• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

IWASAKI Hirosada  磐崎 弘貞

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

磐崎 広貞  イワサキ ヒロサダ

Less
Researcher Number 50232658
Other IDs
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2016 – 2021: 筑波大学, 人文社会系, 教授
2015: 筑波大学, 人文社会科学研究科(系), 教授
2014: 筑波大学, 人文社会系, 教授
2007: 筑波大学, 人文社会科学研究科, 准教授
2007: University of Tsukuba, Graduate School of Humanities and Social Sciences, Associate Professor … More
2006: 筑波大学, 大学院人文社会科学研究科, 助教授
2004 – 2005: University of Tsukuba, Graduate School of Humanities and Social Sciences, Associate Professor, 大学院・人文社会科学研究科, 助教授
2003: 筑波大学, 現代語・現代文化学系, 助教授
1998: 筑波大学, 現代語・現代文化学系, 助教授 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 02100:Foreign language education-related
Except Principal Investigator
Foreign language education / 英語・英米文学
Keywords
Principal Investigator
協働学習 / 要約プレゼンテーション / 要約 / 内容言語統合型学習 / 発信型スキル / authenticity / パラフレーズ / 英語発信能力 / retelling / プレゼンテーション / コロケーション / EMI / CLIL … More
Except Principal Investigator
… More 英語教育 / ライティング指導 / カリキュラム開発 / メタディスコース / ライティング評価 / メタ分析 / テクスト分析 / 統語知識 / 統語的複雑性 / 語彙的複雑性 / 文法知識 / 語彙知識 / モデリング / 計量テクスト分析 / 正確性 / 複雑性 / 流暢性 / input data / varieties of English / paraohrasing / process writing / textbook analysis / cooperative instruction / data-supported learning / materials development / 英語帝国主義 / ライティング / 教科書 / 語彙能力 / 中・高連携 / 語彙指導 / コーパス / ライティングの指導 / ライティングの評価 / 教材研究 / 連携 / 文化的情報 / パラフレーズ / 教科書分析 / 英語 / インブット・データ / 英語の変種 / バラフレーズ / ブロセス・ライテイング / 教材書分析 / 連携指導 / データ援助型学習 / 教材開発 / vocabulary richness indices / error indices / quantity indices / coherence indices / composition feedback / integrative composition / quantity-focused composition / coherence-focused composition / 英語の語彙の複雑さの指標 / 英作文の誤りの指標 / 英作文の量の指標 / 英作文の一貫性の指標 / 英作文のフィードバック / 読む・話す・書く総合的な英作文指導 / 多量に書かせる英作文指導 / 一貫性重視の英作文指導 / 複雑さの指標 / 誤りの指標 / 量の指標 / 一貫性の指標 / フィードバック / 総合的な指導 / 量重視の指導 / 一貫性重視の指導 / 集合的な専門的関与 / 最小限の基礎 / より密接に研究 / 科研費の論文 / プレゼンテーション / 出版される / 教室研究 / 開発するプロセス / レベル別副本 / 教材の作成 / 授業改善 / 組織内でのカリキュラム開発と教員の向上の難しさ / 語のまとまり / 学問的内容に即した学習 / コンピュータ技術 / 批判的思考技術 / 学習技術 / 研究発表 / 語彙の豊かさ / ライティング力 / 評価基準 / 複雑さ / 流暢さ / 正確さ / タスク実現度2 / タスク実現度1 / 評価規準 / ライティング・テスト / 評価論 Less
  • Research Projects

    (7 results)
  • Research Products

    (34 results)
  • Co-Researchers

    (19 People)
  •  Study of the effect of CLIL summary presentation and the compilation of its manual for English teachingPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Iwasaki Hirosada
    • Project Period (FY)
      2019 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      University of Tsukuba
  •  Modeling the contributions of component skills in EFL writing proficiency

    • Principal Investigator
      Kojima Masumi
    • Project Period (FY)
      2015 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Gifu City Women's College
  •  The relationship between writing performance of learners of English as a second language and their linguistic text features

    • Principal Investigator
      KOJIMA MASUMI
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Gifu City Women's College
  •  The Construction of Reliable and Valid Criteria for Writing Tests for Japanese Teachers of English at Junior and Senior High Schools

    • Principal Investigator
      MOCHIZUKI Akihiko
    • Project Period (FY)
      2006 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Daito Bunka University
      Teikyo University
      University of Tsukuba
  •  English language teaching in Japan from junior high school through university : Data-supported language learning for materials development

    • Principal Investigator
      KUBOTA Akira
    • Project Period (FY)
      2005 – 2007
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      University of Tsukuba
  •  The Qualitative and Quantitative Effects of Coherence-focused Writing Instruction : The Case of Japanese Junior and Senior High Schools

    • Principal Investigator
      MOCHIZUKI Akihiko
    • Project Period (FY)
      2003 – 2004
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      University of Tsukuba
  •  統合的英語教育システムの開発(Developing Integrated English Language Education Systems)

    • Principal Investigator
      バーフィールド アンドリュー (アンドリュー パ-フィールド / パ-フィールド アンドリュー / パーフィールド アンドリュー)
    • Project Period (FY)
      1996 – 1998
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      英語・英米文学
    • Research Institution
      University of Tsukuba

All 2021 2020 2019 2018 2016 2015 2014 2007 2006 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 新・教職課程演習第18巻 中等英語科教育2021

    • Author(s)
      卯城祐司・樫葉みつ子(分担執筆:磐崎弘貞)
    • Total Pages
      215
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319003594
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00784
  • [Book] 新しい英語教育のために-理論と実践の接点を求めて2007

    • Author(s)
      望月 昭彦, 久保田 章, 磐崎弘貞, 卯城祐司(共編著)
    • Total Pages
      335
    • Publisher
      成美堂
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520367
  • [Book] 新しい英語教育のために-理論と実践の接点を求めて-2007

    • Author(s)
      望月昭彦, 久保田章, 磐崎弘貞, 卯城祐司編著
    • Total Pages
      340
    • Publisher
      成美堂
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520423
  • [Book] Guessing meanings of unknown words in monolingual definitions' in (S. Ishikawa, K. Minamide, M. Murata, Y. Tono Eds.), English Lexicography in Japan2006

    • Author(s)
      Iwasaki, Hirosada
    • Publisher
      大修館書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520423
  • [Journal Article] 英英定義は英語発表のパラフレーズに役立つのか2021

    • Author(s)
      磐崎弘貞
    • Journal Title

      Bulletin英語表現研究

      Volume: 77号 Pages: 10-10

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00784
  • [Journal Article] オンライン授業での辞書指導DOs&DON'Ts2020

    • Author(s)
      磐崎弘貞
    • Journal Title

      英語教育(大修館)

      Volume: 69 (10) Pages: 36-37

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00784
  • [Journal Article] Learning and Expanding What Nijmegen Tells Us About CLIL2020

    • Author(s)
      Iwasaki Hirosada
    • Journal Title

      The Journal of the Japan CLIL Pedagogy Association: Special issue Proceedings from the J-CLIL TE Seminar

      Volume: Special issue Pages: 134-138

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00784
  • [Journal Article] リサーチ・ユニバーシティにおける語学教育改革2019

    • Author(s)
      磐崎弘貞
    • Journal Title

      IDE 現代の高等教育

      Volume: 611 Pages: 17-20

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00784
  • [Journal Article] Metadiscourse in Japanese EFL learners' argumentative essays: Applying the interpersonal model2019

    • Author(s)
      Kojima, M., Ishii, T., Iwasaki, H., & Harada, Y.
    • Journal Title

      Asian EFL Journal

      Volume: 23 (3.1) Pages: 26-50

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02810
  • [Journal Article] Utilization of lexical indexes for the analysis of texts.2007

    • Author(s)
      Iwasaki, H
    • Journal Title

      German Data Processing Studies 18

      Pages: 1-9

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520367
  • [Journal Article] テキスト語彙分析の指標:問題点とその改善2007

    • Author(s)
      磐崎 弘貞
    • Journal Title

      『 ドイツ語晴報処理研究』 第18巻

      Pages: 1-9

    • NAID

      40015742672

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520423
  • [Journal Article] Local and globaJ paraprasing with monolingual dictionaries2007

    • Author(s)
      磐崎弘貞
    • Journal Title

      新しい英語教育のために

      Pages: 204-214

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520367
  • [Journal Article] テキスト語彙分析の指標:問題点とその改善2007

    • Author(s)
      磐崎 弘貞
    • Journal Title

      ドイツ語情報処理研究 第18巻

    • NAID

      40015742672

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520367
  • [Journal Article] テキスト語葉分析の指標ン問題点とその改善2007

    • Author(s)
      磐崎弘貞
    • Journal Title

      ドイツ語情報処理研究 18

      Pages: 1-9

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520367
  • [Journal Article] Local and global paraphrasing with monolingual dictionaries.2007

    • Author(s)
      Iwasaki, H
    • Journal Title

      New perspectives on English language education

      Pages: 204-214

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520367
  • [Journal Article] 辞書検索力と英作文2007

    • Author(s)
      磐崎 弘貞
    • Journal Title

      英語青年 153巻7号

      Pages: 5-7

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520423
  • [Journal Article] Local and global paraphrasing with monolingual dictionaries.2007

    • Author(s)
      Hirosada Iwasaki
    • Journal Title

      新しい英語教育のために-理論と実践の接点を求めて

      Pages: 204-214

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520367
  • [Journal Article] Guessing meanings of unkown words in monolingual definitions : A case of JaPanese EFL learners2006

    • Author(s)
      Hirosada Iwasaki
    • Journal Title

      English Lexicography in Japan

      Pages: 286-297

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520367
  • [Presentation] Boosting the CLIL Learners’ Understanding: Balancing Authenticity and Intelligibility2021

    • Author(s)
      Iwasaki Hirosada
    • Organizer
      日本CLLIL学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00784
  • [Presentation] 英英辞典は高級英和に非ず2021

    • Author(s)
      磐崎弘貞
    • Organizer
      JACET英語辞書研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00784
  • [Presentation] Watching Videos Is Not Just For Receptive Skills2021

    • Author(s)
      Iwasaki Hirosada
    • Organizer
      英語映像メディア学会(ATEM)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00784
  • [Presentation] 英英定義は英語発表のパラフレーズに役立つのか2021

    • Author(s)
      磐崎弘貞
    • Organizer
      英語表現学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00784
  • [Presentation] Retelling Semi-Academic Talks in English Classes2021

    • Author(s)
      Iwasaki Hirosada
    • Organizer
      映像メディア英語教育学会東日本支部
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00784
  • [Presentation] CLIL Teacher Training in a Research University2020

    • Author(s)
      Iwasaki Hirosada
    • Organizer
      The 3rd J-CLIL Annual Bilingual Conference
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00784
  • [Presentation] Focusing on Paraphrasing in CLIL/EMI2019

    • Author(s)
      Iwasaki Hirosada
    • Organizer
      日本CLIL学会例会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00784
  • [Presentation] Use of “collocation-based” glossaries for boosting CLIL skills among Japanese students2019

    • Author(s)
      Iwasaki Hirosada
    • Organizer
      日本CLIL教育学会第2回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00784
  • [Presentation] Learning & Expanding What Nijmegen Tells Us About CLIL2019

    • Author(s)
      Iwasaki Hirosada
    • Organizer
      The 2nd J-CLIL Teacher Education Seminar
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00784
  • [Presentation] Putting CLIL into Japan's Context: Customize, Motivate and Dramatize Your Class2019

    • Author(s)
      Iwasaki Hirosada
    • Organizer
      第2回J-CLIL東北支部大会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00784
  • [Presentation] 論証に基づく統語的複雑性指標の妥当性検証2018

    • Author(s)
      小島ますみ・金田拓・磐崎 弘貞・佐竹 由帆
    • Organizer
      第44回全国英語教育学会 京都研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02810
  • [Presentation] 学習者特性を考慮したライティングとサブスキルの関係2016

    • Author(s)
      小島 ますみ・金田 拓・磐崎 弘貞・原田 依子
    • Organizer
      第11回 JACET英語語彙研究会 研究大会
    • Place of Presentation
      東京電機大学 千住キャンパス
    • Year and Date
      2016-03-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02810
  • [Presentation] ESL/EFL Writing Performance and its Correlates: A Meta-analysis2015

    • Author(s)
      Kojima, M., Ishii, T., Kaneta, T., Akamatsu, N., & Iwasaki, H.
    • Organizer
      2015 Symposium on Second Language Writing
    • Place of Presentation
      オークランド工科大学、ニュージーランド
    • Year and Date
      2015-11-19
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02810
  • [Presentation] The use of metadiscourse in essays written by Japanese university students.2014

    • Author(s)
      Kojima, Masumi, Takumi Ishii, Taku Kaneta, Hirosada Iwasaki, Yoriko Harada and Takuya Sakurai
    • Organizer
      The 4th JACET Joint Annual Conference on English Vocabulary Acquisition Research & English Lexicography
    • Place of Presentation
      麗澤大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24720281
  • [Presentation] ライティング評価とテクストの言語的流暢性・複雑性・正確性との関係:メタ分析による研究成果の統合2014

    • Author(s)
      小島ますみ・石井卓巳・金田拓・磐崎弘貞・赤松信彦・金澤洋子
    • Organizer
      The 10th Annual Conference on English Vocabulary Acquisition
    • Place of Presentation
      東京家政大学
    • Year and Date
      2014-12-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24720281
  • [Presentation] ESL/EFL writing performance and its correlates: A meta-analysis

    • Author(s)
      Masumi Kojima, Takumi Ishii, Taku Kaneta, Nobuhiko Akamatsu, Hirosada Iwasaki
    • Organizer
      Symposium on Second Language Writing 2015
    • Place of Presentation
      AUT University, Auckland, New Zealand
    • Year and Date
      2015-11-19 – 2015-11-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24720281
  • 1.  KUBOTA Akira (30205132)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 2.  MOCHIZUKI Akihiko (30219969)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 3.  KOJIMA MASUMI (40600549)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 4.  AKAMATSU Nobuhiko (30281736)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 5.  KANETA Taku (10759905)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 6.  HARADA Yoriko (60714243)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 7.  ISHII Takumi
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 8.  SUZUKI Motonobu (50321443)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  SAKURAI Takuya (60624632)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 10.  MASAYUKI Kawamata (50281564)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  バーフィールド アンドリュー (10280900)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  川崎 晶子 (40177663)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  綾部 裕子 (30117056)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  スタッブ イボンヌ (80282292)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  デリック シロー ジョン (80231067)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  大熊 昭信 (10039373)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  ウィリアム プレイン (40229133)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  原口 庄輔 (50101316)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  佐竹 由帆 (90754648)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi