• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Suganaga Rie  菅長 理恵

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

SUGANAGA Rie  菅長 理恵

Less
Researcher Number 50302899
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 東京外国語大学, 大学院国際日本学研究院, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2018 – 2022: 東京外国語大学, 大学院国際日本学研究院, 教授
2015 – 2017: 東京外国語大学, 大学院国際日本学研究院, 准教授
2013 – 2014: 東京外国語大学, 留学生日本語教育センター, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 02090:Japanese language education-related / Japanese language education
Except Principal Investigator
Japanese language education / Basic Section 02090:Japanese language education-related
Keywords
Principal Investigator
グローバル人材 / 人間関係構築 / 体験談 / 国際共修 / 教材開発 / タスク / 留学生 / キャリア形成支援 / 異文化理解 / アカデミック・ジャパニーズ / 多文化性 / 国費学部留学生 / キャリア形成 … More
Except Principal Investigator
… More 外国人児童生徒 / DLA / バイリンガル教育 / 年少者 / 言語能力の参照枠 / CLD児 / トランスランゲージング / ことばの教育の参照枠 / 対話型アセスメントDLA / 複数言語能力評価 / CLD児(文化的言語的に多様な子ども) / 子ども / 参照枠 / 言語能力 / 教育評価・測定 / 教育評価 / 対話型 / JSL / ダイナミックアセスメント / 測定 / アセスメント / 日本語教育 / 日本語能力 / バイリンガル / 対話 / 評価 / 言語習得 / バイリンガリズム / 年少者日本語教育 / 日本語力測定・評価 / 対話型アセスメント / 教科学習 / 年齢枠 / ステージ / JLS評価参照枠 / 4技能 / 教科学習言語能力(ALP) / 日本語能力測定法 / DLA(対話型日本語能力測定法) / 外国人児童生徒のための日本語指導 / 特別の教育課程 / JSL評価参照枠 / ALP / 「特別の教育課程」 / 「JSL評価参照枠」 / ALP:(教科学習言語能力) / DLA(JSL対話型アセスメント) / JSL(第2言語としての日本語) Less
  • Research Projects

    (5 results)
  • Research Products

    (32 results)
  • Co-Researchers

    (14 People)
  •  文化的言語的に多様な子どもの教育のための汎用的言語能力の参照枠の構築

    • Principal Investigator
      伊東 祐郎
    • Project Period (FY)
      2021 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Akita International University
  •  development of career development support materials that can be used from the first year of study abroadPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      SUGANAGA Rie
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Tokyo University of Foreign Studies
  •  Development of an Educational Framework based on the Dialogic Language Assessment for Young Learners of Japanese as a Second Language

    • Principal Investigator
      Ito Sukero
    • Project Period (FY)
      2016 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Akita International University
      Tokyo University of Foreign Studies
  •  Career formation of MEXT scholarship international students; role model of global talentPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      SUGANAGA RIE
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Tokyo University of Foreign Studies
  •  Research for improvement of accuracy on DLA

    • Principal Investigator
      Kobayashi Yukie
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Tokyo University of Foreign Studies

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] トランスランゲージング・クラスルーム-子どもたちの複数言語を活用した学校教師の実践-2024

    • Author(s)
      佐野愛子, 中島和子 監訳, 松田真希子, 小島祥美, 伊東祐郎, 櫻井千穂, 真嶋潤子, 伊澤明香, 菅長理恵, 小林幸江, 三輪聖 訳(オフィーリア・ガルシア著 スザンナ・イバラ・ジョンソン著 ケイト・セルツァー著)
    • Total Pages
      368
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750357430
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20473
  • [Book] 留学生と大学生のためのエピソードとタスクから描く私のキャリアプラン 課題発見解決力と人間関係構築力を育てる2022

    • Author(s)
      菅長理恵・中井陽子・渋谷博子・伊集院郁子
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      凡人社
    • ISBN
      9784867460108
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00732
  • [Journal Article] The Design and Characteristics of the Career Development Support Teaching Material “Envisioning My Career Plan through Episodes and Tasks” with a Focus on Tasks and Projects2023

    • Author(s)
      中井 陽子、SUGANAGA Rie、IJUIN Ikuko、SHIBUYA Hiroko、菅長 理恵、伊集院 郁子、渋谷 博子、ナカイ, ヨウコ、スガナガ, リエ、イジュウイン イクコ、シブヤ ヒロコ、NAKAI Yoko
    • Journal Title

      東京外国語大学論集

      Volume: 105 Pages: 175-192

    • DOI

      10.15026/120762

    • ISSN
      04934342
    • URL

      https://tufs.repo.nii.ac.jp/records/6765

    • Year and Date
      2023-01-31
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00732
  • [Journal Article] Practice of Career Development Support Education in Doctoral Course Preparatory Education before Studying in Japan: Trial of Teaching Materials Specialized in Medicine and the Medical Field2021

    • Author(s)
      菅長理恵・中井陽子・伊集院郁子
    • Journal Title

      東京外国語大学 国際日本学研究

      Volume: 1 Pages: 170-184

    • DOI

      10.15026/100127

    • NAID

      120007003663

    • URL

      https://tufs.repo.nii.ac.jp/records/5652

    • Year and Date
      2021-03-31
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00732
  • [Journal Article] 留学生のキャリア形成を考える―日本で研究者として活躍する元留学生の事例よりー2021

    • Author(s)
      菅長理恵・中井陽子・伊集院郁子
    • Journal Title

      劉桂萍(主編)、辺家勝(副主編)『日本語教育論集』国際シンポジウム篇 中国赴日本国留学生予備学校日本語教育研究会,東北師範大学出版社,

      Volume: 第9号 Pages: 71-83

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00732
  • [Journal Article] 先輩留学生の体験談を読む活動における教師の役割-話し合いの発話の分析をもとに-2020

    • Author(s)
      中井陽子・菅長理恵・渋谷博子
    • Journal Title

      東京外国語大学 国際日本学研究

      Volume: プレ創刊号 Pages: 98-113

    • NAID

      120006817011

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00732
  • [Journal Article] 「エピソードから探る学部留学生の困難点と克服方法--予備教育の果たすべき役割2017

    • Author(s)
      菅長理恵・中井陽子
    • Journal Title

      『東京外国語大学留学生日本語教育センター論集』

      Volume: 第43号 Pages: 65-79

    • NAID

      120005983180

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03433
  • [Journal Article] エピソードから探る学部留学生の困難点と克服方法--予備教育の果たすべき役割--2017

    • Author(s)
      菅長理恵・中井陽子
    • Journal Title

      東京外国語大学留学生日本語教育センター論集

      Volume: 43 Pages: 65-79

    • NAID

      120005983180

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26580092
  • [Journal Article] 学生時代に培われたアカデミック・ジャパニーズと職場での活動のつながり--理系・文系の元国費学部留学生の事例から--2016

    • Author(s)
      菅長理恵・中井陽子
    • Journal Title

      アカデミック・ジャパニーズ・ジャーナル

      Volume: 8 Pages: 55-64

    • NAID

      110009985213

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26580092
  • [Journal Article] 「学生時代に培われたアカデミック・ジャパニーズと職場での活動のつながり-理系・文系の元国費学部留学生の事例から-」2016

    • Author(s)
      菅長理恵・中井陽子
    • Journal Title

      『アカデミック・ジャパニーズ・ジャーナル』

      Volume: 8号 Pages: 55-64

    • NAID

      110009985213

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03433
  • [Journal Article] 「特別の教育課程でのDLAの生かし方」2015

    • Author(s)
      小林幸江・菅長理恵・櫻井千穂・永田耕平
    • Journal Title

      2015年度日本語教育学会秋季大会予稿集

      Volume: なし Pages: 49-60

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370579
  • [Journal Article] 日本における高度人材の働き方の鍵としての多文化性 ―文系の元国費学部留学生の事例から―2015

    • Author(s)
      菅長理恵 中井陽子
    • Journal Title

      留学生教育

      Volume: 20 Pages: 57-66

    • NAID

      40020714425

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26580092
  • [Journal Article] 理科系ベトナム人国費留学生のキャリア形成 ―グローバル人材に必要な資質―2015

    • Author(s)
      菅長理恵・中井陽子
    • Journal Title

      東京外国語大学留学生日本語教育センター論集

      Volume: 41 Pages: 2945-2945

    • NAID

      120005575559

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26580092
  • [Presentation] 留学生のキャリア形成支援の現状と展望―自身で成長する核を作る―2022

    • Author(s)
      菅長理恵・寅丸真澄・渋谷博子・伊集院郁子・中井陽子
    • Organizer
      2022年度日本語教育学会秋季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00732
  • [Presentation] 留学生と日本人学生のキャリア形成支援のための教材設計-タスクとプロジェクトに焦点を当てて-2022

    • Author(s)
      中井陽子・菅長理恵・伊集院郁子・渋谷博子
    • Organizer
      第59回日本語教育方法研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00732
  • [Presentation] 対話型アセスメントDLA実践ワークショップ2020

    • Author(s)
      櫻井千穂、菅長理恵
    • Organizer
      母語・継承語・バイリンガル教育(MHB)学会2020年度大会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03433
  • [Presentation] 留学生のキャリア形成を考える―日本で研究者として活躍する元留学生の事例よりー2019

    • Author(s)
      菅長理恵・中井陽子・伊集院郁子
    • Organizer
      中国赴日本国留学生予備学校創立四十周年及び中日両国言語教育と文化交流シンポジウム
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00732
  • [Presentation] 「伸ばすために測るーDLAの理念」2019

    • Author(s)
      菅長理恵
    • Organizer
      2019年度比較教育学会(東京外国語大学)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03433
  • [Presentation] 「課題作文「学校紹介」の学年別使用語彙の分析―DLA「書く」JSL評価参照枠精緻化のためにー」2019

    • Author(s)
      菅長理恵・松田真希子
    • Organizer
      2019年度日本語教育学会春季大会(つくば国際会議場)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03433
  • [Presentation] DLA<書く>に基づく集団作文力調査結果(中間報告)2018

    • Author(s)
      菅長理恵
    • Organizer
      2017年度DLA科研公開研究会 「JSL評価参照枠の精緻化にむけて」
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03433
  • [Presentation] 学<パネル発表> 「DLAのダイナミック・アセスメントとしての可能性-アセスを通じて教師力を伸ばす-2018

    • Author(s)
      菅長理恵、高橋登、真嶋潤子、櫻井千穂、小山幾子
    • Organizer
      2018年度日本語教育学会春季大会(東京外国語大学)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03433
  • [Presentation] キャリア形成支援に関する基礎調査--留学生のための教材開発に向けて--2017

    • Author(s)
      渋谷博子・中井陽子・菅長理恵
    • Organizer
      日本語教育方法研究会
    • Place of Presentation
      宮城教育大学(宮城県仙台市)
    • Year and Date
      2017-03-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26580092
  • [Presentation] 「 外国人児童生徒のためのJSL対話型アセスメントDLAとは-入門編-」2017

    • Author(s)
      小林幸江・菅長理恵
    • Organizer
      2017年度バイリンガル・マルチリンガル(BM)子どもネット研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03433
  • [Presentation] 母国と日本をつなぐ文化理解--日本留学経験の活かし方--2017

    • Author(s)
      菅長理恵・中井陽子・村川永
    • Organizer
      メキシコ日本語教育シンポジウム
    • Place of Presentation
      コレジオ・デ・メヒコ(メキシコ メキシコシティー)
    • Year and Date
      2017-02-24
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26580092
  • [Presentation] エピソードから探る学部留学生の困難点と克服のし方--予備教育の果たすべき役割--2016

    • Author(s)
      菅長理恵・中井陽子
    • Organizer
      留学生教育学会
    • Place of Presentation
      大阪大学中之島センター(大阪府大阪市)
    • Year and Date
      2016-08-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26580092
  • [Presentation] 元国費学部留学生(文系)の活躍の鍵―つなぐ・つながる職業人―2015

    • Author(s)
      菅長理恵 中井陽子
    • Organizer
      異文化間教育学会
    • Place of Presentation
      千葉大学
    • Year and Date
      2015-06-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26580092
  • [Presentation] 「特別の教育課程でのDLAの生かし方」2015

    • Author(s)
      小林幸江・菅長理恵・櫻井千穂・永田耕平・伊東祐郎
    • Organizer
      2015年度日本語教育学会秋季大会
    • Place of Presentation
      沖縄国際大学
    • Year and Date
      2015-10-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370579
  • [Presentation] 学生時代に培われたアカデミック・ジャパニーズと職場での活動のつながり ―理系・文系の元国費学部留学生の事例から―2015

    • Author(s)
      菅長理恵 中井陽子
    • Organizer
      日本語教育方法研究会
    • Place of Presentation
      立命館大学
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26580092
  • [Presentation] [外国人児童生徒のためのDLA- JSL評価参照枠の課題と展望](パネル)2014

    • Author(s)
      小林幸江・伊東祐郎・菅長理恵・中島和子・櫻井千穂
    • Organizer
      日本語教育学会(シドニー大会)
    • Place of Presentation
      シドニー
    • Year and Date
      2014-07-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370579
  • [Presentation] 「外国人児童生徒のためのJSL対話型アセスメントDLAの活用」(ポスター発表)2014

    • Author(s)
      小林幸江・伊東祐郎・菅長理恵・櫻井千穂
    • Organizer
      日本語教育学会(春季大会)
    • Place of Presentation
      創価大学
    • Year and Date
      2014-06-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370579
  • [Presentation] (デモンストレーション)「外国人児童生徒のためのj乱対話型アセスメント(DLA」2013

    • Author(s)
      小林幸江(代表) ・共同発表者:伊東祐郎・菅長理恵・中島和子・櫻井千穂
    • Organizer
      母語・継承語・パイリンガル教育(MHB)研究会記念大会
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370579
  • [Presentation] 元国費学部留学生(文系)の活躍の鍵―つなぐ・つながる職業人―

    • Author(s)
      菅長理恵 中井陽子
    • Organizer
      第36回異文化間教育学会
    • Place of Presentation
      千葉大学 西千葉キャンパス
    • Year and Date
      2015-06-06 – 2015-06-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26580092
  • 1.  Kobayashi Yukie (40114798)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 2.  ITO Sukero (50242227)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 3.  SAKURAI Chiho (40723250)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 4.  中井 陽子 (60398930)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 16 results
  • 5.  真嶋 潤子 (30273733)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 6.  NAKAJIMA Kazuko (70351161)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 7.  宮城 徹 (30334452)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  花薗 悟 (40334453)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  石井 恵理子 (90212810)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  伊集院 郁子 (20436661)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 11.  松田 真希子 (10361932)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 12.  小島 祥美 (10449473)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 13.  佐野 愛子 (20738356)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 14.  伊澤 明香 (70846899)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi