• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Hiroyuki Fujii  藤井 啓之

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

藤井 啓之  フジイ ヒロユキ

FUJII Hiroyuki  藤井 啓之

Less
Researcher Number 70253044
Affiliation (Current) 2025: 日本福祉大学, 教育・心理学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2022 – 2023: 日本福祉大学, 教育・心理学部, 教授
2018 – 2023: 日本福祉大学, 経済学部, 教授
2015 – 2016: 日本福祉大学, 経済学部, 教授
2011 – 2014: 愛知教育大学, 教育学部, 教授
2010: 愛知教育大学, 教育学部, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09010:Education-related
Except Principal Investigator
Basic Section 09010:Education-related / Basic Section 09020:Sociology of education-related / Education / Education on school subjects and activities
Keywords
Principal Investigator
多職種連携 / 教育実習 / 異文化間教育 / 教員養成 / インクルーシブ教育 / ドイツ / 過激主義 / インクルージョン / 承認 / 多様性とと普遍性 … More / ルール / レールプランPLUS / コンピテンシー志向 / いじめ・暴力 / 道徳教育 / 参加による学び / 移民・難民 / 教科横断的な価値教育 / 学校外活動 / 教育課程外活動 / 財団 / 教育課程 / 参加 / 民主主義 / 価値教育 … More
Except Principal Investigator
生活指導 / コンピテンシー / 資質能力 / ポスト資質・能力 / 日独国際共同研究 / 公教育 / ポスト資質能力 / 価値教育 / 社会参加 / 犯罪予防 / 参加 / いじめ防止 / 多様性 / 民主主義 / 学校づくり / 学校 / いじめ / 暴力 / 暴力予防 / 教育方法改革 / 学力向上政策 / PISA / ドイツ / 「働くこと」に関わる学び / 生活習慣 / 基礎的な学力 / 生存権を保障するための環 / 地域連携 / 中3勉強会 / 自分との出会い直し / 他者との出会い直し / 中卒就労ネットワーク / 教育と福祉の共同 / 中3勉強会 / 新しい公共 / ケア / 教育と福祉との共同 / 生きづらさ / 支援ネットワーク / 子どもの貧困 Less
  • Research Projects

    (6 results)
  • Research Products

    (20 results)
  • Co-Researchers

    (15 People)
  •  ドイツのインクルーシブ教育と教員養成・研修プログラム・多職種協働の現実と課題Principal Investigator

    • Principal Investigator
      藤井 啓之
    • Project Period (FY)
      2023 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Nihon Fukushi University
  •  ドイツにおける暴力予防教育プログラムに関する研究

    • Principal Investigator
      高橋 英児
    • Project Period (FY)
      2019 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09020:Sociology of education-related
    • Research Institution
      University of Yamanashi
  •  Founding the moral education curriculum scientifically through the research on the value-education in State Bayern, Germany.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      Hiroyuki Fujii
    • Project Period (FY)
      2018 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Nihon Fukushi University
  •  International Collaborative Research Between Japan and Germany on the View of Public Education in the Post-Competency Era

    • Principal Investigator
      HISADA Toshihiko
    • Project Period (FY)
      2018 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Osaka Aoyama University
  •  The Policies for Improving Scholastic Achievements and the Reform of Educational Methods in Germany after PISA

    • Principal Investigator
      Hisada Toshihiko
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Osaka Aoyama University
  •  Education Clinical Study on guidance and support to students in poverty.

    • Principal Investigator
      YAMAMOTO Toshiro
    • Project Period (FY)
      2010 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Nihon Fukushi University

All 2024 2022 2021 2020 2019 2016 2014 2013 2012

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 『よい教育とはなにか-倫理・政治・民主主義』2016

    • Author(s)
      ガート・ビースタ著 藤井啓之・玉木博章訳
    • Total Pages
      205
    • Publisher
      白澤社・現代書館
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26301037
  • [Book] 新しい時代の生活指導2014

    • Author(s)
      山本敏郎, 藤井啓之, 高橋英児, 福田敦志
    • Total Pages
      340
    • Publisher
      有斐閣
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22531036
  • [Book] 新しい時代の生活指導2014

    • Author(s)
      山本敏郎、藤井啓之、高橋英児、福田敦志
    • Total Pages
      340
    • Publisher
      有斐閣
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22531036
  • [Journal Article] ドイツ・バイエルン州における価値教育の検討(1) ―価値教育重点化に至る経緯と実施経過について―2024

    • Author(s)
      藤井啓之
    • Journal Title

      日本福祉大学子ども発達学論集

      Volume: 16 Pages: 171-184

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02072
  • [Journal Article] 子ども・若者に親密圏を保障する2022

    • Author(s)
      藤井啓之
    • Journal Title

      生活指導研究

      Volume: 39 Pages: 1-10

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02349
  • [Journal Article] 高等学校を軸とした地域における保小中高大連携の可能性と課題―吉舎学区「資質・能力」の実践と吉舎学区学校運営協議会構想の検討―2022

    • Author(s)
      吉田成章・滝沢潤・安藤和久・川本吉太郎・橋本拓夢・藤原由佳・金原遼・武島千明・澤田百花・俵龍太朗・田芯語・藤井冴佳・馬承昭・明月
    • Journal Title

      広島県立日彰館高等学校編『研究紀要』

      Volume: 19 Pages: 53-60

    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00982
  • [Journal Article] 教科における「探究」と総合における「探究」はいかに生きることの「探究」につながるか2022

    • Author(s)
      吉田成章・滝沢潤・安藤和久・藤原由佳・澤田百花・俵龍太朗・曾玉儒・藤井翔太・明月
    • Journal Title

      広島県立吉田高等学校編『令和3年度広島県立吉田高等学校研究紀要』

      Volume: ― Pages: 86-118

    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00982
  • [Journal Article] 教科書は「主体的・対話的で深い学び」をいかに求めているか―2019年度検定済み中学校教科書の分析を中心に―2022

    • Author(s)
      吉田成章・松田充・宮本勇一・安藤和久・藤原由佳・阿蘇真早子・金原遼・三戸部由幸・澤田百花・藤井翔太・明月・唐暁冬
    • Journal Title

      中国四国教育学会編『教育学研究紀要』(CD-ROM版)

      Volume: 67 Pages: 483-494

    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00982
  • [Journal Article] 授業研究の日独共同比較研究―広島大学教育方法学研究室・ライプツィヒ大学一般教授学講座間の共同研究報告書―2021

    • Author(s)
      宮本勇一・松田充・安藤和久・藤原由佳・阿蘇真早子・金原遼・三戸部由幸・澤田百花・藤井翔太・明月・吉田成章
    • Journal Title

      広島大学大学院人間社会科学研究科教育方法学研究室編『教育方法学研究室紀要』

      Volume: 3 Pages: 33-52

    • NAID

      120007153009

    • Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00982
  • [Journal Article] 教育的関係における顔=表情の意義に関する一考察2016

    • Author(s)
      藤井啓之
    • Journal Title

      日本福祉大学教職課程センター編『教職課程論集』

      Volume: 第14集 Pages: 6-12

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26301037
  • [Journal Article] 学級はだれのものか2014

    • Author(s)
      藤井啓之
    • Journal Title

      生活指導

      Volume: 713 Pages: 22-29

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22531036
  • [Journal Article] 孤立的にサバイバルする子どもたちのなかのいじめ2012

    • Author(s)
      藤井啓之
    • Journal Title

      生活指導

      Volume: 706 Pages: 38-45

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22531036
  • [Journal Article] 孤立的にサバイバルする子どもたちのなかのいじめ2012

    • Author(s)
      藤井啓之
    • Volume
      706号
    • Pages
      38-45
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22531036
  • [Presentation] 教科書は「主体的・対話的で深い学び」をいかに求めているか―2019年度検定済み中学校教科書の分析を中心に―2021

    • Author(s)
      吉田成章・松田充・宮本勇一・安藤和久・藤原由佳・阿蘇真早子・金原遼・三戸部由幸・澤田百花・藤井翔太・明月・唐暁冬
    • Organizer
      中国四国教育学会第73回大会自由研究発表「カリキュラム」部会、山口大学(オンライン)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00982
  • [Presentation] ドイツ・バイエルン州における価値教育に関する研究 -全体構想と実施体制と実践例について─2020

    • Author(s)
      藤井啓之・高橋英児
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00982
  • [Presentation] ドイツ・バイエルン州における価値教育に関する研究─全体構想と実施体制と実践例について─2020

    • Author(s)
      藤井啓之 高橋英児
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02349
  • [Presentation] 道徳教育の構造的把握-構成要素とその相互関連の発達論的検討-2019

    • Author(s)
      藤井啓之
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00982
  • [Presentation] 道徳教育の構造的把握-構成要素とその相互関連の発達論的検討-2019

    • Author(s)
      藤井啓之
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02349
  • [Presentation] ドイツの暴力防止教育に関する動向研究2013

    • Author(s)
      高橋英児, 藤井啓之
    • Organizer
      日本生活指導学会
    • Place of Presentation
      和歌山大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22531036
  • [Presentation] ドイツの暴力防止教育に関する動向研究2013

    • Author(s)
      高橋英児、藤井啓之
    • Organizer
      日本生活指導学会
    • Place of Presentation
      和歌山大学(和歌山県和歌山市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22531036
  • 1.  TAKAHISHI Eiji (40324173)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 2.  中山 あおい (00343260)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  吉田 茂孝 (60462074)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 4.  大村 眞依子 (60535285)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  Hisada Toshihiko (70135763)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  清永 修全 (00609654)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  熊井 将太 (30634381)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  吉田 成章 (70514313)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 9.  樋口 裕介 (80587650)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  辻野 けんま (80590364)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  高木 啓 (90379868)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  YAMAMOTO Toshiro (00166810)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 13.  TERUMOTO Hirotaka (10227530)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  SUZUKI Nobuhiro (70226538)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  FUKUDA Atsushi (10325136)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi