• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

NAKAYAMA Akira  中山 晃

Researcher Number 70364495
Other IDs
  • ORCIDhttps://orcid.org/0000-0003-4287-3216
Affiliation (Current) 2025: 愛媛大学, 教育・学生支援機構, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2021 – 2023: 愛媛大学, 教育・学生支援機構, 教授
2009 – 2020: Ehime University, 教育・学生支援機構, 准教授
2013 – 2015: 愛媛大学, 学内共同利用施設等, 准教授
2012: 愛媛大学, 教育学生支援機構, 准教授
2007 – 2008: Ashikaga Institute of Technology, 工学部, 准教授
2005 – 2006: 足利工業大学, 工学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Foreign language education / Basic Section 02100:Foreign language education-related
Except Principal Investigator
Basic Section 09070:Educational technology-related / Educational technology / Basic Section 09060:Special needs education-related / Education and related fields / Foreign language education
Keywords
Principal Investigator
外国語教育 / 英語教育 / 特別支援学級 / 外国語活動 / 早期英語教育 / 小学校 / 教育心理学 / 英語 / 評価・測定 / ルーブリック … More / 特別支援 / ICT / ソーシャルスキル / 特別支援教育 / 学習観 / 小学校英語教育 / 教育学 / 教育系心理学 / 学習方略 / 外国語学習観 … More
Except Principal Investigator
ファシリテーション / 反転学習 / 学習不安 / ファシリテーション技法 / 自律的学習 / インクルーシブ教育 / オンライン学習 / カリキュラム・マネジメント / 小学校外国語教育 / リメディアル教育 / グローバリズム / ダイバーシティ / インクルーシブ教育システム / 教科化 / 学習困難 / 外国語活動 / 英語 / つまずき / 小学校 / 外国語教育 / 教育系心理学 / 教育工学 / ブレンディッド・ラーニング / 自己効力感 / 交流学習不安 / 交流学習 / 各要因の発達 / 方略変容 / 因果プロセス / 個人差要因 / 学習観 / 動機づけ / 読解方略 / 方略的介入 Less
  • Research Projects

    (12 results)
  • Research Products

    (83 results)
  • Co-Researchers

    (16 People)
  •  Study on the Effects of Facilitation Strategies on Learning Anxiety in Online Flipped Learning for Higher Order Thinking

    • Principal Investigator
      吉田 広毅
    • Project Period (FY)
      2022 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Kanto Gakuin University
  •  Development of a sustainable curriculum management system and teacher training program for inclusive elementary school foreign language education

    • Principal Investigator
      Matsumiya Nagako
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  An exploratory study on evaluating elementary school students' performance of English by using assessment rubricsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      中山 晃
    • Project Period (FY)
      2019 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Ehime University
  •  A Study on Facilitation for Flipped Learning: With Focus on Developmental Education

    • Principal Investigator
      Yoshida Hiroki
    • Project Period (FY)
      2019 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Kanto Gakuin University
  •  Curriculum Development in Elementary School Foreign Language Education for the Construction of Inclusive Education System

    • Principal Investigator
      KAWAI NORIMUNE
    • Project Period (FY)
      2017 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
    • Research Field
      Education and related fields
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  A Study on Blended Facilitation for Flipped Learning: With Focus on Interaction with Learners' Self-efficacy

    • Principal Investigator
      Yoshida Hiroki
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Kanto Gakuin University
      Tokoha University
  •  A study on a qualitative and objective assessment tool for foreign language activities: Focusing on Japanese elementary school students with special educational needsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      NAKAYAMA Akira
    • Project Period (FY)
      2014 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Ehime University
  •  An Experimental Study on Online Facilitation for Online Cooperative Learning: With Focus on Interaction with Learners' Online Learning Anxiety

    • Principal Investigator
      YOSHIDA Hiroki
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Tokoha University
  •  Foreign Language Activities in Special Needs Education: fundamental issues on some focal points and ways of supporting teachersPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      NAKAYAMA Akira
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Ehime University
  •  Investigating Successful Readers of English: From the Integrated Perspectives of Motivation, Beliefs, and Strategy

    • Principal Investigator
      MATSUMOTO Hiroyuki
    • Project Period (FY)
      2010 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Hokkai-Gakuen University
      Ehime University
  •  A fundamental study on Non-linguistic factors of English learners in Japanese elementary schoolsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      NAKAYAMA Akira
    • Project Period (FY)
      2008 – 2010
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Ashikaga Institute of Technology
  •  外国語学習者の言語学習観への介入可能性とその学習行動への影響Principal Investigator

    • Principal Investigator
      中山 晃
    • Project Period (FY)
      2005 – 2007
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Ashikaga Institute of Technology

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2007 2006 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 小山義徳,道田泰司編『「問う力」を育てる理論と実践 問い・質問・発問の活用の仕方を探る』2021

    • Author(s)
      中山晃
    • Total Pages
      360
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      9784823410352
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01708
  • [Book] 「問う力」を育てる理論と実践2021

    • Author(s)
      小山 義徳、道田 泰司、中山 晃、深谷 達史 他
    • Total Pages
      360
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      9784823410352
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18645
  • [Book] 小学校英語科教育法2019

    • Author(s)
      金森 強(編)・中山 晃(共著)
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      成美堂
    • ISBN
      9784791971961
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18645
  • [Journal Article] Hybrid Flexible 型の授業デザインを用いた 英語の授業実践報告2022

    • Author(s)
      中山晃, 梅本祥史
    • Journal Title

      大学教育実践ジャーナル

      Volume: 21 Pages: 17-28

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01708
  • [Journal Article] Student-led Project with Human Ecology Model and Transformative Activist Stance: A Case Study on After School Program on University Campus2022

    • Author(s)
      E Tomida, W Oishi, A Nakayama
    • Journal Title

      Asia Pacific Journal of Human Development and Family Studies (AHEAD)

      Volume: 1(1) Pages: 1-10

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01708
  • [Journal Article] 小学校外国語科における6年生児童のつまずきの実態-学級担任及び専科教員を対象とした調査結果の分析-2021

    • Author(s)
      松宮 奈賀子、大谷 みどり、中山 晃、川合 紀宗
    • Journal Title

      小学校英語教育学会誌(JES Journal)

      Volume: 21 Pages: 95-110

    • NAID

      40022560187

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18645
  • [Journal Article] 小学校外国語科における6年生児童のつまずきの実態 ―学級担任及び専科教員を対象とした調査結果の分析―2021

    • Author(s)
      松宮奈賀子,大谷みどり,中山晃,川合紀宗
    • Journal Title

      JES Journal

      Volume: 21 Pages: 95-110

    • NAID

      40022560187

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01708
  • [Journal Article] 外国語活動・外国語科 ~外国語や外国の文化に触れることを通したコミュニケーション2020

    • Author(s)
      中山晃
    • Journal Title

      特別支援教育研究

      Volume: 752 Pages: 10-11

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00762
  • [Journal Article] Belief-Mediation Model: Role of self-confidence beliefs in a latent factor model of Japanese intermediate English as a foreign language learners2019

    • Author(s)
      中山 晃
    • Journal Title

      大学教育実践ジャーナル

      Volume: 17 Pages: 1-8

    • NAID

      120006648118

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18645
  • [Journal Article] A Comparative Study on Japanese and Korean Students’ Perceived Usefulness of Online Cooperative Learning2015

    • Author(s)
      Hiroki Yoshida, Seiji Tani, Tomoko Uchida, Jitsuko Masui, and Akira Nakayama
    • Journal Title

      Journal of Advances in Information Technology

      Volume: 6, (3) Pages: 161-166

    • DOI

      10.12720/jait.6.3.161-166

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350360
  • [Journal Article] 特別支援学級と交流学習での外国語活動の試み2014

    • Author(s)
      松岡美幸・中山晃
    • Journal Title

      JES Journal

      Volume: Vol.14 Pages: 36-49

    • NAID

      130005865953

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520749
  • [Journal Article] Effects of Online Cooperative Learning on Motivation in Learning Korean as a Foreign Language2014

    • Author(s)
      Hiroki Yoshida, Seiji Tani, Tomoko Uchida, Jitsuko Masui, and Akira Nakayama
    • Journal Title

      International Journal of Information and Education Technology

      Volume: 4 Issue: 6 Pages: 473-477

    • DOI

      10.7763/ijiet.2014.v4.453

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350360
  • [Journal Article] Toward a Tripartite Model of L2 Reading Strategy Use2013

    • Author(s)
      Hiroyuki Matsumoto, Tomohito Hiromori, Akira Nakayama
    • Journal Title

      Motivations, and Learner Beliefs, SYSTEM

      Volume: Vol.41,No.1 Issue: 1 Pages: 38-49

    • DOI

      10.1016/j.system.2013.01.006

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520619
  • [Journal Article] 特別な教育支援を必要とする児童に対する外国語活動の可能性2013

    • Author(s)
      物井尚子、中山晃、三浦優生
    • Journal Title

      ことばと人間

      Volume: 9 Pages: 127-143

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520749
  • [Journal Article] ソーシャルスキル・トレーニング(SST)を導入した特別支援学級での外国語活動2013

    • Author(s)
      塚田初美・吉田広毅・中山晃
    • Journal Title

      JES Journal

      Volume: 第13号 Pages: 4-18

    • NAID

      110009662484

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520749
  • [Journal Article] ソーシャルスキル・トレーニング(SST)を導入した特別支援学級での外国語活動2013

    • Author(s)
      塚田初美、吉田広毅、中山晃
    • Journal Title

      JES Journal

      Volume: 13 Pages: 4-18

    • NAID

      110009662484

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520749
  • [Journal Article] 特別な教育支援を必要とする児童に対する外国語活動の可能性2013

    • Author(s)
      物井尚子・中山晃・三浦優生
    • Journal Title

      「言語と人間」研究会(編)『ことばと人間』

      Volume: 第9号(研究ノート) Pages: 127-143

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520749
  • [Journal Article] ICTを利用した特別支援学級における外国語活動2012

    • Author(s)
      久保稔・金森強・中山晃
    • Journal Title

      JES Journal

      Volume: 第12号 Pages: 4-18

    • NAID

      110009688025

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520749
  • [Journal Article] Profiling Individual Differences of Successful and Unsuccessful L2 Readers2012

    • Author(s)
      Tomohito Hiromori, Hiroyuki Matsumoto, Akira Nakayama
    • Journal Title

      The Journal of Asia TEFL

      Volume: Vol.8,No.3 Pages: 191-219

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520619
  • [Journal Article] The influence of goal orientation, past language studies, overseas experiences, and gender differences on Japanese EFL learners’ beliefs, anxiety, and behaviors2012

    • Author(s)
      Akira Nakayama
    • Journal Title

      Apples

      Volume: 6 Pages: 19-39

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520619
  • [Journal Article] The Influence of Goal Orientation, Past Language studies2012

    • Author(s)
      Akira Nakayama, Neil Heffernan, Hiroyuki Matsumoto, Tomohito Hiromori
    • Journal Title

      OverseasExperiences, and Gender Differences on Japanese EFL Learners' Beliefs, Anxiety, and Behaviors

      Volume: Vol.6,No.2 Pages: 19-39

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520619
  • [Journal Article] ICTを利用した特別支援学級における外国語活動2012

    • Author(s)
      久保稔、金森強、中山晃
    • Journal Title

      JES Journal

      Volume: 12 Pages: 4-18

    • NAID

      110009688025

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520749
  • [Journal Article] Profiling Individual Differences of Successful and Unsuccessful L2 Readers2012

    • Author(s)
      廣森友人, 松本広幸, 中山晃
    • Journal Title

      The Journal of Asia TEFL

      Volume: 8-3 Pages: 191-219

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520619
  • [Journal Article] Affective and Cognitive Factors among EFL Learners2007

    • Author(s)
      Nakayama, Akira.
    • Journal Title

      JALT2006 Conference Proceedings

      Pages: 184-191

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17720139
  • [Journal Article] 学習観介在モデルの共分散構造分析による検討2006

    • Author(s)
      中山 晃
    • Journal Title

      社会言語科学会 第18回大会発表論文集

      Pages: 176-179

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17720139
  • [Presentation] Development of the rubric assessing EFL learners' oral performance in English2024

    • Author(s)
      中山晃
    • Organizer
      米国応用言語学会(AAAL2024)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00762
  • [Presentation] Development of the rubric assessing EFL learners' oral performance in English2024

    • Author(s)
      Akira Nakayama
    • Organizer
      American Association For Applied Linguistics
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01708
  • [Presentation] "英語学習におけるつまずきの実態調査 大学生に対するレトロスペクティブスタディ "2023

    • Author(s)
      松宮奈賀子・川合紀宗・中山晃・村上加代子・大谷みどり
    • Organizer
      JES近畿・京都大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01708
  • [Presentation] Relationship Between the Stumbling in Learning English by Japanese Learners and Their Difficulties in L12023

    • Author(s)
      Nagako Matsumiya, Norimune Kawai, Akira Nakayama, Kayoko Murakami, Midori Otani
    • Organizer
      2023 ASHA (American Speech-Language-Hearing Association) Convention
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01708
  • [Presentation] 学習に困難のある児童生徒の英語学習におけるつまずきと指導支援2022

    • Author(s)
      川合紀宗,大谷みどり,中山晃,村上加代子,松宮奈賀子
    • Organizer
      日本LD学会第31回大会(京都)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01708
  • [Presentation] 英語学習における児童のつまずき指導に対する教師の自信の有無 ―つまずきチェック項目の尺度化とその検討を通して―2021

    • Author(s)
      川合紀宗,中山晃,大谷みどり,松宮奈賀子
    • Organizer
      日本LD学会 2020年度第4回研究集会(富山)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01708
  • [Presentation] 英語での生徒のパフォーマンスを評価するルーブリックとして利用可能なアプリケーションの開発2021

    • Author(s)
      中山晃・木原拓海
    • Organizer
      2021年度JACET中国・四国支部春季研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00762
  • [Presentation] 英語学習における児童のつまずき指導に対する教師の自信の有無―つまずきチェック項目の尺度化とその検討を通して―2021

    • Author(s)
      川合 紀宗、中山 晃、大谷 みどり、松宮 奈賀子
    • Organizer
      日本LD学会第4回研究集会(富山)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18645
  • [Presentation] Homeroom Teachers’ and English Language Teachers’ Perspectives about Learners’ Difficulties in Learning English in Japan2021

    • Author(s)
      Nagako Matsumiya, Norimune Kawai, Midori Otani, Akira Nakayama, Kayoko Murakami
    • Organizer
      ASHA (American Speech-Language-Hearing Association) Convention
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01708
  • [Presentation] 英語学習における児童のつまずき指導に対する教師の自信の有無 ーつまずきチェック項目の尺度化とその検討を通してー2021

    • Author(s)
      川合紀宗、中山晃、大谷みどり、松宮奈賀子
    • Organizer
      日本LD学会第4回研究集会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00762
  • [Presentation] 英語学習における児童のつまずきに対する教師の認知 専科教員及び学級担任を対象とした調査結果の分析2021

    • Author(s)
      中山晃,大谷みどり,村上加代子,川合紀宗,松宮奈賀子
    • Organizer
      小学校英語教育学会 関東・埼玉大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01708
  • [Presentation] Errors in English Learning for Japanese Elementary School Students with Communication and/or Learning Difficulties2019

    • Author(s)
      Kawai, N.,Matsumiya, N., Otani, M., & Nakayama A.
    • Organizer
      The 2019 ASHA (American Speech-Language-Hearing Association) Convention
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18645
  • [Presentation] ルートマップ的ルーブリックによる外国語活動での児童生徒のパフォーマンス評価 -特別支援学級での実践を通して-2018

    • Author(s)
      中山 晃・塚田初美・三浦優生
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18645
  • [Presentation] 児童・生徒の英語でのパフォーマンス評価のためのルートマップ的ルーブリックの開発2018

    • Author(s)
      中山 晃
    • Organizer
      平成30年度JACET中国・四国支部春季研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18645
  • [Presentation] ティーチング・ポートフォリオとアカデミック・ポートフォリオの違いについて2018

    • Author(s)
      中山 晃
    • Organizer
      平成30年度JACET中国・四国支部秋季研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18645
  • [Presentation] 特別支援学級における外国語活動:ルートマップ的ルーブリックを活用したアウトプットの積極的評価2017

    • Author(s)
      中山晃・塚田初美・脇坂文貴・三浦優生・吉田広毅
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370729
  • [Presentation] Developing Assessment Rubric for "Foreign Language Activities": Focusing on Japanese Elementary School Students with Special Educational Needs2017

    • Author(s)
      Nakayama, A. Tsukada, H. Wakizaka, F. Miura, Y. Yoshida, H.
    • Organizer
      JUSTEC2017
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370729
  • [Presentation] 特別な教育的支援を必要とする児童・生徒に対する外国語教育(英語)の動向2016

    • Author(s)
      中山晃
    • Organizer
      特別支援学級での外国語活動に関する研究会
    • Place of Presentation
      愛媛大学(愛媛県・松山市)
    • Year and Date
      2016-02-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370729
  • [Presentation] 遠隔交流学習における交流学習不安に応じたファシリテーションの検討2015

    • Author(s)
      吉田広毅, 谷誠司, 内田智子, 増井実子, 中山晃.
    • Organizer
      コンピュータ利用教育学会2015 PC Conference
    • Place of Presentation
      富山大学
    • Year and Date
      2015-08-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350360
  • [Presentation] 特別支援学級での外国語活動:評価に関する一考察2015

    • Author(s)
      中山晃
    • Organizer
      平成27年度JACET中国・四国支部秋季研究大会
    • Place of Presentation
      松山大学(愛媛県・松山市)
    • Year and Date
      2015-10-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370729
  • [Presentation] Effects of Online Cooperative Learning on Motivation in Learning Korean as a Foreign Language2014

    • Author(s)
      Hiroki Yoshida, Seiji Tani, Tomoko Uchida, Jitsuko Masui, and Akira Nakayama
    • Organizer
      6th International Conference on Computer Research and Development (ICCRD 2014)
    • Place of Presentation
      ベトナム、ハノイ
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350360
  • [Presentation] Foreign Language Activities for Japanese elementary school students with Special Educatoinal Needs.2014

    • Author(s)
      Nakayama, A., Yoshida, H., Matsuoka, M., Kubo, M., & Tsukada. H.
    • Organizer
      AAAL2014
    • Place of Presentation
      Portland, Oregon (米国)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520749
  • [Presentation] Foreign Language Activities for Japanese elementary school students with Special Educatoinal Needs2014

    • Author(s)
      Nakayama, A., Yoshida, H., Matsuoka, M., Kubo, M., & Tsukada. H.
    • Organizer
      Poster presented at the annual meeting of American Association for Applied Linguistics (AAAL2014)
    • Place of Presentation
      Portland, Oregon
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520749
  • [Presentation] 特別支援学級と交流学習での外国語活動の試み2013

    • Author(s)
      松岡美幸・中山晃
    • Organizer
      第13回小学校英語教育学会『沖縄大会要綱集
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520749
  • [Presentation] 特別支援学級と交流学習での外国語活動の試み2013

    • Author(s)
      松岡美幸・中山晃
    • Organizer
      第13回小学校英語教育学会沖縄大会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520749
  • [Presentation] 特別支援学級における外国語活動-実践上の工夫とその応用-2013

    • Author(s)
      シンポジウム「司会:中山晃,話題提供者:久保稔・塚田初美・西岡由都,指定討論者:三浦優生・中山晃
    • Organizer
      平成23~25年度(独)日本学術振興会学術研究助成基金助成金基盤研究(C)最終年度成果報告(一般公開型研修・研究会)
    • Place of Presentation
      愛媛大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520749
  • [Presentation] ソーシャルスキル・トレーニング(SST)を導入した特別支援学級における外国語活動2012

    • Author(s)
      塚田初美・吉田広毅・中山晃
    • Organizer
      第12回小学校英語教育学会『千葉大会要綱集』
    • Place of Presentation
      千葉大学(西千葉キャンパス)(p. 47)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520749
  • [Presentation] Foreign Language Activities for Japanese Students in Special Needs Education2012

    • Author(s)
      Miura, Y., Nakayama, A. & Heffernan, N
    • Organizer
      Insights into applied linguistics: languaging, agency, and ecologies
    • Place of Presentation
      ユバスキュラ大学, Finland
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520749
  • [Presentation] Investigating Strategy Use, Motivation, Beliefs,and Proficiency Together in L2 Reading2012

    • Author(s)
      Hiroyuki Matsumoto, Akira Nakayama
    • Organizer
      大学英語教育学会第51回全国大会
    • Place of Presentation
      愛知県立大学.
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520619
  • [Presentation] 特別支援教育に生かすことのできる外国語活動2012

    • Author(s)
      川崎理恵・塚田初美・中山晃
    • Organizer
      『第6回Let's Enjoy English -小学校外国語活動研修会(AEEN設立10周年記念大会)-』旭川英語教育ネットワーク(AEEN)
    • Place of Presentation
      旭川市立近文小学校
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520749
  • [Presentation] ソーシャルスキル・トレーニング(SST)を導入した特別支援学級における外国語活動2012

    • Author(s)
      塚田初美、吉田広毅、中山晃
    • Organizer
      第12回 小学校英語教育学会
    • Place of Presentation
      千葉大学(西千葉キャンパス)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520749
  • [Presentation] Foreign Language Activities for Japanese Students in Special Needs Education2012

    • Author(s)
      Miura, Y., Nakayama, A. & Heffernan, N.
    • Organizer
      Poster presented at Insights into applied linguistics : languaging, agency, and ecologies
    • Place of Presentation
      University of Jyväskylä, Finland
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520749
  • [Presentation] 特別支援に生かすことのできる外国語活動:提案と実技演習2011

    • Author(s)
      塚田初美、久保稔、中川麻衣子、篠原沙耶香、中山晃
    • Organizer
      第5回 Let's Enjoy English (小学校外国語活動研修会)
    • Place of Presentation
      旭川市立近文小学校
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520749
  • [Presentation] Can the Concurrent Use of Text Organization and Main Idea Strategies Facilitate EFL Reading Performance?2011

    • Author(s)
      松本広幸, 中山晃
    • Organizer
      New Dynamics of Language Learning : Spaces and Places-Intentions and Opportunities, International Conference and 29th Summer School of Applied Language Studies
    • Place of Presentation
      ユバスキュラ大学(フィンランド)
    • Year and Date
      2011-06-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520619
  • [Presentation] 特別支援に生かすことのできる外国語活動:提案と実技演習2011

    • Author(s)
      塚田初美・久保稔・中川麻衣子・篠原沙耶香・中山晃.
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520749
  • [Presentation] Can the Concurrent Use of Text Organization andMain Idea Strategies Facilitate EFL Reading Performance?2011

    • Author(s)
      Hiroyuki Matsumoto, Akira Nakayama
    • Organizer
      New Dynamics of Language Learning: Spaces and Places - Intentions and Opportunities, International Conference and 29th Summer School of Applied Language Studies
    • Place of Presentation
      ユバスキュラ大学(フィンランド)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520619
  • [Presentation] L2読解における読解方略と動機づけ,学習観の関係-共変動モデル構築へ向けて-2011

    • Author(s)
      松本広幸, 中山晃, 廣森友人
    • Organizer
      第37回全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      山形大学
    • Year and Date
      2011-08-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520619
  • [Presentation] ICTを利用した特別支援学級における外国語活動2011

    • Author(s)
      久保稔、金森強、中山晃
    • Organizer
      小学校英語教育学会第11回大会(大阪)
    • Place of Presentation
      大阪教育大学 柏原キャンパス
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520749
  • [Presentation] ICTを利用した特別支援学級における外国語活動2011

    • Author(s)
      久保稔・金森強・中山晃
    • Organizer
      小学校英語教育学会第11回大阪大会『大会要綱』
    • Place of Presentation
      大阪教育大学(柏原キャンパス)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520749
  • [Presentation] 英語活動における児童の目標志向性と学習観,不安,方略について2010

    • Author(s)
      中山晃
    • Organizer
      小学校英語教育学会第10回北海道大会『大会要綱』 p.55
    • Place of Presentation
      北海道工業大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20720151
  • [Presentation] EFL for schoolchildren in Japan : new challenges inelementary schools. Poster presented at theInternational Conference on Who needslanguages?2010

    • Author(s)
      Nakayama, A.
    • Organizer
      Micro and macro perspectivesinto language education policies & 28th Summer School of Applied Language Studies.
    • Place of Presentation
      University of Jyvaskyla, Finland.
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20720151
  • [Presentation] 学生の授業外学習時間に寄与する情意的要因と習熟度2010

    • Author(s)
      中山晃
    • Organizer
      2010年度JACET全国大会要綱 p.178-179
    • Place of Presentation
      宮城大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20720151
  • [Presentation] 特別支援学級での外国語活動における留意点と教員支援に関する基礎調査2010

    • Author(s)
      中山晃
    • Organizer
      日本教育心理学会 第52回総会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2010-08-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20720151
  • [Presentation] 特別支援学級での外国語活動における留意点と教員支援に関する基礎調査2010

    • Author(s)
      中山晃
    • Organizer
      第52回日本教育心理学会総会発表論文集 p.509
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20720151
  • [Presentation] EFL for school children in Japan : new challenges in elementary schools2010

    • Author(s)
      Nakayama, Akira
    • Organizer
      ICWNL
    • Place of Presentation
      ユバスキュラ大学(フィランド)
    • Year and Date
      2010-06-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20720151
  • [Presentation] 英語活動における児童の目標志向性と学習観,不安,方略について2010

    • Author(s)
      中山晃
    • Organizer
      小学校英語教育学会
    • Place of Presentation
      北海道工業大学
    • Year and Date
      2010-07-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20720151
  • [Presentation] English for special needs education in Japan : problems and challenges2009

    • Author(s)
      中山晃
    • Organizer
      LPLL2009(Language Policy and Language Learning)
    • Place of Presentation
      リムリック大学(アイルランド)
    • Year and Date
      2009-06-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20720151
  • [Presentation] English forspecial needs education : problems andchallenge.2009

    • Author(s)
      Nakayama, A.
    • Organizer
      LPLL2009
    • Place of Presentation
      Ireland.
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20720151
  • [Presentation] The Influence of Past Language Studies Experience on Current English Learning.2007

    • Author(s)
      Nakayama, Akira
    • Organizer
      ALAA2007(オーストラリア応用言語学会)
    • Place of Presentation
      ウーロンゴン大学(豪州)
    • Year and Date
      2007-07-03
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17720139
  • [Presentation] 中学校入学以前に受けた英語教育と大学入学以前の海外滞在経験がその後の英語学習に及ぼす影響2007

    • Author(s)
      中山晃
    • Organizer
      大学英語教育学会(JACET2007)
    • Place of Presentation
      安田女子大学
    • Year and Date
      2007-09-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17720139
  • [Presentation] 通常学級における発達障害の疑いのある児童に対する支援 -合理的配慮の提供に向けた個別支援とカンファレンスの報告 -

    • Author(s)
      足立友菜、苅田知則、石丸利恵、中山晃
    • Organizer
      第28回 言語発達障害研究会
    • Place of Presentation
      倉敷中央病院(岡山県・倉敷市)
    • Year and Date
      2014-12-06 – 2014-12-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370729
  • [Presentation] Development and Validation of the Online Cooperative Learning Anxiety Scale

    • Author(s)
      Hiroki Yoshida, Seiji Tani, Tomoko Uchida, Jitsuko Masui, Minori Fukushima, and Akira Nakayama
    • Organizer
      International Conference on Network, Communication and Computing
    • Place of Presentation
      Hong Kong
    • Year and Date
      2014-12-26 – 2014-12-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350360
  • [Presentation] A Comparative Study on Japanese and Korean Students’ Self-Efficacy and Anxiety in Online Cooperative Learning

    • Author(s)
      Hiroki Yoshida, Seiji Tani, Tomoko Uchida, Jitsuko Masui, Minori Fukushima, and Akira Nakayama
    • Organizer
      The Second Asian Conference on Education for Sustainability
    • Place of Presentation
      広島
    • Year and Date
      2015-03-22 – 2015-03-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350360
  • [Presentation] Foreign language activities for Japanese elementary school students who need special educational assistance.

    • Author(s)
      Nakayama, A., Heffernan, N., & Miura, Y.
    • Organizer
      AILA2014
    • Place of Presentation
      The Brisbane Convention & Exhibition Centre, Brisbane (Australia)
    • Year and Date
      2014-08-10 – 2014-08-15
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370729
  • [Presentation] 「特別支援における外国語活動」~旭川英語教育ネットワーク(AEEN)にみる教員相互支援ネットワーク:特別支援学級での外国語活動を例として~

    • Author(s)
      中山晃
    • Organizer
      第7回 Let's Enjoy English ~小学校外国語活動研修会~
    • Place of Presentation
      旭川市神楽公民館
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520749
  • [Presentation] Development and Validation of the Online Cooperative Learning Anxiety Scale

    • Author(s)
      Hiroki Yoshida, Tomoko Uchida, Seiji Tani, Jitsuko Masui, and Akira Nakayama
    • Organizer
      The 3rd Hong Kong International Conference on Education, Psychology and Society
    • Place of Presentation
      Hong Kong
    • Year and Date
      2014-12-28 – 2014-12-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350360
  • [Presentation] 特別支援教育に生かすことのできる外国語活動

    • Author(s)
      川崎理恵、塚田初美、中山晃
    • Organizer
      第6回 Let's Enjoy English -小学校外国語活動研修会(AEEN設立10周年記念大会)-
    • Place of Presentation
      旭川市立近文小学校
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520749
  • [Presentation] 通常学級における視覚認知に困難のある児童に対する学習支援の検討

    • Author(s)
      竹村典子、苅田知則、中山晃
    • Organizer
      第28回 言語発達障害研究会
    • Place of Presentation
      倉敷中央病院(岡山県・倉敷市)
    • Year and Date
      2014-12-06 – 2014-12-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370729
  • 1.  YOSHIDA Hiroki (40350897)
    # of Collaborated Projects: 7 results
    # of Collaborated Products: 15 results
  • 2.  KAWAI NORIMUNE (20467757)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 10 results
  • 3.  Matsumiya Nagako (70342326)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 10 results
  • 4.  三浦 優生 (40612320)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 5.  大谷 みどり (80533299)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 10 results
  • 6.  TANI Seiji
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 7.  MASUI Jitsuko
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 8.  UCHIDA Tomoko
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 9.  MATSUMOTO Hiroyuki (00549404)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 10.  HIROMORI Tomohito (30448378)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 11.  MONOI Naoko (70350527)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  KARITA Tomonori (40363189)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 13.  村上 加代子 (00552944)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 14.  WAKIZAKA Fumitaka
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 15.  TUKADA Hatsumi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 16.  山賀 尚子
    # of Collaborated Projects: 0 results
    # of Collaborated Products: 2 results

URL: 

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi