• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

KOIKE TOSHIHIDE  小池 敏英

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

KOIKE Toshihide  小池 敏英

Less
Researcher Number 50192571
Affiliation (Current) 2025: 尚絅学院大学, 総合人間科学系, 特任教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2022 – 2023: 尚絅学院大学, 総合人間科学系, 特任教授
2019 – 2021: 尚絅学院大学, 総合人間科学系, 教授
2009 – 2018: Tokyo Gakugei University, 教育学部, 教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Special needs education / Basic Section 09060:Special needs education-related
Except Principal Investigator
Educational technology
Keywords
Principal Investigator
学習障害 / 読み書き障害 / 特別支援教育 / 漢字学習 / 学習支援 / 読み書き支援 / 書字障害 / 学習障害児 / LD児 / 知的障害 … More / 就学前児童 / ローマ字 / 英語障害 / 書字指導 / ローマ字習得 / 音韻抽出 / 音韻意識 / ひらがな / ローマ / 読み書き障害児 / 教育系心理学 / 特別支援 / 通常学級 / 発達障害 / 漢字書字学習 / 国語 / リスク要因 / LD / RTIモデル / ディスレクシア / NIRS / RTI / 読字障害 / プライミング / 読字書字 / ワーキングメモリ … More
Except Principal Investigator
ネットワーク / 教育クラウド / 遠隔教育 / 教育工学 Less
  • Research Projects

    (7 results)
  • Research Products

    (155 results)
  • Co-Researchers

    (7 People)
  •  音韻意識・文字読み・短期記憶のリスク分析による就学前LD児の判別と就学前・後支援Principal Investigator

    • Principal Investigator
      小池 敏英
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      Shokei Gakuin College
  •  A study on Individualized instruction of Kanji learning of LD children through considering forgetfulness.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      KOIKE TOSHIHIDE
    • Project Period (FY)
      2020 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      Shokei Gakuin College
  •  A study on development of the simultaneous support for preventing risk factors of learning difficulties of national language.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      Koike Toshihiide
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Shokei Gakuin College
      Tokyo Gakugei University
  •  Risk factors of basic learning difficulty of national language and mathematics and supportive teaching material for preventing risk factorsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KOIKE TOSHIHIDE
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Tokyo Gakugei University
  •  Development of an "Educational Cloud" Learning Support Platform

    • Principal Investigator
      MAESAKO takanori
    • Project Period (FY)
      2011 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Osaka University
  •  Astudy on support teaching of reading and writing Kanji based on RTI modelPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KOIKE Toshihide
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Tokyo Gakugei University
  •  Physiopsychological study of learning methods for children with LDs based on the priming effect of reading.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      KOIKE Toshihide, 小池 敏英
    • Project Period (FY)
      2008 – 2010
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Tokyo Gakugei University

All 2024 2022 2021 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] LDの子の読み書き支援がわかる本2016

    • Author(s)
      小池敏英
    • Total Pages
      98
    • Publisher
      講談社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381308
  • [Book] 障害の重い子供のコミュニケーション指導2014

    • Author(s)
      小池敏英・三室秀雄・神山寛・佐藤正一・雲井未歓
    • Total Pages
      300
    • Publisher
      ジアース教育新社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381308
  • [Book] 遊び活用型読み書き支援プログラム 学習評価と教材作成ソフトに基づく統合的支援の展開2013

    • Author(s)
      小池敏英・雲井未歓
    • Total Pages
      212
    • Publisher
      図書文化
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531278
  • [Book] 遊び活用型読み書き支援プログラム 学習評価と教材作成ソフトに基づく統合的支援の展開2013

    • Author(s)
      小池敏英・雲井未歓
    • Publisher
      図書文化
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531278
  • [Book] 第4 章 読み書き・算数の学習困難と臨床発達的支援 本郷一夫(編)認知発達のアンバランスの発見とその支援 シリーズ 第3 巻 子どもへの発達支援のエッセンス2012

    • Author(s)
      小池敏英
    • Publisher
      金子書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531278
  • [Book] 読解力を育む発達支援教材2010

    • Author(s)
      小池敏英(監修)
    • Publisher
      学研みらい社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530883
  • [Book] 読解力を育む発達支援教材2010

    • Author(s)
      小池敏英
    • Total Pages
      145
    • Publisher
      学研みらい社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530883
  • [Journal Article] 知的障害児におけるひらがな文字の読み習得に関連する基礎スキルの達成の特徴について-音韻分解・抽出スキル、無意味語復唱スキル、文字弁別・抽出スキルに関する検討-2024

    • Author(s)
      成田まい・中知華穂・佐々木健太郎・小池敏英
    • Journal Title

      尚絅学院大学 紀要

      Volume: -

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02597
  • [Journal Article] Causal Factors Involved in <i>Kanji</i> Word-Reading Difficulty in Japanese Elementary Second to Sixth Graders2019

    • Author(s)
      Naka C., Mekaru M., Iyonaga S., Murohashi H. and Koike T.
    • Journal Title

      Journal of Special Education Research

      Volume: 7 Issue: 2 Pages: 101-113

    • DOI

      10.6033/specialeducation.7.101

    • NAID

      130007699331

    • ISSN
      2187-5014, 2188-4838
    • Year and Date
      2019-02-28
    • Language
      English
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04923
  • [Journal Article] Contribution of the Incomplete Use of Macro-Rules to Reading Comprehension Difficulty in Japanese Fourth to Sixth Graders2019

    • Author(s)
      Narita M., Sato K., Naka C., Mekaru M. and Koike T.
    • Journal Title

      Journal of Special Education Research

      Volume: 7 Issue: 2 Pages: 57-67

    • DOI

      10.6033/specialeducation.7.57

    • NAID

      130007699330

    • ISSN
      2187-5014, 2188-4838
    • Year and Date
      2019-02-28
    • Language
      English
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04923
  • [Journal Article] LD児の漢字書字学習における保持促進に関する研究-漢字書字の言語手がかりのリマインド再学習の効果に関する検討-2019

    • Author(s)
      西澤幸見・中知華穂・銘苅実土・赤塚めぐみ・小池敏英
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 28 Pages: 72-85

    • NAID

      130007949938

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04923
  • [Journal Article] ひらがな単語の語彙性判断課題による読み障害児の音読困難の評価.―2文字単語課題と4 文字単語課題に基づく検討―2018

    • Author(s)
      増田純子・大山帆子・銘苅実土・中知華穂・小池敏英
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 27 Pages: 1-14

    • NAID

      130007949577

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04923
  • [Journal Article] A Study on the Background Factors Involved in Kanji Writing Difficulty in Relation to Kanji Reading Difficulty and Low Vocabulary Attainment for Japanese Second to Sixth Graders2018

    • Author(s)
      Ozeki, H., Naka, C., Mekaru, M., Yoshida, Y. and Koike, T.
    • Journal Title

      Journal of Special Education Research

      Volume: 7 Issue: 1 Pages: 9-19

    • DOI

      10.6033/specialeducation.7.9

    • NAID

      130007605564

    • ISSN
      2187-5014, 2188-4838
    • Year and Date
      2018-08-31
    • Language
      English
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04923
  • [Journal Article] Risk Factors of Difficulty in Reading Comprehension at Third to Sixth Japanese Graders: The Effects of Understanding the Reversible Relationships2017

    • Author(s)
      Kazuha, SATO, Atsuko, NARUKAWA, Chikaho, NAKA, Mito, MEKARU, Rumi, NAKAMURA, & Toshihide, KOIKE
    • Journal Title

      Journal of Special Education Research

      Volume: 5 Issue: 2 Pages: 23-34

    • DOI

      10.6033/specialeducation.5.23

    • NAID

      130006035220

    • ISSN
      2187-5014, 2188-4838
    • Language
      English
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04923
  • [Journal Article] 小学2~6年生における漢字書字低成績の背景要因に関する研究2017

    • Author(s)
      中村理美・中知華穂・銘苅実土・小池敏英
    • Journal Title

      特殊教育学研究

      Volume: 55 Pages: 1-13

    • NAID

      130007616985

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04923
  • [Journal Article] 小学生1・2・3年生における特殊表記習得の低成績の背景要因に関する研究-撥音・促音・拗音・拗長音について-2017

    • Author(s)
      彌永さとみ・中知華穂・銘苅実土・中村理美・小池敏英
    • Journal Title

      特殊教育学研究

      Volume: 55

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381308
  • [Journal Article] LDの認知機能―英語圏と日本語圏の読み書き障害の認知的背景要因―2017

    • Author(s)
      小池敏英・中知華穂
    • Journal Title

      児童青年精神医学とその近接領域

      Volume: 58 Pages: 227-235

    • NAID

      130007691866

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04923
  • [Journal Article] 小学2~6年生における漢字書字低成績の背景要因に関する研究2017

    • Author(s)
      中村理美・中知華穂・銘苅実土・小池敏英
    • Journal Title

      特殊教育学研究

      Volume: 55

    • NAID

      130007616985

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381308
  • [Journal Article] 小学2~6年生における漢字書字の重度低成績の背景複合要因に関する研究-ひらがな・漢字の読み書きスキル低成績の重複について-2017

    • Author(s)
      大関浩仁・銘苅実土・中知華穂・小池敏英
    • Journal Title

      学校教育学研究論集

      Volume: 36 Pages: 31-46

    • NAID

      120007047834

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04923
  • [Journal Article] Risk factors for difficulty in reading comprehension of multiple-paragraph expository text at third to sixth grade of Japanese elementary schools: The effects of the elemental skill of macroprocessing a single paragraph in relation to understanding the reversible relationships.2017

    • Author(s)
      Kazua, SATO, Atsuko, NARUKAWA, Chikaho, NAKA, Mito, MEKARU, Rumi, NAKAMURA, & Toshihide, KOIKE
    • Journal Title

      Journal of Special Education Research

      Volume: 5 Pages: 23-34

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381308
  • [Journal Article] 小学生1・2・3年生における特殊表記習得の低成績の背景要因に関する研究-撥音・促音・拗音・拗長音について-2017

    • Author(s)
      彌永さとみ・中知華穂・銘苅実土・中村理美・小池敏英
    • Journal Title

      特殊教育学研究

      Volume: 55 Pages: 63-73

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04923
  • [Journal Article] 特殊教育学研究2016

    • Author(s)
      瀧元沙祈・中知華穂・銘苅実土・後藤隆章・雲井未歓・小池敏英
    • Journal Title

      学習障害児における改行ひらがな単語の音読特徴-音読の時間的側面と誤反応の分析に基づく検討

      Volume: 54 Pages: 65-75

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381308
  • [Journal Article] Risk factors for kanji word-reading difficulty in Japanese elementary school children: Effects of the imageability of kanji words.2015

    • Author(s)
      Shiori Onda, Kazuha Sato, Saki Takimoto, Mito Mekaru, Chikaho Naka, Aya Kumazawa, and Toshihide Koike
    • Journal Title

      Journal of Special Education Research

      Volume: 3 Pages: 23-34

    • NAID

      130005123815

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381308
  • [Journal Article] Lateralized frontal activity for Japanese phonological processing during child development2015

    • Author(s)
      Takaaki Goto, Yousuke Kita, Kota Suzuki, Toshihide Koike and Masumi Inagaki
    • Journal Title

      Frontiers in Human Neuroscience

      Volume: 9 Pages: 1-9

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381308
  • [Journal Article] 小学2・4・6年における漢字読字・書字の低成績の特徴と背景要因に関する研究2014

    • Author(s)
      熊澤綾, 牧野雄太, 藤井温子, 吉田有里, 徐欣薇, 小池敏英
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要 総合教育科学系Ⅱ

      Volume: 65 Pages: 1-11

    • NAID

      110009751505

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23240109
  • [Journal Article] Specific Reading Disabilitiesを示すLD児の読み処理における意味的プライミング効果に関する研究2014

    • Author(s)
      後藤隆章・赤塚めぐみ・中知華穂・小池敏英
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 23 Pages: 175-185

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381308
  • [Journal Article] Combined risk factors in first school term predicts Kanji reading difficulty in third term among Japanese second graders.2014

    • Author(s)
      Chikaho Naka, Mekaru Mito, Miyoshi Kumoi, and Toshihide Koike
    • Journal Title

      Journal of Special Education Research.

      Volume: 3 Pages: 1-9

    • NAID

      130005105305

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381308
  • [Journal Article] LD児における漢字の読みの学習促進に関する研究-読みと動作の連合形成に基づく支援について-2014

    • Author(s)
      赤塚めぐみ・小池敏英・後藤隆章・岡野ゆう
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 23 Pages: 93-105

    • NAID

      40020055421

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381308
  • [Journal Article] LD児における漢字の読みの学習促進に関する研究-読みと動作の連合形成に基づく支援について-2014

    • Author(s)
      赤塚めぐみ, 小池敏英, 後藤隆章, 岡野ゆう
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 23(1) Pages: 93-105

    • NAID

      40020055421

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23240109
  • [Journal Article] 小学2年における漢字読字・書字困難のリスク要因に関する研究-CHAID分析によるリスク要因評価に基づく検討-2014

    • Author(s)
      中知華穂, 吉田有里, 雲井未歓, 大関浩仁, 五十嵐靖男, 小池敏英
    • Journal Title

      特殊教育学研究

      Volume: 52 Pages: 1-12

    • NAID

      130005110540

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23240109
  • [Journal Article] 小学2年における漢字読字・書字困難のリスク要因に関する研究-CHAID分析によるリスク要因評価に基づく検討-2014

    • Author(s)
      中知華穂・吉田有里・雲井未歓・大関浩仁・五十嵐靖男・小池敏英
    • Journal Title

      特殊教育学研究

      Volume: 52 Pages: 1-12

    • NAID

      130005110540

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381308
  • [Journal Article] 読み書きの基礎スキルの促進に基づく漢字支援ワークブックの効果について-小学2 年の漢字学習困難に対する早期予防支援に関する研究-2013

    • Author(s)
      熊澤綾・中知華穂・大関浩仁・小池敏英
    • Journal Title

      学校教育学研究論集

      Volume: 28 Pages: 31-44

    • NAID

      110009658628

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531278
  • [Journal Article] 小学2年における漢字の読み書き困難の実態に関する研究-漢字学習の基礎スキルとの関連について2013

    • Author(s)
      吉田有里、小池敏英、徐欣薇、藤井温子、牧野雄太、太田裕子
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 22(3) Pages: 242-253

    • NAID

      40019796839

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23240109
  • [Journal Article] 読み書きの基礎スキルの促進に基づく漢字支援ワークブックの効果について-小学2年の漢字学習困難に対する早期予防支援に関する研究2013

    • Author(s)
      熊澤綾、中知華穂、大関浩仁、小池敏英
    • Journal Title

      学校教育学研究論集(東京学芸大学紀要)

      Volume: 28 Pages: 31-44

    • NAID

      110009658628

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23240109
  • [Journal Article] Characteristics of executive function in children with autism spectrum disorders compared with typically developing children.2013

    • Author(s)
      Kyoko Kamii, Hiroshi Fujino and Toshihide Koike
    • Journal Title

      Journal of Special Education Research

      Volume: 1 Pages: 11-21

    • NAID

      130005056812

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531278
  • [Journal Article] 小学2年における漢字の読み書き困難の実態に関する研究-漢字学習の基礎スキルとの関連について2013

    • Author(s)
      吉田有里・小池敏英・徐欣薇・藤井温子・牧野雄太・太田裕子
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 22 Pages: 242-253

    • NAID

      40019796839

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531278
  • [Journal Article] Characteristics of executive function in children with autism spectrum disorders compared with typically developing children2013

    • Author(s)
      Kyoko Kamii, Hiroshi Fujino, Toshihide Koike
    • Journal Title

      Journal of Special Education Research

      Volume: 1(1) Pages: 11-21

    • NAID

      130005056812

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23240109
  • [Journal Article] 読み書きの基礎スキルの促進に基づく漢字支援ワークブックの効果について-小学2年の漢字学習困難に対する早期予防支援に関する研究.2013

    • Author(s)
      熊澤綾・中知華穂・大関浩仁・小池敏英
    • Journal Title

      学校教育学研究論集

      Volume: 28 Pages: 31-44

    • NAID

      110009658628

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531278
  • [Journal Article] 小学2 年における漢字の読み書き困難の実態に関する研究-漢字学習の基礎スキルとの関連について2013

    • Author(s)
      吉田有里・小池敏英・徐欣薇・藤井温子・牧野雄太・太田裕子
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 22 Pages: 242-253

    • NAID

      40019796839

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531278
  • [Journal Article] 二次元尺度化による行動解析を用いた発達障害児におけるソーシャルスキルトレーニングの有効性評価2012

    • Author(s)
      佐久間隆介、軍司敦子、後藤隆章、北洋輔、小池敏英、加我牧子、稲垣真澄
    • Journal Title

      脳と発達

      Volume: 44 Pages: 320-326

    • NAID

      10030802016

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23240109
  • [Journal Article] 通常学級のホームワークによる漢字読字・書字の学習支援に関する研究―小学2年生を対象とした検討―2012

    • Author(s)
      徐欣薇、藤井温子、吉田有里、牧野雄太、小池敏英、太田裕子
    • Journal Title

      特殊教育学研究

      Volume: 50(2) Pages: 115-128

    • NAID

      130003376468

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23240109
  • [Journal Article] 通常学級のホームワークによる漢字読字・書字の学習支援に関する研究―小学2年生を対象とした検討―2012

    • Author(s)
      徐欣薇・藤井温子・吉田有里・牧野雄太・小池敏英・太田裕子
    • Journal Title

      特殊教育学研究

      Volume: 50

    • NAID

      130003376468

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531278
  • [Journal Article] 一斉指導で利用可能なひらがな単語読みの評価に関する研究-ひらがな単語連鎖課題による検討-2012

    • Author(s)
      藤井温子・吉田有里・徐欣薇・岡野ゆう子・小池敏英・雲井未歓
    • Journal Title

      特殊教育学研究.

      Volume: 50 Pages: 21-30

    • NAID

      130003376457

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531278
  • [Journal Article] 国語学習の低成績の生起に及ぼすひらがな音読困難の影響について―小学校2年生を対象とした検討―2012

    • Author(s)
      吉田有里・小池敏英・雲井未歓・稲垣真澄・加我牧子
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 21 Pages: 116-124

    • NAID

      40019229352

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531278
  • [Journal Article] 一斉指導で利用可能なひらがな単語読みの評価に関する研究-ひらがな単語連鎖課題による検討-2012

    • Author(s)
      藤井温子、吉田有里、徐欣薇、岡野ゆう子、小池敏英、雲井未歓
    • Journal Title

      特殊教育学研究

      Volume: 50(1) Pages: 21-30

    • NAID

      130003376457

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23240109
  • [Journal Article] 国語学習の低成績の生起に及ぼすひらがな音読困難の影響について-小学校2 年生を対象とした検討-2012

    • Author(s)
      吉田有里・小池敏英・雲井未歓・稲垣真澄・加我牧子
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 21 Pages: 116-124

    • NAID

      40019229352

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531278
  • [Journal Article] Assessing Pupils' Ability to Read Hiragana Words That Are in the Curriculum Using a Test of Hiragana Wordchains2012

    • Author(s)
      藤井温子・吉田有里・徐欣薇・岡野ゆう子・小池敏英・雲井未歓
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Special Education

      Volume: 50 Issue: 1 Pages: 21-30

    • DOI

      10.6033/tokkyou.50.21

    • NAID

      130003376457

    • ISSN
      0387-3374, 2186-5132
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531278
  • [Journal Article] Support Through Homework for Learning to Read and Write Kanji: Second-Grade Pupils2012

    • Author(s)
      徐欣薇・藤井温子・吉田有里・牧野雄太・小池敏英・太田裕子
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Special Education

      Volume: 50 Issue: 2 Pages: 115-127

    • DOI

      10.6033/tokkyou.50.115

    • NAID

      130003376468

    • ISSN
      0387-3374, 2186-5132
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531278
  • [Journal Article] Treatment to Facilitate Reading Kana Sentences Through Improvement in Reading Sight Vocabulary: Children With Specific Reading Disabilities2011

    • Author(s)
      後藤隆章・熊澤綾・赤塚めぐみ・稲垣真澄・小池敏英
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Special Education

      Volume: 49 Issue: 1 Pages: 41-50

    • DOI

      10.6033/tokkyou.49.41

    • NAID

      130002151396

    • ISSN
      0387-3374, 2186-5132
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531278
  • [Journal Article] 高機能自閉症児における顔表情の情動的評価の特性に関する研究2011

    • Author(s)
      小杉慶子、雲井未歓、赤塚めぐみ、小池敏英
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 20(2) Pages: 207-217

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23240109
  • [Journal Article] Reading Kanji Words: Analysis of Reading by Children With Specific Reading Disorders Through an Assessment of Word-Attribute Effects2011

    • Author(s)
      熊澤綾・後藤隆章・雲井未歓・小池敏英
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Special Education

      Volume: 49 Issue: 2 Pages: 117-126

    • DOI

      10.6033/tokkyou.49.117

    • NAID

      130003376416

    • ISSN
      0387-3374, 2186-5132
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531278
  • [Journal Article] 特異的読字障害児の説明文理解の特徴と促進に関する研究2010

    • Author(s)
      小野塚裕子・後藤隆章・小池敏英
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要総合教育科学系I 第61集

      Pages: 281-290

    • NAID

      110007591635

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530883
  • [Journal Article] I章特異的読字障害診断手順2010

    • Author(s)
      稲垣真澄・小林朋佳・小池敏英・小枝達也・若宮英司
    • Journal Title

      特異的発達障害(診断治療のためのガイドライン診断と治療社)((編集)稲垣真澄)

      Pages: 2-23

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530883
  • [Journal Article] 読字・書字障害の評価と支援2010

    • Author(s)
      小池敏英
    • Journal Title

      児童青年精神医学とその近接領域

      Volume: 51 Pages: 290-295

    • NAID

      10026530802

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530883
  • [Journal Article] 読字・書字障害の評価と支援2010

    • Author(s)
      小池敏英
    • Journal Title

      児童青年精神医学とその近接領域 51(3)

      Pages: 290-295

    • NAID

      10026530802

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530883
  • [Journal Article] 自閉症スペクトラム障害のある時に対するSocial skill trainingの客観的評価2010

    • Author(s)
      北洋輔・軍司敦子・佐久間隆介・後藤隆章・稲垣真澄・加我牧子・小池敏英・細川徹
    • Journal Title

      脳と発達 56

      Pages: 81-87

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530883
  • [Journal Article] LD児の論理的思考の特徴に関する研究-算数文章題による検討-2010

    • Author(s)
      成川敦子・後藤隆章・小池敏英・稲垣真澄
    • Journal Title

      LD研究 19

      Pages: 281-289

    • NAID

      40017375718

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530883
  • [Journal Article] I章特異的読字障害G治療的介入3東京学芸大学方式2010

    • Author(s)
      小池敏英
    • Journal Title

      特異的発達障害診断治療のためのガイドライン-わかりやすい診断手順と支援の実際-(診断と治療社)(編集代表)稲垣真澄

      Pages: 55-59

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530883
  • [Journal Article] 学童におけるひらがな音読の発達的変化-ひらがな単音、単語、単文速読課題を用いて-2010

    • Author(s)
      小林朋佳・稲垣真澄・軍司敦子・矢田部清美・加我牧子・後藤隆章・小池敏英・若宮英司・小枝達也
    • Journal Title

      脳と発達 42

      Pages: 15-21

    • NAID

      10026133335

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530883
  • [Journal Article] 読み書きにつまずきを示す小児の臨床症状とひらがな音読能力の関連-発達性読み書き障害診断における症状チェックリストの有用性-2010

    • Author(s)
      北洋輔・小池敏英
    • Journal Title

      脳と発達 42

      Pages: 437-442

    • NAID

      10027865505

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530883
  • [Journal Article] LD児における漢字の読みの学習過程とその促進に関する研究2009

    • Author(s)
      後藤隆章・赤塚めぐみ・池尻加奈子・小池敏英
    • Journal Title

      特殊教育学研究 47

      Pages: 81-90

    • NAID

      110007619274

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530883
  • [Journal Article] Early Development of Understanding Words and Equivalence Cognition of Matching Pictures2009

    • Author(s)
      Toshihide, Koike, et al.
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Special Education 46

      Pages: 417-433

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530883
  • [Journal Article] 漢字の形の熟知情報呈示に基づく書字指導に関する研究-書字困難のみを持つLD児に関する検討-2009

    • Author(s)
      高橋久美・後藤隆章・成基香・小池敏英
    • Journal Title

      LD研究(研究と実践) 17

      Pages: 97-103

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530883
  • [Journal Article] Early Development of Understanding Words and Equivalence Cognition of Matching Pictures; Children With Severe Motor and Intellectual Disabilities.2009

    • Author(s)
      Toshihide Koike., Yuki Yoshida., Miyoshi Kumoi., Kazuo Katagiri.
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Special Education 46(6)

      Pages: 417-433

    • NAID

      110007329096

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530883
  • [Journal Article] Early Development of Understanding Words and Equivalence Cognition of Matching Pictures ; Children With Severe Motor and Intellectual Disabilities2009

    • Author(s)
      Toshihide, Koike., Yuki, Yoshida., Miyoshi, Kumoi., Kazuo, Katagiri
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Special Education 46

      Pages: 417-433

    • NAID

      110007329096

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530883
  • [Journal Article] Specific Reading Disorders of Reading Kana (Japanese Syllables) in Children With Learning Disabilities.2008

    • Author(s)
      Takaaki Goto., Miyoshi Kumoi., Toshihide Koike., Masataka Ohta.
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Special Education 45

      Pages: 423-436

    • NAID

      110007329171

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530883
  • [Journal Article] 学校生活の基礎単語リストの試作とLD児の読み特性に関する研究2008

    • Author(s)
      後藤隆章・小池敏英
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要総合教育科学系 59

      Pages: 255-262

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530883
  • [Journal Article] 特異的読字困難を伴うLD児における意味的プライミング効果-ひらがな単語完成課題に関する検討-2008

    • Author(s)
      後藤隆章・赤塚めぐみ・小池敏英
    • Journal Title

      東京学芸大学連合大学院学校教育学研究論集 17

      Pages: 27-37

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530883
  • [Journal Article] 読字障害と発達支援プログラム2008

    • Author(s)
      小池敏英・後藤隆章
    • Journal Title

      小児科臨床 61(12)

      Pages: 2539-2546

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530883
  • [Journal Article] Specific Reading Disorders of Reading Kana (Japanese Syllables) in Children With Learning Disabilities.2008

    • Author(s)
      Takaaki, Goto., Miyoshi, Kumoi., Toshihide, Koike., Masataka, Ohta
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Special Education 45

      Pages: 423-436

    • NAID

      110007329171

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530883
  • [Journal Article] LD児における漢字の読み書き障害とその発達支援-認知心理学的アプローチに基づく検討2008

    • Author(s)
      後藤隆章・雲井未歓・小池敏英
    • Journal Title

      障害者問題研究 35

      Pages: 23-33

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530883
  • [Presentation] 小学生を対象としたローマ字学習支援の効果に関する研究:ワークブックによる一斉支援とオンラインの個別支援を通じた検討.2022

    • Author(s)
      銘苅実土・小池敏英
    • Organizer
      日本特殊教育学会第60回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03005
  • [Presentation] ローマ字・英語の読み書き困難に対するRTIモデル支援(1)-全体調査に基づく検討-2021

    • Author(s)
      小池敏英・佐々木健太郎・能田昴・銘苅実土
    • Organizer
      日本特殊教育学会第59回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03005
  • [Presentation] 書く行為を伴わない書字教材による学習行動の変容について-書き困難を示す施設入所児を対象にした事例検討-2019

    • Author(s)
      赤塚めぐみ・森下未奈子・後藤隆章・小池敏英
    • Organizer
      第57回日本特殊教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04923
  • [Presentation] 学習障害児におけるローマ字読みの学習支援について-音韻操作による指導-2019

    • Author(s)
      古里恵・岩崎仁香・雲井未歓・小池敏英・銘苅実土
    • Organizer
      第57回日本特殊教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04923
  • [Presentation] 小学1~6年生における説明文の読解評価に関する検討(1)ー統合構築モデルの4要素に関する分析―2019

    • Author(s)
      岩崎仁香・塚田睦美・古里恵・中知華穂・小池敏英・雲井未歓
    • Organizer
      第57回日本特殊教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04923
  • [Presentation] 小学1~6年生における説明文の読解評価に関する検討(2)ー単語読みスキルとの関連について―2019

    • Author(s)
      雲井未歓・岩崎仁香・塚田睦美・古里恵・中知華穂・小池敏英
    • Organizer
      第57回日本特殊教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04923
  • [Presentation] LD児漢字書字学習のリマインド再学習効果についてー定型発達児の記憶保持基準値との比較に基づく検討―2019

    • Author(s)
      佐々木健太郎・能田昴・中知華穂・後藤隆章・小池敏英・野口和人
    • Organizer
      第57回日本特殊教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04923
  • [Presentation] 通常の学級におけるひらがな単語の読みの評価と支援についてー語彙判断作業課題を取り入れた学習教材を通して―2019

    • Author(s)
      塚田睦美・岩崎仁香・古里恵・中知華穂・小池敏英・雲井未歓
    • Organizer
      第57回日本特殊教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04923
  • [Presentation] LD児におけるイラストを用いた漢字単語の読み指導に関する研究2018

    • Author(s)
      熊澤綾・小池敏英・後藤隆章・高橋昇希・中知華穂
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04923
  • [Presentation] ひらがな単語の語彙性判断課題による読み障害児の読み評価2018

    • Author(s)
      増田純子・大山帆子・銘苅実土・中知華穂・小池敏英
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04923
  • [Presentation] 「読めた」「わかった」「できた」読み書きアセスメントの活用と支援(1)2018

    • Author(s)
      中知華穂・池尻加奈子・須藤史晴・高橋昇希・銘苅実土・小池敏英
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04923
  • [Presentation] 漢字単語における読みの流暢性の評価について2018

    • Author(s)
      雲井未歓・岩崎仁香・古里恵・中知華穂・小池敏英
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04923
  • [Presentation] 「読めた」「わかった」「できた」読み書きアセスメントの活用と支援(2)2018

    • Author(s)
      池尻加奈子・中知華穂・須藤史晴・高橋昇希・銘苅実土・小池敏英
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04923
  • [Presentation] ひらがな・漢字単語の完成・検索課題による音読支援効果2017

    • Author(s)
      増田純子・銘苅実土・中知華穂・小池敏英
    • Organizer
      日本特殊教育学会第55回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04923
  • [Presentation] 中学生の英単語綴り困難のリスク要因に関する縦断的研究2017

    • Author(s)
      銘苅実土・中知華穂・小池敏英
    • Organizer
      日本特殊教育学会第55回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04923
  • [Presentation] 中学校2~3年生における語彙の深さの測定の試み2017

    • Author(s)
      須藤史晴・須藤邦彦・中知華穂・小池敏英
    • Organizer
      日本特殊教育学会第55回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04923
  • [Presentation] 読み書き背景要因の発達的因果関係について2017

    • Author(s)
      吉田有里・銘苅実土・中知華穂・小池敏英
    • Organizer
      日本特殊教育学会第55回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04923
  • [Presentation] 中学1~3年生における英単語綴り困難のリスク要因に関する検討~縦断研究による検討~.2016

    • Author(s)
      銘苅実土、中知華穂、成田まい、小池敏英
    • Organizer
      日本LD学会
    • Place of Presentation
      神奈川県横浜市パシフィコ横浜
    • Year and Date
      2016-11-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381308
  • [Presentation] 小学生におけるローマ字読み習得の低成績に関する研究.2016

    • Author(s)
      彌永さとみ、銘苅実土、増田純子、小池敏英
    • Organizer
      日本LD学会
    • Place of Presentation
      神奈川県横浜市パシフィコ横浜
    • Year and Date
      2016-11-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381308
  • [Presentation] 小学1~3年生における特殊表記低成績者の背景要因(2)-オッズ比に基づく検討-.2016

    • Author(s)
      彌永さとみ、竹村幸見、増田純子、成田まい、小池敏英
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      新潟県新潟市新潟コンベンションセンター朱鷺メッセ
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381308
  • [Presentation] 小学1~3年生における特殊表記低成績者の背景要因(1)-高頻度単語・低頻度単語の比較に基づく検討-2016

    • Author(s)
      竹村幸見、彌永さとみ、小池敏英
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      新潟県新潟市新潟コンベンションセンター朱鷺メッセ
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381308
  • [Presentation] ひらがな漢字の検索・完成課題による音読困難の軽減効果(2)-未指導文・指導文の音読改善経過-2016

    • Author(s)
      増田純子、大山帆子、小池敏英
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      新潟県新潟市新潟コンベンションセンター朱鷺メッセ
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381308
  • [Presentation] スマイル・プラネットひらがな・漢字教材を用いた読み障害児の音読支援(2)~未指導文・指導文の音読改善経過~2016

    • Author(s)
      増田純子、大山帆子、長谷川知彦、 山先公一、小池敏英
    • Organizer
      日本LD学会
    • Place of Presentation
      神奈川県横浜市パシフィコ横浜
    • Year and Date
      2016-11-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381308
  • [Presentation] コミュニケーション学習の習得状況の把握に関する研究(2)-放課後等デイサービスを利用する知的障害児を対象とした検討-2016

    • Author(s)
      中知華穂、吉田友紀、赤塚めぐみ、小池敏英
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      新潟県新潟市新潟コンベンションセンター朱鷺メッセ
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381308
  • [Presentation] 漢字読字・書字テストの低成績と学習指導上の配慮の有無との関係-小学2~6年生に関する検討2016

    • Author(s)
      中知華穂、銘苅実土、成田まい、恩田詩織、小池敏英
    • Organizer
      日本LD学会
    • Place of Presentation
      神奈川県横浜市パシフィコ横浜
    • Year and Date
      2016-11-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381308
  • [Presentation] 小学3~6年生におけるローマ字単語の読みについて(2)-清音達成・特殊表記低成績を示す児童に関する検討-2016

    • Author(s)
      烏田奈実、彌永さとみ、須藤史晴、大山帆子、銘苅実土、小池敏英
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      新潟県新潟市新潟コンベンションセンター朱鷺メッセ
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381308
  • [Presentation] 小学校低学年における物語文読解の課題についての一考察.2016

    • Author(s)
      佐藤一葉、成田まい、小池敏英
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      新潟県新潟市新潟コンベンションセンター朱鷺メッセ
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381308
  • [Presentation] コミュニケーション学習の習得状況の把握に関する研究(1)-放課後等デイサービスを利用する肢体不自由を対象とした検討-2016

    • Author(s)
      吉田友紀、中知華穂、赤塚めぐみ、小池敏英
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      新潟県新潟市新潟コンベンションセンター朱鷺メッセ
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381308
  • [Presentation] スマイル・プラネットひらがな・漢字教材を用いた読み障害児の音読支援(1)~ガイドライン等価課題を用いた支援効果の評価~2016

    • Author(s)
      大山帆子、増田純子、長谷川知彦、山先公一、小池敏英
    • Organizer
      日本LD学会
    • Place of Presentation
      神奈川県横浜市パシフィコ横浜
    • Year and Date
      2016-11-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381308
  • [Presentation] 小学校3~6年生におけるローマ字単語の読みについて(1)-清音・特殊表記の習得率の学年的変化-.2016

    • Author(s)
      須藤史晴、大山帆子、彌永さとみ、銘苅実土、小池敏英
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      新潟県新潟市新潟コンベンションセンター朱鷺メッセ
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381308
  • [Presentation] 中学生における英単語綴り困難の背景と支援-英単語綴りの基礎スキルの習得に基づく困難の改善における検討-2016

    • Author(s)
      銘苅実土、後藤隆章、小池敏英
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      新潟県新潟市新潟コンベンションセンター朱鷺メッセ
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381308
  • [Presentation] 放課後等デイサービスで利用可能なホームワーク課題の開発知的障害児におけるひらがな文字弁別と読み書きとの関連について.2016

    • Author(s)
      赤塚めぐみ、中知華穂、後藤隆章、小池敏英
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      新潟県新潟市新潟コンベンションセンター朱鷺メッセ
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381308
  • [Presentation] LD児における漢字書字支援の効果に関する研究~指導3ヵ月後の保持に寄与する背景要因の検討~.2016

    • Author(s)
      成田まい、大山帆子、彌永さとみ、銘苅実土、中知華穂、佐藤一葉、恩田詩織・瀧元沙祈、中村理美、小池敏英
    • Organizer
      日本LD学会
    • Place of Presentation
      神奈川県横浜市パシフィコ横浜
    • Year and Date
      2016-11-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381308
  • [Presentation] 生活資源の不足を判断された児童における漢字読み書きの特徴.2016

    • Author(s)
      小池敏英、中知華穂、銘苅実土、彌永さとみ
    • Organizer
      日本LD学会
    • Place of Presentation
      神奈川県横浜市パシフィコ横浜
    • Year and Date
      2016-11-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381308
  • [Presentation] 小学4~6年生における読解困難のリスク要因について-マクロルールに基づくマクロ処理要素スキルに関する検討-2016

    • Author(s)
      成田まい、佐藤一葉、須藤史晴、中知華穂、小池敏英
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      新潟県新潟市新潟コンベンションセンター朱鷺メッセ
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381308
  • [Presentation] ひらがな漢字の検索・完成課題による音読困難の軽減効果(1)-ガイドライン等価課題を用いた支援効果の評価-2016

    • Author(s)
      大山帆子、増田純子、彌永さとみ、成田まい、須藤史晴、小池敏英
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      新潟県新潟市新潟コンベンションセンター朱鷺メッセ
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381308
  • [Presentation] 読み障害児におけるひらがな単語の音読時間に関する研究-改行時に途切れたひらがな単語を音読する際の特徴について-.2015

    • Author(s)
      元沙祈・増田純子・須藤史晴・後藤隆章・雲井未歓・小池敏英
    • Organizer
      日本LD学会大24回大会
    • Place of Presentation
      福岡国際会議場
    • Year and Date
      2015-10-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381308
  • [Presentation] 小学2~6年生における漢字単語読字困難のリスク要因に関する研究(1)-リスク要因の発達的変化について-2015

    • Author(s)
      恩田詩織・中知華穂・瀧元沙祈・小池敏英
    • Organizer
      日本特殊教育学会第53回大会
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381308
  • [Presentation] 発達性ディスレクシア児における単語音読の学習支援について(1)-視覚性語彙の再認過程における単語刺激の有効部位に関する基礎的検討2013

    • Author(s)
      雲井未歓・恵島希美・堤雄輝・福永陽平・小池敏英
    • Organizer
      日本特殊教育学会第51回大会
    • Place of Presentation
      日野
    • Year and Date
      2013-08-31
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531278
  • [Presentation] 小学2 年の漢字一斉型支援ワークの効果に関する研究2013

    • Author(s)
      熊澤綾・中知華穂・銘苅実土・小池敏英
    • Organizer
      日本特殊教育学会第51回大会
    • Place of Presentation
      日野
    • Year and Date
      2013-08-31
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531278
  • [Presentation] 発達性ディスレクシア児における単語音読の学習支援について(2)-語形による単語再認の指導と視覚性語彙の形成に対する効果の検討-2013

    • Author(s)
      恵島希美・雲井未歓・小池敏英
    • Organizer
      日本特殊教育学会第51回大会
    • Place of Presentation
      日野
    • Year and Date
      2013-08-31
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531278
  • [Presentation] 小学3 年生の漢字の書き困難と聴覚記憶との関連-数唱課題における系列位置効果に基づく検討-2013

    • Author(s)
      後藤隆章・赤塚めぐみ・小池敏英
    • Organizer
      日本特殊教育学会第51回大会
    • Place of Presentation
      日野
    • Year and Date
      2013-08-31
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531278
  • [Presentation] 小学2 年における漢字読字の低成績のリスク要因に関する研究-1 学期と3 学期におけるリスク要因についての検討-2013

    • Author(s)
      名取幸恵・中知華穂・銘苅実土・小池敏英
    • Organizer
      日本特殊教育学会第51回大会
    • Place of Presentation
      日野
    • Year and Date
      2013-08-31
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531278
  • [Presentation] 小学2年生における読み書き困難の実態把握と学習支援に関する研究(1)-学習スキルとの関係について-2012

    • Author(s)
      吉田有里・小池敏英・徐欣薇・藤井温子・牧野雄太・太田裕子
    • Organizer
      日本LD学会
    • Place of Presentation
      仙台国際センター(宮城県)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531278
  • [Presentation] 小学2 年生における読み書き困難の実態把握と学習支援に関する研究(1)-学習スキルとの関係について-2012

    • Author(s)
      吉田有里・小池敏英・徐欣薇・藤井温子・牧野雄太・太田裕子
    • Organizer
      日本LD学会
    • Place of Presentation
      仙台
    • Year and Date
      2012-10-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531278
  • [Presentation] 小学2 年生における読み書き困難の実態把握と学習支援に関する研究(3)-認知スキル・学習支援スキルとの関係について-2012

    • Author(s)
      小池敏英・中知華穂・熊澤綾・吉田有里・雲井未歓
    • Organizer
      日本LD学会
    • Place of Presentation
      仙台
    • Year and Date
      2012-10-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531278
  • [Presentation] 小学2年生における読み書き困難の実態把握と学習支援に関する研究(2)-漢字学習の一斉型支援の効果に関する研究-2012

    • Author(s)
      熊澤綾・中知華穂・吉田有里・小池敏英
    • Organizer
      日本LD学会
    • Place of Presentation
      仙台国際センター(宮城県)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531278
  • [Presentation] 小学2年生における読み書き困難の実態把握と学習支援に関する研究(3)-認知スキル・学習支援スキルとの関係について-2012

    • Author(s)
      小池敏英・中知華穂・熊澤綾・吉田有里・雲井未歓
    • Organizer
      日本LD学会
    • Place of Presentation
      仙台国際センター(宮城県)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531278
  • [Presentation] 小学2 年生における読み書き困難の実態把握と学習支援に関する研究(2) -漢字学習の一斉型支援の効果に関する研究-2012

    • Author(s)
      熊澤綾・中知華穂・吉田有里・小池敏英
    • Organizer
      日本LD学会
    • Place of Presentation
      仙台
    • Year and Date
      2012-10-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531278
  • [Presentation] 一斉授業でのホームワークによる漢字読字書字支援に関する研究-小学校2 年生を対象とした検討-2011

    • Author(s)
      徐欣薇・吉田有里・藤野温子・牧野雄太・小池敏英・太田裕子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第49回大会発表論文集
    • Place of Presentation
      弘前
    • Year and Date
      2011-09-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531278
  • [Presentation] 漢字書字の学習過程における前頭前野のNIRS応答の特徴2011

    • Author(s)
      雲井美歓・吉田有里・小池敏英
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      弘前大学(青森)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531278
  • [Presentation] 小学生における単語連鎖課ひらがな音読課題の関連について-集団実施可能な読みの評価法の開発-2011

    • Author(s)
      赤塚めぐみ・岡野ゆう・牧野雄太・小池敏英
    • Organizer
      一般社団法人日本LD学会
    • Place of Presentation
      跡見学園女子大学(東京)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531278
  • [Presentation] 読み書き困難と学級担任の気づき2011

    • Author(s)
      牧野雄太・藤野温子・吉田有里・徐欣薇・小池敏英
    • Organizer
      日本特殊教育学会第49回大会発表論文集
    • Place of Presentation
      弘前
    • Year and Date
      2011-09-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531278
  • [Presentation] 発達性ディスレクシア児における読みの学習支援について-特殊音節単語に関する視覚性語彙の形成-2011

    • Author(s)
      恵島希美・雲井未歓・小池敏英
    • Organizer
      日本特殊教育学会第49回大会発表論文集
    • Place of Presentation
      弘前
    • Year and Date
      2011-09-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531278
  • [Presentation] 一斉授業でのホームワークによる漢字読字書字学習支援に関する研究2011

    • Author(s)
      徐欣薇・吉田有里・藤井温子・牧野雄太・小池敏英・太田裕子
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      弘前大学(青森)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531278
  • [Presentation] 一斉授業で利用可能なひらがな単語読みの評価に関する研究-2011

    • Author(s)
      藤野温子・吉田有里・徐欣薇・岡野ゆう・小池敏英・雲井未歓
    • Organizer
      日本特殊教育学会第49回大会発表論文集
    • Place of Presentation
      弘前
    • Year and Date
      2011-09-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531278
  • [Presentation] 漢字書字の学習過程における前頭前野のNIRS 応答の特徴2011

    • Author(s)
      雲井未歓・吉田有里・小池敏英
    • Organizer
      日本特殊教育学会第49回大会発表論文集
    • Place of Presentation
      弘前
    • Year and Date
      2011-09-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531278
  • [Presentation] 小学校の放課後活動「すまいるスクール」を利用した読み書き支援2011

    • Author(s)
      太田裕子・小池敏英・藤井温子・徐欣薇
    • Organizer
      日本特殊教育学会第49回大会
    • Place of Presentation
      弘前
    • Year and Date
      2011-09-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531278
  • [Presentation] 国語学習の低成績の生起に及ぼすひらがな音読困難の影響について2011

    • Author(s)
      吉田有里・小池敏英・雲井未歓・稲垣真澄・加我牧子
    • Organizer
      一般社団法人日本LD学会
    • Place of Presentation
      跡見学園女子大学(東京)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531278
  • [Presentation] ひらがな単語連鎖課題と漢字の読みテストとの関連についての検討2011

    • Author(s)
      岡野ゆう・赤塚めぐみ・熊澤綾・小池敏英
    • Organizer
      一般社団法人日本LD学会
    • Place of Presentation
      跡見学園女子大学(東京)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531278
  • [Presentation] LD児における漢字読みの特徴と学習支援-漢字の心像性を高める指導とその効果について-2010

    • Author(s)
      後藤隆章・赤塚めぐみ・池尻加奈子・小池敏英・稲垣真澄
    • Organizer
      日本LD学会第18回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530883
  • [Presentation] ひらがな文の読み障害を伴うLD児における漢字単語の読みの特徴-漢字単語の属性効果に基づく検討-2010

    • Author(s)
      熊沢綾・小池敏英
    • Organizer
      日本特殊教育学会第48回大会387
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530883
  • [Presentation] LD児の早期発見と早期教育の諸問題2010

    • Author(s)
      小池敏英
    • Organizer
      日本LD学会第18回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530883
  • [Presentation] 聴覚記憶に困難を示すLD児に有効な漢字の書字支援に関する基礎的検討2010

    • Author(s)
      徐欣薇・小池敏英
    • Organizer
      日本特殊教育学会第48回大会、395
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530883
  • [Presentation] 読み書き障害への支援2010

    • Author(s)
      小池敏英
    • Organizer
      教育講演日本LD学会第18回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530883
  • [Presentation] 聴覚記憶の弱い外国人児童における漢字の読みの学習について2010

    • Author(s)
      赤塚めぐみ・後藤隆章・岡野ゆう・小池敏英
    • Organizer
      日本LD学会第18回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530883
  • [Presentation] LD児における漢字単語の読み困難とその支援-社会科単語を中心とした指導-2009

    • Author(s)
      熊沢綾・小池敏英
    • Organizer
      日本特殊教育学会第47回大会391
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530883
  • [Presentation] 発達障害児における漢字書字の学習支援について-形態的誤りを特徴的に示したPDD児の事例を通して-2009

    • Author(s)
      山下操士・雲井未歓・小池敏英
    • Organizer
      日本特殊教育学会第47回大会397
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530883
  • [Presentation] 特異的読字障害のあるLD児の単語読み処理促進に関する研究2008

    • Author(s)
      後藤隆章, 小池敏英
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      米子コンベンションセンター
    • Year and Date
      2008-09-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530883
  • [Presentation] 発達性ディスレクシア児における単語音読の学習支援について(2)-語形による単語再認の指導と視覚性語彙の形成に対する効果の検討

    • Author(s)
      恵島希美・雲井未歓・小池敏英
    • Organizer
      日本特殊教育学会第51回大会
    • Place of Presentation
      東京・明星大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531278
  • [Presentation] 小学生における物語文読解困難のリスク要因について-感情関係語彙との関連に関する検討-

    • Author(s)
      瀧元沙祈・中知華穂・銘苅実土・小池敏英
    • Organizer
      小学生における物語文読解困難のリスク要因について-感情関係語彙との関連に関する検討-
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2014-09-20 – 2014-09-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381308
  • [Presentation] 小学2年の漢字一斉型支援ワークの効果に関する研究

    • Author(s)
      熊澤綾・中知華穂・銘苅実土・小池敏英
    • Organizer
      日本特殊教育学会第51回大会
    • Place of Presentation
      東京・明星大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531278
  • [Presentation] 低学年児童における語彙能力とワーキングメモリの関連

    • Author(s)
      後藤隆章・赤塚めぐみ・小池敏英
    • Organizer
      日本特殊教育学会第52回大会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2014-09-20 – 2014-09-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381308
  • [Presentation] 小学2年における漢字読字の低成績のリスク要因に関する研究―1学期と3学期におけるリスク要因についての検討

    • Author(s)
      名取幸恵・中知華穂・銘苅実土・小池敏英
    • Organizer
      日本特殊教育学会第51回大会
    • Place of Presentation
      東京・明星大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531278
  • [Presentation] 学習障害児における漢字書字表出の流暢性に関する支援について-「部品選択課題」の指導経過で書字の時間に変化が認められた事例-

    • Author(s)
      恵島希美・雲井未歓・堤雄輝・小池敏英
    • Organizer
      日本特殊教育学会第52回大会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2014-09-20 – 2014-09-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381308
  • [Presentation] 小学3~6年生における文章読解の低成績に係わる要因に関する研究-文脈把握能力の説明文テストの低成績への関与の検討-

    • Author(s)
      佐藤一葉・銘苅実土・中知華穂・小池敏英
    • Organizer
      日本特殊教育学会第52回大会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2014-09-20 – 2014-09-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381308
  • [Presentation] 知的障害児のワーキングメモリ特異性について-定型発達児との関連から-

    • Author(s)
      赤塚めぐみ・後藤隆章・小池敏英
    • Organizer
      日本特殊教育学会第52回大会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2014-09-20 – 2014-09-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381308
  • [Presentation] 小学2~6年生における漢字単語読字困難のリスク要因に関する研究-心像性効果とリスク要因の発達的変化について-

    • Author(s)
      恩田詩織・中知華穂・銘苅実土・小池敏英
    • Organizer
      日本特殊教育学会第52回大会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2014-09-20 – 2014-09-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381308
  • [Presentation] 発達性ディスレクシア児における単語音読の学習支援について(1)-視覚性語彙の再認過程における単語刺激の有効部位に関する基礎的検討

    • Author(s)
      雲井未歓・恵島希美・堤雄輝・福永陽平・小池敏英
    • Organizer
      日本特殊教育学会第51回大会
    • Place of Presentation
      東京・明星大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531278
  • [Presentation] 学童期における読み書きスキル習得のリスク要因と読み書き障害

    • Author(s)
      小池敏英
    • Organizer
      日本生理心理学会第31回大会
    • Place of Presentation
      福井・福井大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531278
  • [Presentation] 小学3年生の漢字の書き困難と聴覚記憶との関連-重症お課題における系列位置効果に基づく検討

    • Author(s)
      後藤隆章・赤塚めぐみ・小池敏英
    • Organizer
      日本特殊教育学会第51回大会
    • Place of Presentation
      東京・明星大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531278
  • [Presentation] 中学生における英単語の綴り習得困難のリスク要因に関する研究-綴りの基礎スキルテストと言語性ワーキングメモリテストの低成績に基づく検討-

    • Author(s)
      銘苅実土・中知華穂・後藤隆章・小池敏英
    • Organizer
      日本特殊教育学会第52回大会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2014-09-20 – 2014-09-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381308
  • [Presentation] 小学2年3学期の漢字読字困難を予測する1学期のリスク要因について

    • Author(s)
      中知華穂・銘苅実土・雲井未歓・小池敏英
    • Organizer
      日本特殊教育学会第52回大会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2014-09-20 – 2014-09-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381308
  • [Presentation] LD児の聴覚記憶の支援手続きに関する研究,766

    • Author(s)
      吉田有里・小池敏英・雲井未歓
    • Organizer
      20100000
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530883
  • 1.  小池 敏英 (60251568)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  MAESAKO takanori (00114893)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  KURODA Yasufumi (70309079)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  YOSHITOMI Tomoyasu (20355829)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  MORIKAWA Osamu (50358181)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  NISHIMORI Toshihisa (90353416)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  MORI Hideki (30527776)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi