• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Iijima Noriko  飯島 典子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

IIJIMA Noriko  飯島 典子

Less
Researcher Number 40581351
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 宮城教育大学, 教育学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2017 – 2024: 宮城教育大学, 教育学部, 准教授
2017: 聖和学園短期大学, その他部局等, 准教授
2016: 聖和短期大学, その他部局等, 准教授
2012 – 2015: 聖和学園短期大学, その他部局等, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 10020:Educational psychology-related / Education / Educaion
Except Principal Investigator
Medium-sized Section 9:Education and related fields / Basic Section 10020:Educational psychology-related / Educational psychology
Keywords
Principal Investigator
幼児教育 / 幼児 / 感情理解 / 遊び / 保育所 / 就学移行支援 / 幼小接続教育 / メタ言語 / プランニング / プログラミング的思考 … More / 表情理解 / 確信度理解 / 他者の感情理解 / 感情語の獲得 / 視線分析 / ひらがな読み / 感情推測 / 行動統制の困難さ / 絵本 / 実行機能 / 特別支援保育 / 確信度 / 感情語 / 注意の制御 / 言葉の力 / 連携カリキュラム / 認定こども園 / 幼保小接続カリキュラム / 学びの基礎力 / 就学前教育 / 幼保小接続 / 協同的活動 / お話作り / 学びに向かう力 / 保育者の専門性 / 幼児教育・保育 / 幼保小連携カリキュラム / 保育園 / 保育環境 / 保育計画 … More
Except Principal Investigator
ポライトネス / 幼小接続 / 幼児教育 / STEAM教育 / 情報活用能力 / 環境構成 / プログラミング / STEAM / 遊び / 幼稚園 / メタ言語的理解 / 認識のモダリティ / あいまい性 / 情報のなわばり / モダリティ表現 / 情報のなわばり認識 / あいまいさ Less
  • Research Projects

    (7 results)
  • Research Products

    (38 results)
  • Co-Researchers

    (8 People)
  •  幼児・児童のプログラミング的思考の発達とその認知的基盤に関する研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      飯島 典子
    • Project Period (FY)
      2024 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Miyagi University of Education
  •  Research on Facilitating the Connection between Preschool and Elementary School by Bridging STEAM Play and Information Literacy and Competency

    • Principal Investigator
      安藤 明伸
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      Hiroshima Institute of Technology
      Miyagi University of Education
  •  Development of linguistic understanding of emotions in early childhood and its application to childcare and educationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Iijima Noriko
    • Project Period (FY)
      2019 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Miyagi University of Education
  •  あいまい性理解の発達に影響を与える要因についての研究

    • Principal Investigator
      小泉 嘉子
    • Project Period (FY)
      2019 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Shokei Gakuin College
  •  The exploitation of the tasks of measuring the degree of reliance upon vague expressions as the communication development assessment tools

    • Principal Investigator
      KOIZUMI YOSHIKO
    • Project Period (FY)
      2014 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Shokei Gakuin College
  •  Investigation of developing curriculum and early childhood education which is continuous with children's verbal skill for elementary school educationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      IIJIMA NORIKO
    • Project Period (FY)
      2014 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Seiwa Gakuen Junior College
  •  A Survey on Early Childhood Education through Playing at Nursery SchoolsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      IIJIMA Noriko
    • Project Period (FY)
      2012 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Seiwa Gakuen Junior College

All 2024 2023 2022 2021 2020 2018 2017 2016 2015 2014 2013 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 「気になる」子どもの社会性発達の理解と支援2018

    • Author(s)
      飯島典子
    • Total Pages
      85
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      9784762830129
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381110
  • [Book] 実践研究の理論と方法2018

    • Author(s)
      飯島典子
    • Total Pages
      115
    • Publisher
      金子書房
    • ISBN
      9784760895724
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381110
  • [Book] つながる保育原理2018

    • Author(s)
      飯島典子
    • Total Pages
      119
    • Publisher
      みらい
    • ISBN
      9784860154387
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381110
  • [Journal Article] 幼児教育におけるICT活用の実践2023

    • Author(s)
      飯島 典子・髙橋 佑衣
    • Journal Title

      宮城教育大学情報活用能力育成機構教育実践活動報告2023

      Volume: 1 Pages: 1-7

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K18575
  • [Journal Article] 幼児の情報活用能力に関する一考察2023

    • Author(s)
      飯島典子,小森谷一朗,髙橋佑衣
    • Journal Title

      宮城教育大学情報活用能力育成機構研究紀要

      Volume: 2 Pages: 1-11

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K18575
  • [Journal Article] 理科教育で使用する道具を視点とした幼小連携と接続性について2023

    • Author(s)
      阿部聖夏,渡辺尚,安藤明伸,飯島典子,平真木夫,岡本恭介
    • Journal Title

      日本理科教育学会 東北支部大会発表論文集

      Volume: 62 Pages: 35-35

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K18575
  • [Journal Article] 遊びを通じたICT活用力を育む幼児教育の実践2022

    • Author(s)
      飯島典子・小森谷一朗
    • Journal Title

      日本教育大学協会研究年報

      Volume: 40 Pages: 61-72

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03250
  • [Journal Article] 幼児期における情動発達の特徴 : 年齢と性による違い2022

    • Author(s)
      平川久美子・本郷一夫・飯島典子・髙橋千枝
    • Journal Title

      石巻専修大学紀要

      Volume: 33 Pages: 71-78

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03250
  • [Journal Article] 幼児の情報活用能力に関する一考察2022

    • Author(s)
      飯島典子・小森谷一朗・髙橋佑衣
    • Journal Title

      情報活用能力育成機構研究紀要

      Volume: 2 Pages: 1-12

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03250
  • [Journal Article] 幼児の感情表現を援助する保育実践-色を用いた感情表現活動の実践-2020

    • Author(s)
      飯島典子・宍戸佳央理
    • Journal Title

      宮城教育大学教職大学院紀要

      Volume: 1 Pages: 111-119

    • NAID

      40022557725

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03250
  • [Journal Article] 幼児のお話づくりにおける感情の因果的理解と向社会的行動の発達:保育実践による有用性の検討2018

    • Author(s)
      飯島典子・山本信・中島恵
    • Journal Title

      聖和学園短期大学紀要

      Volume: 55 Pages: 119-125

    • NAID

      40021600242

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381110
  • [Journal Article] 幼保小接続カリキュラム開発の試み:自己制御学習とメタ認知に着目して2016

    • Author(s)
      飯島典子
    • Journal Title

      聖和学園短期大学紀要

      Volume: 53 Pages: 31-40

    • NAID

      40020858367

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381110
  • [Journal Article] 保育所における幼児の発達を促す保育環境:クラス環境についての保育士の認識に関する予備的調査2014

    • Author(s)
      飯島典子・中島恵
    • Journal Title

      聖和学園短期大学紀要

      Volume: 51 Pages: 21-32

    • NAID

      40020120954

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730646
  • [Journal Article] 保育所における幼児の発達を促す保育環境-クラス環境についての保育士の認識に関する予備調査-2013

    • Author(s)
      飯島典子, 中島恵
    • Journal Title

      聖和学園短期大学紀要

      Volume: 51 Pages: 21-32

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730646
  • [Presentation] 幼児の情動理解と実行機能との関連2024

    • Author(s)
      飯島典子・大内晶子・佐藤広英
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03250
  • [Presentation] 理科教育で使用する道具を視点とした幼小連携と接続性について2023

    • Author(s)
      阿部聖夏,渡辺尚,安藤明伸,飯島典子,平真木夫,岡本恭介
    • Organizer
      日本理科教育学会 東北支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K18575
  • [Presentation] 幼児の自発的絵本読み行動と感情理解との関連2023

    • Author(s)
      飯島典子
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03250
  • [Presentation] 幼稚園での遊びに含まれる STEAM 教育・プログラミング的思考の原体験の一考察2022

    • Author(s)
      安藤明伸, 佐藤陽, 飯島典子, 渡辺尚, 平真木夫, 高橋佑衣
    • Organizer
      第40回 日本産業技術教育学会 東北支部大会講演論文集,pp.29-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K18575
  • [Presentation] 幼児期の情報活用能力の育成に関する研究1 ー情報活用能力体系表におけるステップ0の検討ー2021

    • Author(s)
      飯島典子
    • Organizer
      日本発達心理学会第33回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03250
  • [Presentation] 幼児の感情の言語的理解に関する研究22021

    • Author(s)
      飯島典子
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03250
  • [Presentation] 幼児の感情の言語的理解に関する研究1―幼児の自発的絵本読み行動と感情理解に関する予備調査―2020

    • Author(s)
      飯島典子
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03250
  • [Presentation] 気になる幼児の就学前教育の課題2017

    • Author(s)
      飯島典子
    • Organizer
      日本保育学会
    • Place of Presentation
      川崎医療福祉大学
    • Year and Date
      2017-05-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381110
  • [Presentation] 幼児・児童の持続可能な学習の現状と課題1:幼児の学びに向かう力の育成2017

    • Author(s)
      飯島典子・小泉嘉子
    • Organizer
      日本心理学会第81回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381110
  • [Presentation] 幼児・児童の持続可能な学習の現状と課題22017

    • Author(s)
      小泉嘉子・飯島典子
    • Organizer
      日本心理学会第81回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380896
  • [Presentation] 気になる幼児の就学前教育の課題2017

    • Author(s)
      飯島典子
    • Organizer
      日本保育学会第70回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381110
  • [Presentation] 情報のなわばりとモダリティ表現が確信度判断へ与える影響Ⅰ2017

    • Author(s)
      小泉嘉子・飯島典子
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380896
  • [Presentation] 子どもの行動をどのようにほめているのかⅠ:自己の承認欲求・自己賞賛欲求が子どもへのほめ行動に与える影響2017

    • Author(s)
      小泉嘉子・飯島典子・池田和浩・小野真喜子
    • Organizer
      日本発達心理学会第28 回大会
    • Place of Presentation
      広島国際会議場
    • Year and Date
      2017-03-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380896
  • [Presentation] 幼児・児童の持続可能な学習の現状と課題2:児童から大学生における文末表現の理解の発達2017

    • Author(s)
      小泉嘉子・飯島典子
    • Organizer
      日本心理学会第81回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381110
  • [Presentation] 幼児の言語活動に対する自己評価と学びの自己評価との関連2016

    • Author(s)
      飯島典子
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2016-04-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381110
  • [Presentation] 保育内容5領域の総合的展開に関する研究(1)-遊びの工夫と展開を教育目標にした保育・教育課程-2015

    • Author(s)
      中島恵・飯島典子
    • Organizer
      全国保育士養成協議会第54回大会
    • Place of Presentation
      ロイトン札幌
    • Year and Date
      2015-09-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381110
  • [Presentation] 保育所における環境を通じた保育の実際-3歳以上児クラスにおける保育環境の年齢比較-2014

    • Author(s)
      飯島典子
    • Organizer
      日本発達心理学会第25回大会発表論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730646
  • [Presentation] 保育園における幼児教育の実践2013

    • Author(s)
      飯島典子
    • Organizer
      全国保育士養成協議会第52回研究大会研究発表論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730646
  • [Presentation] 環境を通じた幼児教育の実践に関する研究1-3歳以上児の発達に応じた保育環境に関する質問紙調査-2013

    • Author(s)
      飯島典子, 中島恵
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第23回大会研究発表論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730646
  • [Presentation] 保育園における幼児教育の実践に関する研究1-保護者と保育者への学習準備に関する質問紙調査-2013

    • Author(s)
      飯島典子
    • Organizer
      日本発達心理学会第24回大会発表論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730646
  • [Presentation] 環境を通じた幼児教育の実践に関する研究1-3歳以上児の発達に応じた保育環境に関する質問紙調査-

    • Author(s)
      飯島典子・中島恵
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会
    • Place of Presentation
      千葉大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730646
  • [Presentation] 保育所における環境を通じた保育の実際-3歳以上児クラスにおける保育環境の年齢比較-

    • Author(s)
      飯島典子
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730646
  • [Presentation] 保育園における幼児教育の実践に関する研究1-保護者と保育者への学習準備に関する質問紙調査-

    • Author(s)
      飯島典子
    • Organizer
      日本発達心理学会第24回大会
    • Place of Presentation
      明治学院大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730646
  • [Presentation] 保育園における幼児教育の実践

    • Author(s)
      飯島典子
    • Organizer
      全国保育士養成協議会
    • Place of Presentation
      かがわ国際会議場
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730646
  • 1.  KOIZUMI YOSHIKO (80447119)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 2.  池田 和浩 (40560587)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  岡本 恭介 (60939768)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 4.  安藤 明伸 (60344743)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 5.  渡辺 尚 (20756522)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 6.  平 真木夫 (50312690)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 7.  NAKAJIMA Megumi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 8.  TAKAHASHI Yuko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi