• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

ITO TETSUAKI  伊藤 哲章

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

Ito Tetsuaki  伊藤 哲章

Less
Researcher Number 50735256
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 宮城学院女子大学, 教育学部, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2020 – 2024: 宮城学院女子大学, 教育学部, 准教授
2018 – 2019: 郡山女子大学短期大学部, その他部局等, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Except Principal Investigator
Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Education on school subjects and activities
Keywords
Principal Investigator
幼児教育 / 保幼小接続 / 素朴生物学 / 楽天主義 / 生物概念 / 学校生物 / 素朴生物 / 生物学的思考 / 自然的概念変化 / 幼保小接続 … More / 生物教育 / 小学校教諭 / 保育者 / 幼少接続 / 心理的特徴 / 身体的特徴 / 遺伝的特徴 / 擬人化 / 幼児 / 遺伝 / 学校生物学 / 幼小接続 … More
Except Principal Investigator
自然保育 / 腸内細菌叢 / 幼少期ストレス / 生物多様性 / 環境倫理 / 環境教育 / STEAM / 探求心 / 北欧保育 / イギリス / ドイツ / ネイチャー・ジャーナリング / バイオフィリア / 園庭環境 / 保育内容 / 幼児のストレス / 乳幼児ストレス / 過敏性腸症候群 / 子育て支援 / 消化器症状 / 環境思想 / 生物多様性保全 / 植物生理 / 生活知 / ネイチャーライティング / ディープ・エコロジー / 説明責任 / 教育委員会 / 文部科学省 / 政策終了 / 地方自治体 / 学校ガバナンス / 専門職性 / 校務掌理権 / 2学期制 / 学校5日制 / 戊辰戦争 / 危機管理 / 教科書採択 / 特別の教科道徳 / 官学 / GIGA]スクール / GIGAスクール構想 / 藩校 / 教育政策 / スクールロイヤー / スクールソーシャルワーカー / 特別の教科 道徳 / チームとしての学校 / コロナ禍 / STEAM / スウェーデン / 戸外活動 / デンマーク / フィンランド / ランドスケープ / プロジェクト活動 / ナショナルカリキュラム / 自然素材 / 自然環境 / 保育者研修 / ウェルビーイング / STEAM教育 / 学習環境 / 教育学 / フランス / アメリカ / 英米独仏 / 体育科 / 英語科 / 理科 / 社会科 / 算数・数学科 / 国語科 / 教科教育学論 / 教科教育学 Less
  • Research Projects

    (10 results)
  • Research Products

    (33 results)
  • Co-Researchers

    (23 People)
  •  自然保育が幼少期ストレスに及ぼす影響に関する研究:腸内細菌叢を中心に

    • Principal Investigator
      柴田 千賀子
    • Project Period (FY)
      2024 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
    • Research Institution
      Sendai University
  •  STEAM教育の視点から探究心を育む自然環境下の素材と活動の体系化に関する研究

    • Principal Investigator
      柴田 卓
    • Project Period (FY)
      2024 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
    • Research Institution
      Koriyama Women's Junior College
  •  幼保小接続期における素朴生物と学校生物の円滑な接続と教授法に関する研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      伊藤 哲章
    • Project Period (FY)
      2023 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Miyagi Gakuin Women's University
  •  生物多様性の認識と理解の深化を促すバイオフィリアを活性化する環境倫理教育の開発

    • Principal Investigator
      山本 容子
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      University of Tsukuba
  •  The physiological effects of nature childcare on stress in young children

    • Principal Investigator
      Shibata Chikako
    • Project Period (FY)
      2021 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
    • Research Institution
      Sendai University
  •  Development of biodiversity conservation education that integrates life knowledge based on Japanese environmental thought and scientific knowledge from biology

    • Principal Investigator
      Yamamoto Yoko
    • Project Period (FY)
      2020 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      University of Tsukuba
  •  Study on the practice of nature childcare activities and its educational significance in European urban areas

    • Principal Investigator
      Shibata Suguru
    • Project Period (FY)
      2019 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
    • Research Institution
      Koriyama Women's Junior College
  •  Research on devising effective teaching methods in the field of biology during the transitional period of childhood and elementary schoolPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Ito Tetsuaki
    • Project Period (FY)
      2019 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Miyagi Gakuin Women's University
      Koriyama Women's Junior College
  •  Proof study on end of the policy mechanism in the education policy

    • Principal Investigator
      Yamamoto Yuji
    • Project Period (FY)
      2019 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Koriyama Women's University
  •  A Study on Historical Development of "Theory of Subject Education" and the Researcher Training System in UK, US, Germany and France

    • Principal Investigator
      OHTAKA IZUMI
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Tokiwa University
      Tokiwa Junior College

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 初等理科教育2021

    • Author(s)
      片平克弘 木下博義 伊藤哲章
    • Total Pages
      262
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319003556
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02719
  • [Book] シリーズ知のゆりかご 子どもの姿からはじめる領域・環境2020

    • Author(s)
      秋田喜代美・三宅茂夫監修 , 東義也編集 伊藤哲章
    • Total Pages
      222
    • Publisher
      みらい
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02719
  • [Journal Article] 素朴生物学と学校生物学の教授法に関する研究―幼児の楽天主義に着目して―2024

    • Author(s)
      伊藤哲章 吉見求
    • Journal Title

      宮城学院女子大学発達科学研究

      Volume: 24 Pages: 23-29

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02719
  • [Journal Article] 素朴生物学と学校生物学の教授法に関する研究 -幼児の楽天主義に着目して-2024

    • Author(s)
      伊藤哲章 吉見求
    • Journal Title

      宮城学院女子大学発達科学研究

      Volume: 24 Pages: 23-29

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02370
  • [Journal Article] 保育者養成における防災教育プログラム開発と教育評価に関する研究ーテキストマイニングを活用した定性的・定量的データの同時分析ー2023

    • Author(s)
      西浦和樹 伊藤哲章 守渉 兪景蘭
    • Journal Title

      宮城学院女子大学発達科学研究

      Volume: 23 Pages: 73-79

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02719
  • [Journal Article] 幼保小接続期における素朴生物学と学校生物学の教授法に関する研究-幼児の遺伝の認識に着目して-2023

    • Author(s)
      伊藤哲章
    • Journal Title

      宮城学院女子大学発達科学研究

      Volume: 23 Pages: 1-6

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02719
  • [Journal Article] Gut permeability and its clinical relevance in schizophrenia2022

    • Author(s)
      Ikki Ishida , Jun Ogura , Emiko Aizawa , Miho Ota , Shinsuke Hidese , Yukihito Yomogida , Junko Matsuo , Sumiko Yoshida , Hiroshi Kunugi
    • Journal Title

      Neuropsychopharmacology Reports

      Volume: 42 Issue: 1 Pages: 70-76

    • DOI

      10.1002/npr2.12227

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02331
  • [Journal Article] Research on effective teaching strategies in the field of biology during the connection period between kindergarten and elementary school:Focusing on mental and physical characteristics and the distinction between living and inanimate objects2022

    • Author(s)
      伊藤 哲章
    • Journal Title

      宮城学院女子大学発達科学研究

      Volume: 22 Issue: 22 Pages: 15-24

    • DOI

      10.20641/00000624

    • URL

      https://mgu.repo.nii.ac.jp/records/636

    • Year and Date
      2022-03-31
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02331
  • [Journal Article] 園庭環境が幼児の運動能力に及ぼす影響ー森のようちえんの園児に注目してー2022

    • Author(s)
      伊藤 哲章
    • Journal Title

      野外文化教育

      Volume: 20

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02331
  • [Journal Article] A Study on the Development and Evaluation of Disaster Prevention Education Programs Learning from the Great East Japan Earthquake2022

    • Author(s)
      守 渉 , 伊藤 哲章 , 西浦 和樹
    • Journal Title

      宮城学院女子大学発達科学研究

      Volume: 22 Issue: 22 Pages: 37-46

    • DOI

      10.20641/00000626

    • URL

      https://mgu.repo.nii.ac.jp/records/638

    • Year and Date
      2022-03-31
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02331
  • [Journal Article] 園庭環境が幼児の運動能力に及ぼす影響- 森のようちえんの園児に注目して -2022

    • Author(s)
      伊藤哲章
    • Journal Title

      野外文化研究

      Volume: 20

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02719
  • [Journal Article] 幼小接続期における生物分野の効果的な教授法に関する研究-心的・身体的特性及び生物・無生物の区別に注目して-2022

    • Author(s)
      伊藤哲章
    • Journal Title

      宮城学院女子大学発達科学研究

      Volume: 22 Pages: 15-24

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02719
  • [Journal Article] 東日本大震災後の幼児の発達に関する保育者の意識調査 : 福島県内の保育者を対象とした質問紙調査から2020

    • Author(s)
      柴田卓、伊藤哲章、仲西真美子、三瓶令子
    • Journal Title

      郡山女子大学紀要

      Volume: 56 Pages: 149-160

    • NAID

      120006999288

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02719
  • [Journal Article] 保幼小接続に関する研修・交流の実態及び保育者の意識2020

    • Author(s)
      伊藤哲章、沼田春香、宗像佑華、柴田卓
    • Journal Title

      郡山女子大学紀要

      Volume: 56 Pages: 137-148

    • NAID

      120006999287

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02719
  • [Journal Article] 幼稚園の保育環境を利用した運動遊びに関する研究2020

    • Author(s)
      伊藤哲章、柴田卓
    • Journal Title

      野外文化教育

      Volume: 18 Pages: 65-75

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02719
  • [Presentation] 幼保小接続期における素朴生物と学校生物の円滑な接続と教授法に関する研究2023

    • Author(s)
      伊藤哲章  吉見求
    • Organizer
      日本理科教育学会東北支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02370
  • [Presentation] 園庭環境が幼児の運動能力に及ぼす影響 -森のようちえんの園児に注目して-2023

    • Author(s)
      伊藤哲章  吉見求
    • Organizer
      野外文化教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02370
  • [Presentation] 幼保小接続期における素朴生物と学校生物の円滑な接続と教授法に関する研究2023

    • Author(s)
      伊藤哲章 吉見求
    • Organizer
      日本理科教育学会東北支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02719
  • [Presentation] 園庭環境が幼児の運動能力に及ぼす影響-森のようちえんの園児に注目して-2023

    • Author(s)
      伊藤哲章 吉見求
    • Organizer
      野外文化教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02719
  • [Presentation] 幼児の生物学的思考における自発的概念変化に関する研究2022

    • Author(s)
      伊藤哲章
    • Organizer
      日本自然保育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02719
  • [Presentation] 幼児の生物学的思考における自発的概念変化に関する研究2022

    • Author(s)
      伊藤哲章
    • Organizer
      日本自然保育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02331
  • [Presentation] 幼小接続期における生物分野の教授法に関する研究―幼児の遺伝についての認識に着目して―2022

    • Author(s)
      伊藤哲章
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02719
  • [Presentation] 幼小接続期における生物分野の教授法に関する研究―幼児の遺伝についての認識に着目して―2022

    • Author(s)
      伊藤哲章
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02331
  • [Presentation] 幼児期における生き物飼育経験の有効性に関する研究2020

    • Author(s)
      森田美咲、伊藤哲章
    • Organizer
      日本自然保育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02719
  • [Presentation] 北欧の自然と野外でのライフスタイル2020

    • Author(s)
      多田聡 柴田卓 伊藤相
    • Organizer
      2020年度日本野外教育学会オンライン研究大会 自主企画シンポジウム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02662
  • [Presentation] 自伝的記憶の想起に及ぼす匂いの影響2019

    • Author(s)
      関口晋 伊藤哲章
    • Organizer
      日本味と匂学会(高知市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02719
  • [Presentation] 保幼小接続に関する研修及び交流が保育者に与える効果2019

    • Author(s)
      伊藤哲章
    • Organizer
      日本理科教育学会東北支部大会(弘前大学)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02719
  • [Presentation] 幼児の自然認識2019

    • Author(s)
      伊藤哲章
    • Organizer
      野外文化教育学会(新潟薬科大学)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02719
  • [Presentation] 領域「環境」における運動あそびの実践に関する研究ー北欧の保育園の事例を参考にしてー2019

    • Author(s)
      伊藤哲章 柴田卓
    • Organizer
      日本教材学会(東京学芸大学)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02719
  • [Presentation] 幼小接続期における生物分野の効果的な教授法に関する実践的研究2019

    • Author(s)
      伊藤哲章
    • Organizer
      日本科学教育学会(宇都宮大学)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02719
  • [Presentation] 幼児の生物概念に関する保育者の意識2019

    • Author(s)
      伊藤哲章
    • Organizer
      日本科学教育学会研究会(岩手大学)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02719
  • [Presentation] 大学生の小学校生活科の学習観に関する研究2019

    • Author(s)
      伊藤哲章
    • Organizer
      教育実践・経営学会定例研究会(白鴎大学)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02719
  • [Presentation] 幼小接続期における生物分野の効果的な教授法に関する研究ー保育者対象のアンケート調査よりー2019

    • Author(s)
      伊藤哲章
    • Organizer
      日本理科教育学会(静岡大学)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02719
  • 1.  Shibata Suguru (60762218)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 2.  Shibata Chikako (80639047)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 3.  Yamamoto Yoko (40738580)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  佐久間 邦友 (30761209)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  西浦 和樹 (40331863)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  岩井 宏暁 (30375430)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  相澤 恵美子 (00639049)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 8.  OHTAKA IZUMI (70176907)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  Yamamoto Yuji (40550702)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  深澤 清治 (00144791)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  森田 香緒里 (20334021)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  小山 正孝 (30186837)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  唐木 清志 (40273156)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  岡出 美則 (60169125)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  溝口 達也 (70304194)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  三好 美織 (80423482)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  清水 美憲 (90226259)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  後藤 みな (10817711)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  板橋 夏樹 (90733212)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  佐藤 愛未 (30822390)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  田中 真秀 (50781530)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  青木 真理 (50263877)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 23.  小関 友記 (50898492)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi