• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

TANI MINA  谷 美奈

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

TANI Mina  谷 美奈

Less
Researcher Number 60582129
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 帝塚山大学, 全学教育開発センター, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2022 – 2023: 帝塚山大学, 全学教育開発センター, 教授
2015 – 2022: 帝塚山大学, 全学教育開発センター, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09010:Education-related / Education
Except Principal Investigator
Basic Section 09070:Educational technology-related / Educational technology
Keywords
Principal Investigator
アカデミック・ライティング / パーソナル・ライティング / 論理・科学的思考様式 / 物語的思考様式 / パーソナル・ナラティブ / 学生の発達 / エッセー / 自己形成 / 文章表現教育 / 総合的学習デザイン … More / パーソナル・アカデミック・ライティング / 科学・論理的思考 / 物語的思考 / 思考変容のプロセス / 表現教育 / 自己教育 / ワークショップ / 看護(教育)の現場 / 福祉(教育)の現場 / ライフストーリー / パーソナル・ナラティブ・ライティング / 学習活動のプロセス / 学習活動の構造 / 他者受容 / 自己確立 / 看護・福祉教育 / 思考変容のプロセスモデル / 21世紀型コンピテンシー / 物語的自己アイデンティティ / ディープ・アクティブラーニング / 学びの三位一体論 / セルフ・オーサーシップ / 自己形成史 / 自己の物語 / 実存的な学び / 自己の再帰的プロジェクト / セルフオーサーシップ / 自己・他者・社会認識 / 他者認識 / 自己認識 / 学びの主体の形成 / 表現主義 / 自己表現 / 自己省察 / 学びの主体形成 … More
Except Principal Investigator
社会情動的学習 / 大学生 / 葛藤調整 / 対人葛藤 / 体験学習 / 批判的教育 / コミュニケーション教育 / 対人関係文化 Less
  • Research Projects

    (5 results)
  • Research Products

    (51 results)
  • Co-Researchers

    (4 People)
  •  Writing Expression Education Development Beyond the Personal Writing vs. Academic Writing DebatePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      谷 美奈
    • Project Period (FY)
      2022 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Tezukayama University
  •  看護学生の自己確立と他者受容を促すパーソナル・ライティングの開発と拡張Principal Investigator

    • Principal Investigator
      谷 美奈
    • Project Period (FY)
      2019 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Tezukayama University
  •  Development and Evaluation of an Intervention Model to Promote Creative Conflict Resolution in University Students

    • Principal Investigator
      YAMAJI Hiroki
    • Project Period (FY)
      2019 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      The National Center for University Entrance Examinations
  •  Development and Extension of Specific Instructional Methods for Subject Formation of Learning Personal WritingPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TANI Mina
    • Project Period (FY)
      2016 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Tezukayama University
  •  Development of a socioemotional learning program aiming at authentic self-expression and functional social adjustment among college students

    • Principal Investigator
      YAMAJI Hiroki
    • Project Period (FY)
      2015 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      The National Center for University Entrance Examinations
      Nagasaki University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 共生社会の大学教育:コミュニケーション実践力の育成に向けて2024

    • Author(s)
      山地弘起編著 分担執筆:谷美奈
    • Total Pages
      239
    • Publisher
      東信堂
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02300
  • [Book] 共生社会の大学教育:コミュニケーション実践力の育成に向けて2024

    • Author(s)
      山地弘起編著 分担執筆:谷美奈
    • Total Pages
      239
    • Publisher
      東信堂
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02441
  • [Book] 「書く」ことによる学生の自己形成2021

    • Author(s)
      谷美奈
    • Total Pages
      167
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798916774
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02441
  • [Book] 表現と教養──スキル重視でない初年次教育の探求2019

    • Author(s)
      谷美奈
    • Total Pages
      12
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779513725
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04510
  • [Book] STEM+ARTが求められる時代に”ART”をどうとらえるのか─クリエイティブベーシックの実践から考える 東谷護編著 『表現と教養─スキル重視でない初年次教育の探求』2019

    • Author(s)
      谷美奈(分担執筆)
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779513725
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01029
  • [Book] かかわりを拓くアクティブ・ラーニング──共生への基盤づくりに向けて2017

    • Author(s)
      山地弘起共編著 谷美奈ほか
    • Total Pages
      201
    • Publisher
      ナカニシヤ出版社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04510
  • [Journal Article] 学生の発達を育むパーソナル・ライティング 総合的学習デザインを目指して2022

    • Author(s)
      谷美奈
    • Journal Title

      教育学術新聞、日本私立大学協会

      Volume: 10 Pages: 2-2

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02300
  • [Journal Article] 大学教育実践に活用される質的研究のあり方に関する検討2022

    • Author(s)
      山田嘉徳・谷 美奈・西野琢朗・服部憲児・上畠洋佑・山路茜・森明子
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 44 Pages: 63-67

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02441
  • [Journal Article] パーソナル・ライティングからアカデミック・ライティングへのジャンル横断的思考変容のプロセスモデル─Personal Writing vs. Academic Writing論争からの新たな展望に向けて─2021

    • Author(s)
      谷美奈
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 43 Pages: 159-168

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02441
  • [Journal Article] コロナは学生のキャリアイメージにどのような影響を与えたか2021

    • Author(s)
      谷美奈
    • Journal Title

      文部科学教育通信(ジアース教育新社)

      Volume: 500号 Pages: 30-31

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03049
  • [Journal Article] 「書く」ことにおける学生の自己形成 ──文章表現「パーソナル・ライティング」の実践を通して2020

    • Author(s)
      谷美奈
    • Journal Title

      博士論文(京都大学)

      Volume: 0 Pages: 1-155

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04510
  • [Journal Article] 大学教育における質的研究の多様な展開2020

    • Author(s)
      山田嘉徳・上畠洋佑・森 朋子・山咲博昭・谷 美奈・山路 茜・西野毅朗・服部憲児
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 42-2 Pages: 103-107

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02441
  • [Journal Article] 表現教育の可能性 『STEM+ARTが求められる時代に』2019

    • Author(s)
      谷美奈
    • Journal Title

      成城大学共通教育論集

      Volume: 11 Pages: 161-175

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01029
  • [Journal Article] 表現教育の可能性「STEM+ARTが求められる時代に」2019

    • Author(s)
      谷美奈
    • Journal Title

      成城大学共通教育論集第11号

      Volume: 11 Pages: 161-175

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04510
  • [Journal Article] 立場を異にする者同士のかかわりの実践と研究2018

    • Author(s)
      平本毅・谷美奈・川島理恵
    • Journal Title

      質的心理学フォーラム

      Volume: 10 Pages: 92-94

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01029
  • [Journal Article] 立場を異にする者同士のかかわりの実践と研究2018

    • Author(s)
      平本毅・谷美奈・川島理恵
    • Journal Title

      質的心理学フォーラム10号

      Volume: 10 Pages: 92-94

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04510
  • [Journal Article] 基幹論文 立場を異にする者同士のかかわりの質的記述2017

    • Author(s)
      平本毅・谷美奈・川島理恵
    • Journal Title

      日本質的心理学会 質的心理学フォーラム

      Volume: 9 Pages: 4-13

    • NAID

      130007837377

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04510
  • [Journal Article] 自己形成史におけるパーソナル・ライティングの意味 ─パーソナル・ライティングを経験した元学生(当事者)への聞き取り調査から─2017

    • Author(s)
      谷美奈
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 39 Pages: 125-134

    • NAID

      40021247622

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04510
  • [Journal Article] 立場を異にする者同士の交流はいかにして生じ、それによって何をもたらすのか?2017

    • Author(s)
      平本毅・川島理恵・谷美奈
    • Journal Title

      質的心理学フォーラム

      Volume: Vol. 9 Pages: 64-69

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01029
  • [Journal Article] 立場を異にする者同士のかかわりの質的記述2017

    • Author(s)
      平本毅・谷美奈・川島理恵
    • Journal Title

      質的心理学フォーラム

      Volume: Vol. 9 Pages: 4-13

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01029
  • [Journal Article] 立場を異にする者同士の交流はいかにして生じ、それによって何をもたらせるのか?2017

    • Author(s)
      平本毅・川島理恵・谷美奈
    • Journal Title

      日本質的心理学会 質的心理学フォーラム

      Volume: 9 Pages: 64-69

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04510
  • [Journal Article] 自己形成史におけるパーソナル・ライティングの意味─パーソナル・ライティングを経験した元学生(当事者)への聞き取り調査から─2017

    • Author(s)
      谷美奈
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 第39巻第1号 Pages: 125-134

    • NAID

      40021247622

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01029
  • [Journal Article] Formation du sujet d'apprentissage par la pratique de ≪l'essai personnel : l'expression ecrite comme reflexion sur soi≫2017

    • Author(s)
      Mina TANI
    • Journal Title

      Presence; Revue transdisciplinaire d'etude des pratiques psychosociales

      Volume: 9 Pages: 1-19

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04510
  • [Journal Article] Formation du sujet d’apprentissage par la pratiquede ≪l’essai personnel: l’expression ecrite comme reflexion sur soi≫2016

    • Author(s)
      MinaTANI
    • Journal Title

      Presences; Revue transdisciplin aire d’etude des pratiques psychosociales

      Volume: 9 Pages: 1-19

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01029
  • [Presentation] 学生の自己形成を促すパーソナル・ライティング~自己から、他者、世界へ、と認識を育むことの大切さ~2024

    • Author(s)
      谷美奈
    • Organizer
      大学コンソーシアム京都FD研究会講演
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02441
  • [Presentation] 学生の自己形成を促すパーソナル・ライティング~自己から、他者、世界へ、と認識を育むことの大切さ~2024

    • Author(s)
      谷美奈
    • Organizer
      大学コンソーシアム京都FD研究会講演
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02300
  • [Presentation] 大学におけるパーソナル・ライティングの教育的意義2023

    • Author(s)
      谷美奈
    • Organizer
      神戸大学学術WEEK ライティング・シンポジウムII  ライティング指導の挑戦 ―アカデミック・ライティングを超えて―
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02441
  • [Presentation] 大学におけるパーソナル・ライティングの教育的意義2023

    • Author(s)
      谷美奈
    • Organizer
      神戸大学学術WEEK ライティング・シンポジウムII  ライティング指導の挑戦 ―アカデミック・ライティングを超えて―
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02300
  • [Presentation] 大学教育を対象とした質的研究方法の事例集作成を目的とした質的研究実践に関するQ&A2022

    • Author(s)
      谷 美奈・西野 毅朗・山田 嘉徳・山路 茜・山咲博昭・服部 憲児
    • Organizer
      2022年度大学教育学課題研究集会 課題研究シンポジウム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02441
  • [Presentation] 参加者企画セッション 社会関係における創造的非同調の諸相―大学教育実践での試みから―2022

    • Author(s)
      山地弘起・田中東子・谷美奈・保崎則雄・Gehrtz三隅友子
    • Organizer
      第28回大学教育研究フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03049
  • [Presentation] コロナ禍において浮かび上がる学生の人間関係観2022

    • Author(s)
      谷美奈
    • Organizer
      日本大学生物資源科学部食品ビジネス学科研究会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02300
  • [Presentation] 参加者企画セッション オンライン学習環境での学生の関係様式:教員としての気づきと展望2021

    • Author(s)
      山地弘起,Gehrtz三隅友子,保崎則雄,谷美奈,田中東子
    • Organizer
      第27回大学教育研究フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03049
  • [Presentation] 「匿名性」を活用した遠隔授業の試み ─クリエイティブ・ライティングの表現活動を通して─2021

    • Author(s)
      谷美奈
    • Organizer
      第27回大学教育研究フォーラム 参加者企画セッション「オンライン学習環境での学生の関係様式教員としての気づきと展望」 主催:京都大学高等教育研究推進センター
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02441
  • [Presentation] 大学教育における質的研究の可能性─パーソナル・ライティングに関する3本の事例研究論文を通して─2021

    • Author(s)
      谷美奈
    • Organizer
      大学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02441
  • [Presentation] 大学教育におけるパーソナル・ライティング(表現主義的文章表現)の教育的意義2021

    • Author(s)
      谷美奈
    • Organizer
      となりの〈Zine=人〉文学 クリエイティブ・ライティングのススメ 主催:大阪大学COデザインセンター
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02441
  • [Presentation] 大学教育における質的研究の多様な展開──パーソナル・ライティングの教育実践を対象とした質的研究の事例2020

    • Author(s)
      谷美奈
    • Organizer
      2020年度大学教育学会大会ラウンドテーブル19 主催:大学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02441
  • [Presentation] STEM+ARTが求められる時代に‘ART’をどうとらえるのか  ─クリエイティブベーシック(アートワークショップ)の実践から考える2020

    • Author(s)
      谷美奈
    • Organizer
      思考と言語研究会 主催:電子情報通信学会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02441
  • [Presentation] 「書くこと」「学ぶこと」という視点から大学教育を考える2019

    • Author(s)
      谷美奈
    • Organizer
      2018年度大同大学FD講演会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04510
  • [Presentation] STEM+ARTが求められる時代に 感性を言語をどう結び付けるのか ~パーソナル・ライティングとクリエイティブベーシックの実践から考える~2018

    • Author(s)
      谷美奈
    • Organizer
      成城大学FD講演 表現教育の可能性第8回
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04510
  • [Presentation] 「評価」を考えるワークショップ=障害者福祉施設の芸術活動と評価を事例に~2017

    • Author(s)
      谷美奈
    • Organizer
      日本アートマネージメント学会第19回全国大会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04510
  • [Presentation] 立場を異にする者同士のかかわりの質的研究~地域の居場所と「立場を異にする者」同士の交流~2017

    • Author(s)
      平本毅・谷美奈
    • Organizer
      日本質的心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04510
  • [Presentation] アートと評価について考えるワークショップ2017

    • Author(s)
      谷美奈
    • Organizer
      一般財団法人たんぽぽの家、NPO法人エイブル―アート
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04510
  • [Presentation] 自己形成史におけるパーソナル・ライティングの意味─パーソナル・ライティングを経験した元学生(当事者)への聞き取り調査をふまえて─2017

    • Author(s)
      谷美奈
    • Organizer
      湊川短期大学第二回キャリア教育研究会
    • Place of Presentation
      湊川短期大学
    • Year and Date
      2017-03-03
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04510
  • [Presentation] 大学生の対人関係文化をふまえたコミュニケーション教育を探る2017

    • Author(s)
      山地弘起・保崎則雄・三隅友子・谷美奈
    • Organizer
      第23回大学教育研究フォーラム(参加者企画セッション)
    • Place of Presentation
      京都大学(京都府)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01029
  • [Presentation] 立場を異にする者同士のかかわりの質的研究~地域の居場所と「立場を異にする者」同士の交流~2017

    • Author(s)
      平本毅・谷美奈
    • Organizer
      日本質的心理学会第14回大会『質的心理学フォーラム』編集委員会企画シンポジウム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01029
  • [Presentation] 自己形成史におけるパーソナル・ライティングの意味 ─パーソナル・ライティングを経験した元学生(当事者)への聞き取り調査から─2017

    • Author(s)
      谷美奈
    • Organizer
      第23回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2017-03-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04510
  • [Presentation] 自己形成史における物語とパーソル・ライティング─『パーソナル・ライティング』を経験した大学卒業生への聞き取り調査から─2016

    • Author(s)
      谷美奈
    • Organizer
      大学教育学会第38回大会
    • Place of Presentation
      立命館大学(京都府)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01029
  • [Presentation] 日本人大学生の対人関係文化からみたコミュニケーション教育の課題─パーソナル・ライティングの学生作品から得たヒント2016

    • Author(s)
      谷美奈
    • Organizer
      第22回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学(京都府)
    • Year and Date
      2016-03-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01029
  • [Presentation] 自己形成史における物語とパーソナル・ライティング ──「パーソナル・ライティング」を経験した大学卒業生への聞き取り調査から──2016

    • Author(s)
      谷美奈
    • Organizer
      大学教育学会第38回大会
    • Place of Presentation
      立命館大学
    • Year and Date
      2016-06-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04510
  • [Presentation] クリエイティブリテラシー&パーソナル・ライティング2016

    • Author(s)
      谷美奈
    • Organizer
      慶応義塾大学教養研究センターイベントセミナー・居場所「カドベヤで過ごす火曜日」
    • Place of Presentation
      慶応義塾大学教養研究センター・居場所「カドベヤ」
    • Year and Date
      2016-12-27
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04510
  • [Presentation] 体験工房:ミュージッキング&ライティングによる新たなコミュニケーション教育の可能性2015

    • Author(s)
      山地弘起・西田治・谷美奈
    • Organizer
      大学教育学会第37回大会
    • Place of Presentation
      長崎大学(長崎県)
    • Year and Date
      2015-06-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01029
  • 1.  YAMAJI Hiroki (10220360)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 2.  三隅 友子 (20325244)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 3.  田中 東子 (40339619)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 4.  保崎 則雄 (70221562)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 3 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi