• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Yamamoto Issei  山本 一成

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 70737238
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 滋賀大学, 教育学系, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2022 – 2024: 滋賀大学, 教育学系, 准教授
2019 – 2021: 滋賀大学, 教育学部, 准教授
2018: 滋賀大学, 教育学部, 講師
2014 – 2017: 大阪樟蔭女子大学, 児童学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related / Education
Except Principal Investigator
Education
Keywords
Principal Investigator
生活 / 想像力 / 持続発展教育(ESD) / 生態想像力 / 幼児教育 / 保育 / 保育実践理論 / 脱人間中心主義 / 持続可能性 / コモンワールズ教育学 … More / 実践支援ツール / 生きているもの / 幼小接続 / ESD / 自然体験 / 子どもの権利 / 経験 / 生きているものどうしの想像力 / 生活科 / 生の関係 / ESD / 保育学 / 教育学 / 生成発展カリキュラム / 持続発展教育(ESD) / 出会い / 環境 / 生きていること / ESD(持続発展教育) … More
Except Principal Investigator
リアリスティック・アプローチ / 現象学的教育学 / 教育者のタクト / 教師のレジリエンス / 教師の専門性向上 / 保育者養成 / 教員養成 / 省察的実践 / ヴァン=マーネン / コルトハーヘン / リフレクション / 教育的タクト / リアリスティックアプローチ / 教師の専門性の向上 / 教師教育 / 持続可能性 / ESD / Arts-Based Research / 美術教育 / 領域環境 / 領域表現 / 感性 / 自然体験 / 芸術教育 / 幼児教育 Less
  • Research Projects

    (5 results)
  • Research Products

    (36 results)
  • Co-Researchers

    (12 People)
  •  A Study of Japanese Common Worlds Pedagogy in Early Childhood Toward SustainabilityPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      山本 一成
    • Project Period (FY)
      2024 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
    • Research Institution
      Shiga University
  •  Development of ESD Practice Theory and Tools for the Early Childhood and Elementary School Connections Based on "Ecological Imagination"Principal Investigator

    • Principal Investigator
      Yamamoto Issei
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
    • Research Institution
      Shiga University
  •  Construction of a practical ESD theory cultivating young children's ecological imaginationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Yamamoto Issei
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Shiga University
      Osaka Shoin Women's University
  •  A study of cultivation of teacher education model for improving teachers' expertise from the perspective of the realistic approach and reflection

    • Principal Investigator
      MURAI Naoko
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Kyoto Women's University
      Osaka Shoin Women's University
  •  Construction of Curriculum Based on Integrated Natural Experience by Arts Practice in Early Childhood Care and Education

    • Principal Investigator
      Kasahara Koichi
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Tokyo Gakugei University
      Fukuoka University of Education

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 保育実践へのエコロジカル・アプローチ―アフォーダンス理論で世界と出会う2019

    • Author(s)
      山本一成
    • Total Pages
      270
    • Publisher
      九州大学出版会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14006
  • [Book] 領域「環境」の理論と実践2019

    • Author(s)
      山本一成
    • Total Pages
      148
    • Publisher
      七猫社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14006
  • [Book] 保育原理2018

    • Author(s)
      山本一成(編)
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      七猫社
    • ISBN
      9784908869044
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14006
  • [Journal Article] 生の関係への着想をひらく-絵本・生態想像力・サステナビリティ-2023

    • Author(s)
      山本一成
    • Journal Title

      子ども研究

      Volume: 13 Pages: 6-14

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13951
  • [Journal Article] 身近な環境を面白がる―保育環境の「意味」と「価値」を協同探求する散歩についての考察―2023

    • Author(s)
      山本一成・高谷武志
    • Journal Title

      滋賀大学教育学部紀要

      Volume: 73 Pages: 63-76

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13951
  • [Journal Article] Co-Living Imagination in Early Childhood: Toward Education for Sustainable Development along Children’s Ways of Life2022

    • Author(s)
      Issei Yamamoto
    • Journal Title

      The Journal of School and Society

      Volume: 8(2) Pages: 45-58

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13951
  • [Journal Article] 保育者養成におけるESD 教材作成のプロジェクト型演習2022

    • Author(s)
      山本一成
    • Journal Title

      滋賀大学環境総合研究センター研究年報

      Volume: 19 Pages: 83-91

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13951
  • [Journal Article] 生態想像力に基づく幼児期の持続発展教育へのアプローチ―能力開発のジレンマを超えて2021

    • Author(s)
      山本一成
    • Journal Title

      関西教育学会研究紀要

      Volume: 21 Pages: 15-28

    • NAID

      40022683496

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13951
  • [Journal Article] 幼児期における自然体験と想像力についての事例的検討-S. Fesmireの『生態想像力』概念を手がかりに-2021

    • Author(s)
      中丸創・山本一成
    • Journal Title

      教育学研究紀要

      Volume: 66 Pages: 680-685

    • NAID

      40022559571

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13951
  • [Journal Article] 「生きていること」の共有としての教育-ティム・インゴルドの「線」概念による幼児期の自然体験の考察2020

    • Author(s)
      山本一成
    • Journal Title

      滋賀大学教育学部紀要

      Volume: 69 Pages: 35-44

    • NAID

      40022268675

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14006
  • [Journal Article] 生成発展カリキュラムにおける想像力の位置づけについての考察―デューイとルソーの想像力概念を通して―2018

    • Author(s)
      山本一成
    • Journal Title

      樟蔭教職研究

      Volume: 2 Pages: 53-61

    • NAID

      120006383629

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14006
  • [Journal Article] リアリスティック・アプローチを用いた教職実践演習についての研究2017

    • Author(s)
      中山美佐・山本一成・濱谷佳奈・小野寺香・村井尚子・坂田哲人
    • Journal Title

      大阪樟蔭女子大学研究紀要

      Volume: 7 Pages: 165-176

    • NAID

      120005972656

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04264
  • [Journal Article] 教員養成課程におけるリアリスティック・アプローチ導入の理念と意義2016

    • Author(s)
      小野寺香・村井尚子・中山美佐・濱谷佳奈・山本一成・坂田哲人
    • Journal Title

      大阪樟蔭女子大学紀要

      Volume: 6 Pages: 81-89

    • NAID

      120005765958

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04264
  • [Journal Article] 教員養成課程におけるリアリスティック・アプローチを導入した授業実践2016

    • Author(s)
      山本一成・中山美佐・濱谷佳奈・小野寺香・村井尚子・坂田哲人
    • Journal Title

      大阪樟蔭女子大学紀要

      Volume: 6 Pages: 187-198

    • NAID

      120005765968

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04264
  • [Journal Article] 幼児教育実践者へのインタビューに基づく体験理解の視点の考察-幼児の自然体験の意味をめぐって-2016

    • Author(s)
      笠原広一,山本一成,坂倉真衣
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要

      Volume: 第64号 第6分冊 Pages: 61-72

    • NAID

      120006380222

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381083
  • [Journal Article] 『ありふれたもの』からの教育―生活に潜在する生成体験のメディアについての考察2016

    • Author(s)
      山本一成
    • Journal Title

      生活体験学習研究

      Volume: 16 Pages: 47-56

    • NAID

      40021001274

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381083
  • [Journal Article] 保育における「そこにあるもの」の価値-アフォーダンス理論の自然実在論的解釈を通して2015

    • Author(s)
      山本一成
    • Journal Title

      大阪樟蔭女子大学紀要

      Volume: 5 Pages: 43-52

    • NAID

      110009899429

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381083
  • [Presentation] SDGsをテーマにした園内研究2023

    • Author(s)
      高井謙・山本一成・西村佳子
    • Organizer
      日本保育学会第76回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13951
  • [Presentation] Co-Living Imagination in Early Childhood: Towards Authentic Living Environment Studies2021

    • Author(s)
      Issei YAMAMOTO
    • Organizer
      The 11th International Conference of Korean Society for Early Childhood Education
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13951
  • [Presentation] 保育場面における生態想像力についての研究2019

    • Author(s)
      山本一成・森本信也
    • Organizer
      日本保育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14006
  • [Presentation] 保育と生活体験2019

    • Author(s)
      山本一成
    • Organizer
      日本生活体験学習学会(地方セミナー)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14006
  • [Presentation] Visualizing ecological imagination toward education for sustainable development in early childhood: mapping the meshwork of lines2019

    • Author(s)
      Issei Yamamoto & Hiraku Nakamaru
    • Organizer
      OMEP Asia Pacific Regional Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14006
  • [Presentation] Children's ecological imagination from commonplace things: education for sustainable development as becoming2019

    • Author(s)
      Issei Yamamoto
    • Organizer
      Pacific Early Childhood Education Research Association 20th annual conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14006
  • [Presentation] 保育における想像力概念の再考2018

    • Author(s)
      山本一成
    • Organizer
      日本保育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14006
  • [Presentation] 子どもが「生きていること」を共有するとき―ティム・インゴルドの「線(lines)」概念を手掛かりに2018

    • Author(s)
      山本一成
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14006
  • [Presentation] 幼児期の想像力と教育の関係について ―デューイとルソーの想像力概念を通して―2017

    • Author(s)
      山本一成・嵩倉美帆
    • Organizer
      日本保育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14006
  • [Presentation] 幼児期の持続発展教育における生態想像力の意義についての考察2017

    • Author(s)
      山本一成
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14006
  • [Presentation] 保育の中の自然に根ざした生活文化と芸術表現のつながり2016

    • Author(s)
      笠原広一, 山本一成, 坂倉真衣
    • Organizer
      日本保育学会大会第69回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学(東京都・小金井市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381083
  • [Presentation] リアリスティックアプローチを用いた教員養成の実践-教職実践演習を中心に-2016

    • Author(s)
      村井尚子・濱谷佳奈・中山美佐・山本一成・小野寺香・坂田哲人
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Place of Presentation
      帝京大学
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04264
  • [Presentation] 幼児の生活文化と持続可能性2016

    • Author(s)
      坂倉真衣, 山本一成, 笠原広一
    • Organizer
      日本保育学会大会第69回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学(東京都・小金井市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381083
  • [Presentation] 保育において自然体験を手渡すということの意味と価値(1)2015

    • Author(s)
      笠原広一,山本一成,坂倉真衣
    • Organizer
      日本保育学会第69回大会
    • Place of Presentation
      椙山女学園大学(愛知県名古屋市)
    • Year and Date
      2015-05-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381083
  • [Presentation] 保育において自然体験を手渡すということの意味と価値(2)2015

    • Author(s)
      坂倉真衣,笠原広一,山本一成
    • Organizer
      日本保育学会第68回大会
    • Place of Presentation
      椙山女学園大学(愛知県名古屋市)
    • Year and Date
      2015-05-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381083
  • [Presentation] 生活のなかで日常を超える―環境との出会いと自己変容についての理論的検討2015

    • Author(s)
      山本一成
    • Organizer
      日本生活体験学習学会
    • Place of Presentation
      九州大学(福岡県福岡市)
    • Year and Date
      2015-02-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381083
  • [Presentation] How do we experience the reality of life?: Consideration of educational opportunities in nature and cultural activities2015

    • Author(s)
      Issei Yamamoto
    • Organizer
      Pacific Early Childhood Research Association 16th annual conference
    • Place of Presentation
      Macquarie University(Australia)
    • Year and Date
      2015-06-24
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381083
  • [Presentation] リアリスティックアプローチによる教師教育の実践 -大阪樟蔭女子大学の事例を中心として-2015

    • Author(s)
      村井尚子・濱谷佳奈・中山美佐・山本一成・小野寺香・坂田哲人
    • Organizer
      日本教師教育学会第25回研究大会
    • Place of Presentation
      信州大学教育学部
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04264
  • [Presentation] 保育における「気づかれていない命」の経験2015

    • Author(s)
      山本一成
    • Organizer
      日本保育学会第68回大会
    • Place of Presentation
      椙山女学園大学(愛知県名古屋市)
    • Year and Date
      2015-05-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381083
  • 1.  Kasahara Koichi (50388188)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 2.  MURAI Naoko (90411454)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 3.  坂倉 真衣 (70758606)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 4.  濱谷 佳奈 (60613073)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 5.  小野寺 香 (60708353)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 6.  坂田 哲人 (70571884)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 7.  中山 美佐 (90738486)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 8.  OCHIAI Yoko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  MATSUNO Takashi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  IMAI Toyohiko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  HATA Maiko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  MITSUI Chie
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi