• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Kikkawa Yoshinori  吉川 芳則

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

KIKKAWA Yhoshinori  吉川 芳則

KIKKAWA Yoshinori  吉川 芳則

Less
Researcher Number 70432581
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 神戸女子大学, 教育学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2016 – 2023: 兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授
2012 – 2015: 兵庫教育大学, 学校教育研究科(研究院), 教授
2008 – 2010: Hyogo University of Teacher Education, 学校教育研究科, 教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Education on school subjects and activities
Except Principal Investigator
Education on school subjects and activities / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Keywords
Principal Investigator
説明的文章 / 批判的読み / 授業展開モデル / 精選・構造化 / 精選・構造化・系統化 / 批判的読みの観点、対象 / 実践モデル / 総合的 / 多角的 / 学習指導過程(単元)の開発 … More / 自分の考え・発想の深化・拡充 / 授業設計 / 学習指導過程モデル / 単元開発 / 学習活動 / 自分の考え / 筆者の発想 / 学習指導過程 / 系統的 / 段階的 / 算数科教科書 / 理科教科書 / 社会科 / 手続き的説明文 / 論理的思考力 / 教科横断 / 教科横断的 / 読解力 … More
Except Principal Investigator
セルフスタディ / 論理教育 / 国語教育 / 論理 / 教師教育 / 研究者の信念や価値 / 国語科論理教育 / 教員養成 / 教師教育者養成 / 個体史研究 / 記述式 / レトリック / 日常言語と論理 / 論理の評価 / 論理の表現 / 論理の発達 / 論理の教育 / 入れ子構造 / 評価 / カテゴリー / 高等学校 / 各教科の教育(国語) / 教科教育学 / 教育学 / 学習評価 / 実践モデルの整理・分類 / 学力評価 / 主体形成 / 単元開発の構想 / 実践モデルの整理・分析 / 論理論証教育 / 高等学校国語科 / 合科的な指導 / 社会科 / 国語科 / 社会 / 国語 / 関連的な指導 / 教科学習 / 食に関する指導 / 食育 / 哲学する子ども / 世界解釈 / 読むこと / 認識 / 小中高 / 論証 / 説明文 Less
  • Research Projects

    (9 results)
  • Research Products

    (73 results)
  • Co-Researchers

    (15 People)
  •  説明的文章の批判的読みの授業の系統的、発展的な展開モデルの開発Principal Investigator

    • Principal Investigator
      吉川 芳則
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Hyogo University of Teacher Education
  •  論理を教える国語の先生をどう育てるか:国語科教育学研究者によるセルフスタディ

    • Principal Investigator
      幸坂 健太郎
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Hokkaido University of Education
  •  Development of a practical model that develops a class of critical reading of expository text in a multifaceted and comprehensive mannerPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Kikkawa Yoshinori
    • Project Period (FY)
      2018 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Hyogo University of Teacher Education
  •  Research on the evaluation of rhetoric in logic education

    • Principal Investigator
      NAMBA HIROTAKA
    • Project Period (FY)
      2018 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  Development of logical education practice model and evaluation model in secondary school Japanese curriculum

    • Principal Investigator
      MIYAMOTO Koji
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Okayama University
  •  Practice and evaluation of Shokuiku related specifically to course subject learning: Proposal of an instruction model using a subject-related, subject-integrated approach

    • Principal Investigator
      KISHIDA Etsu
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Hyogo University of Teacher Education
  •  Formulation of logic education curriculum and practice plan through elementary, middle and high school

    • Principal Investigator
      NAMBA HIROTAKA
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  Developing practical program of critical reading of expository text for gradual and systematic instructionPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KIKKAWA Yhoshinori
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Hyogo University of Teacher Education
  •  Development of Practical Program to Improve Ability to Read Expository Text across SubjectsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KIKKAWA Yoshinori
    • Project Period (FY)
      2008 – 2010
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Hyogo University of Teacher Education

All 2024 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 『レリバンスの構築を目指す令和型学校吉川芳則』2024

    • Author(s)
      關浩和・吉川芳則・河邊昭子 編著
    • Total Pages
      394
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759925050
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02548
  • [Book] 中学校国語「主体的に学習に取り組む態度」の学習評価完全ガイドブック2022

    • Author(s)
      吉川芳則編著
    • Total Pages
      127
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784182317293
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02456
  • [Book] 主体的・対話的で深い学びを実現する中学校国語科の教科書教材の発問モデル2021

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784183909275
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02456
  • [Book] 論理的思考力を育てる!批判的読み(クリティカル・リーディング)の学習モデル―説明的文章の授業が深まる理論と方法―2021

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Total Pages
      175
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784182949289
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02456
  • [Book] 教科とその本質―各教科は何を目指し、どのように構成するのか―2020

    • Author(s)
      日本教科教育学会編(分担執筆)(本科研関係執筆者:吉川芳則)
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      教育出版
    • ISBN
      9784316804835
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04789
  • [Book] インタビュー・スピーチ・プレゼン・話し合いの力をつける!小学校国語科話すこと・聞くことの活動アイデア442019

    • Author(s)
      吉川芳則編著・明石市立朝霧小学校著
    • Total Pages
      128
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784182438219
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04789
  • [Book] インタビュー・スピーチ・プレゼン・話し合いの力をつける!小学校国語科話すこと・聞くことの活動アイデア442019

    • Author(s)
      吉川芳則編著・明石市立朝霧小学校著
    • Total Pages
      128
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784182438219
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02624
  • [Book] インタビュー・スピーチ・プレゼン・話し合いの力をつける!小学校国語科話すこと・聞くことの活動アイデア442019

    • Author(s)
      吉川芳則・明石市立朝霧小学校
    • Total Pages
      127
    • Publisher
      明治図書出版
    • ISBN
      9784182438219
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02621
  • [Book] 新たな時代の学びを創る小学校国語科教育研究2019

    • Author(s)
      全国大学国語教育学会編(分担執筆)(本科研関係執筆者:吉川芳則・幸坂健太郎)
    • Total Pages
      202
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491037660
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04789
  • [Book] 国語嫌いな生徒が変わる!中学校国語科つまずき対応の授業&評価プラン2018

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784181430283
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02624
  • [Book] 国語嫌いな生徒が変わる!中学校国語科つまずき対応の授業&評価プラン2018

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784181430283
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04789
  • [Book] 論理的思考力を育てる!批判的読み(クリティカル・リーディング)の授業づくり ―説明的文章の指導が変わる理論と方法―2017

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784182347283
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04789
  • [Book] 教科教育学研究の可能性を求めて2017

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Total Pages
      316
    • Publisher
      風間書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381209
  • [Book] 主体的な<読者>に育てる小学校国語科の授業づくり―辞典類による情報活用の実践的方略―2016

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      明治図書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381209
  • [Book] アクティブ・ラーニングを位置づけた中学校国語科の授業プラン2016

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Total Pages
      136
    • Publisher
      明治図書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381209
  • [Book] 読解と表現をつなぐ文学・説明文の授業2013

    • Author(s)
      長崎伸仁・吉川芳則・石丸憲一編著
    • Total Pages
      175
    • Publisher
      学事出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531126
  • [Book] 説明的文章の学習活動の構成と展開2013

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Total Pages
      530
    • Publisher
      溪水社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531126
  • [Book] クリティカルな読解力が身につく!説明文の論理活用ワーク 中学校編2012

    • Author(s)
      吉川芳則編著
    • Total Pages
      87
    • Publisher
      明治図書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531126
  • [Book] クリティカルな読解力が身につく!説明文の論理活用ワーク 中学年編2012

    • Author(s)
      吉川芳則編著
    • Total Pages
      95
    • Publisher
      明治図書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531126
  • [Book] クリティカルな読解力が身につく!説明文の論理活用ワーク 低学年編2012

    • Author(s)
      吉川芳則編著
    • Total Pages
      95
    • Publisher
      明治図書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531126
  • [Book] クリティカルな読解力が身につく!説明文の論理活用ワーク 高学年編2012

    • Author(s)
      吉川芳則編著
    • Total Pages
      91
    • Publisher
      明治図書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531126
  • [Journal Article] 三観点の関連的、一体的、継続的な評価2024

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Journal Title

      月刊国語教育研究

      Volume: 621 Pages: 4-9

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02456
  • [Journal Article] 「指導と評価の一体化」を的確に、柔軟に、継続して2022

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Journal Title

      兵庫教育

      Volume: 74-2 Pages: 4-7

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02456
  • [Journal Article] 筆者の発想を読み、自分の考えや論理をつくる2022

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Journal Title

      実践国語研究

      Volume: 372 Pages: 23-31

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02456
  • [Journal Article] 説明的文章の批判的読みの学習指導過程構築の観点2021

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Journal Title

      言語表現研究

      Volume: 37 Pages: 1-12

    • NAID

      130008128757

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02624
  • [Journal Article] 説明的文章の批判的読みの学習指導過程構築の観点2021

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Journal Title

      言語表現研究

      Volume: 第37号 Pages: 1-12

    • NAID

      130008128757

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02621
  • [Journal Article] 書くことの実態を踏まえる、つまずきを取り除く2019

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Journal Title

      日本語学

      Volume: 38(3) Pages: 12-22

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04789
  • [Journal Article] 説明的文章の批判的読みの授業づくりの要諦―実践者へのアンケート調査の結果から―2019

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Journal Title

      言語表現研究

      Volume: 35 Pages: 1-10

    • NAID

      120006606013

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02621
  • [Journal Article] 多様なテクストを論理的に活用するための精選された内容として2019

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Journal Title

      月刊国語教育研究

      Volume: 561 Pages: 28-31

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02621
  • [Journal Article] 説明的文章の批判的読みの授業づくりの要諦2018

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Journal Title

      言語表現研究

      Volume: 35 Pages: 1-10

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02624
  • [Journal Article] 説明的文章の批判的読みの授業づくりの要諦2018

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Journal Title

      言語表現研究

      Volume: 35 Pages: 1-10

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04789
  • [Journal Article] 多様なテクストを論理的に活用するための精選された内容として2018

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Journal Title

      月刊国語教育研究

      Volume: 561 Pages: 28-31

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04789
  • [Journal Article] 説明的文章を批判的に読む授業を行うための初期段階の実践課題2018

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Journal Title

      言語表現研究

      Volume: 34

    • NAID

      120006467672

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04789
  • [Journal Article] 説明的文章の批判的読みの学習指導過程構築の観点2018

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Journal Title

      『国語科教育研究』

      Volume: 134 Pages: 277-280

    • NAID

      130008128757

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02621
  • [Journal Article] 批判的読み(クリティカル・リーディング)で『見方・考え方』を鍛える2018

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 1209 Pages: 14-21

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04789
  • [Journal Article] 説明的文章の批判的読みの授業づくりへの手がかり ―習得初期段階の若手教員の場合―2015

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Journal Title

      研究発表要旨集(全国大学国語教育学会)

      Volume: 129 Pages: 35-38

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381209
  • [Journal Article] 思考力を育てるアクティブな国語授業づくり―思考力の具体を意識した授業づくりへ―2015

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Journal Title

      教育科学国語教育

      Volume: 789 Pages: 36-39

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381209
  • [Journal Article] 説明的文章の批判的読みの授業づくりの要点 ―指導に習熟する過渡期の教師の取り組みをもとに―2014

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Journal Title

      第126回全国大学国語教育学会研究発表要旨集

      Volume: 1 Pages: 225-228

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381209
  • [Journal Article] 説明的文章の批判的読みの授業づくりの要点 ―指導に習熟する過渡期の教師の取り組みをもとに―2014

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Journal Title

      国語科教育研究

      Volume: 第126回名古屋大会研究発表要旨集 Pages: 225-228

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531126
  • [Journal Article] 説明的文章の批判的読みに習熟していく初期段階における授業づくりの要点2013

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Journal Title

      国語科教育研究

      Volume: 全国大学国語教育学会 第124回弘前大会 研究発表要旨集 Pages: 50-53

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531126
  • [Journal Article] 説明的文章の批判的読みの授業における事例の指導のあり方2013

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Journal Title

      言語表現研究

      Volume: 第29号 Pages: 43-53

    • NAID

      40019661729

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531126
  • [Journal Article] 校内研究を通して実践者が得た説明的文章の批判的読みの授業づくりの要点2013

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Journal Title

      国語科教育研究

      Volume: 全国大学国語教育学会第125回広島大会研究発表要旨集 Pages: 291-294

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531126
  • [Journal Article] 説明的文章を批判的に読む授業を行うための初期段階の実践課題2012

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Journal Title

      国語科教育研究

      Volume: 第122回筑波大会研究発表要旨集 Pages: 277-280

    • NAID

      120006467672

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531126
  • [Journal Article] 説明的文章における批判的読みの学習指導の観点と段階性2012

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Journal Title

      国語科教育研究

      Volume: 第123回富山大会研究発表要旨集 Pages: 97-100

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531126
  • [Journal Article] 手続き的説明文を中心とする教科書テクストの特徴とその指導のあり方2011

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Journal Title

      言語表現研究 第27号

      Pages: 332-332

    • NAID

      40018784544

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530821
  • [Journal Article] 手続き的説明文を中心とする教科書テクストの特徴とその指導のあり方2011

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Journal Title

      言語表現研究

      Volume: 第27号 Pages: 33-42

    • NAID

      40018784544

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530821
  • [Journal Article] 地図について学ぶ授業(小学校第3学年)における説明的文章の学習要素2010

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Journal Title

      国語科教育研究 第118回全国大学国語教育学会発表要旨集 (無)

      Pages: 197-200

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530821
  • [Journal Article] 説明的文章の学習指導の観点から見た小学校理科教科書のテクストの特徴2010

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Journal Title

      言語表現研究 第26号

      Pages: 1-12

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530821
  • [Journal Article] 地図について学ぶ授業(小学校第3学年)における説明的文章の学習要素2010

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Journal Title

      国語科教育研究

      Volume: 第118会大会要旨集 Pages: 197-200

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530821
  • [Journal Article] 説明することの指導の機会と内容の拡充2009

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Journal Title

      月刊国語教育研究 No.445

      Pages: 32-35

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530821
  • [Journal Article] 文章の全体構造と根拠明示への意識化2009

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Journal Title

      教育科学国語教育 No.704

      Pages: 107-109

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530821
  • [Journal Article] 各教科教科書掲載の説明的文章相互の関連性2009

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Journal Title

      国語科教育研究 第116回全国大学国語教育学会発表要旨集

      Pages: 166-169

    • NAID

      110007386374

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530821
  • [Journal Article] 各教科教科書掲載の説明的文章相互の関連性2009

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Journal Title

      国語科教育研究

      Pages: 166-169

    • NAID

      110007386374

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530821
  • [Journal Article] 文章の全体構造と根拠明示への意識化2009

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Journal Title

      教育科学国語教育 No. 704

      Pages: 107-109

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530821
  • [Journal Article] 小学校算数科教科書における説明的文章テクストの特徴2008

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Journal Title

      国語科教育研究 第115回全国大学国語教育学会発表要旨集

      Pages: 35-38

    • NAID

      110007009795

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530821
  • [Journal Article] 小学校算数科教科書における説明的文章テクストの特徴2008

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Journal Title

      国語科教育研究 第115回要旨集

      Pages: 35-38

    • NAID

      110007009795

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530821
  • [Presentation] “私たち”は学習者のどのような読みを論理的だとみなすのか ―国語科論理教育研究者のセルフスタディ―2022

    • Author(s)
      幸坂健太郎・青山之典・吉川芳則・難波博孝・宮本浩治・篠崎祐介・本渡葵
    • Organizer
      第142回 全国大学国語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02456
  • [Presentation] 説明的文章の批判的よみの学習指導過程構築の観点2018

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Organizer
      第134回全国大学国語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04789
  • [Presentation] 説明的文章の批判的読みの学習指導過程構築の観点2018

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Organizer
      全国大学国語教育学会 第14回大阪大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02621
  • [Presentation] 小中高の論理教育カリキュラム策定のための基礎的研究(2)―実態調査2017

    • Author(s)
      篠崎祐介・青山之典・吉川芳則・幸坂健太郎・難波博孝・宮本浩治
    • Organizer
      第132回全国大学国語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04789
  • [Presentation] 小中高の論理教育カリキュラム策定のための基礎研究(1)―理論的枠組みの構築2017

    • Author(s)
      宮本浩治・難波博孝・篠崎祐介・幸坂健太郎・吉川芳則・青山之典
    • Organizer
      第132回全国大学国語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04789
  • [Presentation] 批判的読みの学習活動の開発に資する説明的文章教材の特性把握の観点2017

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Organizer
      第132回全国大学国語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04789
  • [Presentation] 説明的文章の批判的読みの授業づくりの要点 ―指導に習熟する過渡期の教師の取り組みをもとに―2014

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      愛知県産業労働センター
    • Year and Date
      2014-05-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531126
  • [Presentation] 説明的文章の批判的読みに習熟していく初期段階における授業づくりの要点2013

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531126
  • [Presentation] 校内研究を通して実践者が得た説明的文章の批判的読みの授業づくりの要点2013

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531126
  • [Presentation] 説明的文章を批判的に読む授業を行うための初期段階の実践課題2012

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531126
  • [Presentation] 説明的文章における批判的読みの学習指導の観点と段階性2012

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      富山大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531126
  • [Presentation] 地図について学ぶ授業(小学校第3学年)における説明的文章の学習要素2010

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Organizer
      第118回全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530821
  • [Presentation] 地図について学ぶ授業(小学校第3学年)における説明的文章の学習要素2010

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2010-05-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530821
  • [Presentation] 各教科教科書掲載の説明的文章相互の関連性2009

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      秋田大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530821
  • [Presentation] 各教科教科書掲載の説明的文章相互の関連性2009

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      秋田大学教育文化学部
    • Year and Date
      2009-05-31
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530821
  • [Presentation] 小学校算数科教科書における説明的文章テクストの特徴2008

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Organizer
      全国大学国語教育学会集
    • Place of Presentation
      北九州国際会議場
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530821
  • [Presentation] 小学校算数科教科書における説明的文章テクストの特徴2008

    • Author(s)
      吉川 芳則
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      北九州国際会議場(福岡)
    • Year and Date
      2008-11-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530821
  • 1.  NAMBA HIROTAKA (30244536)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 2.  MIYAMOTO Koji (30583207)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 3.  青山 之典 (00707945)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 4.  幸坂 健太郎 (20735253)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 5.  篠崎 祐介 (60759992)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 6.  本渡 葵 (20781248)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 7.  KISHIDA Etsu (70214773)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  南埜 猛 (20273815)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  武田 信子 (00247123)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  NISHIMORI Tomoko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  SHINDO Kayo
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  TAKAMORI Takako
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  IDO Aiko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  FURUKAWA Kaoru
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  RAYMOND Keiko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi