• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Satou Kazunori  佐藤 和紀

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

佐藤 和紀  サトウ カズノリ

Less
Researcher Number 30802988
Other IDs
Affiliation (Current) 2020: 信州大学, 学術研究院教育学系, 助教
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2020: 信州大学, 学術研究院教育学系, 助教
2017 – 2019: 常葉大学, 教育学部, 講師
Review Section/Research Field
Except Principal Investigator
Basic Section 09070:Educational technology-related / Educational technology
Keywords
Except Principal Investigator
情報教育 / メディア・リテラシー / メディア教育 / 読解力 / ソーシャルメディア / メディア読解力 / 情報モラル教育 / 高度情報技術基盤社会 / 初等中等教育 / 教育内容 … More / 教育課程 / カリキュラム / ICT / タブレット端末 / 子ども / 健康 / 使いやすさ Less
  • Research Projects

    (3 results)
  • Research Products

    (30 results)
  • Co-Researchers

    (19 People)
  •  児童生徒がICT機器を快適に利用するための教室環境の改善と指導方法の提案Ongoing

    • Principal Investigator
      柴田 隆史
    • Project Period (FY)
      2019 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Tokyo University of Social Welfare
  •  A study on systematization of next generation information education of elementary and secondary education toward advanced information technology foundation societyOngoing

    • Principal Investigator
      堀田 龍也
    • Project Period (FY)
      2018 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Tohoku University
  •  A Study on Developmental Stages of Students' Ability of Understanding Information Reached via Social Media

    • Principal Investigator
      HORITA Tatsuya
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Tohoku University

All 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 教職課程コアカリキュラム対応 情報社会を支える教師になるための教育の方法と技術2019

    • Author(s)
      堀田 龍也、佐藤 和紀
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      三省堂
    • ISBN
      4385362645
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01045
  • [Book] 教育の方法と技術2018

    • Author(s)
      堀田 龍也、佐藤 和紀、原 清治ほか
    • Total Pages
      244
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623081936
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01045
  • [Journal Article] 短大生の日本語キーボード入力スキルの実態把握と支援システムに求められる要件の検討2019

    • Author(s)
      渡邉光浩,タクセイセン,佐藤和紀,堀田龍也
    • Journal Title

      鹿児島女子短期大学紀要

      Volume: 第56号 Pages: 87-92

    • NAID

      120006624745

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01045
  • [Journal Article] Reconsidering and evaluation of media literacy training program for high school students by radio stations2019

    • Author(s)
      後藤 心平、齋藤 玲、佐藤 和紀、堀田 龍也
    • Journal Title

      Japanese Journal of Educational Media Research

      Volume: 25 Issue: 2 Pages: 13-27

    • DOI

      10.24458/jaems.25.2_13

    • NAID

      130007624055

    • ISSN
      1340-9352, 2424-2527
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01045
  • [Journal Article] 小学校のプログラミング教育における学習状況の共有化ツール活用の効果2018

    • Author(s)
      三井一希, 八代一浩, 水越一貴, 佐藤和紀, 萩原丈博, 竹内慎一, 堀田龍也
    • Journal Title

      コンピュータ&エデュケーション

      Volume: Vol.45 Pages: 79-84

    • NAID

      130007659169

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01045
  • [Journal Article] 高校生のラジオ番組制作体験によるメディア・リテラシー育成プログラムの開発と評価2017

    • Author(s)
      後藤心平, 佐藤和紀, 齋藤玲, 堀田龍也
    • Journal Title

      教育メディア研究

      Volume: Vol.23 No.2 Pages: 107-118

    • NAID

      130005682195

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02923
  • [Journal Article] 教員養成大学における情報モラル教育の講義の実践と評価:ワークシートと学年の違いによる授業設計への自信の変化に着目して2017

    • Author(s)
      佐藤和紀, 高橋純, 安里基子, 齋藤玲, 吉野真理子, 堀田龍也
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: Vol.41 Suppl. Pages: 41-44

    • NAID

      130006407768

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02923
  • [Journal Article] SNSのメディア特性を理解する情報モラル教育:東日本大震災におけるメディアの役割を通して2017

    • Author(s)
      佐藤和紀
    • Journal Title

      学習情報研究

      Volume: 2017年9月号 Pages: 26-29

    • NAID

      40021312508

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02923
  • [Journal Article] SNSを知の交流に活かすメディア・リテラシー教育2017

    • Author(s)
      佐藤和紀
    • Journal Title

      学習情報研究

      Volume: 2017年11月号 Pages: 20-21

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02923
  • [Journal Article] 小学校第5学年児童に対する短時間グラフ解釈学習の効果検証2017

    • Author(s)
      槇誠司, 佐藤和紀, 板垣翔大, 齋藤玲, 堀田龍也
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: Vol.41 Suppl. Pages: 45-48

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02923
  • [Journal Article] 授業実践・リフレクションによるメディア・リテラシーに対する意識の変容:メディア・リテラシー教育未経験かつ教育歴20年以上の教師の場合2016

    • Author(s)
      佐藤和紀, 齋藤玲, 堀田龍也
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: Vol.40 Suppl. Pages: 49-52

    • NAID

      130005437528

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02923
  • [Journal Article] マンガを題材にしたメディア・リテラシーを育成する学習プログラムの開発と評価2016

    • Author(s)
      大久保紀一朗, 佐藤和紀, 中橋雄, 浅井和行, 堀田龍也
    • Journal Title

      教育メディア研究

      Volume: Vol.23 No.1 Pages: 33-45

    • NAID

      130006078945

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02923
  • [Journal Article] 授業実践・リフレクションによる初心者教師のメディア・リテラシーに対する意識の変容2015

    • Author(s)
      佐藤和紀, 齋藤玲, 堀田龍也
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: Vol.38 Suppl. Pages: 29-32

    • NAID

      130005125948

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02923
  • [Presentation] 小学校高学年のプログラミング学習における学習形態と難易度別の所要時間の関係2019

    • Author(s)
      板垣翔大, 礒川祐地, 佐藤和紀, 萩原丈博, 竹内慎一, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集JSET19-1
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01045
  • [Presentation] 小学校社会科の学習指導要領における産業学習に関わる情報技術の社会的影響の内容の分析2019

    • Author(s)
      佐藤正寿, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集JSET19-1
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01045
  • [Presentation] 学校でのICT導入に対する生徒と保護者の健康面に関する意識2018

    • Author(s)
      柴田隆史, 藤井彌智, 山崎寛山, 佐藤和紀, 堀田龍也
    • Organizer
      日本人間工学会関東支部第48回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01045
  • [Presentation] 教師のライフステージからみたメディア・リテラシーの知識獲得段階に関する考察2018

    • Author(s)
      佐藤和紀, 小柳和喜雄, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会第34回全国大会講演論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01045
  • [Presentation] IoTブロックを活用したプログラミング教育の実践構想に関する分類2018

    • Author(s)
      佐藤和紀, 礒川祐地, 萩原丈博, 竹内慎一, 堀田龍也
    • Organizer
      日本デジタル教科書学会第7回年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01045
  • [Presentation] 小学校第5学年を対象とした情報技術の社会的影響の理解の向上を目指した授業実践2018

    • Author(s)
      佐藤正寿, 安里基子, 山本朋弘, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集JSET18-3
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01045
  • [Presentation] メディア・リテラシーの授業実践の分析による授業設計の支援の検討2018

    • Author(s)
      佐藤和紀, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育メディア学会第25回年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01045
  • [Presentation] 小学校でのタブレット端末利用におけるアンチグレアフィルムの効果2018

    • Author(s)
      柴田隆史, 佐藤和紀, 板垣翔大, 恒川雅行, 田谷周望, 堀田龍也
    • Organizer
      日本人間工学会第59回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01045
  • [Presentation] 高校生を対象としたラジオ局におけるメディア・リテラシー育成プログラムの改善およびその教育効果2017

    • Author(s)
      後藤心平, 佐藤和紀, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育メディア学会 第24回年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02923
  • [Presentation] メディア・リテラシーを育む小学校高学年のカリキュラム開発の試み -タブレット端末と学校放送番組を活用した2年間の実践から-2016

    • Author(s)
      佐藤和紀, 中橋雄, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育メディア学会
    • Place of Presentation
      奈良教育大学(奈良県・奈良市)
    • Year and Date
      2016-11-26
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02923
  • [Presentation] 映像に対する児童の批判的視聴の特徴 -計量テキスト分析を用いた検証-2016

    • Author(s)
      佐藤和紀, 齋藤玲, 望月翔太, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集JSET16-3
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学(徳島県・鳴門市)
    • Year and Date
      2016-07-02
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02923
  • [Presentation] マンガの読解力を育む学習プログラムの開発と評価2016

    • Author(s)
      大久保紀一朗, 佐藤和紀, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育メディア学会
    • Place of Presentation
      奈良教育大学(奈良県・奈良市)
    • Year and Date
      2016-11-26
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02923
  • [Presentation] ソーシャル・メディア経由の情報を読解するための実践の試行と評価:東日本大震災におけるTwitterの役割やデマ情報を題材に2016

    • Author(s)
      佐藤和紀, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育メディア学会研究会論集第40号
    • Place of Presentation
      関西大学東京センター
    • Year and Date
      2016-03-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02923
  • [Presentation] メディア・リテラシー教育における初心者教員の授業設計に関する行動分析(2) -教師歴20年以上のベテラン教師への分析を通して2015

    • Author(s)
      佐藤和紀, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集JSET15-5
    • Place of Presentation
      新潟大学
    • Year and Date
      2015-12-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02923
  • [Presentation] PDCAサイクルを基盤とした授業実践による初心者教師のメディア・リテラシーに対する意識の変容2015

    • Author(s)
      佐藤和紀, 齋藤玲, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会第31回全国大会
    • Place of Presentation
      電気通信大学
    • Year and Date
      2015-09-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02923
  • [Presentation] メディア・リテラシーに関する実践研究の傾向分析2015

    • Author(s)
      後藤心平, 相沢優, 佐藤和紀, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集JSET15-5
    • Place of Presentation
      新潟大学
    • Year and Date
      2015-12-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02923
  • [Presentation] 探究的な学習の授業デザインを基盤としたメディア・リテラシー育成プログラムの開発と効果2015

    • Author(s)
      佐藤和紀, 中橋雄, 堀田龍也
    • Organizer
      全日本教育工学研究協議会第41回全国大会
    • Place of Presentation
      富山県民会館
    • Year and Date
      2015-11-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02923
  • 1.  HORITA Tatsuya (50247508)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 28 results
  • 2.  小柳 和喜雄 (00225591)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 3.  黒上 晴夫 (20215081)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  高橋 純 (10310757)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 5.  板垣 翔大 (20847850)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 6.  槇 誠司 (60846997)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 7.  柴田 隆史 (90367136)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 8.  叶 少瑜 (00762204)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  佐藤 正寿 (00823494)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 13 results
  • 10.  渡邉 光浩 (10823685)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 11.  山本 朋弘 (40772843)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 12.  石塚 丈晴 (70293602)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  三井 一希 (70880102)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 14.  泰山 裕 (90748899)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  野中 陽一 (10243362)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  OKUBO Kiichiro
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 17.  NOBORIMOTO Yoko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  MURAI Asuka
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  SAITO Ryo
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 7 results

URL: 

Are you sure that you want to connect your ORCID iD to this researcher?
* This action can be performed only by the researcher themselves.

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi