• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

YAMAMOTO Tomohiro  山本 朋弘

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

Yamamoto Tomohiro  山本 朋弘

Less
Researcher Number 40772843
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 中村学園大学, 教育学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2021 – 2024: 中村学園大学, 教育学部, 教授
2016 – 2020: 鹿児島大学, 法文教育学域教育学系, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09070:Educational technology-related / Educational technology
Except Principal Investigator
Basic Section 09070:Educational technology-related
Keywords
Principal Investigator
ブレンディング型研修 / 遠隔教育 / 教材開発 / ブレンディング型支援 / eラーニング / 情報教育 / プログラミング教育 / 教員のICT活用指導力 / 学校支援 / 遠隔支援 … More / Web会議 / 小学校プログラミング教育 / 教育工学 / 教育学 / 授業研究 / 能動的学習 / 教育評価 / ICT活用 / 能動型学習 / 家庭学習 / タブレット端末 … More
Except Principal Investigator
自己調整学習 / 家庭連携 / 情報サマライズ / 学習ログ / データ駆動型教育 / 教員養成 / 教育工学 / 教室環境 / チェックリスト / 教員養成大学 / ICT活用 / 情報活用能力 / ICT活用指導力 / カリキュラム / 教育課程 / 教育内容 / 初等中等教育 / 高度情報技術基盤社会 / 情報教育 Less
  • Research Projects

    (5 results)
  • Research Products

    (88 results)
  • Co-Researchers

    (38 People)
  •  教員養成大学におけるICT活用能力・ICT活用指導力を育成するカリキュラムの開発

    • Principal Investigator
      木村 明憲
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Momoyama Gakuin University of Education
  •  Data-driven Instructional Design and Parents Collaboration Methods for Fostering Students' Self-regulated Learning Abilities

    • Principal Investigator
      堀田 龍也
    • Project Period (FY)
      2022 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Tokyo Gakugei University
      Tohoku University
  •  Construction and Evaluation of a Blended Support System for Elementary Programming EducationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Yamamoto Tomohiro
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Nakamura Gakuen College
      Kagoshima University
  •  A study on systematization of next generation information education of elementary and secondary education toward advanced information technology foundation society

    • Principal Investigator
      Horita Tatsuya
    • Project Period (FY)
      2018 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Tohoku University
  •  The effects of tablet terminal use that circulates lessons and home learning on thinking and expressionPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Yamamoto Tomohiro
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Kagoshima University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] ICT活用で主体的・協働的な学びをつくる教育DX理論&実践ガイド2024

    • Author(s)
      山本朋弘, 堀田龍也, 清水康敬
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      明治図書出版
    • ISBN
      9784181090289
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22311
  • [Book] ICT活用で主体的・協働的な学びをつくる教育DX理論&実践ガイド2024

    • Author(s)
      山本朋弘・清水康敬・堀田龍也
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      明治図書出版
    • ISBN
      9784181090289
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03124
  • [Book] 情報端末持ち帰り2023

    • Author(s)
      堀田 龍也、山本 朋弘、佐藤 和紀、三井 一希
    • Total Pages
      128
    • Publisher
      さくら社
    • ISBN
      4908983658
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22311
  • [Book] 学校と教育委員会・自治体をつなぐ教育DX推進ガイド2023

    • Author(s)
      山本朋弘 編著, 堀田龍也 著
    • Total Pages
      112
    • Publisher
      明治図書出版
    • ISBN
      4181089363
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22311
  • [Journal Article] 小学校プログラミング教育における大学生の遠隔支援による教育効果に関する検討2024

    • Author(s)
      山本朋弘
    • Journal Title

      中村学園大学・中村学園大学短期大学部研究紀要56号:1-6

      Volume: 56 Pages: 1-5

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03124
  • [Journal Article] IoT教材を用いた小学校プログラミング授業での課題設定に関する検討2023

    • Author(s)
      山本朋弘・小田原千晶
    • Journal Title

      中村学園大学発達支援センター研究紀要15号:15-20

      Volume: 15 Pages: 15-20

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03124
  • [Journal Article] Analysis of The Effect of Annotation in Flipped Learning by Taking Information Terminals Home2023

    • Author(s)
      山本 朋弘、中尾 教子、堀田 龍也
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 47 Issue: Suppl. Pages: 45-48

    • DOI

      10.15077/jjet.S47032

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2023-12-20
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K18611, KAKENHI-PROJECT-23K22311
  • [Journal Article] 小学校総合的な学習の時間の実践事例に見られるプログラミングに関連する学習活動の分析2022

    • Author(s)
      山本朋弘,寺内愛
    • Journal Title

      中村学園大学・中村学園大学短期大学部研究紀要

      Volume: 54 Pages: 1-5

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03124
  • [Journal Article] Practice and Effects of Programming Education using Drones in the Agriculture Unit of the Fifth Grade of Elementary School Social Studies2022

    • Author(s)
      大久保 紀一朗、佐藤 和紀、山本 朋弘、板垣 翔大、中川 哲、堀田 龍也
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 46 Issue: 1 Pages: 157-169

    • DOI

      10.15077/jjet.45075

    • NAID

      130008105852

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2022-02-20
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01045
  • [Journal Article] 小学校段階におけるプログラミング教育の変遷と現状2022

    • Author(s)
      山本朋弘,堀田龍也
    • Journal Title

      中村学園大学発達支援センター研究紀要

      Volume: 13 Pages: 36-43

    • NAID

      120007185732

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03124
  • [Journal Article] A Study of the Effectiveness for Programming Experiences in Teacher Training Courses2022

    • Author(s)
      榎本聡・中山瑠菜・山本朋弘
    • Journal Title

      Journal of Japan Educational Research Society of the AI era

      Volume: 5 Issue: 0 Pages: 46-51

    • DOI

      10.50948/esae.5.0_46

    • ISSN
      2436-4509
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03124
  • [Journal Article] 小学校段階におけるプログラミング教育の変遷と現状2022

    • Author(s)
      山本朋弘, 堀田龍也
    • Journal Title

      中村学園大学発達支援センター研究紀要

      Volume: 13 Pages: 36-43

    • NAID

      120007185732

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01045
  • [Journal Article] 小学校第6学年を対象としたAIの画像認識について理解する学習教材の開発・実践・評価2022

    • Author(s)
      大久保紀一朗,佐藤和紀,山本朋弘,板垣翔大,中川哲,堀田龍也
    • Journal Title

      コンピュータ&エデュケーション

      Volume: 53 Pages: 64-69

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22311
  • [Journal Article] Examination of Remote Support by University Students for Programming-Related Lessons in Elementary Schools2021

    • Author(s)
      Yamamoto Tomohiro、Horita Tatsuya
    • Journal Title

      International Journal of Learning Technologies and Learning Environments

      Volume: 4 Issue: 1 Pages: 43-56

    • DOI

      10.52731/ijltle.v4.i1.611

    • ISSN
      2434-0324, 2434-0332
    • Language
      English
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01045
  • [Journal Article] 小学校プログラミング教育の学習指導案に見られる目標記述に関する質的分析2021

    • Author(s)
      寺内愛, 山本朋弘, 佐藤和紀, 堀田龍也
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部教育実践研究紀要

      Volume: 30 Pages: 125-134

    • NAID

      120006975164

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01045
  • [Journal Article] Digital Transformation in Educational Practices2021

    • Author(s)
      稲垣 忠、高橋 純、泰山 裕、山本 朋弘
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 45 Issue: 3 Pages: 273-281

    • DOI

      10.15077/jjet.45124

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-12-20
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01045, KAKENHI-PROJECT-20K14083
  • [Journal Article] Analysis of Promotion/Inhibition Factor Model Based on Teacher’s Attitude Survey for Programming Education at Elementary School2021

    • Author(s)
      Yamamoto Tomohiro、Horita Tatsuya
    • Journal Title

      Information and Technology in Education and Learning

      Volume: 1 Issue: 1 Pages: Trans-p002-Trans-p002

    • DOI

      10.12937/itel.1.1.trans.p002

    • NAID

      130008100789

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01045
  • [Journal Article] Relationships among Grades, Subjects, and Teaching Materials in the Practice Cases of Programming Education Promotion Schools Designated by Tokyo Metropolitan Government2021

    • Author(s)
      鈴木 美森、佐藤 和紀、三井 一希、中川 哲、山本 朋弘、堀田 龍也
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 45 Issue: Suppl. Pages: 89-92

    • DOI

      10.15077/jjet.S45045

    • NAID

      130008151182

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-12-20
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01045
  • [Journal Article] Analysis of an Awareness Survey of Basic Tool Operational Skills of Learners in a One-to-One Computing Environment2021

    • Author(s)
      山本 朋弘、堀田 龍也
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 45 Issue: 3 Pages: 341-351

    • DOI

      10.15077/jjet.45011

    • NAID

      130008080943

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-12-20
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01045, KAKENHI-PROJECT-19K02980
  • [Journal Article] 小学校プログラミング教育の推進に関する個人別態度の構造分析2020

    • Author(s)
      山本朋弘, 三井一希, 木村明憲, 大久保紀一朗, 堀田龍也
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: Vol.44 No.1 Pages: 145-154

    • NAID

      130007872220

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01045
  • [Journal Article] IoT教材を活用した小学校プログラミング教育における学習課題を段階的に設定した授業実践2020

    • Author(s)
      山本朋弘, 城井順一, 堀田龍也
    • Journal Title

      科学教育研究

      Volume: 第44巻第2号 Pages: 86-92

    • NAID

      130007871630

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01045
  • [Journal Article] A Study on Change of Consciousness by Pair Programming at Elementary School2020

    • Author(s)
      山本 朋弘、堀田 龍也
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 43 Issue: Suppl. Pages: 45-48

    • DOI

      10.15077/jjet.S43035

    • NAID

      130007814525

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2020-02-20
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01045
  • [Journal Article] Analysis of Promotion / Inhibition Factor Model Based on Teacher's Attitude Survey for Programming Education at Elementary School2020

    • Author(s)
      山本 朋弘、堀田 龍也
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 43 Issue: 4 Pages: 275-284

    • DOI

      10.15077/jjet.43003

    • NAID

      130007821899

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2020-03-20
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01045
  • [Journal Article] タブレット端末持ち帰りによる家庭学習と授業の連続性を促進・阻害する要因に関する分析2019

    • Author(s)
      山本朋弘
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要(教育科学編)

      Volume: 70 Pages: 263-272

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01120
  • [Journal Article] タブレット端末の持ち帰りによる家庭学習と授業の循環に関する分析2019

    • Author(s)
      山本朋弘
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部教育実践研究紀要

      Volume: 28 Pages: 141-149

    • NAID

      120006621991

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01120
  • [Journal Article] タブレット端末活用の家庭学習に有効な内容に関する教員向け意識調査の分析2018

    • Author(s)
      山本朋弘
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要(教育科学編)

      Volume: 69 Pages: 205-212

    • NAID

      40021543426

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01120
  • [Journal Article] The Effect of video viewing by taking home the tablet PC in Elementary School Physical Education Classes2018

    • Author(s)
      山本朋弘,坂本博紀
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 42 Issue: Suppl. Pages: 049-052

    • DOI

      10.15077/jjet.S42032

    • NAID

      130007546278

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2018-12-20
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01120
  • [Journal Article] タブレット端末活用の家庭学習に有効な内容に関する教員向け意識調査の分析2018

    • Author(s)
      山本朋弘
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要

      Volume: 69 Pages: 205-212

    • NAID

      40021543426

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01120
  • [Presentation] 1人1台の情報端末を家庭学習で活用した事例の特徴2024

    • Author(s)
      中原結,山本朋弘,佐藤和紀,三井一希,堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会 2024年春季全国大会講演論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22311
  • [Presentation] 小学生がドローンを操作する方法の違いによる学習意欲や思考の深化の比較分析2023

    • Author(s)
      有村美英,山本朋弘
    • Organizer
      日本科学教育学会研究会研究報告37 巻5号121-126
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03124
  • [Presentation] 大学生の遠隔支援と VOD による小学校プログラミング教育のブレンディング型支援の試行2023

    • Author(s)
      山本朋弘・ 榎本聡
    • Organizer
      日本教育情報学会年会論文集39,353-354
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03124
  • [Presentation] 小学校音楽での情報端末と Web アプリ を用いたオンラインと対面 の授業の特徴に関する検討2023

    • Author(s)
      小林菜々香,山本朋弘
    • Organizer
      日本科学教育学会研究会研究報告37 巻5号53-56
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03124
  • [Presentation] クラウド環境での小学生がテキストマイニング結果を用いて考察する学習場面の検討2023

    • Author(s)
      山手優里・山本朋弘
    • Organizer
      日本教育工学会研究会報告集JSET23-1,pp.229-235
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03124
  • [Presentation] 小学校プログラミング授業での同一のロボット型教材を用いた学習課題や活動場面に関する比較検討2023

    • Author(s)
      渡部春奈・山本朋弘
    • Organizer
      日本教育工学会2023年秋季全国大会講演論文集,pp.383-384
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03124
  • [Presentation] 算数の図形領域の位置関係に関するドローンを活用した学習の一考察2023

    • Author(s)
      有村美英・山本朋弘
    • Organizer
      日本教育工学会研究会報告集JSET23-1,pp.145-150
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03124
  • [Presentation] 小学校での端末持ち帰りと家庭学習に関する大学生向け意識調査の分析2023

    • Author(s)
      坂田雪菜,山本朋弘
    • Organizer
      日本科学教育学会研究会研究報告37 巻5号115-120
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03124
  • [Presentation] 小学校音楽での旋律づくりにおけるWebアプリとマイコンボードの活用に関する比較検討2023

    • Author(s)
      小林菜々香・山本朋弘
    • Organizer
      日本教育工学会研究会報告集JSET23-1,pp.155-162
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03124
  • [Presentation] 家庭への情報端末の持ち帰りや家庭での有効活用を促す情報公開に関する分析2023

    • Author(s)
      山本朋弘,堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会研究会報告集 JSET2023-4
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22311
  • [Presentation] 小学校理科でのセンサー教材を用いたプログラミング学習での課題設定に関する検討2023

    • Author(s)
      高野望月・山本朋弘
    • Organizer
      日本教育工学会2023年秋季全国大会講演論文集,pp.381-382
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03124
  • [Presentation] 大学生のオンライン支援によるネット上のコミュニケーションに関する授業実践の一考察2023

    • Author(s)
      中村春菜・山本朋弘
    • Organizer
      日本教育工学会研究会報告集JSET23-1,pp.200-206
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03124
  • [Presentation] 小学校での端末を用いた家庭学習への大学生のオンラインコミュニティによる支援に関する検討2023

    • Author(s)
      坂田雪案・山本朋弘
    • Organizer
      日本教育工学会研究会報告集JSET23-1,pp.90-96
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03124
  • [Presentation] 小学校算数のグラフ作成における手書きと一人一台端末による学習効果の違いに関する検討2023

    • Author(s)
      羽原美月・山本朋弘
    • Organizer
      日本教育工学会2023年秋季全国大会講演論文集,pp.377-378
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03124
  • [Presentation] 小学校体育での情報端末持ち帰りによる動画視聴の教育効果の検討2023

    • Author(s)
      國藤由夏・山本朋弘
    • Organizer
      日本教育工学会2023年秋季全国大会講演論文集,pp.379-380
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03124
  • [Presentation] 教員養成大学におけるICT活用指導力評価指標の検討  ― ICT活用指導力の自己評価をめざして ―2022

    • Author(s)
      木村明憲,中村浩也,黒上晴夫,小柳和喜雄,山本朋弘
    • Organizer
      日本人間教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02845
  • [Presentation] 小学校音楽の音楽づくりでの楽器とWeb アプリの違いに関する検討2022

    • Author(s)
      山本真優,山本朋弘
    • Organizer
      日本教育工学会研究会報告集JSET22-3,pp.56-61
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03124
  • [Presentation] 家庭への1人1台情報端末の持ち帰りに関する情報提供の分析2022

    • Author(s)
      山本朋弘
    • Organizer
      日本教育工学会2022年春季全国大会講演論文集,pp.73-74
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03124
  • [Presentation] 小学校音楽での情報端末による和音を用いた旋律づくりに関する検討2022

    • Author(s)
      山本真優,山本朋弘
    • Organizer
      日本教育メディア学会研究会論集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03124
  • [Presentation] 教職課程におけるプログラミング体験がプログラミング教育を実施する自信に与える影響2022

    • Author(s)
      中山瑠菜,榎本聡,山本朋弘
    • Organizer
      第48回全日本教育工学研究協議会全国大会論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03124
  • [Presentation] 1人1台の情報端末環境に対応した教員研修や情報提供の実施状況に関する分析2022

    • Author(s)
      龍惠理佳,山本朋弘
    • Organizer
      日本教育工学会研究会報告集JSET22-1,pp.30-35
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03124
  • [Presentation] 1人1台端末環境でのデジタル新聞づくりを通した協働学習に関する検討2022

    • Author(s)
      高原杏佳,山本朋弘
    • Organizer
      日本教育工学会研究会報告集JSET22-3,pp.6-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03124
  • [Presentation] 小学校体育で個人種目の映像を家庭で視聴した際の学習効果に関する検討2022

    • Author(s)
      中原百音,山本朋弘,横山誠二
    • Organizer
      日本教育工学会研究会報告集JSET22-3,pp.193-200
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03124
  • [Presentation] 1人1台の端末環境でのチャット機能を用いた協働学習に関する検討2022

    • Author(s)
      髙原杏佳,山本朋弘
    • Organizer
      日本教育メディア学会研究会論集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03124
  • [Presentation] 小学校音楽での実践事例における情報端末と仮想楽器の活用に関する一考察2022

    • Author(s)
      岩尾まどか,山本真優,山本朋弘
    • Organizer
      日本教育工学会研究会報告集JSET22-1,pp.92-96
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03124
  • [Presentation] 小学校プログラミング教育でのIoT教材を用いた体験の共通化と個別化に関する検討2021

    • Author(s)
      小田原千晶,山本朋弘
    • Organizer
      日本教育メディア学会研究会論集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03124
  • [Presentation] 家庭への1人1台情報端末の持ち帰りに関する情報提供の分析2021

    • Author(s)
      山本朋弘
    • Organizer
      日本教育工学会2022年春季全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03124
  • [Presentation] 情報端末環境での児童生徒1人1台と共用の違いによる教員のICT活用指導力の比較分析2021

    • Author(s)
      山本朋弘, 堀田龍也, 小柳和喜雄
    • Organizer
      日本教育工学会2021年秋季全国大会講演論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01045
  • [Presentation] 単元の学習過程からみた1人1台端末を活用した学習場面の一考察2021

    • Author(s)
      寺内愛,山本朋弘
    • Organizer
      日本教育工学会研究会21-1
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03124
  • [Presentation] 教育DXに対応した教員育成指標に関する考察2021

    • Author(s)
      山本朋弘,山内絵美理
    • Organizer
      日本教育メディア学会第28回年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03124
  • [Presentation] Remote Support for Programming-Related Teaching in Elementary Schools by University Students2020

    • Author(s)
      Tomohiro Yamamoto, Tatsuya Horita
    • Organizer
      9th International Conference on Learning Technologies and Learning Environments
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01045
  • [Presentation] 児童が情報モラル教材を活用した授業後に保護者に説明する家庭での学び合いに関する一考察2020

    • Author(s)
      下川恭子, 山本朋弘, 堀田龍也
    • Organizer
      全日本教育工学研究協議会 第46回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01045
  • [Presentation] 小学校第5学年算数「正多角形」の単元におけるプログラミング教育の学習指導案を対象とした指導過程の分析2020

    • Author(s)
      鈴木美森, 堀田龍也, 山本朋弘, 中川哲, 佐藤和紀, 三井一希
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集 JSET20-4
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01045
  • [Presentation] Analysis of Teacher Training Students’ Understanding on Learning Objectives in Elementary School Programming Classes Using IoT Materials2020

    • Author(s)
      Tomohiro Yamamoto, Tatsuya Horita
    • Organizer
      Proceedings of SITE 2020
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01045
  • [Presentation] プログラミング教育推進校の実践事例における学年と教科等に着目した特徴分析2020

    • Author(s)
      鈴木美森, 佐藤和紀, 三井一希, 中川哲, 山本朋弘, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会 2020年秋季全国大会講演論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01045
  • [Presentation] プログラミング教育推進校の実践事例における教材の使用傾向に関する調査結果2020

    • Author(s)
      鈴木美森, 佐藤和紀, 三井一希, 中川哲, 山本朋弘, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集 JSET20-2
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01045
  • [Presentation] 初等中等教育のコンピュータサイエンス教育とカリキュラムの特徴に関する検討2020

    • Author(s)
      小田理代, 登本洋子, 山本朋弘, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集 JSET20-3
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01045
  • [Presentation] プログラミング教育推進校の学習指導案における「本時の目標」に関する分析2020

    • Author(s)
      鈴木美森, 佐藤和紀, 三井一希, 中川哲, 山本朋弘, 堀田龍也
    • Organizer
      全日本教育工学研究協議会 第46回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01045
  • [Presentation] micro:bitが配布された小学校200校を対象としたプログラミング教育の実施状況に関する調査2019

    • Author(s)
      板垣翔大, 佐藤和紀, 中川哲, 礒川祐地, 中野博幸, 山本朋弘, 久保田善彦, 梅田成二, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会研究会JSET19-2
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01045
  • [Presentation] IoT教材を用いた小学校プログラミング授業における教員養成課程の大学生の目標理解と授業設計に関する一考察2019

    • Author(s)
      山本朋弘, 堀田龍也
    • Organizer
      全日本教育工学研究協議会第45回全国大会島根大会論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01045
  • [Presentation] 教員養成課程でのIoT教材を活用したプログラミング体験の評価2019

    • Author(s)
      山本朋弘, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会2019年秋季全国大会講演論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01045
  • [Presentation] 情報教育の実践家が有する小学校プログラミング教育の推進ビジョンに関する事例分析2019

    • Author(s)
      山本朋弘, 堀田龍也, 三井一希, 木村明憲, 大久保紀一朗
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集JSET19-5
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01045
  • [Presentation] 小学校理科でのIoT教材のセンサーを活用したプログラミング体験に関する考察2019

    • Author(s)
      山本朋弘, 堀田龍也
    • Organizer
      日本科学教育学会第43回年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01045
  • [Presentation] 小学校プログラミング教育でのペアプログラミングによる学習効果に関する一考察2019

    • Author(s)
      山本朋弘, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集JSET19-1
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01045
  • [Presentation] IoT教材を用いた授業を体験した大学生の小学校プログラミングへの理解深化に関する一考察2019

    • Author(s)
      山本朋弘, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会研究会報告集JSET19-2
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01045
  • [Presentation] 小学校算数学習でのタブレット端末持ち帰りによる家庭学習と授業の循環に関する一考察2018

    • Author(s)
      城井順一,山本朋弘
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01120
  • [Presentation] 小学校体育走り高跳びでのタブレット端末持ち帰りによる 映像視聴の効果2018

    • Author(s)
      城井順一,坂本博紀,山本朋弘
    • Organizer
      日本教育メディア学会年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01120
  • [Presentation] 小学校算数でのタブレット端末持ち帰りによる授業と家庭学習の循環が児童の思考・表現に与える効果の検証2018

    • Author(s)
      山本朋弘
    • Organizer
      全日本教育工学研究協議会第44回全国大会川崎大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01120
  • [Presentation] 小学校第5学年を対象とした情報技術の社会的影響の理解の向上を目指した授業実践2018

    • Author(s)
      佐藤正寿, 安里基子, 山本朋弘, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集JSET18-3
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01045
  • [Presentation] 計算論的思考の視点からみた小学校プログラミング事例の教材や学習形態の分析2018

    • Author(s)
      山本朋弘, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集JSET18-5
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01045
  • [Presentation] タブレット端末持ち帰りによる授業と家庭学習を循環させる主体的学習に関する検討2017

    • Author(s)
      山本朋弘
    • Organizer
      第43回全日本教育工学研究協議会全国大会和歌山大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01120
  • [Presentation] タブレット端末持ち帰りによる家庭学習に関する保護者向け意識調査の分析2017

    • Author(s)
      山本朋弘
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01120
  • [Presentation] タブレット端末持ち帰りによる家庭学習と授業の連続性を促進・阻害する要因に関する分析2017

    • Author(s)
      山本 朋弘
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Place of Presentation
      広島市立大学(広島県・広島市)
    • Year and Date
      2017-05-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01120
  • [Presentation] タブレット端末持ち帰りによる家庭学習の有効性に関する分析2017

    • Author(s)
      山本朋弘
    • Organizer
      日本教育情報学会第33回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01120
  • [Presentation] タブレット端末持ち帰りによる家庭学習の実施状況に関する分析2017

    • Author(s)
      山本朋弘
    • Organizer
      日本教育工学会第33回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01120
  • [Presentation] 小学校社会科の授業と家庭学習を連携させ、説明・議論する力を高めるICT活用の一考察2017

    • Author(s)
      樋口勇輝,山本朋弘
    • Organizer
      第43回全日本教育工学研究協議会全国大会和歌山大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01120
  • [Presentation] 小学校社会科でのタブレット端末持ち帰りと連動した対話的学びの工夫2017

    • Author(s)
      城井順一,山本朋弘
    • Organizer
      第43回全日本教育工学研究協議会全国大会和歌山大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01120
  • [Presentation] 特別支援学級での教育的ニーズに応じたタブレット端末持ち帰りによる家庭との連携支援2017

    • Author(s)
      田島悠梨,山本朋弘
    • Organizer
      第43回全日本教育工学研究協議会全国大会和歌山大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01120
  • [Presentation] タブレット端末活用による授業と家庭学習の循環モデルに関する促進要因・阻害要因の検討2017

    • Author(s)
      山本朋弘
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01120
  • [Presentation] タブレット端末活用の家庭学習に有効な教科・内容に関する教師・大学生向けの意識調査の分析2016

    • Author(s)
      山本 朋弘
    • Organizer
      日本教育工学会第32回全国大会
    • Place of Presentation
      大阪大学(大阪府・吹田市)
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01120
  • 1.  Horita Tatsuya (50247508)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 31 results
  • 2.  高橋 純 (10310757)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  渡邉 光浩 (10823685)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  佐藤 和紀 (30802988)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 10 results
  • 5.  三井 一希 (70880102)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 6.  黒上 晴夫 (20215081)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 7.  小柳 和喜雄 (00225591)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 8.  佐藤 正寿 (00823494)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 9.  板垣 翔大 (20847850)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 10.  槇 誠司 (60846997)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  石塚 丈晴 (70293602)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  柴田 隆史 (90367136)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  泰山 裕 (90748899)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  野中 陽一 (10243362)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  榎本 聡 (20342610)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 16.  木村 明憲 (10909021)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 17.  中村 浩也 (30440598)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 18.  大久保 紀一朗 (00965535)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 19.  中尾 教子 (80886739)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  八木澤 史子 (70965342)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  長濱 澄 (50779270)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  川田 拓 (10907455)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 23.  YABUTA Takaharu
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 24.  KII Junichi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 25.  IKEDA Kyoji
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 26.  KITA Yukari
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 27.  HONDA Kozue
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 28.  SAKAMOTO Hironori
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 29.  KOBAYASHI Tsubasa
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 30.  MARUNO Koushi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 31.  ICHIHARA Fukutaro
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 32.  TAKAKURA Kozue
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 33.  KIRIHARA Sina
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 34.  TAJIMA Yuri
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 35.  ISHII Yusuke
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 36.  NAKAYAMA Aki
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 37.  SARUWATARI Hiroyuki
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 38.  NIIZATO Mikayo
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi