• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

GOTO IKUKO  後藤 郁子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

goto Ikuko  後藤 郁子

Less
Researcher Number 60724482
Affiliation (Current) 2025: お茶の水女子大学, グローバルリーダーシップ研究所, 研究協力員
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2023: お茶の水女子大学, グローバルリーダーシップ研究所, 研究協力員
2018 – 2022: お茶の水女子大学, 基幹研究院, 基幹研究院研究員
2016 – 2017: お茶の水女子大学, グローバルリーダーシップ研究所, 特別研究員
2014 – 2015: お茶の水女子大学, 学内共同利用施設等, 研究員
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Medium-sized Section 9:Education and related fields
Except Principal Investigator
Basic Section 09080:Science education-related / Educational technology
Keywords
Principal Investigator
形成的介入 / 変革の教育的リーダーシップ / 教師エージェンシー / 子どもエージェンシー / 教育の変革と創造 / 実践者のエージェンシー / 変革のリーダーシップ / 教育・保育の変革 / 初任教師指導者(メンター) / 介入法の開発 … More / 能動的発達支援 / メンター(初任教師指導者) / 介入法 / 発達支援 / 能動的発達 / メンター / 初任教師 … More
Except Principal Investigator
デジタル / 科学コミュニケーション / 応答性 / 知の創発 / 保育観の変容 / 自分事 / 双方向性 / 日常の中の科学 / 科学コミュニケ―ション / 保育観の構築 / 親子 / 対話 / 保育観 / 若手保育者 / 学習法指導 / 指導力向上 / 研修プログラム / 教師教育 / 研修方開発 / 自立支援 / 認知カウンセリング力の測定 / 教員養成課程の学生への影響 / 教育実践 / 教育センターとの連携 / 効果測定 / 教職志望学生への研修 / 学習観 / 学習方略 / 認知カウンセリング Less
  • Research Projects

    (5 results)
  • Research Products

    (35 results)
  • Co-Researchers

    (8 People)
  •  新しい教育・保育の創造を可能にする「変革の教育的リーダーシップ」の開発Principal Investigator

    • Principal Investigator
      後藤 郁子
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Ochanomizu University
  •  Setting for Scientific Communication Utilizing Digital Technology to Support Preschool Teachers' Philosophy of Early Childhood Education in the New Normal Age

    • Principal Investigator
      末松 加奈
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      Tokyo Kasei Gakuin University
  •  Developing a setting for scientific communication to support novice preschool teachers' philosophy of early childhood education

    • Principal Investigator
      Inoue Chika
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      Aichi Shukutoku University
      Tokoha University Junior College
  •  Development of the program to improve leadership of mentors by using formative intervention theory.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      goto Ikuko
    • Project Period (FY)
      2018 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      Ochanomizu University
  •  Examining the effects of cognitive counseling experience on quality of teachers' instruction, and development of training practices

    • Principal Investigator
      Uesaka Yuri
    • Project Period (FY)
      2014 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      The University of Tokyo

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2016 2015

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 初任教師の成長・発達を支援するメンターの介入論ー能動的な課題解決から生まれる教師エージェンシーー2023

    • Author(s)
      後藤郁子
    • Total Pages
      87
    • Publisher
      お茶の水女子大学E-bookサービス(電子出版)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18631
  • [Journal Article] Development of a place for science communication as an initiative to support the construction of a novice ECEC practitioner's view of children2020

    • Author(s)
      Inoue Chika, Osaki Akihiro, Goto Ikuko, Suematsu Kana
    • Journal Title

      Impact

      Volume: 2020 Issue: 8 Pages: 20-21

    • DOI

      10.21820/23987073.2020.8.20

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03129, KAKENHI-PROJECT-18K18631
  • [Journal Article] 初任教師の成長・発達支援のデザイン-エンゲストロームの拡張的学習理論からのアプローチ-2019

    • Author(s)
      後藤郁子・玉野麻衣
    • Journal Title

      教育経営学研究紀要

      Volume: 21(通巻29号) Pages: 63-71

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18631
  • [Journal Article] 初任教師の成長・発達支援のデザイン-エンゲストロームの拡張的学習理論からのアプローチ-2019

    • Author(s)
      後藤郁子・玉野麻衣
    • Journal Title

      平成30年度文部科学省委託研究 「新任・若手教員の学校組織マネジメント育成のための学校コンサルテーション」研究成果報告書

      Volume: 成果報告書 Pages: 21-28

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18631
  • [Presentation] 学校現場に変革のエージェンシーを生み出す相互交渉とは?-G教育長の形成的介入に視点を当てて-2023

    • Author(s)
      後藤郁子 大熊雅士
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02408
  • [Presentation] 教師エージェンシーを育むリーダーシップ機能とは? -教育の変革を目指す校内研究に視点を当てて-2023

    • Author(s)
      後藤郁子 玉野麻衣
    • Organizer
      日本教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02408
  • [Presentation] 新しい教育を創る変革のエージェンシーを生むリーダーシップとは?;教育長・校長の形成的介入に視点を当てて;2023

    • Author(s)
      後藤郁子
    • Organizer
      日本教師学学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18631
  • [Presentation] 小学校教育で求められる男女共同参画意識の醸成-令和1年・2年・3年の実践を基に-2022

    • Author(s)
      後藤郁子 滝澤公子
    • Organizer
      日本教師学学会 第23回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18631
  • [Presentation] 小学校の初任者研修におけるメンタリングの課題‐メンターへのアンケート調査及びインタビューを通して‐2021

    • Author(s)
      後藤郁子
    • Organizer
      日本教師教育学会 第29回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18631
  • [Presentation] ICT を活用して子どもの科学的概念を育む物語創作ワークショップの開発と実践2021

    • Author(s)
      大﨑章弘・井上知香・末松加奈・後藤郁子
    • Organizer
      日本子ども学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03129
  • [Presentation] 幼児の物語創作における保育者の介入行動に関する一考察:ある男児のデジタル絵本創作活動に焦点をあてて2021

    • Author(s)
      末松加奈・井上知香・後藤郁子・大﨑章弘
    • Organizer
      日本発達心理学会第32回大会(Web開催)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03129
  • [Presentation] インフォーマルな場における若手保育者の学び2021

    • Author(s)
      後藤郁子、井上知香、末松加奈
    • Organizer
      日本教育学会 第80回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18631
  • [Presentation] 幼児の物語創作における保育者の介入行動に関する一考察ある男児のデジタル絵本創作活動に焦点をあてて2021

    • Author(s)
      後藤郁子 末松加奈 井上知香 大崎章宏
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18631
  • [Presentation] インフォーマルな場における若手保育者の学び2021

    • Author(s)
      後藤郁子
    • Organizer
      日本教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18631
  • [Presentation] インフォーマルな場における若手保育者の学び2021

    • Author(s)
      井上知香・後藤郁子・末松加奈
    • Organizer
      日本教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03129
  • [Presentation] “Developing a setting for scientific communication as a third-place learning community- how novice preschool teacher develop learning in the community compared to their working place”2020

    • Author(s)
      後藤郁子 井上知香 大﨑章宏 末松加奈
    • Organizer
      Hawaii International Conference On Education
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18631
  • [Presentation] “Tasks in Mentoring for Novice Teacher Training:The direction of problem solution”2020

    • Author(s)
      後藤郁子
    • Organizer
      EUROPEAN EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION(採択)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18631
  • [Presentation] Tasks in Mentoring for Novice Teacher Training:The direction of problem solution2020

    • Author(s)
      後藤郁子 井上知香 大﨑章宏 末松加奈
    • Organizer
      EUROPEAN EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18631
  • [Presentation] 初任者研修におけるメンタリング‐課題と解決モデル‐2020

    • Author(s)
      後藤郁子
    • Organizer
      日本教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18631
  • [Presentation] 初任者研修におけるメンタリングの課題と解決の方向性2020

    • Author(s)
      後藤郁子
    • Organizer
      日本教師学学会(要旨発表)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18631
  • [Presentation] 初任者研修におけるメンタリング‐課題と解決モデル‐2020

    • Author(s)
      後藤郁子
    • Organizer
      日本教育学会(ウエブ開催)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18631
  • [Presentation] Developing a Setting for Scientific Communication to Support Novice Preschool Teachers’ Philosophy of Early Childhood Education2020

    • Author(s)
      Chika Inoue, Akihiro Osaki, Ikuko Goto, Kana Suematsu
    • Organizer
      Hawaii International Conference on Education, 18th Annual Conferenc
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03129
  • [Presentation] 初任・若手教師育成現場の実態と課題から捉えた思想担当者(メンター)の介入論(予定)2019

    • Author(s)
      後藤郁子
    • Organizer
      日本教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18631
  • [Presentation] “Design of Expansive Learning in Novice Teacher Training -Focusing on the Self-directed Acts of the Training Participants-“(予定)2019

    • Author(s)
      後藤郁子
    • Organizer
      EUROPEAN EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION (ECER) 2019,Hamburg
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18631
  • [Presentation] 初任・若手教師をサポートするメンタリング機能-附属中と公立小の事例を通して-2019

    • Author(s)
      後藤郁子
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18631
  • [Presentation] 初任者研修における拡張的学習のデザイン-校長の形成的介入に視点をあてて-2019

    • Author(s)
      後藤郁子
    • Organizer
      日本教師学学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18631
  • [Presentation] 初任・若手教師育成現場の実態と課題から捉えた指導担当者(メンター)の介入論2019

    • Author(s)
      後藤郁子
    • Organizer
      日本教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18631
  • [Presentation] “Design of Expansive Learning in Novice Teacher Training -Focusing on the Self-directed Acts of the Training Participants“2019

    • Author(s)
      後藤郁子
    • Organizer
      EUROPEAN EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION (ECER)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18631
  • [Presentation] “Does Mentoring Make Novice Teachers Self-Directed? : Functions of Mentoring as Support for Novice Teachers in Elementary School”2018

    • Author(s)
      後藤郁子
    • Organizer
      EUROPEAN EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION (ECER) 2018,Bolzano(
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18631
  • [Presentation] エンゲストロームの拡張的学習理論をもとにした初任教師の成長・発達を支える新しい育成論からのアプローチ2018

    • Author(s)
      後藤郁子
    • Organizer
      九州教育学会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18631
  • [Presentation] 教員研修における共有・協同のデザイン2018

    • Author(s)
      後藤郁子
    • Organizer
      日本教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18631
  • [Presentation] 新しい教育実践の開発に必要な教師の行為能力-「問い」の追究を通した学習活動創りに視点をあてて-2016

    • Author(s)
      後藤郁子・末松加奈・崎間南
    • Organizer
      日本教育学会第75回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2016-08-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26560113
  • [Presentation] 子どもの探究学習支援の可能性-ノットワーキングを通して-2015

    • Author(s)
      後藤郁子
    • Organizer
      日本教育学会、第74回大会
    • Place of Presentation
      お茶ノ水女子大学
    • Year and Date
      2015-08-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26560113
  • [Presentation] 子どもの探究学習支援の可能性を考える-大学と教育現場の越境を目指して-(スペシャルラウンドテーブル)2015

    • Author(s)
      後藤郁子・石井恭子・伊藤秀樹・深谷達史
    • Organizer
      日本教育学会、第74回大会
    • Place of Presentation
      お茶ノ水女子大学
    • Year and Date
      2015-08-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26560113
  • [Presentation] 教師教育改革の展望-探究力・活用力育成を担う教師の課題を通して-2015

    • Author(s)
      後藤郁子
    • Organizer
      日本教育社会学会、第67回大会
    • Place of Presentation
      駒澤大学
    • Year and Date
      2015-09-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26560113
  • 1.  Inoue Chika (80710540)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 2.  末松 加奈 (30825625)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 3.  大崎 章弘 (70386639)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 4.  Uesaka Yuri (60610219)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  市川 伸一 (70134335)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  深谷 達史 (70724227)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 7.  Manalo Emmanuel (30580386)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  齊藤 純 (80827395)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi