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Turuoka Yoshimasa  鶴岡 慶雅

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Tsuruoka Yoshimasa  鶴岡 慶雅

TSURUOKA Yoshimasa  鶴岡 慶雅

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Researcher Number 50566362
Affiliation (Current) 2025: 東京大学, 大学院情報理工学系研究科, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2020 – 2024: 東京大学, 大学院情報理工学系研究科, 教授
2018: 東京大学, 大学院情報理工学系研究科, 教授
2017: 東京大学, 大学院情報理工学系研究科, 准教授
2016: 東京大学, 大学院工学系研究科(工学部), 准教授
2011 – 2016: 東京大学, 工学(系)研究科(研究院), 准教授 … More
2014: 東京大学, 工学研究科, 准教授
2014: 東京大学, 大学院・工学(系)研究科, 准教授
2012: 東京大学, 大学院・工学系研究科, 准教授
2011: 東京大学, 工学系研究科, 准教授 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Sections That Are Subject to Joint Review: Basic Section60030:Statistical science-related , Basic Section61030:Intelligent informatics-related / Basic Section 60030:Statistical science-related / Basic Section 61030:Intelligent informatics-related / Intelligent informatics / Basic Section 62040:Entertainment and game informatics-related / Intelligent informatics / Intelligent informatics
Except Principal Investigator
Entertainment and game informatics 1 / Intelligent informatics
Keywords
Principal Investigator
深層学習 / 強化学習 / 構文解析 / 機械学習 / 自然言語処理 / スキル / 言語モデル / 階層強化学習 / ベクトル空間モデル / 意味解析 … More / ジョイントモデリング / 句の表現 / ニューラルネットワーク / モデルベース / ゲーム / ゲームAI / 深層強化学習 / 人工知能 / 推論 / 世界モデル / 自然言語理解 / 係り受け解析 / チャンキング / 評価関数 / アルゴリズム / 探索 / 固有表現認識 / 品詞タグ付け … More
Except Principal Investigator
ゲーム / ゲーム情報学 / アルゴリズム / 人工知能 / 文生成 / 解説 / シンボルグラウンディング / 自動解説 / 情報検索 / 言語生成 / 囲碁ソフト / 将棋ソフト / 教授戦略 / コンピュータチェス / 序盤データベース / 合意形成 / 証明数探索 / 共謀数探索 / ゲーム情報力学 / 人間らしさ / コンピュータ将棋 / ゲーム情報力学モデル / ゲーム洗練度の理論 / 相手モデル / 人間らしいふるまい Less
  • Research Projects

    (8 results)
  • Research Products

    (35 results)
  • Co-Researchers

    (8 People)
  •  汎用かつ再利用可能な方策に基づく階層強化学習Principal Investigator

    • Principal Investigator
      鶴岡 慶雅
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 61030:Intelligent informatics-related
      Basic Section 60030:Statistical science-related
      Sections That Are Subject to Joint Review: Basic Section60030:Statistical science-related , Basic Section61030:Intelligent informatics-related
    • Research Institution
      The University of Tokyo
  •  Deep Reinforcement Learning by Simultaneous Learning of Environment Models and StrategiesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Tsuruoka Yoshimasa
    • Project Period (FY)
      2020 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 62040:Entertainment and game informatics-related
    • Research Institution
      The University of Tokyo
  •  Understanding historical texts by simulations using a world modelPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Tsuruoka Yoshimasa
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Intelligent informatics
    • Research Institution
      The University of Tokyo
  •  Verbalization of data analysis or future prediction

    • Principal Investigator
      Mori Shinsuke
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Entertainment and game informatics 1
    • Research Institution
      Kyoto University
  •  Large scale distributed monte-carlo game-tree search based on probability distribution

    • Principal Investigator
      Yokoyama Daisaku
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Entertainment and game informatics 1
    • Research Institution
      The University of Tokyo
  •  あらゆる句の正規化:事実の抽出と発見のための大規模テキスト解析Principal Investigator

    • Principal Investigator
      鶴岡 慶雅
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for JSPS Fellows
    • Research Field
      Intelligent informatics
    • Research Institution
      The University of Tokyo
  •  New Paradigm of Game Informatics - Human-like Beheviour and its Mechanism

    • Principal Investigator
      IIDA HIROYUKI
    • Project Period (FY)
      2011 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Intelligent informatics
    • Research Institution
      Japan Advanced Institute of Science and Technology
  •  Efficient and accurate natural language analysis with lookahead of analysis actionsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TSURUOKA Yoshimasa
    • Project Period (FY)
      2011 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Intelligent informatics
    • Research Institution
      The University of Tokyo

All 2023 2022 2020 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 Other

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] シンボルグラウンディングによる分野特有の単語分割の精度向上2017

    • Author(s)
      友利 涼,亀甲 博貴,二宮 崇,森 信介,鶴岡 慶雅
    • Journal Title

      自然言語処理

      Volume: 24 Pages: 0-0

    • NAID

      130006078455

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26540190
  • [Journal Article] 対数線形言語モデルを用いた将棋解説文の自動生成2014

    • Author(s)
      亀甲 博貴, 三輪 誠, 鶴岡 慶雅, 森 信介, 近山 隆
    • Journal Title

      情報処理学会論文誌

      Volume: 55 Pages: 2431-2440

    • NAID

      110009843050

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26540190
  • [Journal Article] Trend Oriented Opening Book Construction2013

    • Author(s)
      Yun-Ching Liu, Makoto Miwa, Yoshimasa Tsuruoka, Tsan-Sheng Hsu, Takashi Chikayama
    • Journal Title

      ゲームプログラミングワークショップ

      Volume: 18 Pages: 8-14

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23300056
  • [Journal Article] コンピュータ将棋における合議アルゴリズムを用いた学習2012

    • Author(s)
      中澤隆久, 林伸也, 鶴岡慶雅, 田浦健次郎, 近山隆
    • Journal Title

      情報処理学会研究報告(ゲーム情報学)

      Volume: GI-27(2)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23300056
  • [Journal Article] キングメーカーノードを含むゲーム木の均衡点2012

    • Author(s)
      水野悠, 鶴岡慶雅, 近山隆
    • Journal Title

      情報処理学会研究報告(ゲーム情報学)

      Volume: GI-27(8)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23300056
  • [Presentation] Leveraging Behavioral Cloning for Representation Alignment in Cross-Domain Policy Transfer2023

    • Author(s)
      Hayato Watahiki, Ryo Iwase, Ryosuke Unno, Yoshimasa Tsuruoka
    • Organizer
      NeurIPS 2023 Workshop on Generalization in Planning (GenPlan'23)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K28140
  • [Presentation] Atari 2600環境におけるDecision Transformerの事前学習手法2023

    • Author(s)
      岩瀬諒, 鶴岡慶雅
    • Organizer
      第28回ゲームプログラミングワークショップ(GPW-23)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K28140
  • [Presentation] 補助的なエージェントを用いたマルチエージェント強化学習2022

    • Author(s)
      中田 惇貴, 鶴岡 慶雅
    • Organizer
      第27回ゲームプログラミングワークショップ (GPW22)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H04301
  • [Presentation] 一時的好奇心に基づく内発的報酬設計を用いた強化学習によるローグライクゲームの学習2022

    • Author(s)
      加賀谷 昂輝, 鶴岡 慶雅
    • Organizer
      第27回ゲームプログラミングワークショップ (GPW22)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H04301
  • [Presentation] One-Shot Imitation with Skill Chaining using a Goal-Conditioned Policy in Long-Horizon Control2022

    • Author(s)
      Hayato Watahiki and Yoshimasa Tsuruoka
    • Organizer
      ICLR 2022 Workshop on Generalizable Policy Learning in the Physical World
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H04301
  • [Presentation] 階層強化学習を用いた説明可能なゲームAI2022

    • Author(s)
      岩佐 拓真, 鶴岡 慶雅
    • Organizer
      第27回ゲームプログラミングワークショップ (GPW22)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H04301
  • [Presentation] Transformerを用いた麻雀における手牌推定2022

    • Author(s)
      大神 卓也, 奈良 亮耶, 天野 克敏, 今宿 祐希, 鶴岡 慶雅
    • Organizer
      第27回ゲームプログラミングワークショップ (GPW22)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H04301
  • [Presentation] Surprise とOn-policyness に基づく優先度による省メモリな強化学習2022

    • Author(s)
      海野 良介, 鶴岡 慶雅
    • Organizer
      第27回ゲームプログラミングワークショップ (GPW22)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H04301
  • [Presentation] 環境モデルの誤差による影響を抑える強化学習手法2020

    • Author(s)
      中田惇貴、鶴岡慶雅
    • Organizer
      ゲームプログラミングワークショップ2020
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H04301
  • [Presentation] Utilizing Skipped Frames in Action Repeats via Pseudo-Actions2020

    • Author(s)
      Taisei Hashimoto, Yoshimasa Tsuruoka
    • Organizer
      NeurIPS 2020 Deep Reinforcement Learning Workshop
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H04301
  • [Presentation] 離散行動空間における教師なしスキルの獲得手法2020

    • Author(s)
      海野良介、鶴岡慶雅
    • Organizer
      ゲームプログラミングワークショップ2020
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H04301
  • [Presentation] モデルベース強化学習における方策ネットワーク手法の活用2020

    • Author(s)
      藤田航輝、鶴岡慶雅
    • Organizer
      ゲームプログラミングワークショップ2020
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H04301
  • [Presentation] 深層強化学習における擬似的な行動による中間フレームの有効活用2020

    • Author(s)
      橋本大世、鶴岡慶雅
    • Organizer
      ゲームプログラミングワークショップ2020
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H04301
  • [Presentation] Game State Retrieval with Keyword Queries2017

    • Author(s)
      Atsushi Ushiku, Shinsuke Mori, Hirotaka Kameko, Yoshimasa Tsuruoka
    • Organizer
      ACM SIG IR
    • Place of Presentation
      Keio Plaza Hotel (Tokyo)
    • Year and Date
      2017-08-07
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26540190
  • [Presentation] 特徴語との自動対応によるゲーム局面の検索2016

    • Author(s)
      牛久 敦, 森 信介, 亀甲 博貴, 鶴岡 慶雅
    • Organizer
      第8回データ工学と情報マネジメントに関するフォーラム
    • Place of Presentation
      福岡
    • Year and Date
      2016-02-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26540190
  • [Presentation] 将棋における個人に適応した着手推定モデルの構築2016

    • Author(s)
      山内智晴,鶴岡慶雅
    • Organizer
      第21回ゲームプログラミングワークショップ
    • Place of Presentation
      箱根セミナーハウス(神奈川県)
    • Year and Date
      2016-11-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26280130
  • [Presentation] 線形関数近似によるトリックテイキングゲームのQ学習2016

    • Author(s)
      齋藤雄太,鶴岡慶雅
    • Organizer
      第21回ゲームプログラミングワークショップ
    • Place of Presentation
      箱根セミナーハウス(神奈川県)
    • Year and Date
      2016-11-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26280130
  • [Presentation] 多人数不完全情報ゲームにおける仮想自己対戦を用いた強化学習2016

    • Author(s)
      河村圭悟,水上直紀,鶴岡慶雅
    • Organizer
      第21回ゲームプログラミングワークショップ
    • Place of Presentation
      箱根セミナーハウス(神奈川県)
    • Year and Date
      2016-11-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26280130
  • [Presentation] 強化学習を用いた効率的な和了を行う麻雀プレイヤ2016

    • Author(s)
      水上直紀,鶴岡慶雅
    • Organizer
      第21回ゲームプログラミングワークショップ
    • Place of Presentation
      箱根セミナーハウス(神奈川県)
    • Year and Date
      2016-11-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26280130
  • [Presentation] A Japanese Chess Commentary Corpus2016

    • Author(s)
      Shinsuke Mori, John Richardson, Atsushi Ushiku, Tetsuro Sasada, Hirotaka Kameko, Yoshimasa Tsuruoka
    • Organizer
      LREC
    • Place of Presentation
      Slovenia (portoroz)
    • Year and Date
      2016-05-22
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26540190
  • [Presentation] 実現確率に基づく解説すべき指し手の推定2016

    • Author(s)
      亀甲 博貴, 森 信介, 鶴岡 慶雅
    • Organizer
      第21回ゲームプログラミングワークショップ
    • Place of Presentation
      箱根セミナーハウス (神奈川県箱根町)
    • Year and Date
      2016-11-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26540190
  • [Presentation] Can Symbol Grounding Improve Low-Level NLP? Word Segmentation as a Case Study2015

    • Author(s)
      Hirotaka Kameko, Shinsuke Mori, Yoshimasa Tsuruoka
    • Organizer
      EMNLP
    • Place of Presentation
      リスボン
    • Year and Date
      2015-09-17
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26540190
  • [Presentation] 静止探索を用いたArimaa 評価関数の比較学習2015

    • Author(s)
      川上裕生,鶴岡慶雅
    • Organizer
      第20回 ゲームプログラミングワークショップ 2015
    • Place of Presentation
      軽井沢学習研修所 (長野県)
    • Year and Date
      2015-11-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26280130
  • [Presentation] Learning a Game Commentary Generator with Grounded Move Expressions2015

    • Author(s)
      Hirotaka Kameko, Shinsuke Mori, Yoshimasa Tsuruoka
    • Organizer
      IEEE-CIG
    • Place of Presentation
      台中
    • Year and Date
      2015-08-31
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26540190
  • [Presentation] 期待最終順位の推定に基づくコンピュータ麻雀プレイヤの構築2015

    • Author(s)
      水上直紀,鶴岡慶雅
    • Organizer
      第20回 ゲームプログラミングワークショップ 2015
    • Place of Presentation
      軽井沢学習研修所 (長野県)
    • Year and Date
      2015-11-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26280130
  • [Presentation] 先読みを用いた単語系列ラベリングへの最易優先方策の適用2013

    • Author(s)
      佐野峻平,三輪誠,鶴岡慶雅,近山隆
    • Organizer
      言語処理学会第19回年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23700162
  • [Presentation] Learning with Lookahead: Can History-Based Models Rival Globally Optimized Models?2011

    • Author(s)
      Yoshimasa Tsuruoka, Yusuke Miyao and Jun'ichi Kazama
    • Organizer
      Fifteenth Conference on Computational Natural Language Learning
    • Place of Presentation
      Portland, Oregan, USA
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23700162
  • [Presentation] Jointly Learning Word Representations and Composition Functions Using Predicate-Argument Structures

    • Author(s)
      Kazuma Hashimoto, Pontus Stenetorp, Makoto Miwa, and Yoshimasa Tsuruoka
    • Organizer
      Conference on Empirical Methods in Natural Language Processing
    • Place of Presentation
      Doha, Qatar
    • Year and Date
      2014-10-25 – 2014-10-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-13F03041
  • [Presentation] Can History-Based Models Rival Globally Optimized Models?

    • Author(s)
      Yoshimasa Tsuruoka, Yusuke Miyao, and Jun'ichi Kazama. 2011. Learning with Lookahead
    • Organizer
      In Proceedings of the Fifteenth Conference on Computational Natural Language Learning (CoNLL)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23700162
  • [Presentation] 将棋解説文のグラウンディングのための指し手表現と局面状態の対応付け

    • Author(s)
      亀甲 博貴, 森 信介, 鶴岡 慶雅
    • Organizer
      第19回ゲームプログラミングワークショップ
    • Place of Presentation
      箱根セミナーハウス(神奈川・足柄郡)
    • Year and Date
      2014-11-01 – 2014-11-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26540190
  • 1.  IIDA HIROYUKI (80281723)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  IKEDA Kokolo (80362416)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  SPOERER Kristian (20598461)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  Mori Shinsuke (90456773)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 9 results
  • 5.  Yokoyama Daisaku (80345272)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  SAITO STENETORP
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  SAITO STENETORP Pontus Lars Erik
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  STENETORP Pontus
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results

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