• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

OTAKI AYANO  大瀧 綾乃

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 60840676
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 静岡大学, 教育学部, 講師
2025: 静岡大学, 情報学部, 講師
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2022 – 2024: 静岡大学, 教育学部, 講師
2020 – 2021: 静岡大学, 情報学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 02100:Foreign language education-related
Except Principal Investigator
Basic Section 02100:Foreign language education-related / Basic Section 02080:English linguistics-related
Keywords
Principal Investigator
自動詞・他動詞・自他両用動詞 / 英語指導法の開発 / 無生物主語の習得 / 英文法指導法の開発 / 明示的文法指導の効果 / 主語の有生性 / 直接否定証拠 / 明示的文法指導 / 主語名詞句の有生性 / 他動詞・自動詞・自他両用動詞 … More / 他動詞用法・自動詞用法 / 動詞の用法 / 英語学習者 / 第二言語習得 … More
Except Principal Investigator
第二言語習得 / 文法指導 / 英語教育 / 明示的文法指導 / 言語学 / 習得困難度 / 英文法習得 / テンスとアスペクト / 目的語省略 / 文法習得 / 文法形態素 / 音声指導 / 明示的指導とその効果 / 英語教育学 / 修正フィードバック / 誤り訂正 / 音声の習得 / 形態統語の習得 / 明示的指導 / 母語獲得 / 日英語対照 / 省略現象 / 項省略 / 直接否定証拠 / ミニマリストプログラム / タ形 / 再帰代名詞 / GET受動文 / 第二言語獲得 / コピー形成 / 感情表出 / 動詞のアスペクト / 極小主義 Less
  • Research Projects

    (4 results)
  • Research Products

    (23 results)
  • Co-Researchers

    (7 People)
  •  日本語母語話者による英語文法の習得困難度検証とその英語教育への応用

    • Principal Investigator
      横田 秀樹
    • Project Period (FY)
      2023 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Shizuoka University of Art and Culture
  •  Examination of the effects of explicit instruction and error correction to Japanese learners of English

    • Principal Investigator
      白畑 知彦
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Shizuoka University
  •  Contrastive Study of Ellipsis Phenomenon in Japanese and English and its Acquisition

    • Principal Investigator
      Komachi Masayuki
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02080:English linguistics-related
    • Research Institution
      Shizuoka University
  •  Examination of the acquisition of verb usage by Japanese learners of English and the development of effective instructional methodsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      OTAKI AYANO
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Shizuoka University

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 「他動詞と自動詞の区別と明示的指導―非対格動詞の場合―」『第二言語習得研究の科学2 言語の指導』2023

    • Author(s)
      大瀧 綾乃
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874249376
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13131
  • [Book] 「他動詞と自動詞の区別と明示的指導―非対格動詞の場合―」『第二言語習得研究の科学2 言語の指導』2023

    • Author(s)
      大瀧綾乃
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874249376
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20476
  • [Book] 「動詞の3区分とその指導法」『英語のしくみと教え方 こころ・ことば・学びの理論をもとにして』2020

    • Author(s)
      大瀧綾乃
    • Total Pages
      217
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874248393
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13131
  • [Journal Article] Measuring the English vocabulary acquisition of Japanese learners2024

    • Author(s)
      Ishikawa Yoshie、Otaki Ayano、Okamura Hiromu、Shirahata Tomohiko
    • Journal Title

      Studies in English Language and Education

      Volume: 11 Issue: 1 Pages: 59-75

    • DOI

      10.24815/siele.v11i1.30460

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K18678, KAKENHI-PROJECT-20K13131, KAKENHI-PROJECT-23K20476
  • [Journal Article] Errors of Object Drop at Transitive Verb Structures by Japanese Learners of English: Preliminary Study2023

    • Author(s)
      大瀧 綾乃、中川 右也、箱﨑 雄子、横田 秀樹、白畑 知彦
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告. 教科教育学篇

      Volume: 55 Pages: 1-13

    • DOI

      10.14945/0002000165

    • ISSN
      0286732X
    • URL

      https://shizuoka.repo.nii.ac.jp/records/2000165

    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K00706, KAKENHI-PROJECT-23K00750, KAKENHI-PROJECT-20K13131, KAKENHI-PROJECT-23K20476
  • [Journal Article] 他動詞と自動詞の区別と明示的指導:arriveなどの非対格動詞の場合2023

    • Author(s)
      大瀧綾乃
    • Journal Title

      大瀧ほか(編)『第二言語習得研究の科学 第2巻 言語の指導』くろしお出版

      Volume: - Pages: 41-62

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00678
  • [Journal Article] 日本語を母語とする英語学 習者による他動詞の目的語欠如の誤り―予備的調査―2023

    • Author(s)
      大瀧綾乃・中川右也・箱崎雄子・横田秀樹・白畑知彦
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告 教科教育学篇

      Volume: 55 Pages: 1-13

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00678
  • [Journal Article] 否定証拠を主とした明示的文法指導の効果 ―英語の自動詞に対する理解に焦点を当てて―2022

    • Author(s)
      大瀧綾乃
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 51 Pages: 1958-202

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00678
  • [Journal Article] 否定証拠を主とした明示的文法指導の効果 ―英語の自動詞に対する理解に焦点を当てて―2022

    • Author(s)
      大瀧綾乃
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 51 Pages: 195-202

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13131
  • [Journal Article] Effects of Explicit Grammar Instruction Involving Negative Evidence:2022

    • Author(s)
      大瀧綾乃
    • Journal Title

      Journal of the Chubu English Language Education Society

      Volume: 51 Issue: 0 Pages: 195-202

    • DOI

      10.20713/celes.51.0_195

    • ISSN
      0386-6548, 2424-063X
    • Year and Date
      2022-01-31
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20476
  • [Journal Article] 自動詞への正しい理解を高めるための明示的文法指導の効果-文の構造と主語の有生性に着目してー2021

    • Author(s)
      大瀧綾乃
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 50 Pages: 161-168

    • NAID

      40022701163

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13131
  • [Journal Article] 英語語彙学習の効果に関する研究 -高校生を対象としたチャンク学習と単語単独学習の比較2021

    • Author(s)
      石川芳恵・大瀧綾乃
    • Journal Title

      The Language Teacher

      Volume: 45 Issue: 1 Pages: 15-20

    • DOI

      10.37546/jalttlt45.1-3

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13131
  • [Presentation] 日本語母語英語学習者による他動詞の誤りの原因 ―予備的調査―2023

    • Author(s)
      大瀧綾乃・中川右也・箱崎雄子・横田秀樹・白畑知彦
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20476
  • [Presentation] 認知言語学的アプローチによる動詞補部の明示的指導法2023

    • Author(s)
      中川右也・横田秀樹・箱崎雄子・大瀧綾乃・白畑知彦
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20476
  • [Presentation] 日本語母語英語学習者による他動詞の誤りの原因 ―予備的調査―2023

    • Author(s)
      大瀧綾乃・中川右也・箱崎雄子・横田秀樹・白畑知彦
    • Organizer
      全国英語教育学会 第48回香川研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13131
  • [Presentation] How should English, as a second language, be pronounced?2023

    • Author(s)
      Hakozaki, Y., Nakagawa, Y., Yokota, H., Otaki, A. and Shirahata, T.
    • Organizer
      Pacific Second Language Forum 2023
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20476
  • [Presentation] 日本語母語英語学習者による他動詞の誤りの原因 ―予備的調査―2023

    • Author(s)
      大瀧綾乃・中川右也・箱崎雄子・横田秀樹・白畑知彦
    • Organizer
      全国英語教育学会 第48回香川研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K00750
  • [Presentation] 日本語母語英語学習者による他動詞の誤りの原因 ―予備的調査―2023

    • Author(s)
      大瀧綾乃・中川右也・箱崎雄子・横田秀樹・白畑知彦
    • Organizer
      全国英語教育学会 第 48 回香川研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00678
  • [Presentation] Animacy Effects in the Acquisition of Verb Transitivity and Intransitivity by Japanese Learners of English2021

    • Author(s)
      Ayano Otaki
    • Organizer
      The 20th International Conference of the Japan Second Language Association
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13131
  • [Presentation] 否定証拠中心の明示的文法指導の効果: 英語の自動詞に焦点を当てて(課題別研究プロジェクト「言語・認知・学習理論を基盤とした英語指導の新しい展開」)2021

    • Author(s)
      大瀧綾乃
    • Organizer
      中部地区英語教育学会 第50回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13131
  • [Presentation] 否定証拠中心の明示的文法指導の効果: 英語の自動詞に焦点を当てて > (課題別研究プロジェクト「言語・認知・学習理論を基盤とした英語指導の新しい展開」)2021

    • Author(s)
      大瀧綾乃
    • Organizer
      中部地区英語教育学会 第50回愛知記念大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00678
  • [Presentation] 明示的文法指導の内容の違いが自動詞の正しい理解に与える影響2021

    • Author(s)
      大瀧綾乃
    • Organizer
      中部地区英語教育学会 課題別研究プロジェクト「言語・認知・学習理論を基盤とした英語指導の新しい展開」第7回研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13131
  • [Presentation] 英語学習者による他動詞構造の習得:主語名詞句の有生性からの影響2020

    • Author(s)
      大瀧綾乃
    • Organizer
      情報学シンポジウム2020
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13131
  • 1.  白畑 知彦 (50206299)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 2.  横田 秀樹 (50440590)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 3.  Komachi Masayuki (70467364)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  田村 敏広 (90547001)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  中川 右也 (10551161)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 6.  箱崎 雄子 (50351490)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 7.  岡村 明夢
    # of Collaborated Projects: 0 results
    # of Collaborated Products: 1 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi