• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

onose yoshiyuki  小野瀬 善行

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

ONOSE Yoshiyuki  小野瀬 善行

Less
Researcher Number 50457735
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 宇都宮大学, 共同教育学部, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2025: 宇都宮大学, 共同教育学部, 准教授
2020 – 2023: 宇都宮大学, 共同教育学部, 准教授
2015 – 2019: 宇都宮大学, 教育学部, 准教授
2009 – 2014: Kushiro Public University of Economics, 経済学部, 准教授
2008: Kushiro Public University of Economics, 経済学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09010:Education-related / Education / Educaion
Except Principal Investigator
Educaion
Keywords
Principal Investigator
アメリカ合衆国 / 教員資格認定制度 / 新自由主義 / 教員養成の多様化 / 大学における教員養成 / alternative route / 教員資格認定 / 政策過程 / 教員養成 / 教員養成制度 … More / 教員養成制度改革 / Ebonics / 言語権 / 教員不足 / 教員養成の高度化 / 高等教育法改正法 / 多様な教職ルート / 高等教育改革 / 脱専門職化 / 教員資格の多様化 / 格差 / 多様な教員任用 / 教育政策 / 教育における平等 / 教育の機会均等 / 高等教育法 / 規制緩和 / 教員資格の高度化・専門化 / 教員資格認定制度改革 / オルタナティブ・プログラム / 教員評価・職能開発システム / 渡米調査 / policy process / teacher certification / 多様な教員資格認定制度 / 米国 / 学力達成度 / 教員評価 / alternative route to teacher certification / オルタナティブな教員資格認定制度 / 社会的公正 / alternative routes to teacher certification … More
Except Principal Investigator
新構想大学 / 教職大学院 / 専門職大学院 / 大学院教育 / 教育学 / 大学院 / 教員養成 Less
  • Research Projects

    (8 results)
  • Research Products

    (45 results)
  • Co-Researchers

    (9 People)
  •  米国における教員資格認定制度に関する政策過程研究-「アイディアの政治」に着目して-Principal Investigator

    • Principal Investigator
      小野瀬 善行
    • Project Period (FY)
      2025 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Utsunomiya University
  •  米国の言語的多様化に対応した教員養成・資格認定制度の研究-言語権の観点からーPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      小野瀬 善行
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Utsunomiya University
  •  A study on the process of abolishing the education major in undergraduate programs in the United States. Focusing on the the transformation of teacher college governance.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      Onose Yoshiyuki
    • Project Period (FY)
      2019 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Utsunomiya University
  •  The relevance of alternative route to teacher certification and school district's social economical condition..Principal Investigator

    • Principal Investigator
      Onose Yoshiyuki
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Utsunomiya University
  •  Research on policy process regarding alternative route to teacher certification.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      Onose Yoshiyuki
    • Project Period (FY)
      2013 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Utsunomiya University
      Kushiro Public University of Economics
  •  The review of several traditional view of teaching preparationrelating teacher education reform in the U.S.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      ONOSE Yoshiyuki
    • Project Period (FY)
      2010 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Kushiro Public University of Economics
  •  A Review of alternative routes to teacher certification in the U.S.A-Focusing on the discussion in relation to social justice-Principal Investigator

    • Principal Investigator
      ONOSE Yoshiyuki
    • Project Period (FY)
      2008 – 2009
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (Start-up)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Kushiro Public University of Economics
  •  Research on Educational System and Practice of Graduate schools for Teacher Training

    • Principal Investigator
      WAIDA Seiji
    • Project Period (FY)
      2006 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Musashi University
      Kokushikan University

All 2023 2021 2020 2018 2017 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] オルタナティブ教員資格認定制度現代アメリカ教育ハンドブック(アメリカ教育学会)2010

    • Author(s)
      (項目執筆)小野瀬 善行
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730623
  • [Journal Article] アメリカ合衆国における多様な教職ルートの現状と課題2021

    • Author(s)
      小野瀬善行
    • Journal Title

      日本教師教育学会第32回大会発表要旨集

      Volume: 32 Pages: 130-131

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02420
  • [Journal Article] 2000年以降の米国連邦政府による教員資格認定制度に関する施策の特質2020

    • Author(s)
      小野瀬善行
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部研究紀要

      Volume: 70 Pages: 373-379

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02420
  • [Journal Article] 従来の地域連携の取り組みを活かした学校運営協議会導入と学校経営2018

    • Author(s)
      小野瀬善行
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部教育実践紀要

      Volume: 4 Pages: 153-158

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04453
  • [Journal Article] 教員制度における教育委員会と大学の関係構築のための一考察-アーティキュレーションの本質論の観点から-2017

    • Author(s)
      小野瀬善行
    • Journal Title

      清水一彦教授退官記念誌『接続が変える教育の未来』

      Volume: 印刷中

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780481
  • [Journal Article] 教員養成をめぐる政策動向と研究上の課題-大学(教職大学院)と教育委員会の連携を中心に-2017

    • Author(s)
      小野瀬善行
    • Journal Title

      日本教育制度学会『教育制度学研究』

      Volume: 24 Pages: 174-181

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04453
  • [Journal Article] アメリカ合衆国における教員資格認定改革と大学の役割について-1980年代における教育学主専攻の廃止に関する議論を手がかりに-2015

    • Author(s)
      小野瀬善行
    • Journal Title

      釧路公立大学地域研究

      Volume: 24 Pages: 13-22

    • NAID

      40020730227

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780481
  • [Journal Article] 米国の教員養成関連団体における教員資格認定のためのオルタナティブ・ルートの受容2015

    • Author(s)
      小野瀬善行
    • Journal Title

      釧路公立大学紀要 社会科学研究

      Volume: 27 Pages: 57-66

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780481
  • [Journal Article] 米国テキサス州における教員評価制度改革の動向-第4号法案(Senate Bill 4)をめぐる議論を手がかりとして-2013

    • Author(s)
      小野瀬善行
    • Journal Title

      釧路公立大学紀要 人文・自然科学研究

      Volume: 25 Pages: 11-22

    • NAID

      110009576780

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730623
  • [Journal Article] 米国テキサス州における教員評価制度改革の動向-第4 号法案(SenateBill 4)をめぐる議論を手がかりとして-2012

    • Author(s)
      小野瀬 善行
    • Journal Title

      釧路公立大学紀要 人文・自然科学研究(釧路公立大学)

      Pages: 11-22

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730623
  • [Journal Article] アメリカ合衆国における『臨床』を重視した教員養成プログラム再編の特質と課題-NCATE学識者会議報告書(2010)を手がかりとして-2012

    • Author(s)
      小野瀬 善行
    • Journal Title

      教育制度学研究(日本教育制度学会)

      Pages: 170-174

    • NAID

      130007946064

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730623
  • [Journal Article] アメリカ合衆国における「臨床」と重視した教員養成プログラム再編の特質と課題-NCATE学識者会議報告書(2010)を手がかりとして-2012

    • Author(s)
      小野瀬善行
    • Journal Title

      教育制度学研究

      Volume: 19 Pages: 170-174

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730623
  • [Journal Article] NCLB 法制下におけるオルタナティブな教員資格認定制度の現実と課題2011

    • Author(s)
      小野瀬 善行
    • Journal Title

      現代アメリカのアカウンタビリティ・アセスメント教育行政の総合的研究(2009~2011 年度 科学研究費基盤研究(B) 研究課題番号 21330184(研究代表者:北野秋男)報告書)

      Pages: 57-62

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730623
  • [Journal Article] 教員養成制度における修士号取得の意義と課題-オルタナティブな取得ルートを踏まえて-2011

    • Author(s)
      小野瀬善行
    • Journal Title

      教育制度学研究

      Volume: 18 Pages: 146-150

    • NAID

      130007946024

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730623
  • [Journal Article] 教員養成制度における修士号取得の意義と課題-オルタナティブな取得ルートを踏まえて-2011

    • Author(s)
      小野瀬 善行
    • Journal Title

      教育制度学研究(日本教育制度学会)

      Pages: 146-150

    • NAID

      130007946024

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730623
  • [Journal Article] 1980年代米国テキサス州における教員養成制度関連法改正の背景-サンセット諮問委員会の議論を手がかりとして-2010

    • Author(s)
      小野瀬善行
    • Journal Title

      釧路公立大学紀要 社会科学研究 22

      Pages: 91-101

    • NAID

      110008738904

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20830067
  • [Journal Article] 1980年代米国テキサス州における教員養成制度関連法改正の背景-サンセット諮問委員会の議論を手がかりとして-2010

    • Author(s)
      小野瀬 善行
    • Journal Title

      釧路公立大学紀要 社会科学研究(釧路公立大学)

      Volume: 第22号 Pages: 91-101

    • NAID

      110008738904

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730623
  • [Journal Article] 1980年代米国テキサス州における教員養成制度関連法改正の背景-サンセット諮問委員会の議論を手がかりとして-2010

    • Author(s)
      小野瀬善行
    • Journal Title

      釧路公立大学紀要社会学研究 第22号

      Pages: 91-101

    • NAID

      110008738904

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20830067
  • [Journal Article] アメリカ合衆国における教員制度の現状と研究上の要請2010

    • Author(s)
      小野瀬善行
    • Journal Title

      教育制度学研究

      Volume: 17 Pages: 221-225

    • NAID

      130007946070

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730623
  • [Journal Article] アメリカ合衆国における教員制度の現状と研究上の要請2010

    • Author(s)
      小野瀬 善行
    • Journal Title

      教育制度学研究(日本教育制度学会)

      Pages: 221-225

    • NAID

      130007946070

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730623
  • [Journal Article] 現代アメリカにおける教員資格取得以前の教育の多様化と大学の役割2009

    • Author(s)
      小野瀬 善行
    • Journal Title

      釧路公立大学紀要社会科学研究 21 号

      Pages: 127-137

    • NAID

      110007230731

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18330164
  • [Journal Article] 現代アメリカにおける教員資格取得以前の教育の多様化と大学の役割2009

    • Author(s)
      小野瀬 善行
    • Journal Title

      釧路公立大学紀要 社会科学研究 21号

      Pages: 127-137

    • NAID

      110007230731

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18330164
  • [Journal Article] 米国テキサス州における教員養成評価制度に関する研究-州の教員養成機関に対する機能変容に着目して-2007

    • Author(s)
      小野瀬 善行
    • Journal Title

      日本教師教育学会年報 16 号

      Pages: 130-139

    • NAID

      130007958929

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18330164
  • [Journal Article] 米国テキサス州における教員養成評価制度に関する研究-州の教員養成機関に対する機能変容に着目して-2007

    • Author(s)
      小野瀬 善行
    • Journal Title

      日本教師教育学会『日本教師教育学会年報』 16号

      Pages: 130-139

    • NAID

      130007958929

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18330164
  • [Presentation] アメリカ合衆国における「教員不足」の現状と教職ルートの多様化について2023

    • Author(s)
      小野瀬善行
    • Organizer
      日本教師教育学会第33回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02420
  • [Presentation] アメリカ合衆国における多様な教職ルートの現状と課題2021

    • Author(s)
      小野瀬善行
    • Organizer
      日本教師教育学会第32回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02420
  • [Presentation] 2000年以降の米国連邦政府による教員資格認定制度に関する施策の特質2018

    • Author(s)
      小野瀬善行
    • Organizer
      日本教育制度学会第26回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04453
  • [Presentation] ESSAにおける教員養成制度に関する規定の特質ーアカデミーおよび教員試補プログラムを手がかりとして-2017

    • Author(s)
      小野瀬善行
    • Organizer
      日本教育制度学会第25回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04453
  • [Presentation] 教員資格認定制度改革における教育学の「理論」の位置づけ -オルタナティブ・ルートの導入をめぐる議論を手がかりとして-2014

    • Author(s)
      小野瀬善行
    • Organizer
      日本教育学会第73回大会
    • Place of Presentation
      九州大学箱崎キャンパス(福岡市東区箱崎6-10-1)
    • Year and Date
      2014-08-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780481
  • [Presentation] 米国の教員養成関連団体における教員資格認定のためのオルタナティブ・ルートの受容2013

    • Author(s)
      小野瀬善行
    • Organizer
      日本教育制度学会第21回大会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780481
  • [Presentation] 米国テキサス州における教員養成評価・認証施策の動向2012

    • Author(s)
      (単独)小野瀬 善行
    • Organizer
      日本教育行政学会第46回大会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730623
  • [Presentation] アメリカにおける教員養成・免許政策-日本の教員改革への示唆- アメリカのオルタナティブ教員資格認定からの示唆2012

    • Author(s)
      (公開シンポジウム)小野瀬 善行
    • Organizer
      メリカ教育学会第24回大会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730623
  • [Presentation] 米国テキサス州における教員評価制度の特質-第4号法案(Senate Bill 4)をめぐる議論を手がかりとして-2012

    • Author(s)
      (単独)小野瀬 善行
    • Organizer
      日本教育制度学会第20回大会
    • Place of Presentation
      岡山大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730623
  • [Presentation] アメリカ合衆国における「臨床」を重視した教員養成プログラム再編の特質と課題-NCATE学識者会議報告書(2010)を手がかりとして-2011

    • Author(s)
      小野瀬善行
    • Organizer
      日本教育制度学会第19回大会
    • Place of Presentation
      玉川大学
    • Year and Date
      2011-11-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730623
  • [Presentation] 教員制度における現代的教育課題への"応答性"の再構築-日米比較の観点から- アメリカ合衆国における「臨床」を重視した教員養成プログラム再編の特質と課題 -NCATE 学識者会議報告書(2010)を手がかりとして-2011

    • Author(s)
      (共同)小野瀬 善行
    • Organizer
      日本教育制度学会第19回大会
    • Place of Presentation
      玉川大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730623
  • [Presentation] 米国テキサス州における教員養成評価・認証施策の動向2011

    • Author(s)
      小野瀬善行
    • Organizer
      日本教育行政学会第46回大会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Year and Date
      2011-10-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730623
  • [Presentation] 新たな教員養成・免許制度の可能性と課題 教員養成制度における修士号取得の意義と課題-オルタナティブな取得ルートを踏まえて-2010

    • Author(s)
      (共同)小野瀬 善行
    • Organizer
      日本教育制度学会第18回大会
    • Place of Presentation
      山梨県立大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730623
  • [Presentation] NCLB 法制化における米国教員政策の総合的研究 NCLB 法制化におけるオルタナティブな教員資格認定制度の現実と課題2010

    • Author(s)
      (共同)小野瀬 善行
    • Organizer
      日本教育学会第69回大会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730623
  • [Presentation] 教員養成系大学院の制度とその教育実態に関する総合的研究(2)~日本における教員養成系大学院の展開過程を中心に2009

    • Author(s)
      和井田 清司,高野 和子,若井 彌一,佐竹勝利,新井 肇,森 透,朝日 素明,鞍馬 裕美,小野瀬 善行,和井田 節子,西田 幸代,阿部 一也
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Place of Presentation
      工学院大学
    • Year and Date
      2009-09-14
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18330164
  • [Presentation] 1980年代米国テキサス州における教員養成制度改革法案の形成過程2009

    • Author(s)
      小野瀬善行
    • Organizer
      日本教育制度学会第17回大会
    • Place of Presentation
      常葉学園大学
    • Year and Date
      2009-11-14
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20830067
  • [Presentation] 教員養成系大学院の制度とその教育実態に関する総合的研究(3)~米英における教師教育と大学院2008

    • Author(s)
      和井田 清司,高野 和子,若井 彌一,佐竹 勝利,新井 肇,森 透,朝日 素明,鞍馬 裕美,小野瀬 善行,和井田 節子,西田 幸代,阿部 一也
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Place of Presentation
      工学院大
    • Year and Date
      2008-09-14
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18330164
  • [Presentation] 教員養成系大学院の制度とその教育実態に関する総合的研究(2)〜日本における教員養成系大学院の展開過程を中心に2008

    • Author(s)
      和井田清司, 高野和子, 若井彌一, 佐竹勝利, 新井肇, 森透, 朝日素明, 鞍馬裕美, 小野瀬善行, 和井田節子, 西田幸代, 阿部一也
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Place of Presentation
      工学院大学
    • Year and Date
      2008-09-14
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18330164
  • [Presentation] 教員養成系大学院の制度とその教育実態に関する総合的研究(3)〜米英における教師教育と大学院2008

    • Author(s)
      和井田清司, 高野和子, 若井彌一, 佐竹勝利, 新井肇, 森透, 朝日素明, 鞍馬裕美, 小野瀬善行, 和井田節子, 西田幸代, 阿部一也
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Place of Presentation
      工学院大学
    • Year and Date
      2008-09-14
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18330164
  • [Presentation] アメリカにおける教員養成・免許政策-日本の教員改革への示唆-「アメリカのオルタナティブ教員資格認定からの示唆」

    • Author(s)
      小野瀬善行
    • Organizer
      アメリカ教育学会第24回大会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730623
  • [Presentation] 米国テキサス州における教員評価制度の特質-第4号法案(Senate Bill 4)をめぐる議論を手がかりとして-

    • Author(s)
      小野瀬善行
    • Organizer
      日本教育制度学会第20回大会
    • Place of Presentation
      岡山大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730623
  • 1.  WAKAI Yaiti (60004123)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 2.  SATAKE Katsuyoshi (30071674)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 3.  MORI Toru (20182199)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 4.  ARAI Hajime (60432580)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 5.  ASAHI Motoaki (20331366)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 6.  WAIDA Seiji (50345542)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 7.  TAKANO Kazuko (30287883)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 8.  KURAMA Yumi (50461794)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 9.  SAKUMA Aki (60334463)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi