• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Tanaka Koji  田中 孝治

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 60583672
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 金沢工業大学, メディア情報学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2020 – 2024: 金沢工業大学, 情報フロンティア学部, 准教授
2019 – 2020: 金沢工業大学, 情報フロンティア学部, 講師
2018: 金沢工業大学, 基礎教育部, 講師
2017 – 2018: 北陸先端科学技術大学院大学, 先端科学技術研究科, 講師
2016 – 2018: 北陸先端科学技術大学院大学, 先端科学技術研究科, 助教 … More
2014 – 2015: 北陸先端科学技術大学院大学, 知識科学研究科, 助教
2014: 北陸先端科学技術大学院大学, その他の研究科, 助教
2014: 北陸先端科学技術大学院大学, サービスサイエンス研究センター, 研究員 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09070:Educational technology-related / Educational technology
Except Principal Investigator
Basic Section 09070:Educational technology-related / Educational technology / Basic Section 62030:Learning support system-related / Learning support system
Keywords
Principal Investigator
経験学習 / メタ認知 / 教育方法 / ディジタルアーカイブ / 批判的思考 / 古墳出土品 / 認知的制約 / 鑑賞ワークショップ / 絵画鑑賞 / 歴史探究 … More / 探索学習 / 博物館教育 / 多重知能理論 / 創造性 / 鑑賞教育 / 探究学習 / 仮説推論 / Web調べ学習 / 博物的知能 / 博物館学習 / 新入社員OJT / OJT / 内省支援 / コーオプ教育 / 動機づけ / オンライン授業 / インターンシップ / 学習支援システム / 具体的経験支援 / 経験価値 / コロナ禍 / PBL / 遠隔教育 / 学習支援 / 教育サービス / 内省 / 自己調整学習 / 心理学 / 教育工学 / 認知心理学的実験 / 認知心理学実験 / 行動意図 / 認知心理学的実験手法 / 学習支援方式 / 意思決定モデル / 情報モラル / 計画的行動理論 / 知識と行動の不一致 / 議論 / 授業設計 / 高等教育 / TA … More
Except Principal Investigator
メタ認知 / 自他レポート吟味 / ドキュメンタリービデオ / インフュージョンアプローチ / 批判的思考 / メタ学習 / プレゼンテーション / 問い設定スキル / セマンティクスアウェアな教材 / セマンティクスアウェアな学習教材 / 学習スキル / 学習スキル開発 / メタ学習に対する自己効力感の向上 / 理解状態評価の厳格化 / 問題解決 / 既有知識 / 学都圏"いしかわ"創成 / ラーニングストラテジー / 完全オンライン / PBL / 知的財産権 / 高大接続 / PBL / クループ学習 / 分散オブジェクト / デザインパターン / グループ学習 / 分散プラットフォーム / 知的学習支援システム / 第二言語コミュニケーション意欲 / 情動伝染 / 意欲向上モデル / 第二言語会話意欲 / Fadding / Scaffolding / 対話エージェント / 感情知能 / L2 WTC / 英会話シナリオオーサリング環境 / 会話シナリオオーサリングシステム / 情動コミュニケーション / 第2言語会話意欲 / 会話エージェント / Learning by Teaching / セマンティクス / 計画的行動理論 / 自転車運転行動 / 情報モラル / 学習支援システム / 防災教育 / 危険認知 / 不安全行動 / 意思決定 / 知識と行動の不一致 / 経験学習 / 熟達化 / 自己調整学習 / 教授法開発 Less
  • Research Projects

    (13 results)
  • Research Products

    (83 results)
  • Co-Researchers

    (12 People)
  •  Course design focusing on the problem-solving process of critical thinking by documentary video viewing and mutual essay review

    • Principal Investigator
      仲林 清
    • Project Period (FY)
      2024 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Chitose Institute of Science and Technology
  •  博物的知能育成のための博物館学習モデルの構築と学習支援環境の開発Principal Investigator

    • Principal Investigator
      田中 孝治
    • Project Period (FY)
      2022 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Kanazawa Institute of Technology
  •  Course design using documentary video viewing and mutual essay review to promote critical thinking skills based on theory and experience

    • Principal Investigator
      Nakabayashi Kiyoshi
    • Project Period (FY)
      2021 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Kumamoto University
      Chiba Institute of Technology
  •  学習スキル育成のためのセマンティクスアウェアな学習環境の開発

    • Principal Investigator
      瀬田 和久
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 62030:Learning support system-related
    • Research Institution
      Osaka Metropolitan University
      Osaka Prefecture University
  •  Construction of supporting system for high school/university articulation of Project-Based Learning subject and validation of its efficiency

    • Principal Investigator
      Miyata Takatomi
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Kanazawa Institute of Technology
  •  Comprehensive development model for diversity of experiential learning and support method for internal process of experiential learningPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Tanaka Koji
    • Project Period (FY)
      2018 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Kanazawa Institute of Technology
  •  A Model for Classroom Practice and Motivation with Dialogue Agents to Motivate Second Language Conversatio

    • Principal Investigator
      Seta Kazuhisa
    • Project Period (FY)
      2018 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 62030:Learning support system-related
    • Research Institution
      Osaka Prefecture University
  •  Research on Distributed Multi-Platform Architecture for an Extensible Learning Support System

    • Principal Investigator
      Nakabayashi Kiyoshi
    • Project Period (FY)
      2017 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Research Field
      Learning support system
    • Research Institution
      Chiba Institute of Technology
  •  The development of educational program based on a decision-making model for information ethical behaviorPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TANAKA Koji
    • Project Period (FY)
      2016 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Kanazawa Institute of Technology
      Japan Advanced Institute of Science and Technology
  •  Meta-Learning framework through Presentation Design Task

    • Principal Investigator
      Kazuhisa Seta
    • Project Period (FY)
      2015 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Osaka Prefecture University
  •  Resaearch on a Design of Instructoinal Method to Support Reflection on Learning Process by Viewing Video and Reviewing Reorts

    • Principal Investigator
      Nakabayashi Kiyoshi
    • Project Period (FY)
      2014 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Chiba Institute of Technology
  •  Development of a learning support system based on a decision-making process model for mediating the knowledge-to-action gap

    • Principal Investigator
      HORI Masahiro
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Kansai University
  •  The development of learning support method to improve thinking competency for knowledge co-creation through facilitating discussionPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Tanaka Koji
    • Project Period (FY)
      2014 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Japan Advanced Institute of Science and Technology

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] A Learning Support Method to Increase Motivation in Developing Metacognitive Skills as Agentic Skills2024

    • Author(s)
      田中 孝治、渡邊 嘉山、木村 竜也
    • Journal Title

      Transactions of Japanese Society for Information and Systems in Education

      Volume: 41 Issue: 2 Pages: 132-148

    • DOI

      10.14926/jsise.41.132

    • ISSN
      1341-4135, 2188-0980
    • Year and Date
      2024-04-01
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02781
  • [Journal Article] コロナ禍におけるピアサポート型オンラインコミュニケーション活動の運営を担った学生の成長2022

    • Author(s)
      田中孝治・森川綾香・石川健介
    • Journal Title

      認知科学

      Volume: 29

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01050
  • [Journal Article] What Did the Students Reflect on College Life during the Coronavirus Pandemic? —Using Knowledge from Lectures in Educational and School Psychology—2022

    • Author(s)
      田中孝治
    • Journal Title

      Transactions of Japanese Society for Information and Systems in Education

      Volume: 39 Issue: 1 Pages: 49-61

    • DOI

      10.14926/jsise.39.49

    • NAID

      130008139413

    • ISSN
      1341-4135, 2188-0980
    • Year and Date
      2022-01-01
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01050
  • [Journal Article] A Reflection on Collaborative Argumentation from the Viewpoints of Knowledge-to-Action Gap2021

    • Author(s)
      田中 孝治、堀 雅洋
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 44 Issue: Suppl. Pages: 117-120

    • DOI

      10.15077/jjet.S44078

    • NAID

      130007995799

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-02-20
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01050
  • [Journal Article] 学習機会としての協調的議論に見られる知識と行動意図の不一致2020

    • Author(s)
      田中孝治・堀雅洋
    • Journal Title

      心理学の諸領域

      Volume: 9 Pages: 9-16

    • NAID

      40022426899

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01050
  • [Journal Article] 過去の履修科目に対する教育心理学的知見を踏まえた振り返りが学びに対する学生の考えに及ぼす影響2020

    • Author(s)
      田中孝治
    • Journal Title

      工学教育研究(KIT Progress)

      Volume: 28 Pages: 66-75

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01050
  • [Journal Article] Increasing Readiness for PBL through Gamification to Learn Psychological Viewpoints on Artifact Design2019

    • Author(s)
      田中孝治
    • Journal Title

      Journal of JSEE

      Volume: 67 Issue: 5 Pages: 5_56-5_62

    • DOI

      10.4307/jsee.67.5_56

    • NAID

      130007723886

    • ISSN
      1341-2167, 1881-0764
    • Language
      Japanese
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01050
  • [Journal Article] 大学生の情報モラル行動における知識と行動意図の不一致:計画的行動理論における規定因に基づく検討2019

    • Author(s)
      田中 孝治, 三輪 穂乃美, 池田 満, 堀 雅洋
    • Journal Title

      認知心理学研究

      Volume: 17 Issue: 1 Pages: 11-25

    • DOI

      10.5265/jcogpsy.17.11

    • NAID

      130007706589

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K12782
  • [Journal Article] 防災教育への展開を目指した行動意思決定モデルの検討2018

    • Author(s)
      田中孝治
    • Journal Title

      教育システム情報学会誌

      Volume: 35

    • NAID

      130006744367

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K12782
  • [Journal Article] 新入社員の学び方の学びを促進する週報の構成―質的データ分析手法SCAT を用いた週報の分析―2018

    • Author(s)
      田中 孝治,水島 和憲,仲林 清,池田 満
    • Journal Title

      電子情報通信学会論文誌D

      Volume: J101-D, (6)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26560127
  • [Journal Article] 知識と行動の不一致の自覚を通して情報モラル学習への動機づけを高める学習支援方式:認知心理学的実験手法を用いて2018

    • Author(s)
      田中孝治,三輪穂乃美,池田 満,堀 雅洋
    • Journal Title

      教育システム情報学会誌

      Volume: 35

    • NAID

      130006744431

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K12782
  • [Journal Article] Learning Support Method to Induce Unsafe Evacuation Behavior by Simulated Disaster Experience2017

    • Author(s)
      田中孝治, 梅野光平, 池田 満, 堀 雅洋
    • Journal Title

      Transactions of Japanese Society for Information and Systems in Education

      Volume: 34 Issue: 1 Pages: 44-53

    • DOI

      10.14926/jsise.34.44

    • NAID

      130005295403

    • ISSN
      1341-4135, 2188-0980
    • Year and Date
      2017-01-01
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26560133
  • [Journal Article] 営業実習の週報から見る新入社員の学び方の学びと指導員によるその支援―質的データ分析手法SCATを用いた一事例分析―2017

    • Author(s)
      田中 孝治,水島 和憲,仲林 清,池田 満
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌.

      Volume: 41(1) Pages: 1-12

    • NAID

      130005681058

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26560127
  • [Journal Article] Experimental Studies on Knowledge-to-action Gap to Comply with Information Ethics2016

    • Author(s)
      田中孝治, 園田未来, 池田 満, 堀 雅洋
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 40 Issue: 3 Pages: 153-164

    • DOI

      10.15077/jjet.40022

    • NAID

      130005466776

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26560133
  • [Journal Article] Experimental Studies on Perceived Danger of Unsafe Evacuation Behavior Seen in Knowledge-to-Action Gap2015

    • Author(s)
      田中孝治, 梅野光平, 池田 満, 堀 雅洋
    • Journal Title

      Cognitive Studies: Bulletin of the Japanese Cognitive Science Society

      Volume: 22 Issue: 3 Pages: 356-367

    • DOI

      10.11225/jcss.22.356

    • NAID

      130005132075

    • ISSN
      1341-7924, 1881-5995
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26560133
  • [Presentation] 絵画鑑賞時の認知的制約を緩和させるVRコンテンツの開発:VRが生み出す「絵画に潜り込む感覚」に着目して2023

    • Author(s)
      山本 将聖、田中 孝治
    • Organizer
      教育システム情報学会2022年度学生研究発表会(北信越地区)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22327
  • [Presentation] メタ認知を学習主題とするアニメ視聴とレポート吟味を活用した教育実践2023

    • Author(s)
      渡邊 嘉山、木村 竜也、田中 孝治
    • Organizer
      教育システム情報学会2022年度学生研究発表会(北信越地区)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22327
  • [Presentation] メタ認知を学習主題とするアニメ視聴とレポート吟味を活用した教育実践2023

    • Author(s)
      渡邊嘉山,木村竜也,田中孝治
    • Organizer
      教育システム情報学会 2022年度 学生研究発表会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02781
  • [Presentation] アイソメトリックデザインによる空間設計のための教材開発2023

    • Author(s)
      石原 由貴、村山 祐子、浦 正広、田中 孝治
    • Organizer
      第45回美術科教育学会 兵庫大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22327
  • [Presentation] 古墳出土品検索アプリを用いた探索的な知識構成過程に関する検討2023

    • Author(s)
      勝部 正寛、田中 孝治、堀 雅洋
    • Organizer
      教育システム情報学会2022年度学生研究発表会(北信越地区)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22327
  • [Presentation] 博物的知能育成のための学習環境の構築を目指して:古墳・出土品検索アプリによる学習支援2023

    • Author(s)
      田中 孝治、堀 雅洋
    • Organizer
      人工知能学会 先進的学習科学と工学研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22327
  • [Presentation] 防災教育分野における先進的学習科学と工学研究への期待:人間性、東洋的霊性、ポジティブさの教育2023

    • Author(s)
      田中 孝治
    • Organizer
      人工知能学会 先進的学習科学と工学研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22327
  • [Presentation] 学びを重視するオンラインPBL の開発と実践:高校生を対象としたPBL コンペティション2022

    • Author(s)
      田中孝治・宮田孝富・福江高志・北川達也・木村竜也・浦正広
    • Organizer
      教育システム情報学会2021年度特集論文研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01050
  • [Presentation] 学びを重視するオンラインPBL の開発と実践:高校生を対象としたPBL コンペティション2022

    • Author(s)
      田中孝治,宮田孝富,福江高志,北川達也,木村竜也,浦正広
    • Organizer
      教育システム情報学会2021年度特集論文研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03108
  • [Presentation] PBLでの著作物の権利に関する一考察 ー高大接続を念頭にー2022

    • Author(s)
      宮田孝富,浦正広,田中孝治
    • Organizer
      電子情報通信学会 第50回サイバーワールド研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03108
  • [Presentation] ビデオ視聴と自他レポート吟味による批判的思考力育成のための授業設計2021

    • Author(s)
      仲林 清,田中孝治,池田 満
    • Organizer
      教育システム情報学会 第46回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02781
  • [Presentation] コロナ禍の大学におけるオンラインピアサポート活動の運営を担った学生の学びと成長2021

    • Author(s)
      田中孝治・森川綾香・石川健介
    • Organizer
      教育システム情報学会2021年度第4回研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01050
  • [Presentation] コロナ禍の大学におけるピアサポート機会を提供するオンライン心理教育的援助サービス2021

    • Author(s)
      田中孝治・森川綾香・石川健介
    • Organizer
      人工知能学会第92回先進的学習科学と工学研究会(SIG-ALST)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01050
  • [Presentation] メンタリング課題での試行錯誤を通じた自己調整学習の学習環境2021

    • Author(s)
      森田海・田中孝治・池田満
    • Organizer
      日本教育工学会2021年秋季全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01050
  • [Presentation] コロナ禍での学校生活に対する教育・学校心理学的知見を踏まえた振り返りとその学習効果2020

    • Author(s)
      田中孝治
    • Organizer
      人工知能学会第90回先進的学習科学と工学研究会(SIG-ALST)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01050
  • [Presentation] SRL のメタ認知への気づきを促すためのメンタリング課題による学習経験のデザイン2020

    • Author(s)
      森田海・田中孝治・池田満
    • Organizer
      日本教育工学会2020年秋季全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01050
  • [Presentation] コロナ禍における教育サービスにみる価値共創~金沢工業大学心理科学科の取り組み~2020

    • Author(s)
      田中孝治
    • Organizer
      電子情報通信学会第46回サイバーワールド(CW)研究会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01050
  • [Presentation] 内省的観察能力向上のための全天球パノラマコンテンツによる段階的内省方式の検討2020

    • Author(s)
      田中孝治・宮田孝富・岡田 豪・田中泰司・浦 正広
    • Organizer
      人工知能学会第88回先進的学習科学と工学研究会 (SIG-ALST)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01050
  • [Presentation] A Learning Model to Improve Outcome on Experiential Learning In A Multi-phase Internship: A Case Study of The Internship Program of A Thai University2019

    • Author(s)
      Kingkaew, C., Supnithi, T., Theeramunkong, T, Morita, K., Tanaka, K., & Ikeda, M.
    • Organizer
      the 8th International Congress on Advanced Applied Informatics
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01050
  • [Presentation] 教育サービスにおける価値共創の質を高めるための心理学教育2019

    • Author(s)
      田中孝治
    • Organizer
      電子情報通信学会特別研究会サイバーワールド(CW)第43回研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01050
  • [Presentation] 行動の規定因を他者の視点から考える情報モラル教育:大学初年次生を対象とした実践2019

    • Author(s)
      田中 孝治, 堀 雅洋
    • Organizer
      第44回教育システム情報学会全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K12782
  • [Presentation] 短期派遣留学プログラムによるSDGsに対する興味関心の向上2019

    • Author(s)
      北川達也・田中孝治
    • Organizer
      第44回教育システム情報学会全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01050
  • [Presentation] 授業科目間接続型PBLの担当新任教員の経験学習を促すための全天球パノラマVRコンテンツ2019

    • Author(s)
      田中孝治・田中泰司・宮田孝富・浦 正広
    • Organizer
      電子情報通信学会教育工学研究会(ET)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01050
  • [Presentation] 英語を用いるPBLにおけるアイスブレイクとしての非言語コミュニケーション活動2019

    • Author(s)
      岡田 豪・田中孝治
    • Organizer
      本工学教育協会第67回年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H03345
  • [Presentation] 英語を用いるPBLにおけるアイスブレイクとしての非言語コミュニケーション活動2019

    • Author(s)
      岡田 豪・田中孝治
    • Organizer
      日本工学教育協会第67回年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01050
  • [Presentation] PBLにおける英語コミュニケーションへの動機づけ2019

    • Author(s)
      岡田 豪・田中孝治
    • Organizer
      電子情報通信学会教育工学研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H03345
  • [Presentation] SRL スキルの学習環境設計のためのSRL のメタ認知の構造と困難性の検討2019

    • Author(s)
      森田 海・田中孝治・池田 満
    • Organizer
      第44回教育システム情報学会全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01050
  • [Presentation] PBLにおける英語コミュニケーションへの動機づけ2019

    • Author(s)
      岡田 豪・田中孝治
    • Organizer
      電子情報通信学会教育工学研究会(ET)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01050
  • [Presentation] 情報モラル教育における主体的学習態度の形成要因に関する検討2019

    • Author(s)
      下戸千幸・田中孝治・堀雅洋
    • Organizer
      教育システム情報学会2018年度学生研究発表会(北信越地区)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K12782
  • [Presentation] 病院看護における思考の振り返りを支えるライティングツールの設計2019

    • Author(s)
      峠貴文・松田憲幸・田中孝治・池田満
    • Organizer
      人工知能学会 第85回 先進的学習科学と工学研究会(SIG-ALST)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01050
  • [Presentation] A Learning Environment Attracting Attention to Nested Structure of Metacognition of Self-Regulated Learning2019

    • Author(s)
      Morita, K., Tanaka, K., Kingkaew, C., & Ikeda, M.
    • Organizer
      the 8th International Congress on Advanced Applied Informatics
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01050
  • [Presentation] 認知科学的デザイン原則を学ぶゲームを通じたPBLに対するレディネスの向上2019

    • Author(s)
      田中孝治
    • Organizer
      日本教育工学会研究会19-1
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01050
  • [Presentation] 自己調整学習スキルの学びを促進するためのミラーエージェントへのメンタリングを用いた学習環境の構成2018

    • Author(s)
      森田海・田中孝治・陳巍・池田満
    • Organizer
      教育システム情報学会第43回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01050
  • [Presentation] 病院看護を対象とする思考法研修のための学習管理システムの設計2018

    • Author(s)
      峠貴文・松田憲幸・田中孝治・池田満
    • Organizer
      人工知能学会 第84回 先進的学習科学と工学研究会(SIG-ALST)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01050
  • [Presentation] 病院看護のためのメタ思考学び方演習システムの設計2018

    • Author(s)
      阿部達也・松田憲幸・田中孝治・池田満
    • Organizer
      人工知能学会 第84回 先進的学習科学と工学研究会(SIG-ALST)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01050
  • [Presentation] 新入社員研修週報から見る新入社員の経験学習と指導員による目標拡張2018

    • Author(s)
      田中孝治・水島和憲・仲林清・池田満
    • Organizer
      人工知能学会 第83回 先進的学習科学と工学研究会(SIG-ALST)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01050
  • [Presentation] Designing Learning Environment to Promote Learning of Self-Regulated Learning with Mentoring Mirror Agent2018

    • Author(s)
      Kai Morita, Koji Tanaka, Wei Chen and Mitsuru Ikeda
    • Organizer
      Third International Workshop on Intelligent Mentoring Systems
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01050
  • [Presentation] 情報モラル行動における知識と行動意図の不一致の自覚を促す教育プログラムの提案と評価2017

    • Author(s)
      田中孝治,三輪穂乃美,池田 満,堀 雅洋
    • Organizer
      教育システム情報学2016年度特集論文研究会
    • Place of Presentation
      北九州市立大学 北方キャンパス(北九州市小倉南区)
    • Year and Date
      2017-03-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26560133
  • [Presentation] 環境配慮行動における知識と行動意図の不一致:動物生態系への負荷に関する想像のし易さが意図形成に及ぼす影響2017

    • Author(s)
      田中孝治,池田 満,堀 雅洋
    • Organizer
      日本心理学会第81回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K12782
  • [Presentation] 情報モラル教育プログラムにおける学習評価アンケートの計量テキスト分析による検討2017

    • Author(s)
      三輪穂乃美,田中孝治,池田 満,堀 雅洋
    • Organizer
      第7回知識共創フォーラム
    • Place of Presentation
      大阪府立大 I-siteなんば(大阪市浪速区)
    • Year and Date
      2017-03-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26560133
  • [Presentation] A Learning Support Method to Raise Awareness the Knowledge-to-action Gap in Information Ethics2017

    • Author(s)
      Koji Tanaka, Honomi Miwa, Mitsuru Ikeda, Masahiro Hori
    • Organizer
      The 25th International Conference on Computers in Education (ICCE2017)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K12782
  • [Presentation] 情報モラル行動における知識と行動意図の不一致の自覚を促す教育プログラムの提案と評価2017

    • Author(s)
      田中孝治,三輪穂乃美,池田 満,堀 雅洋
    • Organizer
      教育システム情報学会2016年度特集論文研究会
    • Place of Presentation
      北九州市立大学 北方キャンパス(北九州市小倉南区)
    • Year and Date
      2017-03-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K12782
  • [Presentation] 情報モラル教育プログラムにおける学習評価アンケートの計量テキスト分析による検討2017

    • Author(s)
      三輪穂乃美,田中孝治,池田 満,堀 雅洋
    • Organizer
      第7回知識共創フォーラム
    • Place of Presentation
      大阪府立大 I-siteなんば(大阪市浪速区)
    • Year and Date
      2017-03-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K12782
  • [Presentation] 認知心理学的実験手法を援用した情報モラル教育の授業実践2017

    • Author(s)
      田中孝治,三輪穂乃美,池田 満,堀 雅洋
    • Organizer
      日本認知心理学会第15回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K12782
  • [Presentation] 経験学習サイクルの転回を促す新入社員研修週報の構成2017

    • Author(s)
      田中孝治,水島和憲,仲林 清,池田 満
    • Organizer
      第7回知識共創フォーラム
    • Place of Presentation
      大阪府立大学I-siteなんば(大阪府大阪市)
    • Year and Date
      2017-03-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26560127
  • [Presentation] Experimental Studies to Clarify the Knowledge-to-action Gap in Information Ethics2016

    • Author(s)
      K. Tanaka, M. Sonoda, M. Ikeda, M. Hori
    • Organizer
      The 24rd International Conference on Computers in Education (ICCE 2016)
    • Place of Presentation
      IIT Bombay, Mumbai(インド)
    • Year and Date
      2016-11-30
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26560133
  • [Presentation] A method to confirm knowledge-to-action gap by using a pair of knowledge and intention tasks2016

    • Author(s)
      K. Tanaka, M. Ikeda, M. Hori
    • Organizer
      The 31st International Congress of Psychology (ICP 2016)
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜(横浜市西区)
    • Year and Date
      2016-07-28
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26560133
  • [Presentation] 自転車安全運転における知識と行動意図の不一致2016

    • Author(s)
      田中孝治,佐々木駿作,池田 満,堀 雅洋
    • Organizer
      認知心理学会第14回大会
    • Place of Presentation
      広島大学(東広島市鏡山)
    • Year and Date
      2016-06-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26560133
  • [Presentation] 情報モラル不遵守行動における知識と行動意図の不一致の自覚を促す教育プログラムの検討2016

    • Author(s)
      三輪穂乃美,田中孝治,池田 満,堀 雅洋
    • Organizer
      第41回教育システム情報学会全国大会
    • Place of Presentation
      帝京大学 宇都宮キャンパス(宇都宮市豊郷台)
    • Year and Date
      2016-08-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26560133
  • [Presentation] 情報モラル遵守行動における他者行動予測に関する心理実験的検討2016

    • Author(s)
      田中孝治,園田未来,池田 満,堀 雅洋
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Place of Presentation
      香川大学幸町キャンパス(高松市)
    • Year and Date
      2016-03-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26560133
  • [Presentation] 情報モラル不遵守行動における知識と行動意図の不一致の自覚を促す教育プログラムの検討2016

    • Author(s)
      三輪穂乃美,田中孝治,池田 満,堀 雅洋
    • Organizer
      第41回教育システム情報学会全国大会
    • Place of Presentation
      帝京大学 宇都宮キャンパス(宇都宮市豊郷台)
    • Year and Date
      2016-08-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K12782
  • [Presentation] 不安全行動の読み上げから安全行動の理解を促すカルタゲームによる防災学習支援2016

    • Author(s)
      桑原健悟,田中孝治,池田 満,堀 雅洋
    • Organizer
      第41回教育システム情報学会全国大会
    • Place of Presentation
      帝京大学 宇都宮キャンパス(宇都宮市豊郷台)
    • Year and Date
      2016-08-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26560133
  • [Presentation] 情報モラル遵守行動における知識と行動意図の不一致:高校生と大学生の比較2016

    • Author(s)
      田中孝治,池田 満,堀 雅洋
    • Organizer
      日本心理学会第80回大会
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜(横浜市西区)
    • Year and Date
      2016-07-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26560133
  • [Presentation] 情報モラル教育での利用に向けた知識と行動意図の不一致の定量化の試み2016

    • Author(s)
      田中孝治,三輪穂乃美,池田 満,堀 雅洋
    • Organizer
      第41回教育システム情報学会全国大会
    • Place of Presentation
      帝京大学 宇都宮キャンパス(宇都宮市豊郷台)
    • Year and Date
      2016-08-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K12782
  • [Presentation] 不安全行動の疑似体験に基づく防災学習支援システム―避難時における知識と行動の不一致解消を目指して―2015

    • Author(s)
      田中孝治,梅野光平,池田 満,堀 雅洋
    • Organizer
      第40回教育システム情報学会全国大会
    • Place of Presentation
      徳島大学常三島キャンパス(徳島市南常三島町)
    • Year and Date
      2015-09-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26560133
  • [Presentation] 新入社員の経験学習と指導員によるその支援:営業実習週報の質的分析2015

    • Author(s)
      田中孝治・水島和憲・仲林 清・池田 満
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Place of Presentation
      九州大学箱崎キャンパス(福岡県福岡市)
    • Year and Date
      2015-02-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26560127
  • [Presentation] 避難時の心得におけるイラストの注目度と理解度に関する検討2015

    • Author(s)
      桑原健悟,田中孝治,池田 満,堀 雅洋
    • Organizer
      日本災害情報学会第17回研究発表大会
    • Place of Presentation
      山梨大学(甲府市武田)
    • Year and Date
      2015-10-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26560133
  • [Presentation] Understanding How We Learn: A Case Study on Learner-Mentor Interaction Model2015

    • Author(s)
      Tanaka, K., Mizushima, K., Nakabayashi K., and Ikeda, M.
    • Organizer
      11th Intentional Conference on Knowledge Management
    • Place of Presentation
      I-siteなんば(大阪府大阪市)
    • Year and Date
      2015-11-04
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26560127
  • [Presentation] 情報モラルにおける知識と行動意図の不一致2015

    • Author(s)
      田中孝治,園田未来,池田 満,堀 雅洋
    • Organizer
      日本心理学会第79回大会
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議場(名古屋市熱田区)
    • Year and Date
      2015-09-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26560133
  • [Presentation] 議論のファシリテーションを通じたメタ認知スキルの学び方の学び2015

    • Author(s)
      田中孝治,ダムヒョウチ,小林重人,橋本 敬,池田 満
    • Organizer
      日本教育工学会研究会15-4
    • Place of Presentation
      岩手県立大学(岩手県滝沢市)
    • Year and Date
      2015-10-31
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26750079
  • [Presentation] 営業実習週報の質的分析による新入社員と指導員の相互作用のモデル化の試み2015

    • Author(s)
      田中孝治・水島和憲・仲林 清・池田 満
    • Organizer
      第5回知識共創フォーラム
    • Place of Presentation
      金沢勤労者プラザ(石川県金沢市)
    • Year and Date
      2015-03-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26560127
  • [Presentation] 避難時における知識と行動意図の不一致解消のための学習支援システムの開発と評価2015

    • Author(s)
      梅野光平,田中孝治,池田 満,堀 雅洋
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Place of Presentation
      九州大学箱崎キャンパス(福岡市東区)
    • Year and Date
      2015-02-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26560133
  • [Presentation] 議論介入の抑制を通じたファシリテーターのメタ認知スキルの育成2015

    • Author(s)
      田中孝治,崔 亮,ダムヒョウチ,小林重人,橋本 敬,池田 満
    • Organizer
      日本教育工学会第31回全国大会
    • Place of Presentation
      電気通信大学(東京都調布市)
    • Year and Date
      2015-09-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26750079
  • [Presentation] 不安全避難行動に対する危険認知が行動意図の形成に与える影響2015

    • Author(s)
      田中孝治,梅野光平,池田 満,堀 雅洋
    • Organizer
      日本認知心理学会第13回大会
    • Place of Presentation
      東京大学本郷キャンパス(東京都文京区)
    • Year and Date
      2015-07-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26560133
  • [Presentation] Game-based System to Resolve Knowledge-to-Action Gaps in Disaster Prevention Learning2015

    • Author(s)
      K. Tanaka, K. Umeno, M. Ikeda, M. Hori
    • Organizer
      The 23rd International Conference on Computers in Education
    • Place of Presentation
      杭州市(中国)
    • Year and Date
      2015-12-02
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26560133
  • [Presentation] Enhancing Motivation in Disaster Prevention Learning with Perceptual and Semantic Gaming2014

    • Author(s)
      K. Tanaka, T. Hirai, M. Ikeda, and M. Hori
    • Organizer
      The 22nd International Conference on Computers in Education (ICCE 2014)
    • Place of Presentation
      奈良県新公会堂(奈良市春日町)
    • Year and Date
      2014-12-02
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26560133
  • [Presentation] 避難時の心得における挿絵と説明文の対応関係について2014

    • Author(s)
      桑原健悟,田中孝治,池田 満,堀 雅洋
    • Organizer
      日本災害情報学会第16回研究発表大会
    • Place of Presentation
      アオーレ長岡(新潟県長岡市)
    • Year and Date
      2014-10-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26560133
  • [Presentation] 議論のファシリテーションを通じたメタ認知スキル育成の取り組み2014

    • Author(s)
      田中孝治,呉 沛璟,崔 亮,ダム ヒョウ チ,小林重人,橋本 敬,池田 満
    • Organizer
      日本教育工学会第30回全国大会
    • Place of Presentation
      岐阜大学(岐阜県岐阜市)
    • Year and Date
      2014-09-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26750079
  • 1.  池田 満 (80212786)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 12 results
  • 2.  Nakabayashi Kiyoshi (20462765)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 3.  Kazuhisa Seta (50304051)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  HORI Masahiro (60368199)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 30 results
  • 5.  小尻 智子 (40362298)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  林 佑樹 (40633524)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  Miyata Takatomi (30329114)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 8.  AYEDOUN EMMANUEL (40883286)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  森本 容介 (00435702)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  田村 恭久 (30255715)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  浦 正広 (40745072)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 12.  石黒 千晶 (00814336)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi