• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

KOSHIMIZU Takako  小清水 貴子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 70452852
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 静岡大学, 教育学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2011 – 2024: 静岡大学, 教育学部, 准教授
2009 – 2010: Nagasaki University, 教育学部, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Education on school subjects and activities / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Basic Section 09070:Educational technology-related
Except Principal Investigator
Educational technology / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Keywords
Principal Investigator
実践的指導力 / 家庭科教育 / 概念型カリキュラム開発 / 深いアプローチ / 概念型カリキュラム / 資産形成 / 消費者教育 / ICT活用 / ICT活用 / 模擬授業 … More / ALACTモデル / 授業モデル / 家庭科教員養成 / 生活設計 / 授業デザイン / 高等学校家庭科 / 学習指導内容 / 家庭科 / 生活価値観 / 学習指導 / 家庭科教師 … More
Except Principal Investigator
平和学習 / 初等教育 / 模擬授業 / 教員養成 / 離島教育 / 教育メタバース / コンテンツ開発 / 没入型平和学習 / VRの共感性 / メディアの活用 / 共感性 / 多言語 / VR / 3D鑑賞 / 研修プログラム / ディジタル教科書 / 原爆 / バーチャル原子野 / 逆拡張現実感 / 教授学習支援システム Less
  • Research Projects

    (7 results)
  • Research Products

    (39 results)
  • Co-Researchers

    (9 People)
  •  メタバースを活用した仮想空間共有型の複式授業を実現するための教員養成プログラム

    • Principal Investigator
      倉田 伸
    • Project Period (FY)
      2024 – 2028
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Nagasaki University
  •  資産形成時代の家庭科教育を加速する概念型消費者教育カリキュラムの開発と展開Principal Investigator

    • Principal Investigator
      小清水 貴子
    • Project Period (FY)
      2023 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Shizuoka University
  •  Empirical Research on Improving Practical Teaching Skills Using ICT for Students in Simulated LessonsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KOSHIMIZU Takako
    • Project Period (FY)
      2018 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Shizuoka University
  •  Development of Multilingual Contents for Immersive Peace Learning and Evaluation by Empathy

    • Principal Investigator
      Fujiki Takashi
    • Project Period (FY)
      2017 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Nagasaki University
  •  Comprehensive research about peace learning using Inverted Augmented Reality(IAR) for realizing organization of activities: experience, communication, and share

    • Principal Investigator
      FUJIKI Takashi
    • Project Period (FY)
      2013 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Nagasaki University
  •  Development of a Practical Teaching Program Based on the ALACT Model in a Home Economics Teacher Training CoursePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KOSHIMIZU Takako
    • Project Period (FY)
      2013 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Shizuoka University
  •  Effect of Life Design Teaching on a Home Economics Teacher's Lifestyle ConsciousnessPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KOSHIMIZU Takako
    • Project Period (FY)
      2009 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Shizuoka University
      Nagasaki University

All 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 Other

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 共感性がVR 平和コンテンツ視聴に与える影響の国際比較2021

    • Author(s)
      藤木卓,小清水貴子,倉田伸
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 44 Pages: 157-160

    • NAID

      40022496095

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H01997
  • [Journal Article] 一斉指導におけるICT活用行動を促す家庭科教育法の授業デザイン原則の提案と効果の検討2021

    • Author(s)
      小清水貴子
    • Journal Title

      日本家庭科教育学会誌

      Volume: 第64巻 第3号 Pages: 175-186

    • NAID

      40022744106

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02860
  • [Journal Article] 計画的行動理論を用いた一斉学習におけるICT活用行動モデルの検討-家庭科担当教員を対象にした調査から-2020

    • Author(s)
      小清水貴子
    • Journal Title

      日本家庭科教育学会誌

      Volume: 第63巻第3号 Pages: 101-109

    • NAID

      130008110344

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02860
  • [Journal Article] バーチャル原子野を用いた平和学習の実践と教育的効果2020

    • Author(s)
      藤木卓,倉田伸,小清水貴子
    • Journal Title

      長崎大学教育学部紀要

      Volume: 6 Pages: 71-84

    • NAID

      120006974796

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H01997
  • [Journal Article] Teaching Materials of Consumer Education Encouraged Behavioral Reflection : Research for Young and Elderly people2019

    • Author(s)
      小清水貴子,高野瑞絵,河村美宥
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告. 教科教育学篇

      Volume: 51 Pages: 203-217

    • DOI

      10.14945/00026966

    • NAID

      120006775013

    • ISSN
      0286732X
    • URL

      https://shizuoka.repo.nii.ac.jp/records/12008

    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02860
  • [Journal Article] ICT活用推進リーダーを対象にした集合研修の改善と評価2016

    • Author(s)
      小清水貴子,藤木卓,室田真男
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 40(2) Pages: 113-126

    • NAID

      130005414936

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25242018
  • [Journal Article] 校内におけるICT活用促進を促す教員研修の評価方法の提案と効果の検証2014

    • Author(s)
      小清水貴子,藤木卓,室田真男
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 38 Pages: 135-144

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25242018
  • [Journal Article] 児童生徒の被爆遺構巡りによる現在と過去をつなぐ視点獲得を支援するVRを用いた学習環境の開発と評価2013

    • Author(s)
      藤木卓,川上博之,寺嶋浩介,小清水貴子
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 37 Pages: 121-124

    • NAID

      110009958543

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25242018
  • [Journal Article] 教師のライフコースと家庭科の学習指導観との関連2012

    • Author(s)
      小清水貴子
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告(教科教育学篇)

      Volume: 43 Pages: 191-202

    • NAID

      110008895576

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730702
  • [Journal Article] 教師の生活経験と家庭科の学習指導観との関連2012

    • Author(s)
      小清水貴子
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告(教科教育学篇)

      Volume: 43 Pages: 191-202

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730702
  • [Journal Article] 教員採用試験にみる家庭科教師に求められる力2011

    • Author(s)
      小清水貴子
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告(教科教育学篇)

      Volume: 42 Pages: 213-219

    • NAID

      110008426880

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730702
  • [Journal Article] 高校生が幼児に教える活動を取り入れた保育体験学習2010

    • Author(s)
      小清水貴子
    • Journal Title

      長崎大学教育学部紀要(教科教育学) 50

      Pages: 75-86

    • NAID

      110007579105

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730702
  • [Journal Article] 環境教育の視点を取り入れた家庭科の授業-持続可能な開発のための教育をめざして-2009

    • Author(s)
      小清水貴子
    • Journal Title

      技術教室 12

      Pages: 4-9

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730702
  • [Journal Article] 高校生に求められる保育体験学習-活動れんらくノートを活用した保護者との交流の成果-2009

    • Author(s)
      小清水貴子
    • Journal Title

      家族科教育研究 31

      Pages: 1-11

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730702
  • [Presentation] SNSを活用して教授行動の自己省察を促す家庭科模擬授業の検討2021

    • Author(s)
      小清水貴子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会第64回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02860
  • [Presentation] VR平和学習コンテンツ評価の国際比較に関する考察2020

    • Author(s)
      藤木卓,小清水貴子,倉田伸,瀬戸崎典夫
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第63回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H01997
  • [Presentation] VR平和学習コンテンツのHMD視聴に関する検討2020

    • Author(s)
      藤木卓,小清水貴子,倉田伸,瀬戸崎典夫
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第33回九州支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H01997
  • [Presentation] VR平和学習コンテンツの共感反応モデルに関する考察2019

    • Author(s)
      藤木卓,小清水貴子,倉田伸,瀬戸崎典夫
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第62回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H01997
  • [Presentation] 協調学習を取り入れた「加工食品の特徴を知ろう」の授業開発2018

    • Author(s)
      小清水貴子,山下美乃里
    • Organizer
      日本家庭科教育学会第61回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02860
  • [Presentation] VR平和学習コンテンツの多言語化と共感性の検討2018

    • Author(s)
      藤木卓,小清水貴子,倉田伸,瀬戸崎典夫
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第61回全国大会(信州大学)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H01997
  • [Presentation] 実践的指導力の向上を目指した家庭科教員養成授業プログラムの実践と効果の検討2017

    • Author(s)
      小清水貴子,小川裕子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会
    • Place of Presentation
      国立代々木青少年センター(東京都渋谷区)
    • Year and Date
      2017-06-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381248
  • [Presentation] バーチャル原子野を用いた小学校における平和学習の実践と評価2017

    • Author(s)
      藤木卓,倉田伸,小清水貴子,織田芳人
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第60回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H01997
  • [Presentation] Development of a Practical Teaching Program Based on the ALACT Model in a Teacher Training Course2017

    • Author(s)
      Takako KOSHIMIZU,Hiroko OGAWA,Yoko MURAKAMI
    • Organizer
      The 20th ARAHE BIENNIAL INTERNATIONAL CONGRESS
    • Place of Presentation
      国立代々木青少年センター(東京都渋谷区)
    • Year and Date
      2017-08-06
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381248
  • [Presentation] VR平和学習環境における嘉代子桜ストーリーの組み込み2016

    • Author(s)
      藤木卓,倉田伸,小清水貴子
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第59回全国大会
    • Place of Presentation
      京都教育大学(京都府・京都市)
    • Year and Date
      2016-08-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25242018
  • [Presentation] 被爆遺構の探索と振り返りを支援する総合的な平和学習のデザイン2015

    • Author(s)
      藤木卓,寺嶋浩介,小清水貴子,織田芳人,倉田伸,瀬戸崎典夫
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Place of Presentation
      北星学園大学(北海道・札幌市)
    • Year and Date
      2015-07-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25242018
  • [Presentation] A Study of Trial Lessons that Improve Teaching Skills in a Teacher Training Course in Japan2015

    • Author(s)
      Takako KOSHIMIZU
    • Organizer
      18th ARAHE BIENNIAL INTERNATIONAL CONGRESS 2015
    • Place of Presentation
      The Hong Kong Institute of Education (Hong Kong)
    • Year and Date
      2015-08-05
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381248
  • [Presentation] タブレット型端末による遺構探索情報の取得とVR空間への表示2015

    • Author(s)
      藤木卓,寺嶋浩介,小清水貴子,織田芳人,倉田伸,瀬戸崎典夫
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第58回全国大会
    • Place of Presentation
      愛媛大学(愛媛県・松山市)
    • Year and Date
      2015-08-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25242018
  • [Presentation] 被爆証言と原爆VR空間の連携による平和学習の検討2013

    • Author(s)
      藤木卓,中塩屋美羽,寺嶋浩介,小清水貴子
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第56回全国大会
    • Place of Presentation
      山口大学(山口県山口市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25242018
  • [Presentation] 被爆者証言とVRを組み合わせた平和学習の試行と評価2013

    • Author(s)
      藤木卓,中塩屋美羽,寺嶋浩介,小清水貴子
    • Organizer
      日本教育工学会第29回全国大会
    • Place of Presentation
      秋田大学(秋田県秋田市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25242018
  • [Presentation] 家庭科教員志望の学生の生活的自立行動に関する意識と実態2012

    • Author(s)
      小清水貴子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会第55回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2012-07-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730702
  • [Presentation] he Relationship between Home Economics Teachers' Lifestyle Consciousness and Teaching2012

    • Author(s)
      Takako KOSHIMIZU
    • Organizer
      The International Federation for Home Economics XXIIWorld Congress
    • Place of Presentation
      Melbourne convention center
    • Year and Date
      2012-07-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730702
  • [Presentation] 授業者の浴衣の着用技能の習得が和服の着装を扱う授業のデザインに与える影響2011

    • Author(s)
      小清水貴子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会第54回大会
    • Place of Presentation
      長崎大学
    • Year and Date
      2011-06-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730702
  • [Presentation] 授業者の浴衣の着用技能の習得が和服の着装を扱う授業のデザインに与える影響2011

    • Author(s)
      小清水貴子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会第54回大会
    • Place of Presentation
      長崎大学(長崎)
    • Year and Date
      2011-06-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730702
  • [Presentation] 小学校家庭科におけれる環境教育の視点を取り入れた授業実践2009

    • Author(s)
      小清水貴子・藤本登
    • Organizer
      日本環境教育学会
    • Place of Presentation
      東京農業工業大学(東京)
    • Year and Date
      2009-07-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730702
  • [Presentation] A Study of Trial Lessons that Improve Teaching Skills in a Teacher Training Course in Japan

    • Author(s)
      Takako KOSHIMIZU
    • Organizer
      ARAHE Congress 2015
    • Place of Presentation
      Hong Kong (Hong Kong Special Administrative Region of the People's Republic of China)
    • Year and Date
      2015-08-03 – 2015-08-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381248
  • [Presentation] 平和学習のためのVR学習環境におけるメッセージ・カードの外形に関する調査

    • Author(s)
      織田芳人,藤木卓,小清水貴子
    • Organizer
      日本教育工学会第30回全国大会
    • Place of Presentation
      岐阜大学(岐阜市)
    • Year and Date
      2014-09-19 – 2014-09-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25242018
  • [Presentation] 原爆VR教材空間内で被爆証言を提示した平和学習の試行

    • Author(s)
      藤木卓,中塩屋美羽,寺嶋浩介,小清水貴子
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Place of Presentation
      長崎大学(長崎県長崎市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25242018
  • [Presentation] The Relationship between Home Economics Teachers’ Lifestyle Consciousness and Teaching

    • Author(s)
      Takako KOSHIMIZU
    • Organizer
      The International Federation for Home Economics XXIIWorld Congress 2012
    • Place of Presentation
      Melbourne (Australia)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730702
  • [Presentation] VR技術を活用した平和学習に関する基盤的な学習環境の開発

    • Author(s)
      藤木卓,寺嶋浩介,小清水貴子,織田芳人,倉田伸,瀬戸崎典夫
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第57回全国大会
    • Place of Presentation
      熊本大学(熊本市)
    • Year and Date
      2014-08-23 – 2014-08-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25242018
  • 1.  FUJIKI Takashi (00218992)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 18 results
  • 2.  倉田 伸 (80713205)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 11 results
  • 3.  寺嶋 浩介 (30367932)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 4.  瀬戸崎 典夫 (70586635)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 5.  小川 裕子 (20136154)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 6.  織田 芳人 (40160874)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 7.  村上 陽子 (40284335)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 8.  佐久間 大 (40940268)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  今野 貴之 (70632602)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi