み合わせに関する研究

    • Principal Investigator
      MATSUSHITA Fukashi
    • Project Period (FY)
      1989
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research on Priority Areas
    • Research Institution
      Aichi University of Education
  •  障害の状況に応ずる伝達手段の特性とその組み合わせに関する研究

    • Principal Investigator
      松下 淑
    • Project Period (FY)
      1988
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research on Priority Areas
    • Research Institution
      Aichi University of Education
  •  RESEARCH ON FORMATION OF VERBAL/NONVERBAL BEHAVIOR OF THE BRAIN DAMAGED

    • Principal Investigator
      NAGAFUCHI Masaaki
    • Project Period (FY)
      1986 – 1989
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (A)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      TOHOKU UNIVERSITY

All 2005 2004 2003 2002 Other

All Journal Article Book

  • [Book] 特別支援教育への招待(第7章 聴覚障害児の理解と支援)2005

    • Author(s)
      坂本 幸(分担執筆)
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      宮城教育大学特別支援教育センター/教育出版K.K
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14510118
  • [Book] 特別支援教育への招待(第7章 聴覚障害児の理解と支援)2005

    • Author(s)
      坂本 幸(分担執筆)
    • Publisher
      教育出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14510118
  • [Journal Article] かな単語の文字配列への幼児の視覚誘導と指文字の役割2005

    • Author(s)
      坂本 幸
    • Journal Title

      宮城教育大学教育学部紀要 39

      Pages: 1-18

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530604
  • [Journal Article] Attention-control Strategies and Usage Of Finger-spelling for Deaf Children In Kindergarten Ages.2005

    • Author(s)
      SAKAMOTO, Yuki
    • Journal Title

      Bulletin of Miyagi Univ.of Ed. Vol.39

      Pages: 217-235

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14510118
  • [Journal Article] かな単語の文字配列への幼児の視線誘導と指文字の役割2005

    • Author(s)
      坂本 幸
    • Journal Title

      宮城教育大学紀要 第39巻

      Pages: 217-235

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14510118
  • [Journal Article] Attention-getting Strategies and Visual Information Control Skills for/of Deaf Children.2004

    • Author(s)
      SAKAMOTO, Yuki
    • Journal Title

      Bulletin of Miyagi Univ.of Ed. Vol.38

      Pages: 143-152

    • NAID

      110000956810

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14510118
  • [Journal Article] 聴覚障害児の日本語の読み書き学習に対する手話の活用(1)2004

    • Author(s)
      坂本 幸, 北森 恵
    • Journal Title

      宮城教育大学紀要 38

      Pages: 142-152

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14510118
  • [Journal Article] 視覚的伝達方法における注意と情報提示の調節方略について2004

    • Author(s)
      坂本 幸
    • Journal Title

      宮城教育大学紀要 38

      Pages: 29-39

    • NAID

      110000956810

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14510118
  • [Journal Article] 視覚的伝達手段における注意と情報提示の調節方略2004

    • Author(s)
      坂本 幸
    • Journal Title

      宮城教育大学紀要 38

      Pages: 29-39

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14510118
  • [Journal Article] 人工内耳装用児と難聴児の教育2004

    • Author(s)
      坂本 幸
    • Journal Title

      人工内耳友の会全国大会第18回大会記録

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530604
  • [Journal Article] 視覚的伝達手段における注意と情報提示の調節方略2004

    • Author(s)
      坂本 幸
    • Journal Title

      宮城教育大学教育学部紀要 38

      Pages: 29-39

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530604
  • [Journal Article] 聴覚障害児の日本語の読み書き学習に対する手話の活用2003

    • Author(s)
      坂本幸, 北森恵
    • Journal Title

      宮城教育大学研究紀要 37巻

      Pages: 3-14

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-12680288
  • [Journal Article] A Survey of Non-manual Signals in JSL Equivarents to Japanese Particles.2003

    • Author(s)
      SAKAMOTO, Yuki
    • Journal Title

      Bulletin of Miyagi Univ.of Ed. Vol.37

      Pages: 143-152

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14510118
  • [Journal Article] Home Support Services for Hearing Impaired Young Deaf Children2003

    • Author(s)
      SAKAMOTO, Yuki
    • Journal Title

      Bell No.119

      Pages: 1-8

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14510118
  • [Journal Article] 聴覚障害児のFAXの表現意図と解釈のずれについて2003

    • Author(s)
      斉藤 真智子, 坂本 幸
    • Journal Title

      宮城教育大学障害児教育講座研究紀要 37

      Pages: 54-59

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14510118
  • [Journal Article] 聴覚障害児を持つ家庭の支援-早期"教育"の新しい流れ-2003

    • Author(s)
      坂本 幸
    • Journal Title

      べる(全国難聴児を持つ親の会機関誌) 119

      Pages: 1-8

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14510118
  • [Journal Article] Gaps between Intention and Expression. -A Study of Facsimile Letters from a Hearing Impaired Youth-2003

    • Author(s)
      SAKAMOTO, Yuki
    • Journal Title

      Annual Report Division of Ed. of Handicapped Children, MUE. Vol.2

      Pages: 54-59

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14510118
  • [Journal Article] 手話と日本語の相互関係 (2)手話の語彙力テストの開発に関する一考察2002

    • Author(s)
      高松里江, 坂本幸, 松下淑
    • Journal Title

      日本教育心理学会第44回発表論文集

      Pages: 646-646

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-12680288
  • [Journal Article] 手話と日本語の対応について (1)聴覚障害児の日本語助詞の理解と使用2002

    • Author(s)
      松下淑, 坂本幸
    • Journal Title

      日本特殊教育学会第40回発表論文集

      Pages: 582-582

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-12680288
  • [Journal Article] かな単語の文字配列への幼児の視覚誘導と指文字の役割

    • Author(s)
      坂本 幸
    • Journal Title

      宮城教育大学紀要 39

      Pages: 217-235

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14510118
  • 1.  MATSUSHITA Fukashi (50023966)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 2.  NAGAFUCHI Masaaki (60004107)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  SUGAI Kuniaki (60000288)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  ITOH Hidemi (50005104)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  IMAIZUMI Satoshi (80122018)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  SASAKI Tomofumi (40323034)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  出口 利定 (50143623)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  高井 作之助 (50024039)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  YOSHITAKE Kiyomi (80111243)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  SHINTANI Mamoru (90004126)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  MURAI Norio (90004829)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  KOYAMA Tadashi (50242889)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  MORIKAWA Hidehiro (60302155)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  TAMEKAWA Uji (30351969)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi