• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Hamamoto Hideki  濱本 秀樹

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

濱本 秀樹  ハマモト ヒデキ

HAMAMOTO Hideki  濱本 秀樹

浜本 秀樹  ハマモト ヒデキ

Less
Researcher Number 70258127
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 大阪公立大学, 国際基幹教育機構, 非常勤講師
2025: 近畿大学, その他部局等, 名誉教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2022 – 2023: 近畿大学, その他部局等, 名誉教授
2017 – 2019: 近畿大学, 国際学部, 教授
2007 – 2014: 近畿大学, 文芸学部, 教授
2006: 神戸松蔭女子学院大学, 文学部, 助教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Foreign language education / Basic Section 02100:Foreign language education-related
Except Principal Investigator
Foreign language education / Education on school subjects and activities
Keywords
Principal Investigator
認知意味論 / ジェスチャー / 結果構文 / 身体化認知 / 身体化認知経験 / 帰納的推論 / 社会文化理論 / 身体化された認知経験 / 帰納推論 / 仮説形成推論 … More / 心の理論 / 英語教授法 / イメージスキーマ / 文法のイメージスキーマ化 / 英文法 / 英語仮定法 / 因果関係理論 / 英語結果構文 / アニメ / イラスト / 意味論的分析 / 統語ジェスチャー / オノマトペ / 音象徴理論 / 否定のスコープ / 複合動詞の結果用法 / 否定現象 / 現在完了進行形 / 形容詞の同義性 / frame semantics / 反実仮想文 / 英語文法 / 形容詞の意味理解 / テンス・アスペクト / インタラクティブジェスチャー / 意味論的ジェスチャー / 意味的ジェスチャー / 認知図式 / 統語的ジェスチャー / ホリスティックな学習 / 早期英語教育 / 意味に基づく文法教育 / 早期英語教育論 / 時制 / アスペクト / 英語の名詞の可算性・不可算性 / 認知言語学 / 絵本理解 … More
Except Principal Investigator
認知言語学 / 文法教育 / 英語教育 / 国語教育 / 日本語教 / 日英語対照 / 第二言語習得 / 国語学 / 外国語教育 / 日本語 / 英語 / 言語転移 / 言語意識 / 主語 / 日本語教育 / 英語科教育 / 国語科教育 / 日英対照 / 国語と英語の連携 / 言葉の教育 / 「外国語活動」 / 「言葉」の教育 / 教科文法 Less
  • Research Projects

    (6 results)
  • Research Products

    (40 results)
  • Co-Researchers

    (7 People)
  •  英文法のイメージスキーマ化と身体化認知に基づく英語教育法の提案Principal Investigator

    • Principal Investigator
      濱本 秀樹
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Kindai University
  •  A proposal of English teaching methodo based on cognitive embodied experiencePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Hamamoto Hideki
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Kindai University
  •  A basic research on efficacy of embodied experience in L2 grammar learningPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      HAMAMOTO Hideki
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Kinki University
  •  A basic research on the role of inference in the grammar acquisition process of a second language.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      HAMAMOTO Hideki
    • Project Period (FY)
      2009 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Kinki University
  •  Basic Studies on the Awareness of Language by English and Japanese Learners

    • Principal Investigator
      UMEHARA Daisuke
    • Project Period (FY)
      2009 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Konan Women's University
  •  A study toward co-operation in the education of grammar between Japanese and English

    • Principal Investigator
      MORIYAMA Takuro
    • Project Period (FY)
      2005 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Kyoto University of Education

All 2022 2019 2018 2017 2014 2011 2010 2009 2008 2007 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 認知言語学論考 162022

    • Author(s)
      Hamamoto Hideki( others)
    • Total Pages
      324
    • Publisher
      ヒツジ書房
    • ISBN
      9784823411311
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K00696
  • [Book] 否定の博物誌(Lorence Horn, Natural History of Negationの翻訳)2018

    • Author(s)
      河上、濱本、吉村、加藤
    • Total Pages
      822
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      9784894765771
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02911
  • [Book] 森山卓郎編 国語からはじめる外国語活動2009

    • Author(s)
      (共著)濱本秀樹
    • Total Pages
      260
    • Publisher
      慶応義塾大学出版会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520612
  • [Book] 国語から始める外国語教育2009

    • Author(s)
      森山卓郎、大津由紀夫、濱本秀樹, 他6名
    • Publisher
      慶應義塾大学出版会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520612
  • [Journal Article] English and Japanese Resultatives Resultative Constructions vs. Lexical Resultatives2022

    • Author(s)
      Hideki Hamamoto
    • Journal Title

      International Journal of English and Cultural Studies

      Volume: Vol. 5, No. 1; Issue: 1 Pages: 44-58

    • DOI

      10.11114/ijecs.v5i1.5560

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K00696
  • [Journal Article] Resultatives as an Equative Construction: Evidence from Japanese and Romanian, and Its Implication for English2022

    • Author(s)
      Hideki Hamamoto
    • Journal Title

      International Journal of Language and Linguistics

      Volume: 10(4) Pages: 248-259

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K00696
  • [Journal Article] Applying embodied cognition approaches to L2 learning2019

    • Author(s)
      Hamamoto HIdeki
    • Journal Title

      FLUP

      Volume: 1 Pages: 167183-167183

    • DOI

      10.21747/9789898969217/paraa9

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02911
  • [Journal Article] 2つの結果構文2018

    • Author(s)
      濱本秀樹
    • Journal Title

      近畿大学大学院紀要『混沌』

      Volume: 15 Pages: 1-25

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02911
  • [Journal Article] 第二言語教育法における身体化認知経験の有用性についての基礎研究2014

    • Author(s)
      濱本秀樹
    • Journal Title

      近畿大学文芸学部紀要 『文学・芸術・文化』

      Volume: 26 Pages: 143-158

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520680
  • [Journal Article] 意味に基づく英語文法教育論-動詞、アスペクト、時制篇-2011

    • Author(s)
      濱本秀樹
    • Journal Title

      混沌

      Volume: vol.8-2 Pages: 15-27

    • NAID

      120005736966

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520612
  • [Journal Article] 意味に基づく英語文法教育論-名詞を中心に-2011

    • Author(s)
      濱本秀樹
    • Journal Title

      混沌

      Volume: vol.8-1 Pages: 1-30

    • NAID

      120005736962

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520612
  • [Journal Article] 意味に基づく英語文法教育2011

    • Author(s)
      濱本秀樹
    • Journal Title

      近畿大学大学院紀要『混沌』

      Volume: 2010 vol.8 Pages: 87-116

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520612
  • [Journal Article] 意味に基づく英語文法教育論-動詞、アスペクト、時制篇-2011

    • Author(s)
      濱本秀樹
    • Journal Title

      近畿大学文芸学大学院紀要『混沌』

      Volume: 2011 Vol.9 Pages: 1-47

    • NAID

      120005736966

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520612
  • [Journal Article] 第二言語習得論の新展開2010

    • Author(s)
      濱本秀樹
    • Journal Title

      文学・芸術・文化

      Volume: 22巻、1号 Pages: 43-67

    • NAID

      120005735991

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520612
  • [Journal Article] 第二言語習得論の新展開2010

    • Author(s)
      濱本秀樹
    • Journal Title

      近畿大学文芸学部論集『文学・芸術・文化』

      Volume: 2010 vol.22 Pages: 142-166

    • NAID

      120005735991

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520612
  • [Journal Article] 早期英語教育における仮説形成推論の役割2009

    • Author(s)
      濱本秀樹
    • Journal Title

      文学・芸術・文化

      Volume: 20巻2号 Pages: 1-32

    • NAID

      120005735950

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520612
  • [Journal Article] 意味論からみた大学教育の意義2009

    • Author(s)
      濱本秀樹
    • Journal Title

      混沌 2009 vol.6

      Pages: 25-36

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520612
  • [Journal Article] 早期英語教育論-なぜ児童は英語の絵本を文法、語彙知識なしで楽しめるのか-2008

    • Author(s)
      濱本秀樹
    • Journal Title

      神戸松蔭女子学院大学Shoin Literary Review no. 41

      Pages: 37-71

    • NAID

      110006966897

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530657
  • [Journal Article] 早期英語教育論-なぜ児童は英語の絵本を文法、語彙知識なしで楽しめるのか-2008

    • Author(s)
      濱本秀樹
    • Journal Title

      神戸松蔭女子学院大学Shoin Literary Review 41

      Pages: 37-71

    • NAID

      110006966897

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530657
  • [Journal Article] 早期英語教育における文法発見のプロセスについて-仮説毛性推論と認知的方策による解明-2007

    • Author(s)
      濱本秀樹
    • Journal Title

      英語教育研究 31

      Pages: 37-71

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530657
  • [Journal Article] 「早期英語教育における文法発見のプロセスについて-仮説形成推論と認知的方策による解明-」2007

    • Author(s)
      浜本秀樹
    • Journal Title

      『英語教育研究』 31号

      Pages: 37-71

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530657
  • [Presentation] Rendering untranslatable culturally specific words translatable using frame semantics2019

    • Author(s)
      Hamamoto Hideki
    • Organizer
      Translation, Inclusivity, and Educational Settings
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02911
  • [Presentation] Instruction of English counterfactuals based on cognitively embodied experience2019

    • Author(s)
      Hamamoto Hideki
    • Organizer
      Hawaii International Conference on English Language and Literature
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02911
  • [Presentation] The effects of syntactic gestures on memorization and retention of learners of English2018

    • Author(s)
      Hideki Hamamoto
    • Organizer
      Hawaii International Conference on Education
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02911
  • [Presentation] Applying cognitive experience to L2 teaching2018

    • Author(s)
      Hideki Hamamoto
    • Organizer
      Aprolinguas 2018, University Porto
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02911
  • [Presentation] A proposal of Methodology for Teaching Japanese Onomatopoeic Expressions based on Sound Symbolic Theory2017

    • Author(s)
      Hideki Hamamoto
    • Organizer
      Applied Linguistic Association Austaralia and New Zealand
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02911
  • [Presentation] 即時習得と仮説形成推論2010

    • Author(s)
      濱本秀樹
    • Organizer
      日本SLA学会
    • Place of Presentation
      岐阜大学
    • Year and Date
      2010-06-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520612
  • [Presentation] 仮説形成と即時習得2010

    • Author(s)
      濱本秀樹
    • Organizer
      日本第二言語習得学会第10回大会
    • Year and Date
      2010-06-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520612
  • [Presentation] Fast Mapping and Abductive Inference2010

    • Author(s)
      濱本秀樹
    • Organizer
      オーストラリア応用言語学会
    • Place of Presentation
      クイーンズランド大学(豪)
    • Year and Date
      2010-07-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520612
  • [Presentation] On Fast mapping Phenomena and the Abductive Inference2010

    • Author(s)
      Hideki Hamamoto
    • Organizer
      Applied Linguistics Association
    • Place of Presentation
      Brisbane, Australia
    • Year and Date
      2010-07-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520612
  • [Presentation] 早期英語教育の意義2010

    • Author(s)
      濱本秀樹
    • Organizer
      近畿大学公開講座「小学校での外国語活動(英語)その意義と展望早期英語教育の意義
    • Place of Presentation
      近畿大学
    • Year and Date
      2010-10-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520612
  • [Presentation] 絵本理解と仮説形成推論2009

    • Author(s)
      濱本秀樹
    • Organizer
      全国英語教育学会35回大会
    • Year and Date
      2009-08-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520612
  • [Presentation] 認知言語学からみた早期英語教育2009

    • Author(s)
      濱本秀樹
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      鳥取大学
    • Year and Date
      2009-08-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520612
  • [Presentation] 児童の絵本理解の認知的解明2008

    • Author(s)
      濱本秀樹
    • Organizer
      関西英語教育学会
    • Place of Presentation
      神戸大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530657
  • [Presentation] 児童の絵本理解の認知的解明2008

    • Author(s)
      濱本秀樹
    • Organizer
      関西英語教育学会2008年度大会
    • Place of Presentation
      神戸大学
    • Year and Date
      2008-05-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530657
  • [Presentation] Can gestures help learners perceive syntactic structures?

    • Author(s)
      Hideki Hamamoto
    • Organizer
      American Association of Applied Linguistics
    • Place of Presentation
      AAAl, Toronto
    • Year and Date
      2015-03-21 – 2015-03-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520680
  • [Presentation] Relative adjectives mere and fake constitute another case of pragmatic intrusion into semantics

    • Author(s)
      濱本秀樹
    • Organizer
      Griffith University, Pragmatics meets Semantics conference
    • Place of Presentation
      Australia, Griffith University
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520680
  • [Presentation] An Experimental Investigation of Instructing English Polysemous and Synonymous Words to EFL Students through Embodied Cognitive Experience

    • Author(s)
      濱本秀樹
    • Organizer
      ALAA (Applied Linguistics Association of Australia Conference 2012)
    • Place of Presentation
      Curtin University
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520680
  • [Presentation] An Experimental Investigation of Applying Cognitive Linguistics to Instructed L2 Learning

    • Author(s)
      濱本秀樹
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      愛知学院大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520680
  • [Presentation] 同義語high/tallの使用条件分析と身体化認知経験に基づく指導と学習方策

    • Author(s)
      濱本秀樹
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      北星学園大学 札幌市厚別区大谷地西2-3-1
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520680
  • 1.  MORIYAMA Takuro (80182278)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  KATO Hisao (40135827)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  SUGAI Kazumi (10252206)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  TOMINAGA Hideo (10180176)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  UMEHARA Daisuke (70232907)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  KODAMA Kazuhiro (40340450)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  MORI Atsushi (30407209)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi