• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Ichikawa Shin'ichi  市川 伸一

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

市川 伸一  イチカワ シンイチ

ICHIKAWA Shinichi  市川 伸一

ICHIKAWA Shin'ichi  市川 伸一

ICHIKAWA Shin-ichi  市川 伸一

Less
Researcher Number 70134335
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 名誉教授
2025: 帝京大学, 先端総合研究機構, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2023: 帝京大学, 先端総合研究機構, 教授
2016 – 2018: 東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 教授
2011 – 2016: 東京大学, 教育学研究科(研究院), 教授
2014: 東京大学, 教授
2011: 東京大学, 大学院・教育学研究科, 教授 … More
2008 – 2009: The University of Tokyo, 大学院・教育学研究科, 教授
2007: The University of Tokyo, 大学院・教育研究科, 教授
1998 – 2003: 東京大学, 大学院・教育学研究科, 教授
1996: University of Tokyo, Graduate School of Education, Associate Professor, 教育学研究科, 助教授
1995: (UNIVERSITY OF TOKYO,GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION/ASSOCIATE PROFESSOR), 大学院・教育学研究科, 助教授
1994 – 1995: 東京大学, 教育学部, 助教授
1993: Tokyo Institute of Technology, Graduate School, Associate Professor, 大学院・総合理工学研究科, 助教授
1991 – 1993: Tokyo Institute of Technology, Graduate School of Science and Engineering, Assoc, 総合理工学研究科, 助教授
1992: 東京工業大学, 大学院総合理工学研究科, 助教授
1989 – 1991: 東京工業大学, 工学部, 助教授
1986: Assoc Prof,Junior College of Econ,Saitama U, 経済短期大学部, 助教授 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Educational psychology / Educational technology / Educaion / 科学教育(含教育工学)
Except Principal Investigator
Educational psychology / Psychology / 科学教育(含教育工学) / Basic Section 10020:Educational psychology-related / Educaion / 教育・社会系心理学 … More / 科学教育(含教育工学) / Educational technology / Education / Educaion Less
Keywords
Principal Investigator
指導法開発 / learning skills / improvement methods / learning support / academic competence / field research / 認知カウンセリング / 学力低下 / 学習スキル / 学習改善 … More / 授業外学習支援 / 基礎学力 / 学力調査 / COGNITIVE RESEARCH / INDIVIDUALIZED INSTRUCTION / TEACHING-LEARNING PROCESSES / 認知研究 / 個別学習指導 / 教授・学習過程 / multiple regression analysis / factor analysis / creativity development / invention / 創造性評価 / 技能 / 意欲 / 家庭環境 / 学校教育 / クラブ指導 / 発明工夫能力 / 創造性教育 / 重回帰分析 / 因子分析 / 創造性育成 / 発明工夫 / 学習法改善 / 指導力向上 / 心理学的検討 / 基礎研究 / a / 実践研究 / メカニズムの解明 / 失敗活用行動の促進要因 / 失敗観の構造 / 教育実践 / 実践的研究 / 学習方略 / 失敗観 / 失敗活用 / テスト開発 / 教授法 / 指導法開発託 / 認知モデル / 学力診断テスト / 数学的問題解決 / 数学教育 / 再生刺激法 / 電子メール / 評価研究 / 推論 / 教材開発 / 批判的思考 / 尺度構成 / 電子討論 / 討論動機 / 討論 … More
Except Principal Investigator
学習方略 / 創造性 / メタ認知 / PLANET / 学習意欲 / GO / 問題解決 / Lisp / 認知発達 / 教育実践 / 学習スキル / 動機づけ / 復習 / 予習 / 習得サイクル / 自己調整学習 / グローバル・コミュニケーション / 教授・学習 / 国際比較研究 / 指導法の開発 / グローバルコミュニケーション / 批判的思考 / 深い学び / 21世紀型スキル / 21世紀スキル / 教育現場での活用 / 評価 / 測定 / 21世紀スキル / 具体的な教授法の開発 / コンピテンシー促進法の開発 / 測定方法の開発 / メカニズムの解明 / 21世紀型スキル / 教授法 / 全国学力・学習状況調査 / 直接教授 / 発見学習 / 受容学習 / 教えて考えさせる授業 / Computer netwok / 電子メイル / ラボラトリ・ネットワーク / パーソナル・コンピュータ / コンピュータ・ネットワーク / connection between high school education and university education / what is requited for university education / Topics on graduation research / Basic ability of Japanese language / Learning motivation / Decline of ability / 因子分析法 / 進路選択 / 高校時代の履修科目 / 学習活動 / 適応 / 大学生の学力 / 講義への満足度 / FD(ファカルティ・ディベロップメント) / 教科科目の履修必要性 / ロジスティック回帰 / 因子分析 / 卒論テーマの選択 / 学習に必要とされる資質 / 教科科目の履修の必要性 / ロジスティク回帰 / 非対称多次元尺度法 / 大学教育のあり方 / 教育接続 / 卒業論文テーマ / 日本語基礎能力 / 学力低下 / Classroom Culture / Life-Environment Study / Comprehensive Learning / Experiential Learning / Learning Environment / Kindergarten Environment / Elementary School / Kindergarten / 保育 / 授業 / 縦断的研究 / 観察研究 / 身近な環境 / 総合的学習 / 学級文化 / 生活科 / 総合学習 / 体験学習 / 学習環境 / 幼稚園環境 / 小学校 / 幼稚園 / Naive Sociology / Naive Biology / Cognitive Psychology / Instruction / Cross-cultural Differences / Naive Psychology / Theory Of Mind / 自由意志 / 因果応報 / 認知心理学 / 発達 / 素朴心理学 / 文化差 / 自由の主体 / 素朴社会理論 / 素朴生物学 / 科学的心理学 / 自己 / 文化美 / 心の理論 / CREATIVITY / INTELLECTUAL ABILITIES / INSTRUCTIONAL SKILLS / COMPUTER / COGNITIVE DEVELOPMENT / 学校教育 / 学習指導技法 / 認知的能力 / 学習技能 / コンピュ-タ教育 / 交差遅れモデル / 認知能力 / 知的能力 / 教育効果測定 / 指導技術 / 教育利用 / 教授スキル / コンピュータ / NO-GO response / retinal bipolar cell / glutamic acid / motion perception / auto-regression model / PDP model / problem solving / sensuous processing / NOGO反応 / 感性 / 情報処理心理学 / nogo反応 / go / 網膜双極細胞 / グルタミン酸 / 運動視 / 自己回帰モデル / PDPモデル / 感性情報処理 / Development of Instructional Materials / Curriculum Development / Programming / Mathematical Formulae Processing / High School Education / Mathematics Education / Informatics Education / 教材開発 / カリキュラム開発 / プログラミング / 数式処理 / 高校教育 / 数学教育 / 情報教育 / Media / Self-Control / Logical Ability / Intuition / Family Environment / Invention / Creativity / インタビュ- / 追跡調査 / 教育工学 / 環境分析 / メディア / 自律性 / 追求力 / 論理性 / 直観力 / 家庭環境 / 発明工夫 / information technology / cross-cultural study / creativity / cognitive development / computer / 情報技術 / 比較文化研究 / コンピュ-タ / 学習法指導 / 指導力向上 / 研修プログラム / 教師教育 / 研修方開発 / 自立支援 / 認知カウンセリング力の測定 / 教員養成課程の学生への影響 / 教育センターとの連携 / 効果測定 / 教職志望学生への研修 / 学習観 / 認知カウンセリング / ガバナンス / 教育の質保証 / 教育政策 / 方略使用の文化差 / 教訓帰納 / 自己質問方略 / 図表活用法略 / 認知コスト / 実践研究 / 書籍の刊行 / 国内外への発信 / 自発性 / 利用促進 / 学習法略 / 指導法開発 / 教授学習 / 学習者の自立 / シティズンシップ / 公共性 / 市民性 / レリバンス / イノベーション / 学力論 / カリキュラム論 Less
  • Research Projects

    (22 results)
  • Research Products

    (92 results)
  • Co-Researchers

    (110 People)
  •  日々の学習を通じた自己調整スキルの育成ー自己調整サイクルと習得サイクルの接合

    • Principal Investigator
      篠ヶ谷 圭太
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Nihon University
  •  Investigation of the effects of Thinking after Instruction approach on students' academic ability

    • Principal Investigator
      Fukaya Tatsushi
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Gunma University
  •  Understanding, measuring, and promoting crucial 21st century skills: Global communication, deep learning, and critical thinking competencies

    • Principal Investigator
      Manalo Emmanuel
    • Project Period (FY)
      2015 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Kyoto University
  •  Theoretical and Empirical Study on Governance Reform and Quality Assurance in Education

    • Principal Investigator
      OMOMO Toshiyuki
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      The University of Tokyo
  •  The role of failure in education: Elucidating the mechanism by which failure promotes learning, and expanding findings to school practicesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Ichikawa Shin'ichi
    • Project Period (FY)
      2014 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      The University of Tokyo
  •  Examining the effects of cognitive counseling experience on quality of teachers' instruction, and development of training practices

    • Principal Investigator
      Uesaka Yuri
    • Project Period (FY)
      2014 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      The University of Tokyo
  •  Curriculum Innovation for the Student Ability which has Social Relevance

    • Principal Investigator
      KODAMA Shigeo
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      The University of Tokyo
  •  Elucidating the mechanisms of spontaneous learning strategies use and the applications to educational practices

    • Principal Investigator
      MANALO Emmanuel
    • Project Period (FY)
      2011 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Kyoto University
      Waseda University
  •  Development of assessment tests and instructional methods based on mathematical components.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      ICHIKAWA Shin'ichi
    • Project Period (FY)
      2007 – 2009
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      The University of Tokyo
  •  An Investigation into views of faculty members on learning motivation and decline of ability of university students

    • Principal Investigator
      YANAI Haruo
    • Project Period (FY)
      2003 – 2005
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      National Center for University Entrance Examinations
  •  Decline of academic competence of Japanese students : The actual conditions and the improvement methodsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      ICHIKAWA Shin-ichi
    • Project Period (FY)
      2000 – 2002
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      The University of Tokyo
  •  生産的な討論のための過程分析と教育プログラム開発Principal Investigator

    • Principal Investigator
      市川 伸一
    • Project Period (FY)
      1998 – 2000
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Exploratory Research
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      The University of Tokyo
  •  Research of Relationships with Immediate Environments and Comprehensive Learning in Kindergartens and Elementary Schools.

    • Principal Investigator
      MUTO Takashi
    • Project Period (FY)
      1995 – 1996
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Ochanomizu University
  •  Co-operative research on the development of the theory of mind (naive psychology) during childhood and later

    • Principal Investigator
      HATANO Giyoo
    • Project Period (FY)
      1994 – 1995
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Co-operative Research (A)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      Keio University
      Dokkyo University
  •  PRACTICAL RESEARCH IN TEACHING-LEARNING PROCESSES THROUGH COGNITIVE COUNSELING.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      ICHIKAWA Shin'ichi
    • Project Period (FY)
      1994 – 1995
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      THE UNIVERSITY OF TOKYO
  •  THE STUDY OF INSTRUCTIONAL SKILLS BASED ON IMPACTS OF THE COMPUTER USE ON CHILD COGNITIVE DEVELOPMENT

    • Principal Investigator
      SAKAMOTO Takashi
    • Project Period (FY)
      1991 – 1993
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Co-operative Research (A)
    • Research Field
      科学教育(含教育工学)
    • Research Institution
      National Center For University Entrance Examination
      Tokyo Institute of Technology
  •  A Study on Effective Guidance for Children's Invention in Invention Clubs, Schools, and Homes.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      ICHIKAWA Shin'ichi, 坂元 昂
    • Project Period (FY)
      1991 – 1993
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (B)
    • Research Field
      科学教育(含教育工学)
    • Research Institution
      Tokyo Institute of Technology
  •  Psychological studies of symbolic processing and parallel distributed processing

    • Principal Investigator
      NAKATANI kazuo
    • Project Period (FY)
      1990 – 1991
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Co-operative Research (A)
    • Research Field
      Psychology
    • Research Institution
      The University of Tokto
  •  International, Cross-Cultural, and Comparative Study on the Effects of Microcomputers on Child Development

    • Principal Investigator
      SAKAMOTO Takashi
    • Project Period (FY)
      1989 – 1990
    • Research Category
      Grant-in-Aid for international Scientific Research
    • Research Institution
      Tokyo Institute of Technology
  •  An Analysis of Environmental Factors Affecting Children's Invention for the Sake of Creativity Education

    • Principal Investigator
      SAKAMOTO Takashi
    • Project Period (FY)
      1989 – 1990
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (B)
    • Research Field
      科学教育(含教育工学)
    • Research Institution
      Tokyo Institute of Technology
  •  Development of Instructional Package on Lisp Programming to Give More Understanding about Mathematical Concepts. - for Mathematics Education at High School Level

    • Principal Investigator
      SAKAMAOTO Takashi
    • Project Period (FY)
      1989 – 1991
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Developmental Scientific Research
    • Research Field
      科学教育(含教育工学)
    • Research Institution
      Tokyo Institute of Technology
  •  Research in Method for Software Integration with Psychological Laboratory Network

    • Principal Investigator
      YAMAMOTO Yutaka
    • Project Period (FY)
      1985 – 1986
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Developmental Scientific Research
    • Research Field
      Psychology
    • Research Institution
      University of Tokyo

All 2023 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2010 2009 2007 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 教育心理学の実践ベース・アプローチ 第12章「教訓帰納は学校でどう指導できるか」分担執筆(瀬尾美紀子)2019

    • Author(s)
      市川伸一
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      東京大学出版会
    • ISBN
      9784130513456
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Book] 第6章 教えあいを促す高校の学習法講座 「教育心理学の実践ベース・アプローチ: 実践しつつ研究を創出する」2019

    • Author(s)
      深谷達史・田中瑛津子(分担執筆/市川伸一編著)
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      東京大学出版会
    • ISBN
      4130513451
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Book] 2017年度学習支援事例 : 自立的な学習者を育てる認知カウンセリングの実践2018

    • Author(s)
      植阪友理・柴里実・市川伸一
    • Total Pages
      156
    • Publisher
      東京大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26560113
  • [Book] Cognition, Metacognition and Academic Performance: An East Asian Perspective (Routledge Research in Achievement and Gifted Education)2017

    • Author(s)
      Uesaka, Y., Fukaya, T., & Ichikawa, S.
    • Total Pages
      170
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      113866846X
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Book] Promoting Spontaneous Use of Learning and Reasoning Strategies: Theory, Research, and Practice for Effective Transfer. ("Three approaches to promoting spontaneous use of learning strategies: Bridging the gap between research and school practices"を分担執筆)2017

    • Author(s)
      Ichikawa, S., Uesaka, Y., & Manalo, E.(分担執筆)
    • Publisher
      Routledge
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26560113
  • [Book] Cognition, metacognition and academic performance: An east Asian perspective.("Cognition, metacognition and academic performance: An east Asian perspective."を分担執筆)2017

    • Author(s)
      Uesaka, Y., Ichikawa, S., Fukaya, T. (分担執筆)
    • Publisher
      Routledge
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26560113
  • [Book] M. Chi (Ed) Cognition, metacognition and academic performance: An east Asian perspective (Strategies for achieving deep understanding and improving Learning Skills: New Approaches to Instruction and Lesson Study in Japanese Schoolsを分担執筆)2017

    • Author(s)
      Uesaka, Y., Ichikawa, S., Fukaya, T.
    • Publisher
      Routledge
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Book] Three approaches to promoting spontaneous use of learning strategies: Bridging the gap between research and school practices. In E. Manalo, Y. Uesaka, & C. A. Chinn (Eds.), Promoting spontaneous use of learning and reasoning strategies: Theory, research, and practice for effective transfer2017

    • Author(s)
      Ichikawa, S., Uesaka, Y., & Manalo, E.
    • Total Pages
      16
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      9781138680647
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Book] Development and improvement of a learning strategy use enhancement program: Use of lesson induction and elaboration strategies. In E. Manalo, Y. Uesaka, & C. A. Chinn (Eds.), Promoting spontaneous use of learning and reasoning strategies: Theory, research, and practice for effective transfer2017

    • Author(s)
      Seo, M., Wang, M., Ishizaki, T., Uesaka, Y., & Ichikawa, S.
    • Total Pages
      16
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      9781138680647
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Book] Cognition, metacognition and academic performance:An East Asian perspective. (分担執筆)2017

    • Author(s)
      Uesaka, Y., Fukaya, T., & Ichikawa, S.
    • Total Pages
      170
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      113866846X
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K13126
  • [Book] 授業からの学校改革: 「教えて考えさせる授業」による主体的・対話的で深い習得2017

    • Author(s)
      市川伸一 (編)
    • Total Pages
      182
    • Publisher
      図書文化
    • ISBN
      4810076962
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K13126
  • [Book] Promoting Spontaneous Use of Learning and Reasoning Strategies: Theory, Research, and Practice for Effective Transfer(Development and Improvement of a Learning Strategy Use Enhancement Program: Use of Lesson Induction and Elaboration Strategiesの分担執筆)2017

    • Author(s)
      Seo, M., Wang, M., Ishizaki, T., Uesaka, Y.,and Ichikawa, S., (分担執筆)
    • Publisher
      Routledge
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26285150
  • [Book] 教えて考えさせる授業 小学校版ー深い理解とメタ認知を促す授業プラン2016

    • Author(s)
      市川伸一・植阪友理(編著)
    • Total Pages
      199
    • Publisher
      図書文化社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K13126
  • [Book] 「教えて考えさせる授業 小学校版ー深い理解とメタ認知を促す授業プランー」2016

    • Author(s)
      市川伸一・植阪友理(編著)
    • Total Pages
      199
    • Publisher
      図書文化社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26285150
  • [Book] 教えて考えさせる算数・数学-深い理解と学びあいを促す新・問題解決学習26事例-2015

    • Author(s)
      市川伸一
    • Total Pages
      210
    • Publisher
      図書文化
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26285150
  • [Book] 植阪友理・エマニュエル マナロ(編) 『Working Papers, Vol . 4: 教授・学習研究への新たな挑戦―学習方略プロジェクトH26年度の研究成果―』(「教師は授業の失敗をどう改善するか(pp. 44-54)」分担執筆)2015

    • Author(s)
      篠ヶ谷圭太・深谷達史・市川伸一
    • Total Pages
      11
    • Publisher
      東京大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26285150
  • [Book] 教えて考えさせる算数・数学-深い理解と学びあいを促す新・問題解決学習26事例-2015

    • Author(s)
      市川伸一
    • Total Pages
      174
    • Publisher
      図書文化
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K13126
  • [Book] 教えて考えさせる算数・数学-深い理解と学びあいを促す新・問題解決学習26事例-2015

    • Author(s)
      市川伸一
    • Total Pages
      210
    • Publisher
      図書文化
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Book] 認知心理学は学習方略指導の実践にどう関わるか 植阪友理・エマニュエル マナロ(編) Working Papers: 学習方略研究における理論と実践の新たな展開―学習方略プロジェクトH25年度の研究成果―(pp.47-54)2014

    • Author(s)
      市川伸一
    • Total Pages
      8
    • Publisher
      東京大学大学院教育学研究科
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330207
  • [Book] 勉強法の科学2013

    • Author(s)
      市川伸一
    • Total Pages
      124
    • Publisher
      岩波書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243080
  • [Book] 勉強法の科学2013

    • Author(s)
      市川伸一
    • Total Pages
      124
    • Publisher
      岩波書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330207
  • [Book] 高校時代における教科ごとの学習方略利用の実態―IRTによる解析からの示唆―, 植阪友理・エマニュエル マナロ (編) 『学び方の上手な学習者を育てるために-学習方略プロジェクトH23年度研究成果』2012

    • Author(s)
      植阪友理・鈴木雅之・市川伸一
    • Total Pages
      7
    • Publisher
      東京大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330207
  • [Book] 日本の中小学校における学習法指導のあり方とその課題, 植阪友理・エマニュエル マナロ(編) 『学び方の上手な学習者を育てるために-学習法略プロジェクトH23年度研究成果』2012

    • Author(s)
      植阪友理・瀬尾美紀子・市川伸一
    • Total Pages
      5
    • Publisher
      東京大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330207
  • [Book] 日本の小中学校における学習法指導のあり方とその課題, 植阪友理・エマニュエル マナロ(編) 『学び方の上手な学習者を育てるために-学習方略プロジェクトH23年度研究成果』2012

    • Author(s)
      植阪友理・瀬尾美紀子・市川伸一
    • Total Pages
      5
    • Publisher
      東京大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330207
  • [Book] 図書文化2012

    • Author(s)
      市川伸一(編)
    • Total Pages
      142
    • Publisher
      新学習指導要領対応 教えて考えさせる授業 中学校版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243080
  • [Book] 『新学習指導要領対応 教えて考えさせる授業 中学校版』 「授業を通して教科横断的な学習スキルを育てる」執筆2012

    • Author(s)
      市川伸一
    • Total Pages
      14
    • Publisher
      図書文化
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330207
  • [Book] 高校時代における教科ごとの学習法略利用の実態-IRTによる解析からの示唆-, 植阪友理・エマニュエル マナロ(編) 『学び方の上手な学習者を育てるために-学習法略プロジェクトH23年度研究成果』2012

    • Author(s)
      植阪友理・鈴木雅之・市川伸一
    • Total Pages
      7
    • Publisher
      東京大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330207
  • [Book] 「教えて考えさせる授業 中学校」2012

    • Author(s)
      市川伸一
    • Total Pages
      142
    • Publisher
      図書文化
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330207
  • [Book] 『新学習指導要領対応 教えて考えさせる授業 中学校版』 植阪友理,「授業を通して教科横断的な学習スキルを育てる」2012

    • Author(s)
      市川伸一
    • Total Pages
      14
    • Publisher
      図書文化
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330207
  • [Journal Article] How Self-Regulation of Learning is Fostered in Daily Learning Behavior2023

    • Author(s)
      市川 伸一、篠ヶ谷 圭太
    • Journal Title

      The Journal of Studies on Educational Practices

      Volume: 25 Issue: 1 Pages: 81-94

    • DOI

      10.34587/jsep.25.1_81

    • ISSN
      1344-946X, 2435-9521
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02902
  • [Journal Article] An experimental study of science class2019

    • Author(s)
      Tatsushi FUKAYA, Yuri UESAKA, Shin'ichi ICHIKAWA
    • Journal Title

      Educational technology research

      Volume: 41 Issue: 1 Pages: 1-11

    • DOI

      10.15077/etr.42105

    • NAID

      130007604999

    • ISSN
      0387-7434, 2189-7751
    • Year and Date
      2019-02-28
    • Language
      English
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Journal Article] 「教えて考えさせる授業」でめざす深い習得学習2017

    • Author(s)
      市川伸一
    • Journal Title

      新教育課程ライブラリ

      Volume: 3 Pages: 34-37

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K13126
  • [Journal Article] 中教審「学習指導要領答申」をどう読むか―そのポイントと実現の見通し―2017

    • Author(s)
      市川伸一
    • Journal Title

      月刊教職研修

      Volume: 2017-3 Pages: 16-21

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26245075
  • [Journal Article] 学習・教育場面における興味の深化をどう捉えるか : 鼎様相モデルによる諸研究の分析と統合2017

    • Author(s)
      田中瑛津子、市川伸一
    • Journal Title

      心理学評論

      Volume: 60 Pages: 203-215

    • NAID

      130007594479

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Journal Article] 学業場面における失敗観尺度の作成2017

    • Author(s)
      西村多久磨・瀬尾美紀子・植阪友理・田中瑛津子・Emmanuel Manalo・市川伸一
    • Journal Title

      学業場面における失敗観尺度の作成

      Volume: in press

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26285150
  • [Journal Article] Improving Students' Performance in an Elementary Mathematics Class:2017

    • Author(s)
      深谷 達史、植阪 友理、太田 裕子、小泉 一弘、市川 伸一
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Educational Psychology

      Volume: 65 Issue: 4 Pages: 512-525

    • DOI

      10.5926/jjep.65.512

    • NAID

      130006391553

    • ISSN
      0021-5015, 2186-3075
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976, KAKENHI-PROJECT-15K13126
  • [Journal Article] Three Approaches to Promoting Spontaneous Use of Learning Strategies.2017

    • Author(s)
      Ichikawa, S., Uesaka, Y., & Manalo, E.
    • Journal Title

      In E. Manalo, Y. Uesaka, & C. A. Chinn (Eds.) Promoting Spontaneous Use of Learning and Reasoning Strategies. Routledge.

      Volume: - Pages: 195-210

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26560113
  • [Journal Article] 学業場面に対する失敗観尺度の作成2017

    • Author(s)
      西村 多久磨 , 瀬尾 美紀子 , 植阪 友理 , マナロ エマニュエル , 田中 瑛津子 , 市川 伸一
    • Journal Title

      教育心理学研究

      Volume: 65 Pages: 197-210

    • NAID

      130006106611

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26285150
  • [Journal Article] 目指すべきアクティブ・ラーニングとは2016

    • Author(s)
      市川伸一
    • Journal Title

      初等教育資料4月号

      Volume: - Pages: 20-23

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K13126
  • [Journal Article] 学ぶ意欲をどう高めるか―授業方法と学習方略の視点から2016

    • Author(s)
      市川伸一
    • Journal Title

      モチベーション研究

      Volume: 6 Pages: 83-96

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K13126
  • [Journal Article] The effects of instruction about strategies for efficient calculation2016

    • Author(s)
      鈴木雅之・市川伸一
    • Journal Title

      The Japanese journal of psychology

      Volume: 87 Issue: 2 Pages: 191-197

    • DOI

      10.4992/jjpsy.87.15310

    • NAID

      130005163334

    • ISSN
      0021-5236, 1884-1082
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Journal Article] Effects of a High School Peer-Tutoring Program on the Quality of Students’ Interactions and Learning Strategy Use2016

    • Author(s)
      深谷達史・植阪友理・田中瑛津子・篠ヶ谷圭太・西尾信一・市川伸一
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Educational Psychology

      Volume: 64 Issue: 1 Pages: 88-104

    • DOI

      10.5926/jjep.64.88

    • NAID

      130005144096

    • ISSN
      0021-5015, 2186-3075
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Journal Article] アクティブ・ラーニングは、「小学校ではすでにやっていること」なのか2016

    • Author(s)
      市川伸一
    • Journal Title

      教育研究(初等教育研究会)4月号

      Volume: - Pages: 18-21

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K13126
  • [Journal Article] 「習得・活用・探究」の学習活動とは―これからの国語教育の役割―2016

    • Author(s)
      市川伸一
    • Journal Title

      教育科学国語教育

      Volume: 2016-11 Pages: 12-15

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26245075
  • [Journal Article] Effects of a high school peer-tutoring program on the quality of students' interactions and learning strategy use.2016

    • Author(s)
      Fukaya, T., Uesaka, Y., Tanaka, E., Shinogaya, K., Nishio, S., & Ichikawa, S.
    • Journal Title

      Japanese Journal of Educational Psychology

      Volume: 64 Pages: 88-104

    • NAID

      130005144096

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Journal Article] 構成要素型テストCOMPASSに見る数学的基礎学力の実態 ― 「基礎基本は良好,活用に課題」は本当か―2014

    • Author(s)
      植阪友理・鈴木雅之・清河幸子・瀬尾美紀子・市川伸一
    • Journal Title

      日本教育工学会論文

      Volume: 37 Pages: 397-417

    • NAID

      110009807019

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26560113
  • [Journal Article] 構成要素型テストCOMPASSに見る数学的基礎学力の実態ー「基礎基本は良好,活用に課題」は本当かー2014

    • Author(s)
      植阪友理・鈴木雅之・清河幸子・瀬尾美紀子・市川伸一
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 37 Pages: 397-417

    • NAID

      110009807019

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243080
  • [Journal Article] 構成要素型テストCOMPASSに見る数学的基礎学力の実態 ― 「基礎基本は良好,活用に課題」は本当か―2014

    • Author(s)
      植阪友理・鈴木雅之・清河幸子・瀬尾美紀子・市川伸一
    • Journal Title

      日本教育工学会論文

      Volume: 37 Pages: 397-417

    • NAID

      110009807019

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26285150
  • [Journal Article] 構成要素型テストCOMPASSに見る数学的基礎学力の実態 ― 「基礎基本は良好,活用に課題」は本当か―2014

    • Author(s)
      植阪友理・鈴木雅之・清河幸子・瀬尾美紀子・市川伸一
    • Journal Title

      日本教育工学会論文

      Volume: 37 Pages: 397-417

    • NAID

      110009807019

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330207
  • [Journal Article] 学習をふり返る力ー「教訓帰納」を促す中学校教育プログラムの開発と実践ー2013

    • Author(s)
      瀬尾美紀子・赤坂康輔・植阪友理・市川伸一
    • Journal Title

      Working Papers

      Volume: 2 Pages: 29-38

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330207
  • [Journal Article] 学習者相互の教え合いを促す高校での学習法講座の実践2013

    • Author(s)
      深谷達史・田中瑛津子・植阪友理・田中麻紗子・市川伸一
    • Journal Title

      Working Papers

      Volume: 2 Pages: 52-64

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243080
  • [Journal Article] 基幹学習ユニットからの提案ー既存の教科内容を生かして新しい学びをー2013

    • Author(s)
      市川伸一
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科付属教育高度化センター年報

      Volume: 2013年度号 Pages: 6-12

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243080
  • [Journal Article] 学習者相互の教え合いを促す高校での学習法講座の実践2013

    • Author(s)
      深谷達史・田中瑛津子・植阪友理・田中麻紗子・市川伸一
    • Journal Title

      Working Papers

      Volume: 2 Pages: 52-64

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330207
  • [Journal Article] 「基幹学習ユニット」における本年度の活動2013

    • Author(s)
      市川伸一
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科付属教育高度化センター年報

      Volume: 2013年度号 Pages: 87-88

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243080
  • [Journal Article] 学習をふり返る力ー「教訓帰納」を促す中学校教育プログラムの開発と実践ー2013

    • Author(s)
      瀬尾美紀子・赤坂康輔・植阪友理・市川伸一
    • Journal Title

      Working Papers

      Volume: 2 Pages: 29-38

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243080
  • [Journal Article] 連載「教えて考えさせる授業」をめぐって2012

    • Author(s)
      市川伸一
    • Journal Title

      現代教育科学

      Volume: 0

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330207
  • [Journal Article] 工夫速算問題の分類と抽象的方略を用いた教授の効果2010

    • Author(s)
      鈴木雅之・田中瑛津子・村山航・市川伸一
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 34 Pages: 35-43

    • NAID

      110007642006

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330146
  • [Journal Article] 工夫速算問題の分類と抽象的方略を用いた教授の効果2010

    • Author(s)
      鈴木雅之・田中瑛津子・村山航・市川伸一
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌 vol.34

      Pages: 35-43

    • NAID

      110007642006

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330146
  • [Journal Article] 数学の学力・学習力診断テストCOMPASSの開発2009

    • Author(s)
      市川伸一・南風原朝和・杉澤武俊・瀬尾美紀子・清河幸子・犬塚美輪・村山航・小林寛子・植阪友理・篠ヶ谷圭太
    • Journal Title

      認知科学 vol,16

      Pages: 333-347

    • NAID

      10025611601

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330146
  • [Journal Article] 数学の学力・学習力診断テストCOMPASSの開発2009

    • Author(s)
      市川伸一, 南風原朝和, (他8名)
    • Journal Title

      認知科学

      Volume: 16 Pages: 333-347

    • NAID

      10025611601

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330146
  • [Journal Article] What kinds of perceptions and daily learning behaviors promote students'use of diagrams in matics problem solving2007

    • Author(s)
      Uesaka, Y., Manalo.E., & Ichikawa,
    • Journal Title

      Learning and Instruction 17

      Pages: 322-335

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330146
  • [Presentation] 教育心理学がリードしたバランスと統合(「新学習指導要領に教育心理学はどう活かされたかー中央教育審議会の議論を追ってー」における話題提供)2018

    • Author(s)
      市川伸一
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Presentation] Integration of Discovery Learning and Direct Instruction in a Class: Applying the "Thinking-after-instruction" Approach in a Mathematics Class and Examining the Effects on Students' Performance and Teachers' Instructional Strategies.2016

    • Author(s)
      Uesaka, Y & Fukaya, T., Ichikawa. S.
    • Organizer
      The 31st International Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      PACIFICO Yokohama
    • Year and Date
      2016-07-24
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Presentation] Integration of Discovery Learning and Direct Instruction in a Class: Applying the "Thinking-after-instruction" Approach in a Mathematics Class and Examining the Effects on Students' Performance and Teachers' Instructional Strategies.2016

    • Author(s)
      Uesaka, Y., Fukaya, T., Ichikawa, S.
    • Organizer
      31st international congress of psychology (ICP2016)
    • Place of Presentation
      Yokohama
    • Year and Date
      2016-07-24
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K13126
  • [Presentation] Integration of Discovery Learning and Direct Instruction in a Class: Applying the "Thinking-after-instruction" Approach in a Mathematics Class and Examining the Effects on Students' Performance and Teachers' Instructional Strategies2016

    • Author(s)
      Uesaka, Y., Fukaya, T., Ichikawa, S.
    • Organizer
      31st international congress of psychology
    • Place of Presentation
      Yokohama(日本)
    • Year and Date
      2016-07-26
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26245075
  • [Presentation] Integration of Discovery Learning and Direct Instruction in a Class: Applying the "Thinking-after-instruction" Approach in a Mathematics Class and Examining the Effects on Students' Performance and Teachers' Instructional Strategies.2016

    • Author(s)
      Uesaka, Y., Fukaya, T., Ichikawa, S.
    • Organizer
      The 31st International Congress of Psychology (ICP2016)
    • Place of Presentation
      PACIFICO Yokohama, Kanagawa, Japan
    • Year and Date
      2016-07-26
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01976
  • [Presentation] Integration of Discovery Learning and Direct Instruction in a Class: Applying the "Thinking-after-instruction" Approach in a Mathematics Class and Examining the Effects on Students' Performance and Teachers' Instructional Strategies.2016

    • Author(s)
      Uesaka, Y & Fukaya, T., Ichikawa. S.
    • Organizer
      The 31st International Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      Yokohama, Japan
    • Year and Date
      2016-07-24
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K13126
  • [Presentation] 「教えて考えさせる授業」の効果検証―中学生に対する理科の実験授業から2016

    • Author(s)
      深谷達史・植阪友理・市川伸一
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      かがわ国際会議場
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K13126
  • [Presentation] アクティブラーニングと探究的学習2015

    • Author(s)
      市川伸一
    • Organizer
      シンポジウム「アクティブラーニングの可能性とその条件―探究的学習の視点から―」
    • Place of Presentation
      東京大学教育学部附属中等教育学校
    • Year and Date
      2015-03-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26245075
  • [Presentation] 教師は授業の失敗をどう改善するか2015

    • Author(s)
      篠ヶ谷圭太・深谷達史・市川伸一
    • Organizer
      シンポジウム「教授・学習研究への新たな挑戦:理論と実践」
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2015-03-14
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26285150
  • [Presentation] 高校における教え合い講座の実践(1)ー教え合いの質が高まらない理由ー2013

    • Author(s)
      植阪友理・深谷達史・篠ヶ谷圭太・市川伸一
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243080
  • [Presentation] 高校における教え合い講座の実践(2)ー実践の改善および学習方略への転移効果の検討ー2013

    • Author(s)
      深谷達史・田中瑛津子・植阪友理・市川伸一
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243080
  • [Presentation] 心理学において失敗はどのように扱われてきたか2013

    • Author(s)
      市川伸一
    • Organizer
      東京大学学校教育高度化センター主催国際シンポジウム
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243080
  • [Presentation] 基幹学習ユニットからの提案ー既存の教科内容を生かして新しい学びをー2013

    • Author(s)
      市川伸一
    • Organizer
      東京大学大学院教育学研究科付属教育高度化センター主催シンポジウム「社会に生きる学力形成をめざしたカリキュラム・イノベーションー新たなカリキュラム像の提案に向けてー
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243080
  • [Presentation] 因子分析と項目反応理論を用いた学習方略利用傾向の分析2012

    • Author(s)
      植阪友理・鈴木雅之・市川伸一
    • Organizer
      日本心理学会第76回大会
    • Place of Presentation
      専修大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243080
  • [Presentation] 構成要素型テストCOMPASSで見る日本の数学的基礎学力の実態-「基礎基本は十分,活用は不十分」は本当か-2010

    • Author(s)
      植阪友理・清河幸子・市川伸一
    • Organizer
      日本心理学会第74回大会発表論文集pp.775
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Year and Date
      2010-09-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330146
  • [Presentation] 構成要素型テストCOMPASS で見る日本の数学的基礎学力の実態-「基礎基本は十分,活用は不十分」は本当か-2010

    • Author(s)
      植阪友理・清河幸子・市川伸一
    • Organizer
      日本心理学会第74回大会発表論文集(pp.775)
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Year and Date
      2010-09-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330146
  • [Presentation] 数学力コンポーネントを育成する学習法講座の試み-その1用語2009

    • Author(s)
      市川伸一・鈴木雅之・田中瑛津子・篠ヶ谷圭太・植阪友理
    • Organizer
      日本教育心理学会第51回総会発表論文集(p.655)
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Year and Date
      2009-09-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330146
  • [Presentation] 工夫速算問題の分類と,方略指導による直接・間接効果の検討2009

    • Author(s)
      鈴木雅之・田中瑛津子・村山航・市川伸一
    • Organizer
      日本教育心理学会第51回総会発表論文集p.477
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Year and Date
      2009-09-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330146
  • [Presentation] 数学力コンポーネントを育成する学習法講座の試み-その1用語理解と工夫速算-2009

    • Author(s)
      市川伸一・鈴木雅之・田中瑛津子・篠ヶ谷圭太・植阪友理
    • Organizer
      日本教育心理学会第51回総会発表論文集p.655
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Year and Date
      2009-09-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330146
  • [Presentation] 数学力コンポーネントを育成する学習法講座の試み-その2図表利用と論理判断-2009

    • Author(s)
      植阪友理・篠ヶ谷圭太・田中瑛津子・鈴木雅之・市川伸一
    • Organizer
      日本教育心理学会第51回総会発表論文集(p.656)
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Year and Date
      2009-09-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330146
  • [Presentation] 工夫速算問題の分類と,方略指導による直接・間接効果の検討2009

    • Author(s)
      鈴木雅之・田中瑛津子・村山航・市川伸一
    • Organizer
      日本教育心理学会第51回総会発表論文集(p.477)
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Year and Date
      2009-09-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330146
  • [Presentation] 数学力コンポーネントを育成する学習法講座の試み-その2図表利用と論理判断-2009

    • Author(s)
      植阪友理・篠ヶ谷圭太・田中瑛津子・鈴木雅之・市川伸一
    • Organizer
      日本教育心理学会第51回総会発表論文集p.656
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Year and Date
      2009-09-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330146
  • [Presentation] 数学的推論力育成のための指導法開発-COMPASS課題を用いた方略改善の試み-2007

    • Author(s)
      瀬尾 美紀子・市川 伸一
    • Organizer
      日本教育心理学会第49回総会
    • Place of Presentation
      文教大学
    • Year and Date
      2007-09-16
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330146
  • [Presentation] 日本心理学会第71回大会2007

    • Author(s)
      瀬尾 美紀子・篠ケ谷 圭太, 鈴木 淳也・市川 伸一
    • Organizer
      小・中学校教師の算数・数学学習方略に対する認知-方略の有効性, 指導状況, 生徒の方略使用の関係一
    • Place of Presentation
      東洋大学
    • Year and Date
      2007-09-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330146
  • [Presentation] 教訓帰納方略の自発的利用を促す学習法講座の試行的開発

    • Author(s)
      瀬尾美紀子・植阪友理・市川伸一
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会 ポスター発表
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330207
  • [Presentation] Developmental Order of Learning Strategy Use: IRT Analysis of Data from Japan and China

    • Author(s)
      Yuri, Y., Suzuki, M., Wang, M,, & Ichikawa, S.
    • Organizer
      International Conference of European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI 2015)
    • Place of Presentation
      Cyprus
    • Year and Date
      2015-08-25 – 2015-08-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26560113
  • [Presentation] Developmental Order of Learning Strategy Use: IRT Analysis of Data from Japan and China.

    • Author(s)
      Uesaka, Y., Suzuki, M., Wang, M,, & Ichikawa, S.
    • Organizer
      International Conference of European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI 2015)
    • Place of Presentation
      Cyprus
    • Year and Date
      2015-08-25 – 2015-08-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330207
  • [Presentation] 高校における教え合い講座の実践(1)ー教え合いの質が高まらない理由ー

    • Author(s)
      植阪友理・深谷達史・篠ヶ谷圭太・市川伸一
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330207
  • [Presentation] 因子分析と項目反応理論を用いた学習法略利用傾向の分析

    • Author(s)
      植阪友理・鈴木雅之・市川伸一
    • Organizer
      日本心理学会第76回総会発表論文集
    • Place of Presentation
      専修大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330207
  • [Presentation] 高校における教え合い講座の実践(2)ー実践の改善および学習方略への転移効果の検討ー

    • Author(s)
      深谷達史・田中瑛津子・植阪友理・市川伸一
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330207
  • [Presentation] 因子分析と項目反応理論を用いた学習方略利用傾向の分析

    • Author(s)
      植阪友理・鈴木雅之・市川伸一
    • Organizer
      日本心理学会第76回総会発表論文集
    • Place of Presentation
      専修大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330207
  • 1.  UESAKA Yuri (60610219)
    # of Collaborated Projects: 7 results
    # of Collaborated Products: 42 results
  • 2.  SAKAMOTO Takashi (00016338)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  SHIGEMASU Kazuo (90091701)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  SEO Mikiko (90431775)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 13 results
  • 5.  Fukaya Tatsushi (70724227)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 16 results
  • 6.  MUTA Hiromitsu (70090925)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  HAEBARA Tomokazu (50156246)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 8.  MANALO Emmanuel (30580386)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 9.  MATSUDA Toshiki (60173845)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  AKITA Kiyomi (00242107)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  SUZUKI Hiroaki (50192620)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  篠ヶ谷 圭太 (30645289)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 13.  SUGISAWA Taketoshi (30361603)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 14.  KIYOKAWA Sachiko (00422387)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 15.  KODAMA Shigeo (40296760)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  OMOMO Toshiyuki (10201386)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  MAKINO Atsushi (20252207)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  FUJIMURA Nobuyuki (20270861)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  HONDA Yuki (30334262)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  MOROZUMI Akiko (50376589)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  HOSHINO Takahiro (20390586)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  ITO Hideki (80712075)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 23.  MAESAKO Takanori (00114893)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 24.  NAKATANI kazuo (00026816)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 25.  小山 義徳 (90546988)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 26.  鈴木 雅之 (00708703)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 27.  KAWANO Masami (00539520)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 28.  TAKAHASHI Miho (10549281)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 29.  KAWAMOTO Takashi (40137758)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 30.  HOSHIKA Ryoji (40418645)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 31.  SHIMOYAMA Haruhiko (60167450)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 32.  SHIRAISHI Saya (70288679)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 33.  TANAKA Satoshi (80265967)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 34.  NEMOTO Akira (90172759)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 35.  KANAMORI Osamu (90192541)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 36.  YAMAMOTO Kiyoshi (60240090)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 37.  KIRA Naoshi (80327155)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 38.  MAKINO Nobuo (00007973)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 39.  SHIMOJO Shinsuke (70183837)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 40.  TAKANO Yotaro (20197122)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 41.  TACHIBANA Masao (60132734)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 42.  NIKI Hiroaki (10073074)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 43.  SAKAMOTO Akira (00205759)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 44.  HATANO Kazuhiko (50198751)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 45.  HATANO Giyoo (60049575)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 46.  KINOSHITA Yoshiko (80024032)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 47.  INAGAKI Kayoko (90090290)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 48.  NOMURA Yukimasa (30113137)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 49.  TAKAHASHI Keiko (40050786)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 50.  MUTO Takashi (40111562)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 51.  KAGE Masaharu (80245620)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 52.  BABA Hisashi (30208714)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 53.  NASU Masahiro (40260989)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 54.  SHIMIZU Kokichi (40196514)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 55.  KARIYA Takehiko (60204658)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 56.  SATO Manabu (70135424)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 57.  MIMIDUKA Hiroaki (40143333)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 58.  YANAI Haruo (60010055)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 59.  SHIINA Kumiko (20280539)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 60.  ISHII Hidatoki (30342934)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 61.  MAEDA Tadahiko (10247257)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 62.  IKEDA Terumasa (90117060)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 63.  HAKODA Yuji (50117214)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 64.  YAMAMOTO Yutaka (40134423)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 65.  ISHIGUCHI Akira (10184508)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 66.  TSUZAKI Minoru (60155356)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 67.  OSAKA Naoyuki (20113136)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 68.  今井 康雄 (50168499)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 69.  中釜 洋子 (40272489)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 70.  和嶋 雄一郎 (20572093)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 71.  村上 祐介 (00423434)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 72.  勝野 正章 (10285512)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 73.  浅井 幸子 (30361596)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 74.  北村 友人 (30362221)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 75.  恒吉 僚子 (50236931)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 76.  小国 喜弘 (60317617)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 77.  李 正連 (60447810)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 78.  福留 東土 (70401643)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 79.  新藤 浩伸 (70460269)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 80.  齋藤 兆史 (80162246)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 81.  藤江 康彦 (90359696)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 82.  高橋 史子 (80751544)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 83.  後藤 郁子 (60724482)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 84.  丸野 俊一 (30101009)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 85.  田代 和美 (80227074)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 86.  荒井 克弘 (90133610)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 87.  村上 隆 (70093078)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 88.  田中 瑛津子 (10754947)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 89.  横山 悟 (20451627)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 90.  Sheppard Chris (60350386)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 91.  子安 増生 (70115658)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 92.  楠見 孝 (70195444)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 93.  溝川 藍 (50633492)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 94.  太田 絵梨子 (10910036)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 95.  木澤 利英子 (20966189)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 96.  小野田 亮介 (50780136)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 97.  NISHIMURA Takuma
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 98.  SHIBA Satomi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 99.  WAKABAYASHI Masaaki
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 100.  MARTON Philip
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 101.  RESTA Paul
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 102.  COLLIS Betty
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 103.  PETRUK Milton
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 104.  ELLOT Alison
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 105.  DAHLGREN Lars O.
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 106.  LIGHT Paul
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 107.  RUBETSOV Vitaly
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 108.  ZHANG Hon-Can
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 109.  ZJABLENSKY A.
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 110.  TAKAHASHI Yusuke
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi