• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Kaminishi Hidekazu  上西 秀和

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 50637006
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 江戸川大学, メディアコミュニケーション学部, 講師
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2023 – 2024: 江戸川大学, メディアコミュニケーション学部, 助教
2015 – 2023: 獨協医科大学, 医学部, 助教
Review Section/Research Field
Except Principal Investigator
Medium-sized Section 9:Education and related fields / Basic Section 09070:Educational technology-related / Educational technology
Keywords
Except Principal Investigator
評価 / 測定 / 認知診断モデル / 指導法改善 / 学校での実践研究 / 教師の実態把握力 / 数理モデル / 実態把握力の解析 / デジタルツールの活用 / 新たな評価の開発 … More / 学習力 / 21世紀型学力 / 定量的解析 / 学力・学習力 / 測定評価 / 新しい学習力 / 新しい学力 / 21世紀型スキル / 授業モデル / リアルタイムオンライン / オンライン授業 / リアルタイム / 振り返り / 授業記録 / 授業支援 / 阻害要因 / 生徒の学習改善 / 教師の授業改善 / 指導法開発 / 実践的研究 / 教師の信念 / 心理学による支援 / 指導方改善 / テスト活用 / 深い理解 / 統計的モデルの活用 / 学校実践 / 活用 / テスト / 授業改善 / 深い学び / 深い理解/浅い理解 / 学習改善 / 学力テスト / webシステム / 教師教育 / データ解析例 / パラメータの提案 / 教育への展開 / webツール / 教育実践 / webシステムの開発 / 実践現場での適用 / 数理モデルの開発 / 実態把握力 / 実践への展開 / 教育実践への展開 / 学校現場への実践への展開 / webツールの開発 / 教師の実態把握 / 教師の「みとり」 / 全国学力テストの解析 / Webツールの開発 / 学校現場での実践 Less
  • Research Projects

    (4 results)
  • Research Products

    (22 results)
  • Co-Researchers

    (17 People)
  •  21世紀型の学力・学習力の測定と向上:新たな評価の開発からデジタルツールの活用まで

    • Principal Investigator
      植阪 友理
    • Project Period (FY)
      2023 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      The University of Tokyo
  •  Development of the system that enables to review an ongoing online class with still images and texts during real-time online course

    • Principal Investigator
      BANDOH Hirokazu
    • Project Period (FY)
      2021 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Dokkyo Medical University
  •  How to Link Academic Achievement Tests to Classroom Improvement: From Examination of Obstacles to School Practice

    • Principal Investigator
      Uesaka Yuri
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      The University of Tokyo
  •  Empirical research about the accuracy of teachers' predictions about students' performance: From theory to educational practices.

    • Principal Investigator
      Uesaka Yuri
    • Project Period (FY)
      2015 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      The University of Tokyo

All 2024 2023 2022 2019 2017 2016 2015

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 文系情報学科3年次のプログラミング授業における多言語教育の一事例-多言語修得の必要性と意義に焦点を当てて-.2024

    • Author(s)
      上西秀和
    • Journal Title

      Informatio : 江戸川大学の情報教育と環境(印刷中)

      Volume: in press

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23H00065
  • [Journal Article] 文系情報学科3年次のプログラミング授業における多言語教育の一事例-多言語修得の必要性と意義に焦点を当てて-2024

    • Author(s)
      上西秀和
    • Journal Title

      江戸川大学の情報教育と環境(印刷中)

      Volume: in press

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H00616
  • [Journal Article] タブレット必携授業を想定した遡れる中間モニタの試作と評価2023

    • Author(s)
      坂東 宏和, 上西 秀和,山下 真幸
    • Journal Title

      情報処理学会 研究報告コンピュータと教育(CE)

      Volume: 2023-CE-169, No.21 Pages: 1-9

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02779
  • [Journal Article] 授業中に今までの内容を静止画とテキストで確認できるツールの試作と試用2022

    • Author(s)
      坂東 宏和,山下 真幸,上西 秀和,坂田 信裕
    • Journal Title

      情報処理学会 研究報告コンピュータと教育(CE)

      Volume: Vol.2022-CE-163, No.15 Pages: 1-7

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02779
  • [Journal Article] Practice on a Workshop Utilizing Web-based Investigation System for Teachers’ Judgments on Students’ Performance.2019

    • Author(s)
      Nakaya, K., Uesaka, Y., Kaminishi, H., Fukaya, T., Yamaguchi, K., & Nakagawa, M.
    • Journal Title

      Proceedings of the 27th International Conference on Computers in Education ICCE2019

      Volume: 2 Pages: 688-690

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02924
  • [Journal Article] 教師の実態把握力の分析と授業改善への展開ー学力テストの応用から解析ツールWitsを用いたワークショップまでー2019

    • Author(s)
      植阪友理・中川正宣・山口一大・深谷達史・仲谷佳恵・上西秀和・金岡幸江・前川眞一
    • Journal Title

      日本教育心理学会第61回総会発表論文集

      Volume: - Pages: 90-91

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02924
  • [Presentation] 授業中に今までの内容を静止画とテキストで確認できるツールの提案と試作2024

    • Author(s)
      坂東宏和, 上西秀和, 山下真幸
    • Organizer
      情報処理学会 第86回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02779
  • [Presentation] Practice on a Workshop Utilizing Web-based Investigation System for Teachers’ Judgments on Students’ Performance.2019

    • Author(s)
      Nakaya, K., Uesaka, Y., Kaminishi, H., Fukaya, T., Yamaguchi, K., & Nakagawa, M.
    • Organizer
      Proceedings of the 27th International Conference on Computers in Education ICCE2019,vol.2, 688-690. (2019年12月05日発表)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H00616
  • [Presentation] Practice on a Workshop Utilizing Web-based Investigation System for Teachers’ Judgments on Students’ Performance.2019

    • Author(s)
      Nakaya, K., Uesaka, Y., Kaminishi, H., Fukaya, T., Yamaguchi, K., & Nakagawa, M.
    • Organizer
      The 27th International Conference on Computers in Education(ICCE2019)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02924
  • [Presentation] 教師の実態把握力解析ツールWtisを活用したワークショップの実践:小学校算数を題材にして(自主シンポジウム:教師の実態把握力の分析と授業改善への展開 ―学力テストへの応用から解析ツール)2019

    • Author(s)
      仲谷佳恵・上西秀和
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02924
  • [Presentation] Development of web-based investigation system for teachers’ judgements on students’ performance.2017

    • Author(s)
      Nakaya, K., Yamaguchi, K., Kaminishi, H., Fukaya, T., Uesaka, Y., & Nakagawa, M.
    • Organizer
      The 17th biennial EARLI conference for research on learning and instruction(EARLI2017), August 29-September2, University of Tampere, Finland.
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02924
  • [Presentation] "Development of Web-based Investigation System for Teachers’ Judgements on Students’ Performance.2017

    • Author(s)
      Nakaya, K., Yamaguchi, K., Kaminishi, H., Fukaya, T., Uesaka, U., and Nakagawa, M.
    • Organizer
      The 17th biennial conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI)
    • Place of Presentation
      Tampere, Finland
    • Year and Date
      2017-08-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02924
  • [Presentation] Witsを利用した分析事例ー看護専門学校「情報科学」の期末試験をもとにー2017

    • Author(s)
      上西秀和
    • Organizer
      教師の実態把握力を解析する数理モデルとその利用
    • Place of Presentation
      東京大学福武ホールラーニングスタジオ
    • Year and Date
      2017-03-16
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02924
  • [Presentation] 教師は生徒の学習方略利用の実態を把握できているのか?―数理モデルを用いた教師の予測の正確性の分析2017

    • Author(s)
      植阪友理・中川正宣・山口一大・仲谷佳恵・上西秀和・深谷達史
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会, pp.613, 名古屋国際会議場
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02924
  • [Presentation] 看護専門学校「情報科学」期末試験におけるWitsを用いた実態把握力の分析実践事例2017

    • Author(s)
      上西秀和・植阪友理・山口一大・中川正宣
    • Organizer
      日本テスト学会第15回大会, 東北大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02924
  • [Presentation] New Mathematical Model for Analyzing Accuracy of Teachers’ Predictions About Student Competencies2017

    • Author(s)
      Uesaka, Y., Nakagawa, M., Yamaguchi, K., Kaminishi, H., Nakaya, K., & Fukaya, T.
    • Organizer
      The 17th biennial EARLI conference for research on learning and instruction(EARLI2017), August 29-September2, University of Tampere, Finland.
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02924
  • [Presentation] New Mathematical Model for Analyzing Accuracy of Teachers’ Predictions About Student Competencies2017

    • Author(s)
      Uesaka, Y., Nakawaga, M., Yamaguchi, K., Kaminishi, H., Nakaya, K., and Fukaya, T.,
    • Organizer
      The 17th biennial conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI)
    • Place of Presentation
      Tampere, Finland
    • Year and Date
      2017-08-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02924
  • [Presentation] 導者は生徒の実態を正しく把握できているのか? ―実態把握力を解析する数理モデルの全国学力テストへの適用2017

    • Author(s)
      植阪友理・深谷達史・山口一大・仲谷佳恵・上西秀和・中川正宣
    • Organizer
      日本テスト学会第15回大会, 東北大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02924
  • [Presentation] 教師の実態把握力を解析する数理モデルに関する理論的考察2016

    • Author(s)
      上西秀和・中川正宣
    • Organizer
      シンポジウム『教師の「実態把握力」はどのように量的に分析できるか―モデルの開発から実データの解析まで―』
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2016-03-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02924
  • [Presentation] Webシステム”Wits”による教師の実態把握力の解析―算数学力・学習力診断テストCOMPASSを用いた検討―2015

    • Author(s)
      仲谷佳恵・山口一大・上西秀和・植阪友理・中川正宣
    • Organizer
      日本テスト学会第13回大会
    • Place of Presentation
      関西大学
    • Year and Date
      2015-09-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02924
  • [Presentation] 教師の実態把握力を評価する新たな枠組みの提案―新たな数理モデルの開発とパラメータの意味―2015

    • Author(s)
      植阪友理・仲谷佳恵・山口一大・上西秀和・中川正宣
    • Organizer
      日本テスト学会第13回大会
    • Place of Presentation
      関西大学
    • Year and Date
      2015-09-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02924
  • [Presentation] 教師の実態把握力を解析する数理モデルに関する考察―KL情報量との比較を中心に―2015

    • Author(s)
      上西秀和・植阪友理・山口一大・中川正宣
    • Organizer
      日本テスト学会第13回大会
    • Place of Presentation
      関西大学
    • Year and Date
      2015-09-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02924
  • 1.  Uesaka Yuri (60610219)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 14 results
  • 2.  中川 正宣 (40155685)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 14 results
  • 3.  深谷 達史 (70724227)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 10 results
  • 4.  仲谷 佳恵 (70771864)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 13 results
  • 5.  山口 一大 (50826675)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 14 results
  • 6.  Manalo Emmanuel (30580386)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  瀬尾 美紀子 (90431775)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  光永 悠彦 (70742295)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  鈴木 雅之 (00708703)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  岡田 謙介 (20583793)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  中島 健一郎 (20587480)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  BANDOH Hirokazu (50369039)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 13.  太田 絵梨子 (10910036)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  山下 真幸 (80255009)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 15.  坂田 信裕 (50362132)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 16.  清河 幸子 (00422387)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  高橋 麻衣子 (60534592)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi