• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Taira Makio  平 真木夫

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

平 真木夫  タイラ マキオ

TAIRA Makio  平 真木夫

Less
Researcher Number 50312690
Other IDs
Affiliation (Current) 2022: 宮城教育大学, 大学院教育学研究科高度教職実践専攻, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2022: 宮城教育大学, 大学院教育学研究科高度教職実践専攻, 教授
2017 – 2020: 宮城教育大学, 大学院教育学研究科高度教職実践専攻, 教授
2012: 宮城教育大学, 教育学研究科(高度教職実践専攻), 准教授
2009 – 2011: Miyagi University of Education, 教育学部, 准教授
2007: Miyagi University of Education, Miyagi University of Education, Department of Education, associate professor
2006: 宮城教育大学, 教育学部, 助教授
2001 – 2004: 宮城教育大学, 教育学部, 助教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Educational psychology / Educational technology
Except Principal Investigator
実験系心理学 / Educational psychology / Medium-sized Section 9:Education and related fields
Keywords
Principal Investigator
検索サイト / 学習方略 / 学力低下 / センター試験 / 調べ学習 / 課題の要求 / 教育の情報化 / 国際比較調査 / Lost in hypertext / 概念地図 … More / 知識の再構成 / 中一ギャップ / テキストマイニング / 教科の独自性 / メタ認知 / 学力問題 / 学習の意義 / 学習目的 / decline of academic performance / learning strategies / High-Stakes testing / purpose of learning / 教育評価 / 総合的な探究の時間 / 発達的な変化 / 発達的変化 / 達成目標の変化 / 学力低下問題 / 探求活動 / 領域知識 / SSH指定校 / PBL / 深い理解体験 / 学校生活 / 日常生活 / 公開研究会 / アクティブ・ラーニング / ルーブリック / 一枚ポートフォリオ / パフォーマンステスト … More
Except Principal Investigator
ジェンダー・バイアス / メッセージ効果 / 説得 / 態度変容 / バイアス解消 / 算数 / 学力中間層 / 文章題 / 小数 / 割合 / 学力低下 / 脆弱な学力 / 倍 / BRITTLE SCHOLASTIC ATTAINMENT / ELEMENTARY SCHOOL CHILDREN / ELEMENTARY MATHEMATICS / CULCULATION / WORD PROBLEMS / STRUCTURE OF KNOWLEDGE / DECLINE OF SCHOLASTIC ATTAINMENT / STEAM教育 / 幼児教育 / 情報活用能力 / 幼小接続 Less
  • Research Projects

    (7 results)
  • Research Products

    (29 results)
  • Co-Researchers

    (8 People)
  •  Research on Facilitating the Connection between Preschool and Elementary School by Bridging STEAM Play and Information Literacy and Competency

    • Principal Investigator
      安藤 明伸
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      Miyagi University of Education
  •  Development of metrics to promote deep learning through active learningPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Taira Makio
    • Project Period (FY)
      2017 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Miyagi University of Education
  •  Gap between Primary and Jr. High school students and its impact on adaptation process of self regulated learningPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TAIRA Makio
    • Project Period (FY)
      2009 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Miyagi University of Education
  •  The role of cramming for examinations and its impact on the use of learning strategiesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TAIRA Makio
    • Project Period (FY)
      2006 – 2007
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Miyagi University of Education
  •  BRITTLE SCHOLASTIC ATTAINMENT OF ELEMENTARY SCHOOL CHILDREN ON MATHEMATICS

    • Principal Investigator
      NISHIBAYASHI Katsuhiko
    • Project Period (FY)
      2003 – 2004
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      MIYAGI UNIVERSITY OF EDUCATION
  •  認知的バイアス解消のための実験心理学的手続きの開発

    • Principal Investigator
      瀧川 哲夫
    • Project Period (FY)
      2002 – 2003
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Exploratory Research
    • Research Field
      実験系心理学
    • Research Institution
      Hokkaido University
  •  検索サイトを利用した調べ学習の効果測定に関する研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      平 真木夫
    • Project Period (FY)
      2001 – 2002
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Miyagi University of Education

All 2021 2020 2019 2018 2017 2013 2012 2010 2009 2008 2006 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] Creativity, Talent, and Excellence (Chap.17 “Transition Gaps and Resilience in Japan”)2013

    • Author(s)
      Makio Taira
    • Total Pages
      14
    • Publisher
      Springer Publishers
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530675
  • [Book] Chap.17 "Transition Gaps and Resilience in Japan"2013

    • Author(s)
      Makio Taira
    • Publisher
      Creativity, Talent, and Excellence Springer Publishers:Ai-Girl Tan(編集)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530675
  • [Book] U. Kim & Y-S. Park (eds), "Asia's Educational Miracle: Psychological, Social and Cultural Perspective", Chapt 12, (Springer Publishers)2008

    • Author(s)
      Makio Taira, Leong Chan Hoon
    • Publisher
      The role of cramming for examinations and its impact on the use of learning strategies(印刷中)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530501
  • [Book] U. Kim & Y-S. Park (eds), "Asia's Educational Miracle: Psychological, Social and Cultural Perspective", Chapt 12, (Springer Publishers)2008

    • Author(s)
      Makio Taira, Leong Chan Hoong
    • Publisher
      The role of cramming for examinations and its impact on the use of learning strategies(印刷中)
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530501
  • [Journal Article] 日々の勉強と試験対策の発達的変化~センター試験の数学と国語を題材にした考察~2021

    • Author(s)
      平真木夫
    • Journal Title

      宮城教育大学教職大学院紀要

      Volume: 2 Pages: 29-35

    • NAID

      40022558644

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04339
  • [Journal Article] 検索サイトを利用した深い協同学習の分析2020

    • Author(s)
      平真木夫
    • Journal Title

      宮城教育大学教職大学院紀要

      Volume: 1 Pages: 3-17

    • NAID

      120006840995

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04339
  • [Journal Article] 平成29年度 学習効果の測定に係る研究開発について2017

    • Author(s)
      平真木夫
    • Journal Title

      みやぎのICT教育研究専門部会平成29年度研究報告書

      Volume: 4 Pages: 50-55

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04339
  • [Journal Article] The role of cramming for examinations and its impact on the use of learning strategies: A comparison between Japanese students and Singaporean students2012

    • Author(s)
      Taira, M & Leong, C.H.
    • Journal Title

      宮城教育大学研究紀要

      Volume: 第47巻 Pages: 345-355

    • NAID

      110009536416

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530675
  • [Journal Article] 最大瞬間学力のパラドックス~日本・シンガポールの比較を通じて~2012

    • Author(s)
      平真木夫・レオン・チャンフーン
    • Journal Title

      宮城教育大学紀要

      Volume: 46 Pages: 251-264

    • NAID

      110008767618

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530675
  • [Journal Article] 教員の資質能力追跡調査事業2010

    • Author(s)
      平真木夫
    • Journal Title

      「教員の資質能力追跡調査事業」報告書 1巻

      Pages: 1-28

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530675
  • [Journal Article] 大学生の学力形成とその後の変化〜日本・シンガポールの比較を通じて2006

    • Author(s)
      平真木夫, Leong Chan Hoon
    • Journal Title

      第50回日本教育心理学会発表要旨集 50

      Pages: 72-72

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530501
  • [Journal Article] The role of cramming for examinations and its impact on the use of learning strategies2006

    • Author(s)
      Makio TAIRA
    • Journal Title

      Proceeding of International Conference on Child Development in Family, School and Cultural Contexts

      Pages: 36-36

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530501
  • [Journal Article] The role of cramming for examinations and its impact on the use of learning strategies

    • Author(s)
      Makio Taira, Leong Chan Hoong
    • Journal Title

      U. Kim & Y-S. Park (eds), "Asia''s Educational Miracle: Psychological, Social and Cultural Perspective", Chapt 12, (Springer Publishers)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530501
  • [Presentation] 臨時休校期間中の家庭学習教材2020

    • Author(s)
      平真木夫
    • Organizer
      第16回日本教授学習心理学会年会予稿集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04339
  • [Presentation] 高校数学における論理的な考察力・表現力を育む授業づくりー図形の性質の分野における対話的な学びの実現に向けて2019

    • Author(s)
      加賀智大・平真木夫・本田伊克・丸山千佳子
    • Organizer
      日本教授学習心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04339
  • [Presentation] Effects of Changing Grade Level Configuration and Streaming on Transitional Gaps.2019

    • Author(s)
      Makio Taira
    • Organizer
      International Conference on Education, Psychology, and Scicial Sciences
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04339
  • [Presentation] 「総合的な学習の時間」から「総合的な探究の時間」への変化の考察2019

    • Author(s)
      平真木夫
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04339
  • [Presentation] 中学生の運動に関する語彙獲得にみる課題と,巧緻性を高める具体的な工夫-身体知とメタ認知-2018

    • Author(s)
      草野有希・平真木夫
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第14回
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04339
  • [Presentation] 「からだ」育成の視点による小学校表現運動の批判的考察2018

    • Author(s)
      佐藤仁紀・平真木夫
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第14回
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04339
  • [Presentation] Learning by searching: Three aspects of domain-specific knowledge2018

    • Author(s)
      Makio Taira
    • Organizer
      International Conference on Education and Learning 2018
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04339
  • [Presentation] 学校と日常における深い理解体験の比較2018

    • Author(s)
      平真木夫
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第14回
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04339
  • [Presentation] 中学校における巧緻性の発達と投力を高める具体的な指導の工夫2017

    • Author(s)
      草野有希・池田晃一・平真木夫
    • Organizer
      日本教授学習心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04339
  • [Presentation] 算数科における「割合概念」の習得の発達的変化の調査2017

    • Author(s)
      千葉聡一郎・小野耕一・平真木夫
    • Organizer
      日本教授学習心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04339
  • [Presentation] 理科における知識の構造化について~概念地図の導入と活用に関する実践~2017

    • Author(s)
      平真木夫・三浦彰文
    • Organizer
      日本教授学習心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04339
  • [Presentation] ICT導入によるカリキュラムのアクティブラーニング化と教員の変化2017

    • Author(s)
      平真木夫・田幡憲一・安藤明伸
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04339
  • [Presentation] 中学生における比の3用法の実態調査~質量パーセント濃度の計算過程の分析~2017

    • Author(s)
      小野耕一・平真木夫・千葉聡一郎
    • Organizer
      日本教授学習心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04339
  • [Presentation] 中一ギャップと中一ジャンプ-学校診断カルテを用いた中一ギャップの分析-2012

    • Author(s)
      平真木夫
    • Organizer
      第8回日本教授学習心理学会
    • Place of Presentation
      早稲田大学(東京都)
    • Year and Date
      2012-07-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530675
  • [Presentation] 学校診断カルテを用いた中一ギャップの分析2009

    • Author(s)
      平真木夫
    • Organizer
      日本教授学習心理学会
    • Place of Presentation
      東北福祉大学(宮城県)
    • Year and Date
      2009-06-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530675
  • [Presentation] 中一ギャップと中一ジャンプ~学校診断カルテを用いた中一ギャップの分析~

    • Author(s)
      平真木夫
    • Organizer
      第8回日本教授学習心理学会
    • Place of Presentation
      早稲田大学(東京都)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530675
  • 1.  安藤 明伸 (60344743)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 2.  NISHIBAYASHI Katsuhiko (70012581)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  瀧川 哲夫 (30098503)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  眞嶋 良全 (50344536)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  増地 あゆみ (00322777)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  田幡 憲一 (00236720)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 7.  飯島 典子 (40581351)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  渡辺 尚 (20756522)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to connect your ORCID iD to this researcher?
* This action can be performed only by the researcher themselves.

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi