• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

KITAZAWA Toshiyuki  北澤 俊之

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

北澤 俊之  キタザワ トシユキ

Less
Researcher Number 70553741
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 東洋大学, 文学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2018 – 2023: 東洋大学, 文学部, 教授
2016 – 2018: 東洋大学, 文学部, 准教授
2011: 東洋大学, 文学部, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Education on school subjects and activities
Except Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Education on school subjects and activities
Keywords
Principal Investigator
造形的な視点 / 造形的な見方・考え方 / 造形教育プログラム / ユーモア / とらえ直し / 造形的なとらえ直し / 発達 / 身近な事物のとらえ直し / 造形的なものの見方 / 関係の編み直し … More / 新鮮な視点 / 面白がるまなざし / 世界のとらえ直し / 教育プログラム … More
Except Principal Investigator
美的教育 / カリキュラム構成 / 主体性 / 芸術批評 / 鑑識眼 / ワークショップ / ホリスティック / ホリスティック教育 / 協同表現 / マキシン・グリーン / 多様性 / 表現活動 / 教員養成 / 美術教育 / 音楽教育 / 教師教育 / 表現教育 / 言語活動 / 探求の道筋 / 批評 / 総合芸術教育 / リンカーンセンター / カリキュラム Less
  • Research Projects

    (5 results)
  • Research Products

    (13 results)
  • Co-Researchers

    (7 People)
  •  芸術批評に基づく授業構成モデルの展開:ホリスティックな学びのパラダイム

    • Principal Investigator
      桂 直美
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Toyo University
  •  子どもの発達に即した「日常をとらえ直す」ための造形教育プログラムの開発Principal Investigator

    • Principal Investigator
      北澤 俊之
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Toyo University
  •  Aesthetic Education in Teacher Education:Designing the Classwork within the Cooperative Expression

    • Principal Investigator
      Katsura Naomi
    • Project Period (FY)
      2018 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Toyo University
  •  The Design of the Program for Children to Perceive Daily Life in a Fresh ViewpointPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KITAZAWA Toshiyuki
    • Project Period (FY)
      2016 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Toyo University
  •  The Educational Program of the Arts Synthesis In Secondary School : The "Aesthetic Education Workshop" Teaching Method

    • Principal Investigator
      KATSURA Naomi
    • Project Period (FY)
      2009 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Toyo University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 日常をとらえ直すための子どもの造形教育プログラムの構想2020

    • Author(s)
      北澤 俊之
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779514289
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04708
  • [Journal Article] 造形表現における「とらえ直し」と子どもの発達2024

    • Author(s)
      北澤俊之
    • Journal Title

      日本美術教育研究論集

      Volume: 57 Pages: 1-12

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02744
  • [Journal Article] 身近な事物のテクスチュアやコンポジションへの注意を促す試み -アートゲームにおけるグループ化に着目して-2022

    • Author(s)
      北澤俊之
    • Journal Title

      日本美術教育研究論集

      Volume: 55号 Pages: 77-84

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02744
  • [Journal Article] 身近な事物をとらえ直すためのプログラムの研究 -アートゲームの実践を通して-2019

    • Author(s)
      北澤俊之
    • Journal Title

      日本美術教育研究論集

      Volume: 第52号 Pages: 121-130

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04708
  • [Journal Article] 子どもの「とらえ直し」についての研究2018

    • Author(s)
      北澤俊之
    • Journal Title

      日本美術教育論集

      Volume: 51 Pages: 1-10

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04708
  • [Journal Article] 子どもの「とらえ直し」についての研究 -ユーモアの発現に着目して-2018

    • Author(s)
      北澤俊之
    • Journal Title

      日本美術教育研究論集

      Volume: 第51号 Pages: 1-10

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04708
  • [Journal Article] 日常をとらえ直すための子どもの造形教育プログラムの構想 -ユーモアを基盤として-2017

    • Author(s)
      北澤俊之
    • Journal Title

      武蔵野美術大学大学院博士後期課程研究紀要

      Volume: 10 Pages: 21-35

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04708
  • [Journal Article] ユーモアを基盤とした造形教育プログラムの構想2017

    • Author(s)
      北澤俊之
    • Journal Title

      日本美術教育研究論集

      Volume: 50 Pages: 1-12

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04708
  • [Presentation] とらえなおしと子どもの発達2023

    • Author(s)
      北澤俊之
    • Organizer
      第57回日本美術教育研究発表会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02744
  • [Presentation] 身近な事物のテクスチュアやコンポジションへの注意を促す試み -アートゲームにおけるグループ化に着目して-2021

    • Author(s)
      北澤俊之
    • Organizer
      第55回日本美術教育研究発表会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02744
  • [Presentation] 身近な事物をとらえ直すためのプログラムの研究 -アート・ゲームの実践を通して-2018

    • Author(s)
      北澤俊之
    • Organizer
      日本美術教育研究発表会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04708
  • [Presentation] 子どもの「とらえ直し」についての研究2017

    • Author(s)
      北澤俊之
    • Organizer
      公益社団法人 日本美術教育連合
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04708
  • [Presentation] ユーモアを基盤とした造形教育プログラムの構想2016

    • Author(s)
      北澤俊之
    • Organizer
      日本美術教育連合
    • Place of Presentation
      東京家政大学
    • Year and Date
      2016-10-16
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04708
  • 1.  KATSURA Naomi (50225603)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  ARAO Gakuji (10378284)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  三澤 一実 (10348196)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  榎本 淳子 (50408952)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  井口 眞美 (60550796)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  鈴木 一成 (50802104)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  JAMES Jerry
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi