• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Nakanishi sayaka  中西 さやか

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

Nakanishi Sayaka  中西 さやか

Less
Researcher Number 40712906
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 佛教大学, 社会福祉学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2020 – 2025: 佛教大学, 社会福祉学部, 准教授
2018 – 2019: 名寄市立大学, 保健福祉学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09010:Education-related
Except Principal Investigator
Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Keywords
Principal Investigator
意味生成 / 幼児教育 / 学びの評価 / Bildung / 幼児 / 保育者の役割 / Bildung(ビルドゥング) / 学び / 保育者の応答的かかわり / ビルドゥング(Bildung) … More / 主体的な学び / ドイツ / ビルドゥング / 観察とドキュメンテーション / 子どもと保育者の対話 / 子どもの視点 / 乳幼児期の学び … More
Except Principal Investigator
評価 / アセスメント / リゾーム型 / 探究 / リゾーム / 子どもの経験 / 接続期カリキュラム / アクション・リサーチ / ラーニングストーリー / 保育 / 就学前教育 / 評価(アセスメント) / 対話 / 意味生成 / 就学前施設 / アクションリサーチ / 子どもの声 / 保育の質 / 保育者の熟達過程 / 保育観 / 発達観 / 研修 / 個と共同体 / 研修プログラム / 開発と普及の歴史 / 共同体の試行錯誤過程 / 保育者の試行錯誤過程 / 学びの”表れ” / 形成的アセスメント / 保育カンファレンス / 保育者養成カリキュラム / 普及・受容の歴史 / 試行錯誤過程 / 自主的取組み / 教育政策 / 導入 / 保育者研修 / 個人の試行錯誤過程 / 共同体の受容過程 / テキストマイニング / ドイツ / 日本 / ニュージーランド / 現任研修 / 内容分析 / 試行錯誤 / 保育コミュニティ / 子ども理解 / 学び / 受容過程 / 学びの物語 Less
  • Research Projects

    (6 results)
  • Research Products

    (27 results)
  • Co-Researchers

    (18 People)
  •  「子どもにとっての学び」を軸とする幼小接続期教育モデルの構築Principal Investigator

    • Principal Investigator
      中西 さやか
    • Project Period (FY)
      2025 – 2028
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Bukkyo University
  •  Are Japanese teachers able to read the diverse learning of infants and toddlers through alternative assessments?

    • Principal Investigator
      松井 剛太
    • Project Period (FY)
      2024 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
    • Research Institution
      Kagawa University
  •  A Study on Articulation Curriculum and its Evaluation Starting from Children's Experiences

    • Principal Investigator
      岡花 祈一郎
    • Project Period (FY)
      2022 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
    • Research Institution
      University of the Ryukyus
  •  Development of multi-vocal assessment in early childhood education and care

    • Principal Investigator
      MATSUI GOTA
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
    • Research Institution
      Kagawa University
  •  Building an early childhood education model that enhances the quality of young children's independent learningPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Nakanishi Sayaka
    • Project Period (FY)
      2018 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Bukkyo University
      Nayoro City University
  •  Adaptation Processes of "Learning Stories" by Individuals and Communities, and the teacher training program

    • Principal Investigator
      KAWABATA MIHO
    • Project Period (FY)
      2018 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
    • Research Institution
      Hokkaido University of Education

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] ドイツの幼児教育におけるビルドゥングー子どもにとっての学びを問い直すー2023

    • Author(s)
      中西さやか
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      春風社
    • ISBN
      9784861108686
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22261
  • [Book] ドイツの幼児教育におけるビルドゥング2023

    • Author(s)
      中西さやか
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      春風社
    • ISBN
      9784861108686
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13059
  • [Book] ルドヴィクァ・ガンバロ, キティ・スチュワート,ジェーン・ウォルドフォーゲル編(2018)保育政策の国際比較-子どもの貧困・不平等に世界の保育はどう向き合っているのか-2018

    • Author(s)
      山野良一・中西さやか監訳、大野歩・鈴木佐喜子・田中葵・南野奈津子・森恭子訳
    • Total Pages
      336
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      4750347078
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00993
  • [Journal Article] ドイツにおける『学びの物語(Learning Stories)』の受容に関する検討2022

    • Author(s)
      中西さやか・二井 仁美・川端 美穂・玉瀬 友美・木村 彰子
    • Journal Title

      社会福祉学部論集

      Volume: 第18号 Pages: 143-154

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00993
  • [Journal Article] 「子どもの側」から乳幼児期の学びを読み解く視点とは―Bildung(ビルドゥング)概念を手がかりとして―2021

    • Author(s)
      中西さやか
    • Journal Title

      社会福祉学部論集

      Volume: 17 Pages: 97-107

    • NAID

      120007020001

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13059
  • [Journal Article] The Educational Intention behind Non-Intervention: A Case on the Japanese Mimamoru Approach as Early Childhood Teachers’ Professionalism2021

    • Author(s)
      Fuminori Nakatsubo, Harutomo Ueda, Takako Yoshida, Mariko Inoue, Sayaka Nakanishi, Aiichiro Sakai, Lok-Wah Li
    • Journal Title

      Croatian Journal of Education

      Volume: 23(4) Issue: 4 Pages: 1115-1138

    • DOI

      10.15516/cje.v23i4.3980

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00993
  • [Journal Article] 『子どもの側』から乳幼児期の学びを読み解く視点とはーBildung(ビルドゥング)概念を手がかりとしてー2021

    • Author(s)
      中西さやか
    • Journal Title

      社会福祉学部論集

      Volume: 第17号 Pages: 97-107

    • NAID

      120007020001

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00993
  • [Journal Article] 認定こども園における園内研修の取り組み -リフレクションを促すビデオカンファレンスの在り方-2020

    • Author(s)
      木村彰子、川端美穂、玉瀬友美、中西さやか、二井仁美
    • Journal Title

      札幌国際大学紀要

      Volume: 第51号 Pages: 77-86

    • NAID

      40022269621

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00993
  • [Journal Article] 語りから捉えた新任保育者の「保育のわからなさ」観の変化 ―幼小連携の人事交流教員を対象として―2020

    • Author(s)
      玉瀬友美、川端美穂、中西さやか、木村彰子、二井仁美
    • Journal Title

      高知大学教育学部研究報告

      Volume: 80 Pages: 49-56

    • NAID

      120006843224

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00993
  • [Journal Article] 就学移行期における障害のある子どもへの配慮の引き継ぎ-なぜ就学前の日常的な配慮が小学校で活用されにくいのか-2018

    • Author(s)
      若林紀乃・上田敏丈・越中康治・岡花祈一郎・中西さやか・濱田祥子・廣瀬真喜子・松井剛太・八島美菜子・山崎晃
    • Journal Title

      乳幼児教育学研究

      Volume: 第27号 Pages: 35-43

    • NAID

      40021808944

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00993
  • [Journal Article] 就学移行期における障害のある子どもに関する記録物の作成と活用に関する実態調査 : 就学前施設と小学校を対象として2018

    • Author(s)
      越中康治・上田 敏丈・若林 紀乃・濱田 祥子・岡花 祈一郎・中西 さやか・廣瀬 真喜子・松井 剛太・八島 美菜子・山崎 晃
    • Journal Title

      幼年教育研究年報

      Volume: 第40巻 Pages: 49-60

    • NAID

      120006532117

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00993
  • [Presentation] ニュージーランドの保育アセスメント「学びの物語」の受容に関する一考察①―日本の保育現場に注目して―2021

    • Author(s)
      二井仁美・中西さやか・川端美穂・玉瀬友美・木村彰子
    • Organizer
      日本保育学会第74回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00993
  • [Presentation] ニュージーランドの保育アセスメント「学びの物語」の受容に関する一考察②―ドイツ版「学びの物語」に着目して―2021

    • Author(s)
      中西さやか・ 二井仁美・川端美穂・玉瀬友美・木村彰子
    • Organizer
      日本保育学会第74回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00993
  • [Presentation] 子どもの主体的な学びにおける保育者の役割2020

    • Author(s)
      中西さやか
    • Organizer
      日本教育学会第79回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13059
  • [Presentation] 保育者の捉える『その子らしさ』とは何か―子ども理解に基づく保育を再考する―2020

    • Author(s)
      棚橋裕子・中西さやか
    • Organizer
      日本保育学会第73回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13059
  • [Presentation] 保育者の捉える『その子らしさ』とは何か―子ども理解に基づく保育を再考する―2020

    • Author(s)
      棚橋裕子・中西さやか
    • Organizer
      日本保育学会第73回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00993
  • [Presentation] 子どもの主体的な学びにおける保育者の役割2020

    • Author(s)
      中西さやか
    • Organizer
      日本教育学会第79回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00993
  • [Presentation] 保育者が保育のエピソードを綴る過程―TEMによる描出と考察―2019

    • Author(s)
      川端美穂、中西さやか、玉瀬友美、木村彰子
    • Organizer
      日本保育学会第72回大会(発表論文集, p.731-732)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00993
  • [Presentation] 幼児の 「主体的な学び」 をとらえる評価視点に関する検討 ―Bildung (ビルドゥング) 概念を手がかりとして―2019

    • Author(s)
      中西さやか
    • Organizer
      日本教育学会第78回大会(大會研究発表要項, p.97-98)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00993
  • [Presentation] Consciousness change among novice teachers in personnel exchanges between kindergarten and elementary schools2019

    • Author(s)
      Yumi TAMASE, Miho Kawabata, Sayaka Nakanishi, Akiko Kimura, Hitomi Nii
    • Organizer
      Pacific Early Childhood Education Research Association 20th Annual Conference, 12th -14th July 2019, Taipei, Taiwan(Abstracts, p.359)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00993
  • [Presentation] 幼児の「主体的な学び」をとらえる評価視点に関する検討ーBildung(ビルドゥング)概念を手がかりとしてー2019

    • Author(s)
      中西さやか
    • Organizer
      日本教育学会第78回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13059
  • [Presentation] 乳幼児期の学びのとらえ方について2019

    • Author(s)
      中西さやか
    • Organizer
      中国四国教育学会第71回大会ラウンドテーブル「幼児教育における経験の評価をとらえなおす」
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13059
  • [Presentation] 保育・幼児教育における学びの評価論に関する一考察2018

    • Author(s)
      中西さやか
    • Organizer
      日本保育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13059
  • [Presentation] 幼児期の学びをどのように『評価』するのか2018

    • Author(s)
      中西さやか [企画者・報告者]
    • Organizer
      日本教育学会第77回大会ラウンドテーブル
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00993
  • [Presentation] 幼児おける学びの経験とその評価法に関する研究2018

    • Author(s)
      岡花祈一郎・武内裕明・中西さやか
    • Organizer
      中国四国教育学会第70回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00993
  • [Presentation] 社会的に不利な子どもの保育を考える-アクセスの平等性を中心に-2018

    • Author(s)
      中西さやか
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第28回大会(自主シンポジウム:企画者・報告者)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00993
  • [Presentation] 保育・幼児教育における学びの評価論に関する一考察2018

    • Author(s)
      中西さやか
    • Organizer
      日本保育学会第71回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00993
  • 1.  KAWABATA MIHO (00399221)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 2.  MATSUI GOTA (50432703)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  濱田 祥子 (20638358)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  水津 幸恵 (30837331)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  岡花 祈一郎 (50512555)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  越中 康治 (70452604)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  佐藤 智恵 (90552232)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  二井 仁美 (50221974)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 9.  玉瀬 友美 (90353094)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 10.  木村 彰子 (70713139)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 11.  升川 琢也 (10864689)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  松本 博雄 (20352883)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  上村 眞生 (30530050)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  片岡 元子 (40709242)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  大野 歩 (60610912)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  山内 紀幸 (10352808)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  倉盛 美穂子 (90435355)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  武内 裕明 (50583019)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi