• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Kikuti Teppei  菊池 哲平

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

Kikuchi Teppei  菊池 哲平

KIKUCHI Teppei  菊池 哲平

Less
Researcher Number 70515460
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 熊本大学, 大学院教育学研究科, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2022 – 2024: 熊本大学, 大学院教育学研究科, 教授
2019 – 2021: 熊本大学, 大学院教育学研究科, 准教授
2011 – 2017: 熊本大学, 教育学部, 准教授
2008 – 2009: Kumamoto University, 教育学部, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Special needs education / Basic Section 09060:Special needs education-related
Except Principal Investigator
Basic Section 23020:Architectural environment and building equipment-related
Keywords
Principal Investigator
発達障害 / 授業のユニバーサルデザイン / ソーシャルブレイン / 自閉症スペクトラム障害 / 自己理解 / 多様性の包摂 / 特別支援教育 / ユニバーサルデザイン / インクルーシブ教育 / 基礎的環境整備 … More / 学級経営 / 授業づくり / 環境調整 / 合理的配慮 / オンライン授業 / 支援システム / グループ・プレイ・セラピー / 模倣行動 / 視線解析 / 対人関係性 / 情動発達 / 授業のユニバーサルデザイン化 / 応用行動分析 / 自閉スペクトラム症 / こだわり行動 / 模倣 / 自尊心 / グループプレイセラピー / クラスワイド支援 / 発達的関連 / アスペルガー障害 / 自閉症 / 臨床的援助 / 発達プロセス … More
Except Principal Investigator
小学校 / 建築音響 / 吸音 / 室内音響計画 / 保育施設 / 学校施設 / 音環境 / 建築環境 Less
  • Research Projects

    (6 results)
  • Research Products

    (51 results)
  • Co-Researchers

    (9 People)
  •  多様性を包摂するインクルーシブ学級を目指す新しいUD授業の効果及び整備条件の検討Principal Investigator

    • Principal Investigator
      菊池 哲平
    • Project Period (FY)
      2024 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      Kumamoto University
  •  A study on the acoustic design of learning spaces in schools and pre-schools

    • Principal Investigator
      川井 敬二
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 23020:Architectural environment and building equipment-related
    • Research Institution
      Kumamoto University
  •  Examination of The effectiveness of universal design in lectures and the development of an implementation programPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Kikuchi Teppei
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      Kumamoto University
  •  Development of support system for children with autism spectrum disorder from viewpoint of social brainPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KIKUCHI Teppei
    • Project Period (FY)
      2014 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Kumamoto University
  •  The elucidation of Social Brain Disorders and the Development of treatment methods in Autism Spectrum DisorderPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KIKUCHI Teppei
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Kumamoto University
  •  Research on developmental process and clinical supports of self understanding in children with developmental disordersPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KIKUCHI Teppei
    • Project Period (FY)
      2008 – 2009
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (Start-up)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Kumamoto University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2017 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 授業UD新論―UDが牽引するインクルーシブ教育システム2024

    • Author(s)
      菊池哲平
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491054490
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K04430
  • [Book] 自閉症スペクトラム児の自己像認知 (特集シリーズ・発達障害の理解(3)発達障害研究の最前線)--(心理的側面を中心に).臨床心理学14(3)2014

    • Author(s)
      菊池哲平
    • Publisher
      金剛出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730864
  • [Book] 臨床心理学第14巻3号2014

    • Author(s)
      菊池哲平
    • Total Pages
      5
    • Publisher
      金剛出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730864
  • [Book] 自尊心」を大切にした高機能自閉症の理解と支援2010

    • Author(s)
      菊池哲平, 他
    • Publisher
      有斐閣
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20830064
  • [Book] (1)自閉症児における情動、(2)ダウン症児における情動、(3)ADHD児における情動.遠藤利彦・佐久間路子・石井佑可子(編著)よくわかる情動発達

    • Author(s)
      菊池哲平
    • Publisher
      ミネルヴァ書房(印刷中)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730864
  • [Journal Article] ハイブリッド授業に対する障害学生のニーズに関する調査研究2023

    • Author(s)
      菊池哲平
    • Journal Title

      熊本大学教育実践研究

      Volume: 40 Pages: 65-72

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02916
  • [Journal Article] Effect of sound absorption on performance in cognitive tasks: Focusing on characteristics of subjects with developmental disabilities2023

    • Author(s)
      Maruyama Naoya、Kawai Keiji、Kikuchi Teppei
    • Journal Title

      INTER-NOISE and NOISE-CON Congress and Conference Proceedings

      Volume: 268 Issue: 2 Pages: 6906-6915

    • DOI

      10.3397/in_2023_1031

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K04430
  • [Journal Article] ユニバーサルデザインの視点をふまえたオンライン授業ガイドラインの作成 : 授業動画の画質・音質に着目して2021

    • Author(s)
      菊池哲平・四ッ村成美
    • Journal Title

      熊本大学教育学部紀要

      Volume: 70 Pages: 69-81

    • NAID

      120007180184

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02916
  • [Journal Article] 連載 授業UD研究入門:第5回 学術的な視点で授業UDを研究する2020

    • Author(s)
      菊池哲平
    • Journal Title

      授業UD研究

      Volume: 9 Pages: 56-63

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02916
  • [Journal Article] ユニバーサルデザインの視点に基づく学級コンサルテーション : 授業UDによる授業改善とクラス・スタンダードを用いた介入2020

    • Author(s)
      菊池哲平・村田洋子
    • Journal Title

      熊本大学教育実践研究

      Volume: 37 Pages: 171-179

    • NAID

      120006842586

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02916
  • [Journal Article] インクルーシブ教育システムにおける授業のユニバーサルデザイン化の意義に関する理論的検討2020

    • Author(s)
      菊池哲平
    • Journal Title

      熊本大学教育学部紀要

      Volume: 69 Pages: 47-56

    • NAID

      120006948888

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02916
  • [Journal Article] ユニバーサルデザインの視点を踏まえたオンライン授業の実践2020

    • Author(s)
      菊池哲平
    • Journal Title

      授業UD研究

      Volume: 10 Pages: 33-36

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02916
  • [Journal Article] わが国の教育心理学的研究は特別支援教育にどのようなエビデンスを与えているのか:――エビデンス・レベル分類(案)による研究の概括を通して――2019

    • Author(s)
      菊池哲平
    • Journal Title

      教育心理学年報

      Volume: 58 Pages: 92-101

    • NAID

      130007704381

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02916
  • [Journal Article] 自閉スペクトラム症児における表情模倣と視線追跡2017

    • Author(s)
      菊池哲平
    • Journal Title

      熊本大学教育学部紀要

      Volume: 66 Pages: 127-132

    • NAID

      120006378201

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26870446
  • [Journal Article] 発達障害児のためのグループ・プレイ・セラピーの取組(1) : 大学と情緒障害通級指導教室の連携2014

    • Author(s)
      菊池哲平・伊津野史・江川めぐみ・林田亜沙美
    • Journal Title

      熊本大学教育実践研究

      Volume: 31 Pages: 137-146

    • NAID

      110009752344

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730864
  • [Journal Article] 自閉症スペクトラム幼児における自己像理解と意図理解の発達的関連 : ソーシャルブレインの観点から2014

    • Author(s)
      菊池哲平・榎木田祥代
    • Journal Title

      乳幼児医学心理学研究

      Volume: 22(2) Pages: 91-100

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730864
  • [Journal Article] 自閉症スペクトラム幼児における自己像理解と意図理解の発達的関連性:ソーシャルブレインの観点から2013

    • Author(s)
      菊池哲平,榎木田祥代
    • Journal Title

      乳幼児医学・心理学研究

      Volume: 22 Pages: 91-100

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730864
  • [Journal Article] 青年期ダウン症者における歩行動作の特徴 : 臨床動作法の観点から見た定量的分析2013

    • Author(s)
      菊池哲平
    • Journal Title

      熊本大学教育学部紀要

      Volume: 62 Pages: 145-151

    • NAID

      110009659860

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730864
  • [Journal Article] 大学生における発達障害に対する態度の変容 : VTR視聴、ディスカッション、講義を通して2012

    • Author(s)
      菊池哲平
    • Journal Title

      熊本大学教育学部紀要:人文科学

      Volume: 61 Pages: 125-133

    • NAID

      110009523654

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730864
  • [Journal Article] 大学生における発達障害に対する態度の変容 : VTR視聴、ディスカッション、講義を通して2012

    • Author(s)
      菊池哲平
    • Journal Title

      熊本大学教育学部紀要人文科学

      Volume: 61 Pages: 125-133

    • NAID

      110009523654

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730864
  • [Journal Article] 自閉症幼児における動作法導入初期のプロセスについての検討 : 二項関係から三項関係の成立を目指して2011

    • Author(s)
      榎木田祥代・菊池哲平
    • Journal Title

      熊本大学教育学部紀要人文科学

      Volume: 60 Pages: 133-138

    • NAID

      110008748956

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730864
  • [Journal Article] 年長ダウン症児における肥満要因の検討:活動量と安静時酸素摂取量の関係2011

    • Author(s)
      菊池哲平・永尾さくら
    • Journal Title

      熊本大学教育学部紀要;人文科学

      Volume: 60 Pages: 127-131

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730864
  • [Journal Article] 自閉症幼児における動作法導入初期のプロセスについての検討:二項関係から三項関係の成立を目指して2011

    • Author(s)
      榎木田祥代・菊池哲平
    • Journal Title

      熊本大学教育学部紀要:人文科学

      Volume: 60 Pages: 133-138

    • NAID

      110008748956

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730864
  • [Journal Article] 自閉症幼児における色と形に対する認知特性2009

    • Author(s)
      菊池哲平・原田恵梨子
    • Journal Title

      熊本大学教育学部紀要[人文科学] 58巻

      Pages: 175-181

    • NAID

      110007481507

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20830064
  • [Journal Article] 自閉症幼児における色と形に対する認知特性2009

    • Author(s)
      菊池哲平・原田恵梨子
    • Journal Title

      熊本大学教育学部紀要.人文科学 58

      Pages: 175-181

    • NAID

      110007481507

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20830064
  • [Presentation] Effect of sound absorption on performance in cognitive tasks: Focusing on characteristics of subjects with developmental disabilities2023

    • Author(s)
      Maruyama Naoya、Kawai Keiji、Kikuchi Teppei
    • Organizer
      INTER-NOISE 2023
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K04430
  • [Presentation] 教室の音環境改善に対する吸音材の効果:難聴児及び聴覚過敏性のある知的障害児を対象に2022

    • Author(s)
      菊池哲平,川井敬二
    • Organizer
      日本特殊教育学会第60回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K04430
  • [Presentation] ハイブリッド授業に対する障害学生のニーズに関す る調査研究2022

    • Author(s)
      菊池哲平
    • Organizer
      日本教育心理学会第64回大会総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02916
  • [Presentation] 発達障害特性に着目した騒音下での認知課題遂行への吸音の効果2021

    • Author(s)
      丸山直也・四ッ村成美・川井敬二・菊池哲平
    • Organizer
      公益社団法人日本騒音制御工学会秋季研究発表会講演論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02916
  • [Presentation] 自閉スペクトラム症児の音楽聴取時における聴覚的認知特性2019

    • Author(s)
      四ツ村成美・菊池哲平
    • Organizer
      日本特殊教育学会大57回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02916
  • [Presentation] 発達障害児の自己評価と要求水準の関連2019

    • Author(s)
      新名頼紗・菊池哲平
    • Organizer
      日本特殊教育学会大57回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02916
  • [Presentation] 自閉スペクトラム症児における表情模倣と視線追跡2017

    • Author(s)
      菊池哲平
    • Organizer
      日本特殊教育学会第55回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26870446
  • [Presentation] 音読が苦手な児童に対する集中的介入の効果:ひらがなRAN課題を用いて2015

    • Author(s)
      中石ひさ子・菊池哲平
    • Organizer
      日本LD学会第24回大会
    • Place of Presentation
      福岡国際会議場
    • Year and Date
      2015-10-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26870446
  • [Presentation] 大学生の発達障害的性格特性が学生生活不安感に及ぼす影響(2):パス解析によるモデルの検討2015

    • Author(s)
      菊池哲平・平嶋沙也花
    • Organizer
      日本特殊教育学会第53回大会
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26870446
  • [Presentation] 漢字書字指導における児童の認知スタイルを活かした一斉指導の効果2015

    • Author(s)
      彌永さとみ・瀧元沙祈・菊池哲平・中知華穂・小池敏英
    • Organizer
      日本LD学会第24回大会
    • Place of Presentation
      福岡国際会議場
    • Year and Date
      2015-10-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26870446
  • [Presentation] 大学生の発達障害的性格特性が学生生活不安感に及ぼす影響(1);専攻学部による違いを中心に2015

    • Author(s)
      平嶋沙也花・菊池哲平
    • Organizer
      日本特殊教育学会第53回大会
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26870446
  • [Presentation] 漢字の一斉指導で利用可能な認知スタイルアセスメントの作成:聴覚的記憶と視覚的記憶に焦点を当てて2015

    • Author(s)
      彌永さとみ・中知華穂・菊池哲平・小池敏英
    • Organizer
      日本特殊教育学会第53回大会
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26870446
  • [Presentation] 発達障害児のための「多面的自尊心尺度」の開発(1) : 多面的自尊心尺度の項目選定と妥当性の検討2013

    • Author(s)
      菊池哲平・白濱由香梨・中石ひさ子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第51回大会
    • Place of Presentation
      明星大学
    • Year and Date
      2013-08-31
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730864
  • [Presentation] 発達障害児のための「多面的自尊心尺度」の開発(2):臨床的有用性の検討2013

    • Author(s)
      中石ひさ子,白濱由香梨,菊池哲平
    • Organizer
      一般社団法人日本特殊教育学会第51回大会
    • Place of Presentation
      明星大学日野キャンパス
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730864
  • [Presentation] 発達障害児のための「多面的自尊心尺度」の開発(1):多面的自尊心尺度の項目選定と妥当性の検討2013

    • Author(s)
      菊池哲平,白濱由香梨,中石ひさ子
    • Organizer
      一般社団法人日本特殊教育学会第51回大会
    • Place of Presentation
      明星大学日野キャンパス
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730864
  • [Presentation] 発達障害児のための「多面的自尊心尺度」の開発(2) : 臨床的有用性の検討2013

    • Author(s)
      中石ひさ子・白濱由香梨・菊池哲平
    • Organizer
      日本特殊教育学会第51回大会
    • Place of Presentation
      明星大学
    • Year and Date
      2013-08-31
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730864
  • [Presentation] 自閉症スペクトラム障害児における他者の表情変化プロセスの理解2012

    • Author(s)
      菊池哲平
    • Organizer
      日本特殊教育学会第50回大会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2012-09-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730864
  • [Presentation] 自閉症スペクトラム障害の障害特性と動作課題の関連2012

    • Author(s)
      菊池哲平
    • Organizer
      2012年日本リハビリテイション心理学会学術大会
    • Place of Presentation
      福岡
    • Year and Date
      2012-11-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730864
  • [Presentation] 自閉症幼児におけるふり遊びと運動模倣の力の関連2011

    • Author(s)
      榎木田祥代・菊池哲平
    • Organizer
      日本特殊教育学会第49回大会
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730864
  • [Presentation] ダウン症児における心の理論の発達 : 因果関係の理解及び現実と空想の区別との関連2011

    • Author(s)
      菊池哲平・榎木田祥代・岩下陽平
    • Organizer
      日本特殊教育学会第49回大会
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Year and Date
      2011-09-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730864
  • [Presentation] クラスメイトに対する発達障害の説明 : 事例比較による他児説明の必要性の検討2011

    • Author(s)
      岩下陽平・菊池哲平
    • Organizer
      日本特殊教育学会第49回大会
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Year and Date
      2011-09-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730864
  • [Presentation] クラスメイトに対する発達障害の説明:事例比較による他児説明の必要性の検討2011

    • Author(s)
      岩下陽平・菊池哲平
    • Organizer
      日本特殊教育学会第49回大会
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730864
  • [Presentation] ダウン症児における心の理論の発達:因果関係の理解及び現実と空想の区別との関連2011

    • Author(s)
      菊池哲平・榎木田祥代・岩下陽平
    • Organizer
      日本特殊教育学会第49回大会
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730864
  • [Presentation] 自閉症幼児におけるふり遊びと運動模倣能力の関連2011

    • Author(s)
      榎木田祥代・菊池哲平
    • Organizer
      日本特殊教育学会第49回大会
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Year and Date
      2011-09-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730864
  • [Presentation] 自閉性障害児者における文脈情報からの情動的意味の読み取りに対する志向性の検討 : 自己情動と他者情動の違いに着目して2008

    • Author(s)
      菊池哲平
    • Organizer
      日本特殊教育学会第46回大会
    • Place of Presentation
      米子コンベンションセンターBig Ship
    • Year and Date
      2008-09-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20830064
  • [Presentation] 自閉性障害児者における文脈情報からの情動的意味の読み取りに対する志向性の検討2008

    • Author(s)
      菊池哲平
    • Organizer
      日本特殊教育学会第4 6回大会
    • Place of Presentation
      米子コンベンションセンター
    • Year and Date
      2008-09-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20830064
  • 1.  NAKAISHI Hisako
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 2.  川井 敬二 (90284744)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 3.  IWASHITA Yohei
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 4.  ENOKIDA Sachiyo
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 5.  SHIRAHAMA Yukari
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 6.  IDUNO Fumi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 7.  EGAWA Megumi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 8.  IYONAGA Satomi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 9.  HIRASHIMA Sayaka
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi