• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

TSURUMAKI Masako  鶴巻 正子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 40272091
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 福島大学, 人間発達文化学類, 客員教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2025: 福島大学, 人間発達文化学類, 客員教授
2008 – 2024: Fukushima University, 人間発達文化学類, 教授
2007: Fukushima University, 人間発達文化学類, 准教授
2004 – 2006: 福島大学, 人間発達文化学類, 助教授
2005: Fukushima University, Faculty of Human Development and Culture, Assistant Professor
2005: 福島大学, 人類発達文化学類, 助教授
2002 – 2003: 福島大学, 教育学部, 助教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Education on school subjects and activities / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Special needs education / 教科教育
Except Principal Investigator
Special needs education / Educaion
Keywords
Principal Investigator
書字 / AD / 書字行動 / 発達障害 / 書字支援 / HD / ウェルビーイング / 学び直し / Webアプリ / 見る力 … More / 英単語の書字 / matching-to-sample task / self-esteem / reading / writing / kanii / HT / 読字・書字行動 / 自己嫌悪感 / 読字・書字障害 / 多動性障害 / 注意欠陥 / 見本合わせ課題 / 自尊心 / 漢字の読み / 漢字の書き / 学校防災 / 特別支援学校 / 漢字の書字支援 / ADHD / キャリア教育 / 漢字 / ADHD / 行動的翻訳 / 描線 / 不器用さ / 低体重出生児 / 教材開発 / 実践的研究 / 気になる不器用さ / 低出生体重児 / eラーニング / e-ラーニング / 書字行動の獲得 … More
Except Principal Investigator
早期支援 / 発達障害児 / ペアレント・トレーニング / 移行支援 / 保護者支援 / 特別支援教育 / Network / Community Service / Symposium / Parents (Guardians) / Mild Developmental Disorder / SST (Social Skills Training) / Early Intervention / High Function Autism (Infant) / セミナー / 通級指導教室 / 事例検討会 / ネットワーク / 地域貢献 / シンポジウム / 保護者 / 軽度発達障害 / SST / 高機能自閉症(幼児) / 地域支援 / 福島県 / システム / 学校 / 精神的健康 / メンター / 社会的信念 / 許容度 / 学修形態 / 大学生 / 家族 / 二次障害 / ストレス / リジリエンス / リジリエンシー / 発達障害 / 支援システム / プログラム / 子育て支援 Less
  • Research Projects

    (12 results)
  • Research Products

    (155 results)
  • Co-Researchers

    (20 People)
  •  学び直しが必要な子どものための書字指導Webアプリの効果とウェルビーイングの関連Principal Investigator

    • Principal Investigator
      鶴巻 正子
    • Project Period (FY)
      2025 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Fukushima University
  •  発達障害児の「見る力」が書字行動獲得過程に及ぼす影響-英単語の学習を通して-Principal Investigator

    • Principal Investigator
      鶴巻 正子
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Fukushima University
  •  The study of teaching Kanji characters for children with attention-deficit and with other developmental disabilitiesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Tsurumaki Masako
    • Project Period (FY)
      2016 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Fukushima University
  •  Development study of school disaster prevention program for students to want to be teachers for special support education schoolsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Tsurumaki Masako
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Fukushima University
  •  Empirical study of the drawing activity support effect of the low birth weight children with clumsinessPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TSURUMAKI Masako
    • Project Period (FY)
      2011 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Fukushima University
  •  Teaching handwriting behavior of Kanji-character to children with ADHDPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TSURUMAKI Masako
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Fukushima University
  •  Construction of the developmental disabled infant's transition supporting system in Fukushima Prefecture

    • Principal Investigator
      MATSUZAKI Hirofumi
    • Project Period (FY)
      2009 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Fukushima University
  •  An investigation on contributing factors to the resiliency of children with developmental disorders

    • Principal Investigator
      NIHEI Yoshiaki
    • Project Period (FY)
      2008 – 2010
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Tohoku University
  •  Effects of individual e-learning to help the acquisition of writing behavior and behavioral translation to identify delaying factors of children with ADHD.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      TSURUMAKI Masako
    • Project Period (FY)
      2006 – 2009
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Fukushima University
  •  Development of the parent support program for the infant with developmental disorders and the construction of the support system

    • Principal Investigator
      MATSUZAKI Hirofumi
    • Project Period (FY)
      2006 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Fukushima University
  •  Development of the Social Skills Support Program for the High Function Infantile Autism

    • Principal Investigator
      MATSUZAKI Hirofiumi
    • Project Period (FY)
      2003 – 2005
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Fukushima University
  •  Effects of learning to write and read Kanji to self-esteem enhancement in children with ADHDPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TSURUMAKI Masako
    • Project Period (FY)
      2002 – 2005
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      Fukushima University

All 2024 2023 2022 2020 2019 2018 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] ライフサイクルからよむ障害者の心理と支援2009

    • Author(s)
      鶴巻正子(分担著)
    • Publisher
      福村出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530680
  • [Book] ライフサイクルからよむ障害者の心理と支援2009

    • Author(s)
      鶴巻正子
    • Publisher
      福村出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530680
  • [Book] 『発達障害のある子の心の回復力(リジリエンシー)を考える』(公開シンポジウムin Fukushima 2009報告書)2009

    • Author(s)
      仁平義明・星野仁彦・鶴巻正子・山本佳子・村田朱音・佐藤拓
    • Total Pages
      59
    • Publisher
      発達障害児の心の回復力(リジリエンシー)研究グループ
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20330193
  • [Book] 8章注意欠陥多動性障害者の心理『ライフサイクルからよむ障害者の心理と支援』2009

    • Author(s)
      鶴巻正子
    • Publisher
      福村出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530680
  • [Book] 特別支援教育への扉(第9章 高機能自閉症・学習障害・注意欠陥/多動性障害の教育)2004

    • Author(s)
      鶴巻正子
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      鈴木陽子, 井坂行男, 東風安生
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580260
  • [Journal Article] テキストマイニングによる発達支援教室学生ボランティアの学びの分析2024

    • Author(s)
      鶴巻正子
    • Journal Title

      福島大学人間発達文化学類附属学校臨床支援センター紀要

      Volume: 9 Pages: 11-18

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20181
  • [Journal Article] Effects of Spatial Complexity Between Radicals of Japanese Kanji Characters on Spelling Errors in Relation to Children’s Grades and ADHD Like Traits2022

    • Author(s)
      TAKAHASHI Junichi and TSURUMAKI Masako
    • Journal Title

      福島大学教職実践研究

      Volume: 1 Pages: 41-49

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20181
  • [Journal Article] ADHD傾向の子どもが書く漢字に見られる特徴2019

    • Author(s)
      鶴巻正子・仁平義明・佐藤 拓・髙橋純一
    • Journal Title

      福島大学人間発達文化学類論集

      Volume: 29 Pages: 53-60

    • NAID

      120006773993

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03790
  • [Journal Article] 子どもが書く漢字に対する教員の要求水準2019

    • Author(s)
      鶴巻正子・仁平義明
    • Journal Title

      福島大学総合教育研究センター紀要

      Volume: 27 Pages: 51-56

    • NAID

      120006796574

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03790
  • [Journal Article] 低出生体重児が抱えやすい幼児期の問題と発達支援(2)-保護者支援を中心に-2018

    • Author(s)
      山下敦子・高谷理恵子・鶴巻正子・佐藤拓・髙橋純一・小原美由紀・西野壽美・石沢栄太・氏家二郎・石井勉・河原田勉・原野明子
    • Journal Title

      福島大学総合教育研究センター紀要

      Volume: 24 Pages: 23-29

    • NAID

      120006550674

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03790
  • [Journal Article] Construction of patterns considering spatial configuration between radicals of Japanese Kanji and their complexity ratings.2018

    • Author(s)
      Takahashi. J. & Tsurumaki, M.
    • Journal Title

      Tohoku Psychologica Folia

      Volume: 77 Pages: 41-47

    • NAID

      120006629528

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03790
  • [Journal Article] 低出生体重児が抱えやすい幼児期の問題と発達支援(3)-保育現場における調査研究 -2018

    • Author(s)
      原野明子・鶴巻正子・佐藤拓・髙橋純一・山下敦子・小原美由紀・西野壽美・石沢栄太・氏家二郎・石井勉・河原田勉・高谷理恵子
    • Journal Title

      福島大学総合教育研究センター紀要

      Volume: 24 Pages: 31-37

    • NAID

      120006550675

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03790
  • [Journal Article] 低出生体重児が抱えやすい幼児期の問題と発達支援(1)-子どもの発達支援を中心に-2018

    • Author(s)
      高谷理恵子・鶴巻正子・佐藤拓・髙橋純一・山下敦子・小原美由紀・西野壽美・石沢栄太・氏家二郎・石井勉・河原田勉・原野明子
    • Journal Title

      福島大学総合教育研究センター紀要

      Volume: 24 Pages: 17-22

    • NAID

      120006550673

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03790
  • [Journal Article] インクルーシブ教育に関する質問紙(SACIE-R 日本語版)の標準化2016

    • Author(s)
      髙橋純一・五十嵐育子・神野與・鶴巻正子
    • Journal Title

      福島大学総合教育研究センター紀要

      Volume: 2016 Pages: 61-66

    • NAID

      120005698527

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26590249
  • [Journal Article] 子どもの行動に対する肯定的捉え直しが発達障害幼児の保護者の養育スタイルに及ぼす影響2016

    • Author(s)
      髙橋純一・遊佐千尋・鶴巻正子
    • Journal Title

      障害理解研究

      Volume: 17 Pages: 17-28

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03790
  • [Journal Article] Attitudes Formation of Japanese Teachers toward Inclusive Education System.2016

    • Author(s)
      Takahashi, J.,Tsurumaki, M., and Ozeki, A.(髙橋純一・鶴巻正子・大関彰久)
    • Journal Title

      Tohoku Psychologica Folia

      Volume: 75 Pages: 1-8

    • NAID

      120006237503

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26590249
  • [Journal Article] Attitudes Formation of Japanese Teachers toward Inclusive Education System.2016

    • Author(s)
      Takahashi, J.,Tsurumaki, M., and Ozeki,A.(髙橋純一・鶴巻正子・大関彰久)
    • Journal Title

      Tohoku Psychologica Folia

      Volume: 75 Pages: 1-8

    • NAID

      120006237503

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03790
  • [Journal Article] インクルーシブ教育に対する質問紙(SACIE-R日本語版)の標準化2016

    • Author(s)
      髙橋純一・五十嵐育子・神野與・鶴巻正子
    • Journal Title

      福島大学総合教育研究センター紀要

      Volume: 20 Pages: 61-65

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03790
  • [Journal Article] 子どもの行動に対する肯定的捉え直しが発達障害幼児の保護者の養育スタイルに及ぼす影響2016

    • Author(s)
      髙橋純一・遊佐千尋・鶴巻正子
    • Journal Title

      障害理解研究

      Volume: 17 Pages: 17-28

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26590249
  • [Journal Article] 低出生体重児の母親の育児不安・育児負担感とサポートの関連2015

    • Author(s)
      佐藤拓・高谷理恵子・原野明子・鶴巻正子
    • Journal Title

      福島大学総合教育研究センター紀要

      Volume: 19

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330249
  • [Journal Article] 教員志望学生を対象とした特別支援学校における学校防災プログラム2015

    • Author(s)
      鶴巻正子
    • Journal Title

      福島大学イノバディブ・ラーニング・ラボラトリー報告書

      Volume: 2013-2014年版 Pages: 72-73

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26590249
  • [Journal Article] 低出生体重児の母親の育児不安・育児負担感とサポートの関連2015

    • Author(s)
      佐藤拓・高谷理恵子・原野明子・鶴巻正子
    • Journal Title

      福島大学総合教育研究センター紀要

      Volume: 19 Pages: 83-89

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26590249
  • [Journal Article] 知的障害のある児童に対する2者間ジャンケンにおける勝敗理解の指導2015

    • Author(s)
      朴香花・鶴巻正子
    • Journal Title

      福島大学総合教育研究センター紀要

      Volume: 2016 Pages: 1-8

    • NAID

      120005698520

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26590249
  • [Journal Article] 「書き」が苦手な発達障害の子どもの視線運動と手指運動を測定するための予備研究2015

    • Author(s)
      鶴巻正子
    • Journal Title

      福島大学研究年報

      Volume: 11

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330249
  • [Journal Article] 小さくうまれた子どものための 幼児教室 ~幼児教室・母親教室の開催を通して~2015

    • Author(s)
      原野明子・高谷理恵子・鶴巻正子
    • Journal Title

      科学研究費シンポジウム2015 小さく生まれた子どもに関する実証的研究-4年間のあゆみ-「報告書」

      Volume: なし Pages: 26-40

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330249
  • [Journal Article] Mental rotation of viewpoint-dependent/independent features in children with difficulty in Japanese Kanji Writing2015

    • Author(s)
      Takahashi, J., Tsurumaki, M., Tamaki, K., Takaya, R., and Sato, T.(髙橋純一・鶴巻正子・玉木宏樹・高谷理恵子・佐藤拓)
    • Journal Title

      Journal of Special education research

      Volume: 13 Pages: 35-43

    • NAID

      130005123816

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26590249
  • [Journal Article] 自主シンポジウム 幼児期における低出生体重児の発達支援2014

    • Author(s)
      鶴巻正子・原野明子・高谷理恵子・佐藤拓・高橋純一・氏家二郎・増田貴人
    • Journal Title

      特殊教育学研究

      Volume: 51 Pages: 554-555

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330249
  • [Journal Article] 発達障害児を取り巻く保護者・教師・特別支援学校教諭志望学生に対する包括的支援を目指した福島大学モデルの開発2014

    • Author(s)
      鶴巻正子・松﨑博文
    • Journal Title

      福島大学研究年報

      Volume: 10 Pages: 11-13

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26590249
  • [Journal Article] インクルーシブ教育に対する知的障害を主とした特別支援学校教師の意識調査―SACIE質問紙とTEIP質問紙の日本語版作成の試み―2014

    • Author(s)
      髙橋純一・五十嵐育子・鶴巻正子
    • Journal Title

      福島大学総合教育研究センター紀要

      Volume: 17 Pages: 19-27

    • NAID

      120005473304

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26590249
  • [Journal Article] 教育相談「わかば教室」における発達障害児への漢字の書字支援2013

    • Author(s)
      鶴巻正子
    • Journal Title

      福島大学総合教育研究センター紀要

      Volume: 第15号 Pages: 43-50

    • NAID

      120005325194

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23653311
  • [Journal Article] Visuomotor Abilities in Children with Low Birth Weight:A Review and Suggestions for Future Research2013

    • Author(s)
      Takahashi, J., Takaya, R., Harano. A., Sato, T., & Tsurumaki, M.
    • Journal Title

      Tohoku Psychologica Folia

      Volume: 72 Pages: 7-15

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330249
  • [Journal Article] 幼児期における低出生体重児の発達支援(1) -母親教室を中心に-2013

    • Author(s)
      高谷理恵子・原野明子・佐藤拓・高橋純一・氏家二郎・石井勉・河原田勉・鶴巻正子
    • Journal Title

      福島大学総合教育研究センター紀要

      Volume: 15 Pages: 51-57

    • NAID

      120005325195

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330249
  • [Journal Article] 幼児期における低出生体重児の発達支援(2) -幼児教室を中心に-2013

    • Author(s)
      原野明子・高谷理恵子・佐藤拓・高橋純一・氏家二郎・石井勉・河原田勉・鶴巻正子
    • Journal Title

      福島大学総合教育研究センター紀要

      Volume: 15 Pages: 59-67

    • NAID

      40019814454

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330249
  • [Journal Article] 発達障害児における漢字の書字-漢字書字の細部エラーに対する教師の評価に影響を及ぼす要因-2013

    • Author(s)
      玉木宏樹・鶴巻正子
    • Journal Title

      福島大学総合教育研究センター紀要

      Volume: 15 Pages: 69-76

    • NAID

      40019814483

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23653311
  • [Journal Article] 発達障害児における漢字の書字- 漢字書字の細部エラーに対する教師の評価に影響を及ぼす要因-2013

    • Author(s)
      玉木宏樹・鶴巻正子
    • Journal Title

      福島大学総合教育研究センター紀要

      Volume: 第15号 Pages: 69-76

    • NAID

      40019814483

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23653311
  • [Journal Article] 幼稚園における個別の指導計画フォームの開発2011

    • Author(s)
      鶴巻正子・朴香花
    • Journal Title

      福島大学総合教育研究センター紀要

      Volume: 10 Pages: 59-72

    • NAID

      120005085491

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20330193
  • [Journal Article] 福島県内の幼稚園における個別の指導計画作成の現状2009

    • Author(s)
      原野明子・朴香花・佐藤拓・鶴巻正子
    • Journal Title

      福島大学総合教育研究センター紀要 7

      Pages: 93-101

    • NAID

      120001968729

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530680
  • [Journal Article] The effect of negatively worded measures of self-esteem on children2009

    • Author(s)
      Tsurumaki, M., Sato, T., Nihei, Y..
    • Journal Title

      Social Behavior and Personality 37(10)

      Pages: 1383-1384

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530680
  • [Journal Article] 小学校入学前の発達障害幼児に指導が必要なソーシャルスキル-小学校・中学校・特別支援学校の教員を対象としたアンケート調査から-2009

    • Author(s)
      鶴巻正子・岩谷美奈・佐藤拓・原野明子
    • Journal Title

      福島大学総合教育研究センター紀要 7

      Pages: 111-118

    • NAID

      40017003918

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20330193
  • [Journal Article] The effect of negatively worded measures of self-esteem on children2009

    • Author(s)
      Tsurumaki, M., Sato, T., Nihei, Y.
    • Journal Title

      BEHAVIOR and PERSONALITY 37

      Pages: 1383-1384

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20330193
  • [Journal Article] 小学校入学前の発達障害幼児に指導が必要なソーシャルスキル-小学校・中学校・特別支援学校の教員を対象としたアンケート調査から-2009

    • Author(s)
      鶴巻正子・岩谷美奈・佐藤拓・原野明子
    • Journal Title

      福島大学総合教育研究センター紀要 7

      Pages: 109-116

    • NAID

      40017003918

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530680
  • [Journal Article] 福島県内の幼稚園における保育者が考える特別支援教育の課題2009

    • Author(s)
      鶴巻正子・朴香花・原野明子・佐藤拓
    • Journal Title

      福島大学総合教育研究センター紀要 7

      Pages: 95-100

    • NAID

      120001968730

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20330193
  • [Journal Article] 福島県内の幼稚園における保育者が考える特別支援教育の課題2009

    • Author(s)
      鶴巻正子・朴香花・原野明子・佐藤拓
    • Journal Title

      福島大学総合教育研究センター紀要 7

      Pages: 102-108

    • NAID

      40017003917

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530680
  • [Journal Article] Theeffect of negatively worded measures of self-esteem on children2009

    • Author(s)
      Tsurumaki, M., Sato, T. Nihei, Y.
    • Journal Title

      Social Behavior and Personality 37(10)

      Pages: 1383-1384

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530680
  • [Journal Article] ミドルテネシー州立大学早期支援センターの地域貢献・教育・研究活動~プロジェクトHELPに学ぶもの~2009

    • Author(s)
      松崎博文・昼田源四郎・鶴巻正子
    • Journal Title

      福島大学地域創造

      Volume: 第21巻、第1号 Pages: 118-127

    • NAID

      40016880024

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21531005
  • [Journal Article] The effect of negatively worded measures of self-esteem on children.2009

    • Author(s)
      鶴巻正子, 佐藤拓, 仁平義明
    • Journal Title

      Social Behavior and Personality : An International Journal 37(10)

      Pages: 1383-1384

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20330193
  • [Journal Article] Self-esteem enhancement in children with attention deficit/hyperactivity disorder2008

    • Author(s)
      Tsurumaki, M.
    • Journal Title

      Tohoku Psychologica Folia 66

      Pages: 105-111

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530680
  • [Journal Article] ADHDのある子どもへの漢字の書字指導 -コンピュータを用いた支援法の開発と個別式e-ラーニングの可能性-2008

    • Author(s)
      鶴巻正子
    • Journal Title

      生涯学習教育研究センター年報 第13巻

      Pages: 57-62

    • NAID

      120000798412

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530680
  • [Journal Article] 発達障害早期支援「つばさ教室」でのペアレント・トレーニング-1年間の評価と課題-2008

    • Author(s)
      昼田源四郎・村田朱音・鶴巻正子・松崎博文
    • Journal Title

      福島大学総合教育研究センター紀要 第5号

      Pages: 17-24

    • NAID

      40016493871

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530744
  • [Journal Article] Self-esteem enhancement in children with attention deficit / hyperactivity disorder2008

    • Author(s)
      Tsurumaki, M
    • Journal Title

      Tohoku Psychologica Folia 66

      Pages: 105-111

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530680
  • [Journal Article] ADHDのある子どもへの漢字の書字指導-コンピュータを用いた支援法の開発と個別式e-ラーニングの可能性-2008

    • Author(s)
      鶴巻正子
    • Journal Title

      生涯学習教育研究センター年報 第13巻

      Pages: 57-62

    • NAID

      120000798412

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530680
  • [Journal Article] ミドルテネシー州立大学・読み書き障害センターの地域貢献・教育・研究活動2006

    • Author(s)
      昼田源四郎・鶴巻正子・松崎博文
    • Journal Title

      福島大学地域創造 第18巻、第1号

      Pages: 63-72

    • NAID

      40015197996

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530744
  • [Journal Article] 高機能自閉症幼児のソーシャルスキル向上をめざした支援~福島大学「つばさ教室」での取り組み~2005

    • Author(s)
      松崎博文・昼田源四郎・鶴巻正子
    • Journal Title

      第25回日本教育大学協会全国特殊教育研究部門合同研究集会鳥取大会要項

      Pages: 83-86

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530486
  • [Journal Article] 注意欠陥/多動性障害のある児童における漢字の書字行動の獲得-書字練習の回数を増やすための方法-2005

    • Author(s)
      鶴巻 正子
    • Journal Title

      福島大学人間発達文化学類論集 1

      Pages: 27-38

    • NAID

      120001728840

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580260
  • [Journal Article] 注意欠陥/多動性障害のある児童における漢字の書字行動の獲得-書字練習の回数を増やすための方法-2005

    • Author(s)
      鶴巻正子, 齋藤はるか
    • Journal Title

      福島大学人間発達文化学類論集 1

      Pages: 27-38

    • NAID

      120001728840

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580260
  • [Journal Article] 高機能自閉症幼児のソーシャルスキル向上をめざした支援〜福島大学「つばさ教室」での取り組み〜2005

    • Author(s)
      松崎博文, 昼田源四郎, 鶴巻正子
    • Journal Title

      第25回日本教育大学協会全国特殊教育研究部門合同研究集会鳥取大会要項

      Pages: 83-86

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530486
  • [Journal Article] Acquisition of writing behavior for a child with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder-Developing a teaching program with an arbitrary constructed-response matching-to-sample procedure-2005

    • Author(s)
      Tsurumaki, M.
    • Journal Title

      Bulletin of the Faculty of Human Development and Culture Fukushima University 1

      Pages: 27-38

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580260
  • [Journal Article] Understanding and Support of Children with Mild Developmental Disabilities(2)-A Discussion of a Symposium in Fukushima University-2004

    • Author(s)
      Genshiro Hiruta, Hirofumi Matsuzaki, Masako Tsurumaki
    • Journal Title

      Bulletin of the Research and Guidance Center of Teaching Practice The Faculty of Education Fukushima University No.47

      Pages: 15-24

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530486
  • [Journal Article] 軽度発達障害のある子どもの理解と支援(2)-シンポジウムでの質疑応答-2004

    • Author(s)
      昼田源四郎・松崎博文・鶴巻正子
    • Journal Title

      福島大学教育実践研究紀要 第47号

      Pages: 15-24

    • NAID

      40006629564

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530486
  • [Journal Article] 軽度発達障害のある子どもの理解と支援(3)-参加者へのアンケート調査の分析-2004

    • Author(s)
      鶴巻正子, 昼田源四郎, 松崎博文
    • Journal Title

      福島大学教育実践研究紀要 第47号

      Pages: 25-29

    • NAID

      40006629565

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530486
  • [Journal Article] 軽度発達障害のある子どもの理解と支援(1)-公開セミナーの概要-2004

    • Author(s)
      松崎博文, 鶴巻正子, 昼田源四郎
    • Journal Title

      福島大学教育実践研究紀要 第47号

      Pages: 9-14

    • NAID

      120001747715

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530486
  • [Journal Article] Understanding and Support of Children with Mild Developmental Disabilities(3)-Analysis of Questionnairs about the Open Seminar in Fukushima University-2004

    • Author(s)
      Masako Tsurumaki, Genshiro Hiruta, Hirofumi Matsuzaki
    • Journal Title

      Bulletin of the Research and Guidance Center of Teaching Practice Faculty of Education Fukushima University No.47

      Pages: 25-30

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530486
  • [Journal Article] 軽度発達障害のある子どもの理解と支援(1)-公開セミナーの概要-2004

    • Author(s)
      松焙博文・鶴巻正子・昼田源四郎
    • Journal Title

      福島大学教育実践研究紀要 第47号

      Pages: 9-14

    • NAID

      120001747715

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530486
  • [Journal Article] 軽度発達障害のある子どもの理解と支援(3)-参加者へのアンケート調査の分析-2004

    • Author(s)
      鶴巻正子・昼田源四郎・松崎博文
    • Journal Title

      福島大学教育実践研究紀要 第47号

      Pages: 25-29

    • NAID

      40006629565

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530486
  • [Journal Article] Understanding And Support of Children with Mild Developmental Disabilities(1)-The Outline of an Open Seminar in Fukushima University-2004

    • Author(s)
      Hirofumi Matsuzaki, Masako Tsurumaki, Genshiro Hiruta
    • Journal Title

      Bulletin of the Research and Guidance Center of Teaching Practice The Faculty of Education Fukushima University No.47

      Pages: 9-14

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530486
  • [Journal Article] 軽度発達障害のある子どもの理解と支援(2)-シンポジウムでの質疑応答-2004

    • Author(s)
      昼田源四郎, 松崎博文, 鶴巻正子
    • Journal Title

      福島大学教育実践研究紀要 第47号

      Pages: 15-24

    • NAID

      40006629564

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530486
  • [Journal Article] 注意欠陥/多動性障害児における読字行動と書字行動の獲得-パーソナルコンピュータを活用した実験装置の開発-2003

    • Author(s)
      鶴巻 正子
    • Journal Title

      福島大学教育学部論集(教育・心理) 74

      Pages: 1-8

    • NAID

      110000328101

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580260
  • [Journal Article] Developing a System for Acquisition of Textual Behavior and Writing Behavior to Children with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder.2003

    • Author(s)
      Tsurumaki, M.
    • Journal Title

      Bulletin of the Faculty of Education Fukushima University 74

      Pages: 1-8

    • NAID

      110000328101

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580260
  • [Presentation] 教育系大学生の発達障害児への対応に関する考え方の変化―特別支援教育の学びによる合理的配慮及び漢字指導の工夫ー2023

    • Author(s)
      深谷あんじ・鶴巻正子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第61回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20181
  • [Presentation] 発達障害幼児を対象とした発達支援教室における学生ボランティアの学び2023

    • Author(s)
      鶴巻正子
    • Organizer
      日本発達障害学会第58回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20181
  • [Presentation] 発達支援室がつなぐ切れ目のない子育て支援の取組22020

    • Author(s)
      朝倉聡子・鶴巻正子・大関彰久・管家勝・菅野紀子・加藤尚子・香野さおり
    • Organizer
      日本特殊教育学会第58回(福岡教育大学)(オンライン)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20181
  • [Presentation] 漢字の空間的形状の複雑さが書字エラーに及ぼす影響-発達的観点とADHD傾向の個人差から-2019

    • Author(s)
      髙橋純一・鶴巻正子
    • Organizer
      認知心理学会第17回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03790
  • [Presentation] 発達支援室がつなぐ切れ目のない子育て支援の取組-乳幼児期から児童期への支援-2019

    • Author(s)
      朝倉聡子・韮澤佳奈・管家勝・菅野紀子・加藤尚子・香野さおり・半沢信光・谷口信高・齋藤俊則・大関彰久・鶴巻正子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03790
  • [Presentation] 知的障害特別支援学校における家庭科教育2019

    • Author(s)
      安田初美・大関彰久・髙橋純一・鶴巻正子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03790
  • [Presentation] パターン認知にもとづいた漢字書字エラーの分析2018

    • Author(s)
      髙橋 純一・鶴巻正子
    • Organizer
      東北心理学会第72回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03790
  • [Presentation] 発達障害児の母親による相互サポートをめざした実践的研究2018

    • Author(s)
      鶴巻正子・髙橋純一
    • Organizer
      東北心理学会第72回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03790
  • [Presentation] 保護者の障害理解が養育スタイルの変容に及ぼす影響2018

    • Author(s)
      髙橋純一・鶴巻正子・大関彰久・村上つかさ
    • Organizer
      日本障害理解学会2018年大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03790
  • [Presentation] 被災地の特別支援学校にボランティア参加した学生の防災意識2016

    • Author(s)
      鶴巻正子・髙橋純一
    • Organizer
      第12回東北心理学会・北海道心理学会合同大会(東北心理学会第70回大会・北海道心理学会)
    • Place of Presentation
      コラッセふくしま(福島県福島市)
    • Year and Date
      2016-10-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03790
  • [Presentation] 子どもの行動に対する肯定的捉え直しが保護者の養育スタイルに及ぼす影響2016

    • Author(s)
      髙橋純一・鶴巻正子
    • Organizer
      第12回東北心理学会・北海道心理学会合同大会(東北心理学会第70回大会・北海道心理学会)
    • Place of Presentation
      コラッセふくしま(福島県福島市)
    • Year and Date
      2016-10-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03790
  • [Presentation] シンポジウムⅢ(大会準備委員会企画)特別支援学校と防災教育2016

    • Author(s)
      鶴巻正子・佐藤拓・中村洋介・仁平義明
    • Organizer
      第12回東北心理学会・北海道心理学会合同大会(東北心理学会第70回大会・北海道心理学会)
    • Place of Presentation
      コラッセふくしま(福島県福島市)
    • Year and Date
      2016-10-02
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26590249
  • [Presentation] シンポジウムⅢ(大会準備委員会企画)特別支援学校と防災教育2016

    • Author(s)
      鶴巻正子・佐藤拓・中村洋介・仁平義明
    • Organizer
      第12回東北心理学会・北海道心理学会合同大会(東北心理学会第70回大会・北海道心理学会)
    • Place of Presentation
      コラッセふくしま(福島県福島市)
    • Year and Date
      2016-10-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03790
  • [Presentation] 被災地の特別支援学校にボランティア参加した学生の防災意識2016

    • Author(s)
      鶴巻正子・髙橋純一
    • Organizer
      第12回東北心理学会・北海道心理学会合同大会(東北心理学会第70回大会・北海道心理学会)
    • Place of Presentation
      コラッセふくしま(福島県福島市)
    • Year and Date
      2016-10-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26590249
  • [Presentation] 子どもの行動に対する肯定的捉え直しが保護者の養育スタイルに及ぼす影響,2016

    • Author(s)
      髙橋純一・鶴巻正子
    • Organizer
      第12回東北心理学会・北海道心理学会合同大会(東北心理学会第70回大会・北海道心理学会)
    • Place of Presentation
      コラッセふくしま(福島県福島市)
    • Year and Date
      2016-10-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26590249
  • [Presentation] 福島県内の特別支援学校における震災復興に向けた現状-平成23年度と平成26年度に実施した震災復興に向けたニーズ調査の自由記述回答の結果比較から-2015

    • Author(s)
      鶴巻正子・髙橋純一・神野與・松﨑博文・昼田源四郎
    • Organizer
      日本特殊教育学会第52回大会
    • Place of Presentation
      東北大学(宮城県仙台市)
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26590249
  • [Presentation] 知的障害児に対する漢字の読み指導2015

    • Author(s)
      朴香花・鶴巻正子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第52回大会
    • Place of Presentation
      東北大学(宮城県仙台市)
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26590249
  • [Presentation] インクルーシブ教育に対する意識調査質問紙(SACIE-R日本語版)標準化の試み2015

    • Author(s)
      髙橋純一・神野與・五十嵐育子・鶴巻正子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第52回大会
    • Place of Presentation
      東北大学(宮城県仙台市)
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26590249
  • [Presentation] 知的障害児の興味を考慮した音読指導の予備調査-「なぞなぞ」を用いて-2014

    • Author(s)
      朴香花・鶴巻正子・高橋純一
    • Organizer
      日本特殊教育学会第52回大会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23653311
  • [Presentation] 発達障害児への漢字の書字支援2014

    • Author(s)
      鶴巻正子
    • Organizer
      科研費合同シンポ科学研究費合同シンポジウム
    • Place of Presentation
      いわき明星大学
    • Year and Date
      2014-03-02
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23653311
  • [Presentation] 発達障害児における書字課題と教示方略の違いによる書字反応への効果2013

    • Author(s)
      玉木宏樹・鶴巻正子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第51回大会
    • Place of Presentation
      明星大学
    • Year and Date
      2013-08-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23653311
  • [Presentation] 漢字評価における教員の認識- 父性・母性に着目して-2013

    • Author(s)
      玉木宏樹・鶴巻正子
    • Organizer
      東北心理学会第67回大会
    • Place of Presentation
      東北工業大学
    • Year and Date
      2013-05-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23653311
  • [Presentation] 発達障害児が作る漢字の書字問題(1)-問題作成までの予備的研究-2013

    • Author(s)
      鶴巻正子・仁平義
    • Organizer
      東北心理学会第67回大会
    • Place of Presentation
      東北工業大学
    • Year and Date
      2013-05-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23653311
  • [Presentation] 発達障害幼児のための個別の指導計画作成-作成経験のない学生が感じる困難さ-2013

    • Author(s)
      米沢祐子・鶴巻正子
    • Organizer
      東北心理学会第67回大会
    • Place of Presentation
      東北工業大学
    • Year and Date
      2013-05-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23653311
  • [Presentation] 個別の指導計画をはじめて作成する学生への支援の効果-目標設定と支援方法の立案に対するヒント集の活用-2013

    • Author(s)
      米沢祐子・鶴巻正子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第51回大会
    • Place of Presentation
      明星大学
    • Year and Date
      2013-08-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23653311
  • [Presentation] 発達障害/発達障害が疑われる児童の心的操作に関する予備的検討2013

    • Author(s)
      高橋純一・玉木宏樹・鶴巻正子
    • Organizer
      日本認知心理学会第11回大会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2013-06-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23653311
  • [Presentation] ADHD 児の「興味の多様性」を活かした漢字の書字支援がキャリア教育に及ぼす効果~子どもにとっての「うれしかった」「楽しかった」出来事を教師はどのように把握しているか~2012

    • Author(s)
      鶴巻正子・仁平義明
    • Organizer
      東北ADHD 研究会設立総会・第1回研究集会
    • Place of Presentation
      福島大学
    • Year and Date
      2012-03-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23653311
  • [Presentation] 低出生体重児の母親に対するアンケートの結果からみえること2012

    • Author(s)
      佐藤拓・高谷理恵子・原野明子・鶴巻正子・氏家二郎・石井勉・河原田勉
    • Organizer
      公開シンポジウム2012 低体重で生まれた子どもの子育て支援と保育について考える
    • Place of Presentation
      国立病院機構福島病院(福島県須賀川市)
    • Year and Date
      2012-03-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330249
  • [Presentation] 障害のある子どもにおけるキャリア学習の位置づけ2012

    • Author(s)
      鶴巻正子
    • Organizer
      東北ADHD 研究会設立総会・第1回研究集会
    • Place of Presentation
      福島大学
    • Year and Date
      2012-03-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23653311
  • [Presentation] 教師が感じる発達障害児にとっての「うれしい活動・楽しい活動」2012

    • Author(s)
      鶴巻正子・仁平義明・佐藤拓
    • Organizer
      東北心理学会第66回大会・新潟心理学会第49回大会合同大会
    • Place of Presentation
      新潟大学
    • Year and Date
      2012-07-15
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23653311
  • [Presentation] 発達障害の子どもを支える教師・学校2011

    • Author(s)
      村田朱音・鶴巻正子
    • Organizer
      公開シンポジウム in OYAMA 2011発達障害のある子どもの心の回復力(リジリエンシー)を考える
    • Place of Presentation
      白鴎大学(小山市)
    • Year and Date
      2011-02-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20330193
  • [Presentation] ADHDの子どもにおける漢字の書字の特徴2010

    • Author(s)
      鶴巻正子・仁平義明
    • Organizer
      東北心理学会第64回大会
    • Place of Presentation
      宮城学院女子大学
    • Year and Date
      2010-09-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20330193
  • [Presentation] 漢字の書字学習に対する教師の要求水準2010

    • Author(s)
      鶴巻正子・仁平義明
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      長崎大学(長崎県)
    • Year and Date
      2010-09-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20330193
  • [Presentation] 漢字の書字学習に対する教師の要求水準2010

    • Author(s)
      鶴巻正子・仁平義明
    • Organizer
      日本特殊教育学会第48回大会
    • Place of Presentation
      長崎大学
    • Year and Date
      2010-09-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20330193
  • [Presentation] 福島県内の幼稚園における保育者が考える特別支援教育の課題-福島県内の幼稚園を対象とした質問紙調査の結果分析-2010

    • Author(s)
      朴香花・鶴巻正子
    • Organizer
      日本自閉症スペクトラム学会
    • Place of Presentation
      栃木県教育会館(宇都宮市)
    • Year and Date
      2010-09-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20330193
  • [Presentation] 発達障害児に対する個別のソーシャルスキル・トレーニングゲームを取り入れた指導2010

    • Author(s)
      岩谷美奈・鶴巻正子
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      長崎大学(長崎県)
    • Year and Date
      2010-09-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20330193
  • [Presentation] ADHDの子どもにおける漢字の書字の特徴2010

    • Author(s)
      鶴巻正子・仁平義明
    • Organizer
      東北心理学会
    • Place of Presentation
      宮城学院女子大学(仙台市)
    • Year and Date
      2010-09-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20330193
  • [Presentation] 福島大学「つばさ教室」での保護者支援~ペアレント・トレーニング1年間の評価と課題~2009

    • Author(s)
      松崎博文・昼田源四郎・鶴巻正子
    • Organizer
      日本教育大学協会全国特別支援教育部門合同研究集会
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Year and Date
      2009-11-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21531005
  • [Presentation] 発達障害の子どもを支える教師・学校2009

    • Author(s)
      村田朱音(研究協力者)・鶴巻正子
    • Organizer
      公開シンポジウムin Fukushima発達障害のある子どもの心の回復力(リジリエンシー)を考える
    • Place of Presentation
      こらっせふくしま
    • Year and Date
      2009-02-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20330193
  • [Presentation] 発達障害のある就学前幼児に指導が必要なソーシャルスキル-教員を対象としたアンケート調査から-2009

    • Author(s)
      岩谷美奈・鶴巻正子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第47回大会
    • Place of Presentation
      宇都宮大学
    • Year and Date
      2009-09-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530680
  • [Presentation] 機能的アセスメントに基づき幼稚園の担任と-緒に作る行動支援計画2009

    • Author(s)
      朴香花・鶴巻正子
    • Organizer
      日本行動分析学会第27回大会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2009-07-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530680
  • [Presentation] 幼稚園における個別の指導計画の作成状況-福島県内の幼稚園を対象とした質問紙調査の結果分析-2009

    • Author(s)
      朴香花・鶴巻正子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第47回大会
    • Place of Presentation
      宇都宮大学
    • Year and Date
      2009-09-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530680
  • [Presentation] 発達障害のある幼児に対するソーシャルスキル・トレーニング-「順番を守る」スキルの獲得を目指して-2009

    • Author(s)
      岩谷美奈・鶴巻正子
    • Organizer
      日本自閉症スペクトラム学会第8回研究大会
    • Place of Presentation
      福井県立大学
    • Year and Date
      2009-08-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530680
  • [Presentation] 福島大学「つばさ教室」での保護者支援~ペアレント・トレーニング1年間の評価と課題2009

    • Author(s)
      松崎博文・昼田源四郎・鶴巻正子
    • Organizer
      第27回日本教育大学協会全国特別支援教育研究部門合同研究集会
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Year and Date
      2009-11-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21531005
  • [Presentation] 自閉症幼児に対する機能的アセスメントを用いた個別の指導計画の作成2009

    • Author(s)
      朴香花・鶴巻正子
    • Organizer
      日本自閉症スペクトラム学会第8回研究大会
    • Place of Presentation
      福井県立大学
    • Year and Date
      2009-08-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530680
  • [Presentation] 発達障害児に対する「相手から情報を得る」スキルの指導2009

    • Author(s)
      岩谷美奈・鶴巻正子
    • Organizer
      日本行動分析学会第27回大会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2009-07-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530680
  • [Presentation] 否定的記述を含む測定が児童に及ぼす影響2008

    • Author(s)
      鶴巻正子・仁平義明
    • Organizer
      日本特殊教育学会第46回大会「2008山陰大会」
    • Place of Presentation
      日鳥取県米子市
    • Year and Date
      2008-09-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530680
  • [Presentation] 否定的記述を含む測定が児童に及ぼす影響2008

    • Author(s)
      鶴巻正子・仁平義明
    • Organizer
      日本特殊教育学会第46回大会「2008山陰大会」
    • Place of Presentation
      鳥取県米子市
    • Year and Date
      2008-09-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530680
  • [Presentation] 否定的記述を含む測定が児童に及ぼす影響2008

    • Author(s)
      鶴巻正子・仁平義明
    • Organizer
      日本特殊教育学会第46回大会¢2008山陰大会£
    • Place of Presentation
      米子コンベンションセンター
    • Year and Date
      2008-09-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20330193
  • [Presentation] ADHDのある中学生に対する英単語の読み綴り指導-見本合わせ手続きと構成見本合わせ手続きを導入した指導プログラム-2008

    • Author(s)
      丹治敬之・鶴巻正子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第46回大会「2008山陰大会」
    • Place of Presentation
      鳥取県米子市
    • Year and Date
      2008-09-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530680
  • [Presentation] 自閉傾向のある児童への包括的な学級支援-授業を阻害する発言に対する担任の働きかけ-2008

    • Author(s)
      村田朱音・鶴巻正子・仁平義明
    • Organizer
      日本自閉症スペクトラム学会第7回研究大会
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Year and Date
      2008-09-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530680
  • [Presentation] 比較刺激に対する反応分化手続き導入による構成見本合わせ課題獲得の促進効果2008

    • Author(s)
      丹治敬之・野呂文行・鶴巻正子
    • Organizer
      日本行動分析学会第26回年次大会
    • Place of Presentation
      横浜国立大学
    • Year and Date
      2008-08-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530680
  • [Presentation] Acquisition of Handwriting Behavior of Chinese Characters to a child with ADHD. Association for Behavior Analysis International2007

    • Author(s)
      Tsurumaki, M.
    • Organizer
      32nd Annual ABA Convention
    • Place of Presentation
      米国・サンディエゴ市
    • Year and Date
      2007-05-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530680
  • [Presentation] Teaching Handwriting of Chinese Characters to Children with ADHD. Association for Behavior Analysis International2007

    • Author(s)
      Tsurumaki, M.
    • Organizer
      33rd Annual ABA Convention, International Symposium
    • Place of Presentation
      米国・サンディエゴ市
    • Year and Date
      2007-05-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530680
  • [Presentation] Teaching Handwriting of Chinese Characters to Children with ADHD2007

    • Author(s)
      Tsurumaki, M.
    • Organizer
      Association for Behavior Analysis International, 33rd Annual ABA Convention, International Symposium
    • Place of Presentation
      米国・サンディエゴ市
    • Year and Date
      2007-05-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530680
  • [Presentation] Teaching Handwriting of Chinese Characters to Children with ADHD.2007

    • Author(s)
      鶴巻正子
    • Organizer
      Association for Behavior Analysis International, 33rd Annual ABA Convention
    • Place of Presentation
      米国(サンディエゴ).
    • Year and Date
      2007-05-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530680
  • [Presentation] Acquisition of Handwriting Behavior of Chinese Characters to a child with ADHD2007

    • Author(s)
      Tsurumaki, M.
    • Organizer
      Association for Behavior Analysis International, 32nd Annual ABA Convention
    • Place of Presentation
      米国・サンディエゴ市
    • Year and Date
      2007-05-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530680
  • [Presentation] 発達障害幼児の保護者支援の在り方と課題-福島大学「つばさ教室」でのペアレント・トレーニングの取り組みから-2007

    • Author(s)
      松崎博文・昼田源四郎・鶴巻正子
    • Organizer
      第26回日本教育大学協会全国特殊教育研究部門合同研修会
    • Place of Presentation
      熊本大学
    • Year and Date
      2007-11-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530744
  • [Presentation] Acquisition of Writing Behavior to a Child with AD/HD2005

    • Author(s)
      Tsurumaki, M.
    • Organizer
      The Japanese Association of Special Education
    • Place of Presentation
      Kanazawa University
    • Year and Date
      2005-09-23
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580260
  • [Presentation] Acquisition process in Learning Handwriting Chinese Characters to Children with Learning Disabilities2005

    • Author(s)
      Tsurumaki, M.
    • Organizer
      Association for Behavior Analysis International, 31st Annual ABA Convention
    • Place of Presentation
      Chicago
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580260
  • [Presentation] Acquisition of Handwriting Behavior to a Child with AD/HD using CRMTS Task2005

    • Author(s)
      Tsurumaki, M
    • Organizer
      The Japanese Association for Behavior Analysis
    • Place of Presentation
      Tokiwa University
    • Year and Date
      2005-07-30
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580260
  • [Presentation] 構成反応見本合わせ課題によるAD!HD児への書字指導-漢字の左右の構成部分を組み合わせて-2005

    • Author(s)
      鶴巻 正子
    • Organizer
      日本行動分析学会第23回年次大会
    • Place of Presentation
      常磐大学
    • Year and Date
      2005-07-30
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580260
  • [Presentation] 注意欠陥/多動性障害児における書字行動の獲得-構成反応見本合わ-せ方による効果の検討-2005

    • Author(s)
      鶴巻 正子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第43回大会
    • Place of Presentation
      金沢大学
    • Year and Date
      2005-09-23
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580260
  • [Presentation] Support which aimed at development of the high function autism small child's social skills : The effort in the Fukushima University TSUBASA class2005

    • Author(s)
      Hirofumi Matsuzaki, Genshiro Hiruta, Masako Tsurumaki
    • Organizer
      Japan Association of University of Education special education section joint study
    • Year and Date
      2005-12-03
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530486
  • [Presentation] Acquisition process in Learning Handwriting Chinese Characters to Children with Learning Disabilities.2005

    • Author(s)
      Tsurumaki, M.
    • Organizer
      Association for Behavior Analysis International
    • Place of Presentation
      Chicago
    • Year and Date
      2005-05-29
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580260
  • [Presentation] 発達障害児における書字行動の獲得(3)-構成反応見本合わせ課題の活用による支援-2004

    • Author(s)
      鶴巻 正子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第42回大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2004-09-12
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580260
  • [Presentation] Teaching handwriting behavior of Chinese characters to a child with mental retardation2004

    • Author(s)
      Tsurumaki M.
    • Organizer
      Association for Behavior Analysis International
    • Place of Presentation
      Boston
    • Year and Date
      2004-05-30
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580260
  • [Presentation] Teaching handwriting behavior of Chinese characters to a child with mental retardation2004

    • Author(s)
      Tsurumaki, M.
    • Organizer
      Association for Behavior Analysis International, 30th Annual ABA Convention
    • Place of Presentation
      Boston
    • Year and Date
      2004-05-30
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580260
  • [Presentation] Acquisition of Handwriting Behavior to a Child with Developmental Disabilities(2)2004

    • Author(s)
      Tsurumaki, M.
    • Organizer
      The Japanese Association for Behavior Analysis
    • Place of Presentation
      Teikyo University
    • Year and Date
      2004-09-04
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580260
  • [Presentation] Acquisition of Handwriting Behavior to a Child with Developmental Disabilities(3)2004

    • Author(s)
      Tsurumaki, M.
    • Organizer
      The Japanese Association of Special Education
    • Place of Presentation
      Waseda University
    • Year and Date
      2004-09-12
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580260
  • [Presentation] 発達障害児における書字行動の獲得(2)-漢字の3つの構成部分を組み合わせて-2004

    • Author(s)
      鶴巻 正子
    • Organizer
      日本行動分析学会第22回年次大会
    • Place of Presentation
      帝京大学
    • Year and Date
      2004-09-04
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580260
  • [Presentation] Acquisition of Writing Behavior in Child with Developmental Disabilities2003

    • Author(s)
      Tsurumaki, M
    • Organizer
      The Japanese Association for Behavior Analysis
    • Place of Presentation
      Okayama University
    • Year and Date
      2003-08-04
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580260
  • [Presentation] 発達障害児における書字行動の獲得-漢字の上下の構成部分を組み合わせて-2003

    • Author(s)
      鶴巻 正子
    • Organizer
      日本行動分析学会第21回年次大会
    • Place of Presentation
      岡山大学
    • Year and Date
      2003-08-04
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580260
  • [Presentation] 個別の指導計画をはじめて作成する学生への支援の効果―目標設定と支援方法の立案に対するヒント集の活用―

    • Author(s)
      米沢祐子・鶴巻正子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第51回大会
    • Place of Presentation
      明星大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23653311
  • [Presentation] 発達障害幼児のための個別の指導計画作成-作成経験のない学生が感じる困難さ-

    • Author(s)
      米沢祐子・鶴巻正子
    • Organizer
      東北心理学会第67回大会
    • Place of Presentation
      東北工業大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23653311
  • [Presentation] 子どもの漢字書字にみられるエラー

    • Author(s)
      鶴巻正子・佐藤拓・髙橋純一・仁平義明
    • Organizer
      東北心理学会第68回大会
    • Place of Presentation
      カレッジプラザ・秋田大学
    • Year and Date
      2014-11-01 – 2014-11-02
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330249
  • [Presentation] 発達障害児が作る漢字の書字問題(1)-問題作成までの予備的研究-

    • Author(s)
      鶴巻正子・仁平義明
    • Organizer
      東北心理学会第67回大会
    • Place of Presentation
      東北工業大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23653311
  • [Presentation] 知的障害を主とした特別支援学校教師のインクルーシブ教育に対する意識調査

    • Author(s)
      髙橋純一・鶴巻正子・五十嵐育子・神野與
    • Organizer
      日本特殊教育学会第52回大会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2014-09-20 – 2014-09-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26590249
  • [Presentation] 漢字評価における教員の認識-父性・母性に着目して-

    • Author(s)
      玉木宏樹・鶴巻正子
    • Organizer
      東北心理学会第67回大会
    • Place of Presentation
      東北工業大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23653311
  • [Presentation] 低出生体重児の視覚認知-図形模写能力と視線データからの検討-

    • Author(s)
      佐藤拓・原野明子・高谷理恵子・鶴巻正子
    • Organizer
      東北心理学会第68回大会
    • Place of Presentation
      カレッジプラザ・秋田大学
    • Year and Date
      2014-11-01 – 2014-11-02
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330249
  • [Presentation] 発達障害児への漢字の書字支援

    • Author(s)
      鶴巻正子
    • Organizer
      科研費合同シンポジウム「発達障害や気になる様子の理解―幼児から大学生まで―」
    • Place of Presentation
      いわき明星大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23653311
  • [Presentation] インクルーシブ教育に対する知的障害を主とした特別支援学校教師の意識調査-SACIE 質問紙とTEIP 質問紙を用いて-

    • Author(s)
      髙橋純一・鶴巻正子
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回大会
    • Place of Presentation
      神戸大学
    • Year and Date
      2014-11-07 – 2014-11-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26590249
  • [Presentation] 漢字書字困難児における視点依存/非依存特性の検討

    • Author(s)
      髙橋純一・鶴巻正子
    • Organizer
      東北心理学会第68回大会
    • Place of Presentation
      カレッジプラザ・秋田大学
    • Year and Date
      2014-11-01 – 2014-11-02
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330249
  • [Presentation] 教師が感じる発達障害児にとっての「うれしい活動・楽しい活動」

    • Author(s)
      鶴巻正子・仁平義明・佐藤 拓
    • Organizer
      東北心理学会第66回大会・新潟心理学会第49回大会合同大会
    • Place of Presentation
      新潟大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23653311
  • [Presentation] 自主シンポジウム 幼児期における低出生体重児の発達支援

    • Author(s)
      鶴巻正子・原野明子・高谷理恵子・佐藤拓・高橋純一・氏家二郎・増田貴人
    • Organizer
      日本特殊教育学会第51回大会
    • Place of Presentation
      明星大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330249
  • [Presentation] ADHD児の「興味の多様性」を活かした漢字の書字支援がキャリア教育に及ぼす効果 ~子どもにとっての「うれしかった」「楽しかった」出来事を教師はどのように把握しているか~

    • Author(s)
      鶴巻正子・仁平義明
    • Organizer
      東北ADHD研究会設立総会・第1回研究集会
    • Place of Presentation
      福島大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23653311
  • [Presentation] 障害のある子どもにおけるキャリア学習の位置づけ

    • Author(s)
      鶴巻正子
    • Organizer
      東北ADHD研究会設立総会・第1回研究集会
    • Place of Presentation
      福島大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23653311
  • 1.  HIRUTA Genshirou (40282248)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 18 results
  • 2.  MATSUZAKI Hirofumi (40114003)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 17 results
  • 3.  TAKAHASHI Jun-Ichi (10723538)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 18 results
  • 4.  NAKATA Yojiro (20106214)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  NIHEI Yoshiaki (10007833)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 14 results
  • 6.  SATO Taku (10577828)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 14 results
  • 7.  高浜 浩二 (40616299)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  丹治 敬之 (90727009)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  MURATA Akane
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 10.  HIRUTA Genshiro (40282488)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  HOSHINO Yoshihiko (10157018)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 12.  YAMAMOTO Yoshiko (90336462)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 13.  HARANO Akiko (10259210)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 9 results
  • 14.  TAKAYA Rieko (90322007)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 9 results
  • 15.  MIZUNO Kaoru (20375348)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  AIKAWA Keiko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  UJIIE Niro
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 18.  ISHII Tsutomu
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 19.  KAWARADA Tsutomu
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 20.  BOKU Kouka
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi