• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Itou Takeshi  伊藤 毅志

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

ITO Takeshi  伊藤 毅志

TAKESHI Ito  伊藤 毅志

伊藤 毅志  イトウ タケシ

ITOH Takeshi  伊藤 毅志

Less
Researcher Number 40262373
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 電気通信大学, 大学院情報理工学研究科, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2022 – 2024: 電気通信大学, 大学院情報理工学研究科, 教授
2018 – 2022: 電気通信大学, 大学院情報理工学研究科, 准教授
2016 – 2017: 電気通信大学, 大学院情報理工学研究科, 助教
2012 – 2015: 電気通信大学, 情報理工学(系)研究科, 助教
2010 – 2012: 電気通信大学, 大学院・情報理工学研究科, 助教 … More
2007 – 2008: The University of Electro-Communications, 電気通信学部, 助教
2001 – 2002: 電気通信大学, 電気通信学部, 助手
1995 – 1998: 電気通信大学, 電気通信学部, 助手 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Intelligent informatics / Basic Section 62040:Entertainment and game informatics-related / Entertainment and game informatics 1 / Intelligent informatics / Cognitive science
Except Principal Investigator
Basic Section 62040:Entertainment and game informatics-related / Entertainment and game informatics 1 / Educational technology
Keywords
Principal Investigator
ゲーム情報学 / 認知科学 / 人間らしさ / 機械学習 / 模倣AI / 学習支援 / 将棋 / 思考支援システム / モティベーション / プレイヤレベルの調整 … More / 実環境データ / 思考の可視化 / 学習支援システム / 人工知能 / 実環境シミュレータ / 思考支援 / 可視化技術 / 知の拡張 / 深層学習 / ゲームAI / ヒューマンインターフェース / HAI / ヒューマンエラー / 主観的評価 / 評価関数機械学習 / プレースタイル / コンピュータ将棋 / 棋風 / プレイスタイル / 知識の外化 / 直観的思考 / 思考ゲーム / メタ認知 / 知識反映システム / 知識記述システム / 自己説明 / 認知心理学 / 発話プロトコル / 自己説明フィードバック / 学習 / 記憶 / 問題解決 / ゲーム / 熟達者モデル / 発話プロトコル分析 / 協和感 / 熟達者 / クライアント・サーバモデル / 四人将棋 / コミュニケーション / 感想戦 / 協調問題解決 … More
Except Principal Investigator
ゲーム人工知能 / 人工知能 / ヒューリスティック探索 / 人狼 / 熟達者 / カーリング / CSCL / 最適戦略 / エンタテイメントゲーム / グラフィカル・プロセッシング・ユニット / 将棋 / 強化学習 / 深層学習 / AlphaZero / プロの人狼プレイヤ / 生体信号測定 / プレイログ / 内省 / オンライン実験 / 意思決定過程 / 人狼TLPT / 勝率 / プロプレイヤ / 思考過程の分析 / 完全統制実験 / 覚醒度 / 非熟達者 / 人狼ゲーム / 皮膚電気活動 / 複数人コミュニケーション / プレイヤの思考過程 / 囲碁 / 麻雀 / 大貧民 / 機械学習 / 皮膚精神性発汗 / プロトコル / 視線情報 / 皮膚抵抗値 / ゲーム情報学 / 1 / 発話データ / 非言語情報 / 精神性発汗 / 5人人狼 / 思考過程 / 熟達 / 実験 / 思考モデル / 認知モデル / コミュニケーションゲーム / 不完全情報ゲーム / 視覚情報 / ゲーム / 生体信号 / 情報処理モデル / ロボット / 戦術要素 / 競技データ / 心理学実験 / スウィーピング / ショット率 / ストーン挙動 / 戦術推論 / カール現象 / ストーン位置計測 / 戦術推論人工知能 / カーリング戦術支援 / スウィーピング力測定 / デリバリーロボット / ストーントラッキング / デジタルカーリング / デジタルスコアブック / 戦術支援 / Teacher Training / CaseBase of IT-Education / World Wide Web / DataBase Retrieval / Distributed DataBase / Case-Based Reasoning / IT-Education / www / 情報教育実践校 / 情報教育実践 / 事例登録 / 事例検索 / フレーム表現 / 分散学習環境 / 教師教育 / 実践事例ベース / WWW / データベース検索 / 分散データベースシステム / 事例ベース推論 / 情報教育 / Evaluation of System / re-use of knowledge / Interactive System / Extracting pedagogical Strategy / Knowledge Acquisition / Supporting Design Process / Instructional Design / 教育的知識の体系化 / 分散協調型グループワーク / 知識の共有と再利用 / 知的対話システム / 知識抽出 / 教授方略・方策 / 教師の意志決定過程支援 / 教授方略抽出 / 設計支援 / 授業設計 / システム評価 / 知識の再利用 / 対話システム / 教授知識抽出 / 知識獲得 / 設計過程支援 / インストラクショナル・デザイン Less
  • Research Projects

    (14 results)
  • Research Products

    (155 results)
  • Co-Researchers

    (25 People)
  •  エンタテイメントゲームの最適戦略探求へ向けた新たな挑戦

    • Principal Investigator
      保木 邦仁
    • Project Period (FY)
      2024 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 62040:Entertainment and game informatics-related
    • Research Institution
      The University of Electro-Communications
  •  DeepMind's large-scale experiment on shogi artificial intelligence and verification of its knowledge acquisition process

    • Principal Investigator
      Hoki Kunihito
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 62040:Entertainment and game informatics-related
    • Research Institution
      The University of Electro-Communications
  •  Analysis of Werewolf Players' Thinking Processes in a Controlled Experiment Based on Game Scenarios

    • Principal Investigator
      Munekata Nagisa
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 62040:Entertainment and game informatics-related
    • Research Institution
      Kyoto Sangyo University
  •  Extending human knowledge with game AI beyond human capabilitiesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Ito Takeshi
    • Project Period (FY)
      2018 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 62040:Entertainment and game informatics-related
    • Research Institution
      The University of Electro-Communications
  •  analysis of players' thinking process of werewolf game

    • Principal Investigator
      MATSUBARA HITOSHI
    • Project Period (FY)
      2016 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Entertainment and game informatics 1
    • Research Institution
      Future University-Hakodate
  •  Applying heuristics to complex games close to real-world competition

    • Principal Investigator
      Hoki Kunihito
    • Project Period (FY)
      2016 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Entertainment and game informatics 1
    • Research Institution
      The University of Electro-Communications
  •  Curling Science - Feasible Studies to Support Tactical Phase in Curling by Information Communication Technology and Intelligent Machinery

    • Principal Investigator
      Masui Fumito
    • Project Period (FY)
      2015 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Entertainment and game informatics 1
    • Research Institution
      Kitami Institute of Technology
  •  Research on the game AI that makes human-lile mistakesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Takeshi Ito
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Entertainment and game informatics 1
    • Research Institution
      The University of Electro-Communications
  •  Development and Analysis of Shogi program with play stylePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      ITO Takeshi
    • Project Period (FY)
      2010 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Intelligent informatics
    • Research Institution
      The University of Electro-Communications
  •  Game play system that can describe heuristics intuitivelyPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TAKESHI Ito
    • Project Period (FY)
      2007 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Cognitive science
    • Research Institution
      The University of Electro-Communications
  •  感想戦機能を用いた学習支援システムPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      伊藤 毅志
    • Project Period (FY)
      2001 – 2002
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Intelligent informatics
    • Research Institution
      The University of Electro-Communications
  •  協調問題解決における暗黙のコミュニケーションに関する研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      伊藤 毅志
    • Project Period (FY)
      1997 – 1998
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      Intelligent informatics
    • Research Institution
      The University of Electro-Communications
  •  Development of a Case-Based Reasoning System and a CSCL System for Practices of IT-Education to Teachers

    • Principal Investigator
      WATANABE Shigeyoshi
    • Project Period (FY)
      1996 – 1997
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      The University of Electro-Communications
  •  Intelligent interactive system for extracting knowledge of pedagogical strategies/tactics on instructional design

    • Principal Investigator
      OKAMOTO Toshio
    • Project Period (FY)
      1995 – 1996
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      The University of Electro-Communications

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] ゲームAI研究の新展開2023

    • Author(s)
      伊藤毅志(編著)
    • Total Pages
      360
    • Publisher
      オーム社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H03347
  • [Book] Study on Game Information Analysis for Support to Tactics and Strategies in Curling, Sport Science Research and Technology Support. icSPORTS 2016, icSPORTS 2017. Communications in Computer and Information Science2019

    • Author(s)
      Fumito Masui, Hiromu Otani, Hitoshi Yanagi, Michal Ptaszynski
    • Total Pages
      21
    • Publisher
      Springer, Cham
    • ISBN
      9783030145255
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02797
  • [Book] ゲーム情報学概論-ゲームが切り拓く人工知能-2018

    • Author(s)
      伊藤毅志、保木邦仁、三宅
    • Total Pages
      223
    • Publisher
      コロナ社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H03347
  • [Book] 「次の一手」はどう決まるか: 棋士の直観と脳科学2018

    • Author(s)
      中谷 裕教、伊藤 毅志、他
    • Total Pages
      183
    • Publisher
      勁草書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H03347
  • [Book] コンピュータ将棋の進歩6~プロ棋士に並ぶ~2012

    • Author(s)
      伊藤毅志(松原仁)
    • Total Pages
      132
    • Publisher
      共立出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500123
  • [Book] 人間に勝つコンピュータ将棋の作り方2012

    • Author(s)
      伊藤毅志(瀧澤武信)
    • Total Pages
      304
    • Publisher
      技術評論社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500123
  • [Book] われ敗れたり2012

    • Author(s)
      伊藤毅志(米長邦雄)
    • Total Pages
      189
    • Publisher
      中央公論新社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500123
  • [Book] 先を読む頭脳2009

    • Author(s)
      羽生善治、伊藤毅志、松原仁
    • Publisher
      新潮文庫
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19500222
  • [Book] 先を読む頭脳2009

    • Author(s)
      羽生善治,伊藤毅志,松原仁
    • Total Pages
      241
    • Publisher
      新潮社文庫
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19500222
  • [Journal Article] 5人人狼におけるプレイヤの熟達過程2023

    • Author(s)
      金泉 則天, 伊藤 毅志
    • Journal Title

      情報処理学会ゲーム情報学研究会

      Volume: 49(24) Pages: 1-7

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H03347
  • [Journal Article] 将棋AIがプロ棋士の棋譜に与えた影響―トッププロ棋士の分析からの考察―2023

    • Author(s)
      齋藤 雅史, 伊藤 毅志
    • Journal Title

      情報処理学会ゲーム情報学研究会

      Volume: 49(14) Pages: 1-6

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H03347
  • [Journal Article] 人間の感覚と異なる囲碁AI特有の手の抽出手法の提案とその評価2023

    • Author(s)
      馬志偉、伊藤毅志
    • Journal Title

      情報処理学会ゲーム情報学研究会

      Volume: 49(18) Pages: 1-8

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H03347
  • [Journal Article] 将棋AI がプロ棋士の棋譜に与えた影響 ―定量的分析からの考察―2022

    • Author(s)
      齋藤 雅史 , 伊藤 毅志
    • Journal Title

      ゲームプログラミングワークショップ2022論文集

      Volume: 1 Pages: 159-166

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H03347
  • [Journal Article] 人間の感覚と異なる囲碁AI特有の手の抽出2022

    • Author(s)
      馬 志偉 , 伊藤 毅志
    • Journal Title

      ゲームプログラミングワークショップ2022論文集

      Volume: 1 Pages: 221-226

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H03347
  • [Journal Article] シミュレーションモデルの追加拡張が可能な新しいデジタルカーリングシステムの構築2022

    • Author(s)
      上原 嘉織 , 伊藤 毅志
    • Journal Title

      ゲームプログラミングワークショップ2022論文集

      Volume: 1 Pages: 61-67

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H03347
  • [Journal Article] Improving Mini-Shogi Engine Using Self-play and Possibility of White’s Advantage2022

    • Author(s)
      Masahiro Shioda and Takeshi Ito
    • Journal Title

      Journal of Information Science and Engineering

      Volume: 38 Pages: 591-603

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H03347
  • [Journal Article] Visualizing and Understanding Policy Networks of Computer Go2021

    • Author(s)
      Pang Yuanfeng and Takeshi Ito
    • Journal Title

      IPSJ Journal

      Volume: 29 Pages: 347-359

    • NAID

      130008025158

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H03347
  • [Journal Article] Method for Constructing Artificial Intelligence Player With Abstractions to Markov Decision Processes in Multiplayer Game of Mahjong2021

    • Author(s)
      Moyuru Kurita, Kunihito Hoki
    • Journal Title

      IEEE Transactions on Games

      Volume: 13 Pages: 99-110

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H03347
  • [Journal Article] 少ない棋譜からの将棋プレイヤ棋力推定手法の提案2020

    • Author(s)
      馬場匠、伊藤毅志
    • Journal Title

      情報処理学会論文誌

      Volume: 61(6) Pages: 1190-1199

    • NAID

      170000181978

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H03347
  • [Journal Article] カーリングの競技支援を目的とした工学的アプローチによる実証型研究2020

    • Author(s)
      桝井文人、伊藤毅志、松原仁、竹川佳成、山本雅人、河村隆、柳等
    • Journal Title

      情報処理

      Volume: 61(11) Pages: 1-17

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H03347
  • [Journal Article] Reinforcement Learning to Create Value and Policy Functions using Minimax Tree Search in Hex2019

    • Author(s)
      Takada Kei、Iizuka Hiroyuki、Yamamoto Masahito
    • Journal Title

      IEEE Transactions on Games

      Volume: ? Issue: 1 Pages: 1-1

    • DOI

      10.1109/tg.2019.2893343

    • NAID

      120006843074

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H03347, KAKENHI-PROJECT-16J02092
  • [Journal Article] Game learning support system based on future position2019

    • Author(s)
      Ito Takeshi
    • Journal Title

      ICGA Journal

      Volume: 40 Issue: 4 Pages: 450-459

    • DOI

      10.3233/icg-180068

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H03347
  • [Journal Article] 条件の変更にロバストなデジタルカーリングの改良2019

    • Author(s)
      森健太郎、伊藤毅志
    • Journal Title

      情報処理学会論文誌

      Volume: 60(11) Pages: 2085-2092

    • NAID

      170000180836

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H03347
  • [Journal Article] カーリングとAI2018

    • Author(s)
      山本 雅人, 伊藤 毅志, 桝井 文人, 松原 仁
    • Journal Title

      情報処理学会誌「情報処理」

      Volume: 59 Pages: 500-504

    • NAID

      40021580149

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02797
  • [Journal Article] 工学的アプローチによるカーリング戦術支援(特集 冬季オリンピック・パラリンピックを支える科学技術)2018

    • Author(s)
      桝井文人, 柳等, 伊藤毅志
    • Journal Title

      化学工学

      Volume: 82 Pages: 84-87

    • NAID

      40021465408

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02797
  • [Journal Article] 囲碁学習支援のための用語判定システムの提案2018

    • Author(s)
      ホウエンホウ,伊藤毅志
    • Journal Title

      情報処理学会論文誌

      Volume: 4 Pages: 1286-1294

    • NAID

      120006644911

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H03347
  • [Journal Article] Adjusting the evaluation function for weakening the competency level of a computer shogi program2018

    • Author(s)
      Nakamichi Takafumi、Ito Takeshi
    • Journal Title

      ICGA Journal

      Volume: 40 Issue: 1 Pages: 15-31

    • DOI

      10.3233/icg-180042

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H03347
  • [Journal Article] 工学的アプローチによるカーリング戦術支援2018

    • Author(s)
      桝井文人、柳等、伊藤毅志
    • Journal Title

      化学工学

      Volume: 82-2 Pages: 84-87

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H03347
  • [Journal Article] カーリングとAI2018

    • Author(s)
      山本雅人、伊藤毅志、桝井文人、松原仁
    • Journal Title

      情報処理学会誌

      Volume: 59(6) Pages: 500-504

    • NAID

      40021580149

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H03347
  • [Journal Article] Informatics to Support Tactics and Strategies in Curling2016

    • Author(s)
      Fumito Masui, Kohsuke Hirata, Hiromu Otani, Hitoshi Yanagi, and Michal Ptaszynski
    • Journal Title

      International Journal of Automation Technology

      Volume: 10 Pages: 244-252

    • NAID

      130007673870

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02797
  • [Journal Article] Pure Nash Equilibria of Competitive Diffusion Process on Toroidal Grid Graphs2016

    • Author(s)
      1)Yuki Sukenari, Kunihito Hoki, Satoshi Takahashi, Masakazu Muramatsu
    • Journal Title

      Discrete Applied Mathematics

      Volume: 215 Pages: 31-40

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K00503
  • [Journal Article] Changes in cognitive processes and brain activity while becoming proficient at Minishogi2015

    • Author(s)
      Takeshi Ito and Daisuke Takano
    • Journal Title

      ICGA Journal

      Volume: 38 Issue: 4 Pages: 209-223

    • DOI

      10.3233/icg-2015-38403

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25280130
  • [Journal Article] 精神看護学における映像教材の有効性の検討―ビデオ教材作成過程と評価―2015

    • Author(s)
      江藤和子、椎野雅代、宮原舞子、伊藤毅志
    • Journal Title

      日本精神科介護学術集会専門Ⅰ、日本精神科看護学術集会誌

      Volume: 58(2) Pages: 244-248

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25280130
  • [Journal Article] 羽生善治氏の研究2014

    • Author(s)
      伊藤毅志、松原仁
    • Journal Title

      人工知能学会誌

      Volume: 54 Pages: 702-712

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25280130
  • [Journal Article] 人間を超える思考ゲームAI -コンピュータ将棋の挑戦と展望-2014

    • Author(s)
      伊藤毅志
    • Journal Title

      電気学会誌

      Volume: 134 Pages: 293-296

    • NAID

      130004485284

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25280130
  • [Journal Article] Analysis of Performance of Consultation Methods in Computer Chess2014

    • Author(s)
      Kunihito Hoki, Seiya Omori, and Takeshi Ito
    • Journal Title

      Journal of Information Science and Engineering

      Volume: 30(3) Pages: 701-712

    • DOI

      10.1109/taai.2012.34

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25280130
  • [Journal Article] 人間を超える思考ゲームAI-コンピュータ将棋の挑戦と展望-2014

    • Author(s)
      伊藤毅志
    • Journal Title

      電気学会誌

      Volume: Vol.134, No.5 Pages: 293-296

    • NAID

      130004485284

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25280130
  • [Journal Article] UEC杯コンピュータ囲碁大会と電聖戦20142014

    • Author(s)
      伊藤毅志
    • Journal Title

      人工知能学会誌

      Volume: Vol.29, No.4 Pages: 311-315

    • NAID

      110009832004

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25280130
  • [Journal Article] Developing Intuition: Neural Correlates of Cognitive-Skill Learning in Caudate Nucleus2012

    • Author(s)
      1. Keiji Tanaka, Xiaohong Wan, Daisuke Takano, Takeshi Asamizuya, Chisato Suzuki, Kenichi Ueno, Kang Cheng and Takeshi Ito
    • Journal Title

      The Journal of Neuroscience

      Volume: 32(48) Pages: 17492-17501

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500123
  • [Journal Article] 次の一手問題を用いた囲碁プレイヤーの局面認識についての分析2011

    • Author(s)
      高橋克吉、伊藤毅志、村松正和、松原仁
    • Journal Title

      情報処理学会論文誌

      Volume: Vol.52, No.12 Pages: 3796-3805

    • NAID

      110008719954

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500123
  • [Journal Article] Ms.Pac-Manにおけるモンテカルロ木探索2011

    • Author(s)
      池畑望、伊藤毅志
    • Journal Title

      情報処理学会論文誌

      Volume: Vol.52, No.12 Pages: 3817-3827

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500123
  • [Journal Article] 将棋における合議アルゴリズム-多数決による手の選択-2011

    • Author(s)
      伊藤毅志、小幡拓弥、杉山卓弥、保木邦仁
    • Journal Title

      情報処理学会論文誌

      Volume: Vol.52, No.11 Pages: 3030-3037

    • NAID

      110008677680

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500123
  • [Journal Article] コンピュータの思考とプロ棋士の思考-コンピュータ将棋の現状と展望-2007

    • Author(s)
      伊藤毅志
    • Journal Title

      情報処理学会論文誌 Vol.48,

      Pages: 4033-4040

    • NAID

      110006531977

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19500222
  • [Journal Article] コンピュータの思考とプロ棋士の思考-コンピュータ将棋の現状と展望-2007

    • Author(s)
      伊藤毅志
    • Journal Title

      情報処理学会論文誌 Vol.48, No.12

      Pages: 4033-4040

    • NAID

      110006531977

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19500222
  • [Presentation] 京都将棋の弱解決2021

    • Author(s)
      塩田雅弘、伊藤毅志
    • Organizer
      ゲームプログラミングワークショップ2021
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H03347
  • [Presentation] 9路盤囲碁における未来局面を用いた学習支援システム2021

    • Author(s)
      王利峰、伊藤毅志
    • Organizer
      情報処理学会ゲーム情報学研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H03347
  • [Presentation] AIを用いた5×5盤将棋における新しい初期配置の自動生成手法の提案2021

    • Author(s)
      明石禎紀, 伊藤毅志
    • Organizer
      情報処理学会ゲーム情報学研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H03347
  • [Presentation] 人狼プレイヤの意思決定過程2020

    • Author(s)
      伊藤毅志、杉本磨美
    • Organizer
      第34回人工知能学会全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H03347
  • [Presentation] 動的な難易度調整により対戦して楽しい格闘ゲームAI2020

    • Author(s)
      Deng Shida,伊藤毅志
    • Organizer
      ゲームプログラミングワークショップ2020
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H03347
  • [Presentation] コンピュータ将棋における平均損失を用いた棋力調整手法の提案2020

    • Author(s)
      林俊佐、伊藤毅志
    • Organizer
      情報処理学会ゲーム情報学研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H03347
  • [Presentation] 非言語的コミュニケーションゲーム「DREAMS」における相手モデル構築過程2020

    • Author(s)
      浅野旬吾、伊藤毅志
    • Organizer
      日本認知科学会第37回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H03347
  • [Presentation] Learning of Evaluation Function in Digital Curling Considering the Probability of Scores at Each End2020

    • Author(s)
      Kotaro Ataka, Wataru Noguchi, Iizuka Hiroyuki, Masahito Yamamoto
    • Organizer
      Proceeding of AAAI20 Workshop "Artificial Intelligence in Team Sports"
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H03347
  • [Presentation] 人狼プレイヤの意思決定過程2020

    • Author(s)
      伊藤毅志, 杉本磨美
    • Organizer
      人工知能学会全国大会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H04232
  • [Presentation] エージェントとのインタラクションにおける時間的制約が相手に対する思考に与える影響について2020

    • Author(s)
      浅田麻菜、伊藤毅志
    • Organizer
      研究報告ヒューマンコンピュータインタラクション(HCI)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H03347
  • [Presentation] Visualization techniques to give insight into the operation of the Go policy network2020

    • Author(s)
      Yuanfeng Pang and Takeshi Ito
    • Organizer
      TAAI2020 Proceedings
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H03347
  • [Presentation] VRを用いたエンターテインメント性を付与したカーリングシステムの開発に関する研究2020

    • Author(s)
      山崎貴之、伊藤毅志
    • Organizer
      エンタテインメントコンピューティングシンポジウム2020
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H03347
  • [Presentation] ゲーム情報学の現状と展望~ゲームAIに起こっていることと実社会への繋がり~2020

    • Author(s)
      伊藤毅志
    • Organizer
      中部電力有識者講演会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H03347
  • [Presentation] Learning of Evaluation Functions on Mini-Shogi Using Self-playing Game Records2020

    • Author(s)
      Masahiro Shioda and Takeshi Ito
    • Organizer
      TAAI2020 Proceedings
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H03347
  • [Presentation] 囲碁初心者の動機づけを目的とした着手を褒めるシステム2020

    • Author(s)
      若林広志、伊藤毅志
    • Organizer
      情報処理学会ゲーム情報学研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H03347
  • [Presentation] ゲーム研究の新展開と認知科学2019

    • Author(s)
      伊藤毅志、松原仁、山本雅人、狩野芳伸、大澤博隆
    • Organizer
      第36回日本認知科学会大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H02928
  • [Presentation] 非言語的コミュニケーションゲーム「DREAMS」を用いた研究計画2019

    • Author(s)
      浅野旬吾、伊藤毅志
    • Organizer
      第36回日本認知科学会大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H03347
  • [Presentation] 非言語的コミュニケーションゲーム「DREAMS」の紹介2019

    • Author(s)
      浅野旬吾、伊藤毅志
    • Organizer
      情報処理学会ゲーム情報学研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H03347
  • [Presentation] 人智を超えるゲームAIが世界を変える~バックギャモン、将棋、囲碁から学ぶ未来~2019

    • Author(s)
      伊藤毅志
    • Organizer
      第6回データサイエンティスト協会シンポジウム
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H03347
  • [Presentation] 条件にロバストなデジタルカーリングの改良2019

    • Author(s)
      森健太郎、伊藤毅志
    • Organizer
      情報処理学会ゲーム情報学研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02797
  • [Presentation] 非言語的コミュニケーションゲーム「DREAMS」を用いた研究計画2019

    • Author(s)
      浅野旬吾、伊藤毅志
    • Organizer
      研究報告ゲーム情報学(GI)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H04232
  • [Presentation] 深層強化学習を用いたガイスターAI の構築2019

    • Author(s)
      木村勇太、伊藤毅志
    • Organizer
      ゲームプログラミングワークショップ2019論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H03347
  • [Presentation] ゲーム研究の新展開と認知科学2019

    • Author(s)
      伊藤毅志、松原仁、山本雅人、狩野芳伸、大澤博隆
    • Organizer
      第36回日本認知科学会大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H03347
  • [Presentation] 少ない棋譜からの将棋プレイヤ棋力推定手法の提案2019

    • Author(s)
      馬場匠、伊藤毅志
    • Organizer
      情報処理学会ゲーム情報学研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H03347
  • [Presentation] 言語的コミュニケーションゲーム「DREAMS」を用いた研究計画,2019

    • Author(s)
      浅野旬吾、伊藤毅志
    • Organizer
      第36回日本認知科学会大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H02928
  • [Presentation] 人智を超えるゲームAIとその利用2019

    • Author(s)
      伊藤毅志、松原仁、山本雅人、保木邦仁、勝又清和、大橋拓文
    • Organizer
      AIXシンポジウム
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H03347
  • [Presentation] ゲーム研究の新展開と認知科学2019

    • Author(s)
      伊藤毅志、松原仁、山本雅人、狩野芳伸、大澤博隆
    • Organizer
      第36回日本認知科学会大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H04232
  • [Presentation] 非言語的コミュニケーションゲーム「DREAMS」の紹介2019

    • Author(s)
      浅野旬吾、伊藤毅志
    • Organizer
      研究報告ゲーム情報学(GI)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H04232
  • [Presentation] Method for Constructing Artificial Intelligence Player with Abstraction to Markov Decision Processes in Multiplayer Game of Mahjong2019

    • Author(s)
      Moyuru Kurita, Kunihito Hok
    • Organizer
      arXiv:1904.07491v1 [cs.AI] (プレプリント)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K00503
  • [Presentation] 囲碁AIを用いたプレイヤーの棋力推定2019

    • Author(s)
      小坂悠登、伊藤毅志
    • Organizer
      情報処理学会ゲーム情報学研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H03347
  • [Presentation] 囲碁初心者の動機づけを目的とした着手を褒めるシステムの提案2019

    • Author(s)
      若林広志、伊藤毅志
    • Organizer
      ゲームプログラミングワークショップ2019論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H03347
  • [Presentation] カーリングの未来に向けて - 情報科学による支援は可能か2018

    • Author(s)
      伊藤毅志, 小笠原歩, 柳等, 山本雅人, 桝井文人
    • Organizer
      Workshop on Curling Informatics (WCI2018)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02797
  • [Presentation] An AI-Assisted Strategy Learning Support System Using Digital Curling2018

    • Author(s)
      Toshiyuki Higuchi, Kentaro Mori, Takeshi Ito
    • Organizer
      Workshop on Curling Informatics (WCI2018)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02797
  • [Presentation] 条件の変更にロバストなデジタルカーリングの改良2018

    • Author(s)
      森健太郎、伊藤毅志
    • Organizer
      情報処理学会ゲーム情報学研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H03347
  • [Presentation] Recent Research Activities for Winter Sports Science in KIT2018

    • Author(s)
      Fumito Masui
    • Organizer
      International Workshop on Modern Science and Technologies 2018 (IWMST2018)
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02797
  • [Presentation] Examination of Indicators for Estimating Players’ Strength by using Computer Go2018

    • Author(s)
      Yuuto Kosaka and Takeshi Ito
    • Organizer
      The Proceedings in the 2018 Conference on Technologies and Applications of Artificial Intelligence
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H03347
  • [Presentation] Improvements to the Digital Curling System2018

    • Author(s)
      Kentaro Mori , Toshiyuki Higuchi , Takeshi Ito
    • Organizer
      Workshop on Curling Informatics 2018
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H03347
  • [Presentation] Visualizing and Understanding Policy Networks of Computer Go2018

    • Author(s)
      Yuanfeng Pang and Takeshi Ito
    • Organizer
      PRICAI2018: Trends in Artificial Intelligence
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H03347
  • [Presentation] The Power of Neural Networks for Uncertainty: from Backgammon to Curling2018

    • Author(s)
      Yamamoto Masahito
    • Organizer
      The 1st International Conference on Digital Practice for Science, Technology, Education, and Management (ICDP 2018)
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02797
  • [Presentation] Improvements to the Digital Curling System2018

    • Author(s)
      Kentaro Mori , Toshiyuki Higuchi , Takeshi Ito
    • Organizer
      Workshop on Curling Informatics (WCI2018)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02797
  • [Presentation] Analysis of Strategies for Specific Situations in Curling2018

    • Author(s)
      Peng Long, Fumito Masui, Michal Ptaszynski
    • Organizer
      International Workshop on Modern Science and Technologies 2018 (IWMST2018)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02797
  • [Presentation] 人狼AIにおける機械学習を用いた役職推定の改良2018

    • Author(s)
      木村勇太、伊藤毅志
    • Organizer
      GAT2018論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H02928
  • [Presentation] Analysis of Optimal Batting Order and Tactics of Professional Baseball Game2018

    • Author(s)
      Toshihisa Tsubata, Yoko Nakajima, Hirotoshi Homma, Fumito Masui
    • Organizer
      The 37th JSST Annual International Conference on Simulation Technology (JSST2018)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02797
  • [Presentation] Thinking Process in Game of Curling2018

    • Author(s)
      Takeshi Ito , Kengo Wakabayashi , Hitoshi Matsubara
    • Organizer
      Workshop on Curling Informatics (WCI2018)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02797
  • [Presentation] Learning of Expected Scores Distribution for Positions of Digital Curling2018

    • Author(s)
      Masahito Yamamoto, Shu Kato, Hiroyuki Iizuka
    • Organizer
      Workshop on Curling Informatics (WCI2018)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02797
  • [Presentation] 人狼AIにおける機械学習を用いた役職推定の改良2018

    • Author(s)
      木村勇太、伊藤毅志
    • Organizer
      2018年度人工知能学会全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H02928
  • [Presentation] An AI-Assisted Strategy Learning Support System Using Digital Curling2018

    • Author(s)
      Toshiyuki Higuchi, Kentaro Mori, Takeshi Ito
    • Organizer
      Workshop on Curling Informatics 2018
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H03347
  • [Presentation] Learning of Expected Scores Distribution for Positions of Digital Curling2018

    • Author(s)
      Masahito Yamamoto, Shu Kato, Hiroyuki Iizuka
    • Organizer
      Workshop on Curling Informatics 2018
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H03347
  • [Presentation] Toward Curling Science: Tackling Support for Tactics and Strategies in Curling with Information Technology2017

    • Author(s)
      Fumito Masui
    • Organizer
      Asia Pacific Society for Computing and Information Technology (APSCIT2017) Annual Meeting
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02797
  • [Presentation] A Strategy Learning Support System by Using Digital Curling2017

    • Author(s)
      Toshiyuki Higuchi, Takeshi Ito
    • Organizer
      International AI Curling Robot Workshop
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02797
  • [Presentation] Digital Curling System to discuss strategy2017

    • Author(s)
      Takeshi Ito
    • Organizer
      International AI Curling Robot Workshop
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02797
  • [Presentation] Advances in Curling Game Information Analysis by Considering Starting Position2017

    • Author(s)
      Hiromu Otani, Fumito Masui, Hitosi Yanagi, Michal Ptaszynski
    • Organizer
      5th International Congress on Sport Sciences Research and Technology Support (icSPORTTS2017)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02797
  • [Presentation] カーリングの認知研究、パネル討論「ゲームと心理学-人間はどう考えているかー」2017

    • Author(s)
      伊藤毅志
    • Organizer
      日本心理学会第81回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02797
  • [Presentation] デジタルカーリングAIにおける戦略書に基づく序盤定石の構築2016

    • Author(s)
      森健太郎、伊藤毅志
    • Organizer
      ゲームプログラミングワークショップ2016
    • Place of Presentation
      箱根セミナーハウス(神奈川県・足柄下郡)
    • Year and Date
      2016-11-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02797
  • [Presentation] Analysis of Curling Team Strategy/Tactics Using Curling Informatics2016

    • Author(s)
      Hiromu Otani, Fumito Masui, Khosuke Hirata, Hitoshi Yanagi, Michal Ptaszynski
    • Organizer
      4th International Congress on Sports Science Research and Technology Support (icSPORTS2016)
    • Place of Presentation
      Porto, Portugal
    • Year and Date
      2016-11-09
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02797
  • [Presentation] 人間を超えるコンピュータ将棋・囲碁2016

    • Author(s)
      伊藤毅志
    • Organizer
      東京鯱光会月例会
    • Place of Presentation
      グランドアーク半蔵門
    • Year and Date
      2016-01-16
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25280130
  • [Presentation] SUPPORT TO STRATEGIES AND TACTICS IN CURLING SPORT UTILIZING GAME INFORMATION DATABASES -Analysis of Characteristics of Position based on Shot Scores-2016

    • Author(s)
      Khosuke HIRATA, Fumito MASUI, Hiromu OHTANI, Hitoshi YANAGI, Michal PTASZYSKI
    • Organizer
      the 34th International Conference on Biomechanics in Sports (ISBS2016)
    • Place of Presentation
      Tsukuba, Japan
    • Year and Date
      2016-07-20
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02797
  • [Presentation] デジタルカーリング大会報告2015年度2016

    • Author(s)
      伊藤毅志,森健太郎
    • Organizer
      情報処理学会ゲーム情報学研究会
    • Place of Presentation
      サン・リフレ函館(北海道・函館市)
    • Year and Date
      2016-08-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02797
  • [Presentation] コンピュータ将棋・囲碁の現状、及びゲーム研究の未来2016

    • Author(s)
      伊藤毅志
    • Organizer
      バイオインダストリー協会”未来への技術”勉強会
    • Place of Presentation
      バイオインダストリー協会
    • Year and Date
      2016-03-28
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25280130
  • [Presentation] 「カーリングを科学する~情報機械技術を用いた新たな戦術支援の試み」プロジェクト2016

    • Author(s)
      桝井文人,柳等,宮越勝美,竹川佳成,松原仁,伊藤毅志,山本雅人,河村隆
    • Organizer
      第3回カーリング研究会
    • Place of Presentation
      北海道札幌市
    • Year and Date
      2016-03-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02797
  • [Presentation] コンピュータ将棋における局面評価の動的な変化に応じた表情表出システム2015

    • Author(s)
      小林 寛季、伊藤 毅志
    • Organizer
      エンターテイメントと認知科学研究ステーション(E&C)第9回シンポジウム
    • Place of Presentation
      電気通信大学
    • Year and Date
      2015-03-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25280130
  • [Presentation] コンピュータ上で遊べるカーリング「デジタルカーリング」2015

    • Author(s)
      森 健太郎, 伊藤 毅志, 北清 勇磨
    • Organizer
      エンタテインメントコンピューティングシンポジウム2015 (EC2015)
    • Place of Presentation
      北海道札幌市
    • Year and Date
      2015-09-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02797
  • [Presentation] データ分析、人工知能、実践を結ぶスポーツ戦略支援~カーリングの科学研究の紹介~2015

    • Author(s)
      松原仁,伊藤毅志,桝井文人,柳等
    • Organizer
      Computer Entertainment Development Conference (CEDEC2015)
    • Place of Presentation
      神奈川県横浜市
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02797
  • [Presentation] カーリング科学2015

    • Author(s)
      伊藤毅志
    • Organizer
      第14回情報科学技術フォーラム(FIT2015)
    • Place of Presentation
      愛媛県松山市
    • Year and Date
      2015-09-15
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02797
  • [Presentation] カーリングプレイヤの思考過程の分析2015

    • Author(s)
      伊藤 毅志, 板倉 貴章
    • Organizer
      エンタテインメントコンピューティングシンポジウム2015 (EC2015)
    • Place of Presentation
      北海道札幌市
    • Year and Date
      2015-09-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02797
  • [Presentation] 戦術研究を支援するデジタルカーリング2015

    • Author(s)
      伊藤毅志
    • Organizer
      スポーツ工学・ヒューマンダイナミクス2015
    • Place of Presentation
      滋賀県草津市
    • Year and Date
      2015-10-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02797
  • [Presentation] Digital Curling Strategy Based on Game Tree Search2015

    • Author(s)
      Masahito Yamamoto, Shu Kato, Hiroyuki Iizuka
    • Organizer
      IEEE Conference on Computer Intelligence and Games (IEEE-CIG2015)
    • Place of Presentation
      Tainan, Taiwan
    • Year and Date
      2015-08-31
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02797
  • [Presentation] Proposal and Implemantation of “Digital Curling”2015

    • Author(s)
      Takeshi Ito and Yuuma Kitasei
    • Organizer
      2015 IEEE Conference on Computational Intelligence and Games
    • Place of Presentation
      Tainan, Taiwan
    • Year and Date
      2015-08-31
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25280130
  • [Presentation] 手の流れを考慮して自然な手を選ぶ将棋AIの試作2015

    • Author(s)
      杵渕哲彦、伊藤毅志
    • Organizer
      情報処理学会ゲーム情報学研究会
    • Place of Presentation
      東京大学駒場キャンパス
    • Year and Date
      2015-03-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25280130
  • [Presentation] カーリングを科学するプロジェクト2015

    • Author(s)
      伊藤毅志,桝井文人,宮越勝美,河村隆,山本雅人,竹川佳成,柳等,松原仁
    • Organizer
      電子情報通信学会・クラウドネットワークロボット研究会(CNR)
    • Place of Presentation
      東京都
    • Year and Date
      2015-06-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02797
  • [Presentation] Shogi Program that Selects Natural Moves by Considering the Flow of Proceding Moves2015

    • Author(s)
      Tetsuhiko Kinebuchi and Takeshi Ito
    • Organizer
      3rd International Conference on Applied Computing & Information Technology
    • Place of Presentation
      Okayama, Japan
    • Year and Date
      2015-07-12
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25280130
  • [Presentation] Toward Curling Informatics - Digital Scorebook Development and Game Information Analysis2015

    • Author(s)
      Fumito Masui, Hiroki Ueno, Hitoshi Yanagi, Michal Ptaszynski
    • Organizer
      IEEE Conference on Computer Intelligence and Games (IEEE-CIG2015)
    • Place of Presentation
      Tainan, Taiwan
    • Year and Date
      2015-08-31
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02797
  • [Presentation] 人を楽しませる接待将棋システム2014

    • Author(s)
      仲道隆史、伊藤毅志
    • Organizer
      2014年度人工知能学会全国大会
    • Place of Presentation
      ひめぎんホール(松山)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25280130
  • [Presentation] メタ相手モデルが生体情報に与える影響について2014

    • Author(s)
      浅田麻菜、伊藤毅志
    • Organizer
      2014年度人工知能学会全国大会
    • Place of Presentation
      ひめぎんホール(松山)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25280130
  • [Presentation] アドバンスド将棋におけるコンピュータと人間の協調問題解決2014

    • Author(s)
      伊藤毅志
    • Organizer
      2014年度人工知能学会全国大会
    • Place of Presentation
      ひめぎんホール
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25280130
  • [Presentation] The difference of thought process between human and computer2014

    • Author(s)
      Takeshi Ito
    • Organizer
      invited talk in National Taiwan Normal University
    • Place of Presentation
      National Taiwan Normal University
    • Year and Date
      2014-06-27
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25280130
  • [Presentation] 人間らしさを感じさせる将棋におけるミスの認知モデル2014

    • Author(s)
      杵渕哲彦、伊藤毅志
    • Organizer
      2014年度人工知能学会全国大会
    • Place of Presentation
      ひめぎんホール(松山)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25280130
  • [Presentation] Contemporary computer Shogi, and the future2014

    • Author(s)
      Takeshi Ito
    • Organizer
      Taiwan Computer Game Association 2014
    • Place of Presentation
      National Taiwan Normal University
    • Year and Date
      2014-06-27
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25280130
  • [Presentation] 将棋における棋風を模倣するAI の構築2013

    • Author(s)
      澤 宣成 , 伊藤 毅志
    • Organizer
      第7回エンターテイメントと認知科学シンポジウム
    • Place of Presentation
      電気通信大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500123
  • [Presentation] 将棋における棋風を模倣するAIの構築2013

    • Author(s)
      澤宣成、伊藤毅志
    • Organizer
      第7回エンターテイメントと認知科学シンポジウム
    • Year and Date
      2013-03-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500123
  • [Presentation] Cognitive Science Evaluation of Proposed Method for using Machine Learning to Regulate the Competency Level of a shogi Computer Program2013

    • Author(s)
      Takafumi Nakamichi, Takeshi Ito
    • Organizer
      Computer Games and Intelligence Workshop
    • Place of Presentation
      慶応義塾大学日吉キャンパス協生館
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25280130
  • [Presentation] 評価関数の機械学習を用いた自然な弱さを持った思考ゲームAIの作成2013

    • Author(s)
      仲道隆史、伊藤毅志
    • Organizer
      第7回エンターテイメントと認知科学シンポジウム
    • Year and Date
      2013-03-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500123
  • [Presentation] 将棋における棋風を形成する特徴要素の統計的分析2012

    • Author(s)
      澤 宣成 , 伊藤 毅志
    • Organizer
      ゲームプログラミングワークショップ2012論文集
    • Place of Presentation
      箱根セミナーハウス
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500123
  • [Presentation] 人間とコンピュータの思考の違い~囲碁の次の一手問題による考察~2012

    • Author(s)
      伊藤毅志、高橋克吉、猪爪歩、加藤英樹、村松正和、松原仁
    • Organizer
      ゲームプログラミングワークショップ2012
    • Year and Date
      2012-11-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500123
  • [Presentation] 棋風を反映したコンピュータ将棋2012

    • Author(s)
      生井智司、伊藤毅志
    • Organizer
      第6回エンターテイメントと認知科学シンポジウム
    • Year and Date
      2012-03-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500123
  • [Presentation] 次の一手課題に基づく囲碁と将棋の特徴比較2012

    • Author(s)
      高橋克吉、猪爪歩、伊藤毅志、村松正和、松原仁
    • Organizer
      ゲームプログラミングワークショップ2012
    • Year and Date
      2012-11-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500123
  • [Presentation] 次の一手課題に基づく囲碁と将棋の特徴比較2012

    • Author(s)
      高橋 克吉 , 猪爪 歩 , 伊藤 毅志 , 村松 正和 , 松原 仁
    • Organizer
      ゲームプログラミングワークショップ2012論文集
    • Place of Presentation
      箱根セミナーハウス
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500123
  • [Presentation] 将棋における棋風を形成する特徴要素の統計的分析2012

    • Author(s)
      澤宣成、伊藤毅志
    • Organizer
      ゲームプログラミングワークショップ2012
    • Year and Date
      2012-11-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500123
  • [Presentation] 将棋における棋風を形成する要素に関する統計的分析2011

    • Author(s)
      澤宣成, 伊藤毅志
    • Organizer
      情報処理学会ゲーム情報学研究会
    • Place of Presentation
      松江オープンソースラボ
    • Year and Date
      2011-07-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500123
  • [Presentation] 将棋における棋風を形成する要素に関する統計的分析2011

    • Author(s)
      澤宣成,伊藤毅志
    • Organizer
      情報処理学会ゲーム情報学研究会
    • Year and Date
      2011-07-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500123
  • [Presentation] 将棋における棋風を感じさせるAIの試作2010

    • Author(s)
      生井智司、伊藤毅志
    • Organizer
      情報処理学会ゲーム情報学研究会
    • Year and Date
      2010-06-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500123
  • [Presentation] A trial AI system with its suggestion of Kifuu (playing style) in Shogi2010

    • Author(s)
      Satoshi Namai and Takeshi Ito
    • Organizer
      The 2010Conference on Technologies and Applications of Artificial Intelligence TAAI 2010
    • Year and Date
      2010-11-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500123
  • [Presentation] A trial AI system with its suggestion of Kifuu (playing style)in Shogi2010

    • Author(s)
      Satoshi Namai, Takeshi Ito
    • Organizer
      The 2010 Conference on Technologies and Applications of Artificial Intelligence TAAI 2010
    • Place of Presentation
      Hsinchu, Taiwani
    • Year and Date
      2010-11-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500123
  • [Presentation] 第2回UEC杯5五将棋大会報告2009

    • Author(s)
      伊藤毅志
    • Organizer
      情報処理学会 ゲーム情報学研究会
    • Place of Presentation
      大阪商業大学
    • Year and Date
      2009-03-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19500222
  • [Presentation] 大貧民におけるプレースタイルの相性に関する研究2008

    • Author(s)
      佐藤裕紀, 伊藤毅志
    • Organizer
      情報処理学会 ゲーム情報学研究会
    • Place of Presentation
      北陸先端科学技術大学院大学
    • Year and Date
      2008-06-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19500222
  • [Presentation] 対話形式で知識を抽出する5五将棋システムI-KIDS2008

    • Author(s)
      滝沢洋平、伊藤毅志
    • Organizer
      ゲームプログラミングワークショップ2008
    • Place of Presentation
      箱根セミナーハウス
    • Year and Date
      2008-11-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19500222
  • [Presentation] 対話形式で知識を抽出する5五将棋システム I-KIDS2008

    • Author(s)
      滝沢洋平, 伊藤毅志
    • Organizer
      情報処理学会 ゲームプログラミングワークショップ
    • Place of Presentation
      箱根セミナーハウス(神奈川県)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19500222
  • [Presentation] 知識を直観的に記述できる5五将棋システム2007

    • Author(s)
      滝沢洋平、伊藤毅志
    • Organizer
      ゲームプログラミングワークショップ
    • Place of Presentation
      箱根セミナーハウス
    • Year and Date
      2007-11-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19500222
  • [Presentation] 知識を直観的に記述できる5五将棋システム2007

    • Author(s)
      滝沢洋平、伊藤毅志
    • Organizer
      ゲームプログラミングワークショップ2007
    • Place of Presentation
      箱根セミナーハウス
    • Year and Date
      2007-11-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19500222
  • [Presentation] KIDS : Knowledge intuitive description system in 5×5 Shogi2007

    • Author(s)
      Yohei Takizawa and Takeshi Ito
    • Organizer
      International Symposium on Skill Science 2007
    • Place of Presentation
      慶応大学三田校舎
    • Year and Date
      2007-09-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19500222
  • [Presentation] 知識を直観的に記述できる5五将棋システム2007

    • Author(s)
      伊藤毅志、滝沢洋平
    • Organizer
      情報処理学会ゲーム情報学研究会
    • Place of Presentation
      デジタルハリウッド大学
    • Year and Date
      2007-03-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19500222
  • [Presentation] 知識を直観的に記述できる5五将棋システム2007

    • Author(s)
      伊藤毅志、滝沢洋平
    • Organizer
      情報処理学会ゲーム情報学研究会
    • Place of Presentation
      秋葉原デジタルハリウッド大学
    • Year and Date
      2007-03-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19500222
  • [Presentation] KIDS: Knowledge intuitive description system in 5×5 Shogi2007

    • Author(s)
      Yohei Takizawa and Takeshi Ito
    • Organizer
      International Symposium on Skill Science 2007
    • Place of Presentation
      東京、慶応大学
    • Year and Date
      2007-09-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19500222
  • [Presentation] 人間らしさを感じさせる将棋におけるミスの認知モデル

    • Author(s)
      杵渕哲彦、伊藤毅志
    • Organizer
      人工知能学会
    • Place of Presentation
      ひめぎんホール
    • Year and Date
      2014-05-12 – 2014-05-15
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25280130
  • [Presentation] ゲームにおけるヒューマンエラー ー将棋における考察ー

    • Author(s)
      伊藤毅志、杵渕哲彦、藤井 叙人
    • Organizer
      ゲームプログラミングワークショップ2014
    • Place of Presentation
      箱根セミナーハウス
    • Year and Date
      2014-11-07 – 2014-11-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25280130
  • [Presentation] 人を楽しませる接待将棋システム

    • Author(s)
      仲道隆史、伊藤毅志
    • Organizer
      人工知能学会
    • Place of Presentation
      ひめぎんホール
    • Year and Date
      2014-05-12 – 2014-05-15
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25280130
  • [Presentation] 人間トップに迫るコンピュータ将棋・囲碁

    • Author(s)
      伊藤毅志
    • Organizer
      工業所有権協力センター一般教養研修
    • Place of Presentation
      工業所有権協力センター
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25280130
  • [Presentation] アドバンスド将棋におけるコンピュータと人間の協調問題解決

    • Author(s)
      河口恭平、伊藤毅志
    • Organizer
      人工知能学会
    • Place of Presentation
      ひめぎんホール
    • Year and Date
      2014-05-12 – 2014-05-15
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25280130
  • [Presentation] メタ相手モデルが生体情報に与える影響について

    • Author(s)
      浅田麻菜、伊藤毅志
    • Organizer
      人工知能学会
    • Place of Presentation
      ひめぎんホール
    • Year and Date
      2014-05-12 – 2014-05-15
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25280130
  • [Presentation] 将棋におけるミスの原因に基づく分類手法の提案

    • Author(s)
      杵渕哲彦、伊藤毅志
    • Organizer
      第8回エンターテイメントと認知科学シンポジム
    • Place of Presentation
      電気通信大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25280130
  • [Presentation] コンピュータ将棋・囲碁の現状と展望

    • Author(s)
      伊藤毅志
    • Organizer
      神奈川県高等学校教科研究会情報部会
    • Place of Presentation
      神奈川総合高等学校
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25280130
  • 1.  HOKI KUNIHITO (00436081)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 2.  MATSUBARA HITOSHI (50325883)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 11 results
  • 3.  MUNEKATA NAGISA (30552351)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  IKEDA KOKOLO (80362416)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  OKAMOTO Toshio (60125094)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  MATSUDA Noboru (70211571)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  山本 雅人 (40292057)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 14 results
  • 8.  大澤 博隆 (10589641)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 9.  片上 大輔 (90345372)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  NISHINO TETSURO (10198484)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  KATAYOSE HARUHIRO (70294303)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  INOUE Hisayoshi (30274278)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  WATANABE Shigeyoshi (90008532)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  NISHINOSONO Haruo (90027673)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  YANO Yoneo (40035663)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  Masui Fumito (80324549)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 16 results
  • 17.  柳 等 (60344553)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 11 results
  • 18.  竹川 佳成 (60467678)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 19.  河村 隆 (70242675)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 20.  宮越 勝美 (00142795)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 21.  西野 順二 (00281030)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  村松 正和 (70266071)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 23.  田中 哲朗 (60251360)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 24.  Ikuta Yasuhito
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 25.  Ptaszynski Michal
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 6 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi