• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Kobayashi Yukie  小林 幸江

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

KOBAYASHI Yukie  小林 幸江

Less
Researcher Number 40114798
External Links
Affiliation (Current) 2025: 東京外国語大学, その他部局等, 名誉教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2017 – 2024: 東京外国語大学, その他部局等, 名誉教授
2018: 東京外国語大学, その他部局等, 教授
2015 – 2016: 東京外国語大学, 大学院国際日本学研究院, 教授
2013 – 2014: 東京外国語大学, 留学生日本語教育センター, 教授
1998 – 2006: 東京外国語大学, 留学生日本語教育センター, 教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Japanese language education / Japanese language education
Except Principal Investigator
Japanese language education / Japanese language education / Basic Section 02090:Japanese language education-related
Keywords
Principal Investigator
日本語の国際化 / 遠隔ディスカッション / 遠隔授業 / 共通語としての日本語 / コミュニケーション・ストラテジー / 越境コミュニケーション / 言語的多様性 / 母語話者・非母語話者間の日本語 / 非母語話者間の日本語 / 遠隔討論会 … More / JLF(リンガフランカとしての日本語) / 多文化共生 / 遠隔日本語討論会 / 日本を超えた日本語教育 / 言語規範主義によらない日本語教育 / 多様な日本語学習者 / JFL(共通語としての日本語) / School Life / Curriculum Guideline / Sentence Pattern Inrtruction / Picture Panels / Teaching Materials / Young Beginners of Japanese / Japanese Teaching / Non Japanese Speaking Children / 日本語指導シラバス / カリキュラムガイドライン / 日本語テキスト / 教材開発 / 子供向け日本語教科書 / 文型分析 / 日本語教育 / 学校生活場面 / カリキュラム・ガイドライン / 文型指導 / 紙芝居形式 / 日本語教材 / 初期指導 / 日本語指導 / 外国人児童 / 日本語力測定・評価 / 対話型アセスメント / 教科学習 / 外国人児童生徒 / 年齢枠 / ステージ / JLS評価参照枠 / 4技能 / 教科学習言語能力(ALP) / 年少者 / 日本語能力測定法 / DLA(対話型日本語能力測定法) / 外国人児童生徒のための日本語指導 / 特別の教育課程 / JSL評価参照枠 / ALP / DLA / 「特別の教育課程」 / 「JSL評価参照枠」 / ALP:(教科学習言語能力) / DLA(JSL対話型アセスメント) / JSL(第2言語としての日本語) … More
Except Principal Investigator
JSL / 外国人児童生徒 / バイリンガル教育 / DLA / 評価 / 日本語教育 / 言語能力の参照枠 / CLD児 / トランスランゲージング / ことばの教育の参照枠 / 対話型アセスメントDLA / 複数言語能力評価 / CLD児(文化的言語的に多様な子ども) / 子ども / 参照枠 / 言語能力 / 教育評価・測定 / 教育評価 / 対話型 / ダイナミックアセスメント / 測定 / アセスメント / 日本語能力 / バイリンガル / 年少者 / 対話 / 言語習得 / バイリンガリズム / 年少者日本語教育 / grammaticalization / case / complex particle / complex grammatical form / postposition / 日本語教育文法 / 文法化 / 格 / 後置詞 / 複合辞 / 複合助詞 / Japanese language teacher training / foreign educational institutions / Japanese schools and supplementary education schools / Teaching Japanese as a heritage language / Teaching Japanese as a national language (kokugo) / Teaching Japanese as a foreign language / Teaching Japanese as a second language / Japanese language education to young people / 国際結婚 / 補習授業校 / 日本人学校 / 海外教育施設 / 日本文化事情教育 / 国語教育(JNL) / 継承日本語教育(JHL) / 第二言語としての日本語教育(JSL) / 外国語教育 / 日本語教員研修 / 外国教育施設 / 在外教育施設 / 継承日本語教育 / 国語教育 / 外国語としての日本語教育 / 第二言語としての日本語教育 / 年少者の日本語教育 / Textbooks / Teaching Materials / Direct Method / Teaching Method / Japanese Language Teaching / Content-area Subjects / Non-native Children / ESL / 内容中心言語教育 / 日本語始動 / 外国人自動 / 読解教材 / 参加型授業 / 実験 / 文型 / 教科書 / 教材 / 直接法 / 教授法 / 日本語指導 / 教科学習 / 外国人児童 / Language Minority Students / Japanese Language Test / Language Testing / Language Assessment / Japanese Language Proficiency / Second Language Acquisition / Japanese Language Education / Limited-Japanese Proficient (LJP) Children / 母語 / 文章表現力 / 外国人児童・生徒 / テスト / 日本語テスト / 言語テスト / 日本語力 / 第二言語習得 Less
  • Research Projects

    (9 results)
  • Research Products

    (25 results)
  • Co-Researchers

    (21 People)
  •  文化的言語的に多様な子どもの教育のための汎用的言語能力の参照枠の構築

    • Principal Investigator
      伊東 祐郎
    • Project Period (FY)
      2021 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Akita International University
  •  Development of an Educational Framework based on the Dialogic Language Assessment for Young Learners of Japanese as a Second Language

    • Principal Investigator
      Ito Sukero
    • Project Period (FY)
      2016 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Akita International University
      Tokyo University of Foreign Studies
  •  Japanese language teaching and learning beyond the boundary - Potentials of Japanese as a lingua franca -Principal Investigator

    • Principal Investigator
      KOBAYASHI YUKIE
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Tokyo University of Foreign Studies
  •  Research for improvement of accuracy on DLAPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Kobayashi Yukie
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Tokyo University of Foreign Studies
  •  Research of postpositions in modern Japanese based on a large-scale corpus

    • Principal Investigator
      HANAZONO Satoru
    • Project Period (FY)
      2005 – 2006
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Tokyo University of Foreign Studies
  •  The Current State of, and Demand for, Japanese Language Education in Japanese Schools and Supplementary Education Schools, and in Foreign Educational Institutions

    • Principal Investigator
      FUJIMORI Hiroko
    • Project Period (FY)
      2003 – 2005
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Tokyo University of Foreign Studies
  •  The Development of Japanese Language Teaching Materials and Method for Non-native Elementary School Children to Study Content -area Subjects

    • Principal Investigator
      YOKOTA Atsuko
    • Project Period (FY)
      2002 – 2005
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Tokyo University of Foreign Studies
  •  Language Testing Research and Test Development for Minority Children in Japan

    • Principal Investigator
      ITO Sukero
    • Project Period (FY)
      1999 – 2001
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Tokyo University of Foreign Studies
  •  The development of teaching materials of the Japanese language for non Japanese speaking children, based on the syllbus focusing accomodation to Japanese lifePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KOBAYASHI Yukie
    • Project Period (FY)
      1998 – 2000
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      JAPANESE LANGUAGE CENTER FOR INTERNATIONAL STUDENTS, TOKYO UNIVERSITY OF FOREIGN STUDIES

All 2024 2022 2021 2020 2018 2017 2015 2014 2013 2005 2003 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] トランスランゲージング・クラスルーム-子どもたちの複数言語を活用した学校教師の実践-2024

    • Author(s)
      佐野愛子, 中島和子 監訳, 松田真希子, 小島祥美, 伊東祐郎, 櫻井千穂, 真嶋潤子, 伊澤明香, 菅長理恵, 小林幸江, 三輪聖 訳(オフィーリア・ガルシア著 スザンナ・イバラ・ジョンソン著 ケイト・セルツァー著)
    • Total Pages
      368
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750357430
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20473
  • [Book] 「第4章 日本の中のいろいろなコトバ」「日本語学習者の多様化と日本語教育」坂本惠、友常勉、東京外国語大学国際日本研究センター編『国際日本研究への誘い』2022

    • Author(s)
      小林幸江
    • Total Pages
      384
    • Publisher
      東京外国語大学出版会
    • ISBN
      9784904575987
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20473
  • [Journal Article] 「日本を超えた日本語教育 -海外の大学との遠隔授業を通して共通 日本語の可能性を探る-」2017

    • Author(s)
      小林幸江
    • Journal Title

      「東京外国語大学 国際ワークショップ 予稿集」

      Volume: 1 Pages: 115-118

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02801
  • [Journal Article] 「特別の教育課程でのDLAの生かし方」2015

    • Author(s)
      小林幸江・菅長理恵・櫻井千穂・永田耕平
    • Journal Title

      2015年度日本語教育学会秋季大会予稿集

      Volume: なし Pages: 49-60

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370579
  • [Journal Article] 「日本語教育と年少者教育」2015

    • Author(s)
      小林幸江
    • Journal Title

      『ロシア語教育研究』 6号

      Volume: 1

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370579
  • [Journal Article] (予稿集:「外国人児童生徒のためのj乱対話型アセスメント(DLA」)2013

    • Author(s)
      小林幸江(代表)
    • Journal Title

      2013年度母語・継承諾・パイリンガソレ教育(MHB)研究会10周年記念大会予稿集

      Volume: なし Pages: 48-49

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370579
  • [Journal Article] 外国人児童の教科学習のための日本語指導文型2005

    • Author(s)
      横田 淳子, 小林 幸江
    • Journal Title

      東京外国語大学留学生日本語教育センター論集 31号

      Pages: 111-124

    • NAID

      110002342648

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580323
  • [Journal Article] 外国人児童の教科学習のための日本語指導項目調査2005

    • Author(s)
      横田 淳子, 小林 幸江
    • Journal Title

      2005年度日本語教育学会秋季大会予稿集

      Pages: 164-169

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580323
  • [Journal Article] 外国人児童の教科学習のための日本語指導項目調査2005

    • Author(s)
      横田淳子, 小林幸江
    • Journal Title

      2005年度日本語教育学会秋季大会予稿集

      Pages: 164-169

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580323
  • [Journal Article] Japanese Sentence Patterns for Non-native Children to Study Content-area Subjects at Elementary School2005

    • Author(s)
      Yokota, Atsuko, Kobayashi, Yukie
    • Journal Title

      Bulletin of Japanese Language Center for International Students 31

      Pages: 111-124

    • NAID

      110002342648

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580323
  • [Journal Article] ハワイ州の公立学校におけるESLL教育2003

    • Author(s)
      小林 幸江
    • Journal Title

      東京外国語大学留学生日本語教育センター論集 29号

      Pages: 211-224

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580323
  • [Journal Article] Current Situation on ESLL Education in Hawaii2003

    • Author(s)
      Kobayashi, Yukie
    • Journal Title

      Bulletin of Japanese Language Center for International Students 29

      Pages: 211-224

    • NAID

      110001071360

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580323
  • [Journal Article] Survey on Japanese Language Teaching Items for Non-native Children to Study Content-area Subjects at Elementary School

    • Author(s)
      Yokota, Atsuko, Kobayashi, Yukie
    • Journal Title

      Proceedings for the Conference of the Society for Teaching Japanese as a Foreign Language in the autumn of 2005

      Pages: 164-169

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580323
  • [Presentation] "文化的言語的に多様な子どもの聴く力と重要語の 理解度についての考察ーJSL評価参照枠<聴く> の年齢枠別記述文作成ー"2021

    • Author(s)
      小林幸江
    • Organizer
      母語・継承語・バイリンガル教育(MHB)学会2021年度大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20473
  • [Presentation] 文化的言語的に多様な子どもの話す力・聴く力ーJSL評価 参照枠<話す ><聴く>の年齢枠別記述文案作成ー2020

    • Author(s)
      小林幸江、伊澤明香
    • Organizer
      母語・継承語・バイリンガル教育(MHB)学会2020年度大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03433
  • [Presentation] 「海外の大学との遠隔授業とJFL」 (パネル発表「日本を超えた日本語教育-共通語としての日本語(JFL)の可能性を探る」)2018

    • Author(s)
      小林幸江
    • Organizer
      「国際日本語教育 ・日本研究シンポシウム」香港日本語研究会主催主催
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02801
  • [Presentation] 「 CLD児の聴く力の発達の記述 -「JSL評価参照枠〈聴く〉」の年齢別ステージ3、4の記述を目指して-」2018

    • Author(s)
      小林幸江
    • Organizer
      2017年度DLA科研公開研究会 「JSL評価参照枠の精緻化にむけて」
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03433
  • [Presentation] 「 外国人児童生徒のためのJSL対話型アセスメントDLAとは-入門編-」2017

    • Author(s)
      小林幸江・菅長理恵
    • Organizer
      2017年度バイリンガル・マルチリンガル(BM)子どもネット研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03433
  • [Presentation] 「CLD児の日本語の教室談話の実態-DLA〈聴く〉の事例を基に-」2017

    • Author(s)
      小林幸江・斎藤智慶
    • Organizer
      MHB 研究会 2017年度研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03433
  • [Presentation] 「日本を超えた日本語教育 -海外の大学との遠隔授業を通して共通 日本語の可能性を探る-」2017

    • Author(s)
      小林幸江
    • Organizer
      科研公開研究会「国際連携・高大連携によるICTを用いた外国語教育と学習者コーパス研究」 国際ワークショップ
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02801
  • [Presentation] 「特別の教育課程でのDLAの生かし方」2015

    • Author(s)
      小林幸江・菅長理恵・櫻井千穂・永田耕平・伊東祐郎
    • Organizer
      2015年度日本語教育学会秋季大会
    • Place of Presentation
      沖縄国際大学
    • Year and Date
      2015-10-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370579
  • [Presentation] [外国人児童生徒のためのDLA- JSL評価参照枠の課題と展望](パネル)2014

    • Author(s)
      小林幸江・伊東祐郎・菅長理恵・中島和子・櫻井千穂
    • Organizer
      日本語教育学会(シドニー大会)
    • Place of Presentation
      シドニー
    • Year and Date
      2014-07-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370579
  • [Presentation] 「日本語教育と年少者教育」2014

    • Author(s)
      小林幸江
    • Organizer
      日本ロシア語教育研究会・日本ロシア語学校教師会共催(シンポジウム)招聘
    • Place of Presentation
      東京外国語大学
    • Year and Date
      2014-10-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370579
  • [Presentation] 「外国人児童生徒のためのJSL対話型アセスメントDLAの活用」(ポスター発表)2014

    • Author(s)
      小林幸江・伊東祐郎・菅長理恵・櫻井千穂
    • Organizer
      日本語教育学会(春季大会)
    • Place of Presentation
      創価大学
    • Year and Date
      2014-06-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370579
  • [Presentation] (デモンストレーション)「外国人児童生徒のためのj乱対話型アセスメント(DLA」2013

    • Author(s)
      小林幸江(代表) ・共同発表者:伊東祐郎・菅長理恵・中島和子・櫻井千穂
    • Organizer
      母語・継承語・パイリンガル教育(MHB)研究会記念大会
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370579
  • 1.  ITO Sukero (50242227)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 2.  SUGANAGA Rie (50302899)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 3.  SAKURAI Chiho (40723250)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 4.  YOKOTA Atsuko (40200894)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 5.  KASHIWAZAKI Masayo (00262212)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  真嶋 潤子 (30273733)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 7.  NAKAJIMA Kazuko (70351161)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 8.  FUJIMORI Hiroko (50282778)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  NAKAMURA Akira (10272618)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  HANAZONO Satoru (40334453)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  石井 恵理子 (90212810)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  伊達 宏子 (30759311)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  林 俊成 (70287994)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 14.  望月 圭子 (90219973)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  松田 真希子 (10361932)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 16.  小島 祥美 (10449473)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 17.  佐野 愛子 (20738356)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 18.  伊澤 明香 (70846899)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 19.  TOYODA etsuko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  KIKUSHIMA kazuki
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  HE meiling
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi