• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

WATANABE Masatoshi  渡邉 雅俊

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

Watanabe Masatoshi  渡邉 雅俊

Less
Researcher Number 40367602
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 國學院大學, 人間開発学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2018 – 2021: 國學院大學, 人間開発学部, 教授
2016: 國學院大學, 人間開発学部, 教授
2014 – 2015: 國學院大學, 人間開発学部, 准教授
2014 – 2015: 國學院大學, 公私立大学の部局等, 准教授
2012 – 2013: 山梨大学, 教育学研究科(研究院), 准教授
2012: 山梨大学, 教育学研究科, 教育学研究科
2010 – 2011: 山梨大学, 教育人間科学部, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Special needs education / Basic Section 09060:Special needs education-related
Except Principal Investigator
Special needs education
Keywords
Principal Investigator
知的障害 / 協同学習 / 仲間との相互作用 / 見立て描画 / プランニング / 主体的・対応的で深い学び / 年長幼児 / 社会的認知葛藤 / 造形表現 / 見立て … More / 仲間との協同活動 / 作業学習 / 知的障害のある生徒 / 協働関係の形成 / 見立て描画課題 / 問題解決 / 知的障害児 / 日常的問題解決 … More
Except Principal Investigator
特別支援教育のセンター的機能 / 特別支援教育コーデイネーターの養成 / 通常学級の教員養成 / 通常学校の教員の資質向上 / 特別支援教育コーディネーターの養成 / 特別支援学校のセンター的機能 / 特別支援学校の教員養成 / 通級指導教室の教員養成 / 特別支援学級の教員養成 / 通常学校の教員の質的向上 / 教員養成プログラムの開発 / インクルーシブ教育の教員養成 Less
  • Research Projects

    (4 results)
  • Research Products

    (45 results)
  • Co-Researchers

    (5 People)
  •  Cognitive Characteristics and Facilitation Effects of Peer Social Interaction in Expression of Formative of Students with Intellectual DisabilitiesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Watanabe Masatoshi
    • Project Period (FY)
      2018 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      Kokugakuin University
  •  Research on Teacher Training Program to Realize Inclusive Education

    • Principal Investigator
      TORIUMI Junko
    • Project Period (FY)
      2013 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      University of Yamanashi
  •  A study on the supports and features of peer interactions of children with intellectual disabilites in problem solvingPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Watanabe Masatoshi
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Kokugakuin University
      University of Yamanashi
  •  Pilot study on developmental of planning in ill-defined problem solvingby children with mild to moderate intellectual disabilitiesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      WATANABE Masatoshi
    • Project Period (FY)
      2010 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      University of Yamanashi

All 2022 2021 2020 2019 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] Q&Aで学ぶ障害児支援のベーシック2013

    • Author(s)
      小畑文也・鳥海順子・義永睦子・榊原剛・渡邉雅俊・廣瀬信雄・里見達也・手塚知子・古屋義博・宮井清香
    • Total Pages
      220
    • Publisher
      コレール社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381302
  • [Journal Article] 知的障害のある児童生徒の造形表現における仲間との相互作用への支援事例2022

    • Author(s)
      渡邉 雅俊
    • Journal Title

      人間開発学研究

      Volume: 13 Pages: 77-91

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02800
  • [Journal Article] 学びの協同性を育むための仲間との相互作用への援助事例2021

    • Author(s)
      渡邉 雅俊
    • Journal Title

      人間開発学研究

      Volume: 12 Pages: 33-46

    • NAID

      120006995315

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02800
  • [Journal Article] 知的障害のある児童生徒の見立て描画におけるプランニングの特徴2020

    • Author(s)
      渡邉 雅俊
    • Journal Title

      國學院大學人間開発学研究

      Volume: 11 Pages: 31-43

    • NAID

      40022187720

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02800
  • [Journal Article] 小学校高学年児童における仲間との相互作用と学習態度2019

    • Author(s)
      渡邉雅俊
    • Journal Title

      國學院大學人間開発学研究

      Volume: 10 Pages: 1-10

    • NAID

      40021875573

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02800
  • [Journal Article] 教員養成前期段階の大学生におけるインクルーシブ教育実践の準備性の特徴2017

    • Author(s)
      渡邉雅俊
    • Journal Title

      國學院大學人間開発学研究

      Volume: 8 Pages: 1-13

    • NAID

      40021138230

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381302
  • [Journal Article] インクルーシブ教育に必要な教員養成に関する研究―特別支援教育コーディネーター養成プログラムの検討―2016

    • Author(s)
      鳥海順子・廣瀬信雄・小畑文也・古屋義博・吉井勘人・渡邉雅俊
    • Journal Title

      山梨障害児教育学研究紀要

      Volume: 10 Pages: 78-87

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381302
  • [Journal Article] 特別支援学校教員養成課程に在籍する大学生の教師効力感の特徴ー知的障害児対応教師効力感による検討-2016

    • Author(s)
      渡邉雅俊
    • Journal Title

      國學院大學紀要

      Volume: 54 Pages: 73-85

    • NAID

      120006538513

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381302
  • [Journal Article] 知的障害のある高等部生徒の作業学習における協働関係の形成と支援の方向性2016

    • Author(s)
      渡邉雅俊
    • Journal Title

      國學院大學人間開発学部紀要

      Volume: 7 Pages: 51-61

    • NAID

      40020780744

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381303
  • [Journal Article] インクルーシブ教育に必要な教員養成に関する研究―教員養成大学の授業における基礎プログラムの検討―2015

    • Author(s)
      鳥海順子・廣瀬信雄・小畑文也・古屋義博・吉井勘人・渡邉雅俊
    • Journal Title

      山梨障害児教育学研究紀要

      Volume: 第9号 Pages: 20-29

    • NAID

      120006801807

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381302
  • [Journal Article] 教員養成大学生の「障害の説明力」の特徴―インクルーシヴ教育を推進できる教員の養成を目指して―2015

    • Author(s)
      渡邉雅俊・鳥海順子・廣瀬信雄・小畑文也・古屋義博・吉井勘人
    • Journal Title

      教育実践学研究(山梨大学教育人間科学部附属教育実践総合センター研究紀要)

      Volume: 20 Pages: 219-226

    • NAID

      120006801375

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381302
  • [Journal Article] インクルーシブ教育を見据えた教員養成に関する研究2015

    • Author(s)
      鳥海順子・廣瀬信雄・小畑文也・古屋義博・渡邉雅俊
    • Journal Title

      日本教育大学協会研究年報

      Volume: 第33集 Pages: 227-237

    • NAID

      40020413413

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381302
  • [Journal Article] 知的障害のある児童生徒における協同学習の可能性-仲間との協同活動の視座-2014

    • Author(s)
      渡邉雅俊
    • Journal Title

      教育実践学(山梨大学教育人間科学部附属教育実践総合センター研究紀要)

      Volume: 20 Pages: 37-46

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381303
  • [Journal Article] インクルーシブ教育に必要な教員養成に関する研究― 大学の授業における基礎プログラムの検討 ー2014

    • Author(s)
      鳥海順子・廣瀬信雄・小畑文也・古屋義博・渡邉雅俊
    • Journal Title

      山梨大学教育人間科学部紀要

      Volume: 15 Pages: 1-7

    • NAID

      120006801819

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381302
  • [Journal Article] インクルーシブ教育を見据えた教員養成に関する研究―基礎プログラム用教材の作成と評価―2014

    • Author(s)
      鳥海順子・廣瀬信雄・小畑文也・古屋義博・渡邉雅俊
    • Journal Title

      山梨障害児教育学研究紀要

      Volume: 8 Pages: 41-49

    • NAID

      120006804485

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381302
  • [Journal Article] 知的障害児の造形表現における見立ての援助方法に関する研究2012

    • Author(s)
      渡邉雅俊
    • Journal Title

      教育実践学研究 山梨大学教育人間科学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 17巻 Pages: 75-82

    • NAID

      120006801421

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730716
  • [Journal Article] 子どもの構成活動における相互観察の発達2012

    • Author(s)
      渡邉雅俊
    • Journal Title

      山梨大学教育人間科学部紀要

      Volume: 13巻 Pages: 192-199

    • NAID

      40019818640

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730716
  • [Journal Article] 知的障害児の造形表現における見立ての援助方法に関する研究2012

    • Author(s)
      渡邉雅俊
    • Journal Title

      教育実践学研究山梨大学教育人間科学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 17 Pages: 75-82

    • NAID

      120006801421

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730716
  • [Journal Article] Cognitive Processes in Formative Activity Containing Symbolic Use : Students With Mild to Moderate Intellectual Disabilities2011

    • Author(s)
      Masatoshi Watanabe
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Special Education

      Volume: 48 Pages: 581-591

    • NAID

      110008661707

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730716
  • [Journal Article] Cognitive Processesin Formative Activity Containing SymbolicUse: Students with Mild to ModerateIntellectual Disabilities2011

    • Author(s)
      Watanabe, M
    • Journal Title

      The JapaneseJournal of Special Education

      Volume: 48 Pages: 581-591

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730716
  • [Presentation] 仲間との相互作用の促進による幼児の造形表現の援助2020

    • Author(s)
      渡邉 雅俊
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02800
  • [Presentation] 知的障害のある児童生徒の「見立て」描画課題におけるプランニングの分析2019

    • Author(s)
      渡邉 雅俊
    • Organizer
      日本発達障害学会第54回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02800
  • [Presentation] 知的障害のある児童生徒における「見立て」の発想の分析2019

    • Author(s)
      渡邉 雅俊
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02800
  • [Presentation] 発達障害児の対人相互作用場面における不適切な言動への支援方法に関する研究2019

    • Author(s)
      草野 真輝・渡邉 雅俊
    • Organizer
      國學院大學人間開発学会第10回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02800
  • [Presentation] 小学校高学年児童の仲間との相互作用が学習態度に及ぼす影響2019

    • Author(s)
      渡邉 雅俊
    • Organizer
      日本発達障害学会第53回研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02800
  • [Presentation] 教員養成大学生のインクルーシブ教育実践の準備性に関する検討ー教育実習事前指導期の教育体験活動が及ぼす影響についてー2016

    • Author(s)
      渡邉雅俊
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      かがわ国際会議場(香川県高松市)
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381302
  • [Presentation] 大学生の知的障害のある児童生徒に対する教師効力感の検討2015

    • Author(s)
      渡邉雅俊
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回大会
    • Place of Presentation
      新潟コンベンションセンター(新潟県新潟市)
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381302
  • [Presentation] インクルーシブ教育に必要な教員養成に関する研究―中級プログラム・上級プログラムの検討(Ⅰ)―2015

    • Author(s)
      鳥海順子・廣瀬信雄・小畑文也・古屋義博・吉井勘人・渡邉雅俊
    • Organizer
      日本特殊教育学会第53回大会
    • Place of Presentation
      東北大学(宮城県仙台市)
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381302
  • [Presentation] 知的障害のある高等部生徒の協働場面における教示行為の検討2015

    • Author(s)
      渡邉雅俊
    • Organizer
      日本特殊教育学会第53回大会
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381303
  • [Presentation] 大学生の知的障害児対応教師効力感を規定する要因2015

    • Author(s)
      渡邉雅俊
    • Organizer
      日本発達障害学会第50回研究大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学(東京都小金井市)
    • Year and Date
      2015-07-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381302
  • [Presentation] 知的障害のある高等部生徒は協働関係をどのように築くか?2013

    • Author(s)
      渡邉雅俊
    • Organizer
      日本発達障害学会第48回研究大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学(東京都新宿区)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381303
  • [Presentation] インクルーシブ教育を見据えた教員養成に関する研究―基礎プログラムの実施と課題―2013

    • Author(s)
      鳥海順子・廣瀬信雄・小畑文也・古屋義博・渡邉雅俊
    • Organizer
      日本教育大学協会研究集会
    • Place of Presentation
      札幌全日空ホテル(北海道札幌市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381302
  • [Presentation] 外的評価の予告が子どもの見立ての発想に及ぼす影響2013

    • Author(s)
      渡邉雅俊
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回総会
    • Place of Presentation
      法政大学(東京)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730716
  • [Presentation] 子どもの構成活動に外的評価の予告が及ぼす影響2013

    • Author(s)
      渡邉雅俊
    • Organizer
      第24回日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      明治学院大学(東京)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730716
  • [Presentation] インクルーシブ教育に必要な教員養成に関する研究― 大学の授業における基礎プログラムの検討ー2013

    • Author(s)
      鳥海順子・廣瀬信雄・小畑文也・古屋義博・渡邉雅俊
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      明星大学(東京都日野市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381302
  • [Presentation] 評価予告によるプランニングの調整能力の発達2012

    • Author(s)
      渡邉雅俊
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会
    • Place of Presentation
      琉球大学(沖縄)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730716
  • [Presentation] 知的障害児の造形表現におけるプランニングに関する予備的検討2012

    • Author(s)
      渡邉雅俊
    • Organizer
      日本発達心理学会第23回大会発表論文集
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議場(愛知県)
    • Year and Date
      2012-03-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730716
  • [Presentation] 知的障害児の造形表現におけるプランニングに関する予備的検討2012

    • Author(s)
      渡邉雅俊
    • Organizer
      日本発達心理学会第23回大会
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議上
    • Year and Date
      2012-03-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730716
  • [Presentation] 知的障害児の見立て描画における構成過程の分析2010

    • Author(s)
      渡邉雅俊
    • Organizer
      日本特殊教育学会第48大会
    • Place of Presentation
      長崎大学(長崎県)
    • Year and Date
      2010-09-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730716
  • [Presentation] 知的障害児の見立て描画における構成過程の分析2010

    • Author(s)
      渡邉雅俊
    • Organizer
      日本特殊教育学会第48回大会
    • Place of Presentation
      長崎大学
    • Year and Date
      2010-09-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730716
  • [Presentation] 発達障害児の認知特性と学校適応の評価-学習活動や学校生活のサポートを考える-

    • Author(s)
      渡邉 雅俊
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      神戸大学(神戸国際会議場)
    • Year and Date
      2014-09-19 – 2014-09-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381303
  • [Presentation] 教員養成大学生における子どもへの「障害の説明力」の評価

    • Author(s)
      渡邉雅俊
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回大会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場(兵庫県神戸市)
    • Year and Date
      2014-11-07 – 2014-11-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381302
  • [Presentation] 知的障害者の協働関係の形成における仲間との相互作用の影響

    • Author(s)
      渡邉 雅俊
    • Organizer
      日本発達心理学会第26回大会
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2015-03-20 – 2015-03-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381303
  • [Presentation] 知的障害者の造形表現に外的評価の及ぼす影響

    • Author(s)
      渡邉 雅俊
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2014-11-07 – 2014-11-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381303
  • [Presentation] インクルーシブ教育に必要な教員養成に関する研究―大学の授業における基礎プログラムの検討Ⅱ―

    • Author(s)
      磯貝(鳥海)順子・廣瀬信雄・小畑文也・古屋義博・吉井勘人・渡邉雅俊
    • Organizer
      日本特殊教育学会第52回大会
    • Place of Presentation
      高知大学(高知県高知市)
    • Year and Date
      2014-09-20 – 2014-09-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381302
  • 1.  TORIUMI Junko (60149424)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 11 results
  • 2.  廣瀬 信雄 (10218844)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 11 results
  • 3.  小畑 文也 (20185664)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 11 results
  • 4.  古屋 義博 (60324175)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 11 results
  • 5.  吉井 勘人 (30736377)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi