• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Fujiwara Kazuhiro  藤原 一弘

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

FUJIWARA KAZUHIRO  藤原 一弘

Less
Researcher Number 40824082
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 愛媛大学, 教育学部, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2019 – 2023: 愛媛大学, 教育学部, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Except Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Keywords
Principal Investigator
地域リソースの活用 / 総合的な学習の時間の充実 / 個人と社会の変容 / ホールコミュニティアプローチ / ESD/SDGsの評価方法の開発 / 地域一体型のESD学習システム / 地域連携 / 探究的な学び / ESDの積極的推進 / だれ一人取り残さない学校づくり … More / カリキュラム開発 / 自己変容と社会変容 / 総合的な学習の時間 / 実践者同士のつながりと成長 / ESD実践の蓄積と発信 / 教師の職能開発 / 総合的学習の改善・改革 / 探究・深い学びとESD / 持続可能な地域・学校づくり / ESD/SDGsの重要性の周知・発信 / 教師と学び手の認識変容 / 持続可能な地域・社会づくりの支援 / 先進的なSDGs実践のデータベース化 / 総合的な学習の時間の改善・改革 / ESDに取り組む実践者同士の交流促進 / ESD・SDGsを指導できる教員の育成 / ESD・SDGsを実践する学校の支援 / 地域のESD・SDGs推進 / 児童生徒の自己変容を促す学び / 総合的な学習の時間の質改善 / ESDでつながるネットワーク / 自治体・NPOとの連携 / カリキュラム開発力 / 教師の指導力向上 / ESDラボ / 地域と学校の学びの連携 / 教職員の資質能力向上 / 深い学び / ESD … More
Except Principal Investigator
SDGsの概念理解 / 教師教育プログラム / 消費者教育 / SDGs / ESD / 持続可能な社会 / 概念型カリキュラム / 家庭科教育 Less
  • Research Projects

    (3 results)
  • Research Products

    (9 results)
  • Co-Researchers

    (6 People)
  •  家庭科教育での概念型カリキュラム開発を目指した教師教育プログラムの構築

    • Principal Investigator
      竹下 浩子
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Ehime University
  •  個人と社会の変容を醸成するホールコミュニティアプローチ型ESD学習システムの開発Principal Investigator

    • Principal Investigator
      藤原 一弘
    • Project Period (FY)
      2022 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Ehime University
  •  Empirical research of the "ESD Lab" to create deep learning that promotes changes in cognition and behaviorPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      FUJIWARA KAZUHIRO
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Ehime University

All 2024 2023 2021 2020

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 松山市版・SDGsハンドブック「みんなで始めよう!未来のためのSDGs」【教師用】指導の手引き2021

    • Author(s)
      藤原一弘(編著),篠原慶史,鼻﨑吉則,松岡沙緒里,品川崇,吉岡舞,竹内よし子,竹下浩子
    • Total Pages
      40
    • Publisher
      国際協力・国際理解推進実行委員会(松山市産業経済部)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02734
  • [Book] みんなで始めよう! 未来のためのSDGs2020

    • Author(s)
      藤原一弘,敷村弥生,竹内よし子,竹下浩子,松本光司
    • Total Pages
      20
    • Publisher
      国際協力・国際理解推進実行委員会(松山市産業経済部)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02734
  • [Journal Article] ESD の担い手を相互ネットワークで繋げる脱中心化アプローチ2024

    • Author(s)
      富田英司, 竹下浩子, 藤原一弘, 向平和, 井上昌善
    • Journal Title

      愛媛大学科学教育研究センター紀要

      Volume: 3 Pages: 3-8

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02524
  • [Journal Article] 学校教育における「探究」の現在地とこれから ー「概念型探究」の可能性に着目してー2024

    • Author(s)
      藤原一弘
    • Journal Title

      学習研究

      Volume: 509 Pages: 16-21

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02576
  • [Journal Article] コロナ後の「総合的な学習の時間」の展望と課題 ―愛媛県における「総合的な学習の時間」の実態調査から―2023

    • Author(s)
      藤原一弘
    • Journal Title

      教育学論集

      Volume: 19 Pages: 73-84

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02576
  • [Journal Article] 総合的な学習の時間の充実に寄与する学びのあり方 ―ESD を意識することで見えてくるもの―2023

    • Author(s)
      藤原一弘
    • Journal Title

      科学研究費助成事業 基盤研究(C)(研究課題番号 22K02576)中間報告書

      Volume: 1 Pages: 3-5

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02576
  • [Journal Article] ESD のカリキュラムと指導における課題 ―地域課題解決を通して 資質・能力を育む ―2023

    • Author(s)
      富田英司・藤原一弘
    • Journal Title

      教育学論集

      Volume: 19 Pages: 49-62

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02576
  • [Presentation] 愛媛大学の地域貢献:SDGs2023

    • Author(s)
      藤原一弘
    • Organizer
      台湾教育社会学会
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02576
  • [Presentation] ESDに関する教育プログラムの開発2021

    • Author(s)
      藤原 一弘
    • Organizer
      愛媛主権者教育研究会、愛媛大学附属高等学校 愛媛主権者教育研究会成果報告会合同研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02734
  • 1.  竹下 浩子 (00412221)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  井上 昌善 (10824104)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 3.  藤田 昌子 (40413611)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  富田 英司 (90404011)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 5.  上田 敏子 (10554298)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  MOROOKA Hiroko
    # of Collaborated Projects: 0 results
    # of Collaborated Products: 1 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi