• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Matsuoka Katsuhiko  松岡 勝彦

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

MATUOKA Katuhiko  松岡 勝彦

松岡 勝彦  マツオカ カツヒコ

Less
Researcher Number 70312808
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 山口大学, 教育学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2014 – 2023: 山口大学, 教育学部, 教授
2010 – 2012: 山口大学, 教育学部, 准教授
2002 – 2004: 新潟大学, 教育人間科学部, 助教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Clinical psychology / 教科教育
Except Principal Investigator
Basic Section 09060:Special needs education-related / Special needs education / Medium-sized Section 9:Education and related fields / Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Keywords
Principal Investigator
コンサルテーション / 研修 / 養成プログラム / 特別支援教育コーディネーター養成 / 関係促進スキル / 問題解決スキル / 行動コンサルテーション / 特別支援教育コーディネーター / アセスメント / 心の理論 … More / 発達障害 / 応用行動分析 / 軽度発達障害 / 特別支援教育 / ビデオ弁別訓練 / 自閉症 / 般化 / コミュニケーション / 対人スキル … More
Except Principal Investigator
コンサルテーション / 遠隔支援能力向上プログラム / 遠隔TT支援環境 / 遠隔TT支援形態と方法 / 遠隔Team Teaching / 遠隔TT支援環境の開発と試行実践 / 遠隔支援能力向上プログラムの開発 / 遠隔TTの支援形態と方法 / 遠隔TT支援環境の開発 / 遠隔TT(Team Teaching) / ソフト / フィードバック / コンサルテーションスキル / 自己研修 / 特別支援教育コーディネーター / 応用行動分析学 / 国立大学附属幼稚園 / ポジティブな対人行動 / 集団随伴性 / 幼児教育 / 学校適応感 / 学校規模ポジティブ行動支援 / 小学校 / マネジブル / ビデオツール / 学校コンサルテーション / ビデオフィードバック / 機能的アセスメント・アプローチ / 特別な支援を必要とする児童生徒 / 教師研修プログラム / 行動コンサルテーション / 応用行動分析 / 行動問題 / 発達障害 / 機能的アセスメント / 行動面の問題 / 特別支援教育 / 行動障害 ・学校コンサルテーション Less
  • Research Projects

    (8 results)
  • Research Products

    (22 results)
  • Co-Researchers

    (14 People)
  •  現場での自己研修促進型ソフトによる特別支援教育コーディネーター養成モデルの開発

    • Principal Investigator
      須藤 邦彦
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      Yamaguchi University
  •  A development and trial practice of remote TT support environment in face-to-face lesson and program to improve the ability of remote support

    • Principal Investigator
      Takaoka Ryo
    • Project Period (FY)
      2021 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      Yamaguchi University
  •  幼児に対する集団随伴性を軸としたポジティブな対人行動獲得支援プログラムの開発

    • Principal Investigator
      宮木 秀雄
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
    • Research Institution
      Yamaguchi University
  •  Development of a new school consultation model using manageable video feedback

    • Principal Investigator
      Suto Kunihiko
    • Project Period (FY)
      2018 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      Yamaguchi University
  •  Development and analysis of new training program including interpersonal skills for Special Support Educational Coordinators.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      Matsuoka Katsuhiko
    • Project Period (FY)
      2017 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Clinical psychology
    • Research Institution
      Yamaguchi University
  •  Application of functional behavior analysis approaches to the behavior problems for special needs students

    • Principal Investigator
      Kato Tetsubumi
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Joetsu University of Education
  •  Development of Effective Consultation System of Behavioral Disorders for Students with Developmental Disabilities

    • Principal Investigator
      INOUE Masahiko
    • Project Period (FY)
      2010 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Tottori University
  •  発達障害者における「心的状態」の理解に基づく対人スキルの形成と般化Principal Investigator

    • Principal Investigator
      松岡 勝彦
    • Project Period (FY)
      2002 – 2004
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      Niigata University

All 2022 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 幼稚園における集団随伴性下での幼児の援助行動の生起条件2022

    • Author(s)
      宮木秀雄・松村佳枝・須藤邦彦・松岡勝彦
    • Journal Title

      山口大学教育学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 54 Pages: 193-199

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02676
  • [Journal Article] 特別支援教育及び応用行動分析学の視点から見た附属幼稚園の保育 : 正の強化、逆模倣(拡充模倣)、分りやすい指示等はどのように行われているか2020

    • Author(s)
      須藤邦彦・河野功志郎・中山理佳・高松大悟・林一穂・本多なつ・吉水麻莉・山本彩織・植村久美子・厚東佳奈枝・福田香織・髙橋千恵・高田和宜・松岡勝彦
    • Journal Title

      教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 49 Pages: 61-65

    • NAID

      120006816986

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04419
  • [Journal Article] 特別支援教育及び応用行動分析学の視点から見た附属幼稚園の保育 : 正の強化、逆模倣(拡充模倣)、分りやすい指示等はどのように行われているか2020

    • Author(s)
      須藤邦彦・河野功志郎・中山理佳・高松大悟・林一穂・本多なつ・吉水麻莉・山本彩織・植村久美子・厚東佳奈枝・福田香織・髙橋千恵・高田和宜・松岡勝彦
    • Journal Title

      教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 49 Pages: 61-65

    • NAID

      120006816986

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02792
  • [Journal Article] ASD成人における業務遂行中に不適切発言をする行動の改善 : 就労継続支援B型事業所職員への行動コンサルテーションの実践を通して2020

    • Author(s)
      植田隆博・松岡勝彦
    • Journal Title

      自閉症スペクトラム研究

      Volume: 17(2) Pages: 41-49

    • NAID

      130007992720

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02792
  • [Journal Article] ASD成人における業務遂行中に不適切発言をする行動の改善 : 就労継続支援B型事業所職員への行動コンサルテーションの実践を通して2020

    • Author(s)
      植田隆博・松岡勝彦
    • Journal Title

      自閉スペクトラム研究

      Volume: 17(2) Pages: 41-49

    • NAID

      130007992720

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04419
  • [Journal Article] 知的能力障害のある成人における日常生活スキルの支援(1)洗濯スキルに焦点を当てて2019

    • Author(s)
      田中奈々・松岡勝彦
    • Journal Title

      山口大学教育学部研究論叢

      Volume: 68 Pages: 211-214

    • NAID

      120006718538

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04419
  • [Journal Article] 知的能力障害のある成人における日常生活スキルの支援(2)入浴スキルに焦点を当てて2019

    • Author(s)
      松岡勝彦・田中奈々
    • Journal Title

      山口大学教育学部研究論叢

      Volume: 68 Pages: 215-218

    • NAID

      120006718539

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02792
  • [Journal Article] 知的能力障害のある成人における日常生活スキルの支援(1)洗濯スキルに焦点を当てて2019

    • Author(s)
      田中奈々・松岡勝彦
    • Journal Title

      山口大学教育学部研究論叢

      Volume: 68 Pages: 211-214

    • NAID

      120006718538

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02792
  • [Journal Article] 知的能力障害のある成人における日常生活スキルの支援(2)入浴スキルに焦点を当てて2019

    • Author(s)
      松岡勝彦・田中奈々
    • Journal Title

      山口大学教育学部研究論叢

      Volume: 68 Pages: 215-218

    • NAID

      120006718539

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04419
  • [Journal Article] 長期研修派遣教員による在籍校への行動コンサルテーション実践-通常の学級に在籍する特別な教育ニーズのある児童と担任及び支援員への教育的支援-2018

    • Author(s)
      長谷川真季・松岡勝彦
    • Journal Title

      山口大学研究論叢

      Volume: 67 Pages: 141-146

    • NAID

      120006410899

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04419
  • [Journal Article] 学生スタッフ派遣方式によるダウン症児への登校準備行動の形成2016

    • Author(s)
      中本歩美・松岡勝彦
    • Journal Title

      山口大学教育学部研究論巌

      Volume: 65 Pages: 323-332

    • NAID

      120005726273

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381314
  • [Journal Article] 「きょうだい喧嘩」から「仲良しへ」-応用行動分析から子育て支援への示唆2016

    • Author(s)
      貞光由希・松岡勝彦
    • Journal Title

      山口大学教育学部研究論巌

      Volume: 65 Pages: 263-268

    • NAID

      120005971100

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381314
  • [Journal Article] 学生スタッフ派遣方式による自閉症生徒に対する買い物スキルの指導2016

    • Author(s)
      藤井智之・松岡勝彦
    • Journal Title

      山口大学教育学部研究論巌

      Volume: 65 Pages: 315-321

    • NAID

      120005726272

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381314
  • [Journal Article] 自閉症生徒における「乗車中は排泄を我慢する」行動への支援2015

    • Author(s)
      松岡勝彦・大濵貴江・兼澤準子
    • Journal Title

      山口大学教育学部研究論叢

      Volume: 64 Pages: 261-166

    • NAID

      120005596057

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381314
  • [Journal Article] 知的発達症のある児童における微細運動スキルの形成2015

    • Author(s)
      浦川加奈・小山芙美・須藤邦彦・松岡勝彦
    • Journal Title

      山口大学教育学部研究論叢

      Volume: 64 Pages: 267-279

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381314
  • [Journal Article] 知的発達症のある児童における微細運動スキルの形成-「蝶々結び」に焦点をあてて-2015

    • Author(s)
      浦川加奈・須藤邦彦・松岡勝彦
    • Journal Title

      山口大学教育学部研究論叢

      Volume: 64 Pages: 267-279

    • NAID

      120005596058

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381314
  • [Journal Article] 発達障害のある成人における長時間入浴行動の改善2014

    • Author(s)
      植田隆博・松岡勝彦
    • Journal Title

      自閉症スペクトラム研究

      Volume: 11 Pages: 55-62

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381314
  • [Presentation] 行動コンサルテーションの今日的課題を考える コンサルティとの関係づくりに注目して2019

    • Author(s)
      須藤邦彦・松岡勝彦・植田隆博・脇貴典・有川宏幸・米山直樹
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04419
  • [Presentation] 長期研修派遣教員による在籍校への行動コンサルテーションの効果(1)―通常の学級に在籍する特別な教育的ニーズのある児童及び担任並びに支援員への教育的支援―2017

    • Author(s)
      松岡勝彦・須藤邦彦
    • Organizer
      日本特殊教育学会第55回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04419
  • [Presentation] 長期研修派遣教員による在籍校への行動コンサルテーションの効果(2)―中学校特別支援学級に在籍するディスレクシアの生徒に対する英単語の学習指導を通して―2017

    • Author(s)
      須藤邦彦・松岡勝彦
    • Organizer
      日本特殊教育学会第55回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04419
  • [Presentation] 学生スタッフ派遣方式による障害のある児童生徒への支援(1)2015

    • Author(s)
      松岡勝彦・須藤邦彦
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381314
  • [Presentation] 行動問題の解決ツール:機能的アセスメントを教育現場に普及させるために2014

    • Author(s)
      加藤哲文・村中智彦・井澤信三・松岡勝彦・若林上総
    • Organizer
      日本LD学会
    • Place of Presentation
      大阪国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381314
  • 1.  Suto Kunihiko (70533694)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 2.  宮木 秀雄 (30710785)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 3.  KATOU Tetuhumi (90224518)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 4.  INOUE Masahiko (20252819)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  Takaoka Ryo (10293135)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  井澤 信三 (50324950)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 7.  村中 智彦 (90293274)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 8.  大石 幸二 (80302363)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  太田 研 (10709405)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  中田 充 (60304466)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  柴田 勝 (30300560)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  青木 健 (60332938)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  堤 健人 (30880140)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  WAKABAYASHI Kazusa
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi