• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

SUGIMOTO Noriko  杉本 憲子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

杉本 憲子  スギモト ノリコ

Less
Researcher Number 70344827
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 茨城大学, 教育学野 , 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2017 – 2023: 茨城大学, 教育学研究科, 准教授
2016: 茨城大学, 教育学研究科(研究院), 准教授
2009 – 2015: Ibaraki University, 教育学部, 准教授
2014: 茨城大学, 大学院教育学研究科, 准教授
2004 – 2011: 茨城大学, 教育学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Educaion / Basic Section 09010:Education-related
Except Principal Investigator
Educaion / Basic Section 09010:Education-related / Education / Science education
Keywords
Principal Investigator
授業研究 / 教育学 / 子ども理解 / 自己変革 / 教師 / 子どもの思考 / 授業過程 / 集団思考 / 関係認識 / 思考過程 … More
Except Principal Investigator
… More 授業記録 / 授業研究 / 授業分析 / 教育方法 / 授業諸要因 / 教育学 / 学校づくり / 民間教育団体 / 思考体制 / 分析単位 / 解釈 / 中間項 / 授業展開 / 中間言語 / 国際交流 / 協働的教材研究 / 同僚性 / 子ども理解 / 付記情報 / 説明項 / 文化依存 / 事実の可視化 / 授業研究の類型 / 解釈共同体 / エビデンス / ティーチング・スクリップト / 可視化 / 文化的メンタルモデル / 分析手法 / 日本型授業研究 / 民間教育研究団体 / 授業分析のアプローチ / 教材研究 / カリキュラム / ペタゴジー / カリキュラム開発 / 教師の資質 / メンタルモデル / スクリプト / ペタゴギー / 教育方法学 / 理論 / ツール / 拠点校 / 微視と巨視 / 抽出児 / 表象 / 再文脈化 / DESCRIPTION OF PHENOMENON / ETHNOGRAPHY / PEDAGOGICAL FACTORS / HERMENEUTICS / RECONSTITUTION OF REMRKERS / INTERMEDIATE FACTORS / LESSON ANALYSIS / LESSON STUDY / 体験活動 / エスノグラフィ / 子どもの発言 / 現象の叙述形式 / エスノグラフィー / 教育現象の記述 / 発言の再構成 / ICT / ICT教育の理論と実践 / インターネット大学 / ICoMe2014 / 韓国のICT教育 / サムスン社 / 漢陽大学 / 高麗大学 / 授業方法 / ICT教育 / デジタル教科書 / 電子黒板 / 高等教育 / 教育効果 / 野外実習 / 海外演習 / 学外活動 / 大学教育 / 科学高等教育 / ドイツ教授学 / 再構成 / 記述記号 / 明示性 / 発話 / 思考様式 / 問題解決 / 活動理論 / 認知理論 / 逐語記録 / 解釈学 / 概念化 / 解釈の明示性 / 記述言語 Less
  • Research Projects

    (9 results)
  • Research Products

    (23 results)
  • Co-Researchers

    (26 People)
  •  A Study on Methodology of Lesson Study to Deepen Teacher's Understandings of Children and Perspective of LessonPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      SUGIMOTO Noriko
    • Project Period (FY)
      2019 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Ibaraki University
  •  Educational development and research on creating evidence for international exchange in lesson study and forming an interpretive community

    • Principal Investigator
      的場 正美
    • Project Period (FY)
      2019 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Aichi Bunkyo University
      Tokai Gakuen University
  •  A Study on the Characteristics of the Japanese Approach to Lesson Study and its Recontextualization in the Teaching Practice

    • Principal Investigator
      MATOBA Masami
    • Project Period (FY)
      2014 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Tokai Gakuen University
  •  The Study of the education method that utilized an electronic board and a digital textbook in the teacher training education

    • Principal Investigator
      OGAWA TETSUYA
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Ibaraki University
  •  A theoretical and practical study on lesson process of developing classroom thinkingPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      SUGIMOTO Noriko
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Ibaraki University
  •  Study on analysis of college education focused on outside-classroom activities

    • Principal Investigator
      SEKI Yusaku
    • Project Period (FY)
      2010 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Ibaraki University
  •  The Functions of Description and Interpretation in Lesson Analysis: An Experimental Study on its Validity for Pedagogical Factors

    • Principal Investigator
      MATOBA Masami
    • Project Period (FY)
      2009 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Tokai Gakuen University
      Nagoya University
  •  A study on development of children's understandings of relations in classroom activitiesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      SUGIMOTO Noriko
    • Project Period (FY)
      2008 – 2009
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Ibaraki University
  •  AN EXPERIMENTAL EXPERIMENTAL STUDY OF THE PEDAGOGICAL FA D RSTHROUGHRECONSTITUTION OF RMAARKRKSOF CHILDREN IN CLASSROOM ACTIVITIES

    • Principal Investigator
      MATOBA Masami
    • Project Period (FY)
      2004 – 2007
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Nagoya University

All 2023 2022 2021 2020 2019 2015 2014 2013 2010 2009 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] ICT教育の理論と実践2015

    • Author(s)
      小川哲哉、村野井均、生越達、杉本憲子(編著)
    • Total Pages
      117
    • Publisher
      青簡舎
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24653223
  • [Journal Article] 上田薫における教師の人間理解に関する一考察-カルテの方法に着目して-2023

    • Author(s)
      杉本憲子
    • Journal Title

      茨城大学教育実践研究

      Volume: 42 Pages: 182-191

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02418
  • [Journal Article] A Study on the Process of Collaborative Thinking in Classroom Learning2022

    • Author(s)
      杉本憲子
    • Journal Title

      教育学部紀要(教育科学) = Bullentin of the Colledge of Education Ibaraki University (Educational Sciences)

      Volume: 71 Issue: 71 Pages: 585-594

    • DOI

      10.34405/00019984

    • ISSN
      2434-1312
    • URL

      https://rose-ibadai.repo.nii.ac.jp/records/20015

    • Year and Date
      2022-01-31
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02418
  • [Journal Article] 問題解決学習の今を考える2022

    • Author(s)
      杉本憲子
    • Journal Title

      考える子ども

      Volume: 412 Pages: 4-7

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01634
  • [Journal Article] 「令和時代の家庭・地域とともにある学校づくり」-授業改善「主体的・対話的で深い学び」の実現-2022

    • Author(s)
      杉本憲子
    • Journal Title

      茨城教育

      Volume: 869 Pages: 4-9

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02418
  • [Journal Article] 子ども理解にもとづく授業研究と記録の役割2021

    • Author(s)
      杉本憲子
    • Journal Title

      茨城大学大学院教育学研究科教育実践高度化専攻(教職大学院)年報

      Volume: 5 Pages: 33-42

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02418
  • [Journal Article] 「令和時代の家庭・地域とともにある学校づくり」―多様な子どもたち一人ひとりの状況に応じた工夫ある取り組み―2021

    • Author(s)
      杉本憲子
    • Journal Title

      茨城教育

      Volume: 867 Pages: 4-9

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02418
  • [Journal Article] 上田薫の授業研究論に関する一考察ー教師の成長・自己変革を重視した授業研究の理論と方法に着目してー2020

    • Author(s)
      杉本憲子
    • Journal Title

      教育方法学研究

      Volume: 45

    • NAID

      130008020400

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02418
  • [Journal Article] 「次世代の学校」を主体的につくるためにー多様な子どもたち一人ひとりの状況に応じた教育ー2019

    • Author(s)
      杉本憲子
    • Journal Title

      茨城教育

      Volume: 861 Pages: 4-10

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02418
  • [Journal Article] 話し合いの授業にみる子どもの思考の深化に関する一考察―問題とその発展に着目して―2015

    • Author(s)
      杉本憲子
    • Journal Title

      茨城大学教育学部紀要(教育科学)

      Volume: 64号 Pages: 295-307

    • NAID

      120005604535

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730647
  • [Journal Article] 他者とのつながりを考える―今日の課題と授業という場の可能性―2014

    • Author(s)
      杉本憲子
    • Journal Title

      考える子ども

      Volume: 356 Pages: 16-19

    • NAID

      40020045596

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730647
  • [Journal Article] 授業におけるICTの活用に関する一考察-思考の育成や学びあいの充実を図るICTの活用を中心に-2013

    • Author(s)
      杉本憲子
    • Journal Title

      茨城大学教育実践研究

      Volume: 32 Pages: 191-201

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24653223
  • [Journal Article] 子どもの表現および話し合いの深化を促す教師の指導のあり方に関する考察2013

    • Author(s)
      杉本憲子
    • Journal Title

      茨城大学教育学部紀要(教育科学)

      Volume: 62号

    • NAID

      120006696724

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730647
  • [Journal Article] 授業における子どもの理解の変容と集団的思考の過程に関する一考察2010

    • Author(s)
      杉本憲子
    • Journal Title

      茨城大学教育学部紀要(教育科学) 59号(印刷中)

    • NAID

      120002188192

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730491
  • [Journal Article] 新しい教育課程における授業像を考える―「活用」と「言語活動の充実」に着目して―2009

    • Author(s)
      杉本憲子
    • Journal Title

      考える子ども No.322

      Pages: 18-22

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730491
  • [Journal Article] 上田薫の知識論に関する一考察2009

    • Author(s)
      杉本憲子
    • Journal Title

      茨城大学教育学部紀要(教育科学) 第58号

      Pages: 321-331

    • NAID

      120001451522

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730491
  • [Journal Article] 上田薫の知識論に関する一考察2009

    • Author(s)
      杉本憲子
    • Journal Title

      茨城大学教育学部紀要(教育科学) 第58号(印刷中)

    • NAID

      120001451522

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730491
  • [Journal Article] 授業における子どもの関係認識の発展に関する研究-子どもが共有する言葉に着目して-2009

    • Author(s)
      杉本憲子
    • Journal Title

      茨城大学教育学部紀要(教育科学) 第58号(印刷中)

    • NAID

      120001451523

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730491
  • [Journal Article] 新しい教育課程における授業像を考える-『活用』と『言語活動の充実』に着目して-2009

    • Author(s)
      杉本憲子
    • Journal Title

      考える子ども No.322

      Pages: 18-22

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730491
  • [Journal Article] 授業における子どもの関係認識の発展に関する研究-子どもが共有する言葉に着目して-2009

    • Author(s)
      杉本憲子
    • Journal Title

      茨城大学教育学部紀要(教育科学) 第58号

      Pages: 333-344

    • NAID

      120001451523

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730491
  • [Journal Article] 授業における子どもの理解の変容と集団的思考の過程に関する一考察

    • Author(s)
      杉本憲子
    • Journal Title

      茨城大学教育学部紀要(教育科学) 第59号(印刷中)

    • NAID

      120002188192

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730491
  • [Presentation] 上田薫における教師の人間理解に関する一考察-カルテの方法に着目して-2022

    • Author(s)
      杉本憲子
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02418
  • [Presentation] 話し合いの授業にみる子どもの思考の深化に関する一考察―問題とその発展に着目して―2014

    • Author(s)
      杉本憲子
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2014-10-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730647
  • 1.  MATOBA Masami (40142286)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  SIBATA Yoshiaki (70293272)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  MATSUSHITA Haruhiko (10199789)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  SARKAR ARANI Mohamamd Reza (30535696)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  MURANOI Hitoshi (10182130)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 6.  久野 弘幸 (30325302)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  田上 哲 (50236717)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  大野 栄三 (60271615)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  吉田 成章 (70514313)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  SEKI Yusaku (50282273)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  ITO Takashi (10272098)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  WATANABE Reijiro (80272102)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  MARUYAMA Hiroto (50418620)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  OTSUJI Hisashi (20272099)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  OGAWA TETSUYA (80194439)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 16.  OGOSE Toru (80241735)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 17.  KONDO Takahiro (40242234)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  金津 琢哉 (20633522)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  小林 宏己 (30302904)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  倉本 哲男 (30404114)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  安達 仁美 (30506712)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  副島 孝 (30593107)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 23.  坂本 篤史 (30632137)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 24.  深澤 広明 (70165249)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 25.  田村 知子 (90435107)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 26.  原 宏史 (90524489)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi