• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

YAMAGUCHI YOSUKE  山口 洋介

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 60769602
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 同志社大学, 免許資格課程センター, 助教
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2022 – 2024: 同志社大学, 免許資格課程センター, 助教
2020 – 2022: 大阪大学, 人間科学研究科, 招へい研究員
2021: 高知工科大学, 共通教育教室, 助教
2016 – 2020: 大阪大学, 人間科学研究科, 助教
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09070:Educational technology-related
Except Principal Investigator
Basic Section 09080:Science education-related / Basic Section 09070:Educational technology-related / Educational technology
Keywords
Principal Investigator
アイデア生成 / 創造的思考 / 自己調整 / 思考プロセス / タイピング思考法 / 発話思考法 / プロトコル分析 / 発想技法 / 拡散的思考 / 探求 … More / デザイン思考 / 創造的思考観 / 固着 / 創造性教育 / 創造性 … More
Except Principal Investigator
メタ認知 / 学習プログラム / 個別最適な学び / 科学的探究 / 問題解決 / 発話意図解釈 / 発話意図 / 誤解 / コミュニケーション / IPEパラダイム / 他者の意図 / 誤解予防 / 創造的因果推理 / 教材開発 / 創造的因果推理力 Less
  • Research Projects

    (5 results)
  • Research Products

    (45 results)
  • Co-Researchers

    (4 People)
  •  創造的思考過程における自己調整方略の形成に関する研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      山口 洋介
    • Project Period (FY)
      2024 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Doshisha University
  •  メタ認知的支援の視点による個別最適な学びの実現に向けた実証研究

    • Principal Investigator
      久坂 哲也
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      Iwate University
  •  Development of misunderstanding-prevention learning program that works on metacognition and fosters skills for flexible interpretation of others' intention

    • Principal Investigator
      Sannomiya Machiko
    • Project Period (FY)
      2018 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Osaka University
  •  思考プロセスの個人差に応じた創造性教育プログラムの開発と検証Principal Investigator

    • Principal Investigator
      山口 洋介
    • Project Period (FY)
      2018 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Doshisha University
      Kochi University of Technology
      Osaka University
  •  Development of a learning program which fosters creativity in causal inference by facilitating metacognition

    • Principal Investigator
      Sannomiya Machiko
    • Project Period (FY)
      2014 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Osaka University

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 学ぶ・教える2020

    • Author(s)
      中澤 渉、野村 晴夫、金澤 忠博、木村 涼子、篠原 恵介、園山 大祐、澤村 信英、中村 瑛仁、中井 宏、山口 洋介、西森 年寿
    • Total Pages
      284
    • Publisher
      大阪大学出版会
    • ISBN
      9784872596212
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13236
  • [Journal Article] Children's response to teachers' admonishing expression2022

    • Author(s)
      Sannomiya Machiko、Yamaguchi Yosuke、Miyamoto Yusuke
    • Journal Title

      Journal of Human Environmental Studies

      Volume: 20 Issue: 2 Pages: 135-141

    • DOI

      10.4189/shes.20.135

    • ISSN
      1348-5253, 1883-7611
    • Language
      English
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13236
  • [Journal Article] Children’s response to teachers’ admonishing expression: Basic data for teachers’ metacognition on educational communication.2022

    • Author(s)
      Sannomiya, M., Yamaguchi, Y., & Miyamoto, Y.
    • Journal Title

      Journal of Human Environmental Studies

      Volume: 20 Pages: 135-141

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02899
  • [Journal Article] 学校現場における介入研究を考える2022

    • Author(s)
      大谷和大, 田中あゆみ, 町岳, 山口洋介, 石川信一, 中谷素之, 安藤史高
    • Journal Title

      ソーシャル・モチベーション研究

      Volume: 11 Pages: 32-41

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13236
  • [Journal Article] 行動を促す発話の目標フレーミングが受け手の認知・感情・行動動機づけに及ぼす効果2021

    • Author(s)
      三宮真智子・松島 洋輝・山口洋介
    • Journal Title

      人間環境学研究

      Volume: 19 Pages: 109-115

    • NAID

      130008137721

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02899
  • [Journal Article] 日本の中高生における道徳的志向性の変化および創造的態度との関連2021

    • Author(s)
      山口洋介・智原正行
    • Journal Title

      大阪信愛学院短期大学紀要

      Volume: 56 Pages: 1-10

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13236
  • [Journal Article] Creativity training for multifaceted inferences of reason behind others’ behaviors2021

    • Author(s)
      Sannomiya, M., Mashimo, T., & Yamaguchi, Y.
    • Journal Title

      Thinking Skills and Creativity

      Volume: 39 Pages: 100757-100757

    • DOI

      10.1016/j.tsc.2020.100757

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02899, KAKENHI-PROJECT-18K13236
  • [Journal Article] 道徳教育と創造性教育は対立するのか?―心理学的観点からの理論的考察―2021

    • Author(s)
      山口洋介
    • Journal Title

      人間環境学研究

      Volume: 19 Pages: 41-50

    • NAID

      130008059364

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13236
  • [Journal Article] 行動を促す発話の目標フレーミングが受け手の認知・感情・行動動機づけに及ぼす効果2021

    • Author(s)
      三宮真智子・松島洋輝・山口洋介
    • Journal Title

      人間環境学研究

      Volume: 19 Pages: 109-115

    • NAID

      130008137721

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13236
  • [Journal Article] 創造的思考力の育成に関する授業プログラムの開発:オンライン授業における実践2020

    • Author(s)
      山口洋介
    • Journal Title

      大阪大学高等教育研究

      Volume: 9 Pages: 89-101

    • NAID

      120007027108

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13236
  • [Journal Article] 発想に及ぼすあいづちの種類の効果2019

    • Author(s)
      三宮真智子・山口洋介
    • Journal Title

      心理学研究

      Volume: 90

    • NAID

      130007695445

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13236
  • [Journal Article] 発想に及ぼすあいづちの種類の効果2019

    • Author(s)
      三宮真智子・山口 洋介
    • Journal Title

      心理学研究

      Volume: 90(3) Pages: 301-307

    • NAID

      130007695445

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02899
  • [Journal Article] Effects of the type of backchannel utterances in idea generation during video-mediated communication2019

    • Author(s)
      三宮真智子・藤原伸彦・山口洋介
    • Journal Title

      大阪大学教育学年報

      Volume: 24 Pages: 19-28

    • DOI

      10.18910/71372

    • NAID

      120006585444

    • ISSN
      13419595
    • Year and Date
      2019-03-31
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13236
  • [Journal Article] Effects of the type of backchannel utterances in idea-generation2019

    • Author(s)
      Sannomiya Machiko、Yamaguchi Yosuke
    • Journal Title

      The Japanese journal of psychology

      Volume: 90 Issue: 3 Pages: 301-307

    • DOI

      10.4992/jjpsy.90.18311

    • NAID

      130007695445

    • ISSN
      0021-5236, 1884-1082
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13236
  • [Journal Article] Creativity training in causal inference using the idea post-exposure paradigm: Effects on idea generation in junior high school students.2016

    • Author(s)
      Machiko Sannomiya and Yosuke Yamaguchi
    • Journal Title

      Thinking Skills and Creativity

      Volume: 22 Pages: 152-158

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350278
  • [Journal Article] Cultural preferences in online learning environments: How Japanese and American university students evaluate 3-dimensional learning spaces?2015

    • Author(s)
      Kazuhiro Ohtani, Paul Wallace, Yosuke Yamaguchi, Machiko Sannomiya
    • Journal Title

      大阪大学教育学年報

      Volume: 20

    • NAID

      120005822930

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350278
  • [Presentation] 自己視点に対する心的固着からの脱却を促す授業開発2023

    • Author(s)
      山口洋介
    • Organizer
      日本教育工学会2023年秋季大会(第43回全国大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13236
  • [Presentation] Interpretation of teachers’ utterance intention influences students’ responses.2021

    • Author(s)
      Sannomiya, M., Kawaguchi, A., & Yamaguchi, Y.
    • Organizer
      International Congress of Psychology
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02899
  • [Presentation] Interpretation of teachers’ utterance intention influences students’ responses.2021

    • Author(s)
      Sannomiya, M., Kawaguchi, A., & Yamaguchi, Y.
    • Organizer
      32nd International Congress of Psychology
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13236
  • [Presentation] 学習の価値づけが成績を高めるのか、成績が良いから価値づけるのか?:メタ分析の交差遅延モデルによる検討2021

    • Author(s)
      大谷和大・岡田 涼・山口洋介・石井 僚
    • Organizer
      日本心理学会第85回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13236
  • [Presentation] 学部横断的な授業における創造的思考力育成プログラムの開発および検証:オンライン授業におけるコミュニケーションの活性化とともに2021

    • Author(s)
      山口洋介
    • Organizer
      日本心理学会第85回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13236
  • [Presentation] 日課の計画が効力期待に与える影響:大学生における認知的方略パターン別の検討2020

    • Author(s)
      澤山郁夫・山口洋介・三宮真智子
    • Organizer
      日本心理学会第84回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13236
  • [Presentation] 介入効果の個人差:創造性への介入2020

    • Author(s)
      山口洋介
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13236
  • [Presentation] 創造性の測定方法に関する理論的妥当性2019

    • Author(s)
      山口洋介・三宮真智子
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02899
  • [Presentation] 成果に基づく創造性の定義に関する理論的考察2019

    • Author(s)
      山口洋介・三宮真智子
    • Organizer
      日本心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02899
  • [Presentation] IPEパラダイムを活用した多面的な理由推理トレーニング2019

    • Author(s)
      三宮真智子・真下知子・山口洋介
    • Organizer
      日本心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02899
  • [Presentation] 創造性研究の立場から見た介入研究のあり方2019

    • Author(s)
      山口洋介
    • Organizer
      ソーシャルモチベーション研究会サマーカンファレンス 2019 京都 & 新学術領域「意志動力学」第2回心理系研究交流会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13236
  • [Presentation] 創造性の測定方法に関する理論的妥当性2019

    • Author(s)
      山口洋介・三宮真智子
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13236
  • [Presentation] IPEパラダイムを活用した 多面的な理由推理トレーニング2019

    • Author(s)
      三宮真智子・真下知子・山口洋介
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13236
  • [Presentation] 成果に基づく創造性の定義に関する理論的考察2019

    • Author(s)
      山口洋介・三宮真智子
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13236
  • [Presentation] 発話を聞く際の注目の当て方がその後の行動選択に及ぼす影響2018

    • Author(s)
      中尾朋子, 三宮真智子, 山口洋介
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02899
  • [Presentation] 子どもの話を聞く場面における教師の習慣的態度が教師の効力感及びワーク・エンゲイジメントに与える影響2018

    • Author(s)
      中尾朋子・山口洋介・三宮真智子
    • Organizer
      日本心理学会第82回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13236
  • [Presentation] 「子供の話を聞く場面における教師の習慣的態度」に関する質問項目の作成2018

    • Author(s)
      中尾朋子・山口洋介・三宮真智子
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会発表論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13236
  • [Presentation] 思考プロセスに関する言語報告手法の収集および体系化2018

    • Author(s)
      山口洋介・三宮真智子
    • Organizer
      日本心理学会第82回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13236
  • [Presentation] アイデア生成過程における系列位置と創造性(3) 生成された個数別による検討2017

    • Author(s)
      山口洋介, 三宮真智子
    • Organizer
      日本心理学会第81回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350278
  • [Presentation] 創造性に関する心理学的研究の動向 テーマ別の件数の推移を中心として2017

    • Author(s)
      山口洋介, 三宮真智子
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350278
  • [Presentation] 同一参加者を対象としたタイピング思考法と発話思考法の比較2017

    • Author(s)
      山口洋介, 三宮真智子
    • Organizer
      日本教育工学会第33回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350278
  • [Presentation] ICTは創造性教育にどのように寄与しうるか?2016

    • Author(s)
      山口洋介,三宮真智子
    • Organizer
      第32回日本教育工学会
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350278
  • [Presentation] The effect of planning the daily routine on the efficacy expectation of pursuing the goal.2016

    • Author(s)
      Ikuo Sawayama, Yosuke Yamaguchi, and Machiko Sannomiya
    • Organizer
      第31回国際心理学会議
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜
    • Year and Date
      2016-07-24
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350278
  • [Presentation] 創造的因果推理トレーニングの効果(1)発想数および発想カテゴリ数の変化2015

    • Author(s)
      三宮真智子,山口洋介
    • Organizer
      日本心理学会第79回大会発表
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議場
    • Year and Date
      2015-09-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350278
  • [Presentation] 大学生における創造観とアイデア生成の関連性(2)―思考の柔軟性の側面に着目して2015

    • Author(s)
      山口洋介,三宮真智子
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会発表
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ(新潟コンベンションセンター)
    • Year and Date
      2015-08-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350278
  • [Presentation] 創造的因果推理トレーニングの効果(2)事後アンケート に対する回答の分析2015

    • Author(s)
      山口洋介,三宮真智子
    • Organizer
      日本心理学会第79回大会発表
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議場
    • Year and Date
      2015-09-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350278
  • [Presentation] 拡散的思考課題の解答に関するカテゴリ抽出手法の体系化の試み2015

    • Author(s)
      山口洋介,三宮真智子
    • Organizer
      第5回知識共創フォーラム
    • Place of Presentation
      金沢市
    • Year and Date
      2015-03-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350278
  • [Presentation] アイデア生成過程における系列位置と創造性(2) テキストマイニングを用いた分析2014

    • Author(s)
      山口洋介,三宮真智子
    • Organizer
      日本心理学会第78回大会発表
    • Place of Presentation
      京都市
    • Year and Date
      2014-09-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350278
  • [Presentation] 大学生における創造観とアイデア生成の関連性2014

    • Author(s)
      山口洋介,三宮真智子
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会発表
    • Place of Presentation
      神戸市
    • Year and Date
      2014-11-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350278
  • 1.  Sannomiya Machiko (90170828)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 22 results
  • 2.  西森 年寿 (90353416)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  久坂 哲也 (00779944)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  大谷 和大 (20609680)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi